VL saarnaa Lutherin opetuksia vastaan Sauluksen kääntymyksen kohdassa.
Apt 9; 17 Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."
Luther selittää asian selvästi Galatalaiskirjeen 1 luvun, jakeen 1. Minä Paavali, apostoli, joka en ole saanut virkaani ihmisiltä enkä kenenkään ihmisen välityksellä vaan jonka ovat apostoliksi asettaneet Jeesus Kristus ja Isä Jumala,
Tämän Luther selittää Galatalaiskirjeen selityksessään (joka oli Lutherin lempikirje) että kun Jumala kutsuu Poikansa luokse, se ei tarvitse välttämättä lähimmäisen apua, sillä apu tulee suoraan Herralta Jeesukselta.
Hän jatkaa; Paavalin vain piti mennä kaupunkiin ja olla Jeesuksen opissa 3 päivää ja Ananiaan tehtävä oli ainoastaan kastaa, sekä panna kädet Hänen päälleen fyysinen näön saamiseksi sekä lähettää tekemään Jeesuksen työtä.
Löytyy myös kirjastoista n. 600 sivua, Lutherin kootut teokset.
Eikö Luther ole oppi- isä Paavalin, eikä upotuskasteen osalta, jossa Katekismuksessa Luther hyväksyy vain uskovien upotuskasteen, osiossa 4.
Muu opetus on Paavalin mukaan ( Gal 1;6) Toistan sen, minkä olen ennenkin sanonut: jos joku JULISTAA TEILLE EVANKELIUMIA, JOKA ON VASTOIN sitä minkä OLETTE SAANEET, HÄN OLKOON KIROTTU.
Väärä opetus johtaa kiroukseen.
Kes.
VL puhujat vääristävät Lutherin opetusta.
68
345
Vastaukset
- öisitän.
Olet oikeassa, väärä opetus johtaa kiroukseen. Kirous on siunauksen vastakohta. Ts. väärästä opetuksesta puuttuu siunaus. Näin pääsemme keskustelussa eteenpäin. Sinun opetuksestasi puuttuu siunaus! Hedelmistä puu tunnetaan, emme tunne ja tiedä kuin pari kahjoa jotka uskovat lahkoasi. Olet kirottuun lahkoon kuuluva hyypiö.
Pisitän tarvitaessa sulle paikan!Nyt ei ollut kysymys minun, vaan VL opetuksen suhteesta Luhterin opetukseen, joka on minun opetukseni mukainen.
Joten onko Luther kirottu?
Ja mikä on lahkoni?- keitas
Kesitas kirjoitti:
Nyt ei ollut kysymys minun, vaan VL opetuksen suhteesta Luhterin opetukseen, joka on minun opetukseni mukainen.
Ja mikä on lahkoni?Ei Martin Lüther ole todellakaan kirotut.
Sinulla on kirotut, olet koko lahko kirotut. Onneksi ole pieni lahko ja mikä tärkeintä, se EI tartu!!
Siitä hulimata et osaa pisitää paikka Raamatuita!! Hedelmästä puu tunnetaan. Sinut tunnetaan mätämunasta, joka ei osaa panna paikka Raamatuita väieenne tueksi Martinique Lütheriosta!!
Kes - keitas
keitas kirjoitti:
Ei Martin Lüther ole todellakaan kirotut.
Sinulla on kirotut, olet koko lahko kirotut. Onneksi ole pieni lahko ja mikä tärkeintä, se EI tartu!!
Siitä hulimata et osaa pisitää paikka Raamatuita!! Hedelmästä puu tunnetaan. Sinut tunnetaan mätämunasta, joka ei osaa panna paikka Raamatuita väieenne tueksi Martinique Lütheriosta!!
KesOletko terve? Tai älä vastaa, tiedän jo.
- Repe Sorsa :D
keitas kirjoitti:
Ei Martin Lüther ole todellakaan kirotut.
Kes:)))))))
- kukkuluuruu
keitas kirjoitti:
Oletko terve? Tai älä vastaa, tiedän jo.
Menikö kunnanvaltuutetulta yöunet?
Hä? - pellikka.
Kesitas kirjoitti:
Nyt ei ollut kysymys minun, vaan VL opetuksen suhteesta Luhterin opetukseen, joka on minun opetukseni mukainen.
Ja mikä on lahkoni?jussi saarnaa kempeleessä aina välillä, kun saa luettua mielestään hyvän kirjoituksen perusuomalaisten puolueohjelmasta
- älä höpötä
Avauksessa ei ollut Lutherin opetusta.
- ihmisestä jumaksi
"Ottakaa kaste syntien anteeksi saamiseksi". Vain henkinen kaste on pätevä. Se tarkoittaa, että syntyy uusi ihminen "ensimmäisen Aatamin" tilalle: .."Kristus(=Jumalan ainoasyntyinen poika, yksin Isästä syntynyt, monogenes) elää nyt minussa", kirjoittaa Paavali.
Jumalan Poika tulee ihmiseen ja pyyhkii syntimme veripunaisesta lumivalkoiseksi. Sitä ennen ollaan väistämättä synnissä(Luuk.20:34-) ja "toisella kuolemalla" on valtaa(Ilm.20:6).
Mies ja nainen erikseen ihmisessä aiheuttaa himoa, mikä on syntiä: "(Matt.5:27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin.'
28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo vaimoa/naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa". Silloin ei olla lapsenkaltaisia eikä Jumalan valtakunnassa.
(Matt.5:48) "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on." - Erkki P.
Vl liike on mennyt harhaan oppeinensa. Ahneus ja vallanhimo sai voiton ja Laestadiuksen herätys oppi sai siirtyä syrjään alistamisen opin tieltä.
- Rauhotu ukko.
Kes, itselle ei ruukata vastata, ei varsinkaan hoitoaikaan keskellä yötä, eikä hoitomiehen nimellä!!!
- Tare
Rauhotu ukko. kirjoitti:
Kes, itselle ei ruukata vastata, ei varsinkaan hoitoaikaan keskellä yötä, eikä hoitomiehen nimellä!!!
Se olin kylläkin minä. Minä olen minä.
- bradd
Tare kirjoitti:
Se olin kylläkin minä. Minä olen minä.
Olinko se minä?
- keitas
Rauhotu ukko. kirjoitti:
Ehkä olin ehkä en
- VoithanValitaTylsyyd
Luther:
"Wer nicht liebt Wein, Weib und Gesang, hat kein Lust in sein Leben lang".
Muistakaahan uskikset pitää tämä mielessä, niin ei ole elämä pielessä. - seurapuheita kuultu
Lutteri kastoi vauvat ja oli sitä mieltä, että Ananias saarnas synnit Saulukselle anteeks ja se sai hengellisen näön takas
- Kääntymispäivänä
#Tässä on erinomattain huomattava,että vaikka Jumala taivaasta puhuu Paavalin
kanssa , Hän ei kuitenkaan tahdo kumota saarnavirkaa, eikä jonkun hankkimaan jotain erinomaista, vaan osoittaa hänet kaupunkiin saarnastuolin taikka kirkkoherran tykö, kussa hän saisi kuulla ja oppia, mitä hänen olisi opittavaa.
Siinä saadaan oppia, kuinka autuaaksi tulla taitaan, eikä pidä odottaman Jumalan tekevän jotain uutta, taikka lähettävän enkeliä taivaasta. Sillä Hän tahtoo, että me käymme kuulemaan Evankeliumia niiltä, jotka sitä saarnaavat, siellä on Hän löydettävä eikä mistään muualta.
Eriseuraiset katsovat saarnavirkaa ylen, istuvat sillä välin loukkoon odottamaan Pyhää Henkeä. Mutta he pettyvät ja löytävät armaan, hiljaisen kyyhkysen sijasta mustan kaarneen, joka on itse perkele.
Sillä minkätähden tahtovat he vaatia Herraamme Jumalaa antamaan heidän nähdä jotain erinomaista. Täytyipä itse Paavalinkin , joka kuulee Vapahtajan Kristuksen luonnollisen äänenja Sanan mennä kaupunkiin kuulemaan Ananiasta.#
Näin siis Martti Luther Paavalin kääntymisestä Huonepostillansa saarnassa.
Outoa puhetta, että Luther olisi tässäkään asiassa eri linjoilla vl-kristillisyyden kanssa.En kirjoittanut postillasta, vaan Lutherin Galatalaiskirjeen selityksestä.
Se on juuri niin kuin kerroin, samoin suhteessa kasteeseen, joka on Isossa Katekismuksessa.
Väität, että VL ja Luther ovat samolla linjoilla Paavalin kääntymyksen suhteen, millä linjalla?
Pane se esille?
Osta se kirja ja lue.- höpsis turska.
Kesitas kirjoitti:
En kirjoittanut postillasta, vaan Lutherin Galatalaiskirjeen selityksestä.
Se on juuri niin kuin kerroin, samoin suhteessa kasteeseen, joka on Isossa Katekismuksessa.
Väität, että VL ja Luther ovat samolla linjoilla Paavalin kääntymyksen suhteen, millä linjalla?
Pane se esille?
Osta se kirja ja lue.Olet väärässä, ensin yhdessä, sitten kaikessa. Niin se vaan menee galatalainen toope!
- katsastaja kaveri
Kesitas kirjoitti:
Pane se esille?
Osta se kirja ja lue.rauhoitu jussi
- Kääntymispäivänä
Kesitas kirjoitti:
Pane se esille?
Osta se kirja ja lue.Ylläolevasta Lutherin tekstistä käy kyllä selkeästi ilmi hänen käsityksensä vahurskauttamisopista, joka on sama kuin vl-kristillisyydellä edelleenkin.
Mitään vaihtoehtoja ei ole. Ei edes Paavalilla.
Jumalan valtakunnasta äänellisesti Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi on otettava vastaan. - asdfghjkiop
Kääntymispäivänä kirjoitti:
Ylläolevasta Lutherin tekstistä käy kyllä selkeästi ilmi hänen käsityksensä vahurskauttamisopista, joka on sama kuin vl-kristillisyydellä edelleenkin.
Mitään vaihtoehtoja ei ole. Ei edes Paavalilla.
Jumalan valtakunnasta äänellisesti Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi on otettava vastaan.Tällaistakin luther kirjoitti;
Luther\Kirkkopostilla. Kolmas osa.
``Toiseksi. Sinun on oltava publikaanin kaltainen myöskin siinä, että täst'edes luovut synnistä. Hänen ei, kerrota jääneen ennalleen:poistuessaan hän vei mukanaan kotiinsa sen armon, että Jumala oli julistanut hänet vanhurskaaksi., niinkuin tekstimme sanoo: ´´Hän meni kotiinsa vanhurskaana ´´´. - Kääntymispäivänä
asdfghjkiop kirjoitti:
Tällaistakin luther kirjoitti;
Luther\Kirkkopostilla. Kolmas osa.
``Toiseksi. Sinun on oltava publikaanin kaltainen myöskin siinä, että täst'edes luovut synnistä. Hänen ei, kerrota jääneen ennalleen:poistuessaan hän vei mukanaan kotiinsa sen armon, että Jumala oli julistanut hänet vanhurskaaksi., niinkuin tekstimme sanoo: ´´Hän meni kotiinsa vanhurskaana ´´´.Raamattu ei kerro ,että hän meni kotinn vanhurskaana vaan vanhurskaampana,
Hän oli kokenut sen armon, että Jumala herättää tunnontilan. Sillä jollei syntiä ole ei tarvita armoakaan. Tunnolta herätetyn ihmisen Jumala vetää parannukseen.
Jumalan valtakunnasta Pyhässä Hengessä Kristuksen suuna saarnattu evankeliumi sisältää voiman myös sen uskomiseen. Kristus johdattaa näin ihmisen valtakuntaansa ja sen rakkauden hoitoon. Usko on kokonaan jumalan työ alusta loppuun. - asdfghjkiop
Kääntymispäivänä kirjoitti:
Raamattu ei kerro ,että hän meni kotinn vanhurskaana vaan vanhurskaampana,
Hän oli kokenut sen armon, että Jumala herättää tunnontilan. Sillä jollei syntiä ole ei tarvita armoakaan. Tunnolta herätetyn ihmisen Jumala vetää parannukseen.
Jumalan valtakunnasta Pyhässä Hengessä Kristuksen suuna saarnattu evankeliumi sisältää voiman myös sen uskomiseen. Kristus johdattaa näin ihmisen valtakuntaansa ja sen rakkauden hoitoon. Usko on kokonaan jumalan työ alusta loppuun.Eli nyt siis Lutherin kirjoitus ei olekaan totta ?
Väliin Luther on Jumalan mies ja toisessa kohden ei.
Seliykseksi ei riitä,e ttä ko. tekstiä kirjoittaessaan Luther ei vielä ollut uskomassa .
Luther meni 1525 naimisiin nunnan kanssa joka oli oluenpanija. Siksi Lutherista tuli juoppo ja kirjoitteli tekstejään pikku sieväsessä.
http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?id=14360&bid=351Kyllä Lutherin eduksi on kuitenkin luettava reformismin alku, muuten oltaisiin vielä Rooman vallan alla, nyt osin, mutta ilman sitä täydellisesti.
Toisaalta Lither opeillaan tappatti n 6,250,000 juutalaista, Hitlerin toimesta, toimien Hänen oppi- isänään.- pessi katsastaja
Kesitas kirjoitti:
Kyllä Lutherin eduksi on kuitenkin luettava reformismin alku, muuten oltaisiin vielä Rooman vallan alla, nyt osin, mutta ilman sitä täydellisesti.
Toisaalta Lither opeillaan tappatti n 6,250,000 juutalaista, Hitlerin toimesta, toimien Hänen oppi- isänään.Jussi jaksaa
- Toivo Jaakkola
Valitettavasti tosiasia on vain se, että Paavalin kääntymyksestä Lutherilla voidaan sanoa olevan kaksi eri linjaa. Tästähän on esim. Helsingin Teologisessa Tiedekunnassa väitelty monta kertaa. Kuitenkin keskittymällä Lutherin koko kirjallisuuteen ja varsinkin, mitä tulee vanhurskautumisen kognitiiviseen puoleen, niin se tukee linjaa, mitä nim. "Kesitas" täällä esittää.
Näin lyhyesti.- pessi ju
Kesitas kirjoitti:
Juuri näin olen joutunut ymmärtämään, edellisen mukaan.
Kiitos ja siunausta
Kes.miten voit keskellä työpäivää olla kirjoittelemassa nettiin? Meneekö firmalla niin hyvin ettei sinun tarvitse muuta kuin olla vl palstalla
- 34!+=
pessi ju kirjoitti:
miten voit keskellä työpäivää olla kirjoittelemassa nettiin? Meneekö firmalla niin hyvin ettei sinun tarvitse muuta kuin olla vl palstalla
Mikä firma sillä on?
Kesitas on palstan aktiivisimpia häiriköitä - rekkaamattomana.... - jussi kempeleestä
34!+= kirjoitti:
Mikä firma sillä on?
Kesitas on palstan aktiivisimpia häiriköitä - rekkaamattomana....Kyllä kempeleessä tiedetään
- Kääntymispäivänä
Yllä olevasssa tekstissään Luther vastaansanomattoman selkeästi ja kaartelematta ilmaisee käsityksensä Paavalin kääntymisestä niin ,että "sokea Reettakin" sen kyllä ymmärtää.
Viisaat jumaluusoppineet kun alkavat keskittyä vanhurskautumisen kognitiiviseen puoleen, niin mustasta kaarneesta saadaankin se valkea kyyhkyläinen.
- Kääntymispäivänä
#Myöskin tulee kaikikn mokomin tarkoin opettaa ihmisiä ja selittää heille, ettei syntiä tunnusteta ihmisille, vaan Jumalalle ja Herralle Kristukselle; samoin, ettei ihminen anna synninpäästöä vaan Kristus. Mutta sitä eivät ihmiset nykyään ymmärrä eikä usko
Tänään olen antanut vastauksen böömiläisille, jotka terottavat sitä, että Jumala yksin antaa synnit anteeksi ja ovat loukkaantuneet kirjaseeni "Avainvallasta"
Sentähden tulee opettaa ihmisille, että synnit tunnustetaan Kristukselle ja että Kristus antaa synnit anteeksi palvelijansa suun kautta.
Sillä palvelijan suu on Kristuksen suu ja palvelijan korva on Kristuksen korva. Jumalan Sanaa ja käskyä tulee katsoa ja siihen luottaa, ei persoonaan.
Kristus istuu rippiä pitämässä Hän kuulee sen. Kristuksen sanoja ne ovat , eikä ihmisen.# (Lutherin pöytäpuheista)
Sama oppi ja opetus on edeenkin vl -kristillisyydessä. Paavalillekin Ananiaksen suu oli Kristuksen suu ja Ananiaksen korva oli Kristuksen korva. Eivät ihmiset anna syntejä anteeksi vaan itse Kristus palveliansa suulla.
Ehkä tämä selventää Galataliskirjeenkin lukukokemusta. Selitys tuokin.
Mutta tuossa keromassani kirjassa on Luther selittänyt joka sanan ainakin 5- 7;mällä sanalla.
Lukekaa se, tajuatte mistä kirjoitin.
Minä tentin sen.- Kääntymispäivänä
#Niin ei pidä maailmankaan antaman itseämme peljättää. Sillä jota enemmin se pauhaa Kristusta ja hänen sanaansa vastaan, sitä kauemmaksi joutuu se Jumalan vihaan ja syntien anteeksisaamisesta pois. Ja me tiedämme,ettei hän saa eikä taida saada syntiä anteeksi muulla tavalla, kuin meidän Evankeliumin kautta. Sillä ei hänellä ole taivaan valtakunnan avaimia, ainoasti seurakunnilla ne ovat.
Että hän siis pauhaa seurakuntaa ja sanaa vastaan, tulevat syntinsä hänelle pidetyksi. Silloin on hänelle mahdotonta niistä päästä ellei tee parannusta.#
( Luther saarnassaan Pyhän Pietarin ja Paavalin päivänä.) - Pinja Erkkilä
Nim. "Kääntymispäivänä" kirjoittaa:
""Sentähden tulee opettaa ihmisille, että synnit tunnustetaan Kristukselle ja että Kristus antaa synnit anteeksi palvelijansa suun kautta.
Sillä palvelijan suu on Kristuksen suu ja palvelijan korva on Kristuksen korva. Jumalan Sanaa ja käskyä tulee katsoa ja siihen luottaa, ei persoonaan.""
Näin edelleen synnit tunnustetaan Kristukselle ja edelleen KRISTUS ANTAA SYNNIT ANTEEKSI palvelijansa suun kautta. Näin on edelleen palvelija vain väline Kristuksen käytössä. Kristus on ISÄNTÄ ja puhujaveli vain palvelija.
Muistatte, että Jeesus puhalsi opetuslapsille Pyhän Hengen. Pyhä Henki ei ole astian omaisuutta. Pyhä Henki toimii astiassa (esim. puhujaveljien saarnatessa) vain niin kauan kuin astia noudattaa Pyhän Hengen ääntä. Saarnan tulee täyttää kolme kohtaa, että Pyhä Henki yhtyy siihen:
1.) Saarnan tulee kirkastaa Kristusta eli olla kristuskeskeinen.
2,) Saarnan tulee ohjata kuulijat Kristuksen luo. ( Ei riitä, että ohjataan pelkästään Kristusruumiin (seurakunnan luo), vaan henkilökohtaiseen Kristus-yhteyteen, koska lampaat ( Jeesuksen omat lampaat ja Jeesuksen muut lampaat saatetaan YHTEEN LAUMAAN (Kristuksen). On oleva yksi lauma ja yksi Paimen.
3.) Saarnan tulee olla sellainen, että kaikki kunnia, kiitos ja ylistys tulee yksin ISÄLLE, POJALLE ja PYHÄLLE HENGELLE. Ei saa jäädä soimaan saarnan jälkeen, että vain me ja me ja vain meissä, vaan jää sydämeen soimaan vain KRISTUS ja vain KRISTUKSESSA! - Jumalan tahto
Kammottavaa lukea näitä uskovien palstoja, riitaa, riitaa,riitaa. Jokaisen ihmisen uskontokuntaan ja ylipäätään mihinkään katsomatta, tulisi nyt tutkia itseänsä ja sydäntänsä ja tehdä parannus. Kääntyä nöyrten ja anteeksi pyytäen Jumalan puoleen pienenä ihmisenä. Jättää siis kaikki riita, panettelu, oman itsensä nostaminen ja kaikkinainen paha. Kaikki ihmiset saavat tulla Jeesuksen Kristuksen tykö, ei alenneta ketään siitä armosta pois. Rukoillaan toistemme puolesta, että mahdollisimman moni pelastuisi, siitähän kaikessa on tarkoitus.
- pölhökustaavcdht45
Niinhän se menee, että vl-liike siteeraa mielellään Apostolien tekoja, koska sen avulla Saul saadaan tekemään ns. lestadiolainen parannus Ananiaan toimiessa lestadiolaisena saarnamiehenä. Suviseuroissa Apt 9.luvun kohta on mielitekstejä.
Harvoin, tuskin koskaan, vl-saarnamiehet ottavat tekstikseen Galattalaiskirjettä, vaikka siinä on Paavalin oma kuvaus omasta kääntymisestään. Kyseinen kohta kun ei sovi ns. vl-parannuksentekomuottiin.
Apt. ja Galattalaiskirjeen ilmeisen jännitteen vl-saarnamiehet kuittaavat, kuinkas muuten, vaikenemalla. - 1+1
""1.) Saarnan tulee kirkastaa Kristusta eli olla kristuskeskeinen.
2,) Saarnan tulee ohjata kuulijat Kristuksen luo. ( Ei riitä, että ohjataan pelkästään Kristusruumiin (seurakunnan luo), vaan henkilökohtaiseen Kristus-yhteyteen, koska lampaat ( Jeesuksen omat lampaat ja Jeesuksen muut lampaat saatetaan YHTEEN LAUMAAN (Kristuksen). On oleva yksi lauma ja yksi Paimen.
3.) Saarnan tulee olla sellainen, että kaikki kunnia, kiitos ja ylistys tulee yksin ISÄLLE, POJALLE ja PYHÄLLE HENGELLE. Ei saa jäädä soimaan saarnan jälkeen, että vain me ja me ja vain meissä, vaan jää sydämeen soimaan vain KRISTUS ja vain KRISTUKSESSA! "
Jyrki Rauhalan saarna suviseuroissa Lopella pyrki olemaan tuollainen, mutta monet vanhoilliset loukkaantuivat siihen, koska se oli liian kristuskeskeinen, annettiin liian suuri korostus ja arvo Kristukselle.Eikö lestadiolisuudessa ole Kristus Herra, kaikkivaltias, jonka Hän itse sanoo lähteissään?
Kirjoitat ( vain osa lauseesta ) koska se oli liian kristuskeskeinen, annettiin liian suuri korostus ja arvo Kristukselle.
Eikö VL ole kristitty?
Kes?- 13+12
Näin se on. Pyhä Henki korottaa Kristusta ainoana vanhurskauden lähteenä.
SRK-henki korostaa SRK:ta ja srk-valtakuntaa. - Kääntymispäivänä
#Oppikaa siis avaamaan silmänne ja tuntemaan ja uskomaan seurakunta pyhäksi. Sillä kaikki viisaat ihmiset loukkantuvat seurakunnan nykyiseen muotoon. Järki, joka kuulee että seurakunta on pyhä ja saastatoin,luulee että kristityt ovat kaikista virheistä vapaat.
Seurakunta on siis käsitettävä ja uskottava pyhäksi, mutta se ei ole siltä näyttävä, sillä uskonkappale sanoo: Minä uskon pyhän seurakunnan, mutta ei sano: minä näen pyhän seurakunnan. Jos tahdot näkemisesi mukaan tehdä päätöksen, näet että se on syntinen, näet siinä monta äärettömän suurta pahennusta, näet monta, niinkuin sanotaan , syntistä veljeä.
Ei siis ole kirjoitettu: minä näen pyhän seurakunnan, vaan: : minä uskon ; sillä seurakunnalla itsestään ei ole mitään omaa vanhurskautta, vaan Kristuksesta, joka on sen pää ja uskosta Häneen huomataaan seurakunnan pyhyys, mikä pyhyys on uskottava, mutta ei silmin nähtävä.
Olen tätä laveanlaisesti esittänyt lohdutukseksemme muutamia vastaan, jotka nähdessän meidän ruumiissamme wähänkin wikaa, sitä ihmeesti suurentavat ja huudahtavat: Katso tuossa nyt ovat nuo evankeliumin hedelmät, ja itse ovat he kokonaan spitaaliset. He eivät näe eivätkä välitä niistä vaarallisista haavoista ja paisumista, joita itse ovat täynnä, mutta meistä he nuhtelevat pienintäkin virhettä.# ( Ote Lutherin 45 psalmin selityksestä)
Vl -kristillisyydessä seurakunnasta opetetaan ja uskotaan edelleenkin samoin.
Kokemuksetkin ovat samoja.
Kristus ja seurakunta jäävät monelle salaisuudeksi. - pölhökustavhkku4567
Miten saarna ylipäätänsä voi olla liian kristus-keskienen? En ymmärrä.
- jussipoika
Sinäkö et milloinkaan vääristele totuutta. Muistatko ne Maikkulan raitin tapahtumat jotka kyllä kirjoitit kempelainen nimimerkillä. Niissähän ei ollut loppujen lopuksi mitään perää. Miten aiot tulla toimeen uuden kunnanjohtajan kanssa joka sattuu olemaan eri uskontokuntaa sinun kanssasi? tiedän että sinun puoleltasi tulee lentämään kapuloita rattaisiin jo se takia kun ei usko samalla tavalla kanssasi
- Lohen tenttaaja
Mitä horiset maikkulan raitista.
Miten se Tuomas Loheen tai Kesiin liittyy.
Toisaalta Lohi ei ole mikään VL. Kato Hänen tälläävä ja maalaava vaimonsa ja vain 3 lasta.
Jokin järki näin kommentteihin. - 7+13
Lohen tenttaaja kirjoitti:
Mitä horiset maikkulan raitista.
Miten se Tuomas Loheen tai Kesiin liittyy.
Toisaalta Lohi ei ole mikään VL. Kato Hänen tälläävä ja maalaava vaimonsa ja vain 3 lasta.
Jokin järki näin kommentteihin.onko taloaan maalaava vaimo laiteilla ?
- oletko pöljä
puhuiko joku että on vl. Uskko eritavalla kuin ei tarkoita vl
- 5-2
""Miten saarna ylipäätänsä voi olla liian kristus-keskienen? En ymmärrä. ""
Kysyin seuroissa tätä ja minulle vastattiin, että jos saarna on liian kristuskeskeinen, niin jää kuulemma epäselväksi armojärjestys, kuka tänä päivänä täällä maan päällä antaa synnit anteeksi ja saattaa syntyä vaikutelma, että voi saada kahden kesken Kristuksen kanssa synnit anteeksi ilman mitään Jumalan valtakunnan sisältäpäin tulevaa äänellistä synninpäästöä.Olet saanut sen, mitä hait.
SRK;lle kysmyksesi on arka, oma "ego" häviää, kun ihminen löytää niissä piireissä Kristuksen.
Hyvä kommentti.
Kes- pölhökustaaghjkir
Ahaa. Siis vl-uskoisten mielestä on siis olemassa liian Kristus-keskeisiä saarnoja. Yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen ansion tähden ei siis riitä. Pitää olla lisäksi oikea jumalan valtakunta, jota tänä päivänä edustaa vl-liike.
Niin,, evankeliumihan on aikojen kuluessa kierrellyt ja kaarrellut ympäri maapallon ja tullut näinä viimeisinä aikoina tänne pohjan perille (Sak.6:8 tulkinta) Nyt oikeaa kristillisyyttä edustaa vain ja ainoastaan vanhoillislestadiolainen liike (SRK). Saksanmaalla sitä 1500-luvulla edusti Luther-liike ja 1800-luvulla Lapissa ennen Laestadiusta lukijalaisuus.
Näin hän ne yksinkertaiset vl-uskoiset (maallikot) opettavat.
Juu. pitää ottaa järki vangiksi. Usko ja järki ovat vl-liikkeessä toistensa vastakohtia.
1.Joh.1.
6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos ME tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että HÄN antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.- Kääntymispäivänä
#Sentähden tulee opettaa ihmisille, että synnit tunnustetaan Kristukselle ja että Kristus antaa synnit anteeksi palvelijansa suun kautta.
Sillä palvelijan suu on Kristuksen suu ja palvelijan korva on Kristuksen korva.#
#Siinä saadaan oppia, kuinka autuaaksi tulla taitaan, eikä pidä odottaman Jumalan tekevän jotain uutta, taikka lähettävän enkeliä taivaasta. Sillä Hän tahtoo, että me käymme kuulemaan Evankeliumia niiltä, jotka sitä saarnaavat, siellä on Hän löydettävä eikä mistään muualta.#
Nämä Lutherin neuvot ovat täysin Raamatun mukaisia. Jumala ei kellekään lähetä enkeliä taivaasta, vaan pitää käydä kuulemaan Evankeliumia niiltä, jotka sitä saarnaavat. On löydettävä Jumalan valtakunta täältä maanpäältä. Missä on valtakunta, siellä on Kuningas.
- Pinja Erkkilä
""Sillä palvelijan suu on Kristuksen suu ja palvelijan korva on Kristuksen korva""
""vaan pitää käydä kuulemaan Evankeliumia niiltä, jotka sitä saarnaavat."
Kaksi asiaa:
1. On huolehdittava siitä, että sen suun kautta tuleva sanoma on Kristuksen, yhdenpitävä Kristuksen sanan kanssa, eikä jonkun uskonyhteisön sanomaa ja TULKINTAA.
2. On muistettava myös, että Evankeliumi ja Kristus löytyvät myös Raamatusta eli Jumalan sanasta. Älkäämme aliarvioiko itse JUMALAN PYHÄÄ SANAA, joka on kirjoitettu meille siksi, että vaikka meillä olisi epätäydelliset ja vikaanmenneet puhujat, että löytäisimme Kristuksen ja Hänessä syntien anteeksiantamuksen. Muistakaamme Jeesus Kristus itse on ANTEEKSIANTAMUS ja ELÄMÄ!1. On huolehdittava siitä, että sen suun kautta tuleva sanoma on Kristuksen, yhdenpitävä Kristuksen sanan kanssa, eikä jonkun uskonyhteisön sanomaa ja TULKINTAA.** Juuri näin. Kaiken on tuettava Jumalan Sanaa, Kristusta.
2. On muistettava myös, että Evankeliumi ja Kristus löytyvät myös Raamatusta eli Jumalan sanasta. Älkäämme aliarvioiko itse JUMALAN PYHÄÄ SANAA, joka on kirjoitettu meille siksi, että vaikka meillä olisi epätäydelliset ja vikaanmenneet puhujat, että löytäisimme Kristuksen ja Hänessä syntien anteeksiantamuksen. Muistakaamme Jeesus Kristus itse on ANTEEKSIANTAMUS ja ELÄMÄ!** Amen.
Ei suinkaan kaikki, ei yksikään kuuro, ei Paavali, ei Hoviherra tullut uskoon pelkän puheen kuulusta.
Paavalin mielen avasi Kristus, kuten usean lähimmäiseni. Heille ilmestyi Henki joka ohjasi Jeesusten luo.
Samaa on ollut usein myös lestadiolaisuudessa, ennen hoitoja.
Hoviherra taas tuli uskoon kirjoituksista, mutta ymmärsi narsaretilaisen Messiaaksi Filippoksen yhdestä lauseesta, ilman saarnaa.
Hän otti kasteen oikeaoppisesti.
On aivan samantekevää, miten löytää Jeesuksen, kunhan löytää ja tunnustaa suullaan Hänet Herraksi ja ottaa kasteen sekä alkaa seuraamaan Häntä, epetuslapsenaan.
Kes- Kääntymispäivänä
Kesitas kirjoitti:
1. On huolehdittava siitä, että sen suun kautta tuleva sanoma on Kristuksen, yhdenpitävä Kristuksen sanan kanssa, eikä jonkun uskonyhteisön sanomaa ja TULKINTAA.** Juuri näin. Kaiken on tuettava Jumalan Sanaa, Kristusta.
2. On muistettava myös, että Evankeliumi ja Kristus löytyvät myös Raamatusta eli Jumalan sanasta. Älkäämme aliarvioiko itse JUMALAN PYHÄÄ SANAA, joka on kirjoitettu meille siksi, että vaikka meillä olisi epätäydelliset ja vikaanmenneet puhujat, että löytäisimme Kristuksen ja Hänessä syntien anteeksiantamuksen. Muistakaamme Jeesus Kristus itse on ANTEEKSIANTAMUS ja ELÄMÄ!** Amen.
Ei suinkaan kaikki, ei yksikään kuuro, ei Paavali, ei Hoviherra tullut uskoon pelkän puheen kuulusta.
Paavalin mielen avasi Kristus, kuten usean lähimmäiseni. Heille ilmestyi Henki joka ohjasi Jeesusten luo.
Samaa on ollut usein myös lestadiolaisuudessa, ennen hoitoja.
Hoviherra taas tuli uskoon kirjoituksista, mutta ymmärsi narsaretilaisen Messiaaksi Filippoksen yhdestä lauseesta, ilman saarnaa.
Hän otti kasteen oikeaoppisesti.
On aivan samantekevää, miten löytää Jeesuksen, kunhan löytää ja tunnustaa suullaan Hänet Herraksi ja ottaa kasteen sekä alkaa seuraamaan Häntä, epetuslapsenaan.
KesJumalan sana on se tähti, joka johtaa meidät Vapahtajamme luo. Kristus on luvannut asua seurakunnassaan. Luther julistaa: ”Siellä, missä evankeliumia julistetaan, siellä tämä tähti loistaa, se on varmaa, siellä myös varmasti löydät Jumalan seurakunnan, olkoot sitten vaikka Turkissa, Venäjällä, Böhmissä tahi missä vain.”
Usko tunnistaa Kristuksen ja löytää hänen seurakuntansa
Seurakunnan ”näkymättömyys” merkitsi Lutherille sitä, että epäusko ja luonnollinen silmä näkevät vain seurakunnan inhimillisen ja erehtyvän muodon. Uskonsilmä näkee enemmän. Usko tunnistaa Kristuksen ja löytää hänen seurakuntansa. Joulusaarnassaan Luther sanoo: ”Sen siis, jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta. Kuinka tiedettäisiin, missä on Kristus ja hänen uskonsa, ellei tiedettäisi, missä hänen uskovaisensa ovat.”
Seurakunta on ”joukko Kristukseen uskovia ihmisiä. Heihin on pitäydyttävä ja tarkattava heidän uskoansa, heidän elämäänsä ja heidän opetustansa. Heidän keskuudessaan Kristus varmasti on, sillä kristillisen seurakunnan ulkopuolella ei ole olemassa mitään totuutta, ei mitään Kristusta, eikä mitään autuutta.”(Kirkkopostilla, joulup. evank. saarna.)
Kaikenkaikkiaan voidaan todeta, päinvastoin kuin otsikossa väitetään, vl- kristillisyys pitäytyy Raamatun opetuksiin samalla tavoin kuin Lutherkin aikanaan.
Vääristelijät löytyvät muualta. Usko on Jumalan työ alusta loppuun. Järjen päätelmillä Jumalan valtakunta jää löytymättä vaikka se on täällä ihmisten keskellä. Kääntymispäivänä kirjoitti:
Jumalan sana on se tähti, joka johtaa meidät Vapahtajamme luo. Kristus on luvannut asua seurakunnassaan. Luther julistaa: ”Siellä, missä evankeliumia julistetaan, siellä tämä tähti loistaa, se on varmaa, siellä myös varmasti löydät Jumalan seurakunnan, olkoot sitten vaikka Turkissa, Venäjällä, Böhmissä tahi missä vain.”
Usko tunnistaa Kristuksen ja löytää hänen seurakuntansa
Seurakunnan ”näkymättömyys” merkitsi Lutherille sitä, että epäusko ja luonnollinen silmä näkevät vain seurakunnan inhimillisen ja erehtyvän muodon. Uskonsilmä näkee enemmän. Usko tunnistaa Kristuksen ja löytää hänen seurakuntansa. Joulusaarnassaan Luther sanoo: ”Sen siis, jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta. Kuinka tiedettäisiin, missä on Kristus ja hänen uskonsa, ellei tiedettäisi, missä hänen uskovaisensa ovat.”
Seurakunta on ”joukko Kristukseen uskovia ihmisiä. Heihin on pitäydyttävä ja tarkattava heidän uskoansa, heidän elämäänsä ja heidän opetustansa. Heidän keskuudessaan Kristus varmasti on, sillä kristillisen seurakunnan ulkopuolella ei ole olemassa mitään totuutta, ei mitään Kristusta, eikä mitään autuutta.”(Kirkkopostilla, joulup. evank. saarna.)
Kaikenkaikkiaan voidaan todeta, päinvastoin kuin otsikossa väitetään, vl- kristillisyys pitäytyy Raamatun opetuksiin samalla tavoin kuin Lutherkin aikanaan.
Vääristelijät löytyvät muualta. Usko on Jumalan työ alusta loppuun. Järjen päätelmillä Jumalan valtakunta jää löytymättä vaikka se on täällä ihmisten keskellä.Vastasit hieman sivuun.
Kysyin sitä, miten Paavali löysi Jeesuksen, ja miten Hän haki seurakunnan.
>>”Sen siis, jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta. Kuinka tiedettäisiin, missä on Kristus ja hänen uskonsa, ellei tiedettäisi, missä hänen uskovaisensa ovat.”** Mutta miten Raamattu sanoo. Minkä seurakunnan Paavali löysi ja minkä Gornelius?
Seurakunta on vain ”raamit”, kuva jonka vuoksi taulun edessä ollaan on itse Messias.
Luterilaisia on vähän, n 60 miljoonaa, Saksan pohjois- osissa ja Skandinaviassa, joten seurakutia on sen lisäksi muualla aikain 100 kertaisesti.
Sinne hakeutuu myös heitä, jotka ENSIN löysivät Jeesuksen Herranaan.
>>Kaikenkaikkiaan voidaan todeta, päinvastoin kuin otsikossa väitetään, vl- kristillisyys pitäytyy Raamatun opetuksiin samalla tavoin kuin Lutherkin aikanaan.** Onko todella näin. Miten kaste, miten ehtoolinen, miten Synninanteeksi antaMUS?
Mm. ne poikkeaa Raamatusta
>>Vääristelijät löytyvät muualta.*** Mitä löytävät?
>>Usko on Jumalan työ alusta loppuun. Järjen päätelmillä Jumalan valtakunta jää löytymättä vaikka se on täällä ihmisten keskellä. ** Usko mihin?
Kristus on valinta, jonka Jumala mahdollistaa.
Kes.- kolkuttavalle avataa
Kesitas kirjoitti:
Vastasit hieman sivuun.
>>”Sen siis, jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta. Kuinka tiedettäisiin, missä on Kristus ja hänen uskonsa, ellei tiedettäisi, missä hänen uskovaisensa ovat.”** Mutta miten Raamattu sanoo. Minkä seurakunnan Paavali löysi ja minkä Gornelius?
Seurakunta on vain ”raamit”, kuva jonka vuoksi taulun edessä ollaan on itse Messias.
Luterilaisia on vähän, n 60 miljoonaa, Saksan pohjois- osissa ja Skandinaviassa, joten seurakutia on sen lisäksi muualla aikain 100 kertaisesti.
>>Kaikenkaikkiaan voidaan todeta, päinvastoin kuin otsikossa väitetään, vl- kristillisyys pitäytyy Raamatun opetuksiin samalla tavoin kuin Lutherkin aikanaan.** Onko todella näin. Miten kaste, miten ehtoolinen, miten Synninanteeksi antaMUS?
>>Usko on Jumalan työ alusta loppuun. Järjen päätelmillä Jumalan valtakunta jää löytymättä vaikka se on täällä ihmisten keskellä. ** Usko mihin?
Kes."Sen siis, jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta." Mistä löytyy se seurakunta? Sen minä haluaisin tietää ja löytää.
kolkuttavalle avataa kirjoitti:
"Sen siis, jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta." Mistä löytyy se seurakunta? Sen minä haluaisin tietää ja löytää.
Todella, minkä seurakunnan UT;n henkilöt, mm opetuslapset löysivät ensin?
- Ahola.
Kesitas kirjoitti:
Vastasit hieman sivuun.
Kes.Lopeta Raamatuiten raiskaaminen haisunäätä.
Ruokailun yhteydessä ei yleensä piereskellä, niin kuin tänään teit lounaalla. Itse luikit karkuun, ja haju vain jäi!! Prk###leen typo-hihhuli! - :))))))))))))))))))))
Ahola. kirjoitti:
Lopeta Raamatuiten raiskaaminen haisunäätä.
Ruokailun yhteydessä ei yleensä piereskellä, niin kuin tänään teit lounaalla. Itse luikit karkuun, ja haju vain jäi!! Prk###leen typo-hihhuli!;) taivas soikoon..:D
- jussi kempeleestä
Kesitas kirjoitti:
Todella, minkä seurakunnan UT;n henkilöt, mm opetuslapset löysivät ensin?
ei ainakaan helluntalaisten
- Kääntymispäivänä
kolkuttavalle avataa kirjoitti:
"Sen siis, jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta." Mistä löytyy se seurakunta? Sen minä haluaisin tietää ja löytää.
Kun Jumalan herättämä ihminen saa kuulla, että kaikki synnit saa uskoa anteeksi sillä hetkellä , sen tuntoisena kuin on ja ilman mitään tekoja, tietää, että se on Kristuksen puhetta vähäpätöisen Ananiaksen suulla. Se on Jumalan valtakunnan evankeliumia, jota ei kuule missään muualla. Se evankeliumi sisältää voiman myös sen uskomiseen ja Jumalan valtakunta alkaa näkymään, jota valtakuntaa fariseukset eivät nähneet, vaikka itse Kristus oli heidän keskellään.
- 7+3
jussi kempeleestä kirjoitti:
Ei varmaan. Mutta ei Kesikään kuulu helluntailaisiin.
Veli vastasi kattavasti, kuten uskomassa olevan tuleekin. Kääntymispäivänä kirjoitti:
Kun Jumalan herättämä ihminen saa kuulla, että kaikki synnit saa uskoa anteeksi sillä hetkellä , sen tuntoisena kuin on ja ilman mitään tekoja, tietää, että se on Kristuksen puhetta vähäpätöisen Ananiaksen suulla. Se on Jumalan valtakunnan evankeliumia, jota ei kuule missään muualla. Se evankeliumi sisältää voiman myös sen uskomiseen ja Jumalan valtakunta alkaa näkymään, jota valtakuntaa fariseukset eivät nähneet, vaikka itse Kristus oli heidän keskellään.
Mitä Soopaa.
Missä ilmenee, että Jumala puuttui Sauluksen peliin, ei missään, paitsi SRK;N soopassa.
Paavali itse sanoo; En ole muilta saanut oppia enkä ohjetta, kun itse KRISTUKSELTA?
Osta hyvä ihminen Raamattu.
Missä LUULET Raamatussa olevan kertomus Ananiaksen suulla evankeliumista?
Katsele sitten paikka ja pane muiden ihailuunkin.
>>Se on Jumalan valtakunnan evankeliumia, jota ei kuule missään muualla. Se evankeliumi sisältää voiman myös sen uskomiseen ja Jumalan valtakunta alkaa näkymään, jota valtakuntaa fariseukset eivät nähneet, vaikka itse Kristus oli heidän keskellään. ** Missä se sitten kuuluu, sano paikka, osoite.
Jumalan Valtakuntaa johtaa Jumala, ei ihminen, joten ei se voi olla täällä, tai tuolla, KUTEN JEESUS SEN SANOO.
Jos Jeesus on keskellänne, miten Hän suhtautuu vaheisiinne sekä pedofiliaanne? Toruuko ja ymmärtääkö?
Kun löydät Raamatun, se löytyy sieltä Matteus 24 luvusta.
Hieman hävettää puolestasi.
Kes.jussi kempeleestä kirjoitti:
Vastaako kysymykseen?
Silloin ei ollut helluntaialaisia, eli mihin Jeesuksen ohjeen mukaan piti, vai pitikö liittyä?
Lutheria en tarvitse kenenkään uskoa. Hän ei ole Jeesus.
- Kääntymispäivänä
# Vielä on sijaa ehtoollishuoneessa, sillä palvelija palaa ja sanoo: Täällä on vielä tilaa. Tilaa minulle, tilaa sinulle, tilaa jokaiselle. Ei täällä vaadita mitään sisäänpääsymaksua, vaan saa tulla aivan rahatta ja hinnatta.
Herra sanoo palvelijoillensa: Saata heitä sisälle, vaadi heitä tulemaan kaduilta ja kujilta, maanteiltä ja aitovieriltä, se on : tulkoot kaikki törkisyntiset, kaikki huonompiakin huonommat. Kaikki he ovat tervetulleita, niin tervetulleita, että Jumala vaatii heitä tulemaan.
Sinä syvälle langennut syntinen, sinä kauas vieraalle maalle sikain seuraan eksynyt tuhlaajapoika ja tuhlaajatytär, sinä, joka katkerasti häpeät elämääsi, tule sinäkin. Sinä rivo juoppo,sinä haureudessa kulunut portto ja huorintekijä, sinä hekumoitsija ja miehimys, sinä kiroilija, sinä valapattoinen ,sinä varas.
Te kaikki heittiöt, me kutsumme teitä Jeesuksen nimeen, hänen käskystänsä. Totisesti Hän ei heitä teitä ulos. M e rukoilemme , me huudamme, me kutsumme , me pakotamme teitä tulemaan.
Se tuleminen tapahtuu siten, että uskotte lapsellisesti tänä hetkenä juuri sellaisina kuin olette kaikki riettautenne ja saastaisuutenne anteeksi Karitsan viattomassa veressä.
Sillä tavoin ovat monet samoin yhtä syvälle kadonneet raukat tulleet taivaaseen. Jeesuksen veri on tehnyt heidän syntinsä lumivalkeiksi, ja nyt he ovat kiittämässä hänen suurta armoansa ja rakkauttansa.
Uskokaa siis syntinne anteeksi. Tulkaa koettelemaan eikö ole autuaallista syödä leipää vanhurskauden, rauhan ja ilon valtakunnassa.
(A. L. Heideman 1886)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1107187- 474966
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa562811Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52318Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101308Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1851237Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921063Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai281940Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30876Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?179843