Kysymyksiä moottoripyöristä

Tyhmä kyselijä

-Mihin siviilimoottoripyörissä tarvitaan jotain yli 1000 cm3 ja yli 100 hv moottoreita? Luulisi 250- 500 kuutioisen ja 20-50 hp moottorin riittävän kaikissa tilanteissa.

-Miksi moottoripyörät kuluttavat niin hirveästi bensaa? Siis pienetkin kuluttaa jotain 4-5l / 100km! Siis parisataakiloinen laite jonka ilmanvastus on vain murto-osa autosta ja kulutus pikkuautotasoa!

-Miksei lukkiutumattat jarrut ole olleet jo vuosia vakiovaruste moottoripyörissä? Niissä jos missä se kuuluisi ehdottomasti olla. Kun ne pyörät maksaa muutenkin aivan käsittämättömän paljon, eikä edes ABS:sää.

39

2482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TimoEv

      Minulla on 1100cm3 cruiseri. Teemme kaksi päällä pitkiä reissuja, emme pyöri pelkästään R-kioskin ympärillä. Pieni 250-500 cm3 on aivan liian pieni; Siinä ei riitä tila kahdelle, kantavuus ei riitä alkuunkaan ja tehokaan ei riitä kuljettamaan juohevasti muun liikenteen joukossa. Jos vaikkapa Honda CB600 omapainoon 200kg lisää kuskin, takapenkkiläisen ja matkatavarat, niin kokonaispaino onkin liki 400kg. Sitä ei kestä pyörä, eikä kone jaksa viedä. Lisäksi sellaisella vekottimella ei kukaan viitsi ajaa lomareissua...
      Siinä ole kanssasi samaa mieltä, että "yliteho" on turha. Suomessa ei juurikaan tarvitse >160 km / h nopeuksia. Minäkään en tehonpuutteen vuoksi aja juurikaan yli 150...
      Bensaa kuluu n. 5,5 l / 100km, eli tupakkiaskin hinnan verran...

      Kokonaan toinen asia on, jos mp:n käyttö ( tarve? ) on amikseen meno ja iltaisin potkupallokentän ympärillä pyöriminen. Siihen riittää pieni vinku-japsi.
      Kuten kaikki tiedämme ja olemme nähneet. Eikä siinä muuta tarvitse...

      • kokonaispaino

        Olen ajanut Hondan CBF600:lla kaksi päällä matkatavarat. Siinä riittää tehot (78hv) aivan mainiosti normaaliin reissaamiseen ja jousitus säädettynä kuormalle myös kantavuus on ok.


      • Pösö 205

        Eli bensaa kuluu litra enemmän kuin minun 5 hengen perheautossani, joka painaa tyhjänä 780 kg. Onko moottoripyörän ilmanvastuskerroin hirmuinen vai mistä tuo suuri kulutus johtuu? Auto on vuosimallia -89 ja ajettu vähän vajaat puoli miljoonaa kilometriä.


    • >TurbotOn<

      Mihin tarvitaan esim. 1300hv Bugatti Veyronia yli 400km/h huippunopeuksilla? Tai 600 - 800 hv:n Ferrareita tai Lamborghineja? Mihin tarvitaan ihan tavis-farkkujen 200hv tehoja? Töihin ja sieltä takaisin pääsi aikanaan 50 hv Opelillakin. Kauppakassitkin kyseinen Kadetti jaksoi mukanaan kuljettaa. Yli kolmeasataa kulkeva moottoripyörä on rehellisesti täysi turhake. Leikkikalu ja harrastuväline jonka suorituskykyä kakki eivät kertaakaan käytä kuten nettikeskusteluissa kyseisten laitteiden käyttäjät ovat kertoneet. Mutta pyöriäkin myydään mielikuvilla kuten autojakin. Kun tiedät ajavasi ehkä sillä nopeimmalla ja tehokkaimmalla niin fiilis on mukava. Poveria löytyy. Moni haluaa juurikin sen nopeimman ja tehokkaimman joku taas ratahirviön jolla pääsee pari kertaa vuodessa ratapäivillä kiertämään muutaman kierroksen maamme moottoriradoilla. Mutta muuten näiden teho-ja nopeushirviöiden resurssit ovat täysin turhia. Aiheuttavat kylläkin monta ikävää haveria vuosittain kun omat taidot ja kokemukset yliarvioidaan ja pyöriä sekä kuskeja löytyy ojista ja metsistä kun mopo on lähtenyt käsistä. Mutta muuten ihan mukavia laitteita! : )

      Ja mitä tulee pyörien kulutukseen niin osasyy on se että kun pienestä moottorista otetaan usein suuriakin tehoja ( esim. 1000cc/200hv ) on näistä pienistä moottoreista teho otettava suurilla kierroksilla. Tällöin pienemmillä ja mukavimmilla maantieajossa käytettävillä moottorin kierroksilla ei ole niin "taloudellista" ajaa koska parhaan vääntömomentin alue on pakosta siirretty niin ylös ettei sitä mukavuussyystä viitsi normaalisti käyttää. Jos tavallisella henkilöautolla jossa vääntö alkaa jo esim. 2500rpm ja taloudellinen moottorin käyttöalue on about 2000 - 4000rpm on selvää että jos sellaisella ajaa kokoajan liian pienellä vaihteella turhan suurilla kieroksilla se lisää polttoaineen kulutusta. Moottoripyörän "luonne" on siis yksi syy pyörien kulutuslukemia jotka ovat usein jopa aivan samoja kuin henkilöautoilla eli 6 - 8Litraa/100km.

      • gngngnn

        Bugatti veyronissa ei ole 1300hp, vaan perusmallissa 1001hp ja "rs" mallissa 1200hp.

        Tavis farkuissa tarvitaan tehoa, jos ei nyt ihan kahtasataa heppaa, vaan 150, ihan jotta ohitukset olisivat turvallsiia. Alle 100hp ei mitenkään riitä normaalin perheauton hyvään, turvalliseen ohituskiihtyvyyteen.

        1000cc/200hv suhteella kyllä rauhallisessa ajossa ihan pintakaasu riittää, kyllä sielläkin sitä vääntöä on.

        Niin se vaan on, kun pienestä moottorista otetaan paljon tehoa ja kierorksia mm. lyhyellä iskunpituudella, joudutaan pienestä kulutuksesta tinkimään.
        Kulutuksen muodostavat kierrokset ja kaasun asento. Autolla voi ajaa 2k pintakaasulla, kun pyörällä joutuu ajamaan puolikaasulla ja isommilla kierroksilla.

        Eli turboton on oikeassa tuossa moottorin luonneasiassa.


    • MP fanaatikko

      Siksi kaikissa moottoripyörissä ei ole lukkiutumattomat jarrut olleet vakiovarusteena koska ne nostavat hintaa, lisäksi ne eivät ole ainakaan vielä pakollisia. Taitava kuski pystyy lukkiutuvilla jarruilla pysäyttämään moottoripyörän nopeammin kuin lukkiutuvilla jarruilla. Uusissa moottoripyörissä kyllä yleistyy lukkiutumattomat jarrut. Jopa EU on suunnnittelemassa direktiiviä joka määräisi lukkiutumattomat jarrut kaikkiin uusiin moottoripyöriin pakollisiksi vuodesta 2016 lähtien.

      • MP fanaatikko

        "Taitava kuski pystyy lukkiutuvilla jarruilla pysäyttämään moottoripyörän nopeammin kuin lukkiutumattomilla jarruilla.".


    • Tyhmä kyselijä

      Juu, no matkapyörissä ison koneen vielä käsittääkin, vaikka papallani oli aikoinaan 250cm3 Jawa ja 2 päällä pehmeitä sorateitä pitkin sillä ajoivat. Ja tehot riitti kummasti. Mutta ei siinä varmaan kuuttakymppiä kovempaa ajeltu. Samoin pikkufiattiin riittää 500 kuutionen kone?

      Varmaan taitava pysäyttää nopeammin tav. jarruilla harjoituksissa mutta entäs äkisti tulevassa hätätilanteessa?

      Jotenkin tullut sellainen käsitys näistä moottoripyöristä että valmistajat ei yritäkään tehdä edullista, pieniruokaista ja turvallista pyörää. Ne kun ostetaan vain fiilispohjalta ihan kuin miljonääri ostaa urheiluautoa: Kunhan näyttää hyvältä ja kulkee.

      • > TurbotOn <

        Epäilen että valmistajat tekevät moninkertaisen määrän juurikin pieniä ja edullisia moottoripyöriä sillä eteenkin köyhissä maissa ei juuri kenelläkään ole varaa ostaa suurta ja kallista pyörää mutta moottoripyörät ovat silti käteviä ja edullisia kulkuneuvoja. Nämä pienet ja taloudelliset pyörät vain eivät läheskään kaikki kuulu esim. Suomen tuontivalikoimiin siksi niitä ei juurikaan täällä näy mutta esim. Intiassa kuvatuissa tv-pätkissä moottoripyöriä vilisee miljoonakaupunkien katuvilinässä. No eihän ne tietysti ole kaikki japanilaisvalmisteisia mutta ymmärtääkseni ainakin Honda tekee montaakin erilaista pyörämallia köyhiin maihin kuten kaukoitään jne.

        Meillä on elintaso kuitenkin keskimääräisesti sellaisella tasolla että suuri osa pyörää haluavista voi ostaa juuri sellaisen pyörän jonka haluaa. Täällä ei kukaan joudu ostamaan pyörää esim. siitä syystä että kaupunkiruuhkassa olisi mahdollista päästä töihin järkevässä ajassa. Kenelläkään ei Suomessa pyörä ole työväline vaan vapaa-ajan liikkumisajoneuvo. No tietty jotkut kesällä käyvät töissä pyörällä mutta tuskin siitä syystä että se on ainoa keino päästä sinne.


      • TimoEv

        >>...papallani oli aikoinaan...


      • Tyhmä kyselijä
        TimoEv kirjoitti:

        >>...papallani oli aikoinaan...

        Ennen oli tietysti ennen ja juuri henkilöautoissa on valtavasti kehitystä tapahtunut varsinkin turvallisuudessa. Entäs moottoripyörissä? Ööööö.. Tehoja tullut lisää ja muovikatteet? Ja hinta sama kuin uudessa autossa. En vieläkään ymmärrä miksi moottoripyörissä pitää olla tehoa yhtä paljon kuin autossa. Mä ajan 1200:n kilon painoista autoa jossa on hurjat 64 hv! Ja silläkin pysyy liikenteen rytmissä.

        ABS on ollut vakiovaruste autoissa jo kauan, eikä sitä juuri kukaan kyseenalaista.
        Kaksipyöräisellä jarruttaminen on vielä paljon vaikeampaa kuin autolla, auto kun ei edes kaadu kyljelleen, jos painaa vähän liikaa jarrua!


      • TimoEv
        Tyhmä kyselijä kirjoitti:

        Ennen oli tietysti ennen ja juuri henkilöautoissa on valtavasti kehitystä tapahtunut varsinkin turvallisuudessa. Entäs moottoripyörissä? Ööööö.. Tehoja tullut lisää ja muovikatteet? Ja hinta sama kuin uudessa autossa. En vieläkään ymmärrä miksi moottoripyörissä pitää olla tehoa yhtä paljon kuin autossa. Mä ajan 1200:n kilon painoista autoa jossa on hurjat 64 hv! Ja silläkin pysyy liikenteen rytmissä.

        ABS on ollut vakiovaruste autoissa jo kauan, eikä sitä juuri kukaan kyseenalaista.
        Kaksipyöräisellä jarruttaminen on vielä paljon vaikeampaa kuin autolla, auto kun ei edes kaadu kyljelleen, jos painaa vähän liikaa jarrua!

        Et sitten tiedä asiasta mitään?

        Moottoripyörät ovat kehittyneet muutenkin kuin muovikatteilla.
        Tässä muutama Sinulle juttu tiedoksi, ettei tarvitse luulotella:
        - Renkaat "rättirenkaista" vyörenkaisiin
        - Kaksikomponenttirenkaat
        - Rumpujarruista levyjarruihin
        - Sintratut jarrupalat
        - Teräspunosjarruletkut
        - Integraalijarru ja kuormantunnistus venttiili
        - Suurlujuusteräsrunko
        - ABS-jarrut
        - H4-valot
        - Anti dive -jousitus

        Se mikä ei juurikaan ole muuttunut, on kaltaisesi autoilija, joka luulee olevansa ylivertainen ja jonka ei tarvitse välittää moottoripyöristä.
        Kun sellaiseen ei ole itsellä mahdollisuutta?

        Ja miksi Sinun tarvitsee olla katkera ja kateellinen motoristeille ajaessasi 1200kg / 64hv -pikkuautolla?
        Minulla on 7-hengen tila-auto, jossa on 2000cc / 163hv moottori ja painoa lähes kaksi tonnia. Osta Sinäkin sellainen, niin ei tarvitse olla kateellinen liikenteessä.


      • Kuka ei tiedä????
        TimoEv kirjoitti:

        Et sitten tiedä asiasta mitään?

        Moottoripyörät ovat kehittyneet muutenkin kuin muovikatteilla.
        Tässä muutama Sinulle juttu tiedoksi, ettei tarvitse luulotella:
        - Renkaat "rättirenkaista" vyörenkaisiin
        - Kaksikomponenttirenkaat
        - Rumpujarruista levyjarruihin
        - Sintratut jarrupalat
        - Teräspunosjarruletkut
        - Integraalijarru ja kuormantunnistus venttiili
        - Suurlujuusteräsrunko
        - ABS-jarrut
        - H4-valot
        - Anti dive -jousitus

        Se mikä ei juurikaan ole muuttunut, on kaltaisesi autoilija, joka luulee olevansa ylivertainen ja jonka ei tarvitse välittää moottoripyöristä.
        Kun sellaiseen ei ole itsellä mahdollisuutta?

        Ja miksi Sinun tarvitsee olla katkera ja kateellinen motoristeille ajaessasi 1200kg / 64hv -pikkuautolla?
        Minulla on 7-hengen tila-auto, jossa on 2000cc / 163hv moottori ja painoa lähes kaksi tonnia. Osta Sinäkin sellainen, niin ei tarvitse olla kateellinen liikenteessä.

        Jos joku ei ajattele asioista samalla lailla kuin sinä niin miksi hän silti olisi kateellinen??? Mitäpä jos hän vain näkee moottoripyörän turhakkeena jolla ei ole mitään konkreettista hyötykäyttöä kuten autoilla? Mitäpä jos hän ei arvosta moottoripyörää siksi että se on usein epäkäytännöllinen,ajaminen on usein kylmää,märkää,liukasta? Pyörällä ei pysty kuljettamaan juuri mitään kännykkää suurempaa tavaraa ilman ettei pyörää ympäröi laatikoilla ja/tai laukuilla. Mitäpä jos hän ei myöskään halua kantaa suurta määrää ajovarusteita mukanaan eri keleillä?

        Mahtaisiko olla niin että sinä kuvitelet muiden olevan kateellinen sinulle pyörästäsi siksi että pyrit niin vakuuttamaan itsellesi että yllä luetelluista hankaluuksista huolimatta moottoripyörällä ajamisen olisi pirun hienoa ja järkevää??!


      • TimoEv
        Kuka ei tiedä???? kirjoitti:

        Jos joku ei ajattele asioista samalla lailla kuin sinä niin miksi hän silti olisi kateellinen??? Mitäpä jos hän vain näkee moottoripyörän turhakkeena jolla ei ole mitään konkreettista hyötykäyttöä kuten autoilla? Mitäpä jos hän ei arvosta moottoripyörää siksi että se on usein epäkäytännöllinen,ajaminen on usein kylmää,märkää,liukasta? Pyörällä ei pysty kuljettamaan juuri mitään kännykkää suurempaa tavaraa ilman ettei pyörää ympäröi laatikoilla ja/tai laukuilla. Mitäpä jos hän ei myöskään halua kantaa suurta määrää ajovarusteita mukanaan eri keleillä?

        Mahtaisiko olla niin että sinä kuvitelet muiden olevan kateellinen sinulle pyörästäsi siksi että pyrit niin vakuuttamaan itsellesi että yllä luetelluista hankaluuksista huolimatta moottoripyörällä ajamisen olisi pirun hienoa ja järkevää??!

        >>...hän vain näkee moottoripyörän turhakkeena...> Pyörällä ei pysty kuljettamaan juuri mitään kännykkää suurempaa tavaraa...>...hankaluuksista huolimatta moottoripyörällä ajamisen olisi pirun hienoa ja järkevää...


    • Vauhtiraita

      "Tärkein jarrutukseen vaikuttava asia on liikennetilanteen ennakointi."
      Osui asian ytimeen!!!


      -Mihin siviilimoottoripyörissä tarvitaan jotain yli 1000 cm3 ja yli 100 hv moottoreita?
      Tietenkin viranomaisten karistamiseen. Moottoripyöräilyn vapaus on juuri sitä, että ajetaan kuten halutaan.

      Mulla on 1600cm3 pieni ja se vie n5-6l/100km. Vauhtia voi pitää sen 150km/h

      Onko muuta?

      • typerää uhoamista!

        >> -Mihin siviilimoottoripyörissä tarvitaan jotain yli 1000 cm3 ja yli 100 hv moottoreita?
        Tietenkin viranomaisten karistamiseen.


      • MP fanaatikko
        typerää uhoamista! kirjoitti:

        >> -Mihin siviilimoottoripyörissä tarvitaan jotain yli 1000 cm3 ja yli 100 hv moottoreita?
        Tietenkin viranomaisten karistamiseen.

        "ajan kuten haluan-tyyliset henkselien paukuttelut ovat vain oman egon korostamista"
        Soittele suutasi minkä kerkiät. Mutta kaikki ei temppuile moottoripyörällä näyttääkseen muille taitojaan. Vaikka minunkin moottoripyörä on 1200 kuutioinen,134hv/114nm. Ensivuonna saattaa tulla tilalle kawasaki zzr1400. Minulle on ihan sama miten paljon bensaa kuluu vaikka aika monesti meneekin sinne 8l/100km paikkeille, toki taloudellisesti ajamalla menisi noin 5,5-6l/100km Ei kiinnosta päästöt, ympäristöystävällisyys yms. propagandat.

        Temppuilen(kaahaus, keuliminen, sudittaminen) pääasiassa silloin kun silminnäkijöitä ei ole yhtään tai mahdollisimman vähän. Kun taas kaupunkien keskustassa ajan yleensä kiltisti ja pienillä kierroksilla, yleensä 2500-3000rpm.. Myönnän itsekin kuuluvani tuohon sarjaan "ajan kuten haluan" enkä rehellisesti sanoen kovin paljoa pelkää kuolemaa, ihan sama vaikka kuolisinkin alle 30 vuotiaana,nykyinen ikä 25v. Todennäköisin kuolinsyyni olisi suistuminen tieltä ulos ojaan tai hirvikolari.
        Rakastan moottoripyöräilyä enkä hyväksy minkäänlaisia tehonrajoituksia yms.. Onneksi näitä tehorajoituksien yms. puolesta puhujia näkee vain netissä eikä kukaan ole tullut sanomaan niitä kasvokkain, mielelläni löisin sellaisilta ihmisiltä hampaat kurkkuun jotka tulevat livenä sanomaan sellaista roskaa.
        Minulle moottoripyörä on kuin vaimo vaikka siihen ei mitään seksuuaalista liitykään. Moottoripyöräily on myös ainoa syy miksi ylipäätänsä olen käynyt töissä vaikka vihaan työelämää täysin. Huviajon lisäksi yleensä käyn moottoripyörällä työmatkoilla, kauppareissuilla, kavereiden luona.

        Naisystävää/oikeaa vaimoa minulle ei ole, eikä ehkä koskaan tule olemaan vaan taidan pysyä ikuisena sinkkuna. Ei kannata naista hankkia koska ero toisi kovan taloudellisen menetyksen (elatusmaksut yms.) erityisesti jos nainen olisi raskaana ja synnyttäisi lapsen. Sinkkuna pysyn vaikka silloin tällöin tunnen läheisyyden kaipuuta.

        Te ette ole mitään sanomaan minkälaisen moottoripyörän minä tarvitsen ja minkälainen on turha. En elä elämääni teidän tai yhteiskunnan ehdoilla, vaan minä elän sen mukaan miten minä haluan ja mistä minä itse hyödyn mahdollisimman paljon. Elämässä minulle tärkeimpiä asioita ovat harrastukset, kaverit ja vapaa aika. Kaikki muu on turhaa.

        Hyvää illan jatkoa.


      • Fanaattiset Lipat?
        MP fanaatikko kirjoitti:

        "ajan kuten haluan-tyyliset henkselien paukuttelut ovat vain oman egon korostamista"
        Soittele suutasi minkä kerkiät. Mutta kaikki ei temppuile moottoripyörällä näyttääkseen muille taitojaan. Vaikka minunkin moottoripyörä on 1200 kuutioinen,134hv/114nm. Ensivuonna saattaa tulla tilalle kawasaki zzr1400. Minulle on ihan sama miten paljon bensaa kuluu vaikka aika monesti meneekin sinne 8l/100km paikkeille, toki taloudellisesti ajamalla menisi noin 5,5-6l/100km Ei kiinnosta päästöt, ympäristöystävällisyys yms. propagandat.

        Temppuilen(kaahaus, keuliminen, sudittaminen) pääasiassa silloin kun silminnäkijöitä ei ole yhtään tai mahdollisimman vähän. Kun taas kaupunkien keskustassa ajan yleensä kiltisti ja pienillä kierroksilla, yleensä 2500-3000rpm.. Myönnän itsekin kuuluvani tuohon sarjaan "ajan kuten haluan" enkä rehellisesti sanoen kovin paljoa pelkää kuolemaa, ihan sama vaikka kuolisinkin alle 30 vuotiaana,nykyinen ikä 25v. Todennäköisin kuolinsyyni olisi suistuminen tieltä ulos ojaan tai hirvikolari.
        Rakastan moottoripyöräilyä enkä hyväksy minkäänlaisia tehonrajoituksia yms.. Onneksi näitä tehorajoituksien yms. puolesta puhujia näkee vain netissä eikä kukaan ole tullut sanomaan niitä kasvokkain, mielelläni löisin sellaisilta ihmisiltä hampaat kurkkuun jotka tulevat livenä sanomaan sellaista roskaa.
        Minulle moottoripyörä on kuin vaimo vaikka siihen ei mitään seksuuaalista liitykään. Moottoripyöräily on myös ainoa syy miksi ylipäätänsä olen käynyt töissä vaikka vihaan työelämää täysin. Huviajon lisäksi yleensä käyn moottoripyörällä työmatkoilla, kauppareissuilla, kavereiden luona.

        Naisystävää/oikeaa vaimoa minulle ei ole, eikä ehkä koskaan tule olemaan vaan taidan pysyä ikuisena sinkkuna. Ei kannata naista hankkia koska ero toisi kovan taloudellisen menetyksen (elatusmaksut yms.) erityisesti jos nainen olisi raskaana ja synnyttäisi lapsen. Sinkkuna pysyn vaikka silloin tällöin tunnen läheisyyden kaipuuta.

        Te ette ole mitään sanomaan minkälaisen moottoripyörän minä tarvitsen ja minkälainen on turha. En elä elämääni teidän tai yhteiskunnan ehdoilla, vaan minä elän sen mukaan miten minä haluan ja mistä minä itse hyödyn mahdollisimman paljon. Elämässä minulle tärkeimpiä asioita ovat harrastukset, kaverit ja vapaa aika. Kaikki muu on turhaa.

        Hyvää illan jatkoa.

        **Soittele suutasi minkä kerkiät. Mutta kaikki ei temppuile moottoripyörällä näyttääkseen muille taitojaan**

        Kuulut ilmeisesti siihen ryhmään jotka taas yrittävät näyttää taitojaan joita heillä ei ole. Iästäsi päätellen sinulla ei ole tehokasta pyörää vielä ollutkaan ja uho on suurta. Ymmärettävää. Performance Bikea on luettu ilmeisesti ja eteenkin Bomberssia ja idolisi on tietysti Ghost Rider jonka suorituksia tule yrittämään matkia. Ajatus että kaltaisellasi on Uusi iso Zetori on kyllä pelottava. Iso ja painava matkapyörä on vaarallinen allasi. No kun vanhenet niin sinullekin sitä järkeä tulee ja muutaman lipan jälkeen se oma kuvitteellinen taito on muisto vain.


      • Joopa joo ja jippii
        MP fanaatikko kirjoitti:

        "ajan kuten haluan-tyyliset henkselien paukuttelut ovat vain oman egon korostamista"
        Soittele suutasi minkä kerkiät. Mutta kaikki ei temppuile moottoripyörällä näyttääkseen muille taitojaan. Vaikka minunkin moottoripyörä on 1200 kuutioinen,134hv/114nm. Ensivuonna saattaa tulla tilalle kawasaki zzr1400. Minulle on ihan sama miten paljon bensaa kuluu vaikka aika monesti meneekin sinne 8l/100km paikkeille, toki taloudellisesti ajamalla menisi noin 5,5-6l/100km Ei kiinnosta päästöt, ympäristöystävällisyys yms. propagandat.

        Temppuilen(kaahaus, keuliminen, sudittaminen) pääasiassa silloin kun silminnäkijöitä ei ole yhtään tai mahdollisimman vähän. Kun taas kaupunkien keskustassa ajan yleensä kiltisti ja pienillä kierroksilla, yleensä 2500-3000rpm.. Myönnän itsekin kuuluvani tuohon sarjaan "ajan kuten haluan" enkä rehellisesti sanoen kovin paljoa pelkää kuolemaa, ihan sama vaikka kuolisinkin alle 30 vuotiaana,nykyinen ikä 25v. Todennäköisin kuolinsyyni olisi suistuminen tieltä ulos ojaan tai hirvikolari.
        Rakastan moottoripyöräilyä enkä hyväksy minkäänlaisia tehonrajoituksia yms.. Onneksi näitä tehorajoituksien yms. puolesta puhujia näkee vain netissä eikä kukaan ole tullut sanomaan niitä kasvokkain, mielelläni löisin sellaisilta ihmisiltä hampaat kurkkuun jotka tulevat livenä sanomaan sellaista roskaa.
        Minulle moottoripyörä on kuin vaimo vaikka siihen ei mitään seksuuaalista liitykään. Moottoripyöräily on myös ainoa syy miksi ylipäätänsä olen käynyt töissä vaikka vihaan työelämää täysin. Huviajon lisäksi yleensä käyn moottoripyörällä työmatkoilla, kauppareissuilla, kavereiden luona.

        Naisystävää/oikeaa vaimoa minulle ei ole, eikä ehkä koskaan tule olemaan vaan taidan pysyä ikuisena sinkkuna. Ei kannata naista hankkia koska ero toisi kovan taloudellisen menetyksen (elatusmaksut yms.) erityisesti jos nainen olisi raskaana ja synnyttäisi lapsen. Sinkkuna pysyn vaikka silloin tällöin tunnen läheisyyden kaipuuta.

        Te ette ole mitään sanomaan minkälaisen moottoripyörän minä tarvitsen ja minkälainen on turha. En elä elämääni teidän tai yhteiskunnan ehdoilla, vaan minä elän sen mukaan miten minä haluan ja mistä minä itse hyödyn mahdollisimman paljon. Elämässä minulle tärkeimpiä asioita ovat harrastukset, kaverit ja vapaa aika. Kaikki muu on turhaa.

        Hyvää illan jatkoa.

        >> En elä elämääni teidän tai yhteiskunnan ehdoilla, vaan minä elän sen mukaan miten minä haluan ja mistä minä itse hyödyn mahdollisimman paljon.


    • xxl.

      Aika rakentavaa keskustelua...
      Itse ajan isolla bandiitilla, enkä pidä sitä erityisen tehokkaana, vaikka sillä kaikkien mittapuiden mukaan pääsee liian kovaa ja se kuluttaa liikaa energiaa.

      Mukava se on ja sitä on sitä kokemattomalle ehkä vaikea selittää, varsinkaan järkevästi, koska tässä lajissa on myös tunne mukana.
      Ajamisen olen aloittanut mopolla, siirtynyt kevariin ja monen monen pyörän, yleensä isomman, kautta päätynyt nyt tähän. Aina olen perille päässyt ja aina on ajaminen ollut hauskaa (pienin varauksin ).
      Oikeaa vastausta aloittajan kysymykseen ei ole, eikä mitä'än estettä sitä haluavalle ajella pienitehoisella, pienellä pyörällä, tai mennä kuitenkin junalla, jos siltä tuntuu.

      Vielä toistaiseksi suomalaisilla on valinan vapaus, mutta tietynlaisen tiukkapipoisuuden tehdessä tilaa yhteisössä, alkaa pelottaa, milloin asiamme päättää joku toinen, "viisaampi" ja asioista perillä oleva taho.

    • Vain parasta

      Monessa muussakin asiassa ihminen toimii samoin, kuin mp:n hankinnassa.
      Vastaava esim.: Miksi moni mies ottaa (ottaisi) mieluummin kauniin ja kurvikkaan misun, kuin korppikotkan naamalla varustetun, lauta runkoisen raahkan, vaikka sekin ajaisi asiansa?

    • dgfargargag

      Ostin juuri 1300 kuutioisen, ensimmäinen minulla joka tuntuu oikealta moottoripyörältä. Voimaa on niin perkeleesti, joku siinä kiehtoo ja adrenaliini virtaa.

    • Tyhmä kyselijä
    • TimoEv

      >> Kaksipyöräiseen tappovehkeeseen. > En silti kyseenalaista harrastustanne...

    • Tyhmä kyselijä

      Polkupyöräilijöitä vain taitaa olla pikkuisen enemmän liikenteessä kuin motoristeja....
      Tappovehkeillä tarkoitin juuri noita hirmu tehokkaita pyöriä.
      Vaikka ajan yleensä nopeusrajoitusten mukaan, niin en usko että tuommoisella vehkeellä, joka kiihtyy pienellä kahvankäännöllä muutamassa sekunnissa laittomiin lukemiiin, pystyisin ajamaan rauhallisesti kun en halua menettää ajokorttia.

      Mielestäni aloitin ketjun vain kyselemällä teknisiä juttuja. No, myönnän että jossain kohtaa vähän provoilin. ;)

    • Kouvolan motoristi

      >>...en usko että...

    • Tyhmä kyselijä
    • sukisuki m 1800 r

      kyllähän pienelläkin pyörällä pärjää mut iso mies pikku pyörän päällä on aika naurettava näky,ja iso pyörä tuo ajoon rauhallisuutta ja tuntuu tosi tukevalta verrattuna pikkupyöriin.suomessa ajetaan tosin pohjoismaiden suurimmilla kuutioilla vaikka ruotsissa on kuulema maailman eniten harlikoita asukaslukuun nähden,mut kukin tavallaan ja kyllä isollakin pyörällä voi melkein ajaa rajotusten mukaan.

    • pupup1

      Hei, hyvät pyöräilijät!
      -Pääseekö tappamaan itsensä litraisella Suomen teillä ajamatta ko.pyrällärlä vitun Stockkan seinään? Jos hyvä betoniseinä PK-alueella olisi tiedossa, olisin maksanut tiedosta.
      -Onko järkevä valinta kumille talviteile ilman nastoja?
      T. Pekka

    • Biker 45

      Kysymykseesi on helppo vastata.

      Käy koeajamassa erilaisia prätkiä. Jos et senkään jälkeen ymmärrä, et ymmärtäisi vaikka selittäisin sinulle.

    • Käyttöpyöräkuski

      No, moottoripyöräilijöitä tuntuu olevan karkeasti kahta sorttia: niitä, jotka ajavat moottoripyörällä koska pitävät siitä, ja niitä jotka haluavat elvistellä mahdollisimman isolla ja/tai nopealla prätkällä. Samoin autoilijoissa on niitä joille kallis ja suurikoneinen premium-auto on status-esine, ja sitten niitä jotka haluavat vain luotettavan ja taloudellisen kulkuvälineen. Itse ajan työmatkat kesäisin prätkällä, vähän toista tuhatta kilsaa viikossa, ja 650cc pyörä riittää siihen oikein hyvin. Neljä vuotta ajoin 250cc pyörällä, ja hyvin silläkin ehti. Minulla moottoripyörä on käyttö- eikä näyttelyesine. Pohjoismaissa on erilainen kulttuuri kuin melkein missä tahansa muualla maailmassa: täällä suositaan mahdollisimman suuria pyöriä, muualla 250-500cc ovat yleisimpiä. Kai se kuvastaa pohjoisen kansan huonoa itsetuntoa. Minun mielestäni ei ole mitään mieltä siinä, että 200-kiloisessa prätkässä on tehokkaampi moottori kuin yli 1000-kiloisessa autossa. Sekin on nurinkurista, että autopuolella se hemmetin downsizing on päivän sana, mutta prätkien koneet senkuin vain kasvaa. Itse en huolisi yli tuhatkuutioista pyörää, mutten vastaavasti myöskään alle kaksilitraista autoa.

      • Käyttöpyöräkuski

        Tarkoitin tietenkin toista tuhatta kilsaa kuukaudessa, eikä viikossa. viikossa tulee semmoset 250-300 km hyvällä kelillä.


      • Tosigona

        Sitten on vielä muutama meikäläinen, joka ajaa 10tkm kesässä 70-luvun alun pyörällä. Koska se on niin tosi hauskaa. Ei ole paljon tehoa, eikä mahtavia ns. ajo-ominaisuuksia, bensaakin menee 6 litraa sadalle, mutta sillä voi ajaa hyvin liikenteen seassa ja hiekkateillä se on kuin kotonaan. Talvisin ajan autolla. Enkä vihaa autoilijoita, kuten en myöskään uusien hienojen pyörien kuskeja. Enkä vaihda vanhaa ratsua isoon enkä pieneen...


    • HD-veteraani

      Niin se on, että kun potenssi heikkenee niin kuutiot kasvaa. Ei siinä mitään. On ihan luonnollista konpensoida menetettyä miehuutta ja karisevaa itsetuntoa jotenkin. Itse tulen vielä toimeen parillakymmenellä hevosvoimalla.

    • 2296ccm

      Aloittaja taitaa olla jopoileva Virheitä äänestävä homoseksualisti?

    • rahastaSeOnKiinni

      Miksi pitää keksiä tekosyitä? Tämänkin ketjun pikkupyörällä ajelevat ostaisivat ison ja vääntävän pyörän, jos rahaa olisi vähän enemmän, kuin riittävästi. On se vaan hieno vääntää lähes parilitrasen kahvasta, kun ei tarvii sotkee vaihteita alaspäin.

      • L.Kääpä

        Sama juttu sitten kai autojenkin kanssa. Kenelläkään ei varmaan olisi Hummeria pienempää autoa jos ei taloudelliset syyt siihen pakottaisi?


      • 2000cm3mopoilija
        L.Kääpä kirjoitti:

        Sama juttu sitten kai autojenkin kanssa. Kenelläkään ei varmaan olisi Hummeria pienempää autoa jos ei taloudelliset syyt siihen pakottaisi?

        Kääpä osui naulan kantaan, autot olisivat paljon isompia, jos taloudelliset (verotukselliset) syyt eivät pakottaisi pienellä ajamaan. Ajaahan varakkaampi väki nykytilanteessakin isommalla autolla, kuin köyhä.

        Suomessa ajetaan isommilla moottoripyörillä siksi, ne ovat harrastevälineitä, ajonautinto pyritään maksimoimaan, koska kesä on lyhyt. Etelänmaissa kaksipyöräinen on köyhien arkiajokki, siksi siellä ajetaan pienillä mopoilla.


    • Jutustelija1

      Kyllä voimaa tarvitaan, sitä ei voi koskaan olla liikaa. ABS-jarruja on pyörissä kyllä, katso vaikka. Niiden yleistymiseen on hidastavasti vaikuttanut se että niitä oli vaikea saada riittävän hyviksi kaksipyöräiseen ja ilman pärjää oikein mainiosti. Itse en ole koskaan pyörään ABS-jarruja kaivannut.

      Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

      Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

      Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe