Valelikinäön tutkiminen

*.*

Olen varannut ajan silmälääkärille ja aikomukseni on selvittää onko kyseessä valelikinäköä. Tutkiiko lääkäri yleensä sitä pyydettäessä ja kuika se ylipäätään tutkitaan? Onko täällä ketään jolta se olisi tutkittu ja mikä oli tulos?

31

2037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinnostunut 20v

      Oletko jo käynyt tutkimuksessa?

      En osaa neuvoa mutta olisi mielenkiintoista kuulla miten se valelikinäkö tutkittiin ja oliko sinulla sitä?

      • Kiinnostunut 20v

        Oletko jo käynyt valelikinäkö tutkimuksessa?
        Paljonko tutkimus maksoi ja oliko valelikinäköä paljonkin?


      • Valelikinäkötutkimus
        Kiinnostunut 20v kirjoitti:

        Oletko jo käynyt valelikinäkö tutkimuksessa?
        Paljonko tutkimus maksoi ja oliko valelikinäköä paljonkin?

        Valelikinäkö tutkitaan akkommodaatiolihaksen lamauttavien tippojen avulla. En usko että tutkimus olisi erityisen kallis. Odotan myös mielenkiinnolla ap:n kommentteja tutkimuksesta.


      • Kiinnostunut 20v
        Valelikinäkötutkimus kirjoitti:

        Valelikinäkö tutkitaan akkommodaatiolihaksen lamauttavien tippojen avulla. En usko että tutkimus olisi erityisen kallis. Odotan myös mielenkiinnolla ap:n kommentteja tutkimuksesta.

        Googlettamalla löytyi tietoa noista akkommodaation lamauttavista tipoista. Melko häijyä tavaraa nuo atropiini ja syklopentolaatti. Silmätipat lamauttavat akkommodaatiolihaksen mutta haittavaikutuksena ovat hallusinaatiot, virtsarakon sulkijalihaksen kramppi ja peräsuolen pidättäjälihaksen lamaantuminen. Joten a.p. ota silmälääkärille mennessäsi mukaan aikuisten vaippahousut sillä peräsuoli tyhjenee tippojen vaikutuksesta.


      • Tri No
        Kiinnostunut 20v kirjoitti:

        Googlettamalla löytyi tietoa noista akkommodaation lamauttavista tipoista. Melko häijyä tavaraa nuo atropiini ja syklopentolaatti. Silmätipat lamauttavat akkommodaatiolihaksen mutta haittavaikutuksena ovat hallusinaatiot, virtsarakon sulkijalihaksen kramppi ja peräsuolen pidättäjälihaksen lamaantuminen. Joten a.p. ota silmälääkärille mennessäsi mukaan aikuisten vaippahousut sillä peräsuoli tyhjenee tippojen vaikutuksesta.

        Peräsuoli ei todellakaan tyhjene!


      • k0kenut
        Kiinnostunut 20v kirjoitti:

        Googlettamalla löytyi tietoa noista akkommodaation lamauttavista tipoista. Melko häijyä tavaraa nuo atropiini ja syklopentolaatti. Silmätipat lamauttavat akkommodaatiolihaksen mutta haittavaikutuksena ovat hallusinaatiot, virtsarakon sulkijalihaksen kramppi ja peräsuolen pidättäjälihaksen lamaantuminen. Joten a.p. ota silmälääkärille mennessäsi mukaan aikuisten vaippahousut sillä peräsuoli tyhjenee tippojen vaikutuksesta.

        Joskus kun menin laser leikkauksen esitutkimukseen ja siella laittoivat noita silmatippoja, niin kukaan ei varoittanut noista sivuvaikutuksista. Matkustin junalla eri paikkakunnalta esitutkimukseen ja ainoastaan sanoivat etta kannattaa ottaa aurinkolasit mukaan paluumatkaa varten. Jotenkin selvisin junamatkan takaisin kotiin. Mitaan selkeita muistikuvia kotimatkasta ei ole. Kotona kuitenkin herasin eteisen lattialta kuset ja paskat housussa. En tajunnut etta kyseessa oli silmatippojen sivuvaikutus, sillon vaan nolotti ja havetti sen verran etten asiasta edes kenellakaan kehdannut puhua.


      • Kiinnostunut 20v
        k0kenut kirjoitti:

        Joskus kun menin laser leikkauksen esitutkimukseen ja siella laittoivat noita silmatippoja, niin kukaan ei varoittanut noista sivuvaikutuksista. Matkustin junalla eri paikkakunnalta esitutkimukseen ja ainoastaan sanoivat etta kannattaa ottaa aurinkolasit mukaan paluumatkaa varten. Jotenkin selvisin junamatkan takaisin kotiin. Mitaan selkeita muistikuvia kotimatkasta ei ole. Kotona kuitenkin herasin eteisen lattialta kuset ja paskat housussa. En tajunnut etta kyseessa oli silmatippojen sivuvaikutus, sillon vaan nolotti ja havetti sen verran etten asiasta edes kenellakaan kehdannut puhua.

        Syklopediatippojen, ilmeisesti syklopentolaatin, vaikutus oli aika raju sinun kohdalla.

        Olen yrittänyt perehtyä valelikinäkö ongelmaan kun olen kiireiltäni ehtinyt ja tietoa on alkanut kerääntyä. Ilmeisesti sinulla oli akkommodaatiolihas krampissa ja tipat laukaisivat suurehkon määrän valelikinäkö pois, siksi nuo tunnetut oireet olivat rajut otaksun.

        Jos olet säilyttänyt esitutkimuksen tulokset tai saat ne lääkäriasemalta pyydettäessä olisi mielenkiintoista tietää tulokset. Tuloksissa on varmaan kerrottu objektiivinen taittovirhe ja subjektiivinen taittovirhe ja niiden erotus on valelikinäön määrä.


    • ap.

      En ole vielä käynyt, jännä ettei ole tullut aiheeseen vastauksia eikä tietoa vaikka googlaamalla tästä aiheesta löytyy kirjoituksia, niin ei kait tän uusi juttu pitäisi olla.

      • Sparraaja4

        Haloo ap!!! oletko yrittänyt vähentää valelikinäköä Bates methodilla tai Kaisu Viikari methodilla luku- ja lähitylasien avulla?

        Valelikinäön tutkiminen sumutusmenetelmällä on varmaan halvempi koska sen voi suorittaa optikko tai jopa potilas itse jos ymmärtää menetelmän eikä haittavaikutuksia ole.


      • Kiinnostunut 20v

        Oletko vihdoinkin käynyt silmälääkärissä valelikinäkötutkimuksessa!!!

        Tule rohkeasti kertomaan kokemuksistasi vai oletko tehnyt nettikuoleman?

        Melko noloa kun keskusteluketjun aloittaja vaikenee.


    • muolikko

      Googleta Kaisu Viikari valelikinäkö.

      • 90-v rocks...

        KVG "antiikki lääketiede"...


    • minäpienilapsivain

      Joko olet käynyt tutkimassa näkösi? Odottelen mielenkiinnolla miten siellä meni ja mitä sait selville..Missäpäin kävit/käyt?

    • Valelikinäkötutkimus
      • Skiaskopia

      • skeptikko2013
        Skiaskopia kirjoitti:

        Valelinäkö eli pseudomyopia voi paljastua myös skiaskopian avulla.

        Lue linkistä silmälääkäri Risto Pyykösen haastattelu.

        http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/1877/opinnaytetyo.pdf?sequence=1

        Risto Pyykönen on optikko eikä silmälääkäri.

        Mielenkiintoinen menetemä, onko kenelläkään kokemuksia onko skiaskopia paljastanut valelikinäköä ja minkä verran?

        Objektiivinen taittovirhe eli todellinen taittovirhe pitäisi paljastua menetelmän avulla jos oikein ymmmärsin. Kuinka laajalti optikot käyttävät skiaskopiaa nykyisin?


      • ei auta tai joskus
        skeptikko2013 kirjoitti:

        Risto Pyykönen on optikko eikä silmälääkäri.

        Mielenkiintoinen menetemä, onko kenelläkään kokemuksia onko skiaskopia paljastanut valelikinäköä ja minkä verran?

        Objektiivinen taittovirhe eli todellinen taittovirhe pitäisi paljastua menetelmän avulla jos oikein ymmmärsin. Kuinka laajalti optikot käyttävät skiaskopiaa nykyisin?

        Ei tuolla paljastu kuin manifesti taittovirhe eli se, joka näkyy senhetkisen silmän akkommodaatiotilan perusteella. Esim. kaukotaitteiselta voi löytyä 2 manifestia koska silmä itse pyrkii tarkentamaan plussaa pois mutta tipoilla lamattuna pohjalla voikin olla 4.


      • skeptikko2013
        ei auta tai joskus kirjoitti:

        Ei tuolla paljastu kuin manifesti taittovirhe eli se, joka näkyy senhetkisen silmän akkommodaatiotilan perusteella. Esim. kaukotaitteiselta voi löytyä 2 manifestia koska silmä itse pyrkii tarkentamaan plussaa pois mutta tipoilla lamattuna pohjalla voikin olla 4.

        Kaukonäköisen manifesti on käsittääkseni sama akkommodaatiokramppi tai muu syy silmän sen hetkiseen silmän akkommodointiin kuin likinäköisen pseudomyopia eli valelikinäkö. Molemmissa tapauksissa mykiö eli linssi on jäänyt normaalia paksummaksi, siis plustaittoiseksi. Kaukonäköisellä sitä nimitetään piilokaukonäöksi eng. latent hyperopia.

        Jos skiaskopian avulla paljastuu piilokaukonäkö niin miksei valelikinäkökin?

        Akkommodaation lamauttavat tipat lienee varmin tapa diagnosoida kummatkin.

        Akkommodaation lamauttavat tipat toimii hyvin lapsilla mutta miten ne toimii aikuisilla, kuinka paljon valelikinäköä poistuu aikuisten silmästä se kiinnostaa.


    • Lähityölasit päähän

      Silmälääkärit ja optikot muuttuvat tuppisuiksi kun heiltä kysyy valelikinäöstä minun kokemuksen mukaan. Kyllä heiltä on kysyttävä valelikinäöstä ja kerrottava tekeekö ns lähityötä ja jos oireita on pitää pyytää lähityölasireseptiä. EU-direktiivin mukaan työnantajan on kustannettava lähityölasit. Valelikinäköä ei pitäisi tulla kun käyttää luku- ja lähityölaseja.

      • sossu maksaa

        Työnantajan ei kuulu kustantaa mitään lähityölaseja, jos kyseessä ei ole tavanomaisesta ratkaisusta poikkeava lasi. Ensin pitää siis olla omat lasit ja lisäksi ylimääräisen lasin täytyy olla tavanomaisesta poikkeava ratkaisu, yksiteholähilasi ei sitä ole.


      • Lukulasit päähän

      • Miinuslasi vaara!
        Lukulasit päähän kirjoitti:

        Valelikinäkö on lähityötä tekevän ongelma.

        Tässä on hyvä artikkeli valelikinäöstä.

        http://yle.fi/uutiset/valelikinako_on_ahkeran_opiskelijan_vaiva/6498338

        Kiitos hyvästä linkistä. Suomessa on vähän valelikinäköaiheisia silmälääkäreiden tieteellisiä kirjoituksia ja monelle kuten minulle koko valelikinäkö on jäänyt tuntemattomaksi. Palstallakin on ja tässä keskusteluketjussakin on henkilöitä jotka eivät usko valelikinäköön joten lukekaa artikkeli ja silmälääkäri Kaisu Viikarin kirjoitukset jo 70-luvulta alkaen.


      • kat7
        Miinuslasi vaara! kirjoitti:

        Kiitos hyvästä linkistä. Suomessa on vähän valelikinäköaiheisia silmälääkäreiden tieteellisiä kirjoituksia ja monelle kuten minulle koko valelikinäkö on jäänyt tuntemattomaksi. Palstallakin on ja tässä keskusteluketjussakin on henkilöitä jotka eivät usko valelikinäköön joten lukekaa artikkeli ja silmälääkäri Kaisu Viikarin kirjoitukset jo 70-luvulta alkaen.

        Varoitus silmäleikkauksista ja valelikinäöstä (piilokaukonäöstä)!

        Minulle laitettiin viime vuonna lamaannuttavat tipat (sykloplegia) silmiin ja tutkimuksessa huomattiin, että minulla oli aivan liian vahvat miinuslasit. Silmäni olivat jääneet "kramppiin" (akkommodaatiospasmi) ja olin siis vähän valelikinäköinen. Valitettavasti silmälääkäri ei selittänyt minulle asiaa vaan se selvisi minulle myöhemmin. Silmälääkäri sanoi minulle vain, että minulla on liian vahvat lasit ja haukannäkö. Hän ei edes puhunut spasmista tai valelikinäöstä.

        Kerroin silmälääkärille, että suunnittelen lasik-leikkausta eikä hänellä tuntunut olevan mitään sitä vastaan. Hän vain pyysi näyttämään sykloplegian tuloksen leikkaavalle lääkärille. Silmälääkäri teki siinä valtavan virheen, koska silmiäni ei olisi pitänyt missään nimessä leikata ja hänen olisi pitänyt se silmälääkärinä ymmärtää.

        Niihän siinä kävi, että silmäni leikattiin väärillä vahvuuksilla. Leikkauspaikan optikko ja silmälääkäri eivät välittäneet sykloplegian tuloksista, vaikka näytin sen heille. He tekivät omat tutkimuksensa ja saivat tulokseksi väärät vahvuudet.

        Ennen olin siis (vale)likinäköinen ja nyt (piilo)kaukonäköinen. Tavallisissa näkötutkimuksissa näyttää siltä, että leikkaus onnistui hyvin eli minulla on lähes "nollanäkö". Kun silmiin laitetaan lamaannuttavat tipat, totuus paljastuu.

        Silmäleikkausten esitutkimuksissa ei välttämättä tutkita silmiä lamaannuttavilla tipoilla (sykloplegia) ja se on täysin moraalitonta. En varmasti ole ainoa, jonka silmät on leikattu väärillä vahvuuksila.

        Minulla on luultavasti ollut liian vahvat miinuslasit jo kauan. Yksikään silmälääkäri tai optikko ei ole ehdottanut sitä minulle, vaikka olen potenut silmistä johtuvia päänsärkyjä pitkään. Tuntuu siltä, että koko asia on silmälääkäreillekin outo. Sitten kun vihdoin kohtasin lääkärin, joka ymmärsi laittaa minulle lamaannuttavat tipat ja tutkia asiaa, hän ei varoittanut silmäleikkauksesta.

        Jos olisin lukenut akkommodaatiospasmista tai valelikinäöstä esimerkiksi täältä ja ymmärtänyt asian, en koskaan olisi mennyt leikkaukseen. On se aika kauheaa ettei voi luottaa optikoiden ja silmälääkärien asiantuntemukseen näin olellisessa asiassa.


      • Toheloiva tohtori
        kat7 kirjoitti:

        Varoitus silmäleikkauksista ja valelikinäöstä (piilokaukonäöstä)!

        Minulle laitettiin viime vuonna lamaannuttavat tipat (sykloplegia) silmiin ja tutkimuksessa huomattiin, että minulla oli aivan liian vahvat miinuslasit. Silmäni olivat jääneet "kramppiin" (akkommodaatiospasmi) ja olin siis vähän valelikinäköinen. Valitettavasti silmälääkäri ei selittänyt minulle asiaa vaan se selvisi minulle myöhemmin. Silmälääkäri sanoi minulle vain, että minulla on liian vahvat lasit ja haukannäkö. Hän ei edes puhunut spasmista tai valelikinäöstä.

        Kerroin silmälääkärille, että suunnittelen lasik-leikkausta eikä hänellä tuntunut olevan mitään sitä vastaan. Hän vain pyysi näyttämään sykloplegian tuloksen leikkaavalle lääkärille. Silmälääkäri teki siinä valtavan virheen, koska silmiäni ei olisi pitänyt missään nimessä leikata ja hänen olisi pitänyt se silmälääkärinä ymmärtää.

        Niihän siinä kävi, että silmäni leikattiin väärillä vahvuuksilla. Leikkauspaikan optikko ja silmälääkäri eivät välittäneet sykloplegian tuloksista, vaikka näytin sen heille. He tekivät omat tutkimuksensa ja saivat tulokseksi väärät vahvuudet.

        Ennen olin siis (vale)likinäköinen ja nyt (piilo)kaukonäköinen. Tavallisissa näkötutkimuksissa näyttää siltä, että leikkaus onnistui hyvin eli minulla on lähes "nollanäkö". Kun silmiin laitetaan lamaannuttavat tipat, totuus paljastuu.

        Silmäleikkausten esitutkimuksissa ei välttämättä tutkita silmiä lamaannuttavilla tipoilla (sykloplegia) ja se on täysin moraalitonta. En varmasti ole ainoa, jonka silmät on leikattu väärillä vahvuuksila.

        Minulla on luultavasti ollut liian vahvat miinuslasit jo kauan. Yksikään silmälääkäri tai optikko ei ole ehdottanut sitä minulle, vaikka olen potenut silmistä johtuvia päänsärkyjä pitkään. Tuntuu siltä, että koko asia on silmälääkäreillekin outo. Sitten kun vihdoin kohtasin lääkärin, joka ymmärsi laittaa minulle lamaannuttavat tipat ja tutkia asiaa, hän ei varoittanut silmäleikkauksesta.

        Jos olisin lukenut akkommodaatiospasmista tai valelikinäöstä esimerkiksi täältä ja ymmärtänyt asian, en koskaan olisi mennyt leikkaukseen. On se aika kauheaa ettei voi luottaa optikoiden ja silmälääkärien asiantuntemukseen näin olellisessa asiassa.

        Taittovirheleikkaus ja miinuslasit valelikinäköislle on käsittääkseni hoitovirhe myös suomessa. USA:ssa ei ainakaan saa suorittaa taittovirheleikausta valelikinäköiselle. Ota yhteys potilasturvakeskukseen ja kysy sieltä ohjeet. Minusta sinä olet oikeutettu saamaan korvausta noista hoitovirheistä sekä leikkaavalta lääkäriltä että optikoilta.


      • Näyttöpäätelasit

        Kertokaa kokemuksistanne, onko työnantajat suostuneet maksamaan teidän näyttöpäätelasit ja onko niistä tullut helpotusta lähityöskentelyyn?

        Tuo EU-direktiivi on hieman tulkinnan varainen joten olisi hyvä tietää jo ennnakolta miten työnantajat suhtautuvat siihen.


      • Valelikinäköä
        Näyttöpäätelasit kirjoitti:

        Kertokaa kokemuksistanne, onko työnantajat suostuneet maksamaan teidän näyttöpäätelasit ja onko niistä tullut helpotusta lähityöskentelyyn?

        Tuo EU-direktiivi on hieman tulkinnan varainen joten olisi hyvä tietää jo ennnakolta miten työnantajat suhtautuvat siihen.

        Valelikinäkö (ja piilokaukonäkö) on aivan todellinen vaiva ja se on varmasti paljon yleisempää kuin luullaan. Silmälääkärit eivät vain yleensä tunnista sitä. Jos epäilet valelikinäköä, vaadi että asia tutkitaan sykloplegiatipoilla. Jos yksi silmälääkäri ei suostu siihen, mene toiselle silmälääkärille. Hoitamalla valelikinäköisyyttä saatat esimerkiksi päästä eroon jatkuvista päänsäryistä tai migreenistä. Puhumattakaan siitä, että näkösi saattaa parantua paljonkin.

        Minulle laitettiin viime vuonna sykloplegiatipat ja silloin paljastui, että silmälasini olivat 0.5 diopteria liian vahvat. Näköni tutkittiin kesällä uudelleen erilaisilla sykloplegiatipoilla ja nyt valelikinäköä paljastui ainakin 1.25. Sykloplegiatipat eivät välttämättä paljasta oikeaa valelikinäköisyyden määrää jos akkommodaatiospasmi (= silmäkramppi) on tiukassa. Jos olet käyttänyt liian vahvoja silmälaseja vuosia tai pahimmillaan vuosikymmeniä, yhdet tipat eivät vielä paljasta valelikinäön määrää.

        Sykloplegiatipat paljastavat myös piilokaukonäön samalla tavalla kuin valelikinäön.

        Valelikinäön oire on lähityöskentelystä tuleva päänsärky. Myös migreeni saattaa johtua valelikinäöstä ja sen voi joskus parantaa täysin oikean vahvuisilla laseilla. Migreeni alkaa tyypillisesti aamuyöllä sen jälkeen kun silmät ovat rasittuneet ensin päivän aikana. Myös valoyliherkkyys saattaa olla oire valelikinäöstä.

        Valelikinäköä voi olla myös vanhemmilla ihmisillä. Se ei todellakaan ole vain nuorten ihmisten tai ahkerien opiskelijoiden vaiva. Valelikinäköä voi olla kenellä tahansa joka tekee paljon lähityötä. Sitä saattaa olla vaikka käyttäisit lähilaseja, jos nämä lähilasit ovat myös liian vahvat.

        Usein valelikinäkö paljastuu ikänäön alkaessa. Siitä johtuu usein se, että ikänäön alkaessa miinukset alkavat vähentyä silmistä. Silmät eivät enää pysty akkomodoimaan pois liikoja miinuksia.

        Valelikinäköä tulee siitä, että ihminen käyttää lähityöskentelyssä kaukonäkemiseen tarkoitettuja miinuslaseja. Nuorenkin ihmisen, joka tekee päivät työtä päätteellä, kannattaa harkita erillisten lähilasien hankkimista työtä (ja lukemista) varten. Jos ihminen pystyy lukemaan ilman laseja, hänen kannattaa ehdottomasti tehdä se. Miinuslasit on tarkoitettu kaukonäköä varten. Spasmia helpottaa kauas katselu lähityön lomassa ja miinuslasien pois ottaminen mahdollisimman paljon.

        Normaalinäköisenkin kannattaa harkita lähilasien (pluslasit) käyttöä esimerkiksi pitkäkestoisessa päätetyöskentelyssä. Se ehkäisee valelikinäön syntymistä.

        Luin kesällä netistä tarinan (englanniksi), jossa ihmisellä oli laseissa vahvuudet -9, mutta sykloplegiatipoilla todelliseksi vahvuudeksi paljastui -4. Tämä on äärimmäinen esimerkki valelikinäöstä. Näin suuri valelikinäkö aiheuttaa ihmiselle jo todellisia terveyshaittoja. Vähäinenkin valelikinäkö voi aiheuttaa päänsärkyä ja migreeniä.

        On mahdollista että vähäinen likinäköisyys on täysin valelikinäköä. Silloin miinuslasien käyttö vain pahentaa tilannetta. Jos likinäköisyytesi alkoi silloin kun aloit tehdä paljon lähityötä, on täysin mahdollista että se on valelikinäköä. Toki totta on myös se, että suurin osa likinäöstä on todellista likinäköä. Jos likinäköä on paljon, vain osa siitä voi olla valelikinäköä.

        Valelikinäön voi parantaa vain vähentämällä miinuksia laseista ja alkamalla käyttää lähilaseja.


      • Valelikinäköä
        Valelikinäköä kirjoitti:

        Valelikinäkö (ja piilokaukonäkö) on aivan todellinen vaiva ja se on varmasti paljon yleisempää kuin luullaan. Silmälääkärit eivät vain yleensä tunnista sitä. Jos epäilet valelikinäköä, vaadi että asia tutkitaan sykloplegiatipoilla. Jos yksi silmälääkäri ei suostu siihen, mene toiselle silmälääkärille. Hoitamalla valelikinäköisyyttä saatat esimerkiksi päästä eroon jatkuvista päänsäryistä tai migreenistä. Puhumattakaan siitä, että näkösi saattaa parantua paljonkin.

        Minulle laitettiin viime vuonna sykloplegiatipat ja silloin paljastui, että silmälasini olivat 0.5 diopteria liian vahvat. Näköni tutkittiin kesällä uudelleen erilaisilla sykloplegiatipoilla ja nyt valelikinäköä paljastui ainakin 1.25. Sykloplegiatipat eivät välttämättä paljasta oikeaa valelikinäköisyyden määrää jos akkommodaatiospasmi (= silmäkramppi) on tiukassa. Jos olet käyttänyt liian vahvoja silmälaseja vuosia tai pahimmillaan vuosikymmeniä, yhdet tipat eivät vielä paljasta valelikinäön määrää.

        Sykloplegiatipat paljastavat myös piilokaukonäön samalla tavalla kuin valelikinäön.

        Valelikinäön oire on lähityöskentelystä tuleva päänsärky. Myös migreeni saattaa johtua valelikinäöstä ja sen voi joskus parantaa täysin oikean vahvuisilla laseilla. Migreeni alkaa tyypillisesti aamuyöllä sen jälkeen kun silmät ovat rasittuneet ensin päivän aikana. Myös valoyliherkkyys saattaa olla oire valelikinäöstä.

        Valelikinäköä voi olla myös vanhemmilla ihmisillä. Se ei todellakaan ole vain nuorten ihmisten tai ahkerien opiskelijoiden vaiva. Valelikinäköä voi olla kenellä tahansa joka tekee paljon lähityötä. Sitä saattaa olla vaikka käyttäisit lähilaseja, jos nämä lähilasit ovat myös liian vahvat.

        Usein valelikinäkö paljastuu ikänäön alkaessa. Siitä johtuu usein se, että ikänäön alkaessa miinukset alkavat vähentyä silmistä. Silmät eivät enää pysty akkomodoimaan pois liikoja miinuksia.

        Valelikinäköä tulee siitä, että ihminen käyttää lähityöskentelyssä kaukonäkemiseen tarkoitettuja miinuslaseja. Nuorenkin ihmisen, joka tekee päivät työtä päätteellä, kannattaa harkita erillisten lähilasien hankkimista työtä (ja lukemista) varten. Jos ihminen pystyy lukemaan ilman laseja, hänen kannattaa ehdottomasti tehdä se. Miinuslasit on tarkoitettu kaukonäköä varten. Spasmia helpottaa kauas katselu lähityön lomassa ja miinuslasien pois ottaminen mahdollisimman paljon.

        Normaalinäköisenkin kannattaa harkita lähilasien (pluslasit) käyttöä esimerkiksi pitkäkestoisessa päätetyöskentelyssä. Se ehkäisee valelikinäön syntymistä.

        Luin kesällä netistä tarinan (englanniksi), jossa ihmisellä oli laseissa vahvuudet -9, mutta sykloplegiatipoilla todelliseksi vahvuudeksi paljastui -4. Tämä on äärimmäinen esimerkki valelikinäöstä. Näin suuri valelikinäkö aiheuttaa ihmiselle jo todellisia terveyshaittoja. Vähäinenkin valelikinäkö voi aiheuttaa päänsärkyä ja migreeniä.

        On mahdollista että vähäinen likinäköisyys on täysin valelikinäköä. Silloin miinuslasien käyttö vain pahentaa tilannetta. Jos likinäköisyytesi alkoi silloin kun aloit tehdä paljon lähityötä, on täysin mahdollista että se on valelikinäköä. Toki totta on myös se, että suurin osa likinäöstä on todellista likinäköä. Jos likinäköä on paljon, vain osa siitä voi olla valelikinäköä.

        Valelikinäön voi parantaa vain vähentämällä miinuksia laseista ja alkamalla käyttää lähilaseja.

        Vielä lisäystä:
        Olin lapsena oikea lukutoukka ja on mahdollista - jopa todennäköistä - että minulle tuli liiasta lukemisesta akkommodaatiospasmi eli valelikinäköä. Minulle annettiin miinuslasit kaukonäköä varten. Silmäkramppi paheni tästä ja miinuksia täytyi taas lisätä. Tällä tavalla minusta tehtiin likinäköinen. Jos minulle olisi miinuslasien sijaan annettu pluslasit lukemista varten, kramppi olisi hellittänyt ja olisin pian nähnyt taas hyvin. Sen sijaan minulle määrättiin miinuslasit, joita olen käyttänyt siitä saakka. On mahdollista etten ole koskaan ollut "oikeasti" likinäköinen.

        On myös mielenkiintoista, että migreenini alkoi kun aloin ensimmäistä kertaa tehdä paljon töitä päätteellä. Näin jälkikäteen epäilen, että minulla oli jo silloin (kuten luultavasti aina) liian vahvat miinuslasit ja silmät rasittuivat lähityöskentelystä. Seurauksena oli päänsärkyä ja lopulta migreeni.

        On mahdollista että jos valelikinäköni olisi huomattu, en olisi kärsinyt vuosia migreenistä. Perustan väitteeni sille, että nytkin saan migreenin, jos laitan väärän vahvuiset lasit hetkeksi päähän.

        Vuosien varrella kävin lukuisilla lääkäreillä, neurologeilla ja silmälääkäreillä. Yhdellekään ei tullut mieleen valelikinäkö päänsärkyjen syynä. Ei edes silloin kun oireet ihan selvästi osoittivat siihen suuntaan. Valelikinäkö on silmälääkäreillekin valitettavasti outo asia. Tämän takia Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ovat tietämättään valelikinäköisiä.


    • Rillirousku

      Minulla on hiljattain todettu valelikinäkö. Sykloplegiatippojen jälkeen voimakkuudeksi tulisi noin 2,50 kun taas nykyiset lasini ovat -1.00. Se mikä minua askarruttaa on, että kuinkahan paljon valelikinäköisiä oikein on? Itse olen käyttänyt miinuslaseja miltei 15 vuotta ja ilmeisesti en ikinä oikeasti edes ole ollutkaan likinäköinen!

      • Valelikinäköä

        Joidenkin tutkimusten mukaan n. 10 % likinäköisistä ihmisistä on todellisuudessa valelikinäköisiä. Lisäksi on vielä paljon ihmisiä, joilla on hieman liian vahvat lasit. Monet optikot määrävät jatkuvasti liian vahvoja miinuslaseja (tai liian vähän plussaa), vaikka siitä on vain haittaa. Harvat optikot hallitsevat enää skiaskopian.

        Sinulla on valelikinäköä todella paljon. Itse asiassa et ole varmaan koskaan edes ollut likinäköinen eli miinuslasit ovat vain pahentaneet tilannetta 15 vuoden ajan. Olet itse asiassa kaukonäköinen ja sinun pitää käyttää pluslaseja. Älä missään nimessä enää käytä miinuslaseja. Valelikinäön saa hoidettua vain oikean vahvuisilla laseilla. Et varmaan näe mitään 2.5 laseilla, mutta plussaa voi lisätä vähitellen. Noin suurella kaukonäköisyydellä tarvitset ehdottomasti lähilasit tai silmäsi rasittuvat todella paljon.

        Ole onnellinen, ettet sentään mennyt silmäleikkaukseen. Silmäsi olisi leikattu 3.5 näköön eli niiden tilannetta olisi vain huononnettu. Lisäksi olisit ehkä saanut muita silmäleikkauksen aiheuttamia ongelmia.


      • Valelikinäköä
        Valelikinäköä kirjoitti:

        Joidenkin tutkimusten mukaan n. 10 % likinäköisistä ihmisistä on todellisuudessa valelikinäköisiä. Lisäksi on vielä paljon ihmisiä, joilla on hieman liian vahvat lasit. Monet optikot määrävät jatkuvasti liian vahvoja miinuslaseja (tai liian vähän plussaa), vaikka siitä on vain haittaa. Harvat optikot hallitsevat enää skiaskopian.

        Sinulla on valelikinäköä todella paljon. Itse asiassa et ole varmaan koskaan edes ollut likinäköinen eli miinuslasit ovat vain pahentaneet tilannetta 15 vuoden ajan. Olet itse asiassa kaukonäköinen ja sinun pitää käyttää pluslaseja. Älä missään nimessä enää käytä miinuslaseja. Valelikinäön saa hoidettua vain oikean vahvuisilla laseilla. Et varmaan näe mitään 2.5 laseilla, mutta plussaa voi lisätä vähitellen. Noin suurella kaukonäköisyydellä tarvitset ehdottomasti lähilasit tai silmäsi rasittuvat todella paljon.

        Ole onnellinen, ettet sentään mennyt silmäleikkaukseen. Silmäsi olisi leikattu 3.5 näköön eli niiden tilannetta olisi vain huononnettu. Lisäksi olisit ehkä saanut muita silmäleikkauksen aiheuttamia ongelmia.

        On pakko kirjoittaa vielä yhdestä asiasta:
        Sen jälkeen kun minulla oli jo todettu valelikinäkö, kävin kolmella eri silmälääkärillä, joilla ei tuntunut olevan mitään käsitystä akkommodaatiospasmista ja valelikinäöstä. Minä joudun selvittämään SILMÄLÄÄKÄREILLE, mistä oli kyse. Yritin saada ohjeita valelikinäön parantamiseen eivätkä silmälääkärit edes ymmärtäneet koko asiaa. Muistan miten vihaisena lähdin varsinkin yhden silmälääkärin luota, joka yritti ehdottaa päänsärkyjen syyksi pientä piilokarsastusta sen jälkeen, kun selitin hänelle valelikinäöstä ja siitä, että minulla oli aivan väärän vahvuiset lasit. En voi vieläkään uskoa, että tällaisia silmälääkäreitä on olemassa.

        Vasta neljäs silmälääkäri ymmärsi täysin, mistä on kyse ja hän on nyt silmälääkärini.

        Ei ole ihmekään, että niin monella on väärän vahvuiset lasit, jos edes silmälääkärit eivät ymmärrä, mistä on kyse.


      • Rillirousku
        Valelikinäköä kirjoitti:

        On pakko kirjoittaa vielä yhdestä asiasta:
        Sen jälkeen kun minulla oli jo todettu valelikinäkö, kävin kolmella eri silmälääkärillä, joilla ei tuntunut olevan mitään käsitystä akkommodaatiospasmista ja valelikinäöstä. Minä joudun selvittämään SILMÄLÄÄKÄREILLE, mistä oli kyse. Yritin saada ohjeita valelikinäön parantamiseen eivätkä silmälääkärit edes ymmärtäneet koko asiaa. Muistan miten vihaisena lähdin varsinkin yhden silmälääkärin luota, joka yritti ehdottaa päänsärkyjen syyksi pientä piilokarsastusta sen jälkeen, kun selitin hänelle valelikinäöstä ja siitä, että minulla oli aivan väärän vahvuiset lasit. En voi vieläkään uskoa, että tällaisia silmälääkäreitä on olemassa.

        Vasta neljäs silmälääkäri ymmärsi täysin, mistä on kyse ja hän on nyt silmälääkärini.

        Ei ole ihmekään, että niin monella on väärän vahvuiset lasit, jos edes silmälääkärit eivät ymmärrä, mistä on kyse.

        Minunkin piti käydä parin eri silmälääkärin ja useamman optikon luona, ennen kuin alkoi lähinäköön liittyvien ongelmien syy selvitä. Mutta nyt olen siis löytänyt silmälääkärin, joka tuntuu tietävän mitä tehdä. Minulle näytettiin koekehyksissä miltä se 2,50 tuntuisi, niin juu, en todellakaan nähnyt sieltä yhtään mitään... Nyt minulla on lähityöskentelyssä 1,00 ja miinuslaseja käytän vielä autoillessa yms. Mutta tarkoitus olisi pikkuhiljaa koittaa siirtyä enempi ja enempi sinne plussan puolelle. Jossain vaiheessa silmälääkäri sanoi että voidaan koittaa käyttää osana hoitoa silmätippoja, joilla lamaannutetaan akkommodaatio.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      301
      2719
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      103
      2132
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      80
      1625
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      179
      1485
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1308
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1215
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe