Auton vaihto

Santtu

Ajattelin vaihtaa autoa. Mulla on juuri katsastettu Saab 90 vuodelta 87.
Paljonkohan arvoinen se mahtaa olla? Olen ajanut sillä vuodesta 1988.

Kun ostaa uuden auton eikä aio ostaa ihan uutta, niin minkäikisellä autolla on paras hinta/laatu suhde?

22

2297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saabisti

      Ajokilometreista riippuen 200€-800€, jollekkin fanaatikolle saat ehkä 1000€ myytyä helmi-yksilön.
      saab 96:n arvo sen kun näyttäisi vaan nousevan :D

      • Santtu

        Jäi mainitsematta että ajettu 207 000 km.

        Ylläpitoa on tehty koko ajan, esim aivan uudet eturenkaat. Tosin jarrupalat taitaa olla lopussa, mutta nehän on kulutustavaraa. Etusikarit on vaihdettu viime kesänä, mutta monet osat ovat alkuperäisiä. Takajarrusatulat ehkä vaihdettava, etujarrusatulat ovat melko uudet.

        Maalikin meko hyvässä kunossa - pienen meikkauksen jälkeen tosi hyvässä kunnossa.

        Ja milloinkohan Saab 90:n arvo alkaa nousta ;D


      • Vastaaja

        on max.50,- joku fanaatikko voi maksaa ylimääräistä


      • Autoilija
        Vastaaja kirjoitti:

        on max.50,- joku fanaatikko voi maksaa ylimääräistä

        Palstan idea menee jos täällä puhutaan potaskaa.
        kenen etu se on?


      • Santtu

        Vuoden 1988 Ww Golfistakin näytetään pyydettävän 4000 euroa. Ja enempi ajetusta. (Se on kyllä aivan liikaa.)

        Olisikohan joku 2000-3000 euroa realistinen?


      • Vastaaja
        Autoilija kirjoitti:

        Palstan idea menee jos täällä puhutaan potaskaa.
        kenen etu se on?

        Tämän palstan idea meni jo alkuvuodesta.


    • 9000 automaatilla

      ...ajettu, mitä vikoja korjattu, mitä korjaamatta? Mitä olet itse ajatellut autosta saavasi?

      • Santtu

        Olen pitänyt listaa sitä mitä autolle on tehty. Osan töistä olen tehnyt itse, osan teettänyt.

        Takajarruissa on korjattavaa. (Sivuääni jarrutettaessa, loppuukulunut pala?)
        Toinen takajarrulevy on muistaakseni osittain ruosteessa, joten luulen että vain sisempi jarrupala on "purrut" vaikka katsauksessa jarrut menikin läpi. Taksaiskarit alkuperäiset, etuiskarit aika uudet. Vesipumppu vaihdettu 2-3 vuotta sitten.

        Viime heinäkuussa vaihdettu pallonivel hitsattu pohjaa. (Pari vuotta aiemmin katsastumies kysyi että onko ollut pukeilla kun ei ole ruostunut. Ja että terve auto. Itse olen sitä mieltä että ei ihan terve. Vanhuudenrapautumista on.)

        Takaiskarit näyttävät aika ruosteisilta mutta menivät katsastuksessa läpi heinäkuussa.

        Auto ollut minulla melkein alusta asti.
        Hinnasta ei aavistusta, sitähän olen kysymässä.

        Saako autokapuassa vaihdossa paremman vai huonomman hinnan kuin jos myy itse vanhan pois?

        Ks myös aiempi vastaus.


      • Late
        Santtu kirjoitti:

        Olen pitänyt listaa sitä mitä autolle on tehty. Osan töistä olen tehnyt itse, osan teettänyt.

        Takajarruissa on korjattavaa. (Sivuääni jarrutettaessa, loppuukulunut pala?)
        Toinen takajarrulevy on muistaakseni osittain ruosteessa, joten luulen että vain sisempi jarrupala on "purrut" vaikka katsauksessa jarrut menikin läpi. Taksaiskarit alkuperäiset, etuiskarit aika uudet. Vesipumppu vaihdettu 2-3 vuotta sitten.

        Viime heinäkuussa vaihdettu pallonivel hitsattu pohjaa. (Pari vuotta aiemmin katsastumies kysyi että onko ollut pukeilla kun ei ole ruostunut. Ja että terve auto. Itse olen sitä mieltä että ei ihan terve. Vanhuudenrapautumista on.)

        Takaiskarit näyttävät aika ruosteisilta mutta menivät katsastuksessa läpi heinäkuussa.

        Auto ollut minulla melkein alusta asti.
        Hinnasta ei aavistusta, sitähän olen kysymässä.

        Saako autokapuassa vaihdossa paremman vai huonomman hinnan kuin jos myy itse vanhan pois?

        Ks myös aiempi vastaus.

        Moi,

        onko Saabisi ilman ohjaustehostinta, missäpäin sijaitsee?


      • Santtu
        Late kirjoitti:

        Moi,

        onko Saabisi ilman ohjaustehostinta, missäpäin sijaitsee?

        On ilman ohjaustehostinta. Sijaitsee Helsingissä.


    • saabjannu

      voisi selvetä sillee, että katot pörssistä tai käyt nettiauto.com, autotalli.com tai muu vastaava sivu katsomassa mitä pyydetään... Sinuna pitäsin saabin itelläni koska tuonikäisestä autosta ei tahdo saada juuri mitään ja ainahan on hyvä olla kakkosauto varalta. Jos laitat vaihdossa tulevaan autoon, niin tinkaamalla ja ilman vaihdokkia voipi uusi autosi tulla maksamaan yhtä paljon... (siinä tapauksessa saabin arvo 0€) :( Itse laittasin -99 tai -02 vuosimallin auton ja ajelisin kesäsin tolla saab 90:llä joka on vielä saab eikä GM tuote! :D

      • Santtu

        Kiitti vihjeistä. Tosin vaimolla on myös auto, joten perheessä on vara-auto.

        Auton edellen pitäminen on myös varteenotettava vaihtoehto.

        Jos ostan uuden auton, niin ajelen sillä sekä kesät että talvet. (Miksi kesällä pitäisi ajaa sillä vanhemmalla autolla josta puuttuu mm ilmastointi?)


      • saabjannu
        Santtu kirjoitti:

        Kiitti vihjeistä. Tosin vaimolla on myös auto, joten perheessä on vara-auto.

        Auton edellen pitäminen on myös varteenotettava vaihtoehto.

        Jos ostan uuden auton, niin ajelen sillä sekä kesät että talvet. (Miksi kesällä pitäisi ajaa sillä vanhemmalla autolla josta puuttuu mm ilmastointi?)

        Tarkoitin lähinnä sillä kesä ajelulla sitä että kun olet kesälomalla eikä ole kiire mihinkään niin onhan se siistiä ajella jollakin vanhemmalla yksinkertaisella autolla jossa ei ole turhia hilavitkuttimia ikkunat auki ja tunkea kesä tuulonen kasvoilla... "Ilmastointi" tulee siinä samalla :D
        Ehkä ajattelemme asioita eri tavalla mutta minusta toi on siistiä. Et sillee...


      • Santtu
        saabjannu kirjoitti:

        Tarkoitin lähinnä sillä kesä ajelulla sitä että kun olet kesälomalla eikä ole kiire mihinkään niin onhan se siistiä ajella jollakin vanhemmalla yksinkertaisella autolla jossa ei ole turhia hilavitkuttimia ikkunat auki ja tunkea kesä tuulonen kasvoilla... "Ilmastointi" tulee siinä samalla :D
        Ehkä ajattelemme asioita eri tavalla mutta minusta toi on siistiä. Et sillee...

        Jos sen vanhan auton pitää, niin sitä täytyy kuitenkin ylläpitää (vaihtaa öljyjä, maksaa käyttömaksua jne).
        Lisäksi sille pitäisi löytyä säilytyspaikka. (Parkkipaikat ovat muutenkin vähissä täällä Helsingissä.)

        No kiire tai ei, niin nopeuden määrää liikenteen rytmi.

        Kesätuulonen kasvoilla avatusta ikkunasta - ah kun se tuntui mukavalta kun tuli helteellä töistä kotiin.


    • mrgumby

      Ostin juuri toissapv Saab 900 4D -87:n jonka bongasin kelt.pörssin nettisivuilta. Mittarissa 206 tkm (luotettava myyjä) ja lähes täysin ruosteeton ulkopinnaltaan. Täydellinen huoltokirjakin löytyi liki 200 tkm asti, enkä ole vielä tekniikasta löytänyt mitään vikaa. Kokemusta saabeista on jo vuosien ajalta. Maksoin tuosta autosta 550 euroa. Eli se 2000-3000e on kyllä aika raakasti yläkanttiin. Tosiasia on ettei noista 80-luvun malleista kyllä nykyään kukaan yli 1000 e maksa. Eli jos sinulla on hyväkuntoinen auto niin kannattaa miettiä josko pitäisi kuitenkin itsellä kun käyttöarvo on yleensä suurempi. Tuo vähäinen ajomäärä kyllä varmasti myydessä auttaa.

      • Santtu

        Tuosta päätellen omankin auton arvo on tuota luokkaa. Yllättävän vähän!

        Kysymys kuluukin että kuinka kauan se mahtaa olla vielä kohtuu hyvässä kunnossa. Jossain vaiheessa se pitää kumminkin vaihtaa. Pikku korjauksia on ollut viimeiakoina kuitenkin aika paljon.

        Edellinekin korjaus oli noin 300 euroa aivan äskettäin. Ja jarruista tulee nyt lisää. Kaikki tämä korjausraha menee tavallaan hukkaan siinä vaiheessa kun auto "lopetetaan". Mitähän seuraavaksi mahtaa mennä. Vanhassa autossa on aina vikoja, joskin välillä on ollut pitkiäkin aikoja ilman vikoja.
        (Saabissa muuten yllättävän vähän kun vertaa tuttavien autoihin - jopa aivan uusiin.)

        Mietin sen itse pitämistä - järki sanoo niin, autokuume päinvastaista.


      • mrgumby
        Santtu kirjoitti:

        Tuosta päätellen omankin auton arvo on tuota luokkaa. Yllättävän vähän!

        Kysymys kuluukin että kuinka kauan se mahtaa olla vielä kohtuu hyvässä kunnossa. Jossain vaiheessa se pitää kumminkin vaihtaa. Pikku korjauksia on ollut viimeiakoina kuitenkin aika paljon.

        Edellinekin korjaus oli noin 300 euroa aivan äskettäin. Ja jarruista tulee nyt lisää. Kaikki tämä korjausraha menee tavallaan hukkaan siinä vaiheessa kun auto "lopetetaan". Mitähän seuraavaksi mahtaa mennä. Vanhassa autossa on aina vikoja, joskin välillä on ollut pitkiäkin aikoja ilman vikoja.
        (Saabissa muuten yllättävän vähän kun vertaa tuttavien autoihin - jopa aivan uusiin.)

        Mietin sen itse pitämistä - järki sanoo niin, autokuume päinvastaista.

        eli näitä 80-luvun saapikkaita on nyt niin paljon tarjolla, ja toisaalta useimmat pitävät senverran vanhanaikaisena autona, ettei kysyntä ole järin kova nykyään. Toisaalta niinkuin totesin niin kohtuukilometrit auttavat myynnissä mikäli siihen ratkaisuun päädyt. Tuttavapiirissä on tapauksia ettei ole saatu tuoreempaakaan Saabia myytyä oikein mihinkään hintaan kun on paljon km mittarissa. Itsekin päädyin jättämään vanhan ysisatkun varaosa-autoksi kun vaihdelaatikko ääntää eikä sitä kukaan silloin osta kannattavaan hintaan.


      • Santtu
        mrgumby kirjoitti:

        eli näitä 80-luvun saapikkaita on nyt niin paljon tarjolla, ja toisaalta useimmat pitävät senverran vanhanaikaisena autona, ettei kysyntä ole järin kova nykyään. Toisaalta niinkuin totesin niin kohtuukilometrit auttavat myynnissä mikäli siihen ratkaisuun päädyt. Tuttavapiirissä on tapauksia ettei ole saatu tuoreempaakaan Saabia myytyä oikein mihinkään hintaan kun on paljon km mittarissa. Itsekin päädyin jättämään vanhan ysisatkun varaosa-autoksi kun vaihdelaatikko ääntää eikä sitä kukaan silloin osta kannattavaan hintaan.

        Nettiauto.comissa näyttää olevan 7 kpl Saab 90. Hintahaitari 100 - 990 euroa.

        (Yhdestä vuoden 1985 saab 90:stä ja 400000 km ajetusta näytetään pyytävän 900)


      • mrgumby
        Santtu kirjoitti:

        Nettiauto.comissa näyttää olevan 7 kpl Saab 90. Hintahaitari 100 - 990 euroa.

        (Yhdestä vuoden 1985 saab 90:stä ja 400000 km ajetusta näytetään pyytävän 900)

        Viisas pyytää ja tyhmä maksaa... Ei tule kyllä se myyjä luultavasti saamaan autoaan lainkaan kaupaksi. Mutta jos tosissaan meinaat myydä omasi niin laita ilm. Kelt. Pörssin sivuille, ei maksa mitään sinulle ja kuitenkin paras foorumi käyt. autojen kaupalle mun mielestäni. Laita hintapyyntö vaikka 800-900 e aluksi ja tiputa siitä pikkuhiljaa mikäli ei kiinnostuneita löydy. Muista korostaa kohtuukilometrejä ilmoituksessa koska ainakin saabeja aiemmin omistaneet tietävät että vain parisataa tkm ajetulla autolla ei yleensä tule isompia remppoja(vaihteisto-, kaasari-, kansi- ym.) vielä hetkeen. Näillä eväillä saattaa ostaja löytyä. Mikäli korissa on näkyvillä ruostetta niin kantsis korjata niitä pois ennen kaupittelua koska ensivaikutelma se on autonostossakin tärkein monille! Eli ei muuta kun lykkyä tykö projektille!


      • Santtu
        mrgumby kirjoitti:

        Viisas pyytää ja tyhmä maksaa... Ei tule kyllä se myyjä luultavasti saamaan autoaan lainkaan kaupaksi. Mutta jos tosissaan meinaat myydä omasi niin laita ilm. Kelt. Pörssin sivuille, ei maksa mitään sinulle ja kuitenkin paras foorumi käyt. autojen kaupalle mun mielestäni. Laita hintapyyntö vaikka 800-900 e aluksi ja tiputa siitä pikkuhiljaa mikäli ei kiinnostuneita löydy. Muista korostaa kohtuukilometrejä ilmoituksessa koska ainakin saabeja aiemmin omistaneet tietävät että vain parisataa tkm ajetulla autolla ei yleensä tule isompia remppoja(vaihteisto-, kaasari-, kansi- ym.) vielä hetkeen. Näillä eväillä saattaa ostaja löytyä. Mikäli korissa on näkyvillä ruostetta niin kantsis korjata niitä pois ennen kaupittelua koska ensivaikutelma se on autonostossakin tärkein monille! Eli ei muuta kun lykkyä tykö projektille!

        Niitä ruostepilkkuja nimenomaan on. Ne saisi aika pienellä vaivalla meikattua pois. Mutta kun ei oikein olisi aikaa moiselle. Jos auton laittaa joka suhteessa priimakuntoon, niin sittenhän ei ole enää varmaan myyntihalujakaan jäljellä.

        Mutta kiitos vihjeestä. Ilta onkin mennyt tässä autosivuja selatessa - ja homma varmaan vielä jatkuu. Mutta nyt painun nukkumaan.


      • mrgumby
        Santtu kirjoitti:

        Niitä ruostepilkkuja nimenomaan on. Ne saisi aika pienellä vaivalla meikattua pois. Mutta kun ei oikein olisi aikaa moiselle. Jos auton laittaa joka suhteessa priimakuntoon, niin sittenhän ei ole enää varmaan myyntihalujakaan jäljellä.

        Mutta kiitos vihjeestä. Ilta onkin mennyt tässä autosivuja selatessa - ja homma varmaan vielä jatkuu. Mutta nyt painun nukkumaan.

        ei muuta kun hihat heilumaan lomapäivinä ja auto kondikseen niin ei tarvi vaihtaa!!
        Ei vaan, mutta juuri mitään et siitä autosta luultavasti saa jos ruostetta on näkyvillä. Olen pikkuveljen Saab 90 -85:sta ollut vastaavasti restauroimassa myyntiin joskus 5 v. sitten ja silloinkin siitä autosta maksettiin hädin tuskin 3000 mk. May the Force be with you...


    • Anonyymi

      Seppo pirttikoski, pyhäsalmi auton vaihtaja, , rätti katto nivala. Papin kanssa vaihtaa maasturiin,nivalan hyeena väkivalta ryhmä nsiseen kohdistuva jörjesmies järjestys naiset kohdistus, sade pappilan väkivalta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe