"Isovanhempien jutut"

Ei sanottavaa

Tämä on otsikko.
Puhutaanko lapsenlapsista koskaan?
Vaikuttaa siltä, että puhe koskee vain anoppi-miniä-suhdetta. Ilmeisesti lapset ovat niin sivuseikka, että heitä ei aina edes mainita.

Ilmeisesti lapsenlapset eivät ole kiinnostava puheenaihe.

17

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omaan monta titteliä

      Kyllä täällä puhutaan isovanhemmista: mummoista, ukeista sekä anopeista että appiukoista, ovathan hekin isovanhempia.

      Myös äidistä, isistä, lapsista ja lapsenlapsista.

      Ja on täällä juttuja muistakin sukulaisista ja sukuun kuulumattomista - mm uusiomummoista ja uusioukeista sekä toki uusioanopeista että uusioappiukoistakin. Uusioperheistäkin.

      Myös äitipuolista, isäpuolista, ex-kumppaneista ym ym kun vaan katsot pidemmälle eri keskusteluketjuja.

      Ja kyllähän ne lastenlapset ja heidän vanhempansa ovat isovanhemmilleen
      mieluinen ja rakastettava puheenaihe - ainakin useimmille.

      t.
      eräs anoppi/mummo/äiti/tytär/miniä

      • Ei sanottava

        Huomaatko, että mainitset itsekin lapsenlapset 2 kertaa. Aikuisia henkilöitä sen sijaan mainitset useista eri ryhmistä ja hyvin monilla eri nimityksillä.

        Lapset ovat aina taka-alalla. Tänä päivänä niin kaukana, että heidät voidaan hylätä väkivaltaisiin oloihin kuolemaan asti, koska aikuisilla on tärkeää tekemistä keskinäisissä suhteissaan, palavereissaan, nykyisten ja exien ongelmissa, tapaamisissa, hylkäämisissä ja vihassa.

        Isovanhemmat ovat mielestäni henkilöitä, joiden aikuisilla lapsilla on lapsia.
        Isovanhemmuus on tämän palstan kirjoittajilta unohtunut.

        Käsittäisin niin, että palstalla on tarkoituksena keskustella nimenomaan isovanhemmuudesta, suhteista lapsenlapsiin, heidän ilojensa ja surujensa kohtaamisesta.
        Keskustelujen pääteemaksi on kuitenkin muodostunut aikuisten keskinäiset suhteet. Monissa tapauksissa ei lapsenlapsia edes mainita, vaan ristiriidat eri sukupolvien välillä turhauttavat kirjoittajia.


    • ei karsinoida ketään

      Höpöhöpöjä puhut, hyvä 'Ei sanottava'

      Luetteloin tämän palstan aiheita henkilöryhmittäin ja koska tämä on 'Isovanhempien palsta' mainitsin heidät aluksi. Etenin loogisesti aikajanalla isovanhemmista - lastenlapsiin. Toki en kaikkia erikoisryhmiä edes maininnut.
      Joten, jos luet ' Isovanhempien keskustelupalstaa' , niin huomaat isovanhempien todellakin välittävän jälkikasvustaan - niin suvustaan, lapsistaan kuin lastenlapsistaan.

      Toki täällä on myös isovanhempien iässä olevia kirjoittajia, joilla ei ole lapsia tai lastenlapsia ja sekin on minusta ainakin mielenkiintoinen näkökulma
      tällä kaikille avoimella keskustelupalstalla.

      • Ei sanottavaa

        Lapsenlapsista ei tällä viikolla ainakaan ole puhuttu.

        On riidanhaluisen miniän kirjoitus ikävästä anoppisuhteesta, toisen miniän mietteitä pitääkö ja kuinka siivota jälkensä viikonloppuvierailun yhteydessä, miniän valitus isovanhempien syrjivästä lapsenlapsen kohtelusta, isyystestistä isovanhempien näkökulmasta, mummun valitus uusiolapsen ikävästä asenteesta (ainoa sopiva "isovanhempien jutut"-nimikkeeseen)
        Sitten taas miniän valitus isovanhempien pitkistä kyläilyistä jne.

        Minusta palstan ajatus ei täyty. Kukaan ei kerro mitään lasten ja isovanhempien yhteisistä asioista tai edes muistele lapsuuttaan.
        Palsta on täynnä katkerien ihmisten purkauksia.

        Ei se mitään, hyvähän on, että ketään vahingoittamatta keventää mieltään.
        Pistää vain silmään se, ettei oikein kenelläkään ole suhdetta lapsenlapsiin.


    • mummikahdelle
    • 00 00 00

      Kuvailkaa millainen on hyvä isovanhempi/mummola ja mitä siellä tehdään.

      Se, ettei palstalla kerrota nimenomaan lapsenlapsista johtuu siitä, ettei lapsista mielellään laiteta henkilökohtaista nettiin.

      • Henk.koht. :)

        ...mutta henkilökohtaisista kaunoista ja riidoista kirjoitetaan estoitta.
        Ja sitten vielä jäkätetään päälle, kun joku ei haluaisi niitä lukea isovanhempien palstoilta!


    • Riidanhaluinen

      Tämän osion otsikko on isovanhempien jutut. Isovanhemmuuteen kuuluvat sukulaisten lisäksi paljon muutakin kuin lastenlapset. Itse asiassa - kaikki mistä isovanhempi haluaa keskustella ja jotka häneen jotenkin liittyvät.

      Kannattaisiko nyt pyytää Suomi24 -palstan ylläpitoa määrittämään tarkemminkin mistä saa missäkin keskutella? Olisiko se ratkaisu ensimmäiselle kysyjälle? Voihan hän aloittaa vaikkapa palstan sheriffinä?

      Ei sanottava -nimimerkki on kovin dramaattinen. Hylkäämisistäkö isovanhempien palstalla nyt pitäisi etupäässä keskustella ja väkivaltaisista oloista, kamaluuksista? Uikuttaa toisten ihmisten kohtaloa? Muistetaan sitten myös se, vain murto-osa väärinkohteluista päätyy otsikoihin. Harva niitä kuitenkaan hyväksyy ja maiskuttelee niillä asioilla.


      Kyllä sana valitettavasti on vapaa siihen asti että joku ottaa sheriffin tähden rintaansa ja alkaa oikaista ihmisten typeriä juttuja, suodattaa niitä oikeita isovanhempien asioita palstoille ja jopa tehdä aloitteita mielestään oikeista puheenaiheista ja hypätä yli jonninjoutavuuksien, jotka ovat jokaiselle ihmiselle eri asioita. Vaikea tehtävä, mutta eiköhän se joltain onnistu Suomen Tasavallan Tyranniassa. Ihmiset alkavat oppia kun heitä holhoaa tarpeeksi.

      Itse olen sen verran iäkäs, etten luultavasti koskaan (ja ehkä toivonkin niin) pääse
      ainakaan biologisen isovanhemman rooliin. Äidiksi päätin tulla jo 5-vuotiaana, mutta loppu onkin Inshallah. Lasten parissa viihdyn ja se on osa ammattiani.

      Älä nyt pelästykö - en aio tulla tähän huutelemaan röyhkeyksiä tämän enempää.
      Ihmettelen tätä nurkkakuntaisuutta ja pieniä, suvaitsemattomia ihmisiä.

      • Mitä rajoituksia!

        Niin, on se vaan.
        Miksei tällä palstalla saisi puhua esim. osapäivätyöstä, veroista, liikenneministeriön sotkuista ja Kreikan lainantakuista.
        Ihan oikeasti "Riidahaluinen" kysyy. Kukapa sitä voi ohjeistaa.
        Isovanhempia kiinnostanee kaikki.

        Tietdenkään isovanhempia ei saa ärsyttää mikään, mikä liittyy lapsiin ja lapsenlapsiin.
        Jos uusiolapsi on hankala, on sopimatonta huomaya ja varsinkin siitä mainita. Eihän tarkalleen ottaen kysymys edes ole isovanhemmuudesta. Osoittaa huonoa arvostelukykyä.
        Miniät - anteeksi - lapsien puolisot - ovat terävänäköisempiä. Heillä on mahdolisuus ja oikeus analysoida, isoäitejä varsinkin. Ne kun monta kertaa eivät ymmärrä edes kännykkäänsä.


      • mummu-to-be

        Joskus Luojamme yllättää tässäkin asiassa. Olin itsekin jo melkein lakannut toivomasta isoäidiksi pääsyä, mutta nyt miniäni odottaa vauvaa. Aion tehdä parhaani sen eteen, että sukulaisuussuhteemme säilyvät hyvinä.


    • Mitä tehdä asialle

      Tämä pitäisi liittyä aiheeseen.

      Kysyisin teiltä isovanhemmilta, mummeilta tai lapsilta, oletteko kokeneet mummien välistä kateutta lapsenlapsista. Tarkoitan tässä molempien mummien välistä kilpailua siitä kumpi saa olla enemmän lastenlasten kanssa ja kummasta pikkulapset pitävät enemmän.

      Vanhemmat ovat eronneet, jolloin toinen mummi (isän äiti) tiukasti huolta siitä, että hänen reviirilleen ei mennä, ts. toinen mummi ei saa tavata lapsia sinä aikana kun
      lapset ovat isällä. Mitä tälle asiallle pitäisi tehdä ja mistä se kertoo. Onko tämä kenellekään muulle ongelma. Riitaa en haluaisi. Itse olen siis se toinen mummi.

      • Tasapäiset

        Ensimmäisen lapsenlapsen kohdalla kilpailuvietti taisi herätä toisessa mummulassa. Itse olin pienipalkkainen, tarkan markan eläjä, joten minulta ei liiennyt rahallista apua nuorelle parille, jolla oli varmasti isot hankinnat vauvansa syntyessä. Olin vain kiitollinen, kun toiset isovanhemmat pystyivät auttamaan.

        Joulujen lahjat olivat myös niin eri tasoa, että hyvin pian lakkasin kysymästä, mitä lahjoja pukki oli tuonut. Minä en pystynyt enkä halunnut kilpailla.
        Lapsi on siitä mainio pakkaus, että hän ei laske hintoja.'Mieleeni on jäänyt eräs merkkipäivä, jolloin lapsi sai toiselta mummulta polkupyörän ja minulta pienen pehmolelun.
        Pehmolelu oli niin mieluinen, että se vähitllen riekaloitui ja mustui alituisessa hoivassa. Se oli unileluna vielä senkin jälkeen kun polkupyörä oli jouduttu vaihtamaan isompaan.

        Lapsenlapsi on jo ohittanut lapsuuden ajat. Hyvillä mielin aina tapaamme, eikä hän ole koskaan antanut ymmärtää, että kalliimpia lahjoja antaneet isovanhemmat olisivat hänelle tärkeämmät ja rakkaammat. Kyllä välit ovat kunnossa molempiin suuntiin.


      • 00 00 00
        Tasapäiset kirjoitti:

        Ensimmäisen lapsenlapsen kohdalla kilpailuvietti taisi herätä toisessa mummulassa. Itse olin pienipalkkainen, tarkan markan eläjä, joten minulta ei liiennyt rahallista apua nuorelle parille, jolla oli varmasti isot hankinnat vauvansa syntyessä. Olin vain kiitollinen, kun toiset isovanhemmat pystyivät auttamaan.

        Joulujen lahjat olivat myös niin eri tasoa, että hyvin pian lakkasin kysymästä, mitä lahjoja pukki oli tuonut. Minä en pystynyt enkä halunnut kilpailla.
        Lapsi on siitä mainio pakkaus, että hän ei laske hintoja.'Mieleeni on jäänyt eräs merkkipäivä, jolloin lapsi sai toiselta mummulta polkupyörän ja minulta pienen pehmolelun.
        Pehmolelu oli niin mieluinen, että se vähitllen riekaloitui ja mustui alituisessa hoivassa. Se oli unileluna vielä senkin jälkeen kun polkupyörä oli jouduttu vaihtamaan isompaan.

        Lapsenlapsi on jo ohittanut lapsuuden ajat. Hyvillä mielin aina tapaamme, eikä hän ole koskaan antanut ymmärtää, että kalliimpia lahjoja antaneet isovanhemmat olisivat hänelle tärkeämmät ja rakkaammat. Kyllä välit ovat kunnossa molempiin suuntiin.

        Nyt kun joulu on tulossa niin kai tästäkin asiasta voi puhua:
        Kun köyhempi mummo tulee jouluna kylään, niin rikkaamman suvun tuomat joululahjat viedään komeroon piiloon siksi ajaksi. Miksi? Etteikö köyhemmät lahjat paistaisi vaatimattomuutta liiaksi, tai että lapset niistä edes vähän kiinnostuisivat, tai että lapset eivät huomaisi vertailla niitä, tai että köyhemmälle mummolle ei tulisi paha mieli, tai että köyhempi suku ei nolostuisi, tai että kulutusjuhla hävettää lasten vanhempia , tai....
        Kun suvut on erilaiset, niin siitä voi tulla "päänsärkyä" monelle eikä asiasta uskalleta puhua.


    • 00 00 00

      Go...-kääntäjä ei tunnista sanaa Inshallah, jäin käännöstietoa paitsi.

      Ei tarvita mitään erojakaan, kun kateutta vaistoaa. Nää on niitä naismaailman tabuja, mistä ei vielä koskaan olla keskusteltu. Niinkuin miniä-anoppiriidatkin, haukuttu on aina, mutta ei koskaan keskusteltu.

      Tajusin vasta itse mummoksi tultua, että mummojen välille tulee tuollaista kateuskilpailua ja siitä päättelin, että myös anoppini ja äitini välillä on aikoinaan ollut tuollaista tapaamiskilpailua (Joulut ovat tässä raadollisinta aikaa, kesämökkivierailut tulee toisena) ja äitini jäi alakynteen. Jos olisin tiennyt siitä aikanaan nuorena äitinä, olisin kai huolehtinut, ettei niin käy ja laskenut tapaamiset tasapuolisesti. Minua taidettiin tietämättömyyteni takia huijata sieltä lapsen isän puolelta.

      Sitten on vielä eri asia olla isänäiti tai äidinäiti, heille saattaa muotoutua erilaiset roolit ja tehtävät. Mutta se kai riippuu miniän persoonasta. Ja tietenkin siitä, onko miniän äiti olemassa. Taitaa olla niin, että useimmin äidinäiti äidille läheisempänä ihmisenä on etuasemassa ja "pääsee voitolle" tapaamisissa ja tehtävänjaossa.

      Kannattaa siis synnyttää tyttöjä, jos tulee rakastamaan mummotehtävää.

      Eron jälkeen toimin niin, että lapsen isä hoiti kaikki lapsen suhteet isänpuolen mummoon ja sukulaisiin lapsen isällään vieraillessa, enkä minä (eikä sukuni) oltu lapsen isänluonavierailuaikoina häiriöksi. Enkä tuohon nyt oikein perusteluja keksi. Niin vain tein. Eikä se isän sukukaan enempää yhteyttä pitänyt. En nyt mummonakaan kutsumatta toisen mummon reviirille lähtisi ja jos lähtisin, niin vain oman aikuisen lapsen kehotuksella/luvalla.

    • kiva kun rakastetaan

      Minä olen niin laiska mummo, että enpä ota turhia paineita mistään. Höh , ollako nyt kateellinen toiselle mummolle - minusta on vain hyvä, että lastenlapset ja nuoret perheet viihtyvät ja kaikkien luona on hyvä olla ja käydä.

    • Riidanhaluinen

      00 00 00
      Inshallah on foneettisesti kirjoitettua arabiaa ja tarkoittaa : jos Luoja suo.

      • 00 00 00

        Ahaa, kiitos tiedosta, oli yleissivistyksessä aukko.
        Tuon mukaan eläminen on ihan hyvä, on ainakin täysin luomua elämää.
        Ennen 70-lukua tässä maassa oli naisilla vaivana jatkuva raskautuminen, noin 90-luvulta alkaen yhä useammin raskautumisen puuttuminen.
        Ja kun 70-luvulta lähtien lapsia saatiin vain 1 ja 1/2, niin lapsenlapsettomienkin osuus aina vaan lisääntyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      947
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      59
      725
    Aihe