Suomenojan venesataman kohtalo?

Suomenoja

Mikä mahtaa olla viimeisin tilanne Suomenojan venesataman suunnitelmien suhteen?

Sinnehän on kaavailtu asuntoja ja korkeamman tason venesatamaa. Myös talvisäilytyskentän kohtalosta on ollut arvailuja.

- Koska Espoo lyö suunnitelmat lukkoon?
- Koska muutostyöt alkavat?
- Pieneneekö talvisäilytystila oleellisesti?
- Nousevatko sataman venepaikkahinnat (kesä ja talvi) merkittävästi?

46

3172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaupunkinjohtaja

      Alueen rakennustyöt alkavat jo ensi kuussa, muista siirtää veneesi ajoissa pois talvisäilytyskentältä!
      Ämmässuolta on varattu tilaa säilytykseen

    • Peederseen

      Kuka pönttö tuommoista vielä kyselee kun siirtokehotus tuli kaikille talvisäilytyksen maksaneille jo viimeviikon alussa postissa kotiin?

    • hooveristi

      Kävin eilen rannassa ja harva oli reagoinut siirtokehoituksiin. Olisiko sata venettä asianmukaisesti lavetilla siirretty Kirkkonummelle. Loppuja kaupunki oli alkanut 11.11 määräpäivän jälkeen siirtämään omiin aitauksiin ja Ämmässuolle, jos ei edes huutokauppaan kelvannut satamapäällikön arvion mukaan. Huolimattomia nuo Espoolaiset veneenomistajat. Paalutuskone oli jo paikalla myös ja elementtirekka.

    • Häh?

      Mitäs omituista juttua tänne on vastailtuu? Ei ainakaan Suomenojalla toimiville kerhoille ole veneiden siirtokehotuksia tullut...

    • Leksa Teräshaara

      Minä en ole kyllä saanut mitään tiedoitetta. Viime viikolla oli kyllä joku kriisikokous tai tiedoitustilaisuus tästä sataman mullistuksesta Suomenojan kerhovajassa. Oliko kukaan siellä? Olli Hokkanen esiintyi, tekikö uuden enkan? Kiinnostaisi miten paljon maksaa ja voiko teräspurteni laittaa tulevaan venehotelliin. Ilmeisesti veneet kasataan tulevaisuudessa johonkin suureen pilvenpiirtäjään päällekkäin. Onkohan siellä keskuspölynimurijärjestelmä myrkkymaaleille ja jäteöljylle. Siellä veneet kuin Matrix-elokuvassa makaavat letkuissa ja napista laskevat veteen. Kyllä kovasti odotan!

    • kipparikalle3

      Kyllä on välinpitämätöntä sakkia!
      Kaikille veneen säilytyspaikan maksaneillehan tuli postissa jo ajat sitten tiedoite postissa tästä!

      Etelä reunan pohjia jo kaivetaan ja se uusi siltakin on puolessa välin lintuallasta!

    • liikkeellä,

      Ostin ja asunnon siitä.

      • lkiuu

        Minäkin ostin ja meidän taloyhtiön laituri tulee siihen nykyisten köyhien laiturin C kohdalle. Köyhät ja rumat hus poijes.


      • Pakkke

        Hyvä saat lattian läpi raskasmetalleja, pysyy kegät kunnossa.


    • Nikolai Lehtonen

      Älykkäästä keskustelusta päätellen kaikenlaiset suun kautta hengittävät internet-kuolaajat ovat näemmä käyneet tyydyttämässä itseään tässäkin asiallisesti alkaneessa viestiketjussa.

      Tässä varsinaista tietoa:
      http://www.finnoo.fi/luontoon_vesille/satama/

      Pienempien veneiden kohtalo lienee venehotelli, joka heikentää mahdollisuuksia huoltotoimenpiteille. Suuremmat, eli isommat moottoriveneet ja varmaankin valtaosa purjeveneistä, talvehtivat "hiekkakentällä", joka oletettavasti sijaitsee sataman tuntumassa.

      Rakennussuunnitelmien vastustaminen on tietenkin turhuutta, jotkut vaikutusvaltaiset kun selvästi haluavat asua jätevedenpuhdistamon ja voimalaitoksen kainalossa. Tässä vaiheessa meidän kannattaneekin pyrkiä vaikuttamalla saavuttamaan myös veneilijöille edullinen lopputulos.

      • Finnoolainen

        Tuo linkki oli vanhaa tietoa. Ensiviikolla on tiedoitustilaisuus Finnoon projektista Kaitaan koululla kello 18 ja mielipiteitä saa jättää vielä valmistelumateriaalista "virallista tietä". Sataman esirakentaminen alkanee heti kun tarvittavat luvat ympäristökeskukselta jne. ovat kunnossa. Mahdollisimman pian siis. Rakennusprojekti kestänee vähintään kaksikymmentäviisi vuotta ja tuloksena on uusi 15 tuhannen asukkaan Finnoon luksusasuntoalue jossa veneet laitetaan torneihin ja asukkaat keinosaarille ja maatäyttölueille voimalan läheisyyteen. Rakentaminen on vielä aavistuksen haasteelllisempaa ja kalliimpaa kuin esimerkiksi suomaahan tehdyn Suurpellon lähiön tapauksessa, jossa paaltusurakka oli aivan tolkuton ja rotat syövät hienon jäteputkijärjestelmän ja sähköverkoston epäkuntoon viikoittain. Mutta halpaa neliötähän ei nyt asuntomarkkinoilla juuri tarvitakaan. Hienoa että rakennetaan!


      • Finnoolainen
        Finnoolainen kirjoitti:

        Tuo linkki oli vanhaa tietoa. Ensiviikolla on tiedoitustilaisuus Finnoon projektista Kaitaan koululla kello 18 ja mielipiteitä saa jättää vielä valmistelumateriaalista "virallista tietä". Sataman esirakentaminen alkanee heti kun tarvittavat luvat ympäristökeskukselta jne. ovat kunnossa. Mahdollisimman pian siis. Rakennusprojekti kestänee vähintään kaksikymmentäviisi vuotta ja tuloksena on uusi 15 tuhannen asukkaan Finnoon luksusasuntoalue jossa veneet laitetaan torneihin ja asukkaat keinosaarille ja maatäyttölueille voimalan läheisyyteen. Rakentaminen on vielä aavistuksen haasteelllisempaa ja kalliimpaa kuin esimerkiksi suomaahan tehdyn Suurpellon lähiön tapauksessa, jossa paaltusurakka oli aivan tolkuton ja rotat syövät hienon jäteputkijärjestelmän ja sähköverkoston epäkuntoon viikoittain. Mutta halpaa neliötähän ei nyt asuntomarkkinoilla juuri tarvitakaan. Hienoa että rakennetaan!

        Tuoretta tietoa! Veneiden talvisäilytys pyritään järjestämäänkin Espoossa, mutta pääosin yksityisrahotteisesti, sillä veneiden talvisäilytys ei ole enää tulevaisuudessa Espoon kaupungin ydintoimintaa, toisin kuin sosiaalisesti tuettu asuntotuotanto. Asukasmäärä tuleekin olemaan 20.000. Kaikki nämä siis ahdetaan tuolle laajennetulle Suomenojan satama-alueelle. Ruoppaus kestänee vuosia viitenä päivänä viikossa ja kahdessa vuorossa. Korvaavana talvisäilytysalueena on vakavasti harkittu Ämmässuon maatäyttöalueita.

        Tämä ei ollut aprillia.


      • pakkke
        Finnoolainen kirjoitti:

        Tuoretta tietoa! Veneiden talvisäilytys pyritään järjestämäänkin Espoossa, mutta pääosin yksityisrahotteisesti, sillä veneiden talvisäilytys ei ole enää tulevaisuudessa Espoon kaupungin ydintoimintaa, toisin kuin sosiaalisesti tuettu asuntotuotanto. Asukasmäärä tuleekin olemaan 20.000. Kaikki nämä siis ahdetaan tuolle laajennetulle Suomenojan satama-alueelle. Ruoppaus kestänee vuosia viitenä päivänä viikossa ja kahdessa vuorossa. Korvaavana talvisäilytysalueena on vakavasti harkittu Ämmässuon maatäyttöalueita.

        Tämä ei ollut aprillia.

        Veneiden telakoimisalueen alla on liejua yli 10m jossa on myös raskasmetallia, Samoin kun venesatama-altaan alla on myös raskasmetalleja, niitä ei voi läjittää mereen ne on säilöttävä maihin. tähän tulee todella kalliita asuntoja.
        Lisä haittana on vielä voimalaitoksen metelit, miteköhän ne herrat viihtyy niissä asunnoissa.


    • välittävä

      ootteko huoannut että jyrävät jo veneita pohjoisen puolelta alkane, monta komiaa paattia on jäänyt jo jalkoihin!

    • w23q1ds

      Kuka siihen voimalan viereen haluaa mitään taloa? Todella rumat maisemat.
      Antaisi olla vaan alueen sellaisenaan, onhan tuolla maata minne rakentaa.

      Mutta, onhan se nyt varmaa että ei veneilijöitä satamaa voida viedä noin vaan
      ja talvisäilytyspaikkoja, ei sellaista herraa ole kuka sen uskaltaa päättää,
      voitte luottaa siihen!

    • sabo

      Eilisessä Länsiväylä lehdessä todettiin Suomenojan rakennus suunnitelmien siirtyvän ainakin kymmenellä vuodella eteenpäin, kun valtio ei anna rahaa metron jatkolle. Eli Suomenojan veneilijöiden kannalta lama on siunaus.

    • MeeToo2__

      Rinne lupasi rahaa länsimetron jatkoon sillä edellytyksellä, että Espoosta löytyy lisää tonttimaata.

      Tämä lienee lähtölaskenta talvitelakoinnin päättymiselle Suomenojalla ...

      • Megatrendi

        Luulen, että se lähtölaskenta alkoi jo aikoja sitten. Ainoastaa voimala suojelee satamaa koska sen suoja-alueelle ei saa rakentaa taloja eli maa on siinä mielessä arvotonta.

        Kovin kallista maata ei kannata pitää tyhjänä puolta vuotta kerralla. En usko, että veneilijät ovat halukkaita maksamaan käypää vuokraa siitä.

        Toisaalta satama mahtuu kyllä paikalleen, mutta talvisäilytys pitää tehdä muualla. Venekerhojen jäsenten keski-ikä alkaa olla sama kuin demarinuorilla eli 60 ja kuoleman välissä. 10 vuoden sisään moni luopuu veneilystä ja nuoremmat ostavat palvelut ulkopuolelta.


      • Finnoon getto
        Megatrendi kirjoitti:

        Luulen, että se lähtölaskenta alkoi jo aikoja sitten. Ainoastaa voimala suojelee satamaa koska sen suoja-alueelle ei saa rakentaa taloja eli maa on siinä mielessä arvotonta.

        Kovin kallista maata ei kannata pitää tyhjänä puolta vuotta kerralla. En usko, että veneilijät ovat halukkaita maksamaan käypää vuokraa siitä.

        Toisaalta satama mahtuu kyllä paikalleen, mutta talvisäilytys pitää tehdä muualla. Venekerhojen jäsenten keski-ikä alkaa olla sama kuin demarinuorilla eli 60 ja kuoleman välissä. 10 vuoden sisään moni luopuu veneilystä ja nuoremmat ostavat palvelut ulkopuolelta.

        Jotenkin Espoon on esitettävä vaihtoehtoinen mahdollisuus noin 2000 veneen talvisäilytykseen. Paikkahan on rakennustyömaata jo parin vuoden sisään. Mikäli veneen talvisäilytys ei ole kovin mahdoollista tai kohtuuhintaista myös veneily tulee vähenemään samoin kuin sen ympärillä pyörivä liikevaihto. Toinen kysymys on että kuka tuolla vuokraasuntoslummmissa haluaa veneitään tulevaisuudessa edes laiturissa pitää. Paikkaanhan on tarkoitus majoittaa sosiaalisesti tuettua asukkia kymmeniä tuhansia. (25000).


      • Yksityiset palvelut
        Finnoon getto kirjoitti:

        Jotenkin Espoon on esitettävä vaihtoehtoinen mahdollisuus noin 2000 veneen talvisäilytykseen. Paikkahan on rakennustyömaata jo parin vuoden sisään. Mikäli veneen talvisäilytys ei ole kovin mahdoollista tai kohtuuhintaista myös veneily tulee vähenemään samoin kuin sen ympärillä pyörivä liikevaihto. Toinen kysymys on että kuka tuolla vuokraasuntoslummmissa haluaa veneitään tulevaisuudessa edes laiturissa pitää. Paikkaanhan on tarkoitus majoittaa sosiaalisesti tuettua asukkia kymmeniä tuhansia. (25000).

        Ei taida olla oikeasti Espoon kaupungin vastuulla tuo veneiden talvisäilytys eli siinä mielessä ei ole pakkoa tehdä tai esittää mitään. On selvää, että 25000 ihmistä on tärkeämpi kuin 500 venettä katsoo asiaa millä silmällä tahansa.

        Veneiden talvisäilytys täytyy joka tapauksessa ratkaista muulla tavalla kuin parasta asuntomaata käyttäen. Asia on paljon akuutimpi Helsingissä kuin Espoossa.

        Markkinalle on tullut paljon palveluntarjoajia, jotka paitsi säilyttävät niin myös huoltavat veneet. Tarjonta vastaa kysyntään.


      • Maalaiskunta
        Yksityiset palvelut kirjoitti:

        Ei taida olla oikeasti Espoon kaupungin vastuulla tuo veneiden talvisäilytys eli siinä mielessä ei ole pakkoa tehdä tai esittää mitään. On selvää, että 25000 ihmistä on tärkeämpi kuin 500 venettä katsoo asiaa millä silmällä tahansa.

        Veneiden talvisäilytys täytyy joka tapauksessa ratkaista muulla tavalla kuin parasta asuntomaata käyttäen. Asia on paljon akuutimpi Helsingissä kuin Espoossa.

        Markkinalle on tullut paljon palveluntarjoajia, jotka paitsi säilyttävät niin myös huoltavat veneet. Tarjonta vastaa kysyntään.

        -25000 asukasta versus 500 venettä. Tässä olet oikeassa. Toki suotavaa olisi, että Espoon liki ainoalle kaupungin talvisäilytyspaikalle pohdittaisiin korvaajaa, sillä siellä oleville veneille ei oikeasti ole mitään muuta paikkaa. Lasikuituveneiden hävittämiseen polttamallakin tarvitaan varmasti joku poikkeuslupa, joten veneiden haihtuminen ilmaan ei taida onnistua.

        - "Paras asuntomaa" sijaitsee kaikkialla muualla paitsi Suomenojalla. Vrt. voimala, paalutus, saastuneen maan puhdistus jne. Espoo Helsingin maalaiskuntana on pelkkää tonttimaata kun oikein silmiin katsotaan, joten ehkäpä tämä veneiden säilytysalueen uusiokäyttö meni nyt esteetikkojen yritykseksi ampua itseään jalkaan.

        - Markkinoiden palveluntarjoajat ovat valtaosin täysin ala-arvoisia ja huoltotyötä pelkääviä, minkä lisäksi olet varmasti huomannut rahojesi huvenneen ties mihin turhuuteen (audisi bensoihin ym.) eikä jäljellä ole mitään palveluntarjoajille. Tämän ovat huomanneet kaikki muutkin.


    • wefcdwwwwww

      Ei kai nyt voimalan ETEEN mitään taloja aleta rakentamaan.

      Antaa sataman olla siinä talvisäilytyspaikkoineen tai jos ei niin sitten
      saa ettiä aikamoisen tilan toiselle satamalle missä ei olisi
      kyllä järjen hiventäkään.

      Ne talot alkaa nousta jos alkaa niin sinne lammikon viereen ja sinne missä on bussivarikot yms. Sinnehän tulee kovaa vauhtia uusi tiekin. Siellä on tilaa voimalalinjojen alla ryteikössä voimalan vieressä :) Saattaa puhelinkin
      latautua ihan itsestään kotona.

      • Vastuullinen veneili

        Taitaa olla linjojen alla suoja-alueet kanssa.

        Talvisäilytyspaikat pitää saada tuottaviksi, jos niitä pidetään tonttimaalla. Varastointi ei sovi hyvin asuttuun ympäristöön ja varkaudet sekä vahingonteotkin lisääntyisivät.

        Veneitä voi säilyttää muuallakin.


      • Iivisiittiö
        Vastuullinen veneili kirjoitti:

        Taitaa olla linjojen alla suoja-alueet kanssa.

        Talvisäilytyspaikat pitää saada tuottaviksi, jos niitä pidetään tonttimaalla. Varastointi ei sovi hyvin asuttuun ympäristöön ja varkaudet sekä vahingonteotkin lisääntyisivät.

        Veneitä voi säilyttää muuallakin.

        Suunnitelmissahan on varattu alueelle muutama sata kaupallista säilytyspaikkaa. Se jolla liikenee alkaen 1500-2000 euroa moiseen hupiin voinee noita paikkoja hyödyntää. Laituripakan hintakaan ei liene aivan halpa enää kaupallisen toimijan tarjoamana olsiko siinä 700 alkaen busterin kokoiselle nuo Marinetekin paikat ja muut. Mikäli tuolla kentällä käy pyörimässä niin useimmista veneistä näkee, että omistaja tuskin on valmis moisisa summia maksamaan. Se että nämä "köyhät" alle 40.000 arvoisella veneillä ajelevat tee-se-itse merimiehet sitten jättävät veneilemättä tarkoittaa melkoista lovea venealan yritysten pussiin pääkaupunkiseudulla ja jopa Suomen venevalmistajienkin tilissä. Ehkä on kannattavampaa sitten myydä asuntolainaa tappiin saakka, että ei jää espoolaisille rahaa ylimääräiseen kotimaan kulutukseen. Kyllä talous kukoistaa...


    • Mitenkään kellekkään henkilökohtaisesti osoittamatta voin vaan todeta, että kaupungin viskaalit ovat olleet täällä pääkaupunkiseudulla harvinaisen lyhytnäköisiä tuon venepaikka-asian kanssa. Puuttumatta esimerkiksi enempää siihen, kuinka helvetin huonosti hyödynnetään venematkailua pääkaupunkiseudun alueella ja mellisen aspektin hyödyntämistä koko kaupunkisuunnittelussa.

      Toki ison plussan annan Espoon ulkoilusaarille. Ne ovat minun mielestä valtakunnantasollakin huippujuttu venekuljetuksineen.

      Lähtökohtana kaikessa on sama demaripohjainen kateus ajattelu, että jokainen, jolla on vara ostaa vene - on tietenkin kapitalistisika ja niitä kuuluu potkia ja nöyryttää.

      Suomen suurimmassa pienvenesatamassa käydää kusella veneiden välissä ja ravintolayrittäjä pitää parakissa kahvilaa, jossa voi myydä ainoastaan kertakäyttölautasilta, kun vettä ei saa kuin pytyssä. Mitään ei kannata tehdä, eikä kunnostaa, kun vuokrasopimusta pihdataan vuosi kerrallaan.

      Venekerhon rakennukselle ei voida tehdä mitään, kun vuokrasopimus on päättymässä jollain aikajänteellä ja kukaan ei tiedä mitä tapahtuu.

      Hurjimmissa suunnitelmissa on ollut jollain poliitikolla siirtää venepaikat Ämmässuolle. Siitähän ne olisi kätevä rekkarallilla kuskata 20km sisämaahan päin. Erikoiskuljetusletkoina valot vilkkuen.

      Olen pyörinyt tuolla satamassa yli 15 vuotta ja nähnyt - ei mitään tapahtuvan. Odottelen rauhassa, mitä tuleman pitää. Siirrän sitten veneeni minne siirrän, jos veneilen enää tai en pukkaa horsmaa.

    • weqcdxwewwww

      "Toki ison plussan annan Espoon ulkoilusaarille. Ne ovat minun mielestä valtakunnantasollakin huippujuttu venekuljetuksineen. "

      Ei ole kokemusta vielä muusta kuin isosta vasikkasaaresta niin
      hyvähän tuo paikka ainakin oli. Tosin voi vaan kuvitella kuinka paljon
      porukkaa siellä on kesä-heinäkuun puolella kun vesibussi kuskaa porukkaa ja
      omalla veneellä tulevat siihen päälle. Nytkin sunnuntaina oli porukkaa
      aika paljon siellä, suurin osa kylläkin varmaan vesibussin tuomia, laiturit oli
      aika täys veneitä mutta tilaa oli aina 1-3 veneelle koko ajan.

    • uusihanuus

      Espoo rakentaneekin tiiviin asumismuurin muutenkin jo pinta-alaansa nähden varsin vaatimattoman rantaviivan tukkeeksi. Muuri tilkitään ihmisillä joiden tehtävä on ainoastaan maksaa.

      • Vapaamatkustaja?

        Käsittääkseni Espoossa rantatontit maksaa enemmän kuin sisämaassa. Siinä mielessä rantatonteista maksaa kyllä asuja eikä kukaan muu.

        Olisi aika kohtuutonta, että yksi maksaa tontista, jota kaikki saa käyttää ilmaiseksi. Kenelle silloin jää tehtäväksi vain maksaminen?


      • uimaranta ämmässuoll
        Vapaamatkustaja? kirjoitti:

        Käsittääkseni Espoossa rantatontit maksaa enemmän kuin sisämaassa. Siinä mielessä rantatonteista maksaa kyllä asuja eikä kukaan muu.

        Olisi aika kohtuutonta, että yksi maksaa tontista, jota kaikki saa käyttää ilmaiseksi. Kenelle silloin jää tehtäväksi vain maksaminen?

        Haukilahdessahan on uimarantaa joka pitää myydä pois rakennusmaaksi.


    • Ämmässuon venekerho
    • Katsos vaan. Sama Kortelainen, joka hiillostaa sitä CM boatsin kaveria Suomenojan venesatamassa. Vaikuttaa asiamieheltä. Veneet sisämaahan ja kapuloi nuorten yrittäjien rattaisiin. On taas niin pääkaupunkiseudun menoa, kuin olla ja voi. Mikä näitä virkamiehiä vaivaa?

      Onneksi, mun vene on iso ja vaikeasti kuljetettava, joten ei vissiin koske mua, tai ihan sama vaikka koskisikin. Naapurikunnissa on onneksi tilaa. Saattavat mielellään ottaa myös veronmaksajia asumaan.

    • lakkautetaan
    • Ämmänsuon venekerho

      Ämmänsuon säilytysidean on keksinyt joku opiskelijapoika oheisessa yhden tähden lopputyössään. Tai sitten tästä heijastuu tilaajien (espoon merelliset palvelut, liikuntatoimi) asenne veneongelmaan, josta kunta haluaa pestä kätensä pikkuhiljaa pois kokonaisuudessaan.

      https://www.theseus.fi/xmlui/bitstream/handle/10024/77231/Veneiden talvisailytys Espoossa.pdf?sequence=1

      Siinä on myös mielenkiintoisia ajatuksia, että veneitä ei tarvitse yksityisen Espoossa edes omistaa ja tulevaisuudessa tulisi kannustaakin ihmisiä veneiden yhteisomistajuuteen.

      • ojasta suolle

        Suoveneilyn Espoo.


      • Jorma Paalu
        ojasta suolle kirjoitti:

        Suoveneilyn Espoo.

        Vähän outoa, että Länsiväylän varressa tai Fortumin voimalan pohjoispuolella ei mukamas löydy jotain plänttiä johon veneet saisi vaikka meluvallina toimivaksi nauhaksi talvisäilytykseen. Aivan älytöntä touhua siirtää tuhansia veneitä kymmeniä kilometrejä keskelle metsää.


      • oi ja voi

        Tosiaan yhden tähden työ. Selostetaan työn tekemistä enemmän kuin minkäänlaista substanssia.

        Tekijä ollut töissä mm. Suomenojan satamamestarina. Joillakin venemessuilla oli myymässä Keilaniemen New Port satamapaikkoja.

        Kuvastaa parhaiten asennemaailmaa: veneilijöiden rahat yrittäjien taskuun.

        Helsingin kaupunki rakensi Katajanokalle hienon vierasvenesataman. Siellä kävi paljon kotimaisia ja ulkomaisia veneturisteja, kauppatori ja muut palvelut olivat kävelymatkan päässä.

        Suuressa viisaudessaan kaupunki huomasi, ettei sataman pito ole sen ydintoimintaa. Kilpailutti satamanpidon ja nyt se on 50-jalkaisten kolmannesta kerroksesta ohjattavien kotisatamana.

        Eräs saksalainen veneilijä Piritassa kertoi tulleensa Helsingistä ja olleensa Nord Hafenissa. Tarkemmin puhuttaessa se osoittautui Tervasaareksi, eikä siellä ollut ollut mitään palveluita.

        Sehän se on kaupungin veromarkkojen oikeaa käyttöä, että päätetään infran rakentamisesta yleishyödylliseen käyttöön ja annetaan se sitten yksityisen bisneksentekoalustaksi.


      • painukaa suolle
        oi ja voi kirjoitti:

        Tosiaan yhden tähden työ. Selostetaan työn tekemistä enemmän kuin minkäänlaista substanssia.

        Tekijä ollut töissä mm. Suomenojan satamamestarina. Joillakin venemessuilla oli myymässä Keilaniemen New Port satamapaikkoja.

        Kuvastaa parhaiten asennemaailmaa: veneilijöiden rahat yrittäjien taskuun.

        Helsingin kaupunki rakensi Katajanokalle hienon vierasvenesataman. Siellä kävi paljon kotimaisia ja ulkomaisia veneturisteja, kauppatori ja muut palvelut olivat kävelymatkan päässä.

        Suuressa viisaudessaan kaupunki huomasi, ettei sataman pito ole sen ydintoimintaa. Kilpailutti satamanpidon ja nyt se on 50-jalkaisten kolmannesta kerroksesta ohjattavien kotisatamana.

        Eräs saksalainen veneilijä Piritassa kertoi tulleensa Helsingistä ja olleensa Nord Hafenissa. Tarkemmin puhuttaessa se osoittautui Tervasaareksi, eikä siellä ollut ollut mitään palveluita.

        Sehän se on kaupungin veromarkkojen oikeaa käyttöä, että päätetään infran rakentamisesta yleishyödylliseen käyttöön ja annetaan se sitten yksityisen bisneksentekoalustaksi.

        Kansalaiset ajetaan suolle ja kaupungin satamat annetaan businekselle.


      • Seglare

        Tämän kirjoitelman on tehnyt henkilö, jonka tehtäviin kuuluu vastata Espoon venesatamista ja talvisäilytyksestä.

        Muutaman vuoden kokemuksella minulle on käynyt selväksi, että tämän henkilön palvelualttius tehtäviensä hoidossa on vielä heikompi kuin lopputyönsä taso.

        Länsiväylä-lehdessä on mielenkiintoinen artikkeli satamasta ja uutiseen liittyvässä keskustelussa veneilijöiden kokemuksia Espoon venevirkamiehistä.

        http://www.lansivayla.fi/artikkeli/231768-espoo-haataa-nuoren-veneyrittajan-suomenojalta-yrittaja-syyttaa-kiusaamisesta


      • Lapakutaleroit

        On aika kapoinen rako, mihin tulevaisuuden veneilijän pitäisi sopia tuon tutkimuksen mukaan.. Tai siinähän suoraan sanottiin, että parempi olisi, kun ei veneiltäisi vaan pikemminkin kulutettaisiin venepalveluita.

        Olkoon sitten niin, että olen se tutkimuksen "remontti-rane", joka pirulainen karttaa maksullisia palveluita jo ihan periaatteesta, saatikka harrastuksen vuoksi. Hion, lakkaan ja maalaan puuvenettä keväisin yhteensä 15 metriä, syksyllä telakoin, pesen ja peittelen. Talvella käyn lumestamassa teltan ja setvin kesäisen lokikirjan merkintöjä iltalampun kajossa, joskus jopa mallasjuomaa nautiskellen. Jostain syystä kaikki tällainen närästää noita palvelumaakareita.

        Käyn minäkin tarvittaessa ammattilaisen tiskin ääressä, mutta odotan silloin saavani ammattitaitoista palvelua, josta mielelläni myös sitten maksan. Esimerkiksi uuden moottorin hankinta, potkurin valinta, hyvän puutavaran etsintä ja sahaus jne. Mutta missään tapauksessa en viitsi kuunnella jotain jantteria, joka tavaa "Boat Shining" - putelin kyljestä mainostekstejä..

        Onneksi en joudu olemaan Espoossa, vaikka olen siellä Finnån kentällä yhden hienon purjeveneen auttanutkin vesille.

        Toi "tutkimus" pitäisi vetää kölin ali - pituussuuntaan...


      • virkamiehet?

        Venekorjaajaa häädettiin satamasta ilman perusteita, ei löytynyt perusteita kysyttäessä eikä virkamieheltä vastauksia. Yrittäjä olettaa että häätäminen alkoi hänen hankittua venenosturin.
        http://www.hs.fi/kaupunki/Veneyrittäjän häädölle ei ollut laillista perustetta Espoossa/a1408087339213


    • Tulonsiitotavoite

      Trailerikokoisten veneiden siirtäminen ei ole tekninen ongelma, mutta normaalin kuljetuksen maksimileveys 2,6m voi paukkua merikelpoisilla veneilä helposti. Isompien veneiden kuljetus sen sijaan alkaa ola ongelma. Maksimileveys on 4 m ja korkeus 4,4m (kuljetuksen).

      Korkeus on ongelma matkamoottoriveneilä ja isommilla purkkareilla (alkaako suomeen tulla enemmän kaksikölisiä, jotka muutenkin soveltuvat hyvin mataliin ja kivisiin vesiin?). Suurin osa veneistä on tietenkin sellaisia, että ne siirtää helposti uusiin maisemiin ilman erikoiskuljetusta.

      Olisko Epoon tavoitteena tulonsiirto kuluttajilta kuljetusyrittäjille? Ei oleisi uusi asia, onhan vaaditaanhan meillä liikennelupakin huomattavasti pienemmille kuljetuksille kuin muualla EU:ssa. Syynä on tulonsiirto asiakkailta yrityksille jotta yritykset tekisivät enemmän rahaa.

    • älypula

      Suunnitelman mukaan suuria veneitä ei siirretä, älytöntä silti.

      • Aivojumi

        Kun talvisin kävelee Suomenojalla, niin yli 70% veneistä on sellaisia joita ei maastoauton trailerillakaan siirrellä. Mikäli yli 2000 veneestä suurin osa on tarkoitus kuljettaa toukokuun alun ja kesäkuun 10. päivän valillä esim Ämmässuolta rantaan tarvitse kuljettaa n 40 venettä päivässä. Näistä suurin osa kulkee kuljetusfirmojen rekoilla. Yleensä asiakkaat haluavat kuljetuksen 12-20 välillä, eli keskimäärin 5 venettä kulkisi tunnissa, osa traktorivauhdilla trilerilla ja osa ehkä hieman rivakammin. Tiet olisivat aika pitkälti tukossa toukokuussa jos tämä suunnitelma toteutuu. Haittaa ei siis olisi pelkästään veneilijöille, jotka saavat kyllä vihat niskaansa tästäkin virkamiesten aivopäästöstä.


      • 4 + 2
        Aivojumi kirjoitti:

        Kun talvisin kävelee Suomenojalla, niin yli 70% veneistä on sellaisia joita ei maastoauton trailerillakaan siirrellä. Mikäli yli 2000 veneestä suurin osa on tarkoitus kuljettaa toukokuun alun ja kesäkuun 10. päivän valillä esim Ämmässuolta rantaan tarvitse kuljettaa n 40 venettä päivässä. Näistä suurin osa kulkee kuljetusfirmojen rekoilla. Yleensä asiakkaat haluavat kuljetuksen 12-20 välillä, eli keskimäärin 5 venettä kulkisi tunnissa, osa traktorivauhdilla trilerilla ja osa ehkä hieman rivakammin. Tiet olisivat aika pitkälti tukossa toukokuussa jos tämä suunnitelma toteutuu. Haittaa ei siis olisi pelkästään veneilijöille, jotka saavat kyllä vihat niskaansa tästäkin virkamiesten aivopäästöstä.

        Olet jo ajasta jäljessä. Toisen veneitä ei enää nykyään saa traktorin vetämällä trailerilla kuljettaa ilman liikennelupaa. Säännös tuli eduskunnalta kuten muutkin lait, eikä espoolta. Käytännössä se tarkoittaa ettei veneitä traktoreilla juuri enää kuskata.
        Veneet siis kulkee raskaankaluston tai henkilöautoyhdistelmien käyttämällä 80 km/h nopeudella, ellei tiekohtainenn rajoitus (tai ruuhka) alempaa nopeutta määrää.

        Jos telakointi kentät rakennetaan asunnoiksi, minne veneilijät parkkeeraavat kesäksi autonsa mennessään veneilemään?
        Eikös ne kentät ole nykyisin vielä käytössä ympäri vuoden, talvella veneiden ja kesällä autojen säilytyksessä???


    • Anonyymi

      Miksi nyt suomen ojan veneilijät ajetaan pois, eikä ilmpitettu

    • Anonyymi

      Suomenoja on lakkautettu. Jäljellä on vain Finno.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      146
      3167
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2593
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      51
      2571
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      240
      2238
    5. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

      "Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      480
      1954
    6. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      110
      1891
    7. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      252
      1875
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1714
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1627
    10. R.I.P. Kristian Antila

      Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      24
      1502
    Aihe