Oma asunto, vuokra?

Tiedoton9

Eli olen 17v poika oulusta täytän ensi vuonna 18. Käyn Kempeleen ammattikoulua (ajoneuvoasentaja), mutta nyt tämä koko yksikkö on muuttamassa Haukiputaalle. Matkaa tulisi sellainen 30km per suunta (moottoritietä pitkin). Mopolla sinne olisi vaikea kulkea, busseista puhumattakaan ja autollakin menisi se n. puoli tuntia yhteen suuntaan. Eli kysynkin nyt olisiko järkevää muutta Haukiputaalle jhk vuokrakämppään?
Saan opintotukea 23e/kk ja käyn viikonlopputöissä.
Paljonko kelalta ja minkälaista tukea saisin/kannattaisi hakea?

7

358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten ihmeessä autolla menisi 30 minuuttia 30 km matkaan? Edes mopoautolla ei mene niin pitkään. Lisäksi kannattaa muistaa, että alle tunnin työmatka on suurimalle osalle kansakunnastamme luksusta. Näin ollen sinulla ei voi olla mitään ongelmaa asua kotona vaikka koulusi muuttaisikin.

• kusettaja_JVL

Aika rivakoita mopoautoja teilläpäin. 30 km vajaassa puolessa tunnissa tarkoittaa yli 60 km/h keskinopeutta, mikä taas vaatii, että moottoritiellä päästellään väh. 80 km/h, koska matkan alku- ja loppupäässä kuitenkin tuhraantuu helposti 10 min risteyksissä seisoskeluun sekä 30/40/50 alueilla köröttelyyn.

• kaikki ei asu

jossain Pelkosenniemellä niinkuin sinä. Vain poro voi hidastaa sinun matkaasi.

• hy2wqwqd

Helposti.
        Itselläni menee ruuhka-aikaan töihin meno ja -lähtö noin 25min suuntaansa ja matkaa on vain 10km. Eli päivässä 20km matkan taittoon menee 50min. Duunipaikan ja himan välissä on arviolta 15 liikennevalot..

Ja kyse ei ole edes ns. korttelikeskuksesta kuten Helsingin keskusta, vaan taajamaa jossa aika voimakasta liikennettä edestakas juurikin ruuhka-aikoina.

Kesällä ajoin saman matkan yöllä vailla liikennettä ja kaikki valot melkein vilkutti keltaista, meni 15min yhteen suuntaan. Taajamassa kun ei paljoa yli 60km/h viitsi ajella ja sekin on jo ylinopeutta.

• 15min pitkä aika
        hy2wqwqd kirjoitti:

Helposti.
        Itselläni menee ruuhka-aikaan töihin meno ja -lähtö noin 25min suuntaansa ja matkaa on vain 10km. Eli päivässä 20km matkan taittoon menee 50min. Duunipaikan ja himan välissä on arviolta 15 liikennevalot..

Ja kyse ei ole edes ns. korttelikeskuksesta kuten Helsingin keskusta, vaan taajamaa jossa aika voimakasta liikennettä edestakas juurikin ruuhka-aikoina.

Kesällä ajoin saman matkan yöllä vailla liikennettä ja kaikki valot melkein vilkutti keltaista, meni 15min yhteen suuntaan. Taajamassa kun ei paljoa yli 60km/h viitsi ajella ja sekin on jo ylinopeutta.

Kannattaa vähän miettiä missä asuu ja käy töissä.

Oma työmatkani on 11km ja siihen menee omalla autolla 12 minuuttia, talvella 13 minuuttia.

Ajan aamulla eri suuntaan kuin muut :)

• 12min pitkä aika
        15min pitkä aika kirjoitti:

Kannattaa vähän miettiä missä asuu ja käy töissä.

Oma työmatkani on 11km ja siihen menee omalla autolla 12 minuuttia, talvella 13 minuuttia.

Ajan aamulla eri suuntaan kuin muut :)

Minulla menee työmatkaan noin 2 min autolla. Siiten toiset 2 min takaisin. Mielestäni aika ideaalimatka. Molemmissa päissä lämmin autohalli. Ei paha.

• 12min pitkä aika kirjoitti:

Minulla menee työmatkaan noin 2 min autolla. Siiten toiset 2 min takaisin. Mielestäni aika ideaalimatka. Molemmissa päissä lämmin autohalli. Ei paha.

Kukaan ei ole niin laiska, että jättäisi kävelemättä sen 5 minuutin kävelymatkan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      44
      4786
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      57
      2622
    3. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1054
    4. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1025
    5. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      71
      1004
    6. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      121
      970
    7. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      72
      944
    8. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      137
      845
    9. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      49
      844
    10. Taas mietin että

mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,
      Ikävä
      52
      810
    Aihe