Millaista skitsofrenia on ilman lääkitystä

iwanttoknow20

Kokemuksia lääkityksen lopettaneilta tai sitä ilman jääneiltä? Miltä se tuntuu verrattuna lääkkittynä olemiseen ja mitkä ovat hyvät/huonommat puolet siihen verrattuna? Onko täällä moniakin jotka haaveilevat elämästä ilman lääkitystä?

21

1175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kärsimys

      Elämä ilman helpottavia lääkkeitä on täyttä helvettiä!

    • Cskitsman

      Lopetin juuri skitsofrenia lääkitykseni ja huomasin olevani ensikertaa täysin tärve. Kysyin myös asiaa kahdelta muulta persoonaltani, niin yksi oli samaa mieltä, mutta minun yliminä sanoi että laita kourallinen lääkettä suuhusi, nii tulee hyvä, en tietenkkään uskont vaan itse sanoin yliminälle alitajuntani kuullen, että tämä peli ei vetele, että minun selkäni takana puuhaillaan koko ajan ja aloin tulla epäluuloiseksi, mutta sain yliminäni ylipuhuttua, kun lupasin sille että se voi katsoa tänään salkkarit, mutta minä itse katson simpssonit eri kanavalta, mutta eri aikaan kun se tulee eriaikaan. Tuo aliminäni kaveri sivupersoona nyt minua kiusaa annan sille nyt selkään, kun se on tuhma. Ilman lääkkeitäkin pärjaä kunhan pitää kaikki persoonat pään sisällä järjestyksessä.

      • ehehhee, ei saa naurattaa:)Ihan hauskaa,mutta ei skitsoa tämäkään,kuten ei mullakaan


    • Wikiman

      Cskitsmanille vaan tiedoksi ettei monipersoonaisuus kuulu skitsofreniaan vaan on oma tautinsa nimeltään dissosiatiivinen identiteettihäiriö. Vanha nimike jakomielitauti vain on saanut kyseisen ennakkoluulon syntymään.

    • Ikgyj

      Lääkkeistä saa apua oireisiin (äänet, ahdistusym) mutta myös tekevät todella väsyneeksi,zombieksi kun ei kertakaikkiaan jaksa ajatella. Pillerien jätön jälkeen aistiharhat on palanneet ja mieliala seilaa mutta kykenee enenpään. Tietty useilla ne oireet on niin pahoja että lääkkeet on pakko ottaa mutta itse pärjään suhtkoht.

    • 3+5

      Eiköhän se voi olla erittäin hauskaa. Siis jos on täysin yksinäinen tapaus. Siinä on ystäviä seurana jatkuvasti. Turhaa mennä lääkkeillä pilaamaan sitä.

    • fgju6bb

      Skitsofrenia ilman lääkkeitä on yhtä helvettiä pelkoineen ja harhoineen.

    • juu näin on

      Joo näin on, yhtä helvettiä ilman lääkkeitä pelkoineen ja harhoineen. Lääkkeet jeesaa olotilaa. Yksinäisyys on kaikkein pahinta.

    • Sulkin

      Aloitin taas uudelleen seroquelin ja pro longin. Nukun 13 tuntia vuorokaudessa, en herää vaikka laitan kaksi kamalaäänistä herätyskelloa ja kännykän herätykseksi. Sitten vihdoin herätessä pyörrytyksentunnetta, heikotusta, ensimmäinen tunti menee kitatessa kahvia ja saadessa jonkunlaista heräämisentuntoa raajoihin. Olen turvoksissa ja lihonut, mikä on jännä, sillä jäin sairauslomalle ja tulot katkesi eikä ruokaa ole ylisyötäväksi. Olo on vetämätön, laiska, ajatus ei kulje, tunteita ei oikeastaan ole. Olen hidastunut ja pysäkin päässä täysstopista. Ei tää oo mun elämä, tää en oo mä...
      Eikä ne äänet minnekkään ole kadonneet, vaimenneet vain, eikä todellisuudesta irtaantumisia enää tapahdu. Tapahtuisikin.
      Miksi tätä nykyistä tilaani suositaan yli muiden vaihtoehtojen?
      Mä en ole elossa!

    • jruohdtk

      Itse lopetin Leponexin muutama vuosi sitten, enkä ole sen jälkeen syönyt mitään lääkkeitä, ja olen tullut siihen lopputulokseen, ettei minulla ole skitsofreniaa.

      Eli siis olen sitä mieltä, että jos on skitsofrenia, niin silloin ei tule toimeen ilman lääkkeitä.

      • jk0tf

        On monia skitsofreenikkoja jotka sinnittelevät ja jopa pärjäävät ilman lääkitystä.


      • jruohdtk
        jk0tf kirjoitti:

        On monia skitsofreenikkoja jotka sinnittelevät ja jopa pärjäävät ilman lääkitystä.

        Minä en sinnittele. Koita kestää, jos sanon, että lääkäri sekoitti psykoosin ja skitsofrenian


    • yxskitsotyttö

      Jos on riittävän kauan psykoosissa niin on vaara että tulee keskushermoston häiriöitä. Mää olin psykoosissa lähes vuoden yhtäjaksoisesti, ensimmäinen puoli vuotta siitä oli rankinta ja sit loppua kohti alkoi vaimenemaan. Niin mulla hävisi puhekyky, muisti ja hetkeksi liikuntakyky. Että silleen sitä voipi käydä jos on ilman hoitoa pitkän aikaa psykoosissa. Siitä kuntoutuminen vei sitten 1-2 vuotta, toisen vuoden tienoilla alkoi olla jo hyvin asiat, mut tosiaan alkuun oli ihan kamalaa kun ei ymmärtänyt mitä ihmiset puhuu eikä itse pysty tuottamaan puhetta, ja muisti takkusi. Onkohan kellään muulla ollut yhtä pahana. Nykyisin tarvitsen lääkettä varmaan vielä pitkän aikaa. Oli alkuun 20 mg olantsapiini, mut nyt puotettiin 15 mg:hen ja nyt on alkanut silloin tällöin olla taas niitä sairauden oireita, mut menettelee, haluan pysyä tässä lääkemäärässä enkä vähentää enää tai lisätä. Ainakin minä tarviin lääkkeen jotta todellisuudentaju pysyy kasassa.

      • Mulla meni kanssa puhekyky ja liikkumiskyky ja kaikki mahdolliset kyvyt itseasiassa!!Kiitos,kun muistutit miksi syön lääkkeitä.
        Mulla tosin oli mennyt kaikki oma tahto ja halukin ,joten enpä tiedä sitten mikä vaikuttaa mihinkin.Mulla kyllä heiteltiin kaiken sorttisia lääkkeitä kitaan,mutta ei auttanut.Halusin pakoon palvelutaloon omaa elämääni,mahdotonta parisuhdetta ym.
        Mä tosiaan en ymmärtänyt mitä mulle puhuttiin,en pystynyt oikein puhumaan ,en nähnytkään hyvin.jne.Toisaalta huomasin,että oli hetkiä,jolloin ymmärsin puhetta esim.omahoitajan puheen hiffasin.Välillä myös näin kunnolla.Silloin tuli toivo paremmasta,kun tajusin,että peli ei ehkä ole menetetty ,aivoni toimivat välillä.Tajusin,että psyykkinen kuntoni aiheuttaa kaiken.
        Mutta siitä on yli 10 vuotta aikaa ja olen palautunut:)


      • meni kyvyt
        tipsytii kirjoitti:

        Mulla meni kanssa puhekyky ja liikkumiskyky ja kaikki mahdolliset kyvyt itseasiassa!!Kiitos,kun muistutit miksi syön lääkkeitä.
        Mulla tosin oli mennyt kaikki oma tahto ja halukin ,joten enpä tiedä sitten mikä vaikuttaa mihinkin.Mulla kyllä heiteltiin kaiken sorttisia lääkkeitä kitaan,mutta ei auttanut.Halusin pakoon palvelutaloon omaa elämääni,mahdotonta parisuhdetta ym.
        Mä tosiaan en ymmärtänyt mitä mulle puhuttiin,en pystynyt oikein puhumaan ,en nähnytkään hyvin.jne.Toisaalta huomasin,että oli hetkiä,jolloin ymmärsin puhetta esim.omahoitajan puheen hiffasin.Välillä myös näin kunnolla.Silloin tuli toivo paremmasta,kun tajusin,että peli ei ehkä ole menetetty ,aivoni toimivat välillä.Tajusin,että psyykkinen kuntoni aiheuttaa kaiken.
        Mutta siitä on yli 10 vuotta aikaa ja olen palautunut:)

        Lääkkeistä vai psykoosista?


      • meni kyvyt kirjoitti:

        Lääkkeistä vai psykoosista?

        Jos multa kysyt,niin veikkaanpa,että molemmista.Minulla tosin oli tuolla osastohoitojaksolla diagnoosina psykoottinen masennustila(kuten aiemminkin).Yritin kyllä kovasti painottaa ja liioitella harhojani,mutta en saanut skitsofreniadiagnoosia:)
        Skitsofreniadiahnoosin sain vasta paljon myöhemmin,vaikka en edes enää diagnoosin saatuani ole ollut kovin kipeä.Harhani ovat lähinnä ahdistuksesta aiheutuvia ,kun en saa nukuttua.Okei joskus jos on ollut paha stressi ja kaikkea raskasta niin jo on aivoissa meteliä,mutta en luule niitä ääniä oikeiksi vaan tiedostan ne omien aivojen tuotokseksi.
        Kyvyt kai menivät psykoottisesta masennustilasta ja siitä kun en nukkunut paljon yhtään ja pelkäsin koko sairaalaa,hoitajia ja potilaita ja olin lähes 24/7 paniikissa, tuntui koko ajan ,että tukehdun enkä saa henkeä.


    • klö-9

      Lääkkeiden aloittamisen jälkeen paluu normaaliin skitsoelämään ilman lääkkeitä voi olla sairastuneelle erittäin vaikeaa tai jopa mahdotonta koska tämän jälkeen luonnollisena pysyminen koetaan niin mahdottomaksi ja entistä rankemmaksi kuin ennen lääkkeiden aloittamista. Tällöin olisi parempi etteivät lääkkeet olisi ikinä hänen elämäänsä tulleetkaan.

    • Mie23

      Itelläkin kyllä toi Zyprexa väsyttää tosi paljon ja aamulla on tosi tokkurainen olo. Oon puhunu tästä terapeutille, mutta se on sitä mieltä ettei lääkkeitä kannata vähentää. Ei oo nyky lääketiede vielä niin pitkällä, että olis sellanen lääke skitsofreniaan, jossa ei olis mitään sivuvaikutuksia. Sanokaas nyt te joilla on skitsofreniaan taipumusta, että hakeudutteko tekin yksinäisyyteen ja onko teidän vaikea lähteä kotoa minnekään? Ite oon huomannu näitä piirteitä itestäni...

    • Olen lopettanut Risperdal-hoidon menestyksellisesti kun se ei ollut sopiva lääke. Olin Risperdalin lopettamisen jälkeen alle vuoden ilman lääkitystä ja nyt on mennyt syksystä Abilifyn kanssa ja menee ihan ok.

      Kirjoittelen suht paljon juttuja kynällä ja paperilla kahvikuppi pöydän äärellä. Ajateltavaa siis riittää ja toisten ihmisten ymmärtäminen ja puheen tuotto sujuu suht ok Abilifyn kanssa. Huonommatkin ajat minulla on olleet kuin nyt.

      Kun olin nyt ilman lääkitystä Risperdal-hoidon jälkeen niin olin uskomattomissa psykooseissa koko viime kesän. Minulla taitaa olla kuitenkin vahva keskushermosto kun se ei ole oikeastaan oireillut. Tsemppiä.

    • näin on

      Söin zyprexaa 9 vuoden ajan ja kun vetelin viimeisiäni väsymyksen kanssa, kävin kyllä töissä mutta ajatus ei kulkenut, niin raahauduin yksityiselle psykiatrille joka ei ollenkaan suositellut sitä lääkettä, painokin oli noussut lähes 50 kiloa noina vuosina ja kuulin että tämä lääke lisää diabetesriskiä myös normaalipainossa pysyvillä.
      Nyt olen syönyt peratsinia kaksi vuotta, uniongelmia on kun on stressiä ihmissuhteissa ja aikasemmin nukuin vain lääkkeen avulla, mutta nyt olen saanut elämäniloa takaisin, tosin välillä on masennusjaksoja johtuen juurikin niistä vaikeuksista ihmisten kanssa, mutta nyt sen ajan minkä olen hereillä todella olen hereillä enkä mieti milloin pääsisin takaisin nukkumaan.
      Oireet eivät ole täysin kadonneet, diagnoosina oli ensin skitsofrenia ja se on vaihtunut skitsoaffektiiviseen persoonallisuuteen, merkityselämyksiä on vieläkin ja maagista ajattelua, mutta pyrin niitä keskusteluterapiassa käymään läpi toiveena että ne vähenisivät.
      Lääkitys on nyt 60mg peratsin ja mielialoja tasaava truxal pienenä annoksena nukkumista parantamaan, ei juuri väsytä päivisin. Olen hyväksynyt että ilman lääkkeitä en pärjää, kokeiltiin tossa kesällä vain pientä annosta ja niinä kuukausina tulkitsin jo valon välähdyksenkin, puisen patsaan pään asennon tai kännykän piippaamisen liittyvän jotenkin johonkin tuntemaani toiseen ihmiseen tai minulle itselleni merkiksi jostain ajatuksestani jota juuri silloin ajattelin. "Mielenkiintoista" aikaa kaikinpuolin :P , mutta onnistuin sen aikana sotkemaan ihmissuhteitani joita en ole vielä nytkään pystynyt korjaamaan, suosittelen lääkettä kaikille niille joita se auttaa, jos olo on huono kannattaa ottaa lääkkeenvaihto esiin psykiatrin kanssa, ei saa jäädä tuleen makaamaan. Aina voi olla joku toinen itselle paremmin sopiva vaihtoehto.

      • faasdd3

        Kun kokeilit pientä annosta (tarkoittaen kai että kokeilit vähemmällä annoksella?) ja koit harhoja saattoi liittyä vieroitusoireisiin tai tardiiviin psykoosiin joka usein seuraa kun lääkitystä vähennetään tai lopetetaan. Tilaa on usein hyvin vaikea erottaa oikeasta (henkisestä) psykoosista ja monet luulevat tätä alkuperäisen sairautensa palaamiseksi ja kuvittelevat olevansa hullumpia kuin oikeasti ovatkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe