Hyvät sijoittajat ja sijoittajan henkiset,
Miltä kuulostaisi tällainen tilanne: Henkilö X tai yritys X haluaisi hakea nopeasti 1000 euron lainaa, mutta pankista tällaisenkin lainan saanti kestää kauan ja pikavipeissäkin on erittäin korkeat korot. Aika patti tilanne.
Suomessa ja maailmalla on paljon ihmisiä, jotka voisivat lainata tämän 1000 euroa, mutta haluaisivat pienen koron (10%) tähän ko. lainaan. Mutta eihän tämä tietenkään ole mahdollista, koska ko. henkilöt eivät ole pankkeja. Tottakai he voisivat sopia tämän lainan henkilökohtaisesti, mutta Thaimaasta käsin toimiva sijoittaja ei tietenkään tällaista ansaintamahdollisuutta näe mistään.
Mutta mitäpä jos näkisi? Mitäpä jos kaikki meistä voisivat olla sijoittajia mistä päin maailmaa tahansa, mihin kellon aikaan tahansa (eli jokainen ihminen tai yritys voisivat olla pankki itselleen ja päättää mihin lainoihin rahansa laittavat)? Mitäpä jos kaikki ihmiset voisivat hakea lainaa tietokoneelta ja kaikenlisäksi saada ko. lainan minuutissa?
Kiinnostaisiko tämä ihmisiä? Sijoittajia? Yrityksiä?
Vastaan mielelläni, mikäli ylläoleva teksti herätti lisäkysymyksiä tai kommentteja.
[email protected]
Vaurastu auttamalla
2
85
Vastaukset
- mies32
Miksi tuo toiminta lopulta olisi sen kannattavampaa, tehokkaampaa tai fiksumpaa kuin normaali pankkitoimintakaan?
- Velkakierre.
Tämähän olisi tietenkin mainio tilanne. Voisi kuvitella esimerkiksi aivan osakepörssin tapaan toimivan kauppapaikan, jossa vaihdetaan vakioituja 1000 euron ja 12 kuukauden lainoja. Ostaja tarjoaa ja myyjä pyytää korkoa. Kun tarjoukset kohtaavat, syntyy lainasopimus. Periaatteessa siis pienet kustannukset ja tehokkaat markkinat.
Valitettavasti tämä ajatus kaatuu käytännössä vakuusongelmiin. Ilman vakuuksia luottotappiot nousevat varmasti kohtuuttomiksi ja pyydetyt korot siis myöskin. Jos taas lainanottajilta vaaditaan vakuudet, niiden hallinta, säilytys ja realisointi ovat varsin raskas prosessi. Tarvitaan organisaatio, tilat ja henkilökuntaa, joista aiheutuu kuluja. Ja kun puhutaan pienistä lainoista, kulut tulevat suhteessa suuriksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279