"Sotavammojen" vertailua

epileptikkonainen 67

Mitä teille muille epileptikoille on aiheutunut GM-kohtauksista? Mustelmia ja pikkuruhjeita nyt tulee joka kerta, sitten minulla on ollut pari kertaa musta silmä. Kerran kohtauksessa toinen jalkani jäi vesiputken väliin jumiin ja polvilumpio meni sijoiltaan. Se oli kauan kipeä, ja siitä jäi sellainen pieni vamma, että täyskyykyssä sitä polvea jomottaa edelleen.
Viimeisessä kohtauksessa (3viikkoa sitten) löin leukani pahasti, haava ommeltiin, mutta leuka on edelleen jotenkin sijoiltaan, eli en saa takahampaita yhteen vieläkään.
Paska tauti, vaikka ei auta valittaa, huonomminkin asiat voisivat olla.

8

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epityttö

      Viimeksi pantiin 10 tikkiä päähän ja kotiin passitettiin heti vaikka en tajunnut maailmasta mitään. Kun ns heräsin, ihmettilen sidettä päässäni.

      • epi -67

        voi kauheaa ja törkeää! Minua pidettiin koko päivä aamusta iltaan sairaalassa seurannassa, etttei vaan tule uutta kohtausta.


      • Hugo.

        Häh. Ei kai sairaalasta? Pakkohan heidän on ennen kotiutusta tsekata, että on ns. kartalla.


    • Et tällein

      Olkapää paikaltaan pois noin 7 v sitten laitettu ankkureilla kiinni. Olkapää nykyään kulunut ettei ole enään kiinityspintaa nivelissä toinen ankkuri irti käsi ei kestä mitään työtä. Jalka kipsissä kohtauksen vuoksi aikanaan. Tuossa pahimmatpaljon muutakin.

    • Hugo.

      Arpia päässä, sormi poikki, polvet sökönä, solisluita mennyt, kylkiluita, aivotärähdyksiä ja paljon sotkua verestä. Ei mitään vakavampaa kuitenkaan.

    • Leija22

      Kyllä pitää todella ihmetellä, miten nimim. epitytön kohdalla on toimittu!

      Näistä "haavereista" ihan yleisesti ottaen. Tulee vaan mieleen, kuinka paljon epilepsiaa sairastavilla on noin rajuja kohtauksia kuin yllä on kerrottu. En ihmettele, jos tulee pelkotiloja.

      Itse sairastuin v. -58. Kohtaukset olivat gm-kohtauksia 80-luvun loppupuolelle asti, muistaakseni. Vaikka kohtaukseni olivat tajuttomuuskohtauksia, olen aina selvinnyt kolhuilta. Tärkein juttu varmaan on ollut se, että minulle tuli melkein aina aura ja ehdin turvalliseen paikkaan. Lisäksi gm-kohtaukset tulivat pääasiassa aamuyöstä nukkuessani. En aina edes herännyt niihin. Aamulla huomasin purreeni kieleen tai huuleen. Mieheni kyllä heräsi aina kohtaukseeni. Jos en herännyt kohtaukseen, tiesin saaneeni sellaisen. Päivällä nimittäin tuli monia de ja vu-tuntemuksia. Ilman auraa saamistani GM-kohtauksista on muutaman kerran syntynyt vaaratilanteita. Pahin tilanne lienee ollut se, kun tulin puolen yön maissa kotiin. Kaaduin jalkakäytävällä niin, että yläkroppani oli autojen ajotien puolella. Siitä sitten heräsin. Onneksi ei tullut autoja. Tajuttomuuskohtauksia ilman auraa on muutaman kerran sattunut saunan pukuhuonessa, mutten ole koskaan satuttanut itseäni. Ilmeisesti lempeä löyly rentouttaa ja kun ei ole niin skarppina, kohtauskin tulee helpommin (haluan käydä yksin saunassa!). Näistä isoista kohtauksista olen selvinnyt hyvin. Kesto on aina ollut lyhyt. Niinpä olen jatkanut matkaa tai töitäni jonkin ajan kuluttua. Olen siis ollut siinä mielessä "onnellisessa" asemassa. Kohtaukseni muuttuivat joskus 80-90-luvun vaihteessa Lamictalin tultua markkinoille ja vähän myöhemmin Keppra. Sen jälkeen en ole saanut gm-kohtauksia ja muutenkin kohtaukseni ovat nykyään ikään kuin 1-2 sekunnin tuntemuksia ja pystyn toimimaan ihan normaalisti. Näihinkin neurologi suhtautuu vakavasti. Ne ovat kohtauksia siinä kuin isommatkin eikä niitäkään saisi olla. Olin pari vuotta sitten kuntoutuskurssilla. Siellä näin pari vaikeaa kohtausta, joiden kohtausten näkeminen ja vammat herättivät minut. Opin olemaan kiitollinen omasta tilanteestani. Se olikin kuntoutukseni suurin "anti".
      Hyvää jatkoa yllä kirjottaneille tovereille ja muillekin. Toivotaan, että selviämme pahemmilta kolhuilta. Meniköhän kirjoitteluni vähän asian vierestä?

      • Hugo.25

        Kiitos hienosta kirjoituksestasi. Tilanteesi ei ole kyllä hirvittävän kiva myöskään, mutta onneksi on nuo aurat sinulla. Tuntuu, että sinulla on myös huolehtivainen kumppani ja todella pahaa ei ole sattunut.

        Itsekin olen huomannut, että ikääntyminen monella parantaa epilepsiaa. Lienee hermosolut kuitenkin uudistuvat, vaikka kohtauksia onkin.

        Kirjoittelusi ei mennyt vierestä mielestäni, vaan oli todella selkeää luettavaa.

        Saunaan en kehottaisi menemään yksin missään nimessä, vaikka se tekee hyvän olon. Aina on riski, että tulee kohtaus ja pahimmassa tapauksessa kuivut sitten sinne saunaan ja kuolet tai poltat itsesi kiukaaseen. Näitä on tapahtunut. Itsekin saan hyvän olon saunasta, mutta saunon kyllä aina seurassa.


      • Et tällein
        Hugo.25 kirjoitti:

        Kiitos hienosta kirjoituksestasi. Tilanteesi ei ole kyllä hirvittävän kiva myöskään, mutta onneksi on nuo aurat sinulla. Tuntuu, että sinulla on myös huolehtivainen kumppani ja todella pahaa ei ole sattunut.

        Itsekin olen huomannut, että ikääntyminen monella parantaa epilepsiaa. Lienee hermosolut kuitenkin uudistuvat, vaikka kohtauksia onkin.

        Kirjoittelusi ei mennyt vierestä mielestäni, vaan oli todella selkeää luettavaa.

        Saunaan en kehottaisi menemään yksin missään nimessä, vaikka se tekee hyvän olon. Aina on riski, että tulee kohtaus ja pahimmassa tapauksessa kuivut sitten sinne saunaan ja kuolet tai poltat itsesi kiukaaseen. Näitä on tapahtunut. Itsekin saan hyvän olon saunasta, mutta saunon kyllä aina seurassa.

        Minulla 47 v näyttää vaikeutuvan lääkityksen suhteen epilepsia. Aina joudutaan menemään kovempiin lääkkeisiin, lääkemääriin vanhat lääkkeet menettävät tehonsa. 35 v epi sairastaneena ei ole lääkitys kohdallaan keprasta ihottuma nyt Vimpat Deprakine lamictal. Vimpat väsymystä muuten hyvä saa nähdä joutuuko vaihtamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      133
      1342
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1195
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      846
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      156
      832
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      150
      733
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      728
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      588
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      575
    Aihe