Tietenkään mitään laitetta ei ole tarkoitettu tiputettavaksi, mutta vahinko on aina mahdollinen esim. lapsi- tai alkoholistiperheessä.
Miten hyvin nykajan elektroniikkalaitteet kestävät tiputtamista? Testataanko tehtailla edes laitteiden kestävyyttä tiputustilanteessa? Miten voi käydä esim.
- kannettavalle tietokoneelle
- CD-soittimelle
- nettitikulle eli mokkulalle
- tabletille, iPadille
- taskulaskimelle
jos tiputan nämä esimerkiksi pöydän korkeudelta? Hajoaako laite välittömästi? Voiko laitteeseen tulla aluksi huomaamaton vika joka tulee vasta myöhemmässä käytössä esiin?
Onko sinulla tai kellään tutullasi ollut kokemusta jonkin laitteen tiputtamisesta? Miten on käynyt ja onko jouduttu ostamaan kokonaan uusi laite tilalle vai oliko laite täysin kunnossa tiputtamisen jälkeen?
Tietokoneen tai muun laitteen tiputtaminen lattialle
12
4543
Vastaukset
Kannettava tietokone voi kestää pudotuksen, mutta sen "sisuskaluihin" kuten kovalevyyn voi tulla vaurioita. Myös näppäimistö, näyttö voi pahimmassa tapauksessa irrota.
CD-soitin kestää pudotuksen paremmin, jos kyseessä on "taskumalli"
Nettitikku kestää hyvin pudotuksen, koska ne on pieniä ja muovisia.
Tablettien kestävyys riippuu niiden putoamis kulmasta ja näytöstä. Jos tabletti putoaa näyttö edellä lattialle niin sen näyttö voi hyvinkin mennä rikki tai haljeta. On myös olemassa tabletteja, jotka on tehty kestämään pudostusta,
Taskulaskin kestää hyvin pudotuksen, koska se on aika kevyt.
Itse pudotin vahingossa vuosi sitten LG Optimus 2X mallin noni pöydän korkaudelta lattialle ja sen näyttö halkesi. Korjaus maksoi 80 euroa.- fshfsdhsfh
Minä pudotin joskus ulkona Canonin digikameran täysiä maahan, jossa oli n. sentin mittaisia teräviä kiviä. Kamera oli sillä hetkellä päällä.
Näyttöön tuli rumia naarmuja täyteen, mutta onneksi itse kamera säilyi ehjänä. - suhari4
Itse olen vaihtanut moneen läppäriin näytön kun niistä hajoaa aika usein näyttö kun se tippuu vaikka pöydältä.
Mokkula ei ainakaan ole vielä hajonnut vaikka on tippunut monta kertaa.
Taskulaskin on kyllä uskomattoman kestävä. - JiriSalver
Onko kellään hyviä vinkkejä, miten saada ruuanmurut ja muut liat pois näppäimistön väleistä? Imurointikaan ei tunnu putsaavan kaikkea.
- htrhtr
Näppäimistön väleihin kannattaa käyttää hammastikkua, jonka päähän on käärinyt päällekkäin 2 nenäliinan palasta. Näitä voi kostuttaa tarvittaessa varovasti.
Imurointi ei vie läheskään kaikkea likaa, mutta sitäkin kannattaa tehdä, koska pientä pölyä väleihin voi kertyä.
Yleensä näppäimistöistä saa irrotettua näppäimen painikkeet niin, että ne saa vielä takaisinkin paikoilleen. Jos olet epävarma, kokeile ensin sellaisella napilla, mitä et juuri koskaan käytä tai kysy tietokoneen valmistajalta.
Älä pidä tietokonetta päällä silloin kun puhdistat sitä.
Irroittamalla näppäimistö. Tämä tosin voi olla hankalaa ja se voi viedä takuun.
- kovamuna1
Tiputin läppärin lattiaan ja kovo meni paskaks, ei voinu enää korjata...
- kovamuna1
ja tohon näppäimistö jutskaan mulla on T-Y näppäinten alla jotain paskaa, eli kun en ole käyttänyt vähään aikaan läppäriä niin nuo näppäimet ei toimi vaikka kuinka painaa. mutta nyt ne toimii kun olen tässä ollut vähän aikaa ja käyttänyt näppistä, mitä vittua tuolla välissä on? ja miten vitussa saan sen ulos????
- Anonyymi
Itse tiputin 6 vuotta sitten, tulostimen parvekkeelta.
- Anonyymi
MENE HOITOON!
- Anonyymi
Jos ubuntu on koneessa, kannattaa kavuta katolle asti, ja paiskata se sieltä asfalttiin, ettei jäisi enää kenenkään riesaksi.
- Anonyymi
Miljardi Windows konetta menee romuksi parissa kolmessa vuodessa ilman tiputtelemista koska Win 1 ei asennu niihin laillisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912920Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991686Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461567- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021384Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4021308Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21089Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381047Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855