Tietokoneen tai muun laitteen tiputtaminen lattialle

dthjtdjtdhnsthsrhsh

Tietenkään mitään laitetta ei ole tarkoitettu tiputettavaksi, mutta vahinko on aina mahdollinen esim. lapsi- tai alkoholistiperheessä.

Miten hyvin nykajan elektroniikkalaitteet kestävät tiputtamista? Testataanko tehtailla edes laitteiden kestävyyttä tiputustilanteessa? Miten voi käydä esim.
- kannettavalle tietokoneelle
- CD-soittimelle
- nettitikulle eli mokkulalle
- tabletille, iPadille
- taskulaskimelle
jos tiputan nämä esimerkiksi pöydän korkeudelta? Hajoaako laite välittömästi? Voiko laitteeseen tulla aluksi huomaamaton vika joka tulee vasta myöhemmässä käytössä esiin?

Onko sinulla tai kellään tutullasi ollut kokemusta jonkin laitteen tiputtamisesta? Miten on käynyt ja onko jouduttu ostamaan kokonaan uusi laite tilalle vai oliko laite täysin kunnossa tiputtamisen jälkeen?

12

4042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannettava tietokone voi kestää pudotuksen, mutta sen "sisuskaluihin" kuten kovalevyyn voi tulla vaurioita. Myös näppäimistö, näyttö voi pahimmassa tapauksessa irrota.

      CD-soitin kestää pudotuksen paremmin, jos kyseessä on "taskumalli"

      Nettitikku kestää hyvin pudotuksen, koska ne on pieniä ja muovisia.

      Tablettien kestävyys riippuu niiden putoamis kulmasta ja näytöstä. Jos tabletti putoaa näyttö edellä lattialle niin sen näyttö voi hyvinkin mennä rikki tai haljeta. On myös olemassa tabletteja, jotka on tehty kestämään pudostusta,

      Taskulaskin kestää hyvin pudotuksen, koska se on aika kevyt.

      Itse pudotin vahingossa vuosi sitten LG Optimus 2X mallin noni pöydän korkaudelta lattialle ja sen näyttö halkesi. Korjaus maksoi 80 euroa.

    • fshfsdhsfh

      Minä pudotin joskus ulkona Canonin digikameran täysiä maahan, jossa oli n. sentin mittaisia teräviä kiviä. Kamera oli sillä hetkellä päällä.

      Näyttöön tuli rumia naarmuja täyteen, mutta onneksi itse kamera säilyi ehjänä.

    • suhari4

      Itse olen vaihtanut moneen läppäriin näytön kun niistä hajoaa aika usein näyttö kun se tippuu vaikka pöydältä.

      Mokkula ei ainakaan ole vielä hajonnut vaikka on tippunut monta kertaa.

      Taskulaskin on kyllä uskomattoman kestävä.

    • JiriSalver

      Onko kellään hyviä vinkkejä, miten saada ruuanmurut ja muut liat pois näppäimistön väleistä? Imurointikaan ei tunnu putsaavan kaikkea.

      • htrhtr

        Näppäimistön väleihin kannattaa käyttää hammastikkua, jonka päähän on käärinyt päällekkäin 2 nenäliinan palasta. Näitä voi kostuttaa tarvittaessa varovasti.

        Imurointi ei vie läheskään kaikkea likaa, mutta sitäkin kannattaa tehdä, koska pientä pölyä väleihin voi kertyä.

        Yleensä näppäimistöistä saa irrotettua näppäimen painikkeet niin, että ne saa vielä takaisinkin paikoilleen. Jos olet epävarma, kokeile ensin sellaisella napilla, mitä et juuri koskaan käytä tai kysy tietokoneen valmistajalta.

        Älä pidä tietokonetta päällä silloin kun puhdistat sitä.


    • Irroittamalla näppäimistö. Tämä tosin voi olla hankalaa ja se voi viedä takuun.

    • kovamuna1

      Tiputin läppärin lattiaan ja kovo meni paskaks, ei voinu enää korjata...

      • kovamuna1

        ja tohon näppäimistö jutskaan mulla on T-Y näppäinten alla jotain paskaa, eli kun en ole käyttänyt vähään aikaan läppäriä niin nuo näppäimet ei toimi vaikka kuinka painaa. mutta nyt ne toimii kun olen tässä ollut vähän aikaa ja käyttänyt näppistä, mitä vittua tuolla välissä on? ja miten vitussa saan sen ulos????


    • Anonyymi

      Itse tiputin 6 vuotta sitten, tulostimen parvekkeelta.

    • Anonyymi

      MENE HOITOON!

    • Anonyymi

      Jos ubuntu on koneessa, kannattaa kavuta katolle asti, ja paiskata se sieltä asfalttiin, ettei jäisi enää kenenkään riesaksi.

      • Anonyymi

        Miljardi Windows konetta menee romuksi parissa kolmessa vuodessa ilman tiputtelemista koska Win 1 ei asennu niihin laillisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8721
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2613
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe