Miulla on kauhia stressi päällä, kun en yhtään tiiä, et millasta se opiskelu on? Kovin rankka? Miten lukujärjestykset jne tehdään? Mitä ekana päivänä mukaan? Käyttääkö yliopisto-opiskelijat reppuja? Minkä pitusii koulupäivii? Mites kirjat? pitääks itte ostaa vai voiko lainata kirjastosta..? Siis kertokaa kaikkee tällästä yleistä, niin ei pelotas niin kauheesti sit mennä sinne.
Ja sit kieltenopiskelijat! Kertokaa vähän opinnoista, onko paljon suullista/kuulunymmärtämisiä? Esitelmiä heti alussa vieraalla kielellä??....jne...
Kiitti kaikille jo etukäteen!
Opiskelu yliopistossa? Varsinkin kielten opisk..
2
782
Vastaukset
- hetiaine
Moi Mindi!
Suotta hermoilet, kyllä kaikki asiat selkenevät ajan mittaan! :)
Ainakin meillä (Joensuun yliopistossa) heti ekana päivänä uudet opiskelijat päätyvät "tuutorien" hellään huomaan. Nämä vanhemmat opiskelijat auttavat lukujärjestyksen laatimisessa ja kaikessa muussa mahdollisessa, sekä esittelevät paikkoja ja opastavat uudet untuvikot talon tavoille.
Hermoilet myös pukeutumisesta, mielestäni täysin turhaan! Yliopistossa saa olla oma itsensä ja pukeutua niihin vaatteisiin, missä tuntee olonsa mukavaksi. Itse käytän koululaukkuna reppua ja pukeudun useimmiten T-paitaan ja farkkuihin, talvella pidän villapaitaa. Meitä opiskelijoita on todella moneen lähtöön. Ei siellä yliopistossa tarvitse miellyttää ketään!
Ainakin meillä Joensuussa on hyvin toimiva kirjastojärjestelmä ja kaupunginkirjastostakin voi löytyä tenttikirjoja. En ole itse joutunut ostamaan kovin monta kirjaa. Suurin menoerä opiskeluissani onkin ollut asuminen.
Opiskelen itse vieraita kieliä (ve ru), viides vuosi alkamassa. Kieltenopiskeluun kuuluu toki jonkin verran suullista esiintymistä, mutta eipä sitä kannata jännittää. Ryhmä tulee tutuksi aika nopeasti, eikä tuttuja ihmisiä tarvitse pelätä. Hyvin olen viihtynyt, toivottavasti sinäkin viihdyt alkavien opintojesi parissa! Opiskelusta saa tehtyä juuri niin rankkaa kuin itse haluaa, mutta ei todellakaan kannata stressata liikaa eikä ahmia liikaa sivuaineita. Opiskeluaika on antoisaa ja siitä kannattaa ottaa kaikki irti. - candy
Älä turhaan hermoile alkavien opintojesi takia, voit olla 100% varma siitä ettei fukseja jätetä selviytymään oman onnensa nojaan. Tutorit opastavat teitä ensimmäisten viikkojen ja kuukausien aikana esim. lukujärjestyksen ja opintojen suunnittelun osalta. Jos he eivät osaa oma-aloitteisesti ottaa puheeksi jotakin sinua askarruttavaa asiaa, niin reippaasti vaan nykäisemään tutoria hihasta. He ovat laitoksella nimenomaan teitä varten.
Vaatteista tms. ei myöskään kannata ottaa stressiä, jokainen voi rauhassa olla täysin omantyylisensä. Reppu on käytännön syistä hyvä olla, joudut nimittäin tulevien opiskeluvuosien aikana kanniskelemaan mukanasi erinäisiä kirjoja & mappeja & monistenippuja ym. Kirjoja ei yleensä tarvitse itse ostaa kuin poikkeustapauksissa, kirjastosta voi lainata lähes kaikki tentti- ja gradumatskut. Myös "tavallisten" kirjastojen kokoelmaa kannattaa hyödyntää, tiettyjen alojen (esim. yhteiskuntatieteet) kirjoja löytää sieltäkin yllättävän hyvin. Tsemiä sinulle tuleviin opintoihisi! Kyllä se siitä lähtee rullaamaan vaikka alku tuntuisikin hankalalta =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11598Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061553- 121328
Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2211038- 124871
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2816Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29797Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks43776- 9770