Rahat kankkulan kaivoon tupakoivilla

Hullun hommaa

Kuinka moni tupakoitsija mahtaa tehdä inventaariota siitä, kuinka paljon rahaa on palanut kirjaimellisesti taivaan tuuliin.
Kun tarkastellaan tupakkaan tuhlattuja rahoja koko elämän ajalta, kyseessä on huomattavat summat. Niillä rahoilla olisi kenties saanut jopa oman talon tai kesämökin.
Ihmetyttää sellaisetkin työttömät (varsinkin pitkäaikais-), jotka käryyttelevät. Kuinka voi rahat riittää vuokran ja ruoan jälkeen sellaiseen?

50

335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettele sinä.

Tupakoita, rahoja, taloa, kesämökkiä - et saa hautaan.
      Ihan sama siis, millä tavalla kukin nauttii elämänsä päästä päähän.

Turhaa matematiikkaa. Vai olisiko sen talon voinut ostaa etukäteen osamaksulla, tupakka-askin hinta per päivä. Tilitys eli talon lyhennys kerran kuukaudessa?
      Nykyhinnoilla 120 euroa kuukaudessa. Ei taida irrota kummoista mökkiä.

• L - L

Oma kulutukseni oli 30 savuketta / päivä. Lukuisina tissutteluiltoina kulutus nousi merkittävästi.
        Nykyhinnoilla lienee noin 200€/kk?

Vertailun vuoksi, Espanjan asuntomme, 78m2, hoitovastike sisältäen porteeron palvelut, on vuodessa 618€.
        Pyöreästi 3kk:n tupakoimattomuudella maksan siis vuoden hoitovastikkeen!

Vertailuahan voisi jatkaa.

Ps. Savuttelu ei loppujen lopuksi ollut mikään nautinto vaan koukkuun jääneen tarpeen tyydytys.

• L - L

Läheisen kaljakuppilan kanta-asiakkaat polttavat, imevät kallista kaljaa ja pohdiskelevat ohjelmallisten baarien sisäänpääsymaksuja.

Tuossa liee tärkeysjärjestys.
      Yhteiskuntahan huolehtii lopuista.

Rahan meno ei ole tupakoijalle mikään lopettamisen peruste. Tiedän sen omasta kokemuksestani ja muutama tuttavani vahvistavat käsitykseni.

• Yli 20 vuotta polttaneena ja 8 vuotta polttamatta olleena voin kertoa, että vaikka olisi ollut kuinka tiukkaa niin röökin löytyi aina rahaa kun poltti. Ei sitä silloin miettinyt. Nyt kun ei polta niin rahaa kyllä säästyy.

• ei-sätkää

Eikös vitsissä tupakoimaton kysykin tupakoitsijalta, kuinka monta omakotitaloa oletkaan vetäissyt savuna taivaalle.
      Tupakoitsija kysyy puolestaan, missä ne kaikki sinun talosi ovat?
      Eiköhän rahat mene lähes jokaisella, kellä mihinkin.
      Menekki on vakio.
      Itse en ole koskaan savutellut.
      Mutten silti kieri rahoissa, vaikka talo ja mökki on aina ollutkin.

• Tupsuttelen joskus.

Erittäin viisas vastaus.

• L - L

Erittely olemassa olevasta on mahdotonta mutta se mitä ei olisi, on mahdollista laskea.

Menekki on vakio siinä mielessä, että vain todelliseen tarpeeseen kulutetaan ja muu jää säästöön, muodossa tai toisessa. Ml. tupakoinnin säästöt.

• Vai

Olisiko sinulla mökkiä, jos olisit tupakoinut vaikkapa kaksi askia päivässä?

• Kutramoinen

Minulla on rahaa enemmän kuin osaan käyttää. Koskaan en tupakoinut. Nyt on kolme asuntoa, yksikin riittäisi. Kaksi autoa. Varttimillin siirsin rahoja pankista toiseen. Rahastoisskin on, vaikka en tarvitse. Kouluajan jälkeen en ole mitenkään erityisesti säästänyt. Perintöjä, voittoja tms en ole saanut. Kaikki on tullut v-mäisestä työstä. Kun ei jaksanut muuta kuin käydä työssä (8 tunnin työpäivät, ei ylitöitä) ja nukkua. Työ vei kaiken. Ei ollut mahdolista keventää edes osa-aikaeläkkeellä. Se oli oma valinta: tee töitä enemmän kuin jaksat tai mene kortistoon.
        Mihinkähän rahat tuhlaisin? Mikä olisi sellainen hyväntekeväisyysfirma josta rahat menisi oikeaan osoitteeseen eikä koijarin pohjattomaan taskuun? Pelastusarmeija? Ilman omaa syytään köyhiä en tunne, laiskoja pummeja sitäkin enemmän. Johonkin oikeaan tarpeeseen olen suoraan antanut vasta yhden auton hinnan.
        Ehdottakaa te, jotka olette osanneet nauttia elämästänne!

• Hullun hommaa

Helppohan se on laskea. Esim. aski päivässä --> paljonko menee euroja kuukaudessa --> paljonko menee vuodessa --> paljonko on mennyt esim. 40 vuodessa. Uskallatteko nikotinistit laskea.
      Jos se summa olisi laitettu sivuun, niin kertyyhän siitä melkoinen summa.
      Monelle ei edes riitä yksi aski päivässä.
      Minulla ei ainakaan olisi löytynyt rahaa kesämökkiini, jos sitä olisi valunut turhuuteen tuolla lailla.

Tietenkin itse kunkin rahat kuluu johonkin (vaikka sitten säästöön, jollei muuten kulu). Tupakoivat kyllä puolustaa pahettaan henkeen ja vereen vaikka käryttelyssä ei ole yhtäkään hyvää puolta.

• Ei voi vastustaa ny...

Jos aletaan miettimään kuka luontoa eniten saastuttaa...
        Sekö joka tupakoi, vaiko se joka rakentaa tarpeettoman 2.asunnon?

Saastuttaa ympäristöään kahden asunnon jätteillä ja päästöillä.

Hmm...jos aletaan moralisoimaan toisten huonoja tapoja, tulisi ehkä kiinnittää huomio omiin tuhlauskohteisiinsakin?

• L - L
        anja_ninja kirjoitti:

Ei voi vastustaa ny...

Jos aletaan miettimään kuka luontoa eniten saastuttaa...
        Sekö joka tupakoi, vaiko se joka rakentaa tarpeettoman 2.asunnon?

Saastuttaa ympäristöään kahden asunnon jätteillä ja päästöillä.

Hmm...jos aletaan moralisoimaan toisten huonoja tapoja, tulisi ehkä kiinnittää huomio omiin tuhlauskohteisiinsakin?

Asuminen on välttämätöntä. Tupakointi ei!
        Asua voi kerrallaan ainoastaan yhdessä paikassa!

Ota huomioon myös tupakan viljelyn ja jälkikäsittelyn ympäristövaikutukset.
        Viljelyala on pois ruuan tuotannosta ja tupakan lehtien kuivatus vaatii paljon energiaa.
        Nikkojen puuvarojen maissa se kuitenkin tehdään puuta polttamalla.

• Adria ejk

Yleensä vain on, että tupakoivat ovat suvaitsevampia, eivätkä niuhota siinä määrin kuin muut.

Rahaa toki palaa savuna ilmaan, totta.

• hohhohhoop

Höpöhöpö. Haisevat ja eivät kestä ilman ainaisia tupakkataukoja.

• Ite en ole koskaan tupakoinut enkä ymmärrä näitä alotuksia.
        Mun puolesta saa polttaa vaikka kuinka paljon.
        Oon kyllä huomannut että monet jotka on lopettaneet tupakoinnin valittaa siitä.

• mun puolesta
        tulisilla kirjoitti:

Ite en ole koskaan tupakoinut enkä ymmärrä näitä alotuksia.
        Mun puolesta saa polttaa vaikka kuinka paljon.
        Oon kyllä huomannut että monet jotka on lopettaneet tupakoinnin valittaa siitä.

Joo sun puolesta saa pilata ilmaa ja vaikeuttaa toisten hengittämistä, haista kaamealle ja haisuttaa ympäristönkin.
        Älytöntä omahyväisyyttä.

• sanan selitys
        mun puolesta kirjoitti:

Joo sun puolesta saa pilata ilmaa ja vaikeuttaa toisten hengittämistä, haista kaamealle ja haisuttaa ympäristönkin.
        Älytöntä omahyväisyyttä.

ennemminkin suvaitsevaisuutta

omahyväisyyttä on esimerkiksi se kun luulee olevansa muita parempi niin että voi haukkua toisia oman mielensä mukaan ihan niin paljon kuin huvittaa

• mun puolesta kirjoitti:

Älytöntä omahyväisyyttä.

Yhtä paljon vaikeuttaa toisten elämää ne jotka hajuvedelle tai koville muille Hyville hajuille haisee ja pilaavat toisten ilmaa.
        Mulle on yhdentekevää miten muut ihmiset elää ja mihin rahansa lykkää.
        Ite pistän rahani minne haluan ja mulle on kenenkään turhaa tulla urputtamaan siitä.

• huomattu on
        tulisilla kirjoitti:

Yhtä paljon vaikeuttaa toisten elämää ne jotka hajuvedelle tai koville muille Hyville hajuille haisee ja pilaavat toisten ilmaa.
        Mulle on yhdentekevää miten muut ihmiset elää ja mihin rahansa lykkää.
        Ite pistän rahani minne haluan ja mulle on kenenkään turhaa tulla urputtamaan siitä.

Tuskin mikään hajuvesi on niin vaarallista kuin tupakka. Monelle se oma itse on ainoa tärkeä asia.

• huomattu on kirjoitti:

Tuskin mikään hajuvesi on niin vaarallista kuin tupakka. Monelle se oma itse on ainoa tärkeä asia.

Niin, sä et sitten ole nähnyt kuinka pahan astmakohtauksen voi ihminen saada hajuvedestä.
        Melkein jouduttiin kutsumaan ambulanssi kun tämä vahvasti haiseva ihminen loukkantui eikä meinannut lähteä paikalta pois.
        Kyllä hän nimmenomaan siinä ajatteli vain itseään. Ja isensä takiahan näitä hajuvesiäkin käytetään vaikka toiset niistä haisee ihan kissan kus...e.
        Juuri toisille ne hajuvedet voi olla vaarallisia.
        Tupakka on lähinnä vain polttavalle ihmiselle.
        Mun vanhemmat poltti ja kärsi siitä itse kumpikin.Mulle ei jäänyt mitään vaikka puhutaan passiivisan tupakoinnin vaaroista niin keuhkot on puhtaat itelläni.

Oma itse on varmasti tärkeä jokaiselle, ainakin pitäisi olla.
        Kyllähän ihminen meikkaa ja hajustaakin itseään oman itsensä takia.
        Joskus se on naisilla kilpailua toisia naisia vastaan ja sitäkin että näyttäisi hyvältä muiden silmissä.
        Eikä siinä minusta mitään pahaa ole.

• huomattu on
        tulisilla kirjoitti:

Niin, sä et sitten ole nähnyt kuinka pahan astmakohtauksen voi ihminen saada hajuvedestä.
        Melkein jouduttiin kutsumaan ambulanssi kun tämä vahvasti haiseva ihminen loukkantui eikä meinannut lähteä paikalta pois.
        Kyllä hän nimmenomaan siinä ajatteli vain itseään. Ja isensä takiahan näitä hajuvesiäkin käytetään vaikka toiset niistä haisee ihan kissan kus...e.
        Juuri toisille ne hajuvedet voi olla vaarallisia.
        Tupakka on lähinnä vain polttavalle ihmiselle.
        Mun vanhemmat poltti ja kärsi siitä itse kumpikin.Mulle ei jäänyt mitään vaikka puhutaan passiivisan tupakoinnin vaaroista niin keuhkot on puhtaat itelläni.

Oma itse on varmasti tärkeä jokaiselle, ainakin pitäisi olla.
        Kyllähän ihminen meikkaa ja hajustaakin itseään oman itsensä takia.
        Joskus se on naisilla kilpailua toisia naisia vastaan ja sitäkin että näyttäisi hyvältä muiden silmissä.
        Eikä siinä minusta mitään pahaa ole.

Minulla on astma ja vältän paikkoja joissa hajusteet tuoksuvat, samoin vältän tupakalle haisevia ihmisiä.
        Tupakka ei ole vain polttaville ihmisille. kyllä sen vaikutukset ulottuvat laajemmalle. Jos ei sulle ole tullut tupakansavusta ongelmia, muille on voinut tulla. Tässäkin olet tärkeä vain sinä ja sinun kokemuksesi. Joskus on tarpeen ja hyvä ajatella myös muita.

• huomattu on kirjoitti:

Minulla on astma ja vältän paikkoja joissa hajusteet tuoksuvat, samoin vältän tupakalle haisevia ihmisiä.
        Tupakka ei ole vain polttaville ihmisille. kyllä sen vaikutukset ulottuvat laajemmalle. Jos ei sulle ole tullut tupakansavusta ongelmia, muille on voinut tulla. Tässäkin olet tärkeä vain sinä ja sinun kokemuksesi. Joskus on tarpeen ja hyvä ajatella myös muita.

Täytynee taas kerran todeta (muulloin olen sen vissiin todennut vain itselleni) että ymmärrä sun ajatuksenjuoksua, mutta ei mun terttekaan.
        Tää jää taas tähän mun puolesta.

• tulisilla kirjoitti:

Täytynee taas kerran todeta (muulloin olen sen vissiin todennut vain itselleni) että ymmärrä sun ajatuksenjuoksua, mutta ei mun terttekaan.
        Tää jää taas tähän mun puolesta.

Siin en ymmärrä

• huomattu on
        tulisilla kirjoitti:

Siin en ymmärrä

Tasoissa ollaan.

• Samoin ihmetyttää ihmiset jotka laittaa rahaa vaatteisiin, taiteeseen, viinaan, pelaamiseen,keräilyesineisiin tms..
      Tuleeko sulle itsellesi koskaan mieleen, ettei kaikki ihmiset sijoita rahojaan samoin.Jos yks sijoittaa vaikka perheen talviurheiluun ja toinen etelänmatkailuun, ni missä kultanen keskitie?
      Kuka on se joka voi sanoa että oikein sijoitettuna sinunkin rahasi...
      Kuka on se joka voi päättää toisen puolesta mikä on rahoille se täsmälleen oikea tapa olla sijoitettuna.
      Eiköhän jokaista ihmistä ohjaile se hänen henkilökohtainen halunsa nauttia asioista ja jokainen meistä suuntaa ne rahansa, sinne missä nauttii niiden ostovoimasta?
      Tyhjä hymistely on ajan(hukkaa)....jonka vois käyttää paremminkin?

• Niukkis

Yksi vaihtoehto jota pidän tupakointia parempana.

Viimeisen savukkeeni polttamisen jälkeen olemme tehneet noin 90kpl vähintään viikon mittaista ulkomaan matkaa.
        Yhteiskesto vähintään 180-viikkoa.

Alkuun olivat molemmat lapsemme mukana. Sittemmin liikuimme kahdestaan.
        Joukossa lämpimien merien risteilyjä ja kiertomatkoja.
        Tuohon pitäisi laskea mukaan myös vaimon omat matkat, noin 15kpl.

Nykyhinnoilla laskettuna lopetukseni jälkeinen tupakointini olisi maksanut noin 130000€.
        Ei olisi riittänyt matkoihin.

Käytännössä emme olisi tinkineet asunnoista. Todennäköisesti sijoitukset ja matkustelu olisivat jäänyt vähemmälle.

Mielestäni kuitenkin tupakoinnin lopetuksen tuoma säästö oli paremmin sijoitettu vaikkapa vain matkusteluun.
        Terveydestä en viitsi puhua mitään.

• turisti1

ei kaikkea tarvi mitata rahassa. tupakanpolton mittaisin enemmänkin terveydessä. on niin paljon turhaa minne ihminen laittaa rahansa mutta se on jokaisen oma asia.

• hyvin palaa

tupakin sijaan sytytän hellan aina aamuisin kympin setelillä, saman verran menee rahhaa ku tupakkimiehella vaan keuhkot säästyvät

• SAS*

Nyt alan ymmärtämään miksi rahat on riittäneet niin hyvin. Olen ollut tavallinen metallimies, rakentanut ok-talon ja maksanut velat jo 30 vuotta sitten.

Nyt on rahaa kertynyt tilille melko mukavasti, vaikka olen tehnyt lomamatkoja ulkomaille vuosittain. Nyt alkaa kaikki olla nähty, kotimaa vielä näkemättä.

Työn lopetin 57-vuotiaana, työttömyyskorvaus riittää vallan mainiosti. Eläkeikä on kohta käsillä. Säästeliäisyys kuuluu elämämtapoihini, nuukailu ei.

Lopetin tupakoinnin 23 vuotiaana, noin 8 vuotta riitti minulle.
      Lopetin kannattamattomana.

• Hullun hommaa

Tunnen erään pariskunnan, jotka molemmat tupakoivat kovin ahkerasti. Heillä on vuokralla mökki, jossa he viihtyvät erittäin hyvin, mutta rahat eivät millään meinaa riittää vuokraan. Vuokra on heillä vaatimaton. Jos vuokra olisi korkeampi, heillä ei olisi mitään mahdollisuuksia olla siellä.
      Laskeskelin huvikseni, että he voisivat omistaa sellaisen mökin, jos olisivat olleet syytämättä rahaa tupakkaan esim. 10 vuotta. Mutta tupakka on vaan aina ykkösenä.
      Samaisella pariskunnalla on vanha ja huono auto, kuinka kauan mahtaa pysyä ajokuntoisena. Vaikka hankkisi uuden auton, niin tupakkaan tuhlatuilla kuukausimaksuilla tulisi auto maksettua pikkuhiljaa.
      No,Kaikkea ei voi saada ja itse kukin tekee tietenkin valinnat. Se vaan kiinnostaa, miettivätkö he itse ikinä rehellisesti koko asiaa.

• Niukkis

Niukkuudessa elävä tuttavani.

Kyseinen rouva oli polttanut 14-vuotisesta asti ja saanut sen vuoksi jopa lemput keskikoulusta. Silloin se oli jopa mahdollista. Joku muu muodollinen syykin saattoi olla mutta toistuvan koulualueella käryttämisen kyllä silloiset välituntivalvojatkin ottivat provokationa.

Rouvalla alkoivat niskarangan hermorataoireet alle 5-kymppisenä.
        Leikkaus auttoi mutta ei poistanut oireita täysin.

Kun muutaman kerran oli puhetta tupakoinnista sanoi rouva kipakasti, ettei hänelle ole pystytty sitovasti todistamaan siitä olevan mitään terveydellistä haittaa!
        Herra oli lopettanut savuttelun jo vuosia aikaisemmin!

Vasta suolistosyöpäleikkauksen jälkimainingeissa, mm. sytostaattihoitojen aikana, savuttelu loppui vähin äänin.

Tunnemme pariskunnan pitkältä ajalta hyvin ja tiedämme aineellisesti niukat puitteet.
        Herra kaupan alan tusinatyössä ja rouva ensin päivittäistavarakaupan osa-aikaisena myyjänä ja hermorataoireiden ilmettyä leikkeleiden esittelijänä 2 - 3 kertaa muutaman tunnin viikossa.

KELAn taholta ehdottivat useampaan kertaan eläköitymistä mutta vasta syöpä saattoi rouvan myöntymään.
        Ja tämä on totta!

• halojavaloja

Jokainen käyttäköön rahansa mihin haluaa vai onko aloituksen tarkoitus, että voidaan kirjoitella tuttavien elämästä?

• Savurengas.

Minulla ei ole tuttavia.
        Niinpä vastaan yksinomaan omista henkosistani.
        Mistään en ole jäänyt paitsi elämässäni.
        On ollut työtä, raskasta miehistä työtä, on katto pään päällä, ruokaa. Perusterveyskin hyvä.
        Ja matkustellut olen mielenkiintoni mukaan.

Elämä on yksinkertaista mahduttaa kulloiseenkin saldoon, tupakoi tai ei.

• m.miina

Tupakanpoltto on niin hullua hommaa, sen vasta tajuaa kun ite pääsee irti. Siihen saakka sitä puolustelee vaikka millä.

Paitsi että tuhlaavat rahojaan, he tuhlaavat myös jotain mitä ei rahalla saa - elämäänsä. Totuus on että tupakoija myrkyttää elimistöään, jos joku väittää ettei sillä ole mitään merkitystä fyysiseen vointiin, hän sumuttaa itteään pahasti. Mistä hän voi edes tietää missä rautakunnossa hän olisi jos ei polttaisi?

Ja sitten on niitä jotka väittävät etteivät he haluaa elää kuitenkaan sata-vuotiaiksi. Jokainenhan valitsee. Itse olen nähnyt, että kummasti kuolemanpelko tulee kuitenkin jossain vaiheessa kun loppu lähestyy. Morbidia näin lauantai-aamuna, sori.

Ja se raha! Joskus olen itsekin hehkuttanut, että maksan myös enemmän veroa kuin ei-polttaja, joten mulla on myös oikeus polttaa. Totuus on, että keskiverto-polttaja myös tarvitsee terveyspalveluja enemmän kuin ei-polttaja. Tämä on hieman provosoivaa, mutta vain hieman ;))

• Jos oikein pihistäis

Yksinäinen ihminen pärjää muutamalla satasella kuussa kun valitsee sen mukaan asuinpaikan.

Laskelman helpottamiseksi otetaan esim. sinkkutalous.

Pienen yksiön vuokra on noin 300 e/kk. Muuhun välttämättömään kuten sähköön ja veteen menee noin 60 e/kk. Ruokaan 100 e/kk. Vaatteisiin ym. välttämättömiin tarvikkeisiin 40 e/kk. Työpaikka ja kauppa kun on kävelyetäisyydellä, ei synny liikkumisesta kustannukisia. Jos pienipalkkaisella työstä jää käteen vaikkapa 1500 e/kk, menojen jälkeen jää vielä säästöön 1000 e/kk, vuodessa 12 000 e ja 10 vuodessa 120 000 e. Vaikka nyt 40 vuotta kun jatkaa tällä linjalla, sen jälkeen rahaa on säästössä 480 000 e. Sillä saa jo ihan kivan omakotitalon ja kohtuullisen vaikka Hesan lähistöltä ja siitähän se riemu sitten repeis.

• onni sulla

Sillä alueella, jossa yksiön saa 300 eurolla/kk, ei meille kaikille yksinäisille riitä töitä kävelymatkan läheltä.

• Se oli esimerkki
        onni sulla kirjoitti:

Sillä alueella, jossa yksiön saa 300 eurolla/kk, ei meille kaikille yksinäisille riitä töitä kävelymatkan läheltä.

kuinka säästämällä ja optimoimalla voi säästää "helposti", "järkevästi" ja "nopeasti" sen ok-talon hinnan.

Usein kuitenkin ollaan sitä mieltä, että ihmisen kelvolliseen elämiseen ei riitä pelkkä pakollisten perustarpeiden täyttäminen. Toinen tykkää poltella tupakkaa jota joku toinen ei ymmärrä lainkaan. Tämä joku toinen saattaa taas harrastaa monella muulla tavalla kallista, huonoa ja epäterveellistä elämää. Loppujen lopuksi aika harvassa on ne ihmiset joilla on vara arvostella muiden elämäntapavalintoja.

• Optimistirealisti
        Se oli esimerkki kirjoitti:

kuinka säästämällä ja optimoimalla voi säästää "helposti", "järkevästi" ja "nopeasti" sen ok-talon hinnan.

Usein kuitenkin ollaan sitä mieltä, että ihmisen kelvolliseen elämiseen ei riitä pelkkä pakollisten perustarpeiden täyttäminen. Toinen tykkää poltella tupakkaa jota joku toinen ei ymmärrä lainkaan. Tämä joku toinen saattaa taas harrastaa monella muulla tavalla kallista, huonoa ja epäterveellistä elämää. Loppujen lopuksi aika harvassa on ne ihmiset joilla on vara arvostella muiden elämäntapavalintoja.

Siinä vaiheessa kun olet säästänyt omakotitalon hinnan, olet liian raihnainen sinne muuttamaan vaan joudut rollaattoreines palvelutaloon jossa säästösi hupenevat kalliiseen asumiseen.
        Paras tapa lähteä elämästä on vuokralta ja suorin jaloin sisuskalut paskiksena.

• ...

Vilkaisin kommentit.

Ihan hyvin tuli näkökantoja esiin. Tämä tupakointi on kiintoisa asia, siitä helppo saada pintapuolisesti riitelyä aikaiseksi. Jostain syystä se vaan on helppo kiistelyn aihe. Noo, sitten saadaan melkoinen kalapaliikki päälle, kun kahvin terveyshaitat saadaan kaivetuksi esiin ja sen aiheuttamat ongelmat ympäri maapalloa. Joopajoo, kahvi tiskin alle ja kahvittelu vain kahvin tarjoamiseen luvan saaneille kuppiloille, ja kahvittelu tietenkin tapahduttava erikseen sille rakennetuissa kopeissa, koska kahviallergikot voi oireilla kahvin hajustakin :D

Tupakki on nautintoaine, ihan kuin kahvikin. Samaten alkkohooli ja huumeetkin. Se nyt on vaan silleen, että tupakointi on yleistä, koska sitä suosittu halpana huumeena suomessakin. Aikanaanhan suomessa oli kai maapallon pahin huumeongelma, jotain heroiinia kirjoitettiin lekureitten toimesta suunnilleen päänsärkyynkin. Ajat muuttuu. Mutta nyt menossa siihen suuntaan, htc- pillereitä vai saada kipulääkkeeksi reseptillä. Hasa on edelleen huume.

Ai niin, sätkän kääriminen ja kiljun keitteleminen niitä harvoja harrastuksia, mihin perceaukisella varaa. ei niillä lanteilla, mitkä niihin huveihin menee paljoa kuntosalilippuja ole vara ostella tai kesämökkejä rakennella.

=DW=

• Tuosta kahvin vaarallisuudesta...
        Ruotsissa joskus tehtiin tieteellinen koe kahvin ja teen vaarallisuudesta. Valittiin kaksi elikautisvankia. Toinen sai juoda kahvia niin paljon kuin halusi, toinen teetä. En enää muista kumpi kuoli ensin. Kuitenkin reilusti yli 80 -vuotiaana.
        Oikeasti kahvin haittoja terveydelle ei liene löydetty. Paitsi ehkä kohtuuttomasti (jotain yli 10 kuppia päivässä?) käytettynä.

• L - L

Kahvillahan on todettu olevan runsaasti terveyttä edistäviä vaikutuksia.
        Lienee jotenkin mukana mm. hiilariaineenvaihdunnassa.

Tupakan myönteisistä terveysvaikutuksista en muista lukeneeni enkä kuulleeni.

Sota-aikana ja heti sodan jälkeen käytettiin kai morfiinia melko suruttomasti.

Jokunen p-a käärinee sätkiäkin. Muutama tuttavani keräsi tumppeja mutta kukaan heistä, enkä tiedä muistakaan suurkuluttajista, ei tee kiljua puhumattakaan sen keittämisestä pontikaksi.

Itselläni oli tupakointi niin verissä, että rakennusvelkojen ollessa niskassa pahimmillaan, en vähentänyt tupakointia mutta valmistin kyllä kotiviiniä ja uuteolutta sekä keitin runsaasti ponua, halvimmillaan rehumelassista.

Tuota syöveriä kesti 4-vuotta kunnes lastenlääkärin lausunto sai minut siirtämään seuraavan savukkeen sytyttämistä.
        Olin lopettanut monesti mutta nyt se seuraava on ollut sytyttämättä 31-vuotta.

• Ai? Sä vertaat kahvia/kiljua ja tupakkaa keskenään? Minun silmissä vähän kuin vertaisi käsikranaattia ydinpommiin.
        Tässä sulle tupakka-tietoa:

"Tupakansavu sisältää noin 4000 kemikaalia. Niistä 50 aiheuttaa syöpää. Keskeisimmät tupakan haitalliset aineet ovat terva-aineet, häkä ja nikotiini.

Terva-aineet koostuvat useista kemiallisista yhdisteistä, jotka ärsyttävät keuhkoputkia, aiheuttavat limaneritystä ja yskää sekä voivat johtaa muun muassa syövän kehittymiseen. Häkä eli hiilimonoksidi on palamisen seurauksena syntyvä kaasu. Nikotiini imeytyy helposti ja nopeasti verenkiertoon suuonteloista ja hengitysteistä. Se aiheuttaa riippuvuuden yhtä helposti kuin kokaiini tai heroiini.

Tupakansavun bonusmyrkyt
        Tupakansavu sisältää myös muun muassa arseenia ja syanidia (myrkkyjä), asetonia (kynsilakan poistoaineessa ja maalin ohenteissa), metanolia (polttoaine, joka sokeuttaa ja tappaa), kadmiumia, lyijyä ja elohopeaa (myrkyllisiä metalleja), DDT:tä (tuholaismyrkky) ja radioaktiivisia aineita, kuten polonium 210:ä."

Ote sivusta
        http://www.tyokalupakki.net/pages/index.php?id=75&pid=2

• hepokatin hermot.
        L - L kirjoitti:

Kahvillahan on todettu olevan runsaasti terveyttä edistäviä vaikutuksia.
        Lienee jotenkin mukana mm. hiilariaineenvaihdunnassa.

Tupakan myönteisistä terveysvaikutuksista en muista lukeneeni enkä kuulleeni.

Sota-aikana ja heti sodan jälkeen käytettiin kai morfiinia melko suruttomasti.

Jokunen p-a käärinee sätkiäkin. Muutama tuttavani keräsi tumppeja mutta kukaan heistä, enkä tiedä muistakaan suurkuluttajista, ei tee kiljua puhumattakaan sen keittämisestä pontikaksi.

Itselläni oli tupakointi niin verissä, että rakennusvelkojen ollessa niskassa pahimmillaan, en vähentänyt tupakointia mutta valmistin kyllä kotiviiniä ja uuteolutta sekä keitin runsaasti ponua, halvimmillaan rehumelassista.

Tuota syöveriä kesti 4-vuotta kunnes lastenlääkärin lausunto sai minut siirtämään seuraavan savukkeen sytyttämistä.
        Olin lopettanut monesti mutta nyt se seuraava on ollut sytyttämättä 31-vuotta.

Tupakka sopii erittäin hyvin agrressiivisille, äkkipikaisille, heikkohermoisille ihmisille.
        Se vaan rauhoittaa kummasti.
        Väitän, että jos tupakka kiellettäisiin kokonaan, henkirikokset lisääntyisivät samassa määrin. Eli äkkipikaisesti tehdyt tapot.

• sitroen.
        hepokatin hermot. kirjoitti:

Tupakka sopii erittäin hyvin agrressiivisille, äkkipikaisille, heikkohermoisille ihmisille.
        Se vaan rauhoittaa kummasti.
        Väitän, että jos tupakka kiellettäisiin kokonaan, henkirikokset lisääntyisivät samassa määrin. Eli äkkipikaisesti tehdyt tapot.

Mietipä uusiksi.
        Jospa se tupakoitsijan aggressiivisuus, äkkipikaisuus ja heikkohermoisuus johtuukin siitä, ettei tupakoitsija ole saanut syöpäkäärylettään vähään aikaan.
        Eli mikä olikaan syy ja mikä seuraus?

• L - L
        sitroen. kirjoitti:

Mietipä uusiksi.
        Jospa se tupakoitsijan aggressiivisuus, äkkipikaisuus ja heikkohermoisuus johtuukin siitä, ettei tupakoitsija ole saanut syöpäkäärylettään vähään aikaan.
        Eli mikä olikaan syy ja mikä seuraus?

Juuri noin! On henkilökohtaista kokemusta yli 20:n vuoden ajalta.

Asiaa havainnollistaa myös jos viitsii vilkaista tupakoijien käyttäytymistä pitemmän, savuttoman jakson jälkipuolella ja sen jälkeen.

• ...
        L - L kirjoitti:

Juuri noin! On henkilökohtaista kokemusta yli 20:n vuoden ajalta.

Asiaa havainnollistaa myös jos viitsii vilkaista tupakoijien käyttäytymistä pitemmän, savuttoman jakson jälkipuolella ja sen jälkeen.

Sivusta.

Kaikkein hankalimpia alkoholisteja on entiset alkoholistit. Ne on kuivahuikka päällä täysin mahdottomia, ei niitten kanssa edes voi keskustella, aina vaan raittiuslaulu ja viinantuska päällä.

Samaa ilmiötä tupakoinnin lopettaneissa. Ne siitä asiasta keuhkoaa kaikista eniten jokapaikassa. Ja täysin suvaitsemattomasti. Nillä on oma uskonsa, kaikki muut mielipiteet vääriä. Kyse oikeastaa jostain uskonnosta. Aa on uskonlahko, vaikka hampaat irvessä muuta väittävät. Haloo, raamatun kymmenessä käskyssä mainitaan jumala yhden kerran, Aa.n kahdessatoista askeleessa jumala mainitaan kahdeksassa.

Noin muuten, kahvi on tappava myrkky. Noin 50 kupillista kahvia sisältää tappavan annoksen kofeiinia. Apoteekista saa sadan kappaleen pakkauksia kofeiinipillereitä muutamalla eurolla. Vastaa sataa kahvikupillista tavallista kahvia. Sellanen rasia naamariin, varmin tapa tehdä itsemurha reseptittömillä lääkkeillä.

=DW=

• ... kirjoitti:

Sivusta.

Kaikkein hankalimpia alkoholisteja on entiset alkoholistit. Ne on kuivahuikka päällä täysin mahdottomia, ei niitten kanssa edes voi keskustella, aina vaan raittiuslaulu ja viinantuska päällä.

Samaa ilmiötä tupakoinnin lopettaneissa. Ne siitä asiasta keuhkoaa kaikista eniten jokapaikassa. Ja täysin suvaitsemattomasti. Nillä on oma uskonsa, kaikki muut mielipiteet vääriä. Kyse oikeastaa jostain uskonnosta. Aa on uskonlahko, vaikka hampaat irvessä muuta väittävät. Haloo, raamatun kymmenessä käskyssä mainitaan jumala yhden kerran, Aa.n kahdessatoista askeleessa jumala mainitaan kahdeksassa.

Noin muuten, kahvi on tappava myrkky. Noin 50 kupillista kahvia sisältää tappavan annoksen kofeiinia. Apoteekista saa sadan kappaleen pakkauksia kofeiinipillereitä muutamalla eurolla. Vastaa sataa kahvikupillista tavallista kahvia. Sellanen rasia naamariin, varmin tapa tehdä itsemurha reseptittömillä lääkkeillä.

=DW=

Tuo lopettajien uho pitää kyllä paikkansa, mutta eiköhän se ole ihan loogista. Voi ainakin kokemuksen suurella rintaäänellä sanoa että tietää mistä on kysymys. Plus että ei enää ole tunnesidottu millään tavalla, koska on jo lopettunut.

Outoahan se vasta olisi, jos ei-polttaja (täysraitis) antaisi palautetta koko rahalla, koska sellaisella ihmisellä ei ole minkäänlaista omaa kokemusta. Samaten polttaja (alkoholisti) ei ehkä olisi enää polttaja/alkoholisti jos osaisi ulkopuolisena tarkastella omaa addiktionsa.

Ja liiallisesta vedenjuonnista voi myös kuolla. Ei se vesi silti ole rinnastettavissa tupakkaan. Tai edes kahviin.

• L - L
        ... kirjoitti:

Sivusta.

=DW=

AA-porukan kohdalla tuo saattaa pitää paikkansa.
        En tiedä koska en tunne ainuttakaan.

Tupakoinnin lopettaneita tunnen useampiakin enkä ole heissä havainnut mainitsemiasi piirteitä.
        Ylipäätään olen sitä mieltä, että meillä on taipumus siirtyä yhdestä terrorismityypistä toiseen.
        Nyt on vallalla tupakoimattomien terrori. Saattaahan siinä taustalla olla entiset savuttelijat?

Minua ei häiritse toisten tupakointi. Enää vuosiin ei edes savukken päästä tuleva savu hivele aistiani.
        Keväisin ja syksyisin poltan sikaarin tai kaksi.
        Tuntuu hiivatin hyvälle ja menee päähän.
        Enempää en uskalla leikkiä.

• Mie taas ihmettelen sitä, että mihin se raha katoaa, kun ilman tupakkaa ja kalliita harrastuksiakin kaikki mitä tulee näyttäisi menevän.

Kai se vaan on niin että mikä laulaen tulee se viheltäen menee teki niin tai näin.

Elämä on nykyisin niin hyvässä mallissa etten tarvitse enää mitään hermosavuja. Joskus tarvitsin ja elämän kriiseissä tuli tupakoitua. Silloin kun kaikki on hyvin, ei ole kiinnostusta tupakointiin eikä muihinkaan itsetuhoisiin harrastuksiin.

• tupakoinu 55v

Ei ne hukkaan mene,sillä on tosi voimakas työllisyys,tupakkitehtaan työntekijöitä kuorma -autoilijoita,laivoja lentokoneita,kauppoja,tullimiehiä,poliisia ja tuomareita ja lääkäreitä ymm työllistävää vaikutusta tässä yhteiskunnassa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      35
      6621
    2. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      22
      4791
    3. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      549
      2891
    4. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      67
      2463
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      34
      2116
    6. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      33
      1964
    7. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      42
      1658
    8. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      41
      1615
    9. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      32
      1613
    10. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      7
      1351
    Aihe