Insinööri harjoittelu?

10+7

Miten teidän AMK:ssa on järjestetty työharjoittelu? Määrääkö koulu paikan vai haetaanko itse? Miten helposti noita paikkoja löytyy?

7

3951

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et sanonut alaa

Riippuu alasta.

• kesätyö/harjoittelu

Jokainen hoitaa itse harjoittelupaikkansa.

• 10+7

Rakennusinsinööri. Ilmeisesti jokainen hoitaa itse paikkansa mutta koulu auttaa aika paljon sen sopivan löytämisessä.

• LaitosNikke

Kyamkista terveisiä.
      Työjärjestykseen on jaksosta riippuen jätetty yksi päivä(perjantai tai maanantai) vapaaksi tarkoituksena työharjoittelu. Kyseinen järjestely tosin on aika turhanpäiväinen, sillä ainakaan energia-alan yrityksiä ei pahemmin kiinnosta ottaa harjoittelijaa, joka käy töissä kerran viikossa ja ehtii sitten unohtaa oppimansa siinä sopivasti ennen seuraavaa viikkoa.

Toinen, ja ylivoimaisesti käytetympi järjestely on se, että jokainen hoitaa omat harjoittelunsa. Koulu antaa listan, jossa on esimerkkejä yrityksistä, joilta voi kesätöitä kysellä. Mikäli hyvin käy, pääset haastatteluun ja parhaassa tapauksessa sinut palkataankin.
      Sitten painat sen kesän duunia, ja syksyn tullen palautat seuraavanlaisen kokoelman dokumentteja koululle, joka sitten päättää, paljonko sinulle myönnetään työstäsi opintopisteitä:

-Työsopimuksen kopio
      -Työtodistuksen kopio
      -Työharjoittelusopimus(Henkilökohtaisesti pidän täysin turhana, aiheuttaa vain ensimmäistä kertaa harjoittelussa oleville turhaa posti/paperisotaa työpaikan kanssa jälkeenpäin, sillä kesätöistä ei tässä laitoksessa kovin kummoisia infoja järjestetä, ja monille kyseisen paperin pakollisuus tulee yllätyksenä, kun pisteitä ei myönnetä)
      -Lyhyt, vapaamuotoinen kuvaus työstäsi, tehtävistäsi jne.
      -Opintopäiväkirja, josta pitäisi käydä ilmi, mitä olet milloinkin oppinut(varsin yksipuoleinen teksti ainakin laitospuolen ihmisillä, koska suuri osa työpäivistä on käytännössä identtisiä)
      -Kopiot palkkatiedoista, joista käy ilmi, kuinka monta tuntia olet työssä ollut

Nämä sitten tulevat jos huonosti käy bumerangina takaisin, mikäli jokin ei täsmää, jotain puuttuu, tai koulu ei pidä työpaikkaasi tarpeeksi alaan liittyvänä, jotta pisteitä myönnettäisiin. Jos käy hyvin, menee raporttisi läpi ja saat tarvitsemiasi opintopisteitä.

Kyamkissa on vielä se mahdollisuus, että mikäli ei opiskelujensa aikana tosiaankaan saa kaavittua kokoon niitä 30 opintopistettä (ainakin käyttö&kunnossapidolla 60, muista mahdollisista poikkeavista en tiedä), niin koulu järjestää "tutkimustyötä", josta sitten saa niitä pisteitä.

• projekti-insinööri

Jos olet koululla työharjoittelussa sen 30op, voit olla varma ettet myöhemminkään saa muuta työpaikkaa kuin jotain "tutkimustyötä" koululla.

• apajapaja

Ainakin meille sanottiin että koulu tukee ja auttaa ensimmäisen paikan löytämisessä mutta sen jälkeen vastuu siirtyy enemmän ja enemmän opiskelijalle.

• 19+15

Opiskelen rakennustekniikkaa ja meillä kaikki hakevat harjoittelu-/kesätyöpaikan itse. Muutamat opettajat ovat lisäksi laittaneet sähköpostia yrityksistä jotka tarvitsevat kesäksi harjoittelijoita.
      Ei se harjoittelupaikan löytäminen ainakaan raksalla vaikeaa ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe