Paksu kirjekuori

Oli taas postissa tullut. 'Taidetta ilman käsiä'.. oli hienoja kaksosaisia joulukortteja, pakettikortteja, pieni kalenterikin. Mukana n. kymmenen euron lasku.
Onkohan ihmisiä, jotka laittaa niitä röyhkeästi, maksamatta..

Aiheeseen kun tultiin..

Ekoja jouluvaloja jo näkee pihoilla. Mitkä ne kauneimmat, värilliset vai ilman, minkä väriset?
Pitäis jo alkaa katsoo palaako itellä vanhat, ihan perusvalot, ei led, ne on jotenkin "kovat".
Millasia uutuuksia kauppoihin mahdollisesti tullu.

51

5406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joulu on out.

Pyytämättä ja yllättäen.....

Eräs järjestöjen kyseenalaisista ja pahoista tavoista asettaa ihmisen omatunto koetukselle ja monet moralistithan maksavat.

Minä en. Ja aivan yksinkertaisesta syystä: en ole tilannut, en pyytänyt!

• Sibone*

Mutta lähetätkö?
        Jos maksaa, ja käyttää niitä.. moniko uskoo, että oon moralisti.. tuon suhteen ;)

• Joulu on out.
        Sibone* kirjoitti:

Mutta lähetätkö?
        Jos maksaa, ja käyttää niitä.. moniko uskoo, että oon moralisti.. tuon suhteen ;)

En myöskään lähettele, niitä.
        Vaan ostan kaupasta tai joskus jopa teen itse persoonallisia.

• Joulu on out. kirjoitti:

En myöskään lähettele, niitä.
        Vaan ostan kaupasta tai joskus jopa teen itse persoonallisia.

Itsetehty kortti on tavallaan jo joululahja :)

• Joulu on out.
        Sibone kirjoitti:

Itsetehty kortti on tavallaan jo joululahja :)

Niinpä juuri, ymmärsit ytimen ja kun miehenä lähetän, sitä arvostetaan ehkä ripauksen enemmän :)

• Joskus olen maksanut, mutta en ole milloinkaan niitä lähettänyt.
      Siinä on vaara, että vastaanottaja ajattelee, että onkohan tuo maksanut.
      On se imago minullakin ;), ja sitä pitää vaalia. Muuten se on aika rähjänen , se imago nimittäin.
      30 korttia lähettelen, olen yrittänyt vähentää, mutta kun suku on samalla paikkakunnalla, niin niitä kertyy.
      Korteissa yritetään jopa huomioida vastaanottaja, niin ne tekee muutkin.
      Silloin kauan sitten, kun minulla oli hevonen, niin puolet korteista, jotka sain, oli hevosenkuva.
      Perusvalot on minullakin, mutta katso ympärillesi, niin sellaiset harmaansiniset valot on minun mielestä aika hyvännäköiset.

• En muista, onko noita tullut joka vuosi. Tuskin oon maksanut, mutten myöskään lähettänyt. En minäkään halua, että vastaanottaja olettaa mun lähettäneen maksamattoman kortin :)
        Hyvään tarkoitukseen rahat menisi, ja jostain sitä heille tulee, kun moiseen on varaa.
        Samoin, vastaanottajan yritän ottaa huomioon. Lapsiperheille, eläinten ystäville, vanhemmille ihmisille katsoo vähä mitä kortti esittää.
        Itse, kun saa valokuvakortin lapsista, tai itse askarrellun sitä kyllä osaa arvostaa!
        Tuttavalla on ollut 3-4 vuotta sinisenharmaat valot, isohkot pallot, siis kestävät?
        Ne jo valaiseekin, kaikkee uutta kun tulee, joka loppusyksy varmaan.

• Sibone kirjoitti:

En muista, onko noita tullut joka vuosi. Tuskin oon maksanut, mutten myöskään lähettänyt. En minäkään halua, että vastaanottaja olettaa mun lähettäneen maksamattoman kortin :)
        Hyvään tarkoitukseen rahat menisi, ja jostain sitä heille tulee, kun moiseen on varaa.
        Samoin, vastaanottajan yritän ottaa huomioon. Lapsiperheille, eläinten ystäville, vanhemmille ihmisille katsoo vähä mitä kortti esittää.
        Itse, kun saa valokuvakortin lapsista, tai itse askarrellun sitä kyllä osaa arvostaa!
        Tuttavalla on ollut 3-4 vuotta sinisenharmaat valot, isohkot pallot, siis kestävät?
        Ne jo valaiseekin, kaikkee uutta kun tulee, joka loppusyksy varmaan.

Nuo, mitkä minä näin tutulla oli näitä pieniä valoja, mutta aika hyvin valaisivat, paremmin, kun minun nämä vanhat.
        Niitä keräyksiä on Joulunalla.
        Yksi kerääjä muistuu mieleen.
        Se paljastui myöhemmin huijakseksi, olikohan tarkoituksena kehitysvammaisten lasten tukeminen.
        Siihen oli saatu soittamaan paikkakunnan kunnanvaltuutettu, nainen.
        Minä hänelle sanoin, että nämä tukemiset kuuluu valtiolle, että valtio vähentää omaa tukemista, mitä enemmän te keräätte.
        Meinas, että ei sieltä tule tarpeeksi. Minä inkutin, että käyttäkää joukkovoimaa, kun hänen puolue oli hallituksessa.
        Tämä suuttui kun ampiainen, haukku minut sydämettömäks, ja sanoi, ettei ala pitempään jaaritella.
        Myöhemmin paljastui, että hyvin pieni osa meni siihen tarkoitukseen, silkkaa huijausta.
        Lehti olisi tullut, siitäkin sanoin, että rahat pitää mennä siihen tarkoitukseen kaikki, mitä minä lehdellä teen, kun ei tule luettua kuitenkaa.

• Olen joskus hätäpäissäni lähettänyt näitä "ilmaisia" kortteja jos ostetut eivät ole riittäneet. En periaatteessa maksa mitään mitä en ole tietoisesti tilannut.

Jouluvaloja harkitsen juuri. Uusi koti ja olisi kiva saada jotain ihan uutta parvekkeelle. Sellaiset roikkuvat jääpuikon näköiset on kivat. Paljon on vaihtoehtoja.

• Kivoja on ne jääpuikon näköiset, sellanen verkko kait ollu jo pidempään.
        Se on vähä mihkä ne laittaa. Ja tosiaan, vaihtoehtoja paljon.
        Itellä usein parvekelaatikoissa havujen ja gallunoiden seassa. Yks vuosi oli moniväriset, vähä kuin irtokarkkeja :) Ne paloi aika nopeasti, vaikka oli sisä/ulkokäyttöön. Sisälläkin oli kivannäköiset, vaihtelu virkistää :)

• En maksa mitään mitä en ole tilannut. Tosin en niitä lähetäkään.
      Mulle siihen noin kymmeneen kortiin jotka lähetän riittää kyllä raha ihan omasta takaa.
      Ja joskus ostan niitä jotka menee jollekin hyväntekeväisyyteen, niissähän on postimerkkikin yleensä maksettu. Ne on kuitenkin vapaasta tahdosta maksettuja.

Valoja on siellä ja täällä pihoilla näkynyt jo ihan ensimmäisistä hämärän hetkistä alkaen. En katso niitä enää jouluvaloiksi vaan ihan pimeyden poistajiksi.

Enkä muutenkaan pohdi vielä sen kummemmin joulua. Lahjat odottaa paketoimista tossa pöydällä mutta nekin vien jo paljon ennen joulun alkua.

• Tuossa joululahja-asiassa mä sua kadehdin (ainakin;)
        Miten osaat niin ajoissa hankkia?! Aikuisten kesken aina päätetään, ei lahjoja.. mutta ei se ihan päde.. keksi siinä sitte jotain.
        Nuorisolle seteli, ja jotain pientä.
        Alle kouluikäisille tarvii kysyä vanhemmilta vinkkiä, jos vielä joulupukkiin uskovat.
        En minäkään joulua pohtisi, mutta kun se tunkee postilaatikosta.. ensin kuori, jossa kortit laitetaan, sitte pari joulukalenteria (yhden hengen talouteen:), sen jälkeen tuo avauksessa mainittu..!

• Sibone kirjoitti:

Tuossa joululahja-asiassa mä sua kadehdin (ainakin;)
        Miten osaat niin ajoissa hankkia?! Aikuisten kesken aina päätetään, ei lahjoja.. mutta ei se ihan päde.. keksi siinä sitte jotain.
        Nuorisolle seteli, ja jotain pientä.
        Alle kouluikäisille tarvii kysyä vanhemmilta vinkkiä, jos vielä joulupukkiin uskovat.
        En minäkään joulua pohtisi, mutta kun se tunkee postilaatikosta.. ensin kuori, jossa kortit laitetaan, sitte pari joulukalenteria (yhden hengen talouteen:), sen jälkeen tuo avauksessa mainittu..!

Pieni neuvo sulle lahjojen suhteen:
        Kun pitkin vuotta kiertelet kaupoissa ja näet jotain joka saa sut ajattelemaan jotain ihmistä, että sopisi sille tai tollaista hän on ajatellut, osta se heti ja laita jonnekin kaappiin.
        Ei se ole sen kummempaa. Tietysti meilläkään ei satsata kalliiseen mutta kun vastaan tulee jotain niin ostan pois.
        Sitten kun tulee joulu tai joku muu lahjuksien aika niin pistän pakettiin.
        Ei tule paineita ja toisekseen tulee halvemmaksi pitkin vuotta ostella. Ja vielä sekin että on ostettu/ tai tehty ihan ajatuksella tietäen mistä toinen tykkää :)

Jos sitten on jotain ihan tähdellistä mitä haluavat niin kyllä siitä tulee selkeä tieto, ainakin meillä.

• tulisilla kirjoitti:

Pieni neuvo sulle lahjojen suhteen:
        Kun pitkin vuotta kiertelet kaupoissa ja näet jotain joka saa sut ajattelemaan jotain ihmistä, että sopisi sille tai tollaista hän on ajatellut, osta se heti ja laita jonnekin kaappiin.
        Ei se ole sen kummempaa. Tietysti meilläkään ei satsata kalliiseen mutta kun vastaan tulee jotain niin ostan pois.
        Sitten kun tulee joulu tai joku muu lahjuksien aika niin pistän pakettiin.
        Ei tule paineita ja toisekseen tulee halvemmaksi pitkin vuotta ostella. Ja vielä sekin että on ostettu/ tai tehty ihan ajatuksella tietäen mistä toinen tykkää :)

Jos sitten on jotain ihan tähdellistä mitä haluavat niin kyllä siitä tulee selkeä tieto, ainakin meillä.

Niinhän se ois viisasta, ja välttyisi ruuhkilta. Jotenkin vaan tuntuu, että kaikilla on kaikkea. Lahjakortti on hyvä, mutta tysä vaihtoehto.

Onhan se yksi "köriläs", joka usein tulee mieleen kun yksin kaupoilla. Jos jotain löydän, en toki säilytä, vaan tilaisuden tullen heti; "eiks tää oo kiva, tai viitsitkö sovittaa", jos vaate kyseessä. Tiedä sitte, eikö oo raaskinut sanoa, kun kaikki on ollut mieluisaa, ainakin kelvannut ;)

• Ostan Unicefit

Moraalitonta on lähettää kortteja koteihin joihin niitä ei ole tilattu. Moraalitonta on myös olettaa pystyvänsä vetoamaan ihmisten omaantuntoon. Maksan vain sen mitä olen ostanut omasta tahdosta. Yleensä heitän kortttikuoret roskiin avaamattomina, joskus käytän kortit joidenkin vähempiarvoisten "pakkolahjojen" nimikortteina.

• Mistäköhän voit olla varma, että ne on korttikuoria?)
        En ois kyllä heittänyt roskiin avaamatta, sen verran utelias.. tiedä vaikka vielä maksaisin..
        Hyväntekeväisyyskortteja oon viimevuosina ostanut.. On sukulaisia, joilta puoliso menehtynyt syöpään.. katson, minkä hyväksi se kortti menee.
        Unicefia myös, lienee aina hyvä vaihtoehto.

• yks känkkis

Mä viivaan aina kuoren päältä nimeni pois ja kirjoitan kuoreen sanan "palautus",
      samoin teen nimettöminä tulleille ja kiikutan postiin.

Se, meneekö ne sitten takaisin alkuperäiselle lähettäjälle, on arvoitus, mutta mä en niitä maksa, eikä "omatuntoni" salli ilmaiseksi ottamista.

• Sinänsä hyvä idea/ajatus.. eipä oo tullut mieleen aiemmin..
        Toisaalta, jos et käytä, mitä ilmaisin tulee, ei sen pitäis omaa tuntoa kolkuttaa?

• talvivaloja nykyään

Olen maksanut taidetta ilman käsiä kortteja ihan vaan myötätunnosta, en mistään moraalisesta velvoitteesta, koska olen itse käsitöitä ja taidetta harrastava. Olen miettinyt, että mitä sisäisestä elämästäni jäisi jäljelle, jos menettäisin käteni. Nivelvaivoja on, joskus huolestuttavastikin. Olen oikeakätisenä harjaannuttanut ihan vaan varmuuden vuoksi vasenta kättäni, että jos oikea käteni menisi toimintakyvyttömäksi, niin vasen käsi vois palvella tekemisen tarvettani. Ihmisellä täytyy olla palava tarve taiteen tuottamiseen ja itseilmaisuun, jos opettelee maalaamaan suullaan tai varpaillaan.

Kevätkorttisarjoja en ole joka kerta maksanut, kun en tarvitse niitä niin paljon kuin skj-kustannus niitä minulle lähettää. Joulkorteissakin on turhan monta jeesusaiheista, joita ei huvita käyttää. Useimmat kortit ovat käyttökelpoisia ja siksi maksan pahetin. Kalenteriakaan en tarvitse. Olen antanut sen eräälle mummolle.

Sinertävänvalkoinen led-valo on kovan näköistä, puhumattakaan täys sinisistä. Mulla on yhdet snertävänvalkoiset käytän niitä maljakossa ajastimella herätysvalona makuuhuoneessa. Sinertävä valo herättä parhaiten. Pehmeänvalkoisia talvivaloja minulla on muutamat. Olen niihin tyytyväinen. Yks sarja on kynttilälyhdyn sisällä ulko-oven vieressä. Vanhat polttimovalot laitan verannalle. Niistä syntyvä hukkalämpö ei mene haaskuuseen, kun verantaa jokatapauksessa lämmitetään sähköllä, kun siellä talvehtii pelargonioita..

• "Eläviä" kynttilöitä ja tuikkuja oon poltellu tähän asti. Nyt vasta harkinta sähköisistä valoista.
        En tiedä myötätunto, vai mikä ois oikea ilmaus.. mutta taidan maksaa ne kortit.
        En koe sitä sellaseksi kerjäämiseksi, kuin esim. joskus tulee puhelinsoittoja nimeltämainitsemattomilta tahoilta. Niistä tulee tosi vaivautunut olo, jos kieltäytyy.. esim. tilaamasta nimeroa paria jotain lehteä. Tuttavani on tilannut, sen jälkeen tullut lähes hyökkäävä puhelu, lisää pitäisi tilata.

• ...

Millähän direktiivillä tuollainenkin kerjääminen lie sallittua, en tiedä.

Lähetetään tavaraa ja mukana "vapaaehtoinen" lasku.Haloo, missä palautuskuori?

Johan tuossa telkkarissa joku hihhuli näkyi olevan steissillä laulamassa joululauluja, uudelta levyltään, tottakai. Iteasiassa se joulussa parantunut, että alkaa olemaan tehellisesti markkinajuhlaa, siihen koko homma perustuu nykyään. Kaikenlaisen muun lässytyksen voi jättää omaan arvoonsa.

Jaa korttien lähettäminen, eip kiinnosta, ei ole mitään syytä lähetellä yhtään mitään kenellekään. Sinne ne menee, paperinkeräykseen, kuten kaikki muukin tauhka.

=DW=

• Usempikin ihminen on sanonut, että jos vuosi menee, eikä edes näe.. oli sitte kyseessä sukulainen, ystävä.. miks toivottaa Hyvää Joulua?
        Onhan siinä tosin toivotukset myös Onnelliselle tulevalle vuodelle.

Niin, joku palautti kortit samassa kuoressa, olematta varma, palautuuko oikeaan paikkaan.

Yllättäen ja tilaamatta, tuli kirjekuori.
      Tuskinpa joudun alimpaan kuumaan paikkaan, vaikka ne kortit lähetänkin, maksamatta.

Röyhkeää on laittaa ehkäpä maksukyvyttömälle ihmiselle rahananomispakkoa.
      Pakkohan se ei toki ole.

Eiköhän ihmisten elämästä löydy suurempiakin syntejä, jos niitä hakemalla haetaan?
      Olkaamme armollisia muillekin kuin vain itsellemme?

• Sillä kait se tasapaino säilyy, toiset maksaa vaikkei laita kortteja.
        Joku laittaa, mutta ei maksa.
        "Hukkaanhan" ne menee siinäkin tapauksessa, jos ei maksa eikä laita.
        Tuskin kukaan tuomitsemassa.

• ei hävetä...

Aina maksan vain10 euroa tilaamattomista korteista ja myös lähetän ne, usein suuremmaksi osaksi ulkomaille.

• Siinä taisi olla summa valmiina, ei kovin iso. Voisihan se olla "omantunnon" mukaan.. ois vaikeampaa.

• Ostaminen on vapaaehtoinen tapahtuma. Laskua ei tule, jos et mitään tilaa.

En ole noita laittanut. En myöskään pidä tavasta, jolla rahaa "kerjätään". Mistä edes voin tietää, kenelle rahat päätyisivät, jos päättäisin olla "hyväsydäminen". Kyllä sitä ihmisten "hyväsydämmisyyttä" käytetään hyväksi niin monella tavalla.
      Hyväsydämminekin voi olla monella tavalla. Minä olen sitä omalla tavallani. Kun apua annan, tiedän sen varmasti menevän oikeaan kohteeseen.

Kohtahan nuo pitäisi laittaa, "jouluvalot". Alkaa olla tuo saunapolku sen verran pimeä. Eikä mitään värillisiä, mistään sirkusmaisista valoköysistä puhumattakaan. Ihan vaan luonnollista valoa säteilevät perusvalot tuonne sireenipuskan oksille.
      Sitten joulun aaton aattona voin viritellä kuistin ikkunalle tähtivalot, värittömät.
      Uuden vuoden jälkeen pois, viimeistään loppiaisen.

Kai niitä uutuuksia löytyy kauppojen hyllyiltä, mutta hyvin pärjään näillä entisillä.

• Olet samaa mieltä suurimman osan kanssa täällä tuossa korttiasiassa.
        En osaa pitää sitä "kerjäämisenä". Mutta jokaisella on oma mielipiteensä..

Vaikkapa läheinen apua tarvitseva sinun hyväsydämisyyden kohteena.. silloin voi olla varma, että menee oikeaan paikkaan..
        Taitaa olla valoköydet kohta mennyttä aikaa.. en muista kovin nähneeni viimevuosina. Ne vasta kamalia oli, värilliset valot, jotka vilkkui.. iltakävelyllä jo ohikulkiessa silmiin sattui :)
        Onhan se luonnollinen aina luonnollinen, ja makujakin kun on niin monenlaisia.

• hei kki

Minulle on tullut ne kortit jo monta vuotta, aina olen niistä jotain maksanut.

Nyt maksoin 20 euroa..... enkä lähetä ainoatakaan korttia :)))

Vanhatkin taitaa olla jossain piironginlaatikossa.

• No nehän voi olla joskus vaikka arvokkaita keräilykappaleita :)

• En ole aina maksanut, joskus kyllä. Mutta ei mua myöskään häiritse että lähettävät. Se on ilmainen lahja jonka ovat hyyvyttään lähettäneet, Niin kuin kaikkien lahjojen kanssa, se saattaa synnyttää halun antaa vastalahjan (tässä tapauksessa rahaa) tai sitten ei. Jokainen tehköön oman valintansa.

Jouluvaloista sisällä, värillinen putkivalo on edelleen kaunein ;D Ledit taitaa valloittaa maan, haluamme tai ei, säästävät sähköä jonkun verran. On niitä jo muunlaisiakin kuin ne sinertävän valkoiset.

Mä tykkään kyllä väristä. Mutta toisaalta jos kaikilla olisi pelkkää väriä, se voisi olla liikaa. Mutta isoa sen pitää olla. Ei mitään pikkuräpellystä :))

Kun nyt pääsin vauhtiin, niin pakko kertoa että lenkkipolun varrella on talo, joka somistaa katonreunaa vihreällä putkivalolla. Sehän on sanomattakin ihanan näköistä :)) mutta tuo myös sellaisen fiiliksen että siinä talossa joulua odotetaan innolla, ja koko perheen voimin. Juuri sellaista kuin joulun kuuluu ollakin, yhdessä tekemistä. Ihanaa.

• Kauniistipa ajattelet tuon korttiasian ja osaat sen ilmaista!

Voihan putkivalo ;) Kun en jouluvaloihin osaa sellasta yhdistää, muuta kuin sen valoköyden, johon en koskaan paremmin oo tutustunut. Varmaan helppo laittaa ihan suoraksi putkeksi, vaikeampi taivutella.
        Vihreä oli mulla yhteenaikaan suosikkivärinä.. ne oli kyllä aika pieniä, mutta paljon niitä lamppuja.
        Jostain syystä sininen ei ole koskaan oikein "napannut" itselle, mutta ei näytä pahalta kun näkee, ekana nytkin oon siniset nähny.. täällä ei vielä kovin paljoa valoja laitelleet.

• Nyt alkaa myös se pysyvän lumen odottelu, ainakin minulla.

• Veteraanin poika

Taidetta ilman käsiä taitelijat on lopettaneet jo aikoja sitten, maininta heistä lähetyksessä on pelkkää kusetusta. Muutenkin veteraaneihin vetoaminen on pelkkä petos, rauhan turvaajat jotka lähti verotonta autoa hakemaan on muka veteraaneja ja korjaavat potin joka on kerätty. Ja lissää pitäis saaha.

• xppe
        Veteraanin poika kirjoitti:

Taidetta ilman käsiä taitelijat on lopettaneet jo aikoja sitten, maininta heistä lähetyksessä on pelkkää kusetusta. Muutenkin veteraaneihin vetoaminen on pelkkä petos, rauhan turvaajat jotka lähti verotonta autoa hakemaan on muka veteraaneja ja korjaavat potin joka on kerätty. Ja lissää pitäis saaha.

Älä jauha paskaa. Tuolta löytyy kuvatkin: http://www.sjkkustannus.fi/aloitus.html

• |||

Eihän aloittajan asiassa puhuta veteraaneista, vaan suulla ja jalalla maalaavista taiteilijoista.

Toki veteraaniasiakin on tärkeä, muttei aloituksen aihe.

• ||| kirjoitti:

Eihän aloittajan asiassa puhuta veteraaneista, vaan suulla ja jalalla maalaavista taiteilijoista.

Toki veteraaniasiakin on tärkeä, muttei aloituksen aihe.

Ok, lähtee tämä poiskin.
        Hyvä kun huomautit.

• |||
        k-kotton kirjoitti:

Ok, lähtee tämä poiskin.
        Hyvä kun huomautit.

Miksi pitäisi poistua? Asiaahan kirjoitit, samaa olen minäkin mieltä.

• vantaannainen
        Kyllä lunta vähä sais tulla. Mieluiten niin, ettei ihan joka päivä pyryttelisi.

• 19,75 oli lasku. "Kaikki lähetykset tulevat nähtäviksi, eikä niihin liity osto- tai palautusvelvoitetta."
      Joskus maksan, joskus en. Joskus lähettelen niitä, vaikka en olisi maksanutkaan. Ilman omantunnontuskia.
      Olen ostanut muitakin SJK:n taidetuotteita. Liiketoiminnasta tuleva voitto menee yhdistykselle, joka jaetaan taiteilijoille. Minusta on hienoa, jos vaikeasti vammainen pystyy itse ansaitsemaan elantoaan, eikä ole täysin yhteiskunnan tukien armoilla.

En laita jouluvaloja pihalle. Kynttilälyhdyt etuovelle ja terassille sekä kyntteliköt ikkunoille riittävät. Minulle joulumieli tulee ilman härpäkkeitäkin. Less is more. Kaikessa.

• Oiskohan erilaiset lähetykset.. Jouluvalikoima 9,95.. tosin ei loppusumman kohdalla. Jos kuka haluaa, voi siihen tosiaan näköjään laittaa muunkin summan.

Onhan se liika aina liikaa. Ja valot ei tuu samalla tavalla esiin, jos muuten valoa ympärillä.
        Suunnilleen metsän keskellä ne on eri asia, aiemmin tulee laitettuakin, ei muita piha, katuvaloja.
        Se ajoituskin on kuka mitenkin.. jokaisen oma asia, mutta kyllä maaliskuulla jo alkaa pihavalaistus näyttää turhan talviselta. :)

• m.malgrande
        Sibone kirjoitti:

Oiskohan erilaiset lähetykset.. Jouluvalikoima 9,95.. tosin ei loppusumman kohdalla. Jos kuka haluaa, voi siihen tosiaan näköjään laittaa muunkin summan.

Onhan se liika aina liikaa. Ja valot ei tuu samalla tavalla esiin, jos muuten valoa ympärillä.
        Suunnilleen metsän keskellä ne on eri asia, aiemmin tulee laitettuakin, ei muita piha, katuvaloja.
        Se ajoituskin on kuka mitenkin.. jokaisen oma asia, mutta kyllä maaliskuulla jo alkaa pihavalaistus näyttää turhan talviselta. :)

Oma paketti sisälsi taidekalenterin, siksi kalliimpi.

Näinhän se on, että jokainen tekee joulusta (elämästä yleensäkin) oman näköisensä. Ei minua haittaa, jos muut ihmiset tykkäävät rönsyillä valojen ym. suhteen. Itseäni viehättää askeettisuus, vähän kaikessa. En haltioidu materiasta vaan asioista ja ihmisistä. :)

• m.malgrande kirjoitti:

Oma paketti sisälsi taidekalenterin, siksi kalliimpi.

Näinhän se on, että jokainen tekee joulusta (elämästä yleensäkin) oman näköisensä. Ei minua haittaa, jos muut ihmiset tykkäävät rönsyillä valojen ym. suhteen. Itseäni viehättää askeettisuus, vähän kaikessa. En haltioidu materiasta vaan asioista ja ihmisistä. :)

Palaan vieläkin tuohon postilähetykseen. Nimim. xppe hiukka ylempänä laittanut linkin osoitteesta, joka 'saatekirjeessä'. Kirjoittajana nainen, joka polion sairastettuaan menettänyt käsiensä toiminnan. Maalaa suullaan, kuten myös kirje kirjoitettu.

Joulu tulee.. toivottavasti jokainen saa tehdä siitä omannäköisensä.. Siinä on paljo vapaata, normityöajoilla työskentelevillä. Joillain perhesuhteet kärjistyy, odotuksiin, pettymyksiin.. Onneksi pienehkö joukko, kun kotihälytyksiä tarvii.. mutta sekin on liikaa.

Eläköön erilaisuus! Kaunis tuo sun viimeinen lause viestissäsi.. :)

• Pöllöttäjä

Otin tohon esille ja aion maksaa. Eivät ole sen kalliimpia kuin muutkaan kortit. Jos en ole maksanut, en ole myöskään lähettänyt.

Huono omatunto on aina, jos ei osallistu auttamisiin, mutta nyt alkaa tulla raja vastaan. Kun missään ei riitä lantti tai pari, vaan se on aina kymppi tai kaksi vähintään. Pankkiautomaatillakin tuntee itsensä itaraksi koronkiskurieukoksi, kun ei anna rahaa Afrikan kaivoihin ja tyttöjen koulutukseen.

Kaikki jouluvalot on kauniita. Viime vuonna näkyi paljon sinistä, ihan ok. Hirveä ylenpalttisuus ja porot ja pukit eivät ole suurimpia suosikkejani.

• Mulla ei kyllä pankkiautomaatilla tuu minkäänmoista huonoo omaatuntoo.
        Jos ei jää lueskeleen alkutekstejä, pääsee vähemmällä ;)
        Hiljattain oli tavaratalon aulassa Punaisen ristin lippaan kans vanhempi naishenkilö, onhan heitä siellä aika ajoin. Siitä ohikävellessä tulee vähä vaivautunu olo. Niin, tuo piti mainita, että ihan päähäpistosta viimeksi laitoin muutaman kolikon. Sai ystävällisen hymyn, kera kiitoksen, ja pienen tarran.
        Pitänee liimata se rahapussiin ;)

• Kävelin tänään täällä omakotialueella ja katselin kaikenlaisia valaistuja ikkunoita. Onnellisten kotien näköisiä ne minusta ovat.
      Sitten yhtäkkiä tuli mieleen ne monet kuolemantapaukset joita ihan parin vuoden aikana on ollut joita sitten monet naapurit ja tutut ovat ihmetelleet. Varmasti monella heilläkin on ollut onnellisen näköisiä ikkunoita.
      Kun ei voi tietää toisten sisäistä tuskaa.
      Mutta kauniita ne ikkunat on joka tapauksessa joita ihailin.

• Niinpä, ja ihan tuoreena tuo Alavuden juttu. Palstalla ollu juttua vihasta.. ja rakkaudestakin. Sairasta on mustasukkaisuus, jos sellanen motiivina.. kaukana rakkaudesta, omistuksenhalua.
        Ja tosiaan, esim. naapureille, murheelliset tapahtumat tulee useimmiten yllätyksenä.

Täällä ei tähän mennessä kovin vielä "koristevaloja".. Tunnelmallisia lyhtyjä, joissa aito kynttilä kylläkin ollut pitkin pimeää syksyä.
        Oletettavasti, kun ei luntakaan alkaa valoja ilmaantua.
        Hienoa on iltakävelyillä niitä ihastella. :)

• Kahvihammas

Vieläkö niitä Taidetta ilman käsiä-kortteja tulee postiluukusta joulun alla? Mistähän johtuu, ettei tähän talouteen tule ikinä?

• Anonyymi

En ymmärrä tällaista pakkomyyntiä. Niitä kortteja on tullut vuosia ja koska en laita rahaa niin en myös lähetä niitä. Annoin palautteen sähköpostissa ja toivon että loppuu niiden korttien saaminen. Jostain ne osoitteenkin onkii🤔

• Anonyymi

Enää ei varmaan tullut kuorta Itä Helsinki osoiteeseni vuokra talon yli 20 vuoteen.Nuorena todella maksoin aina kuoressa olevan saten mukana tuleen laskun.Kun ikää tulee en kyllä maksaisi.Niitä samoja korteja on sitten myynissä ainakin Itä Helsinki Vida, Kiertyskeskus.Keties kuolinpesien?

• Anonyymi

Jo vuosia olen palauttanut lähetyksen avaamattomana. Samanlainen lähetys kuitenkin tulee vuodesta toiseen. Nyt annoin lopulta periksi ja maksoin kortit, vaikka paperinkeräykseen menevätkin...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      342
      8592
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2551
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2318
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1945
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1522
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1361
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1327
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      178
      1305
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1300
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1207
    Aihe