Minkä rotuinen koira?

Pallomurunen

Siis mietin itselleni koiraa.

Koiran tulee olla:

✓Ystävällinen
✓Perus terve rotu
✓Keskikokoinen/suuri
✓Mielellään lyhyt karvainen

Näitä piirteitä välttäen:

×Agresiivinen tai pelokas
×Hyvin pieni
×Vaikea hoitoinen turkki
×Paljon sairasteleva

Rotuja joita olen jo miettinyt ja kysyisin mielipidettä:

♠Shar pei
♠Saksanpaimenkoira
♠Pinseri
♠Lyhytkarvainen collie

31

409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+1

Shar pei on sairas rotu. Se heti pois listasta. Mitä olet koiralta hakemassa? Harrastuskaveria? Seurakoiraa? Ystävällisyys riippuu pitkälti siitä miten koiran kouluttaa. Lk collie sopii hyvin ensimmäiseksi koiraksi eikä tule hulluksi, vaikka joutuukin vain makaamaan kotona.

• Kun katselin

tuota wishlistaasi ja vertasin sitä listaan koirista joita olit miettinyt, niin jäi askarruttamaan että olitko ne hylännyt vai? Nimittäin, jokainen viimeisestä listasta täyttää helposti useamman kriteerin "näitä vättäen"-listasta.

Siis jos todella haluat wishlistasi mukaisen koiran välttäen näitä tiettyjä kakkoslistan ominaisuuksia, vältät kaikkia kolmoslistan koiria ja päädyt perinteiseen maalaispystykorvaan jossa on mahdollisimman paljon perinteisiä kotimaisia metsäkoirarotuja.

Näin saat terveen, pakkasta kestävän, ystävällisen ja pitkäikäisen kaverin joka ei eläinlääkäreitä turhaan vaivaa.

• kikkelitonttu

pystykorva?

• pallomurunen

Koira tulisi ihan kaveriksi...Mutta en mä sitä sisällä istuttaisi vaan tietysti ulkoilisin sen kanssa paljon ja Agilityä voisi kokeilla.Eikä koira siis tule lapsen ensimmäiseksi lemmikiksi vaan elukoitten kanssa pitempään puuhaneelle nuorelle...

Ja mähän vaan kysyin noista alimman listan koirista millaisia ne on ja onko kellään kokemusta niistä.

• smooth collie

Lyhytkarvacolliet oli ainakin 1990-2000-luvulla erittäin mukavia koiria, sopiva yhdistelmä ystävällisyyttä ja rauhallisuutta, helppo kouluttaa ja sopiva kaupunkikoiraksikin.

• 2 vikaa

Pinseri ja lyhytkarvainen collie. Tosin pinsereistä urokset voivat olla aika dominoivia sekä äreitä toisille koirille, nartut harvemmin. Kannatan näitä. Kumminkin minusta on aina parasta saada juuri joku niistä roduista, jotka itseään miellyttävät. Suosittelen pinseriä tai lyhytkarvaista collieta. Niistä enemmän minulla on kokemusta lyhytkarvaisesta colliesta, jonka tapaamani yksilöt ovat olleet todella kilttejä, mutta kaikki narttuja, joten en osaa sanoa urosten ja narttujen luonne-eroista. Pinseristä minulle kertoi koiranäyttelyssä rodun henk. kohtainen omistaja, kun haastattelin häntä rodusta.

• Ota seefferi!!!

Ekaks, sun pitäis miettii mitä sä harrastat sen koiran kanssa.
      Eï kannata ottaa metsästyskoiraa jos et aio metsästää, tai koira ei pääse paljon metsään juoksemaan :)

Sitte tää shar pei, ei kannata jos haluut terveen rodun. Saksanpaimenkoira ois hyvä valinta :) ne on ystävällisiä ja oppii paljon :)

• Vikansa niissäkin

Onnistuessaan voi saada hyvän ja terveen sakun, mutta yhtä hyvin voi käydä ettei. Ne lonkat ne lonkat, tahtoo vaan loksua vanhemmiten.

Ja vihoviimeinen jos ei halua perskärpästä joka koko ajan on inisemässä heitä palloo heitä palloo tai ainakin keksi jotain tekemistä... ;D

Ja ovat vähän ehkä turhan ronskeja tenaville, vähän vanhemmillekin...

• Amstaffeli

Sileäkarvainen noutaja, chesapeakelahden noutaja, faaraokoira, englanninsetteri, labradori, vizla, mudi. Nuo kaikki tuli mieleen, colliet omalla kokemuksella ei nykyään ole hirmu terveitä samoin saksanpaimenet. Pinserit ovat melko teräviä ja tempperamenttisia. Mudi saattais olla sulle tai setteri?

• jaaaahhhhaaa

Mutta ainakaan chesapeakelahdennoutajien ja vizslojen kasvattajille ei heti tule mieleen myydä koiranpentujeen sellaisille, jotka eivät harrasta metsästystä. Mudien kasvattajat ovat Suomessa todella tarkkoja siitä, saavatko koiransa uusissa kodeissaan tarpeeksi liikuntaa ja aktivointia.

Minun mielestäni lk collie on todella terve rotu. Ja pinserinartut taitavat olla puolet lemeämpiä luonteiltaan kuin urokset.

Settereidenkin kasvattajat ovat yleensä tarkkoja siitä, menevätkö koiransa metsästäjille, varsinkin terveempien metsästyslinjaisten.

No mutta mielipiteensä kullakin, ilmaisin nyt omani.

• pallomurunen

Joo,MÄ oon itekki todennut että se shar pei voisi olla aika vaikea mutta laitoin kuitenkin.Kiitti myös muista rotu ehdotuksista.Ja en siis metsästä,lähistöllä on kyllä pusikkoa joissa varmaan tulisi koiran kanssa juoksenneltua.

• nnnanna2

älä ota missään nimessä ainakaan sakemannia!siinä on niin iso haaste että en usko että selviydyt siitä!mutta jos ystävällistä seurakoiraa haet niin suosittelen labradorinnoutajaa!siinä on helppo hoitonen turkki ja hyväluontonen koira!mitä nyt vanhemmiten saattaa tulla sitä liika lihavuutta mutta muuten todella hiano doggi!niin ja kunhan pystyt sille sitten myös uinti mahdollisuuden tarjoamaan,labbikset rakastaa vettä!

• 5+12

Näyttely/sekalinjaiset sakemannit sopivat ihan hyvin ensimmäisiksi koiriksi. Kunhan muistaa olla määrätietoinen ja asettaa rajat, niin kuin kaikkien rotujen kohdalla, niin pärjää koiran kuin koiran kanssa melko pitkälle.
        Itse otin sekalinjaisen seefferin ekaksi koiraksi ja tuo on ollut helppo kuin mikä.

• Voi luoja mitä toiveita itselles ollenkaan mahdat asettaa! Ei tollasia koiria olekkaan mistä sä vaatimuksissasi puhut eikä varsinkaan niitä, mistä kerrot haluavasi jatkaa.
      Mä ehdottaisin kyllä jotain koirarotua sulle, joka ei ole seurankipee, ei vartioiva eikä missään nimessä dominoiva, joten sakemannin voit heti pyyhkiä listaltasi eikä noista kolmesta muustakaan taida olla sulle muuta kun haittaa.
      Vaikka kuinka mietin sulle ystävää koiralinjalta, mulle ei tuu mitään sulle sopivaa lemmikkiä mieleen.

• joobax

Lyhytkarvainen collie, tai eikös se ole nykyään sileäkarvainen? Ja sitten tietysti labradorinnoutaja :)

• pallomurunen

ok kiitti ehotuksista :) Labradori voisi oikeastaan olla ihan mukava...Kaverikin on sellaisen ottanut ja kivalta otukselta vaikuttanut.Lk Collie kanssa mutta onko niillä sitten niitä perinnöllisiä sairauksia ihan kauheasti?

• Tietääkseni lk. colliet ovat nykyään keskimäärin terveempiä kuin labradorinnoutajat. Mutta tämä perustuu omiin havaintoihini tapaamistani koirista, joten minulla ei ole mitään faktatietoa asiasta. Mutta missään nimessä lyhytkarvainen collie ei ole sairas rotu. Olen tuntenut 3 yksilöä ja kaikki todella terveitä. Suht. harvinainen rotu maailmanlaajuisesti kyseessä, joka ei ole vielä pahemmin ehtinyt kärsiä ylisuosion aiheuttamasta huolimattomasta jalostuksesta.

• Suomiboy_79

Moro kaikille! Mä oon aina haaveillu koirasta. Meidän perheeseen kuuluu äiti isä minä ja isoveli. Ja asutaan sellasel asuinalueella että mahtuu kyl ulkoiluttaa hyvin ja piha on ihan hyvän kokone. Sekä 1 kissa joka on muistaakseni 8 vuotta. Niin sitä vaan kysyisin et miten toi kissa tottuu koiriin? Ja sellainen koira jonka kanssa voisi touhuta ja ulkoiluttaa jonkin verran. Ja se koira ei ois mikään käsilaukkuun mahtuva :D
      Että ihan kunnon koira!

• bokserin omistaja

bokseri se on ystävällinen ja kiva kunhan koiran kouluttaa!!!

• haagggaa

Bokseri n aika varautunut ja vartioiva rotu. Siitä on valtavasti suojelukoiravalioita, vaikka bokserista ei ole varsinaisia näyttely- ja käyttölinjoja erikseen. Lisäksi hirvittävän sairas rotu perinnöllisten sairauksien suhteen, jopa niin sairas, että jotkut ovat suositelleet sen jalostuksen lopettamista eläinsuojelusyistä (liian kivuliasta rodulle sen nykyterveys). Vanhemmillani on ollut jo 2 bkseria (eri suvuista) ja molemmat jouduttiin lopettamaan eläinlääkärin suosituksesta, koska ne olivat vallan sairaita monin tavoin. Sen jälkeen he hommasivat täysin terveet bullterrierin ja rhodesiankoiran.

Minun suositukseni on keesond tai buhund.

Kissa voi olla aika mahdoton totutta perheen lemmikkeihin, jos se on tottunut olemaan aina perheensä ainut lemmikki, varsinkin jos kyseessä on uroskissa. En tunne kissaasi, joten aika hankalaa on antaa vinkkejä.

• Suomiboy_79

Sanoin et kunnon koira ja sit ehdotat keesondia? Ei tuu onnistuu :D Siis meinaan koiraa eikä mitä sylikoiraa. Sellane ystävällinen ja leikkisä, oppivainen ja aika hyvin yksinviihtyvä.

• vai nniiin

Keehond ei ole mikään sylikoirarotu, vaan sopii moniin eri harrastuksiin. Et maininnut aloittavasi mitään hirmuisen aktiivisia koiraharrastuksia, joten en viitsinyt ehdottaa mitään siperianhuskya, vaan keeshondia, joka yleensä sopeutuu kaiken laiseen liikuntaan määrästä riippumatta, joskaan ei se aivan mikään sohvaperuna normaalisti ole.

• Peruskoira

Haet ilmeisesti paimenluonteista koiraa, ainakin sinulla se selkeänä linjana ^^ Turhan usein näkee ihmisten valikoivan koiransa pelkästään ulkonäön tai rotumääritelmien mukaan.

En suosittele shar peita enkä sakemannia. Shar pei on äärimmäisen sairaana pidetty rotu, saksanpaimenkoirissa on omat hyvät puolensa, mutta niillä on paljon lonkka- ja nivelongelmia ylijalostuksen vuoksi. Ne myös vaativat aika hartaan ja perusteellisen koulutuksen, koska sakemanni ei pelätessään ala arastella, vaan hyökkää heti.

Sanoisin että pinseri tai lyhytkarvainen collie on siis parempi vaihtoehto. Colliet ovat leppoisampia ötököitä, mutta jotkut haukkuvat niitä turhan pehmeäluonteiseksi... sitä ongelmaa ei kuitenkaan pinsereillä ole. Onko sinulla aiempaa kokemusta koirista ja kuinka paljon? Oletko tottunut tai uskotko voivasi vääntää kättä itsepäisemmän koiran kanssa siitä, kumpi on milloinkin oikeassa? Sekin kannattaa pitää mielessä, että sinä itse koulutat koirasta omanlaisensa - perusarka koira voidaan opettaa rohkeammaksi ja rohkeasta voidaan tehdä pelkoaggressiivinen remmirähjä eikä pennusta aina näe, millainen siitä loppujen lopuksi tulee. Kannattaa myös katsella seropeja, joista etsimiäsi ominaisuuksia voisi löytyä ^^

JA luke tämä mielenkiintoinen blogikirjoitus teemasta, joka tällä hetkellä sinua koskettaa:

http://rantahiekkaa.wordpress.com/2012/07/23/roturuletti/

• ewgt

Pitkäkarvaisesta colliesta ainoastaan kokemusta, mutta asiaan perehtyneenä voisin sanoa, että pitkäkarvaiset ovat kyllä tosiaan turhan pehmeitä, mutta lyhytkarvaiset juuri sopivan pehmeitä/kovia (yksilöeroja unohtamatta). Ja aiempiin todeten: pitkäkarvaiset ovat myös fyysisesti jo hieman sairaita monesti, mutta lyhytkarvaisilla tämäkin puoli aika hyvin kunnossa. Joten lk collie olisi varmasti aloittajalle oikein hyvä vaihtoehto! :)

• pallomurunen

On mulla kokemusta koirista mutta omia koiria on ollut vasta yksi.Muuten tosi ihana lansu mutta lonkat alkoi vanhana vaivata.

Muuten...Kaverillani on keehond ja se hyppii ja haukkuu jopa telkkarille.aika energinen otus on... LIsäksi sillä on jonkun sortin iho sairaus joten turkki poitää välillä leikata pois.

• suosittelija

Suosittelen jodlaavaa matikkakoiraa.

• Palaga

dalmatiankoira
      whippet

• 7+1

Englanninvinttikoira täyttää kaikki kriteerisi.

• Glafyra

Basenji voisi olla sinun koirasi. Basenji on ystävällinen, terve, keskikokoinen ja lyhytkarvainen.

• Bostoninterrieri

Bostoninterrieri. Se on ystävällinen ja ihmisrakas seurakoira. Sopii kaikenikäisten lemmikiksi, niin lapsille kuin vanhuksille. Bostonin lyhytkarvainen turkki on erittäin helppohoitoinen. Se pyyhitään säämiskällä silloin tällöin.

Bostoninterrieri ei välttämättä vaadi pitkiä lenkkejä, mutta tykkää liikunnasta ja jaksaa lenkkeillä ja liikkua paljon. Bostoninterrieri on melko terve rotu. Suuret ja ulkonevat silmät ovat alttiita tapaturmille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      175
      1461
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      41
      1039
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      735
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      660
    5. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      650
    6. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      36
      643
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      28
      642
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      607
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      593
    10. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      577
    Aihe