Ei äidinmaito ole kaikki kaikessa!

kyllästynyt!

Okei myönnän, vähän provo otsikko, mutta haluaisin, että mahdollisimman moni lukisi tämän, koska olen lievästi sanottuna tuohtunut. Esikoistani osittaisimetin puolivuotta, ja nyt tätä tosikkoa täysimetin 3kk ja osittaisimetystä jatkui siihen saakka, että vauva täytti 5kk. Nyt hänen saama maito on pelkkää korviketta. Olen aina halunnut onnistua imetyksessä supermahtavasti mutta toisin on käynyt, enkä lähde nyt tähän syitä erittelemään.

Ystävälläni on kolme lasta ja kaikkia on täysimetetty 4-6 kk, ja rintamaitoa saaneet muutenkin pelkästään siihen saakka, että sai alkaa antamaan lehmänmaitoa. Tämä asia tekee hänestä paremman äidin joka asiassa. Minä olen amatööri kaikessa.

KUITENKIN meillä syödään hedelmiä, vihanneksia ja kasviksia JOKA PÄIVÄ. Meillä on säännölliset ruokailuajat, meillä on karkkipäivä kerran viikossa ja siihen lasketaan kaikki jäätelöt, makeat keksit, suklaavanukkaat (poikkeuksena kyläily tai juhlat). Meillä lapset juovat ja tulevat juomaan pääasiassa maitoa, vettä ja laimennettuja tuoremehuja. Limpsaa ei esikoinen piittaa juoda ollenkaan. Napostellaan porkkanaa, omenaa, viinirypäleitä... En ole ikinä saanut kiitosta keneltäkään, että huolehdin lastemme syömisestä hyvin. Ei sillä, en sitä kaipaakaan koska minulle riittää tietenkin se tieto, että lapseni voivat hyvin.

Ystäväni kotona lykätään uuniin ranskalaisia, makkaraa, keitellään nakkeja, iltapalalla lihapiirakkaa, mikropizzoja, napostellaan karkkeja, välipalaksi vanukkaita, keksejä, mehua. Makaronia, spaghettia, ketsuppia kuluu purkkitolkulla... Mutta ei sillä ole merkitystä koska hän on ainakin herranjumala täysimettänyt lapsiaan!!! Ei sillä ole väliä, vaikka ovat valkoisia kuin lakanat ja puolet elämästään sokeri-/rasvahumalassa. Kyllä siihen lapsen hyvinvointiin kuuluu muutakin kuin vauva-ajan ravitsemus. Miksei neuvolassa painoteta tätä enemmän?? Ei mulla muuta.

9

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelen vaan

      Tuota noin... Oletkohan nyt itse tehnyt asiasta ongelman? Vai sanooko sinun ystäväsi joka asiaan, että "kyllä minä tiedän tämän paremmin, kun olen täysimettänyt lapsiani"? Jos sanoo, niin unohda tyyppi, ei taida hänellä olla kaikki kotona. Jos ei, niin olisiko niin, että vähän ylitulkitset? Kannattaa mainita asiasta hänelle, en usko, että kovin moni äiti ihan tosissaan ajattelee imetyksen tekevän paremmaksi äidiksi.

      • ap!

        Ainut asia missä ylitulkitsin taisi olla se, että sanoin häntä ystäväkseni... Hän on vaikea tyyppi ja samanlaiset on harvassa...Mutta tiedän ja olen kokenut, että tuollaista on ilmassa ihan yleisestikin, joskaan se ei tule esille näin graavisti. Pointtini on kai se, että "hyvää äitiyttä" on onneksi mahdollista ja suotavaa toteuttavaa myös muissa seikoissa kuin imettämisen osalta.


      • ................
        ap! kirjoitti:

        Ainut asia missä ylitulkitsin taisi olla se, että sanoin häntä ystäväkseni... Hän on vaikea tyyppi ja samanlaiset on harvassa...Mutta tiedän ja olen kokenut, että tuollaista on ilmassa ihan yleisestikin, joskaan se ei tule esille näin graavisti. Pointtini on kai se, että "hyvää äitiyttä" on onneksi mahdollista ja suotavaa toteuttavaa myös muissa seikoissa kuin imettämisen osalta.

        kuka sanoo tätä ystävääsi hyväksi äidiksi?


      • aapee
        ................ kirjoitti:

        kuka sanoo tätä ystävääsi hyväksi äidiksi?

        Ei kukaan:)
        Imetyksen tärkeyden varjolla unohdetaan monesti muut tärkeät lapsen ravitsemukseen liittyvät asiat. Hyvä äitiys ei vaadi täydellistä imetystä mutta ilmeisesti täydellinen imetys nostetaan jalustalle ja siitä kiitellään. Eikä siinä mitään mutta miksi kukaan ei kiittele terveellisistä aterioista joista valmistetaan lapselle useana kertana päivässä..? Get my point?


      • yks imettäjä
        aapee kirjoitti:

        Ei kukaan:)
        Imetyksen tärkeyden varjolla unohdetaan monesti muut tärkeät lapsen ravitsemukseen liittyvät asiat. Hyvä äitiys ei vaadi täydellistä imetystä mutta ilmeisesti täydellinen imetys nostetaan jalustalle ja siitä kiitellään. Eikä siinä mitään mutta miksi kukaan ei kiittele terveellisistä aterioista joista valmistetaan lapselle useana kertana päivässä..? Get my point?

        Öö, no ei minua vaan ole imetyksestäkään kiitelty. Ei kai sitä nyt niitä kiitoksia mihinkään tarvitse, pääasia että itse tietää hoitavansa lasta hyvin.


      • imettäjä
        aapee kirjoitti:

        Ei kukaan:)
        Imetyksen tärkeyden varjolla unohdetaan monesti muut tärkeät lapsen ravitsemukseen liittyvät asiat. Hyvä äitiys ei vaadi täydellistä imetystä mutta ilmeisesti täydellinen imetys nostetaan jalustalle ja siitä kiitellään. Eikä siinä mitään mutta miksi kukaan ei kiittele terveellisistä aterioista joista valmistetaan lapselle useana kertana päivässä..? Get my point?

        Vai että imetyksen varjolla oikein monesti unohdetaan muut ravitsemukseen liittyvät asiat? Onko tästä sulla ihan jotain tutkimustuloksia? Tutkimustuloksia on kyllä siitä, että mitä koulutetumpi äiti, sitä pidempään imettää ja mitä koulutetumpi ihminen, sitä enemmän syö esim. kasviksia.

        Muita syytetään asenteellisuudesta ja leimaamisesta, mutta itse heitellään ihan summassa väitteitä, että imetys tarkoittaa sitten nakkien syömistä. Juu varmaan.


    • edith1

      Miks ei mua oo kukaan kiitelly edes neuvolassa vaikka olen täysimettänyt lastani 6kk ja osittaisimettäny puolitoistavuotiaaksi. Sen lisäksi meillä syödään terveellistä, itsetehtyä ruokaa ja paljon kasviksia ja hedelmiä. Vältetään kaikkia turhia lisäaineita, sokerisia "valmis"jogurtteja ym. moskaa.

      No mua ei kyllä toisaalta haittaa ettei kiitellä, mulle riittää tieto että teen parhaani lapsen ruokavalion suhteen ja olen hyvä äiti sen takia. Teen tätä _lapseni_ hyvinvoinnin takia, en siksi että saisin ulkopuolisilta ihmisiltä glooriaa ;)

      • ap.

        Sä et oo provosoiva kun oot onnistunut imetyksessä hyvin. Siihen on paha kenenkään mennä lisäämään mitään. Mutta jos olisit lopettanut imetyksen esim. 3 kk:n jälkeen olisit saattanut törmätä tähän ilmiöön. Ei välttämättä neuvolassa mutta ihan muuten.
        Haluan herätellä ihmisiä pohtimaan omia asenteitaan. Miksi nämä tyypit, jotka ovat kiinnostuneita siitä, että saako jonkun lapsi korviketta vai rintaa, eivät peräänkuuluta myöhemmin sitä, että syödäänkö teillä iltapalalla lihapiirakkaa vai puuroa? Miks jälkimmäinen on jotenkin toisarvoista joidenkin ihmisten mielestä? Ja missä ovat nyt ne imetysfanaatikot, jotka eivät näe eikä kuule mitään muuta kuin imetykseen liittyviä asioita, kun teiltä kerrankin jotain kysytään :D?


    • imettäjä

      Mitäpä jos antaisit "ystäväsi" tehdä omat ratkaisunsa ihan rauhassa, kuten hänkin antaa sinun.

      Sitten voisit katsoa vähän, minne kirjoittelet. Tämä on imetys-palsta, joka on tarkoitettu siihen, että keskustellaan imetyksestä ja kannustetaan muita siihen.

      Jos ei imetys kiinnosta ja siitä mielestäsi puhutaan liikaa, älä toki tule imetys-palstalle. Sen sijaan voisit vaikka perustaa palstan niille, jotka ovat niin täynnä pahansuopuutta ja kateutta "ystäviään" kohtaan, että jonnekin pitää purkautua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe