Kuinka kauan kestää kun tyroksiini alkaa vaikuttamaan?

mies

Olen mies ja minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Kerron siksi sukupuoleni, sillä luin, että 80-90 prossaa tätä sairautta sairastavista on naisia. :O Aloitin juuri tyroksiini kuurin kolme päivää sitten ja olisi hyvä tietää kuinka pian aine alkaa tehoamaan.

Olisiko jollain kertoa tarkempaa tietoa?

19

16967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yks vajis

      Yleensä menee useampia viikkoja, jopa kuukausia, ennen kuin tyroksiini alkaa tehoamaan toivotulla tavalla.

      Itselläni oli ensimmäinen kontrollilabra noin kahden kuukauden kuluttua tyroksiinihoidon aloittamisesta.

      • Anonyymi

        +1 Thyrolin - https://nplink.net/tpYJ3kFp
        sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.


    • pulliainen3

      mulla olo fyysisesti parani parissa viikossa, arvot oli n. 6 luokkaa kun sain lääkityksen. Mut on ollu paljon notkahteluja, joskus pari kk tosi hyvä olo ja sit yht äkkii arvot nousee ja taas väsyttää :S

    • Vajaa rouva

      Kyllä siihen yleensä ainakin joitakin kuukausia menee ennen kuin olo paranee. Olo voi aluksi parantua ja sitten tulee takapakki, siitä lääkitysannosta nostetaan, taas vähän aikaa parempi ja taas takapakki ym. Jotkut saavat avun nopeasti, mutta tähän aaltoiluu kannattaa varautua.

    • leima otsassa

      Mie olen tällainen naisen kuvatus.

      Juttu ehti aika pitkälle. Henki oli mennä, mutta.

      Alussa sydän kävi kertakaikkisen kehnosti, rytmihäiriöt olivat varsin "massiivisia". Koko yläkeho heilati aina kun sydän tuntui pysähtyvänja ja käydä rytyytti miten sattui. Aikaa meni joitain kuukausia lääkityksen aloittamisesta (thyroksin), ennen palautumista. Nyt kaikki on aivan kunnossa. On jo sen verran kulunut aikaa, että en aivan varmasti osaa sanoa aikaa. Muta, kuinka ollakkaan kaikki palautui ennalleen, paitsi työpaikka. Se meni, mutta henki säilyi.

      Kilpirauhasen vajaatoiminnan suurin riski on diagnosinti. Voisin väittää, että moni em. jutusta kärsivä diagnosoidaan ensi mielenterveysongelmaiseksi. Ja tästä seuraa elinikäinen leima.

      Itelleni kävi juuri noin.

      • Anonyymi

        Ihan totta minulle kans suositeltiin psykogia , mutta kävin vuositarkastuksessa gynekologilla niin hän sanoi että sulla on vikaa kilpirauhasen toiminnassa , sanoi sen ilman verikokeita . Niin että sellainenkin lääkäri on joskus parempi huomaamaan asioita kun oma terveyskeskus lääkäri
        Joten lääkkeet tuli, ja otettiinkin sitten ne kokeetkin jotka näyttivät että asia oli kuten gynekologi sanoi.


    • Vuosia ...

      Minulla kesti kolme vuotta ennen kuin Thyroxinin vaikutus alkoi näkyä. Hetkellisiä helpotuksia oli pari päivää lääkeannoksen noston jälkeen, ei päivittäistä.

      • Rankkaa on

        Onnitteluni, että sait vajiksen selätettyä. Kuulisin erittäin mielelläni, miten sen teit?

        Itselläni on samanlainen tilanne eli jo lähes kolme vuotta on yritetty saada vajis kuntoon Thyroxinilla. Minullakin on hetkellisiä helpotuksia muutaman päivän annoksen nostamisen jälkeen, mutta muutoin olo on kuin olisi karusellissa pitkin päivää.


      • riistaliha?
        Rankkaa on kirjoitti:

        Onnitteluni, että sait vajiksen selätettyä. Kuulisin erittäin mielelläni, miten sen teit?

        Itselläni on samanlainen tilanne eli jo lähes kolme vuotta on yritetty saada vajis kuntoon Thyroxinilla. Minullakin on hetkellisiä helpotuksia muutaman päivän annoksen nostamisen jälkeen, mutta muutoin olo on kuin olisi karusellissa pitkin päivää.

        Annoksen nosto oli 1 tabl./vuosi, ja viime kuussa ensimmäisen kerran TSH oli viitearvoissa sekä T3V viitearvojen keskitason yläpuolella. Löytyi osaava endokrinologi Turun Mehiläisestä.

        Kotioloissa luultavasti ratkaisevin tekijä oli seleenin puutteen tyydyttäminen riistaeläinten lihalla sekä ravinnelisien (sinkki, seleeni, kupari) käyttö. Lääkitys jatkuu edelleen, mutta se ei ole haitaksi. Nyt on siis löytynyt ylläpitoannos.


      • Anonyymi

        Moni lääkäri ei edes informoi miten lääkkeet otetaan.eräskin tuttu veti piimän kanssa lääkkeensä aamulla , ei ihme ettei lääke purtu.
        Vatsalääkettä ja vitamiineja ei oteta myöskään saman aikaisesti kun kilpirauhas lääkkeitä
        Lääke on otettava samaan aikaan joka aamu, ja vaan veden kanssa, sitten odotella tunti ennenkö syö mitään. Eihän se auta jos otetaan tabletti päivän mittaan eri ajalla , säännöllisyys on tärkeä näiden lääkkeiden kanssa


    • mies

      Olo kuin karusellissä? Teillä taitaa olla pahemmat oireet kuin minulla? Minulla oireita olivat hiusten oheneminen, kuiva iho, väsymys, laiskuus,saamattomuus, masennus ja ajatuksen kulun hitaus eli monesti tuli sanottua, että sori nyt pätkii ajatus.

      Ensi aluksi, muutama vuosi sitten sain reseptin masennuksenhoitoon ja sitä tuli käytettyä sitten muutaman vuoden ajan.

      Lisäksi minulla oli alavatsassa, vähän alaoikealle navasta painon tunne. En tiedä mikä ihme se oli, mutta se on kummallisesti tuntunut hävinneen kahdeksassa päivässä (sen ajan kun olen tyroksiiniä käyttänyt).

      Ennen kaikkea minua kummastuttaa mikä aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan miehillä (kuten minulla), sillä vain 10-20 prosenttia tästä sairaudesta on miehillä? Miksi se juuri on niin yleinen naisilla eikä miehillä? Onko minussa jotain naisellista? :)

      Energisyys ja unenlaatu tuntuvat parantuneen jonkin verran. Liekö edes mahdollista näin lyhyessä ajassa vai onko kenties vain luuloa, että nyt tehoaa, kun on kerta lääkitys aloitettu?

      Tuo kuulostaa hieman epäuskottavalta, että 3 vuotta kestää kun lääke alkais tehoamaan. Tai no ehkä se on ääritapaus ja kaikki ihmiset reagoivat omalla tavallaan, mutta toivon todella, että mulla se tehoaisi nopeammin.

    • Daddyyyyyyyyyyyyy

      Mies minäkin ja 6kk hoitoa takana. Päiväannos 150mikroa ja en ole huomannut minkäänlaista muutosta voinnin suhteen, tosin tsh ei vieläkään ole viitteissä. Kaikki oireet kyllä löytyy ja niiden ansiosta työkyvytön.
      Eli aikaa saattaa viedä mut ei luovuteta!

      • ApuTerveys_kertoo

        Joillakin tuntuu alkuannoksen vaikutus alkavan ja myös loppuvan nopeasti. Nopeasti tuntuu loppuvan myös lääkärien osaaminen jos ylläpitoannoksen löydyttyäkään Thyroxin ei auta tai jos se suorastaan pahentaa oireita. Ks. allaolevan "Sammanfattning":
        https://thyroidhormones.wordpress.com/2015/12/31/bok-far-danska-hypotyreospatienter-att-byta-behandling-och-bli-friskare/comment-page-1/
        Hoidossa viiterarvoihin pääsy on vain "nollavaihe": http://bit.ly/1mKHqvP
        Upean hyvä hoitokatsaus on uudessa Apu Terveys -lehdessä s 12-16


      • Voi-voi
        ApuTerveys_kertoo kirjoitti:

        Joillakin tuntuu alkuannoksen vaikutus alkavan ja myös loppuvan nopeasti. Nopeasti tuntuu loppuvan myös lääkärien osaaminen jos ylläpitoannoksen löydyttyäkään Thyroxin ei auta tai jos se suorastaan pahentaa oireita. Ks. allaolevan "Sammanfattning":
        https://thyroidhormones.wordpress.com/2015/12/31/bok-far-danska-hypotyreospatienter-att-byta-behandling-och-bli-friskare/comment-page-1/
        Hoidossa viiterarvoihin pääsy on vain "nollavaihe": http://bit.ly/1mKHqvP
        Upean hyvä hoitokatsaus on uudessa Apu Terveys -lehdessä s 12-16

        Sinulla ei näytä olevan mitään muuta elämää, kannattaisi yrittää hankkia vaikka joku harrastus.


      • Anonyymi
        Voi-voi kirjoitti:

        Sinulla ei näytä olevan mitään muuta elämää, kannattaisi yrittää hankkia vaikka joku harrastus.

        Nimimerkille voi voi: Terveenä harrastuksen hankkiminen on helppoa. Sairaus vie niin paljon voimia, että on tosi haastavaa lähteä harrastamaan. Kiitos kuitenkin vinkistä. Varmaankin harrastus auttaisi jonkin verran.


    • sanomuikku

      Thyroxin ei ole "kuuri". Se on elinikäinen korvaushoito, aivan kuten diabetes 1 on insuliini.

      Oikea annoksen hakeminen aluksi voi kestää.

    • hhljlj

      Joo, niissä kontrollilabroissa kannattaa käydä, että annostus saadaan kuntoon. Ja sittenkin vielä aika-ajoin. Lääke pitää ottaa säännöllisesti ohjeen mukaan! Labra-aamuna sitä ei missään tapauksessa oteta, kun vasta kokeiden jälkeen!

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään ollut suun kuivumisen oireita? Itsellä alahuulen sisäpinta ja kielen sivut kuivaa ja tuntuu tahmealta, ei ihan kokoaikaa mutta usein..

    • Anonyymi

      Se on ihan yksilöllistä , muistan kun itse aloitin niin sanoin monta kertaa ettei tämä lääke auta, mutta se otti vuoden ja kaksi kuukautta ennenkö olo tuli normaaliksi , ystävälläni kuusi kuukautta , ja jotkut sanovat että aika pian auttoi. Sitten sekin pitää ottaa aamulla tyhjään vatsaan veden kanssa kun herää, ja odottaa ehkä tunti ennenkö syö mitään aamupalaa.
      Kyllä se siitä alkaa auttamaan , sitä vaan huomaa yhtä äkkiä että olo muuttuu paremmaksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2651
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1104
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1064
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe