Pentutehtailijan uhri?

acme__

On jäänyt häiritsemään todella paljon, meille tuli viime viikolla kääpiövillakoira/terrier seropi helsingistä, maksettiin siitä 350 euroa. Löydettiin ilmoitus keltaisesta pörssistä, päätös hankkia koira ei ollut mikään yhden yön mietinmän juttu vaan pidemmän aikaa ollaan poikaystäväni kanssa jutelti siitä. No, maanantaina olin töissä ja kattelin keltaisessa pörssissä pentu ilmotuksia. Löysin tämäm seropin, ilmptuksessa oli puhelinnumero ja sähköpostiosote, illalla kun pääsin kotiin soitin kyseiseen numeroon, sieltä vastasi virolaisnainen, jolla oli siis hyvä suomenkieli, mutta puheesta huomasi kuitenkin että ei ollut suomalainen, taustalla kuului kauhea lapsilauma, kysyin ilmotuksesta ja hän sanoi että on vielä yksi pentu jäljellä. juteltiin hetken ja sanoin että tulisin viikonloppuna hakemaan koiran helsingistä (itse asun lahdessa) nainen sanoi että hän voi kyllä tuoda koiran minulle, että hänelle käy mikä päivä vaan paitsi torstai, mutta mahdollisimman nopeast i jottei hänen lapset kiintyisi koiraan. Ihan järkevä väitös, eikö? En itsekkään haluaisi että lapseni kiintyisi koiraan joka sitten vietäis yhtäkkiä pois. No, päätettiin kuitenkin että hän tulisi seuraavana päivänä tuomaan pennun. Puhelusta tunti eteenpäin hän soitti takaisin ja sanoi että hän tuo sen jo samana päivänä, muuten hän joutuisi ajaa yksin lahteen, nyt hän pttaisi miehensä mukaan. Pentu tuli ilta ybdeksältä kotiin, mies ei puhunut mitään, mutta näytti suomalaiselta, olut maha, kalju ja silmälasit, perus juntti. Pentu oli pyyhkeeseen kääritty hän antoi pennun minulle ja mukaan tuli vähän ruokaa. Maksettiin käteisellä, ei sopparia, ei kysellyt mitään tietoja, sanoi vaan että haluaa pennulle hyvän kodin, ja että voi soitell jos tulee ongelmia, naisella on tietenkin prepaid numero... Ei tosin ole ollut syytä soittaa, pentu on ollut täysin terve, energinen, ruokahalu kohdallaan, söis vielä lisää jos vaan antais... Kakka on kiinteetä ja parin päivän sisällä oppi että pissat ja kakat tehdään ulos, mutta jos ei keretä niin sitten paperille. Oppi muutenkin käskyt nopeasti, paitsi ei sanan, sitä se ei tajua. (Tai kyllä se minua kuuntelee, mutta ei poikaystävää :-) ) koiralla on napatyrä, mutta sen leikkauttaminen ei ole kun pari sataa joten ei ole suuri homma. Muuta ei ole ollut, muttakun ihmetyttää se ettei se kyselly mitään asuinpaikasta, tai kokemuksesta, sekin että koira piti mahdollisimman nopeasti saada meille, ja itse ei voinut tulla koiraa hakemaan. Keltainen pörssi kun on vähän mitä on, googletin naisen nimen ja puhelin numeron, sieltä löytyi samalla nimellä eri koirien sekotuksia samoilla hinnoilla ja kaikki pennut muka samana päivänä syntyneet... Haiskahtaa pentutehtailijalt! Tekisi mieli soittaa tohon numeroon ja katsoa toimiiko vielä, mutta kun ei ole mitään kysyttävää jos vaikka vastaisikin... Koira on kuitenkin täysin terve. Mitäs mieltä olette?

112

4062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varma tieto.

      Sinähän niitä ilmoituksi tehtailet palstoille.

      • acme__

        En ymmärrä tota sun lausettas


      • ---
        acme__ kirjoitti:

        En ymmärrä tota sun lausettas

        Ei kannata välittää. Se oli taas yksi sekopää, jollaisia nämä palstat pursuavat.


    • ku halvalla sai...
      • ...

        "Teidänlaisten" no enpä minä nyt tahallani ole mennyt sitä hommaa tukemaan!


      • ...

        Eikä se todella ollut kiinni siitä rahasummasta mikä koira maksoi "halvalla sai" vaan ihan sen pennun ulkonäöstä, olisihan meillä ollut varaa kalliimpaankin koiraan, mutta kunrakastuin tuohon pentuun ensi silmäyksellä!


      • satu meni saunaan
        ... kirjoitti:

        "Teidänlaisten" no enpä minä nyt tahallani ole mennyt sitä hommaa tukemaan!

        Vahingossako ostit koiran ???????????


      • Just joo
        satu meni saunaan kirjoitti:

        Vahingossako ostit koiran ???????????

        En, ei vaan silloin tullut ajaatelleeksi että näinkin voi käydä. Minulle nyt on kuitenkin tärkein että eläin on terve.


      • äiteeitsekin.
        Just joo kirjoitti:

        En, ei vaan silloin tullut ajaatelleeksi että näinkin voi käydä. Minulle nyt on kuitenkin tärkein että eläin on terve.

        Harmi juttu joskus voi erehtyä kuten sinäkin..ihan samoin minäkin olisin voinut erehtyä jos hyvin puhuu myyjä. :(

        Pentu varmaan on terve mutta emoreppana tässä huolettaa :(

        Pentuja tehdään ja paljon ja jos sinulla ei ole yhteystietoja niin et voi mitään vaikka haluaisit. Jos on yhteystiedot soita lähimmälle eläinsuojeluihmiselle niin käy katsomassa tilanteen.


      • tehtailijat pois
        ... kirjoitti:

        "Teidänlaisten" no enpä minä nyt tahallani ole mennyt sitä hommaa tukemaan!

        Olisi ensiksi kannattanut vaikka suunnata läheiseen kirjastoon ja lainata sieltä kirja nimeltä pentu tulee taloon, kuuluisan koirakuiskaajan Cesar Millanin kirjoittama.

        Siellä lukee, että pentua ei tule missään nimessä ostaa ihmiseltä, joka haluaa itse tuoda koiran kotiisi, nopeasti.

        Syynä tähän on tehtailu. Tai koiran elinolosuhteet sen syntyäpaikassaaan ovat karmeat. Emo on kuihdutettu teettämällä sille useita pentueita vuodessa, ilman lepoa.

        Pentutehtailijoille on aivan sama miltä koirasta tuntuu, tai että ovatko ne terveitä, tehtailijat vain ajattelevat omaa elatustaan, eivät koiran.

        Älkää koskaan ostako koiraa pelkästä säälistä.

        Pentutehtailijat laittavat myös seropeilleen aika suolaisia hintoja, sillä haluavat vain rahaa itselleen.

        Itse törmäsin kerran ilmoitukseen, keltaisessa pörssissä kun huvikseen surffailin, myyjä vaikutti asialliselta, kun perehdyin tekstiin syvemmin, huomasin että myyjä valehteli koiransa historian.
        --> väitti pennun olevan valiovanhemmista.
        Pennusta oli huonolaatuinen kuva, tietysti mahdollisimman sottainen kuva, että koiran monirotuisuus paljastuisi. Koira näytti aivan kultaisennoutajan pennulta. Kun kuvaa tarkemmin katsoi, huomasin mm. Dogo Argentinon piirteitä. Koiralla oli hintaa 1100e, perusteluina oli valiovanhemmat ja koiran terveys.

        Koiraa ostaessa, on päästävä paikan päälle katsomaan koiran elinolot, mieluiten myös vanhemmat olisi näkyvillä, jos ei kummatkin, ainakin emo.

        Niin emon kuin pentujenkin olo tulisi tarkastaa. Pennuilta tulisi tarkistaa korvat, punoittaako tai onko merkkejä tulehduksesta. Hampaita voisi vilkaista, myös nenän päätä olisi hyvä kokeilla, terveellä koiralla on viileä ja kostea nenä. Silmät myös hyvä tarkistaa, koiran vatsaa voi tunnustella.

        Yllämainitusta kirjasta löytyy hyviä vinkkejä koiran ostoon.

        ÄLKÄÄ TUKEKO TEHTAILUA OSTAMALLA KOIRA PELKÄSTÄ SÄÄLISTÄ TEHTAILIJALTA


        Suuriltaosin tehtaillut koirat tuodaan virosta, sillä siellä tehtailu on helppoa. Koirat tuodaan suomeen, ne myös vieroitetaan emostaan usein liian aikaisin, yleensä perusteluna on se, että myyjät tarvitsevat kipeästi rahaa, eivätkä rahan himo silmissä tajua sitä, että pennut tarvitsevat emoaan vähintään ensimmäiset 7viikkoa.

        tehtailun lopettaminen on täysin mahdotonta, sillä joka vuosi moni ihminen ostaa koiran pentutehtailijalta liian huolimattomasti harkitun asian takia.

        Koiran hankkiminen ei olekkaan niin yksinkertaista, kuin miltä se kuulostaa.


      • samoin
        tehtailijat pois kirjoitti:

        Olisi ensiksi kannattanut vaikka suunnata läheiseen kirjastoon ja lainata sieltä kirja nimeltä pentu tulee taloon, kuuluisan koirakuiskaajan Cesar Millanin kirjoittama.

        Siellä lukee, että pentua ei tule missään nimessä ostaa ihmiseltä, joka haluaa itse tuoda koiran kotiisi, nopeasti.

        Syynä tähän on tehtailu. Tai koiran elinolosuhteet sen syntyäpaikassaaan ovat karmeat. Emo on kuihdutettu teettämällä sille useita pentueita vuodessa, ilman lepoa.

        Pentutehtailijoille on aivan sama miltä koirasta tuntuu, tai että ovatko ne terveitä, tehtailijat vain ajattelevat omaa elatustaan, eivät koiran.

        Älkää koskaan ostako koiraa pelkästä säälistä.

        Pentutehtailijat laittavat myös seropeilleen aika suolaisia hintoja, sillä haluavat vain rahaa itselleen.

        Itse törmäsin kerran ilmoitukseen, keltaisessa pörssissä kun huvikseen surffailin, myyjä vaikutti asialliselta, kun perehdyin tekstiin syvemmin, huomasin että myyjä valehteli koiransa historian.
        --> väitti pennun olevan valiovanhemmista.
        Pennusta oli huonolaatuinen kuva, tietysti mahdollisimman sottainen kuva, että koiran monirotuisuus paljastuisi. Koira näytti aivan kultaisennoutajan pennulta. Kun kuvaa tarkemmin katsoi, huomasin mm. Dogo Argentinon piirteitä. Koiralla oli hintaa 1100e, perusteluina oli valiovanhemmat ja koiran terveys.

        Koiraa ostaessa, on päästävä paikan päälle katsomaan koiran elinolot, mieluiten myös vanhemmat olisi näkyvillä, jos ei kummatkin, ainakin emo.

        Niin emon kuin pentujenkin olo tulisi tarkastaa. Pennuilta tulisi tarkistaa korvat, punoittaako tai onko merkkejä tulehduksesta. Hampaita voisi vilkaista, myös nenän päätä olisi hyvä kokeilla, terveellä koiralla on viileä ja kostea nenä. Silmät myös hyvä tarkistaa, koiran vatsaa voi tunnustella.

        Yllämainitusta kirjasta löytyy hyviä vinkkejä koiran ostoon.

        ÄLKÄÄ TUKEKO TEHTAILUA OSTAMALLA KOIRA PELKÄSTÄ SÄÄLISTÄ TEHTAILIJALTA


        Suuriltaosin tehtaillut koirat tuodaan virosta, sillä siellä tehtailu on helppoa. Koirat tuodaan suomeen, ne myös vieroitetaan emostaan usein liian aikaisin, yleensä perusteluna on se, että myyjät tarvitsevat kipeästi rahaa, eivätkä rahan himo silmissä tajua sitä, että pennut tarvitsevat emoaan vähintään ensimmäiset 7viikkoa.

        tehtailun lopettaminen on täysin mahdotonta, sillä joka vuosi moni ihminen ostaa koiran pentutehtailijalta liian huolimattomasti harkitun asian takia.

        Koiran hankkiminen ei olekkaan niin yksinkertaista, kuin miltä se kuulostaa.

        asiaa. samoin älkää tukeko ja ostako rotukoirien välipentueita myöskin se on tehtailua. niidenkin emo kärsii rasituksesta


    • Ei kukaan väittänytkään että halvalla halusit pennun tms, vaan ihan tekemällä monta asiaa väärin hankkiessasi pennun niin tuit pentutehtailua, halusit tai et. Pentutehtailijoita ei olisi jos kaikki toimisivat oikein hankkiessaan pennun.

      -ota ainoastaan terveystarkastettu pentu, jopa vastuullinen seropipennun myyjä on terveystarkastanut pennut koska ei maksa paljoa
      -nouda aina pentu myyjän luota jotta pääset näkemään elinolosuhteet jne, jos myyjä haluaa tuoda pennun johonkin luovutukseen haiskahtaa kovasti pentutehtaalta, näin välttyvät näyttämästä vanhempia ja elinolosuhteita
      -vaadi aina nähdä pennun emä, pentutehtailijat pitävän usein hyvää huolta pennuista, koska ovat myyntitavaraa, mutta emä saa olla surkeassakin kunnossa
      -pyydä yhteystietoja jotta varmasti saat myyjän kiinni tarvittaessa, kunnollinen myyjä ei emmi antaa esim sähköpostiosoitetta

      Itse myös toivon että tosiaan olisi hälytyskellot soineet pahemmin kun myyjä ei kysellyt sinulta mitään asumispaikastanne tai sinusta ja esim perheestä... Vaikka pentu on mahdollisesti terve ja hyvällä onnella täysipäinenkin, ajattele sitä emää joka joutuu kohta taas synnyttämään koska sen pennut menevät kaupaksi...

      • ...

        Pentu on terveystarkastettu, meillä on numeron lisäksi myös sähköposti osoite. Olkoon nyt sitten pentutehtailua jos on mutta asia on tehty, pentu on terve ja energinen, ja se on mulle tällä hetkellä tärkein.


      • fghjjgghk
        ... kirjoitti:

        Pentu on terveystarkastettu, meillä on numeron lisäksi myös sähköposti osoite. Olkoon nyt sitten pentutehtailua jos on mutta asia on tehty, pentu on terve ja energinen, ja se on mulle tällä hetkellä tärkein.

        yritä päästä käymään siellä sano että haluat välttämättä nähdä ihanan pennun emon..ja saada siitä kuvia myös blogiisi tms. Tai sano että haluat viralliset kauppapaperit yhteystietoineen kaikkinee ja tarkemmat tiedot vanhemmista.

        Metsästä osoite ja tarkista tilanne tai metsästä osoite ja soita lähimmälle eläinsuojeluihmiselle niin käy tarkistamassa.

        emoa käy sääliksi. Kuinkahan moni pentue jo oli.


      • Aktiivisuutta!
        fghjjgghk kirjoitti:

        yritä päästä käymään siellä sano että haluat välttämättä nähdä ihanan pennun emon..ja saada siitä kuvia myös blogiisi tms. Tai sano että haluat viralliset kauppapaperit yhteystietoineen kaikkinee ja tarkemmat tiedot vanhemmista.

        Metsästä osoite ja tarkista tilanne tai metsästä osoite ja soita lähimmälle eläinsuojeluihmiselle niin käy tarkistamassa.

        emoa käy sääliksi. Kuinkahan moni pentue jo oli.

        Samaa mieltä, tuosta henkilöstä kannattaa ilman muuta tehdä ilmoitus! Tee vaikka nimettömänä, niin ei tule sitä vaaraa, että joutuisitte luopumaan omasta pennustanne.


      • koiraton toistaiseks
        fghjjgghk kirjoitti:

        yritä päästä käymään siellä sano että haluat välttämättä nähdä ihanan pennun emon..ja saada siitä kuvia myös blogiisi tms. Tai sano että haluat viralliset kauppapaperit yhteystietoineen kaikkinee ja tarkemmat tiedot vanhemmista.

        Metsästä osoite ja tarkista tilanne tai metsästä osoite ja soita lähimmälle eläinsuojeluihmiselle niin käy tarkistamassa.

        emoa käy sääliksi. Kuinkahan moni pentue jo oli.

        Se on vähän sellanen juttu että, jos täällä suomessa ihmiset möisivät noita vahinko pentuja halvemmalla niin ei kenenkään tarttis ostaa pentutehtailijoilta koiraa.
        Vaan nykyään saa sekarotusista pennuista maksaa maltaita. Niitä pentutehtailijoitten pentuja kun saa alle puolen hinnan siitä mitä kotimaisia pentuja. Tää vaan on totuus ja sisksi ihmiset ostaa niitä.

        Mutta, koskaan ei kannata maksa etukäteen mitään näille virolaisille tms, koska siinä tapauksessa mitään koiraa ei koskaan tule ilmestymäänkään.

        Kyllä mäkin mieluummin maksan 200-250€ viron koirasta kuin 500-600 kotimaisesta sekarotuisesta pennusta...ellei jopa enemmän. Että rahastusta sekin niillä pennuilla on.


    • zembra

      Pentutehtailijoista varoittavissa kirjoituksissa annetaan vihjeitä, joista voi tunnistaa pentutehtailijan/pentutrokarin. Tämä keissi on siinä mielessä erityinen, että siinä toteutuvat kaikki pentutrokauksen tunnusmerkit. Jopa siinä määrin, että sitä voi hyvällä syyllä pitää provo-kirjoituksena.

      Sillä harva ihminen todellisuudessa lähtee noin ummessa silmin pentua ostamaan. Jos tapaus on todellinen, niin on syytä kysyä, mitä hyödyttää ylipäätään tiedottaa pentutehtailusta, jos mistään neuvoista ei ole tosipaikassa apua. Olisiko sillä pennulla pitänyt olla kaulassa lappu; "tämä pentu on pentutehtaasta"?

      Pentutrokareilla se myynnissä oleva pentu on aina "viimeinen pentu", vaikka peräkamari pursuisi pentuja! Usein pentu on myös "peruutuspentu", jolla "hinta ei ole se tärkein; tärkeintä on, että pentu saa hyvän kodin". Tästä huolimatta hinta on jämpti, eikä siitä tingitä.

      Rotupennun napatyrä olisi muuten hoidettu kuntoon myyjän laskuun.

      Tuontipennuilla on tiukat tuontikriteerit. Pentutehtaan tuotokset ovat kuitenkin useimmiten salakuljetettuja, joten nämä kriteerit eivät täyty. Siksi salakuljetettu pentu palautetaan lähtömaahan, tai se lopetetaan. Useimmiten juuri tuo viimeinen vaihtoehto toteutuu. Lisäksi tulee rahallinen muistutus, mikä sekään ei ole vähäinen. Että tältä pohjalta!

      • ...

        Pakko sanoa, en ole ikinä ennen lukenut pentutehtailijoista ennen tämän pennun hankkimista kun ystäväni siitä mainitsi. Ja kyllä, ive been living under a rock. Minulla on ennen ollu puhdasrotusia koiria, eikä ollut mitään hajua miten toimitaan sekrotusen koiran ostamisen kanssa.


      • ai jaa ?
        ... kirjoitti:

        Pakko sanoa, en ole ikinä ennen lukenut pentutehtailijoista ennen tämän pennun hankkimista kun ystäväni siitä mainitsi. Ja kyllä, ive been living under a rock. Minulla on ennen ollu puhdasrotusia koiria, eikä ollut mitään hajua miten toimitaan sekrotusen koiran ostamisen kanssa.

        Eli siis olet elänyt täysin pimennossa ? Telkkarissa, kaikissa lehdissä joo lööppeissäkin on näistä pentutehtaista ollut ja sinä et ole onnistunut huomaamaan ?


      • Alottaja.
        ai jaa ? kirjoitti:

        Eli siis olet elänyt täysin pimennossa ? Telkkarissa, kaikissa lehdissä joo lööppeissäkin on näistä pentutehtaista ollut ja sinä et ole onnistunut huomaamaan ?

        Olen joskus kuullutut "puppy mill" käsitteestä eläintenpelastus tiimissä joka tulee telkkarista, uutisissa en ole kyllä kuulut siitä puhuttavan :)



      • Aloittaja.

      • Aloittaja.
        Aloittaja. kirjoitti:

        Tuliko mieleen että en ehkä lue iltasanomia?

        Tai iltasanomia


      • Hupsista.
        Aloittaja. kirjoitti:

        Tai iltasanomia

        *iltalehteä


      • Hupsista. kirjoitti:

        *iltalehteä

        Halusin vain osoittaa että aihe on ollut tapetilla. Jopa Koiramme-lehdessä on ollut juttua. Ja nyt tiedät mistä täällä puhutaan kun säälimme emoa..


      • Aloittaja.
        minpin4ever kirjoitti:

        Halusin vain osoittaa että aihe on ollut tapetilla. Jopa Koiramme-lehdessä on ollut juttua. Ja nyt tiedät mistä täällä puhutaan kun säälimme emoa..

        Tiedän mistä puhutaan, ja ymmärrän että säälitte emoa, en ole kuitenkaan missän vaiheessa sanonut etten itse säälisi, mutta ei se auta että ihmiset laittaa tänne viestiä kuten "toivottavasti koiralla on rabies ja se puree sua ja kuolet"... En ole mikään yli-ihminen, teen virheitä kuten kaikki muutkin, olen yrittänyt saada selville enemmän naisesta joka myi Zeron meille jotta voisin tehdä asiasta ilmotuksen, mutta prepaid numero ei ole paljon mistä alottaa. Ja senkin pitäisi ihmiset ymmärtää että jos Zero onkin tuotu laittomasti ulkomailta ja se viedään minulta pois niin en tiedä mitä tekisin, kun Zero on ollut samalla tehokas hoito masennusta vastaan... Ja vaikka monet ovat olleet asiallisia, niin suurin osa kommenteistä on pistänyt minut täysin sanattomaksi, olen kuitenkin vain 19 vuotias, ja tämä on minun ensimmäinen täysin oma koira... Joten menetys olisi liian suuri minulle...


      • Aloittaja. kirjoitti:

        Tiedän mistä puhutaan, ja ymmärrän että säälitte emoa, en ole kuitenkaan missän vaiheessa sanonut etten itse säälisi, mutta ei se auta että ihmiset laittaa tänne viestiä kuten "toivottavasti koiralla on rabies ja se puree sua ja kuolet"... En ole mikään yli-ihminen, teen virheitä kuten kaikki muutkin, olen yrittänyt saada selville enemmän naisesta joka myi Zeron meille jotta voisin tehdä asiasta ilmotuksen, mutta prepaid numero ei ole paljon mistä alottaa. Ja senkin pitäisi ihmiset ymmärtää että jos Zero onkin tuotu laittomasti ulkomailta ja se viedään minulta pois niin en tiedä mitä tekisin, kun Zero on ollut samalla tehokas hoito masennusta vastaan... Ja vaikka monet ovat olleet asiallisia, niin suurin osa kommenteistä on pistänyt minut täysin sanattomaksi, olen kuitenkin vain 19 vuotias, ja tämä on minun ensimmäinen täysin oma koira... Joten menetys olisi liian suuri minulle...

        Ei minusta ole oikein toivoa sinulle tai pennulle pahaa. Hienoa että yrität selvittää tietoja ilmoitusta varten, toivottavasti jotain löytyisi..
        Minua harmittaa suunnattomasti että ihmiset hankkivat koiran ottamatta asioista kunnolla selvää jolloin pentutehtailijoiden on mahdollista jatkaa toimintaansa :(
        Näin minä hankin ensimmäisen koirani:
        5 vuotta opiskelin eri rotuja ja niiden ominaisuuksia ja terveystilannetta ennen kuin päädyin rotuun joka sopii minulle. Kävin koirankoulutusluennoilla samalla kuin etsin hyvää kasvattajaa. Kun löytyi lupaava kasvattaja, kävin tapaamassa häntä ja hänen koiriaan jotta sain arvioida koirien luonteet jne. Kasvattaja haastatteli minua perusteellisesti ennen kuin suostui ottamaan pentuvarauksen vastaan. Odotin sitten jonossa pentua puolitoista vuotta. Pennun saadessani sain kattavan oppaan koiran kehityksestä, koulutuksesta ja hoidosta, penturuokaa, pennulle sopivan hihnan. Kasvattajan kanssa olemme pitäneet tiiviisti yhteyttä, neuvoa saan aina jos tarvitsen ja koko pennun kasvuajan sain lainaan tarpeen mukaan kaulapantoja, hihnoja ja vaatteita. Vasta aikuisena jouduin ostamaan näitä joten ei tarvinnut ostaa tarvikkeita jotka jäävät kuitenkin liian pieniksi pennun kasvaessa.
        Nyt on talossa jo toinen pentu samalta kasvattajalta enkä vaihtaisi mistään hinnasta :)


      • hilijaa
        Aloittaja. kirjoitti:

        Tiedän mistä puhutaan, ja ymmärrän että säälitte emoa, en ole kuitenkaan missän vaiheessa sanonut etten itse säälisi, mutta ei se auta että ihmiset laittaa tänne viestiä kuten "toivottavasti koiralla on rabies ja se puree sua ja kuolet"... En ole mikään yli-ihminen, teen virheitä kuten kaikki muutkin, olen yrittänyt saada selville enemmän naisesta joka myi Zeron meille jotta voisin tehdä asiasta ilmotuksen, mutta prepaid numero ei ole paljon mistä alottaa. Ja senkin pitäisi ihmiset ymmärtää että jos Zero onkin tuotu laittomasti ulkomailta ja se viedään minulta pois niin en tiedä mitä tekisin, kun Zero on ollut samalla tehokas hoito masennusta vastaan... Ja vaikka monet ovat olleet asiallisia, niin suurin osa kommenteistä on pistänyt minut täysin sanattomaksi, olen kuitenkin vain 19 vuotias, ja tämä on minun ensimmäinen täysin oma koira... Joten menetys olisi liian suuri minulle...

        Ei sun tartte näille pelleille puolustella koiran hankintaas. Pääasia, että sai hyvän kodin. Täällä näitä asiantuntijoita riittää. Kaikki ovat nyt pentutehtailijoita. Hui varokaa, pelottaa. Pääasia, ettei suostu mistään koirasta maksamaan liikaa. Näillä asiantuntijoilla täällä ei ole luultavasti itsellään ainuttakaan koiraa. Ottakaa vaan koiria ulkomailta, siellä hinnat ovat kohdallaan, toisin kuin täällä.


      • huh huh
        minpin4ever kirjoitti:

        Ei minusta ole oikein toivoa sinulle tai pennulle pahaa. Hienoa että yrität selvittää tietoja ilmoitusta varten, toivottavasti jotain löytyisi..
        Minua harmittaa suunnattomasti että ihmiset hankkivat koiran ottamatta asioista kunnolla selvää jolloin pentutehtailijoiden on mahdollista jatkaa toimintaansa :(
        Näin minä hankin ensimmäisen koirani:
        5 vuotta opiskelin eri rotuja ja niiden ominaisuuksia ja terveystilannetta ennen kuin päädyin rotuun joka sopii minulle. Kävin koirankoulutusluennoilla samalla kuin etsin hyvää kasvattajaa. Kun löytyi lupaava kasvattaja, kävin tapaamassa häntä ja hänen koiriaan jotta sain arvioida koirien luonteet jne. Kasvattaja haastatteli minua perusteellisesti ennen kuin suostui ottamaan pentuvarauksen vastaan. Odotin sitten jonossa pentua puolitoista vuotta. Pennun saadessani sain kattavan oppaan koiran kehityksestä, koulutuksesta ja hoidosta, penturuokaa, pennulle sopivan hihnan. Kasvattajan kanssa olemme pitäneet tiiviisti yhteyttä, neuvoa saan aina jos tarvitsen ja koko pennun kasvuajan sain lainaan tarpeen mukaan kaulapantoja, hihnoja ja vaatteita. Vasta aikuisena jouduin ostamaan näitä joten ei tarvinnut ostaa tarvikkeita jotka jäävät kuitenkin liian pieniksi pennun kasvaessa.
        Nyt on talossa jo toinen pentu samalta kasvattajalta enkä vaihtaisi mistään hinnasta :)

        Joo minä olen opiskellut koiria nyt 50vuotta, ja 40vuoden päästä aion ottaa ensimmäisen pennun, kunhan ensin mietin 20vuotta kannattaako. vai jos ottaiskin hiiren....


    • ...

      Voin suoraan myöntää että on pimeä pentu, en tiedä onko tehtailupentu vai salakuljetettu venäjältä/ virosta mutta numero jonka saatiin on pois päältä "numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä" . Mutta mitä asialle muka voi enää tehdä? Pentu on ostettu ja tuossa se nyt kiltisti leikkii pallollaan, hengittää ja voi hyvin, huomenna viesään rokotuksiin. Yritän nyt ajatella asiaa positiivisesti "sainpahan tuon rääpäleen pelastettua" koira on minulle silti rakas, oli sitten kennellistä tai ei. Osaampahan varoa seuraavan kerran kun ostan pennun :) ja tällä hetkellä mulle on ihan sama mitää enää sanotte. Mutta toivottavasti muut jotka ovat ostamassa pentua lukevat tämän ja ajattelevat kahdesti mistä ostaa pennun, sillä kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri kun minulla, yleensä pentutehtaiden pennut kuhosevat matoja, ovat sairaita tai muuten vaan heikkokuntosia.

    • Villakoiraseropi2

      Hei, yksi vastaaja omassa viestiketjussani huomautti että täällä on toinen villakoiraseropi ihminen, luuletko että koiramme ovat samasta paikasta? Oma koirani löytyi koiratorilta. Minkälainen teidän koira on käytökseltään? Omani on täysin villi. Sain myös puhelin numeron naiselle, mutta en ole yrittäny soittaa kun ei ole ollut tarvetta. Itse asun espoossa joten kun nainen tarjoutui tuomaan koiraa minulle ajattelin sen olevan ihan kohteliaisuudesta. Eikä sen takia että hänellä olisi siellä joku tehdas meneillään... Otampa asian esille mieheni kanssa....

    • zembra

      Mitä tarkoittaa tuo "oli sitten kennelistä tai ei? Menikö sinulta taas ohi kaikki mitä edellä on kirjoitettu?

      "Kenneli" on paikka jossa siitokseen kasvatettavia, harrastukseen käytettäviä, palveluskoirina käytettäviä koiria, tai koiria ylipäätään, pidetään.

      Kennelnimi puolestaan on kasvattajalle Kansainvälisen Kennelliiton (FCI) toimesta, tiettyjen kriteerien perusteella, myönnettävä kasvattajanimi, joka kirjataan rekisterikirjaan, ja seuraa "sukunimenä" k.o. kasvattajan kasvattamia koiria pennusta kuolemaan asti. Tämän kennelnimen koira saa vaikka olisi kasvattajan ainoa pentu ja olisi syntynyt kotikoiravanhemmista ja elänyt syntymäkodissa kotikoirana koko ikänsä.

      "Kenneli" on siis lähtökohtaisesti positiivinen nimitys, jolla sinällään ei ole kielteistä arvovarausta

      Jos tuolla tarkoitit, että oli tehtaasta tai ei, niin sillä kyllä on merkitystä. Sillä jokainen pentutehtaasta "pelastettu" pentu saa tehtailijan teettämään uuden pentueen.

      Tehtaasen saadaan uusia pentukoneita niin, että oma "tuote" jää pentukoneeksi. Tästä puolestaan seuraa, että pentujen sukusiitosaste on lopulta lähellä 100 %:ia. Näihin keskitysleireihin päätyy myös varastettuja koiria. Myös Suomesta varastettujen koirien on perustellusti epäilty joutuneen tähän raadolliseen bisnekseen.

      Jokainen piittaamattomuudesta, säälistä tai saituudesta alkunsa saanut pennunhankinta edistää ja tukee tätä säälimätöntä ja eläinrääkkäykseen perustuvaa bisnestä.

      Ostajalle sillä on siksikin merkitystä, että eläinlääkäri on velvollinen "käräyttämään" jokaisen salakuljetetun pennun. Ja tällaisen pennun kohtalo on kuvattu jo edellä.

    • teeeeeeeeeee

      Mitä siinä toista pelottelet :))). --> " ostajalle sillä on siksikin merkitystä..... pälä pälä ..." Törkeetä väärää tietoa ja pelkoa toiselle lietsot. Kyllä pentutehtailijan pennun voi viedä eläinlääkäriin, sitä mihinkään siperiaan lähetetä. Kennelnimi ei takaa mitään. Ei edes sitä etteikö pentutehtailua ja muuta välinpitämättömyyttä pentuja että emää kohtaan tapahtuisi. On nähty.

    • zembra

      Ja mikähän siinä oli väärää tietoa? Ja törkeetä jopa!

      Kyllä, Siperiaan voidaan lähettää, jos on sieltä tullut. Mutta kuten totesin, useimmiten lopetetaan.

      Tutustu Eviran asiaa koskeviin määräyksiin, ennen kuin rupeat toisen asiallisia kommentteja täällä nonseleeraamaan! ja toiseksi; jos kennelnimen omaava kasvattaja rikkoo kennelliiton sääntöjä, niin jalostus-/rekisteröintioikeus voi mennä ja usein on mennyt. On nähty.

      • Huoooooah

        Ja mistäköhän eläinlääkäri tietää mistä pentu on? Tarkotan vaan sitä että en ajo mennä pentua lopettamaan sen taustan takia, vaan rakastan tätä omaa pentuani olipa kennelistä tai ei. Huomenna on rokotukset ja kyselen samalla tuon napatyrän leikkauttamista. Ilmotan sulle sitte että lähetetäänkö pentu siperiaan vai afrikkaan :)


      • zembra
        Huoooooah kirjoitti:

        Ja mistäköhän eläinlääkäri tietää mistä pentu on? Tarkotan vaan sitä että en ajo mennä pentua lopettamaan sen taustan takia, vaan rakastan tätä omaa pentuani olipa kennelistä tai ei. Huomenna on rokotukset ja kyselen samalla tuon napatyrän leikkauttamista. Ilmotan sulle sitte että lähetetäänkö pentu siperiaan vai afrikkaan :)

        "En ajo mennä pentua lopettamaan sen taustan takia". Siinä ei paljon sun aikomiset auta, jos pentu on salakuljetettu.

        Mistäkö tietää? Kokemuksen perusteella tietävät jo yleensä paljon, ja epäilyn perusteella voivat asiaa lähteä tutkimaan. Näin se yleensä menee. Osaavat tietyistä merkeistä lukea asioita. Ovat siinä asiassa taitavampia kuin sinä!

        Vai onko tarkoitus lähteä valehtelemaan jokaiseen eteen tulevaan eläinlääkärin kysymykseen. Hyvinpä alkaa sitten koiranpito, en muuta sano!

        "olipa kennelistä tai ei", siis mitä h..vettiä tämä tarkoittaa. Mitä ihmettä tähän asiaan kennelit kuuluu? Vähän vaikeaa on ymmärtää, jos käsitteetkin on ihan mettässä!


      • Ei muuta
        zembra kirjoitti:

        "En ajo mennä pentua lopettamaan sen taustan takia". Siinä ei paljon sun aikomiset auta, jos pentu on salakuljetettu.

        Mistäkö tietää? Kokemuksen perusteella tietävät jo yleensä paljon, ja epäilyn perusteella voivat asiaa lähteä tutkimaan. Näin se yleensä menee. Osaavat tietyistä merkeistä lukea asioita. Ovat siinä asiassa taitavampia kuin sinä!

        Vai onko tarkoitus lähteä valehtelemaan jokaiseen eteen tulevaan eläinlääkärin kysymykseen. Hyvinpä alkaa sitten koiranpito, en muuta sano!

        "olipa kennelistä tai ei", siis mitä h..vettiä tämä tarkoittaa. Mitä ihmettä tähän asiaan kennelit kuuluu? Vähän vaikeaa on ymmärtää, jos käsitteetkin on ihan mettässä!

        No voi herra jumala sentään. Yritän vain sanoa että rakastan tätä koiraa olipa kennelistä tai pentutehtailijalta. Koira on kuitenkin koira! Mistä eläinlääkäri näkee koirasta päältäpäin mistä se on tullut?! Mitä minun on valehdeltava?!? Vastaan kysymyksiin mitä kysytään. Eihän ihmisistäkään näe päältäpäin onko se tullut pakolaisena ulkomailta vai onko suomessa syntynyt. Ja kuka nyt on väittänyt että se olisi ulkomailta tuotu? Vai oletko taas niin perus suomalais juntti että " eihän suomessa mitään pentutehtailua ole kun suomalaiset ovat niin per*eleen rehtejä ihmisiä" ?


      • voe tokkiinsa tuota
        zembra kirjoitti:

        "En ajo mennä pentua lopettamaan sen taustan takia". Siinä ei paljon sun aikomiset auta, jos pentu on salakuljetettu.

        Mistäkö tietää? Kokemuksen perusteella tietävät jo yleensä paljon, ja epäilyn perusteella voivat asiaa lähteä tutkimaan. Näin se yleensä menee. Osaavat tietyistä merkeistä lukea asioita. Ovat siinä asiassa taitavampia kuin sinä!

        Vai onko tarkoitus lähteä valehtelemaan jokaiseen eteen tulevaan eläinlääkärin kysymykseen. Hyvinpä alkaa sitten koiranpito, en muuta sano!

        "olipa kennelistä tai ei", siis mitä h..vettiä tämä tarkoittaa. Mitä ihmettä tähän asiaan kennelit kuuluu? Vähän vaikeaa on ymmärtää, jos käsitteetkin on ihan mettässä!

        Älä sinä äpise neuvoines täällä. Kaikki koirat on Virosta tuotu, eikä yhtäkään ole lopetettu sen taustan takia..... Siellä se oikea sherlokki holmes huutelee... Ei ole mun eläinlääkärit sanoneet koirista pahaa sanaa, joten ole hilijaa.... Ei ne ennustajia ole.


    • teeeeeeeee

      Niin on nähty :). Joo mutta aloittaja vain epäilee asiaa eikä ole mitään faktaa mistään :). Mielikuvituksenko perusteella nykyään ne pennut lähetetään siperiaan ja lopetetaan :))). Mielikuvituksen ja olettamuksien perusteella kun ei edes evira pysty säännöksineen ja määräyksineen moiseen.

    • Vahinkopennut myynyt

      Vastuulliset koirankasvattavat, oli sitten kyseessä vahinkopentue tai ei, tietävät pentutehtailusta niin paljon, että osaavat välttää pentutehtailun tunnusmerkit. Eli vaikka kyseessä olisi vanhan nartun vahinkopentue ja tuloksena lauma sekarotuisia puppeja, niin ne kyllä terveystarkastettaisiin, myynti-ilmoitukset tehtäisiin asiallisesti (tai pennut löytäisivät kodit omasta tuttavapiiristä) ja joka ikinen pennunostaja päästettäisiin näkemään sekä pentu ENNEN ostositoutumista, sekä tietenkin ainakin pennun emä ja asuintilat. Koska muuten voisivat tulla poliisit ovelle kolkuttelemaan ja kyselemään asiasta...

      Minua huolestuttaa eniten se, että pentu tuotiin pyyhkeeseen käärittynä. Olethan varma, että se oli jo luovutusikäinen eli sen 8 vko? Kun epäilet jo valmiiksi tehtailua, niin pentu on voitu vieroittaa emästään liian aikaisin, ja siitä voi seurata omat ongelmansa. Jos siltä kerran pitää poistaa napatyrä, niin kysy samalla eläinlääkäriltä arviota pennun iästä. Minkä ikäinen se on ollut ostohetkellä? Alle 8 vkon ikäisenä eteenpäin annettu pentu viittaa myöskin, muiden vihjeiden ohella, tehtailuun.

      Ulkopuolisena on paha sanoa mitään tarkempaa, mutta jos sinua edelleen epäilyttää, niin voit tehdä ilmoituksen Eläintensuojeluun.

      • Niin...

        Pentu oli 12 vko. Ja pyyhkeeseen käärittynä oli kun nukkui. Huomenna pitää eläinlääkäriltä kysellä. Muuta mietin sitä kun tosiaan on vain tuo prepaid liittymä, voikohan siitä selvitellä kuka on liittymän omistaja? Jos saa tietää naisen oikean nimen (epäilen myynti ilmotuksen nimeä) niin ei pitäisi olla kauhean vaikea päästä jäljille...


      • ei rekisterissä
        Niin... kirjoitti:

        Pentu oli 12 vko. Ja pyyhkeeseen käärittynä oli kun nukkui. Huomenna pitää eläinlääkäriltä kysellä. Muuta mietin sitä kun tosiaan on vain tuo prepaid liittymä, voikohan siitä selvitellä kuka on liittymän omistaja? Jos saa tietää naisen oikean nimen (epäilen myynti ilmotuksen nimeä) niin ei pitäisi olla kauhean vaikea päästä jäljille...

        Älä vastaa enempää näille hikipäässä jaaraaville dilleille. Älä ala enempää avautua, nehän saa kohta epikohtauksen, kun kiihtyyvät tosta enempää....


    • zembra

      Ai, että minä olen perussuomalainen juntti? Ja pennun myyjän mukana oli mies, joka oli kalju kaljamahainen juntti -> siis suomalainen. Sinulta tuota profilointia pukkaa! Missään muuallahan niitä kaljuja kaljamahoja ei sitten olekaan kuin Suomessa! Niinkö? Tässä sitä on suomalainen naisenlogiikka kukkeimmillaan!

      Olen asioihin perehtynyt ihminen, jolla on eläinsuojelusta vahva ammatillinen kokemus. Pentutehtaiden tuotoksista valtaosa on edelleen Viron ja Venäjän pentutehtaista. Nämä kotimaiset toimivat lähes pelkästään suomalaisvoimin. Tuskin kukaan suomalaisista kasvattajasta tai pentutehtailijasta antaisi virolaiselle myyntitehtävän. Tilanne olisi jo lähtökohtaisesti epäilyttävä (kaikille muille paitsi sinulle). Siksi niitä virolaistuotoksia kauppaamassa juuri on suomalaisia naisia.

      Luuletko sinä siis oikeesti, että virolainen nainen hankkisi pentutehtaan tuotoksia Suomesta, tai alkaisi niitä peräti itse täällä kasvattaa, kun Virosta tai Venäjältä saa koko pentueen jopa alle sadalla eurolla? Sinä ilmeisesti olet vielä tyhmempi kuin mitä minä osasin edes arvata.

      Sinä menet ostamaan pennun joltain trokarilta ja tulet sitten täältä kyseleen, että oletko sinä pentutehtailijan uhri. Vaikka vain tästä kertova lappu pennun kaulassa olisi selvempi osoitus asiasta. Uhri sinä kyllä olet, nimittäin oman mittaamattoman typeryytesi uhri.

      Ai mistä ne eläinlääkärit pennusta näkee mistä se on? Siinähän ihmettelet! On syytä muistaa, että eläinlääkärit eivät ole likikään noin tyhmiä.

      On täysin mahdollista, että pennulle puhkeaa parvo tai penikkatauti, sillähän ei ole ollut rokotuksia, ja jos se oikeesti on pentutehtaasta, niin sen emähän ei ole koskaan rokotuksia nähnytkään, joten suojaa sillä ei ole ollut kolmeen kuukauteen, altistusta kyllä senkin edestä.

      Luulisi tuollaisen typeryyden vallassa olevallakin olevan jokin roti tuon hyökkäävyyden kanssa. Mutta niinhän se on, että kun nainen mokaa, niin se hyökkää silmittömästi aivan syyttömienkin silmille. Ja mitä raskaammin mokaa, niin sen raivokkaammin hyökkää. Nimim. kokemusta omaava.

      • Aloittaja.

        Pennusta on tehty kaiken maailman testejä, ei ole mitään ilmennyt, ekat rokotukset on otettu, en ole tarvinnut valehdella eläinlääkärille, vain sanoin ihan suoraan mistä pentu on/voi olla. Siksi nämä testit tehtiin, ihme kyllä pentu ei alkanut puhua viroa tai venäjää lääkärin kanssa, siksi jouduin kertomaan itse pennun taustat. Ilmeisesti muut ulkomailta tuodut koirat ovat itse kertoneen eläinlääkärille mistä ovat tulleet? ellei pennuilla sitten ole ollut lappu kaulassa jossa lukee "minut on tuotu suomeen laittomasti". Itsehän olet täysin asiallinen? Et millään lailla hyökkäävä? Bull shit. Ihmisellä on oikeus puolustautua. Niin minulla kun myös sinulla. "Suomalaiset ovat euroopan häpeä" (näin meillä on tapana sanoa) pentu, jonka nimi on Zero on sopeutunut meille oikein hyvin, hyvä ruokahalu, ei ole ollut mitään mikä viittaisi mihinkään sairauteen, luojan kiitos, it would brake my heart if she died. Se elää onnellista koiranelämää meillä, ja se ansaitsee joka hengenvedon ihan yhtä lailla kun muutkin koirat. Onko sinulla vielä jotain sanottavaa? Kerro ihmeessä, kuuntelen ja vastaan.


      • Oletko tosissasi?

        Ensin arvostelet toista ihmistä profiloinnista ja sitten samaan hengenvetoon puhut "naisen logiikasta" ja siitä miten nainen sitä ja tätä.


      • zembra
        Oletko tosissasi? kirjoitti:

        Ensin arvostelet toista ihmistä profiloinnista ja sitten samaan hengenvetoon puhut "naisen logiikasta" ja siitä miten nainen sitä ja tätä.

        Aloittaja harrasti oletuksiin ja ennakkoluuloihin perustuvaa profilointia:
        1) Virolaisnaisen seurassa ollut mies oli kalju kaljamaha -> joten mies oli tietenkin suomalainen. Aloittajalla ei ollut tosiasioihin perustuvaa faktaa, mies ei olut esim. puhunut.
        2) Minun pitkäaikaiseen kokemukseen perustuvan arvioni pennun alkuperästä aloittaja kuittasi perussuomalaisen juntin mielipiteeksi, jonka mukaan suomalaisissa ei olisi koskaan mitään vikaa, kaikki viat on aina ulkomaalaisissa. Keissin todisteet viittasivat kuitenkin vahvasti siihen, että kyseessä oli virolaisen tai venäläisen kasvattama pentu, jonka alkuperä ja todellinen laatu ja kasvatuhistoria pyrittiin kaikin tavoin häivyttämään.

        "Naisen logiikkaan" en viitannut. Kirjoitin kyllä yleiseksi naisten käyttäytymismalliksi havaitsemastani tavasta hyökätä sivullisten, syyttömien asianosaisten tai jopa uhrin kimppuun, kun on tullut tehdyksi moka. Totesin myös, että mitä suurempi moka sitä mittavampi aggressio.

        Tämä oli suoraa käyttäytymispsykologian käytännön havainnointia. Tässäkin minulla on laaja kokemus käytännön elämästä, niin sanottua empiiristä kokemusta. Nimenomaan sieltä kohteeksi joutuneen näkövinkkelistä!


    • tolloa...

      Voi hyvää päivää. En ole eläissäni koiraa omistanut ja silti on sen verran noista pentutehtailijoista kuullut että olisin kyllä ko. tapauksessa itse jo osannut epäillä.

      Kukaan ei epäile etteikö tuo otettu pentu olisi tärkeä aloittajalle, mutta aloittajan tulisi kyllä nyt pikkuisen katsoa peiliin ja ymmärtää, että ostamalla pennun pentutehtaasta on (tahtomattaan) tukenut pentutehtaan toimintaa. Koskaan ei ole hyvä asia ottaa pentua pentutehtaasta, vaan ilmoittaa tehtailijasta eläinsuojeluun, josta voidaan käydä toteamassa onko kaikki kunnossa ko. paikassa. Näin minä ainakin tekisin nyt sinun sijassasi, jotta pennun potentiaalisesti todella surkeassa kunnossa oleva emäkin pelastuisi.

      Erityisesti kannattaa miettiä, että jos pentu on esim ulkomailta salakuljetettu, se voi kantaa jos vaikka mitä tautia. Pahimmillaan jotain, mitä muutoin Suomessa ei esiinny ja voi tarttua muihin koiriin/eläimiin. Haluatko siitä ottaa vastuun että sellainen tauti leviää? Tai sillä voi olla joku piilevä, harmillinen sairaus. Kannattaa kyllä ell kanssa keskustella, että epäilet pennun olevan pentutehtaasta tai muutoin epämääräisellä taustalla ja että kannattaako tehdä jotain testejä.

    • mietintämyssykkä

      Ensikertalaiselle ei välttämättä ole mikään koiraan liittyvä asia selvä juttu. Miten saataisiin enemmän asiaa yleiseen tietoisuuteen, ettei niitä pentutehtaasta hankittaisi?
      Tietysti tässä tilanteessa olisi jo maalaisjärki jotain sanonut, niin epäilyttävää kaupankäyntiä. Mutta aloittaja hullaantui niin pennun söpöydestä, että tunteet meni järjen ohi.

      • ---

        Aloittaja on saanut sopuhintaan mieluisan koiran. Ihan järkevältä kaupalta vaikuttaa.


      • missä menee ero ?

        Miksi aina kaikki on pentutehtaita, vaikka koiria olisi myynnissä ? Itse hain koiran, paikasta josta on puhuttu että olisi pentutehdas. Siis menin paikanpäälle, koiria oli paljon, erittäin hyvä kuntoisia, narttuja suurin osa, koirat olivat vapaasti, ulkonakin. Kaikki oli hoidettu hyvin, eivät olleet alipainoisia, turkit kiilsi ja aivan ihastuttavia, eivät arkoja jne. Tiedän että on taas pentuja myynnissä, mutta eri rotua, eli vaikka paljon myy pentuja, on siellä myös paljon aikuisia koiria. ELi jos koitettais pysyä asiassa. Eikös ne noissa pentutehtaissa nimenomaan astuta narttuja joka kiimasta, koirat on huonokuntoisia, arkoja, elävät häkeissä, turkit huonossa kunnossa jne. Jos minulla olisi esim. viisi narttua, jotka vaikka parin vuoden välein astuttaisin, olisi pentuja paljon myynnissäkin.


      • Aloittaja.

        Kiitos asiallisesta kommentista :)


      • suuta soukemmalle
        --- kirjoitti:

        Aloittaja on saanut sopuhintaan mieluisan koiran. Ihan järkevältä kaupalta vaikuttaa.

        Joo niin on hyvä, älä ole näistä inisijöistä huolissas.... Hyvin kaikki menee...


    • Puudi

      Jos pentu on terveys tarkastettu ja madotettu, ja hyvässä kunnossa pennusta on pidetty huolta. 350€ on halpa hinta, otetaan siitä pois bensakulut, matolääkkeet ja eläinlääkäri, ruuat ja hoitamiseen mennyt aja niin eipä jäännyt paljon voittoa myyjälle. Olisihan se tietysti ollut parempi mennä hakemaan koska olisit nähnyt missä olosuhteissa pentu on elännyt mutta toisaalta voi olla että myyjä halusi olla ystävällinen ja sen takia tuoda sinulle. Ei kannata nyt heti syytellä pentutehtailijoista! Itse ymmärrän täysin jos halusi ns nopeasti eroon pennusta koska 7 viikon hoitamisen jälkeen on melko väsynyt! Ihmeellistä kyllä että puhelin numero ei toimi, mutta eihän tässä enään mitään voi tehä.

    • totuudentorvi2

      ^ Mitkä ihmeen matolääkkeet ja mitkä eläinlääkärikulut? Mistä sinä nuo olet tempaissut. Ja että ystävällisyyttään tuonut pennun tilaajalle? Ja seitsemän viikon hoitamisen jälkeen väsynyt? Minkä ihmeen seitsemän viikon? Pentuhan oli kuulemma 12 viikkoinen!

      Tziisus, mistä näitä herranterttuja oikein siunaantuu? Ja ettei kannata heti syytellä pentutehtailijoista? Sinä varmaan uskot vielä joulupukkiin ja keijukaisiin!

    • chromecoma

      Asia mitä en ymmärrä on, että jos koiran hankinta ei ollut hetken mielijohde niin miten ihmeessä on voinut välttyä kuulemasta näistä pentutehtailijoista. Olen pahoillani, mutta en ymmärrä miten joku voi mennä näissä asioissa näin lankaan eikä yhtään raksuta missään vaiheessa, että jutussa on jotain mätää. Rahoitatte erittäin arveluttavaa toimintaa. Good for you!

    • julmaa,,,

      Aloittaja suuttuu kun häntä kohtaan esitetään kritiikkiä, mutta itsekin aloituksessaan epäilee koiran olevan pentutehtailijan. Toivon, että tosiaan tämänkaltainen toiminta saadaan oikeasti loppumaan, koska pentujen emot todella kamalassa kidutustilanteessa.

      • Aloittaja.

        Mistäs päättelet että olisin suuttunut? Jos joku on kriittinen minua kohtaan niin saanhan olla kriittinen häntä kohtaan? Eikö vain, niin se metsä vastaa kun sinne huudetaan.


    • kjnkju

      heipä hei, minäkin ostin paperittoman pennun arvaamatta mitään kuin vasta jälkeenpäin sain tietää mutta tietosuus lisääntyy koko ajan! älkää nyt heti alkako tuomitsemaan jos joku sattuu ostamaan paperittoman koiran..mun koira on ihana/kiltti/rakastava ENKÄ vaihtais häntä mihinkään! toki alkoi huolestuttamaan se paikka joten siitä tuli käytyä keskusteluja eteenpäin..mut se on asia erikseen..Hei ja onnea pennusta

      • Aloittaja.

        Kiitos :)


    • fio3

      Sä osaat tänne kirjoittaa ja valitttaa , muta et osannut etsiä tietoa pentutehtailijoista ennen koiran hankkimista! Se sun koiras äiti tekee mitä luultavimmin pentuja joka juoksusta niin kauan kun henki pihisee ja saa sitten kuolla ilman hoitoa ties mihin.Jos haluaa tietää niin pienellä vaivalla olisi sekin onnistunut.Keltaisessa pörssissä ei nykyään kukaan rehellinenkauppaa koiria.Muutama satanen enempi niin olisit saanut rotukoiran ja kasvattajankin siihen tueksi kaupan päälle.Ittu,etä ihmiset on tyhmiä ja ajattelemattomia.

      • Hyppää kaivoon...

        Eiköhän koko homma olisi pahempi jos oisin aikuinen? 19 vuotiaat tekevät virheitä. Turhaan tulet tänne valittamaan. Mene itse tekemään jotain tehtailua vastaan. Ymmärrän vihasi mutta kohdista se niitä tehtailioita vastaan älä teini ikästä tietämätöntä ensikoiran ostajaa vastaan! Ja tiedoksi vain, eräs AIKUINEN ystäväni suositteli keltaista pörssiä minulle, joka on itse sen kautta hankkinut kolme täysin tervettä koiraa! En halunnut rotukoiraa, onko selvä? Sekarotunen ei ole vähemmän koira kun muukaan naapurin pystykorva!


      • häh häh

        Ostakaa multa koira, olen tehtaalla töissä.... häh


    • ...?

      Toivottavasti ei paljastu että koira on tuotu virosta.

      Ilman rokotustodistusta se on joko lopetus tai koiran palautus alkuperämaahan karanteeniin.

    • einari seiska

      Höpön pöppöö. Jos Suomen viranomaisilla olis aikaa ja väkeä puuttua näihin asioihin niin tätäkään ongelmaa ei todellakaan olisi. Sana olis levinnyt kuin kulovalkea ja vapaaehtoistyöllä olis homma kurissa. Ei muuta kun soittelemaan ja tekee harhaostoja ja ilmiantamaan porukkaa :) Saatte tehtailijat kuriin :D. Mitä te täällä valistatte ja naputatte ? Menkää levittää lippusia ja lappusia jotta ihmiset tulee tietoisiks asioista :). Kaikki ei katsos tiedä asioista kun ei niistä niin paljon puhuta ja ne ei ole päivittäin esillä. Varsinkaan 19 kesäset ensikoiran hankkijat. Saati jotkut mummelit. Saati näköjään moni moni muukaan. Jos tollanen vahinko tapahtuu niin minkäs mahdat ? Huoli se on siitä pennusta pidettävä ja vastuu kannettava. Turhaan täällä ketään jälkikäteen sättiä.

      • Aloittaja.

        Asiaa! Kiitos kommentista :)


    • zembra

      Tästä asiasta on annettu kyllä valistusta ihan tarpeeksi. Tämän voi havaita jokainen joka ei ihan ummessa silmin elämäänsä elä!

      Taitaa vaan olla vähän vaikeata se "lippusilla ja lappusilla" valistaminen, kun tämänkin viestiketjun aloittanut tulee heti silmille ja ryhtyy solvaamaan (perussuomalaiseksi juntiksi), kun sitä tietoa yrittää jakaa. Ja tämä herranterttu sentään itse kysyi!

      Aloittaja odotti ilmeisesti sen kaltaista palautetta kuin nimim. "Puudi" tuolla 15.11. antoikin. Siis kukkahattutädin ylioptimistista lässytystä vailla mitään todellisuuspohjaa. Tai sitten paapomista. Vahinko vaan, ettei tällä palstalla ole niitä paapomishymiöitä!

      Kun vastaanotto sitten olikin pääosin muuta kuin odotettiin, aloittaja ensin hyökkäsi, sitten heittäytyi marttyyriksi. Just! Näin sitä otetaan vastuuta omista tekemisistä ja omasta elämästä!

      • Aloittaja.

        No mitä ehdottaisit että tekisin? Sen sijaan että tulet mollaamaan minua asioista jota olen jo tehnyt niin voisit sen sijaan sanoa jotain mikä kannustaa minua tekemään jotain asialle? Voit itsekin miettiä miten ilmaiset itseäsi varsinkin kun on näinkin vakavasta asiasta kyse. Mitä haluat että teen? Vien koiran lopetettavaksi taustansa takia? Oletko sitä mieltä että tämä pentu on jotenki "huonompi" kuun muut pennut taustansa takia? Totta helkkarissa tässä tulee hyökkääväksi kun ihmiset tulevat sanomaan asioita kuten " toivottavasti saat rabieksen ja kuolet" tiedän että sinä et sitä kirjottanut, mutta kun lukee näitä vastauksia niin ei kauheesti ala hymyilyttää joka sitten vaikuttaa muihinkin vastauksiin, kun se pentu on jo hankittu niin eipä se minulle valistaminen enää mitään auta, vaan mene sitten kirjottamaan asiakirjotusta muualle kun suomi24. Tee asiasta nettisivu jotta muut ensikoiran hankkijat saavat asiasta paremmin selvää ENNEN kun hankkii pennun, kun tosiaan se ei kauheesti enää jälkeenpäin auta. Mutta kerro nyt vielä ihmeessä että miten olen heittäytynyt marttyyriksi? Sen haluaisin vielä tietää... Ja jos et kerta mitään kirjotusta ole pahalla tarkoittanut ja tosiaan olet "syytön" kaikkeen niin voisit vähän pareemmin muotoilla vastauksesi...


      • Vielä tämä...

        Sekin vielä, mistä voidaan olla aivan täysin varmoja että on kyse pentutehtailijoista, sillä minähän sanoin hänelle että tulen itse hakemaan pennun, mutta että minun pitää ensin saada lainaan jostain auto, tai joku joka minut viitsisi helsinkiin asti viedä. Jolloin hän sanoi että hän voi pennun tuoda, ehkä sitten vain olen niin prkleen sinisilmäinen että luotan kaikkiin, mutta otin sen vain kohteliaisuutena enkä merkkinä jostain laittomasta toiminnasta. Ja mistä tiedämme jos vaikka myyjä itse osti pennun 7vkon ikäisenä, kyllästy siihen ja pisti sitten vain eteenpäin myyntiin sanomalla että "viimeinen pentu" tai mitä se nyt silloin sanoikaan. Eiku niin se sanoi että se ei halua että hänen lapsensa kiintyy siihen liikaa. Vaihtoehtoja on monta, vaan siksi että itse epäilin pentutehtailua se ei välttämättä ole niin? Ja jos se tosiaan olisi niin että pentu on laiton niin tosiaan ei se Auta enää minulle suuttua siitä?


      • hau hau
        Aloittaja. kirjoitti:

        No mitä ehdottaisit että tekisin? Sen sijaan että tulet mollaamaan minua asioista jota olen jo tehnyt niin voisit sen sijaan sanoa jotain mikä kannustaa minua tekemään jotain asialle? Voit itsekin miettiä miten ilmaiset itseäsi varsinkin kun on näinkin vakavasta asiasta kyse. Mitä haluat että teen? Vien koiran lopetettavaksi taustansa takia? Oletko sitä mieltä että tämä pentu on jotenki "huonompi" kuun muut pennut taustansa takia? Totta helkkarissa tässä tulee hyökkääväksi kun ihmiset tulevat sanomaan asioita kuten " toivottavasti saat rabieksen ja kuolet" tiedän että sinä et sitä kirjottanut, mutta kun lukee näitä vastauksia niin ei kauheesti ala hymyilyttää joka sitten vaikuttaa muihinkin vastauksiin, kun se pentu on jo hankittu niin eipä se minulle valistaminen enää mitään auta, vaan mene sitten kirjottamaan asiakirjotusta muualle kun suomi24. Tee asiasta nettisivu jotta muut ensikoiran hankkijat saavat asiasta paremmin selvää ENNEN kun hankkii pennun, kun tosiaan se ei kauheesti enää jälkeenpäin auta. Mutta kerro nyt vielä ihmeessä että miten olen heittäytynyt marttyyriksi? Sen haluaisin vielä tietää... Ja jos et kerta mitään kirjotusta ole pahalla tarkoittanut ja tosiaan olet "syytön" kaikkeen niin voisit vähän pareemmin muotoilla vastauksesi...

        aloittelijialle haluan sanoa että paperit ei tee siitä koirasta yhtään terveempää,mutta niistä olisi pitänyt maksaa noin1000,aika kallista paperia.Itselläni oli myös eka koira ,josta en tiennyt kuin syntymäpäivän,enkä sitäkään ,että oliko se oikea.Koira eli terveenä minun luona melkein18uottav,oli todella ihana kaveri.

        Nyt omistan myös paperittoman koiran,ja tiedän sen, että emolla oli vikapurenta,vaikka oli paperillisista vanhemmista.Paperit eivät tee koirasta tervettä
        Usein niillä vaan rahastetaan.


      • ...
        hau hau kirjoitti:

        aloittelijialle haluan sanoa että paperit ei tee siitä koirasta yhtään terveempää,mutta niistä olisi pitänyt maksaa noin1000,aika kallista paperia.Itselläni oli myös eka koira ,josta en tiennyt kuin syntymäpäivän,enkä sitäkään ,että oliko se oikea.Koira eli terveenä minun luona melkein18uottav,oli todella ihana kaveri.

        Nyt omistan myös paperittoman koiran,ja tiedän sen, että emolla oli vikapurenta,vaikka oli paperillisista vanhemmista.Paperit eivät tee koirasta tervettä
        Usein niillä vaan rahastetaan.

        Jatkossa tiedät jotain enemmänkin: Koiran pentuja ei jätetä rekisteröimättä, jos emällä on purentavika... Eli tiedät nyt tietäväsi vähemmän koirasi taustasta, eli sinua on huijattu.

        Terveyttä silmällä pitäen et ole ainakaan pentua ottanut, kun olet suostunut ottamaan (säälistäkö?) purentavikaisen emän pennun.

        Yleisin syy jättää rekisteröidyn koiran pennut rekisteröimättä on ettei koira olekaan puhdasrotuinen tai sitten pentuja teetetään liian usein.


    • zembra

      Keskustelupalsta kun on kyseessä, niin olen osallistunut käytyyn keskusteluun. En siis aina ole vastannut pelkästään aloittajan kommentteihin, vaan myös niihin "halvalla sait hyvän pennun" ja "ei se varmaankaan mistään pentutehtaasta oo" jne kirjoituksiin. Tai kirjoituksiin, joissa on otettu kanta: pentutehtaasta, so what!

      Näissä e.m. kommenteissa esitetyille oletuksille ja toiveille ei jutun tapahtumakuvauksista oikein perusteita löydy. Sen sijaan lähtöoletukselle, siis sille, että pentu olisi pentutehtaasta, perusteita löytyy sitäkin enemmän.

      Mainittakoon, että mitään varmuutta ei ole suuntaan eikä toiseen. Tapauksen aihetodisteet viittaavat kuitenkin vahvasti siihen suuntaan, että puhtaat jauhot eivät siinä pussissa olleet.

      Tämä keissi lähti aloittajan omasta epäilyistä, mutta kun vastaanotto ei ollut mieluinen, aloittaja alkoikin uskoa ja uskotella, osin näiden ^hyväntahtoisten hölmöjen avustamana, että epäilyihin ei loppujen lopuksi olisikaan mitään aihetta.

      Minä olen kirjoittanut kommenttini vakio nimimerkillä, aloittaja puolestaan on kaiketi halunnut häivyttää henkilöyttään joissakin omissa kirjoituksiaan niin, että niiden kirjoittajaa olisi vaikeaa yhdistää aloittajaan.

      Sitten alkoi tulla näitä "olen vaan 19 vuotias" ja "en osannu, en ymmärtäny" -ruikutuksia, mutta samaan aikaan kuitenkin yritetään vängätä että väärässä ootte.

      Varmemman vakuudeksi aloittaja on erityisesti käynyt kiittämässä "asiallisesta kirjoituksesta", kun joku on käyttänyt puheenvuoron pentutehtaan puolesta. "Siellä kun koirat eivät olleetkaan sellaisia häkeissä kituvia eläinrääkkäyksen uhreja, niin kuin puheitten mukaan kuuluis olla".

      Ja tuo oli siis aloittajan kannanotto pentutehtailuun. Eli se on ihan jees kunhan koirat ei ole ihan käsiin kuolemassa! No, hyvin menee valistus perille. Pitäisi varmaan sittenkin käyttää niitä "lippuja ja lappuja".

      Ja sitten tällainen "en osannu, en ymmärtäny" -tyyppi ryhtyy kaiken kukkuraksi opettamaan aikuista ihmistä, missä ja millä tavalla tämän pitäisi sitä valistustyötä tehdä. Siis, että itse ei osata eikä ymmärretä, mutta kyllä toisia neuvotaan ja syytetään valittamisesta. Siis valittamisesta??

      Mainittakoon lopuksi vielä nuo pissismäiset kommentit siperioista ja afrikoista ja bull shit -kommentit! Tai "hyppää kaivoon" -kehotukset:

      Siinä sitä on älyllisyys kukkeimmillaan!

      • ...

        Epäilen pentutehtailua, epäilen salakuljetusta, epäilen myös kolmatta tarinaa, uskomukseni ei ole muuttuneet suuntaan eikä toiseen alkuviestistä.

        Näitä nimimerkkejä olen käyttänyt :acme__ (vakionimimerkki), ---, ..., just joo, aloittaja., hupsista, huoooooah, ei muuta, niin..., hyppää kaivoon. Olen käyttänyt eri nimimerkkiä kun en jaksa aina kirjautua sisään kun tulee uutta viestiä. Mitään henkilöllisyyden salaamista siinä ei ole...

        Mitä marttyyrimaista siinä on? Minä OLEN 19, minä en tosiaankaan TIENNYT. Mutta nyt tiedän.

        "Kiitos asiallisesta kommentista" on tarkoitettu "kiitos kun olet ainoa joka ei syytä minua mistään tai kerro asioista mitä olisi pitänyt osata/tietää"
        "Siellä kun koirat eivät olleetkaan sellaisia häkeissä kituvia eläinrääkkäyksen uhreja, niin kuin puheitten mukaan kuuluis olla" henkilö puhui siitä kun hän oli hakenut pennun paikasta jota sanottiin pentutehtailijaksi, mutta ei ollutkaan. Mikä minun kannanottoni siinä on?

        "Eikös ne noissa pentutehtaissa nimenomaan astuta narttuja joka kiimasta, koirat on huonokuntoisia, arkoja, elävät häkeissä, turkit huonossa kunnossa jne. Jos minulla olisi esim. viisi narttua, jotka vaikka parin vuoden välein astuttaisin, olisi pentuja paljon myynnissäkin." Mitä pahaa tuon henkilön kirjottamassa viestissä on, en ymmärrä? Sekö että hän ei ole hyökkääväinen minua kohtaan?

        En ole yrittänyt sinulle opettaa mitään yritän vain sanoa että jos saisin ajan taakse päin niin tekisin sen, mutta pentu on jo ostettu joten jos haluat että nuoret välttävät tämän virheen niin ota asia puheeksi muualla ja tee vaikka se nettisivu, muttakun minä olen jo pennun ostanut eikä jälkiviisaus auta vaikka kuinka vääntelet ja kääntelet lauseitasi.

        Otatko tosissasi esille pissis jutut? Bull shit=paska puhetta. Mitä pissismäistä siinä on? Hyppää kaivoon= lähde pois täältä. Entä tuossa? Ja siperia ja afrikajutut? Noh sanotaanko vaikka näin että kaiken ikäset ihmiset käyttävät sarkasmia. Ja tuo oli ihan vain sitä varten kun siinä aiemmin oli puhetta siitä kun joku oli kysynyt että lähetetäänkö pentu siperiaan (tms).

        Minun älykkyyttäni et voi arvostella suomi24 viestin mukaan, oletko kattonut mitä muuta shaibaa täällä on kirjotettuna? Jos jostain asiasta ei tiedä, niin sille ei voi minkään. Mitenköhän monta kertaa olenkaan sanonut että olen pentutehtailijoita vastaan?

        Ystävällisin terveisin acme__ ( ettei vaan tule väärinkäsityksiä nimimerkin suhteen)


    • zembra

      Kannanotto sinulta oli, kun menit kiittelemään asiallisesta komentista henkilöä, joka oman lausuntonsa mukaan menee tarkoituksella hakemaan koiraa paikasta jota pidetään pentutehtaana.

      Kyseinen henkilö mainostaa koirien olleen hyväkuntoisia, eikä lainkaan sellaisia kuin pentutehtaitten koirien väitetään olevan. Kyseisen kommentin on käsittääkseni tarkoitus antaa kuva että on olemassa myös hyväkuntoisia pentukoneita. Ja kyllähän ne jossain vaiheessa ovat olleetkin, varmaan kaikilla pentutehtailijoilla.

      Todettakoon myös, etteivät ne huonokuntoiset koirat tietenkään olisi pennunkatsojien nähtävillä. Eivät pentutehtailijat (välttämättä) mitään idiootteja ole!

      Sinä menet vielä pitemmälle kuin kyseinen kirjoittaja. SINÄ olet se joka vetää johtopäätöksen, että kyseessä ei edes ollut pentutehdas, EI KOMMENTIN KIRJOITTAJA.

      Kun sinä siis menet kiittelemään kyseistä kirjoitusta asialliseksi kommentiksi, niin SINÄ tosiasiallisesti otat kantaa pentutehtailun puolesta! Viestisi on: Okei sitten, jos pentutehtailijan koirat on hyväkuntoisia, niin SO WHAT! Ei ongelmaa . "Asiallinen kommentti. Kiitos"!

      Ja sitten tulet kyselemään, että "missä muka oli mun kannanotto"? Väität myös, ettet ole yrittänyt opettaa minulle mitään. Tuolla edellä on kuitenkin pitkät litaniat siitä, miten ja missä minun tulisi sitä valistustyötä harjoittaa ja missä ei. Nyt kyllä on pakko kysyä, että onko sinulla jokin tarkkaavaisuushäiriö, vai etkö sinä muuten ymmärrä omia kirjoituksiasi?

      Toteat tosin, että kyseisestä kommentista teki asiallisen se, että siinä ei mainita sinusta mitään negatiivista. On sinulla löysät kriteerit, ei voi muuta sanoa!

      Tämän KANNANOTON (ihan oikeesti se oli sitä, väität mitä väität) SINÄ teet, vaikka et tunne tapausta, etkä kirjoittajaa. Et edes voi tietää, onko kirjoitus totta, vääristelty, kaunisteltu tai ihan kokonaan keksitty. Tai edes sitä, vaikka kirjoittaja olisi itse tällainen tehtailija, joka vain löysi paikan tehdä PR-työtä pentutehtailulle..

      On huomattava, ettei mikään tehtailija aloita kurjilla koirilla. Ei tietenkään, tulonlähteestähän siinä on kysymys. Koirien kunto, terveys ja olosuhteet kurjistuvat ajan myötä siitä yksinkertaisesta syystä, että ahneus vie voiton. Koiria astutetaan joka kiimasta. Koiria ei rokoteta, eikä lääkitä, eikä loisia häädetä. Koirien ravinnon määrästä ja laadusta tingitään.

      Koirien suuren määrän vuoksi niitä ei enää lenkitetä, monesti ne eivät pääse ulos edes tekemään tarpeitaan. Jos tehtailijalle ei pentujen rotupuhtaudella ole väliä, voivat koirat olla sikin sokin ja lisääntyä miten tahtovat.

      Lähes poikkeuksetta tehtailijan koirissa ei tämän omasta mielestä ole mitään vikaa, vaikka ne olisivat sisältä ja päältä loisia täynnä, turkit pelkkää takkua ja ripulipaskaa, aliravittuja, puoliksi tai kokonaan sokeita, kolmijalkaisia ja verikorvaisia. "Nyt on vaan viikon verran ollut niin kiirettä, ettei oo ehtiny paneutuun", kuuluu tehtailijan kommentti.

      Sinä peräänkuulutat asiallista suhtautumista itseesi mutta sinusta on ihan OK leimata toisten kirjoitukset p..kapuheeksi ja kehottaa hyppäämään kaivoon, eli käsket lähtemään tältä palstalta. Mistä katsot saaneesi oikeutuksen tähän ?

      Annat ymmärtää, että olisin arvostellut älykkyyttäsi, niin en ole tehnyt, totesinpahan vaan, että älyllisyys kukoisti. Se nyt oli sitä sarkasmia se! Tarkoitin, että lähestymistapa asiaan ei ollut älyllinen. Mutta tässäpä se kaiken aikaa käsitys muotoutuu!

      • Aloittaja.

        Okei, no myönnän tehneeni virheen, mutta en tarkottanut sitä sillä että olisin tehtailijoiden puolella. Joten siinä olemme ehkä molemmat käsittäneet väärin? Minä käsitin kommentin aivan eri tavalla kun sinä.

        "Muutama satanen enempi niin olisit saanut rotukoiran ja kasvattajankin siihen tueksi kaupan päälle.Ittu,etä ihmiset on tyhmiä ja ajattelemattomia."

        Tolla oikeudella minulla on oikeus sanoa jollekin että voisi lähteä tästä keskustelusta pois. Kun en ymmärrä miksi sekarotusia väheksitään. Oisin voinut heittää muutaman satasen lisää, oisin ehkä saanut rotukoiran. Muttakun kaikkia ei kiinnosta rotukoirat. Ja halusin juuri sen sekarotusen koiran. Ja nyt ei ole tyhmyydestä kiinni, vaan siitä että en tiennyt asiasta oikeestaan mitään.

        Tuetko itse lapsityövoimaa? Varmaan tuet, ethän sinä tiedä mistä kaikki tuotteesi tulevat? Tuet varmaan myös eläimien teurastamista jotta saat jouluna ihanan ja mehevän kinkun pöytääsi, tai mahtavan rasvaisen hampurilaisen krapula aamuna? (Jos käytät alkoholia, sitähän en tiedä) Eläimiä nekin ovat... Voit syyttää minua tehtailun tukemisesta yhtä hyvin kun minä voin yllä mainituista asioista syyttää sinua. Eli sen perusteella että "oletan" sinun tekevän niin.

        Tein virheen tämän pennun kanssa tietämättömyyden takia, se ei tarkoita sitä etten haluaisi koirille kaikkea parasta. Et voi väittää että tuen pentutehtailua irtolauseiden ja väärinymmärrysten takia. Koska enhän ole missään vaiheessa sanonut, siis itse kirjottanut sanasta sanaan, että minusta on ok tuottaa penturahaa narttujen kuolemaan saakka välittämättä niiden hyvinvoinnista tai että koiriaa on ok pitää 24/7 häkissä kunhan niistä saa rahaa. Et voi olettaa sellasta sen perusteella mitä olet itse käsittänyt.

        Mutta yritän vain sanoa että ei pelkästän sinun, vaan kaikkien jotka ovat tiedollisia pentutehtailusta, pitäisi pistää asiaa enemmän esille. Puhuin asiasta äitini kanssa, hänellä ei ole mitään käsitystä mitä sana tarkoittaa, ei myöskään poikaystäväni, tai serkkuni, suurin osa työkavereistanikaan eivät tienneet asiasta mitään ennenkun kerroin heille. Kuten myös minä itse. mutta olen pistänyt sanan kiertämään jotta lähistöllä olevat ihmiset olisivat tietoisia asiasta. En ajo kuitenkaan pistää koirani kärsimään omaa tietämättömyyttäni. Vaan kohtelen sitä kuin mitään muutakaan pentua, eihän pentu voi menneisyydelleen yhtään mitään? Minulle on tällä hetkellä tärkeintä että Zero hengittää ja on tauditon.

        Olen yrittänyt soittaa naiselle joka minulle koiran myi, olen myös laittanut viestiä, vaikka turhaanhan tuo varmaan on kun luultavasti heittänyt liittymän mäkeen jos kerta laittomia touhuja sillä hoidellut. Olen myös laittanut lukuisia viestejä sähköpostiin, en tietenkään ole syyttänyt häntä mistään, mutta ei ole tullut vastausta. Kun naisesta ei ole muuta tietoa niin on vaikea tehdä ilmotusta mihinkään, kun luultavasti hänen antama nimensäkin on keksitty.

        Joten et voi ainakaan syyttää minuu siitä etten yrittäisi!

        Suurin osa ihmisistä eivät tunnista sarkasmia vaikka se löisi kirjalla päähän kuten olemme ehkä molemmat huomanneet? :)

        Toivottavasti selvensin tarvittavat asiat, voit toki vielä lisää kysellä jos jotain on. Mutta jotenki nyt illalla on ollut muutenkin virkeämpi olo, ja se ainakin vaikuttaa minun arvostelu kykyyn. (Ja tuo ei ollut sarkasmia)


      • Kun en tiedä
        Aloittaja. kirjoitti:

        Okei, no myönnän tehneeni virheen, mutta en tarkottanut sitä sillä että olisin tehtailijoiden puolella. Joten siinä olemme ehkä molemmat käsittäneet väärin? Minä käsitin kommentin aivan eri tavalla kun sinä.

        "Muutama satanen enempi niin olisit saanut rotukoiran ja kasvattajankin siihen tueksi kaupan päälle.Ittu,etä ihmiset on tyhmiä ja ajattelemattomia."

        Tolla oikeudella minulla on oikeus sanoa jollekin että voisi lähteä tästä keskustelusta pois. Kun en ymmärrä miksi sekarotusia väheksitään. Oisin voinut heittää muutaman satasen lisää, oisin ehkä saanut rotukoiran. Muttakun kaikkia ei kiinnosta rotukoirat. Ja halusin juuri sen sekarotusen koiran. Ja nyt ei ole tyhmyydestä kiinni, vaan siitä että en tiennyt asiasta oikeestaan mitään.

        Tuetko itse lapsityövoimaa? Varmaan tuet, ethän sinä tiedä mistä kaikki tuotteesi tulevat? Tuet varmaan myös eläimien teurastamista jotta saat jouluna ihanan ja mehevän kinkun pöytääsi, tai mahtavan rasvaisen hampurilaisen krapula aamuna? (Jos käytät alkoholia, sitähän en tiedä) Eläimiä nekin ovat... Voit syyttää minua tehtailun tukemisesta yhtä hyvin kun minä voin yllä mainituista asioista syyttää sinua. Eli sen perusteella että "oletan" sinun tekevän niin.

        Tein virheen tämän pennun kanssa tietämättömyyden takia, se ei tarkoita sitä etten haluaisi koirille kaikkea parasta. Et voi väittää että tuen pentutehtailua irtolauseiden ja väärinymmärrysten takia. Koska enhän ole missään vaiheessa sanonut, siis itse kirjottanut sanasta sanaan, että minusta on ok tuottaa penturahaa narttujen kuolemaan saakka välittämättä niiden hyvinvoinnista tai että koiriaa on ok pitää 24/7 häkissä kunhan niistä saa rahaa. Et voi olettaa sellasta sen perusteella mitä olet itse käsittänyt.

        Mutta yritän vain sanoa että ei pelkästän sinun, vaan kaikkien jotka ovat tiedollisia pentutehtailusta, pitäisi pistää asiaa enemmän esille. Puhuin asiasta äitini kanssa, hänellä ei ole mitään käsitystä mitä sana tarkoittaa, ei myöskään poikaystäväni, tai serkkuni, suurin osa työkavereistanikaan eivät tienneet asiasta mitään ennenkun kerroin heille. Kuten myös minä itse. mutta olen pistänyt sanan kiertämään jotta lähistöllä olevat ihmiset olisivat tietoisia asiasta. En ajo kuitenkaan pistää koirani kärsimään omaa tietämättömyyttäni. Vaan kohtelen sitä kuin mitään muutakaan pentua, eihän pentu voi menneisyydelleen yhtään mitään? Minulle on tällä hetkellä tärkeintä että Zero hengittää ja on tauditon.

        Olen yrittänyt soittaa naiselle joka minulle koiran myi, olen myös laittanut viestiä, vaikka turhaanhan tuo varmaan on kun luultavasti heittänyt liittymän mäkeen jos kerta laittomia touhuja sillä hoidellut. Olen myös laittanut lukuisia viestejä sähköpostiin, en tietenkään ole syyttänyt häntä mistään, mutta ei ole tullut vastausta. Kun naisesta ei ole muuta tietoa niin on vaikea tehdä ilmotusta mihinkään, kun luultavasti hänen antama nimensäkin on keksitty.

        Joten et voi ainakaan syyttää minuu siitä etten yrittäisi!

        Suurin osa ihmisistä eivät tunnista sarkasmia vaikka se löisi kirjalla päähän kuten olemme ehkä molemmat huomanneet? :)

        Toivottavasti selvensin tarvittavat asiat, voit toki vielä lisää kysellä jos jotain on. Mutta jotenki nyt illalla on ollut muutenkin virkeämpi olo, ja se ainakin vaikuttaa minun arvostelu kykyyn. (Ja tuo ei ollut sarkasmia)

        mihin kohtaan ketjua vastaisin (kävin läpi koko ketjun), niin laitan vastaukseni tähän

        Tuttavani oli etsimässä koiraa, ei ensimmäistä, toista tai edes kolmatta. Otti yhteyttä myyjään (kennelnimen omistavaan) jolla oli kääpiörotuisia rekisteröityjä pentuja myynnissä. Pennut oli kuitenkin jo kaikki varattu. Myyjä kysyi, ovatko näyttelytarkoitukseen etsimässä pentua. Koska kotikoiraksi, niin kertoi että tyttärensä kääpiökoira oli päässyt vahingossa liian liki hänen toista narttuaan ja siitä on kaksi mix-pentua myynnissä. Muutaman puhelinkeskustelun jälkeen tuttuni päätti ostaa toisen näistä pennuista. Kotona ihmetteli miten pennussa voi olla niin paljon täitä. Päätteli kuitenkin, että kun haki pennun kennelistä ja kennelinpitäjä oli jo melko iäkäs niin ei varmaan enää jaksanut niin kovin huolehtia pennuista.

        Pari vuotta myöhemmin kun keskusteltiin, tuli ilmi että pentu on kuin onkin pentutehtaasta. Kennelnimen omistavalta "kasvattajalta". AJ on tänä päivänä rekisteröintikiellossa (muistaakseni maaliskuun loppuun asti), silloin ei ollut.

        Miten ihmeessä voidaan olettaa että 19-vuotiaana ensimmäistä koiraa hankkivan pitäisi olla tietoinen asioista joista ei tiedä nelikymppinen monta koiraa omistanut??? Ne tehtailijat osaavat asiansa, osaavat puhua juuri niin ettei epäilyksen häivää jää. Paitsi niille 0,002 prosentille skeptikkoja joihin itsekin kuulun.

        Aloittajalle plussat siitä, että otti rohkeasti asian puheeksi! Mistä muuten voi tietää joutuneensa pentutehtailijan uhriksi ellei kysymällä??? Uskon, että ap joskus vuosien päästä seuraavaa koiraa hankkiessaan osaa erottaa jyvät akanoista. Varsinkin tämän keskusteluketjun ansiosta!!!

        Tyhmä ei ole se joka tekee virheitä, vaan se joka ei ota niistä opikseen.


      • Kun en tiedä
        Kun en tiedä kirjoitti:

        mihin kohtaan ketjua vastaisin (kävin läpi koko ketjun), niin laitan vastaukseni tähän

        Tuttavani oli etsimässä koiraa, ei ensimmäistä, toista tai edes kolmatta. Otti yhteyttä myyjään (kennelnimen omistavaan) jolla oli kääpiörotuisia rekisteröityjä pentuja myynnissä. Pennut oli kuitenkin jo kaikki varattu. Myyjä kysyi, ovatko näyttelytarkoitukseen etsimässä pentua. Koska kotikoiraksi, niin kertoi että tyttärensä kääpiökoira oli päässyt vahingossa liian liki hänen toista narttuaan ja siitä on kaksi mix-pentua myynnissä. Muutaman puhelinkeskustelun jälkeen tuttuni päätti ostaa toisen näistä pennuista. Kotona ihmetteli miten pennussa voi olla niin paljon täitä. Päätteli kuitenkin, että kun haki pennun kennelistä ja kennelinpitäjä oli jo melko iäkäs niin ei varmaan enää jaksanut niin kovin huolehtia pennuista.

        Pari vuotta myöhemmin kun keskusteltiin, tuli ilmi että pentu on kuin onkin pentutehtaasta. Kennelnimen omistavalta "kasvattajalta". AJ on tänä päivänä rekisteröintikiellossa (muistaakseni maaliskuun loppuun asti), silloin ei ollut.

        Miten ihmeessä voidaan olettaa että 19-vuotiaana ensimmäistä koiraa hankkivan pitäisi olla tietoinen asioista joista ei tiedä nelikymppinen monta koiraa omistanut??? Ne tehtailijat osaavat asiansa, osaavat puhua juuri niin ettei epäilyksen häivää jää. Paitsi niille 0,002 prosentille skeptikkoja joihin itsekin kuulun.

        Aloittajalle plussat siitä, että otti rohkeasti asian puheeksi! Mistä muuten voi tietää joutuneensa pentutehtailijan uhriksi ellei kysymällä??? Uskon, että ap joskus vuosien päästä seuraavaa koiraa hankkiessaan osaa erottaa jyvät akanoista. Varsinkin tämän keskusteluketjun ansiosta!!!

        Tyhmä ei ole se joka tekee virheitä, vaan se joka ei ota niistä opikseen.

        ...siis jatkan vielä.

        Älkää nyt ampuko sanansaattajaa! Jos tämän ketjun luettuaan edes YHDELLÄ aukeaa silmät tunnistamaan pentutehtailijan, niin sekin on taas iso askel eteenpäin! Harva kun näitä tietoja itsellään pitää...


    • zembra

      Aloittajalle

      Olen oikeasti tehnyt pitkän rupeaman eläinsuojelutyössä, mutta en ole siinä työssä enää. Kyseinen työ on vienyt monella tavalla uskoani ihmisten hyvään tahtoon, ja lisännyt entisestäänkin skeptistä suhtautumistani ihmisten tekemisiin. Minulla on myös tapa sanoa joskus kärkevästi asioita, etenkin kun koen, tai epäilen, että sanomisiani ei oteta vakavasti.

      Olen myös pitkäaikainen koiraharrastaja, kasvattaja ja kennelnimen omistaja. Siksi minua riepoi se rinnastuksesi; kenneli = pentutehdas, ainakin siten sen ymmärsin. Oma kasvatustyöni on tehty muutamalla kotikoiralla, pitkän ajan kuluessa, eikä minulla koskaan ole ollut neljää (aikuista) koiraa enempää samaan aikaan.

      Olen kommentoinut sitä mikä on kirjoituksissasi "tökkinyt". Kaikki on kuitenkin jo (vähintään) kertaalleen käsitelty, joten minulla ei ole asiaan enää mitään lisättävää.

      En ole epäillyt sinua pahantahtoisuudesta. En myöskään lainkaan epäile, ettei koirasi olisi saanut sinulta hyvän ja rakastavan kodin. Terveyttä ja pitkää ikää koirallesi toivoen.

      zembra

    • varovaisuutta

      Olen lukenut tämän palstan alusta loppuun ja hyviä kirjoituksia on paljon.Olen itsekkin ostanut koiran kennelistä kuukausia sitten joka tod näk. on ilmaantunut pentutehtailu paikaksi.Koirallani on paperit ja kävin paikan päällä mutta en osannut " tulkita" havaintojani pentutehtailun merkeiksi .Lukekaa palsta -onko kokemuksia Dragonhill kennelistä nimim.apuaaa ja kertokaa ihmeessä mielipiteenne kennelistä.

    • TIDUDIDU

      Olen itse ottamassa koiraa. Asia on ollut päätettynä jo kauan ja sopiva koira varattu. Koira on siis sekarotuinen. Ilmoituksessa luki, että yhteydenotot vain soittamalla. Minusta se on 1. merkki, josta voi tunnistaa rehellisin tavoin teetettyjen pentujen omistajan. Olen itse menossa pennun hakemaan ja aijon myös kutsua koirien omistajat kylään, jos sattuvat liikkumaan täällä päin. Sillä tavoin hekin näkevät (ja haluan myös niille "todistaa", että pentu on päässyt hyvään kotiin.) Myöskään henkilön puhelinnumero ei ole prepaid. Nyt kun pennun tuloon on enää vähän aikaa, olen netistä selaillut kaikkea koiriin liittyvää, vaikka perheessäni on ollut koiria. Mutta aina oppii jotain uutta. Jo pienellä perehtymisellä ei voi olla huomaamatta "kohua" pentutehtailusta! Eli oletko etsinyt netistä ollenkaan tietoa koirista? Käy ilmi, että perheessäsi on/ on ollut koiria, joten luuletko, että tiedät jo kaiken? Ettei sinun tarvitse etsiä tietoa ym. En ole sinua täällä haukkumassa. Ymmärrän, että vahinkoja sattuu. Olen itsekkin nuori, itseasiassa nuorempi kuin sinä. Mutta kyllä silti nuorellakin, varsinkin koiraihmisellä pitäisi hälytyskellot soida, vaikkei olisikaan lukenut kyseisestä asiasta. Minulla ainakin on tiedonhalu niin kova, että saatan lueskella jostain muusta rodusta tai asioita, jotka eivät tavalla tai toisella liity minun koiraani mitenkään. Mutta ihminen on erehtyväinen, olet varmasti taas yhtä kokemusta fiksumpi. Tuskin toisten otat koiraa enää pentutehtaasta. Onnellisia elinvuosia koirallesi, ja onnea myös sinulle.

    • 2 koiraa

      Pentutehtailusta syntyneet koirat saavat myöhemmin vakavia sairauksia useammin kuin paperilliset kennel-koirat. Minulla on siitä omakohtainen kokemus, jonka kärsijä on tietenkin se koiraparka. Ostettiin halvalla paperiton koira ja nyt on maksettu kaksi leikkausta. Moni olisi jo piikille laittanut, mutta tällä on hyvä luonne, kovin sairas vain on jo nuorena.
      Toinen koira ostettiin papereilla eikä mitään ylimääräisiä sairauksia ole ollut. Halvemmaksi tämä rekisteröity kennel-koira tuli. Yhtä hyvä luonnekin.
      Koiraa ajattelen: rekisteröity saa elää pitkän elämän, rekisteröimätön lyhyemmän ja kivuilla.

    • Ma..a,HO.!

      Ettekö te tyhmät tajua, että näitä tehtailijoita on pilvin pimein niin kauan , kun kauppa käy.

      Harmaa talous kukoistaa, mutta koirat kärsivät. Narttu panetetaan raskaaksi heti kun on pennut syntyneet.

      Suoraan sanoen minua säälittää koirien osa, mikäli omistajat ovat itsekeskeisiä ja ajattelevat lemmikissä vaan ja ainoastaan rahaa.

      Hyi hävetköön koiranomistaja, joka teettää koirallansa poikasia. Lemmikki on lemmikki , ei rahantekokone.

      Hävetkää, hävetkää!

      Jokainen pennunmyyjä on lmoitettava eläinsuojeluviranomaisille. Tajutkaa jo!

      Myyjän nimi, henk.todistus, osto-osoite ym. tiedot eläinsuojeluun.

      Sama asia koskee koirien sijoittajia. Esilletuleva sijoittaja ilmoitettava eläinseuojeluun. Koira ei ole lelu eikä sitä voi vanhentuessa heittää roskakoppaan.

    • lait4

      Mitä ne eläinsuojelussa voi tehdä? Sanooko laki jotain rekisteröimättömien pentujen myymisestä? Ei kai. Tietenkin, jos emo kärsii liian tiheistä pentueista, voisi se olla rikos. Tietääkö joku?

    • cinskuuu

      sama juttu meillä .. ostimme samojedi/villakoira sekoituksen ja sitten läysin mm. samedi/husky , samojedi / chow chow ilmoituksia .. paikassa jossa haimme pennun oli varmaan yli kymmenen husky tai malamuuttia seka samojedi.. ja kuvassa pennun takana oli musta viltti jossa oli valkoisia tassun jälkiä. Muissakin ilmoituksissa oli sama viltti kuvissa. . ja kaikki pennut maksoivat n. 550-650 euroa. joten selvää pentutehtailua. Kävimme kyllä hakemassa pennun . Koira on kyllä terve ja iloinen :)

      • Kukaan ei kiitä sua

        Onneksi olkoon, tuitte pentutehtailua. Kaikilla koirilla ei ehkä ole hyvät olot, mutta niitä ostellaan silti. Sisarukset lisääntyvät keskenään eivätkä emot voi levätä ollessaan juoksuaikoina aina urosten saatavilla.

        Happy now?


    • Ououuu

      http://www.halpapentu.fi/
      Hm.. Ihme ettei kuvat muka shokeeraisi? Aika kylmät hermot ja moraaliton pitää olla jos silti ostaa. o.O

    • Seropi Suomesta

      Jos ei osaa lukea Keltaisen Pörssin koiranmyyntisivustoa, on kyllä liian sinisilmäinen.

      Jos muutaman viikon seuranta kertoo tehtailusysteemin. Maanantaisin tulee iso liuta huonolla suomenkielellä kirjoitettuja myynti-ilmoituksia. Kuvat voivat olla netistä imuroituja, sillä sama koira esiintyy eri puolella Suomea eri hinnalla. Paikkakunnat ovat outoja, sillä ulkomaalaiset eivät tunne kunnolla Suomea. Eniten pentutehtaita on tämän mukaan Föglössä tai jossain Akaassa, jos ilmoituksiin uskotaan. Osoitteen voi kuka tahansa laittaa vaikka Korvatunturille, ei niitä kukaan tsekkaa

      Muutaman päivän kuluttua suurin osa ilmoituksista on poistettu. Keltainen Pörssi ei tee ennakkotutkintaa vaan ainoastaan, jos joku ilmoittaa epäilyttävästä ilmoituksesta. Eikä ne aina silloinkaan poistu, on kuulemma liian kiirettä. Näin minulle vastattiin, kun vuosi sitten ilmoittelin näistä huomioistani.

      Parhain tapa on, että kukaan ei osta "hoonosoomi"-koiria, vertailee ilmoituksia ja ilmoittaa ylläpitoon epäilyksistään.
      .

    • ......

      Mä en kyl tajuu miten kuka ostaa mitään ilman pepereit? Siis kyl mul on ainakin kirjallisena näyttää vaikka huuto.netistä ostetuista tavaroista. Peperit omista koirista oon AINA pyytänyt suomeks vaikka yks on virosta.
      Eiks myöskää yhtää epäilyttäny, että koira piti saada yht'äkkiä samanailtana pois? Eihän se sillon välittäny sun olosuhteista ku ei sul ollu aikaa hankkii mitää välineitkää koiraa varten.

      En siis ole itsekkään päässyt näkemään emoa ennen koiran ostamista aina (jälkikäteen aina), mutta olisihan tuossa nyt ollut vaikka kuinka monta tilannetta, jolloin herätyskellot olisi pitänyt soida mitä tahansa isompia kauppoja tehdessä. Keltaista pörssiä on turha syyttää! Mun molemmat ihanuudet on sieltä löydetty.

      Ostajana SUN ois pitäny pystyy pysäyttää toi tilanne. Sul oli monta kohtaa missä oisit voinnu sanoo "ei, nyt ei onnistu". Olisit saanu lisä aikaa googlettaa myyjän nimen ennen pennun ostoa ja näin ollen olisit saanut myös heti tiedon myyjästä. Ainakin itse olen JOKA KERTA katsastanut kasvattajien nettisivut ja näin tarkistanut kasvattajien taustaa.

      • jjjllll

        Apua mä heräsin just ja huomasin olevani pentutehtaassa töissä. Eikun pentuja pakkaamaan... häh


      • kkkkkmmmm
        jjjllll kirjoitti:

        Apua mä heräsin just ja huomasin olevani pentutehtaassa töissä. Eikun pentuja pakkaamaan... häh

        Sulla on ollu kova homma miettiä monta eri nimimerkkiä, oisit ihan rehellisesti kirjoittanut kaikki viestisi samalla nickillä kun kaikki tajuavat että olet yksi ja sama henkilö. Kännissä vai uneton? Ei täällä palstalla ole su-ma yönä klo 02-02.30 niin paljoa kirjottelijoita että menis tyhmimmällekään läpi yritykses olla aina eri tyyppi joka vastauksessa. :D


      • y554y
        kkkkkmmmm kirjoitti:

        Sulla on ollu kova homma miettiä monta eri nimimerkkiä, oisit ihan rehellisesti kirjoittanut kaikki viestisi samalla nickillä kun kaikki tajuavat että olet yksi ja sama henkilö. Kännissä vai uneton? Ei täällä palstalla ole su-ma yönä klo 02-02.30 niin paljoa kirjottelijoita että menis tyhmimmällekään läpi yritykses olla aina eri tyyppi joka vastauksessa. :D

        Eihän hän mitenkään näytä yrittävän esittää eri tyyppiä. Ilmeisesti on vain kovin huvittunut koirafanaatikkojen idioottimaisesta kiihkoilusta ja heittää läppää.


    • Marttiinainen

      Ihan selkeä tapaus :( itse olen myös pentutehtailun "uhri". Tein kyllä kauppapaperit omasta pennustani ja vaadin nähdä myyjän henkilöllisyystodistuksen koska epäilytti niin kovasti. Tyhmyyttäni ihastuin niin kovasti pentuun etten voinut jättää sitä. Olen siis perinteinen idiootti joka menee "lankaan". Varoituskellot soivat mutta pentu sokaisi mieleni. Usein itkettää ja ahdistaa tämä valinta jonka tein ja tunnen itseni huonoksi ihmiseksi. Sitähän mä olenkin, olen tukenut koirien rääkkäystä. Minä, eläinrakas ja kiltti ihminen? Nyt minulla on siis kotona jo 8kk ikäinen pentu, joka on autuaan tietämätön siitä, että äitinsä on luultavasti jo kitunut kuoliaaksi jossain pienessä häkissä. Kaikesta ahdistuksesta huolimatta rakastan pentuani. Yritän helpottaa pahaa oloani pitämällä parasta mahdollista huolta pennustani ja ajattelemalla, että ainakaan se ei kärsi. Älkää kukaan tehkö sitä virhettä, että otatte pennun epäilyttävältä myyjältä vain koska pennun ihanat pienet nappisilmät ja viaton olemus hurmaavat teidät. Älkää tehkö samaa kuin minä! Ellette varta vasten halua olla paskoja ihmisiä.

      • ...---

        Millä perusteella olet tukenut koirien rääkkäämistä? Näitkö rääkättyjä koiria vai vedätkö olettamukset ihan hatusta?


    • Marttiinainen

      Vedän olettamukset ihan hatusta. Mistä moinen kysymys? Ihminen, jolta koirani ostin, on tunnustanut tehtailun toiselle taholle. En usko, että yksikään pentutehtailija kohtelee koiria rakkaudella ja huolta pitäen. Vai eikö mielestäsi ole rääkkäystä teettää pentuja kuin liukuhihnalta. Pentue jokaisesta juoksusta? Pennut koiralla joka on itsekin vielä pentu? Pennut vanhemmista, jotka ovat lähisukua? En tietenkään tiedä miten oma pentuni on maailmaan putkahtanut ja mistä ja missä, eli en tiedä, miten pentuni emoa on kohdeltu. Kyse on siis olettamuksesta. Mutta kyse on tehtailusta ja laittomasta maahantuonnista, niin uskon olettamukseni osuvan oikeaan.

    • järki päähän

      Katsokaa A-studio tänään klo 21.00. Siinä varmasti ajattelemisen aihetta meille kaikille. Kylläpentutehtailusta ja hämäräbisneksestä on paljon puhuttu jo vuosia. Ei kukaan koiraa hankkiva voi oikeasti olla niin sinisilmäinen, ettei yhtään alkaisi epäillä asiassa olevan jotain hämärää, kun niin moni asia siihen selvästi viittasi aloittajan tapauksessa.
      Pahinta asiassa on, että tarttuvat taudit voi levitä laittomasti maahan tuoduista pennuista, parvo esimerkiksi.

    • varo, varo, varo!!!

      Huijari-ilmoituksia on keltainen pörssi täynnä. Siellä ei enää taida olla ollenkaan oikeita rehellisiä ilmoituksia, joten saisi nimenkin jo muutta huijaripörssiksi!!
      Ei kannata näiltä ostaa ja sitten porata jälkeenpäin, että rahat meni ja pentu kuoli (ja lisäksi tuli vielä eläinlääkärikulut)!!
      Miksi ihmiset ei opi! Se on jo tyhmyyttä, että jatkuvasti varoituksista huolimatta näihin laittomiin pentuihin haksahdetaan.

    • oivoivoivoi

      IKINÄ EI PIDÄ OSTAA PENTUA:
      - näkemättä sen emoa
      - näkemättä paikkaa, josta pentu tulee
      - ihmiseltä joka kotiinkuljettaa koiran sinulle, ihan kun se olisi pizza
      - ihmiseltä, joka vaikuttaa vähäänkään epäilyttävältä

      -Ei kannata ostaa pentua, jonka ilmoitus on kirjoitettu epäselvästi jonnekin keltaisen pörssin sivulle. Ja varmasti paras vinkki tästä lähtien kaikille, on ostaa se oma rakas karvapallo sujuvaa suomea puhuvalta tyypiltä. Kannattaa googlettaa myyjän yhteystietoja, nimittäin monilla palstoilla ollaan tietyistä huijareista varoteltu nimineen ja puhelinnumeroineen minkälaisia koiria ovat myymässä.

      Anteeksi jos kuulostan sellaiselta, että peräsuolessani olisi sitruuna solmussa, mutta en vain KÄSITÄ MIKSI jotkut edelleen ostelee epäilyttäviltä myyjiltä? Jok'ikinen vastuullinen koiraihminen tietää nuo "säännöt" miten pentu ostetaan..

      Olen itse nuori, omistan koiranpennun jonka ostin hyvältä kasvattajalta. Kävin katsomassa pentua (hirmuisesta välimatkasta huolimatta!) ja kun tuli luovutusikään, hain sen kotiin. Mukana tuli lelu, viltti, ruokaa, matolääkettä ja ohjeet ruokkimiseen, rotutietoa jne. Ollaan myyjään/kasvattajaan edelleen yhteyksissä. Näinhän sen pitäisi mennä?

      Lopettakaa se pentutehtailun tukeminen.

    • huhhuh1

      Olkaahan varovaisia jos ja kun olette tuossa facebook yhteisössä; siellä on nyt hirmuiset vakoilu ja salaa kuvaamis suunnitelmat menossa. KENENKÄÄN kotiin ei saa mennä kuvaamaan mitään ilman lupaa ja joku heidi merima-halonen, toimittaja kuulemma, lietsoo nyt ihmisiä lainvastaiseen toimintaan ja on maksattamassa vakoilukameroita koko yhteisöllä.
      rajansa kaikella kuitenkin

      • IHAN ITSE

        Don´t worry - älä sure - jokainen vastaa teoistaan IHAN ITSE :)


    • hyvä ryhmä
      • kiitos tiedosta

        Kiitos, laitoin liitymispyynnön, jotta pääsen kommentoimaan sinne.


    • piru vie

      Onko tuo toiminta nyt ihan laillistakaan enää kun linkitetään ilmoituksia tietämättä ovatko ne pentutehtailijoiden vai ihan tavallisten ihmisten myynti-ilmoituksia????
      Eihän kaikki sekarotuiset pennut ole pentutehtaista ja siltä se nyt tuolla sivustolla vaan näyttää.

      Miten nyt sitten joku ihan tavan tallaaja voi myydä ne oman koiransa vahinkopennut, jos kaikki ilmoitukset linkitetään tuonne ja kaikki saa pentutehtailijan maineen jo ennenkuin on edes tietoa koko pennuista.
      JA HITTO VIE; KUN NIITÄ IHAN OIKEITAKIN VEHINKOPENTUEITA ON OLEMASSA!!!! -ryhmän mielestä ei, mutta melkoista soopaa siellä tulee välillä muutenkin eräiden suusta...

      "tämä ilmoitus NÄYTTÄÄ epäilyttävältä, tämä VARMAANKIN on pentutehtailijan, tai ainakin muuten vain epärehellisen ihmisen ilmoitus!!!"
      "ja TÄÄ, tää pyytää mixistä TÄN VERRAN!!"
      -mitä sitten, saahan sitä pyytää vaikka miljoonan, jokainen miettiköön itse mitä on valmis maksamaan.

      HALOOO!!!!
      Joku roti tohon touhuun nyt ihan tosissaan!

      On hienoa että pentutehtailua vastaan taistellaan, mutta ei tuo ole oikea tapa!

    • Aaaalloittaja

      Pitkästä aikaa tulin lukemaan mitäs kaikkea uutta tänne on tullut. koira on edelleenkin terve, tai ainakin toistaiseksi , toivon että tulee pysymäänkin terveenä. Käyttäytymisongelmia on ollut. Mutta niitä on saatu aika helposti koulutettua pois. Aluksi koira pelkäsi kaikkea liikkuvaa ulkona, nykyään ei ole mitään ongelmaa. Kesti TODELLA kauan saada sisäsiistiksi. Mutta sekin asia on nykyään kunnossa. Se on kyllä kova haukkumaan mutta, mitäs sitten? Koirat on koiria ja tärkeintä on että on hiljaa kun käsken. Vielä on hieman ruokaagre, ei pure mutta murina ja uhkailu on kova jos koskee, murisee jopa seinälle jos sattuu lähelle syödessään :D Hieman varautunut vieraita kohtaan, mutta kun saa rauhassa haistella niin on paras kaveri kaikkien kanssa. Asiat on mennyt vähän väärin päin, mutta olen jälkeenpäin alkanut lueskelee pentutehtailusta ja muista tuontiliikkeen vaaroista, olen myös levittänyt tietoa muille. Meille on toinen koira kohta tulossa ja tällä kertaa kaikki on ainakin niin kun pitää :) ei mulla muuta, Hyvää uuden vuoden alkua kaikille :)

    • lappishullu

      Hmm, ainakin 99% varmasti pentu tehtailijoita,ikävä kyllä:(

      • on vai

        Millä perusteella päädyit moiseen prosenttilukuun?


    • mistä luku tuli

      Harrastus ja jalostus on eri asia kuin pentutehtailu.Yksikään kenneli ei elätä ketään oli koiria kuinka paljon tahansa jos asianmukainen kennel.Normi kennel on 2-4 pentuetta vuodessa ja jokainen eri nartulla teetetty.Jos useammin tai useita samalla nartulla on vikaa jotain.

    • jrt.ee

      parempi et panen numeron ja nimen nettin jotta toiset osaa varoa.itse annoin numeron et jotkut alkaa kans välittää asiata.olen eestissä ja etsin sen naisen käsin ja sit sitä naista viedään ja sitä ukoa.heidät pitää saada vastuuseen.jotta monelle ei tulis pahaa mieltä.itseltäni yrittivät ostaa jrt: pentuja mut osasin olla nokkela ja haistatin peetä niille.
      t:viron koiraihminen

    • Ostaa vai ei

      En ymmärrä tätä logiikkaa: halpa pentu, kun muuten ei ole varaa koiraan.
      Siis mitä ihmettä?? Koiran hankintahinta (esim n. 800-1500€) on kuitenkin
      todella pieni osa kustannuksista, mitä koiraan menee JOS sen hoitaa kunnolla. Eikä tässä puhuta mistään "kukkatippaterapioista", vaan ihan madotuksista, rokotuksista, hampaiden hoidoista. Lisäksi lemmikki voi sairastua, jolloin sillä on oikeus välittömään hoitoon pääsyyn. Mikäli tähän ei ole varaa, ei lemmikkiä pitäisi ottaa.Lisäksi valitettavan usein nämä pentutehtaiden pennut kuolevat eläinlääkärin hoidosta huolimatta tai eläinlääkärin hoidot tulevat moninkertaisiksi verrattuna ostohintaan (ja sen yli).

      Lemmikkien kanssa voi olla tekemissä, esim. tarjota väliaikaisen sijaiskodin löytöeläimelle tai tarjota oman työpanoksensa löytöeläinten parissa, ilman omistamisen pakkoa.

      Miettikää näitä vielä minkälaiset eväät nämä pentutehtaissa syntyvät pennut saavat? Esim. madotuksien laiminlyönti, heikko ravitsemus, liian varhainen vieroitus emosta (käytöshäiriöt). Usein nämä pennut vielä elävät häkeissä, eivätkä totu ihmisten arkielämään, vaan esim. stressaavat tavallisia perhe-elämän ääniä, esineitä jne.

      Ostaako eläinrakas näitä pentuja? Ostamalla tilaat lisää, että näitä viattomia uhreja. Jos kukaan ei ostaisi, ei markkinoita olisi.

      Todella eläinrakas voi olla (ja onkin) ilman omaa lemmikkiä, mikäli omat resurssit eivät riitä lemmikin ylläpitoon ja mahdollisiin yllättäviin terveysmenoihin (esim. märkäkohtu, leikattavat nivelongelmat jne.)

    • vaie

      Ostin paperittoman koiran. Puhdasrotuisen, sanoivat. rakastava perhe, emä ja isä asuivat omistajien kanssa. Omistajat 60 v, pariskunta maalta. Käytiin katsomassa, kaksi iloista ja hyvinhoidettua koiraa tuli vastaan ovelle. Rodun tunnistin ja jos ei puhdasrotuinen toinen ole (Se paperiton noista) niin ainakin 99% sen näköinen ja luontoinen. Pentu oli hyvin hoidettu ja utelias. Maksettiin tilisiirrolla, ei kirjoitettu papereita, sain mukaan pentupaketin ja ruokaa sekä eläinlääkärikortin. Pentu oli terve ja madotettu useaan kertaan. Kysyin miksei ole rekisterissä ja selityksenä että toinen koira ostettu rekisteröimättömänä, ei tarkempaa tietoa miksei rekisteröity. Sen jälkeen ostettu toinen rekisterikoira ja näillä nyt sitten pentuja. Meidän pentue oli toinen, ensimmäinen kuulemma vuosi sitten. Sanoivat etteivät pennuta usein, kun emä on rakas ja on vaarallista.

      Selväsi siis kuitenkin rahan vuoksi tehty pentue. Mutta onko väliä, eikö 90% kuitenkin rahan vuoksi pentuja teetä? Muutenhan niitä vois ilmaiseksi jakaa. Olen saanut kuulla paljon tästä miksen ostanut rekisteröityä - asiasta. Säästin kuitenkin hinnasta 900€ ja pentu on terve ja ihana. Teetätän sille vielä DNA testitkin niin näen tarkemmin taustat.

      Minusta tärkeintä on että saa hyvinvoivan ja rakkaan lemmikin, papereilla tai ilman. Kunhan on terve ja näkee että pentujen vanhemmatkin on hyvin hoidettuja ja rakastettuja. Eli pentutehtailuksi jos joku vielä väittää tätä niin haistatan jo jotain..

    • ihmettelijä

      Minä en ostaisi koiraa jolla kennelnimi. Harmi ettei edes kennelliitto viitti kertoa mitä tehtailu on. Tuskin sekarotuiset koirat, niistä ei saa niin paljon rahaa.

    • huhhu

      Terve koira ja sillä hinnalla.
      Sinähän teit loisto-ostoksen joten miksi ihmeessä ihmettelet tehneesi väärin.
      Väärinhan on maksaa todella isoja rahasummia vain ja ainoastaan siitä syystä että koiralla on rekisterikirja (maksaa 38,-)
      Onneksi olkoon!

    • Anonyymi

      27 pentuetta??? Tehtailua.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2425
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2030
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      257
      2016
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1238
    Aihe