Sain neuvolasta aika pintapuoliset ohjeet kiinteiden aloittamiseen ja nyt mietinkin tällaista varmaan kaikille muille itsestäänselvää asiaa... Eli kun ekana päivänä maistellaan yksi teelusikallinen, toisena kaksi jne niin missä kohtaa lopetan? Jos kaverille maistuu, tarjoanko kymmenentenä päivänä kymmenen lusikallista vai mihin olette vetäneet rajan? Kun kuitenkin puhui että ekat kaksi kuukautta on vain maistelua ja vasta 6kk iässä alkaisi kunnon syöminen. Ja missä vaiheessa olette lisänneet aterioiden määrää? Mulle annettiin vain ohjeeksi, että aloita yhdellä ja kun lapsi on 6kk, pitäisi aterioita olla jo viisi. "Kyllä sitten itse huomaat kun pitää lisätä aterioita".
Ehkä huomaan ajan kanssa että näinhän homma meillä toimii ja pidän näitä kysymyksiä tyhminä, mutta nyt kun eka ateria on vielä bataatin muodossa jääkaapissa odottamassa soseuttamista niin olen aika pihalla:)
Kiinteiden aloitus
28
5214
Vastaukset
- imetysfriikki
Miksi alotat kiinteät jo? Etkö ole kuullut 6 kk:n täysimetyksestä???
- ..................
Mistä näitä idiootteja aina tulee....
- näinpäs.
Etkö ole kuullut, että "kiinteät ruoat aloitetaan 4-6 kuukauden iässä lapsen yksilöllisen kehityksen ja tarpeiden mukaan"?
- hmmm..
Meillä 5kk vauva ja lounaalla menee yks purkki kasvissosetta ja välipalalla yks purkki hdelmäsosetta. Iltaisin pieni annos riisipuuroa. Seuraavaksi siis lisätään jossain vaiheessa aamupuuro ja päivällinen. Ensin maisteltiin pieniä määriä ja sitten kun näytti että maha kestää hyvin niin lisättiin määrää. Se raja on tosiaan hyvä vetää siihen miten vauva näyttää reagoivan. Meillä tuli alkuvaiheessa paha ummetus kun taisin antaa liikaa liian nopeasti, pidettiin pieni tauko soseissa ja kun jatkettiin niin maha toimi taas.
- Ulpieee
Meillä aloitettiin kiinteiden maistelu 3kk,koska maito ei pitänyt pojan nälkää; lisämaitoa meni liikaa ja vaikka söi rinnasta niin usein kun halusi, oli todella tyytymätön.
Ensin annoin ihan vaan maistella päärynäsosetta muutaman lusikallisen.Viikon päästä maisteltiin bataattia ja nyt poika on 3kk 16pv vanha ja menee bataattia 3/4 pilttipurkista eli melkein kokonaan. Neuvolassa sanoi minulle,että saa antaa niin paljon kun vauva syö mutta maidon pitäisi olla kuitenkin se pääravinto.
Nyt aamupalaksi saa hedelmäsosetta ja iltapäivällä bataattisosetta. Eli kaksi kertaa päivässä syödään soseita meillä.
Seurailet vaan sitä,ettei tule mahakipuja niin vauvan tahdon mukaan sitten sitä soseita. Itse olen ajatellut,että ollaan tälläsellä rennolla meiningillä sinne 5kk asti, että sitten aloitetaan opettelemaan kunnolla "oikeaa syömistä" :)
Meillä poitsun vatsa kesti hyvin päärynän ja bataatin joten sitä annan niin paljon kun poika haluaa itse syödä. Meillä ainakin ilmaistaan millon on hyvä :)
Äläkä välita noista "täysimetys 6kk"-tyypeistä. Vauvat on yksilöitä; toiselle riittää pelkkä maito ja toiselle tarvii vähän tuhdimpaa :) Jokainen Äiti hoitaa lapsensa parhaiten!!:) - muns
Mä alotin perunalla, sitten lisäsin perunan sekaan porkkanaa, sitten sekotin bataattia. Nämä soseet tei itse, pakastin jääpalamuotteihin. Sitten ostin kaupasta soseita mm maissia, joihin totuteltiin tuttujen makujen kanssa. Lapsi söi varmaan pari viikkoa pelkkiä kasvissoseita, ennen kun annoin hedelmää. Nyt vähän vajaat 5kk ja lisäsin juuri toisen lämpimän aterian kun velli ei pidä enää kokoyötä nälkää. Kohta päästään maistelemaan kaurapuuroa :)
Soseiden lisäksi olen antanut vielä sitä maitoa.- esikoinen 5kk
Yksi uusi ruoka-aine tulisi lisätä aina kerrallaan ja syöttää vain sitä yhtä, jotta huomataan ruoka-aineen mahdollinen sopimattomuus/allergia, esim. porkkana on allergisoiva. Lisäksi suolen on helpompi tottua pikkuhiljaa kiinteään ruokaan. Itsellä 5kk vauva ja nyt vasta olemme maistelleet muutamia teelusikallisia kasviksia (soseina) ja mustikkaa. Imetyksen lisäksi tarkoitus nostaa 6kk iässä kiinteiden määrää. Nyt maistellaan ja totutellaan uusiin makuihin. Täysimetän 6kk ja jatkan ainakin 12kk jos lapsi itse rintaa vielä tarvitsee. Jos imetys sujuu niin kannatan sitä, koska se on parasta lapselle. Tietenkin yksilöllistä, kaikilla imetys ei ole niin mutkatonta.
- täysimetyksestä vaan
esikoinen 5kk kirjoitti:
Yksi uusi ruoka-aine tulisi lisätä aina kerrallaan ja syöttää vain sitä yhtä, jotta huomataan ruoka-aineen mahdollinen sopimattomuus/allergia, esim. porkkana on allergisoiva. Lisäksi suolen on helpompi tottua pikkuhiljaa kiinteään ruokaan. Itsellä 5kk vauva ja nyt vasta olemme maistelleet muutamia teelusikallisia kasviksia (soseina) ja mustikkaa. Imetyksen lisäksi tarkoitus nostaa 6kk iässä kiinteiden määrää. Nyt maistellaan ja totutellaan uusiin makuihin. Täysimetän 6kk ja jatkan ainakin 12kk jos lapsi itse rintaa vielä tarvitsee. Jos imetys sujuu niin kannatan sitä, koska se on parasta lapselle. Tietenkin yksilöllistä, kaikilla imetys ei ole niin mutkatonta.
Anteeksi kun korjaan, mutta et sinä täysimetä kuutta kuukautta, jos vauva jo maistelee kiinteitä. :) Täysimetys tarkoittaa sitä, että vauvan mahaan menee vain ja ainoastaan äidinmaitoa. Termi tuntuu monille olevan vähän epäselvä, sen takia vain korjasin.
Mä meinasin neuvolassa vähän hermostua sijaistädille kun kyselin kiinteiden antamisesta etukäteen koska olin huolissani siitä ettei vauva pysy maidolla enää tyytyväisenä! Täti sanoi napakasti että IMETÄ ja kiinteiden aloitus vasta 4kk ja piste. Vauva hieman vajaa 3kk ja syö päivästä riippuen tissin lisäksi 1-3purkkia korviketta. Välillä se riittää, välillä kitisee edelleen tyytymättömyyttään. Välillä on tyytyväinen niin että voi ottaa nokoset, usein on heti uudestaan nälkäinen! Ihmettelin vähän sijaisen puheita ja itsekseni päätin että puhu sinä mitä puhut, mä kysyn seuraavalla kerralla "omalta tädiltä". En siis ole uskaltanut näin ensikertalaisena harkita vielä kiinteiden maistattamista, mutta olen kyllä aika varma ettei me pärjätä pelkällä maidolla tammikuuhun saakka! Ihanne oli "vain imettää" mutta sitä menoa ei kestänyt kuin eka kk, pakko antaa päälle korviketta. Ensin tunsin siitä huonoa äiteyttä, nyt olen sitä mieltä että kaikki vähäkin imetys on hyväksi! Imetys siis edelleen ensisijaista. Ja eikö ole kumma juttu että ennen (kun itse olin vauva n 30v sitten) vauvojen suolisto kehittyi nopeammin ja kiinteiden maistelua ohjeistettiin aloitettavaksi kk aiemmin? ;)
- äläs nyt...
Kuule. Vauvasi pärjää maidolla, varsinkin, kun imetät ja korvikkeen määrä ei pääse näin nousemaan liian suureksi (reilusti yli litraa). 30 vuotta sitten monikin asia oli eri lailla, mutta se ei tarkoita, että 30 vuotta sitten olisi ollut parempaa tietoa asioista, vaan päinvastoin. Vauvan suoliston kehityksestä tiedetään nykyään paljon enemmän, samoin siitä, mikä on vauvalle parasta ravintoa ensimmäisinä kuukausina,eli maito. Sanoit, että vauvasi on vähän vajaa kolme kuuakutta, oletko kuullut sellaisesta, kuin tiheän imun kausi? Se on juuri kolmen kuukauden tienoilla ja vauva saattaa silloin haluta syödä hyvin tiheästi. Joillakin tiheä imu voi kestää pari viikkoakin, mutta se ei tarkoita, etteikö maito "riittäisi" vauvalle. Olisi mahdoton yhtälö, että jotkut täysimettävät isokokoisia vauvoja puolivuotiaaksi ja sinun vauvasi ei pärjää edes neljää kuukautta maidolla. Lisäksi vauvat haluavat joskus syödä lisää vatsavaivoihinsa, koska imeminen lohduttaa ja helpottaa. Silloin vauva voi syödä, vaikka olisikin jo kylläinen. Jos vauva olisi pelkällä korvikkeella ja maitomäärät olisivat valtavia, silloin olisi pakko aloittaa kiinteät "liian aikaisin", ettei korvikkeen määrä kasva liian suureksi ja näin rasita vauvan munuaisia. Näin ei kuitenkaan teillä ole, joten en yhtään ihmettele, että sijainen käski odottaa siihen neljään kuukauteen. Ilmeisesti vauvan kasvussakaan ei ole mitään vikaa? Lisäksi vielä ne kiinteät ruoat sisältävät itse asiassa vähemmän kaloreita, kuin maito. Toki ne sulavat vauvan mahassa melko huonosti, joten nälkä saattaa pysyä pois pidempään kuin maidolla, mutta se ei tarkoita että vauvalle olisi aikaisesta kiinteän ruoan syömisestä mitään hyötyä. Esikoisen kanssa moni on kauhean innokas aloittamaan niitä kiinteitä ruokia, mutta koettakaa äidit uskoa myös niitä suosituksia, jos ei mitään lääketieteellistä syytä ole kiinteiden aloittamista aikaistaa. Neljä kuukautta ei nyt kuitenkaan ole kovin pitkä aika, sitten kyllä ehtii keittämään peruna- ja porkkasosetta ihan kyllästymiseen asti.
- .................
Me saatiin 3kk neuvolassa ohjeet siitä miten kiinteät aloitetaan. Ja sitä suositusrajaa on nostettu 4 kuukauteen imetyksen tukemiseksi, neuvolassa sanottiin että kyllä vauvan suolisto on 3kk ikäisenä valmis soseiden maisteluun. Ei siitä kauaa ole kun se suositusraja oli 3kk. Neuvolan tätejäkin on joka lähtöön. Jos imetys ei tunnu onnistuvan niin ei ole kiva saada vastaukseksi että IMETÄ. Me aloitettiin soseiden maistelu 3kk iässä. Tätä ennen siis imetin. Vauvan paino ei noussut ja hän oli jatkuvasti tyytymätön, vaikka imetin melkein kokoajan. Ei kaikki vauvat kasva maidolla sinne 6kk ikään.
- edell.
................. kirjoitti:
Me saatiin 3kk neuvolassa ohjeet siitä miten kiinteät aloitetaan. Ja sitä suositusrajaa on nostettu 4 kuukauteen imetyksen tukemiseksi, neuvolassa sanottiin että kyllä vauvan suolisto on 3kk ikäisenä valmis soseiden maisteluun. Ei siitä kauaa ole kun se suositusraja oli 3kk. Neuvolan tätejäkin on joka lähtöön. Jos imetys ei tunnu onnistuvan niin ei ole kiva saada vastaukseksi että IMETÄ. Me aloitettiin soseiden maistelu 3kk iässä. Tätä ennen siis imetin. Vauvan paino ei noussut ja hän oli jatkuvasti tyytymätön, vaikka imetin melkein kokoajan. Ei kaikki vauvat kasva maidolla sinne 6kk ikään.
Ei puhuttu kuuden kuukauden iästä, vaan neljän kuukauden. Jos pelkästään imettää, on fiksumpaa aloittaa soseet imetyksen oheen kuin antaa korviketta. Tämä siis imetyksen tukemiseksi. Jos jo valmiiksi antaa osin korviketta, vauva pärjää hyvin neljään kuukauteen maidolla. Eli ne soseet on teidänkin kohdalla alotettu, jotta imetys jatkuisi, kyllä vauva olisi korvikkeellakin kasvanut. Pointti oli, että terve vauva, jonka painonnousu on hyvää, ei tarvitse soseita yhtään mihinkään ennen neljän kuukauden ikää.
äläs nyt... kirjoitti:
Kuule. Vauvasi pärjää maidolla, varsinkin, kun imetät ja korvikkeen määrä ei pääse näin nousemaan liian suureksi (reilusti yli litraa). 30 vuotta sitten monikin asia oli eri lailla, mutta se ei tarkoita, että 30 vuotta sitten olisi ollut parempaa tietoa asioista, vaan päinvastoin. Vauvan suoliston kehityksestä tiedetään nykyään paljon enemmän, samoin siitä, mikä on vauvalle parasta ravintoa ensimmäisinä kuukausina,eli maito. Sanoit, että vauvasi on vähän vajaa kolme kuuakutta, oletko kuullut sellaisesta, kuin tiheän imun kausi? Se on juuri kolmen kuukauden tienoilla ja vauva saattaa silloin haluta syödä hyvin tiheästi. Joillakin tiheä imu voi kestää pari viikkoakin, mutta se ei tarkoita, etteikö maito "riittäisi" vauvalle. Olisi mahdoton yhtälö, että jotkut täysimettävät isokokoisia vauvoja puolivuotiaaksi ja sinun vauvasi ei pärjää edes neljää kuukautta maidolla. Lisäksi vauvat haluavat joskus syödä lisää vatsavaivoihinsa, koska imeminen lohduttaa ja helpottaa. Silloin vauva voi syödä, vaikka olisikin jo kylläinen. Jos vauva olisi pelkällä korvikkeella ja maitomäärät olisivat valtavia, silloin olisi pakko aloittaa kiinteät "liian aikaisin", ettei korvikkeen määrä kasva liian suureksi ja näin rasita vauvan munuaisia. Näin ei kuitenkaan teillä ole, joten en yhtään ihmettele, että sijainen käski odottaa siihen neljään kuukauteen. Ilmeisesti vauvan kasvussakaan ei ole mitään vikaa? Lisäksi vielä ne kiinteät ruoat sisältävät itse asiassa vähemmän kaloreita, kuin maito. Toki ne sulavat vauvan mahassa melko huonosti, joten nälkä saattaa pysyä pois pidempään kuin maidolla, mutta se ei tarkoita että vauvalle olisi aikaisesta kiinteän ruoan syömisestä mitään hyötyä. Esikoisen kanssa moni on kauhean innokas aloittamaan niitä kiinteitä ruokia, mutta koettakaa äidit uskoa myös niitä suosituksia, jos ei mitään lääketieteellistä syytä ole kiinteiden aloittamista aikaistaa. Neljä kuukautta ei nyt kuitenkaan ole kovin pitkä aika, sitten kyllä ehtii keittämään peruna- ja porkkasosetta ihan kyllästymiseen asti.
Sori, mutta sä et voi tietää kasvaako ja pärjääkö mun vauva maidolla vai ei. Taidat olla se mun neuvolan täti? ;) Kyllä kyllä, imetys ensisijaista ja maidolla mennään niin pitkälle kun pystyy. Olen kuullut kausista ja kausista, vatsavaivoista ja tissin turvasta ja mistä ja tuosta. Aivan sama. Jokainen äiti tuntenee lapsensa parhaiten?
- äläs nyt
jokony kirjoitti:
Sori, mutta sä et voi tietää kasvaako ja pärjääkö mun vauva maidolla vai ei. Taidat olla se mun neuvolan täti? ;) Kyllä kyllä, imetys ensisijaista ja maidolla mennään niin pitkälle kun pystyy. Olen kuullut kausista ja kausista, vatsavaivoista ja tissin turvasta ja mistä ja tuosta. Aivan sama. Jokainen äiti tuntenee lapsensa parhaiten?
Miten sitten selität, että vauvasi tarvitsee kiinteää ruokaa kolmen kuukauden iässä, kun siinä on vähemmän kaloreita kuin maidossa? MIHIN se vauva sitä tarvitsee? No, antaa olla, kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä.
- yksinkertasta.
äläs nyt kirjoitti:
Miten sitten selität, että vauvasi tarvitsee kiinteää ruokaa kolmen kuukauden iässä, kun siinä on vähemmän kaloreita kuin maidossa? MIHIN se vauva sitä tarvitsee? No, antaa olla, kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä.
Oiskohan pitämään nälkää pidempään poissa.
- äläs nyt...
yksinkertasta. kirjoitti:
Oiskohan pitämään nälkää pidempään poissa.
Niin. Tästä päästään taas siihen, että miksiköhän kolmen kuukauden ikäisellä vauvalla pitäisi pysyä nälkä pitkään poissa?
- huoh..........
jokony kirjoitti:
Mitä hittoa te panikoitte ja hermoilette jostain neuvolatanttojen ohjepykälistä ja määräyksistä?! Vauva on teidän, ei yhteiskunnan ja varsinkaan nauvolan. Tiedätte itse miten teidän kohdalla asiat toimii ja te sen vauvanne parhaiten tunnette. Neuvolassa nyt tungetaan nokkaa joka asiaan ja kontrolloidaan hyväuskoisia höppänöitä. Maalaisjärki auttaa pitkälle. Jos imetys stressaa ja ei suju, oma hermo on kireällä ja kohta vauvankin, niin tottakai silloin kannattaa miettiä onko siinä enää järkeä. Relatkaa äidit, ei se äitiys ole mitään ydinfysiikkaa. Rento ja hyväntuulinen, itseensä luottava ja pirteä äiti on vauvalle paljon tärkeämpi kuin stressaantunut, pinna kireällä oleva, neuroottisesti eri ohjevihkosia noudattava suorittajaäiti.
Antakaa neuvolan päteä ja päsmäröidä niiden imetysohjeiden kanssa. jos olette itse sitä mieltä, että soseet kehiin niin siitä vaan. Jättäkää vaikka neuvolaan sanomatta koko asiasta jos pelkäätte painostusta ja paasausta. Sinne vaan sirkutatte, että hienosti menee täysimetyksellä. Sitä voi sitten jokainen tahollaan miettiä, että mikä koko neuvolan pointti on, jos fiilis siellä on se,että rehellisesti ei uskalla kertoa arjesta vauvan kanssa. Silloin on kyllä puljun henkilökunnassa vakavaa vikaa.
- voi luoja
anna mun kaikki kestää..
Ja ihan vaan tökkiäkseni ampiaispesää: Mikä on se juttu että jos vauva kasvaa niin se ei tarvitse lisää ravintoa? Eli pitääkö kasvun ensin LOPPUA, jotta voidaan harkita seuraavaan ruokavaiheeseen siirtymistä "ennenaikaisesti"? :)
- ihan oikeasti
luulisi kaikkien järjen riittävän näihin ruokajuttuihin mutta miten onkin mahdollista että ei vaan riitä..Se on niin hienoo kun tavallinen tallaaja syrjäyttää tutkijoiden työn vain toteamalla että kyllä minä tiedän paremmin,minun vauva kestää kiinteätä pöperöä heti laitokselta,kas kun ette siirry tavalliseen maitoon ja totea siitäkin että kyllä minä tiedän..
- joopajoo...
Niin no, nyt oli kai kyse kiinteiden aloittamisesta 3kk iässä. Ja siinähän ei nyt mitään pahaa ole. Ennen raja oli tuo 3kk, ja kuulin että EU:n myötä olisi muuttunut sitten 4kuukauteen...? Eli ei kukaan ole heti laitokselta kiinteitä aloittamassa, se nyt on vähän eri asia kuin 3kk iässä.
- ihan niin
joopajoo... kirjoitti:
Niin no, nyt oli kai kyse kiinteiden aloittamisesta 3kk iässä. Ja siinähän ei nyt mitään pahaa ole. Ennen raja oli tuo 3kk, ja kuulin että EU:n myötä olisi muuttunut sitten 4kuukauteen...? Eli ei kukaan ole heti laitokselta kiinteitä aloittamassa, se nyt on vähän eri asia kuin 3kk iässä.
kuin on eri asia aloittaa kiinteät vajaa 3 kk ikäisena tai 4 kk tai 6 kk ikäisenä.
- ..................
ihan niin kirjoitti:
kuin on eri asia aloittaa kiinteät vajaa 3 kk ikäisena tai 4 kk tai 6 kk ikäisenä.
3kk, 4kk ja 6kk iässä kiinteät voi aloittaa. Synnäriltä kotiutuessa ei.
- jamieta
Kiitos kaikille niille, jotka vastasivat asiallisesti ja kysymykseeni :)
Meillä on nyt reilun viikon ajan maisteltu bataattia ja perunaa lounaalla, hyvin näyttää uppoavan. Varmaan viikon, parin päästä lisätään toinen ateria päivään. Turhaan taisin olla epävarma; nyt kun soseet on aloitettu niin kyllähän sen huomaa kuinka pitää toimia.- Imetä vaikka 18 vuotiaak
No voi yhdenkerran näitä kuspäitä täällä palstoilla xD Kun eivät osaa ystävällisesti vastata sitten mihinkään. Kukaan ei tällä palstalla voi tulla sanomaan, koska kiinteät tulisi aloittaa.
- ölkjhhgfooiuyytree31
Mä en ymmärrä näitä perusteita, miksi kiinteät pitäisi aloittaa...
Ekalla lapsella oli tullut 5kk:n neuvlassa pituutta alle 2cm/kk, joka oli kuulemma liian vähän -> aloita kiinteät. Aloitin maistamiskerrat, kun vauva oli 6kk, neuvola oli viikko tämän jälken. Kun kysyi aloitinko kiinteät, vastasin aloittaneeni. (ei kysynyt koska, enkä todellakaan sanonut että kolmena päivänä on sanut sosetta, jossa on vähän maissia maidon joukossa..) Ja pituutta oli tullut taas 4cm/kk, joten olipa hyvä, että aloitin kiinteät! (ja mitä superruokaa se onkaan kun 3 teelusikallisesta tulee heti 4 cm pituutta!!!) :-)
Toiselle piti kuulemma aloittaa kiinteät, kun oli niin iso. Hmmm... Jos on siihen menessä kasvanut rintamaidolla niin isoksi, niin MIKSI pitäisi aloittaa kiinteät???
Molempia siis täysimetin 6kk (ja sen jlkeenkin vielä pitkään) ja lapset kasvaa -käyrällä pituudessa ja muutekin voivat hyvin.- en ymmärrä minäkään
Taitaa olla aika vanhanaikainen terkka teillä... :) Se on yllättävää, miten paljon käytännöt vaihtelee vielä eri neuvoloissa. Itsekään en ymmärrä varsinkaan tuota perustelua, että "lapsi on niin isokokoinen, että tarvitsee jo muuta kuin maitoa". Mitä hemmettiä, jos se maidolla kasvaa hyvin ja on tyytyväinen, niin ei kyllä tarvitse kiinteitä sen aikaisemmin kuin muutkaan. Meidän vauva kasvoi myös ihan yläkäyrillä painonsa kanssa täysimetyksellä ja terkka oli päinvastoin sitä mieltä, että hyvin voi maidolla jatkaa, kun niin hyvin kasvaa. Aloitettiin kiinteät 5,5 kuukauden iässä sen jälkeen, kun vauva oli yrittänyt jo pari viikkoa "varastaa" ruokaa mun kädestä tai lautaselta. Eli sormiruokaillen aloitettiin, kun vauva siihen kiinnostusta osoitti.
- ..............
Ei meille ainakaan neuvolasta sanottu että PITÄÄ aloittaa kiinteät. Vaan ihan oman harkintakyvyn mukaan kiinteiden aloitus. 3kk neuvolassa puhuttiin kiinteiden aloittamisesta, miten alotetaan ja millä jne. Ei sanottu mitään että nyt olisi hyvä aloittaa. Ja meillä maistelu aloitettiinkin 3kk iässä kun tyttö ei kasvanut, mutta ei todellakaan neuvolan painostuksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844333Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan313222- 1712601
- 142026
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281492Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131160- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13872