Herneallergian oireet?

Pea

Osaako kukaan herneallergikko kertoa, mitkä ovat herneallergian oireet? Ihottumaa, näppyjä? Voiko olla allerginen tuoreille herneille, mutta ei kuivatuille? Kiitos:)

11

9617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sasu

      Oireet ainakin minulla:vatsakipuja,alussa ihan pieniä. Nykyään kramppeja ja lisänä ripuli takapuolen aukeaminen ihan vereslihalle..
      Kyllä sen huomaa...

      • lenne

        Itselläni turpoaa silmäluomet jo pelkästä hernepalkojen kuorimisesta. En ole saanut lupaa edes maistaa hernettä, koska reaktio voi olla aika kohtalokas.


    • Eulalia

      Itselläni ei ole mitään oireita keitetyistä herneistä. Mutta annas olla jos vedän palkokaupalla tuoreeltaan, niin alkaa "henkeä ahdistaa". Rinnassa tosi ikävä tunne. Herneille taidankin olla kaikkein allergisin kaikenlaisista kasveista, joille olen. Ainoastaan jollekin lääkkeelle olen ollut vielä allergisempi, niin että tuntui että tukehtuu vallan.

      Yleensä ei kyllä ihan ahdistukseen asti mene, tulee vaan helvetin epämukava tunne suun sisäpinnoille. Ällöttävä "kihelmöinti".

      • Anonyymi

        he,tulee kommentoitua jokunen vuosi kirjoituksen jälkeen,no parempi myöhään tai jotain sellaista,no juu,outoa,sillä itselläni on "herneallergia" prosessoiduille herneille,eli palkoja voin syödä "normaalisti" mutta esim. hernekeittoa en,en voi olla edes samassa asunnossa jossa keitetään hernekeittoa,oireet on samat kuin tällä saitilla moni on kertonut saavansa herneenpaloista (herneen palko),eli herneallergioita on monenlaisia mikä on sinänsä mielenkiintoista,miksiköhän asiaa ei ole tutkittu tai ainakaan tutkimuksista ei ole julkisuudessa puhuttu sillä taitaa olla luultua yleisempi allergia


      • Anonyymi

        Mielenkiintoista.itsellä samat oireet mutta vain prosessoiduista herneistä.tuoreista ei mitään oireita.viittä palkoa enempää en ole kerralla syönyt juurikin oireiden pelon takia


    • mimi

      Kurkku menee tukkoon ja pitää juoda ihan älyttömästi ja sekään ei auta. Kurkkua ja suuta kutiaa siis ihan älyttömästi. Tähän riittää jo pelkästään yksi tuore herne ja oireet ovat kamalat. Hernekeitosta oireita ei tule, ei myöskään pakasteherneistä. Tosin pakasteherneitäkään en voi paljoa syödä, vain jossain ruuan yhteydessä vähän...

      • rjk

        minulla tuli herneen palkoja syötyäni inhottavaa ihottumaa huulipieliin. Ihottuma kestää yleensä vielä kauan eikä tunnu lähtevän millään.


    • Harmillista

      Lapsena ja nuorena söin oireetta herneen palkoja. Jossain vaiheessa aikuisiällä minulla alkoi kova kutina nenän limakalvoilla herneen palkoja tai maapähkinöitä syödessä.
      Luonnollisestikin on ollut viisainta luopua kokonaan kyseisistä naposteltavista. : (

    • Anonyymi

      Raakoja herneitä syödessäni alkaa suussa kamala kutina, ja suu ja kurkku myös turpoavat vähän.
      Jos herneet on keitetty tai muuten kypsytetty, oireita ei tule.

    • Anonyymi

      Olen allerginen herneille ja kikherneille ja pavuille. Saan kypsennetyistä herneistä hirveät ilmavaivat. Raakaa hernettä syödessä iski välitön vatsan kivistys ja suun kutina.

      Olen allerginen myös näille: koivun siitepöly, omena, päärynä, luumu, aprikoosi, kirsikka, nektariini, kiivi, ananas, maapähkinä, manteli, pekaanipähkinä ja varmaan muutkin pähkinät mutten ole uskaltanut testailla.

      Olen myös laktoosi-intolerantikko ja ruisleipää ei vatsa kestä.

      Joitakin juttuja kestän kypsennettynä, mutta en laktoosia, herneitä enkä pähkinöitä.
      Ananasta syön vaikka kutittaa. Soijakastiketta ja tofua olen syönyt vaikka soija on palkokasvi.

    • Anonyymi

      Palkokasviallergia on riesa siinä mielessä että se tunnetaan huonosti. Isoissa ruokaloissa kuten työpaikoilla ja oppilaitoksissa tungetaan palkokasveja moniin ruokiin ja monesti on vaikeaa saada vegeruokaa ilman herne/linssi/härkäpapua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5196
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1897
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1588
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1197
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe