Oletteko muut saaneet raskausmahastanne kommentteja?
Minä olen välillä ärsyyntynyt siihen, kun ihmisillä tuntuu olevan tarve kommentoida mahaani. Tänään isäni (joka ei ole minulle hirveän läheinen) sanoi tyyliin, että näytän siltä kuin odottaisin nelosia tms. Minulla tuli tuosta kommentista paha mieli. Myös miehen vaimon kommentti mahastani harmitti minua..ja mielestäni mahani on aika normaalin vauvamahan kokoinen.
Mielestäni ihmisen ulkonäköä ei tarvitse negatiivisesti kommentoida vaikka toinen olisikin raskaana. Eikö voisi sanoa jotain positiivista, esim. kaunis/ihana vauvamasu? Siitä tulisi paljon parempi mieli.
Toivon, että ihmiset kiinnittäisivät huomiota siitä, miten kommentoivat kenen tahansa ulkonäköä. Ketään ei saa haukkua.
Raskausmahan kommentointi?
55
3439
Vastaukset
- kmösdfä
Mun mahaa on kommentoitu vähän toisinpäin...Minulla on ns. pienehkö vauvamasu vaikka olenkin jo melkein synnyttämässä. Itse pidän omasta masustani juuri tämän kokoisena, eikä ole tarvetta isompaan..
Mutta yksi nainen joka on myös raskaana on aliarvioinut masuni kokoa ja hänellä itsellä on isompi masu, vaikka on tosin vähän yli puolen välin. Hän kyllä korostaa masuansa kireillä vaatteilla kun taas minä pukeudun ihan tuiki tavallisiin asuihin/paitoihin. Ja olemmehan eri mallisia vartaloiltamme..Olisi mielenkiintoista mitata masuja alasti, voipi olla että tilanne silloin eri, MUTTA tuommoinen kilpailu ja vertailu on minusta todella lapsellista.
Vauvan kokoonhan masun koko ei vaikuta.
Mitä ihmeen väliä sillä on onko iso vai pieni masu? Eikö se ole ihanaa että ON se masu ja vauva sielä? En ymmärrä naisten tarvetta kilpailla ja vertailla masujansa. Kuten en myöskään pidä rumista kommenteista mitä sinä olet itse saanut kuulla.
Raskausmasu on kaunis, oli se sitten iso pallo tai ihan normaalipallo (tai pieni). Lisäksi nainen on kauniimpi raskaana silloin kun nauttii omasta olotilastaan ja on onnellinen. Ei silloin kun kyttää naama nyrpeänä muiden masuja ja vertaa omaansa. - E.l.n.a.
Niin, olen samaa mieltä kanssasi siitä, että sen pitäisi olla ihanaa, että ON se masu ja vauva siellä. :)
Mielestäni kenenkään ei tarvitsisi negatiivisesti kommentoida toisten mahoja. Raskaudessa voi olla muutenkin joskus hankalaa oloa (esim.iso maha vaikeuttaa liikkumista ym.), joten ei siihen enää kaipaa lisäksi negatiivisia kommentteja. - BrooklynMami
Kylla se tuntuu inhottavalta, mutta kommentteja tuntuu tulevan niin paljon, etten enaa jaksa edes valittaa. Plus tuntuu olevan paljon kiinni katsojasta, vaatteista ja kellonajasta (just syony?), silla olen saanut useamminkin saman paivan aikana kuulla miten ISOLTA naytan (oletko varma ettei ole kaksoset?!) ja oletpa onnekas kun kannat noin pienesti ja sirosti.. Muihin yritan myos olla vertaamatta, kun vaihtelee niin paljon. Mutta jostain syysta masunkoon kommentointi (ja koskeminen) ei ylita ihmisten mielesta hyvan kaytoksen rajoja.
- 14+4
No kyllähän niitä kommentteja kuulee niin vierailta, kuin tutuilta ja niihin jotenkin tottuu, mutta sitte kun on nää, jotka haluis tulla koskettelemaan masua.
Nehän ne musta on kaikkein kauheimpia, etetnkin ne täysin ventovieraat päivittelijät. - Kjhji
Mua vaan ihmetyttää, kun suurin osa puhuu "masusta". Mä oen ainakin tottunut siihen, että ehkä alle kouluikäisillä on masu, aikuisilla kyllä ihan maha. Mua nolottaisi puhua julkisesti mahastani masuna. Ihan niin kuin mulla on edelleen rinnat, vaikka raskaana olenkin, ei tisut.
- 19+19
Hieman ehkä asian vierestä?! Katso, kukin tyylillään.. Minä ainakin puhun masusta kahdesta syystä A. Masuni ei ole "vain" mahani näiden 9kk aikana, sillä sieltä kasvaa jotain ihanaa, jolle jo jutellaan ja masu on hellittelynimi. B. Meillä on kotona jo yksi pieni lapsi, joten kieli ei tunnu oudolta, eikä yhtään nolota.
Neuvoisin että älä turhaan keskity tällaisiin asioihin, on nimittäin aika kummallinen asia nipottaa.. - Kjhj
19+19 kirjoitti:
Hieman ehkä asian vierestä?! Katso, kukin tyylillään.. Minä ainakin puhun masusta kahdesta syystä A. Masuni ei ole "vain" mahani näiden 9kk aikana, sillä sieltä kasvaa jotain ihanaa, jolle jo jutellaan ja masu on hellittelynimi. B. Meillä on kotona jo yksi pieni lapsi, joten kieli ei tunnu oudolta, eikä yhtään nolota.
Neuvoisin että älä turhaan keskity tällaisiin asioihin, on nimittäin aika kummallinen asia nipottaa..Senkus neuvot, mutta minähän keskityn, mihin huvittaa ja nipotan, mistä huvittaa. :) Minusta on todella lapsellista puhua muille AIKUISILLE masusta. Lasten kanssa nyt voi puhua miten haluaa, mutta on se omituista, että pitää lässyttää aikuisille ihmisille.
- no toiset
Kjhj kirjoitti:
Senkus neuvot, mutta minähän keskityn, mihin huvittaa ja nipotan, mistä huvittaa. :) Minusta on todella lapsellista puhua muille AIKUISILLE masusta. Lasten kanssa nyt voi puhua miten haluaa, mutta on se omituista, että pitää lässyttää aikuisille ihmisille.
aikuiset ovat vähän rennompia ja lapsellisimpia,itsekkin kuulun niihin joten puhun masuista ja vieläpä tisuista(kauhistus..).
- 18+5
Kjhj kirjoitti:
Senkus neuvot, mutta minähän keskityn, mihin huvittaa ja nipotan, mistä huvittaa. :) Minusta on todella lapsellista puhua muille AIKUISILLE masusta. Lasten kanssa nyt voi puhua miten haluaa, mutta on se omituista, että pitää lässyttää aikuisille ihmisille.
Minusta on todella lapsellista nipottaa ja jäpättää millä termeillä muut kutsuvat vatsojaan/mahojaan/masujaan.. En usko, että sinunkaan maailmaa kaataa (ainakaan toivottavasti), kun jotkut odottajat puhuvat masuista, joten RELAX ja ala vaikka siivoamaan aikasi kuluksi.
- nipo tanpa
19+19 kirjoitti:
Neuvoisin että älä turhaan keskity tällaisiin asioihin, on nimittäin aika kummallinen asia nipottaa..Oikeastaan se lapsi ei ole kasvamassa masussa sen paremmin kuin mahassakaan, vaan kohdussa. Miten se on niin vaikea sana?
Ja tottavieköön, öklöttää nuo masut ja masuasukit, siis sanoina aikaihmisten suusta. - Masut ja tisut....
no toiset kirjoitti:
aikuiset ovat vähän rennompia ja lapsellisimpia,itsekkin kuulun niihin joten puhun masuista ja vieläpä tisuista(kauhistus..).
Kyllä masusta ja tisuista puhuminen on ällöä lässytystä, mutta jos lapselle aikoo lässyttää niin on jo valmis kun hän syntyy. Mitä tulee maham kommentoimiseen, on se aika huonoa käytöstä kommentoijalta. Jokaisella on omanlaisensa vauvamaha ja sillä hyvä. Koettakaa kestää...
- 37+3
Olen kaveripiiristäni ensimmäinen joka odottaa perheen lisäystä ja heiltä on tullut tottakai paljon kommentteja kuinka maha vaan kasvaa ja kasvaa:) perheeni on kommentoinut mahaani pieneksi. Omasta mielestä se on ihan tarpeeksi suuri:)
eniten ärsyttää mahaan koskeminen, mutta onhan se mielenkiintosta jos sattus tuntee vaikka potkasun sillä hetkellä. Yhden todella ilkeän kommentin töissä olen saanut " hei, sun vatsa on tosi turvoksissa!" kommentoija oli kehitysvammainen joten pitää jättää omaan arvoon, mutta kyllä loukkas:/ - Tytt.
Tuntuu vähän siltä, että kun raskaana olet niin se vauvamaha on "kaikkien omaisuutta". Eli kaikilla on muka oikeus siitä mielipiteensä suoraan sanoa ja kaikki saa ilman sen kummempaa lupaa koskea siihen.
Ite tein alusta asti selväksi, että mun mahaan ei kosketa ilman lupaa. Ja jos mun mielestä tulee asiaton kommentti esim. mahan koosta, niin kyllä sitten kommentoin takaisin. Pitäis sen verran aikuisten ihmisten tajuta. - kylläontuttua
On tuttua, todella raivostuttavaa mennä ylipäätään mihinkään, kun heti seuraan liittyessä alkaa se arvuuttelu tyttö ja poikamahasta ja miten on posket nätisti pullistuneet ja punaiset. Oikein mukavia ilmaisuja ihmisillä onkin vapaus käyttää raskaana olevasta naisesta.
Ja tuttavat, jopa vieraammatkin todella heti ovat koskettelemassa mahaa ja käsi jo vatsan päällä sitten kysyvät että voisiko koittaa. Jotenkin ikävältä tuntuu tuollainen ryntäily vaikken muuten pelkää läheisyyttä, eikä henkilökohtainen reviirini ole useita metrejä. Ehkä se on jotain suojeluvaistoa joka herää jo tässä vaiheessa... en tiedä, mutta päähän ottaa. - Äippä87..
Vauvamaha on aina keskustelunaihe. Oli se sit iso tai pieni. Itselläni oli valtava ja heitin siitä vitsiä mukana, kun sitä kommentoitiin. Olin onnellinen raskaudestani, eikä mua haitannut yhtään minkäänlaiset kommentit. Ihan turha vetää hernettä nokkaan moisesta!
- iso mahainen
No voi herran pieksut! Antaa ihmisten puhua. mitä väliä sillä on? Toisilla on iso maha ja toisilla pieni. Ei siinä oo mun mielestä mitään negatiivista jos joku kommentoi vauva mahaa isoksi tai pieneksi. Pieni maha on ihan yhtä hyvä kun isomahakin ja toisin päin. Ihmiset nyt vaan tykkää puhua vauvamahoista ja mun mielestä on ihan normaalia kommentoida tyyliin onko sielä vauvaa ollenkaan kun on niin pieni masu tai tonnehan mahtuis vaikka useempi vauva jos maha on iso. Ei nää oo mitään totisia kommenteja ja haukkumisia vaan ihan normaalia keskustelua vauvamahasta.
Ittelä oli ihan valtava maha ja reilu 3 kk enne laskettua aikaa eräs aasialaistaustainen tarjoilija tiedusteli multa ravintolassa että odotanko kaksosia. Hännelläki oli kuulemma yhtä iso maha sillon kun hän odotti kaksosia. En odottanu kaksosia en, mutta silti mua tämä keskustelu vaan nauratti. En loukkaantunu tai suuttunu.- E.l.n.a.
Mielestäni se, että on raskaana ei anna aihetta kommentoida ulkonäköäni, ainakaan mitenkään negatiivissävytteisesti! Enhän minäkään menisi esimerkiksi lihavalle ihmiselle sanomaan, että kylläpä olet lihonut tms.
Minun mielestä ihmistä pitää kunnioittaa, ja mahan ulkomuodon kommentointi on ihan turhaa. Itselleni tuli kommenteista sellainen olo, että olenko jotenkin ihan hirveän iso, kun luullaan että mahassani olisi useampi vauva. Siis ajattelin että pidetäänkö minua lihavana tms. Koin sen jotenkin henkilökohtaisena loukkauksena. Muutenkin on tämän raskauden aikana ollut huolia esimerkiksi sikiön kasvamisesta, joten ei tuntunut ollenkaan hyvältä että joku jaksaa kommentoida mahani kokoa. Tämä raskaana olo kun ei nyt muutenkaan olo välillä ruusuilla tanssimista, koska itselläni esimerkiksi on välillä hengitysongelmia ym., kun kohtu painaa keuhkoja.
Itseäni ei niinkään vatsan silittelyt tms.haittaa, mutta toivon toki että niihin kysytään lupa, varsinkin jos ei ole läheinen ihminen kyseessä. - kongk
Olen eri mieltä. Jos ihmistä on vaikkapa kiusattu lihavuuden takia, voi "viaton" ja hyvää tarkoittava kommentti "Onpa sinulla iso vatsa" tuoda ne kiusaamistraumat ikävästi mieleen. Eikö? Vaikka kommentoija tarkoittaisikin hyvää, ulkonäön kommentointi on aina todella riskialtista, ja voi loukata toista pahoin. Myös vauvamahojen kommentointi. Minusta on tuskallista kuunnella, kun ulkonäköäni arvostellaan, vaikka se sitten tehtäisiin hyvää tarkoittaen tai terveyden nimissä. Kauniita asioita saa sanoa, mutta ei sellaisia asioita, jotka saavat minut tuntemaan että en ole tarpeeksi kaunis tai että minussa on jotain vikaa. :/
- vanha äiti
Se, että raskaana ollessa ottaa nokkaansa pienistäkin asioista ja pienet asiat saattaa tuntua suurila, johtuu osittain siitäkin, että hormonitoiminta on herkkää ja sitä pahoittaa mielensä pienistäkin asioista. Tämän kun tietää, on raskaana ollesakin helpompi ymmärtää, miksi joku sanominen tuntuu pahalta, vaikkei vastapuoli sitä ehkä niin ole tarkoittanutkaan.
Sekin, että vatsaa kommentoidaan, osoittaa vain sen, että ihmisiä kiinnostaa uuden elämän alku. Vatsat ovat erilaisia ja kiloja kertyy itsekullekin yksilöllisesti.
Ei kannata jäädä märehtimään jotakin yksittäisiä arviointeja vaan nauttia täysillä siitä, että pian kuitenkin raskaus on takana ja vauva sylissä.
Onnea odottajille - anna9991
Itse odotan toista lastamme ja maha on tälläkin kertaa aivan älyttömän iso ja vauvakin myös. Vauvan painoa on alettu seurata ettei vaan kasva liian isoksi. Itse olen niin onnellinen siitä että olen raskaana ettei mahani kommentointi oli vaikuttanut minuun. Rautakaupan myyjänä olen huomannut että suurin osa kommenteista tulee töissä keski-ikäisiltä miehiltä. Kaiken näköistä hyväntahtoista vitsiä siitä saa aikaiseksi, mutta onneksi olen aika sanavalmis ja valmis lähtemään juttuun mukaan. Samoja asiakkaita kun näkee viikoittain. Olen myös saanut todella hyvää kohtelua niin työkavereiden kuin asiakkaidenkin osalta. Negatiivisille päivittelijöille olen usein ilmoittanut synnyttäväni suoraan päiväkotiikäisen lapsen...
Itse kun olen itseironian suuri ystävä.
Mikäli seuraavaksi joku lihava ihminen päivitteleee vatsasi isoa kokoa voit vaikka todeta että: minulla on syy siihen että vatsani on iso, onko sinulla?
mutta auta armias jos joku yrittää koskea mahaani niin huomaa kyllä pian tehneensä virheen...Tätä ei ole tapahtunut kuin kerran kun odotin esikoistamme. Eikä varmaan yritä uudelleen..joku ihan vieras täti lähikaupassa. En minäkään mene puristelemaan jonkun vieraan ihmisen vatsamakkaroita. - Ei näin
Kyllä on vaikea saada sitä entistä kroppaa takaisin synnytyksen jälkeen.
Vuosi meni itsellä että alkoi palautumaan aineenvaihdunta ja olen 165 pitkä ja vaikka jumppapallokin oli,niin ei auttanut! Mies vaan kyllästyi sängyssä enään koskemaan " minun makkaroihin" Niin kaikki toiseksi vuodeksi hiipui. Kyllä olen saanut kuulla että raskaus masu on ruma!!!!!!!!!!!! Siksi ostan isoja mamma vaatteita, että en jaksa nähdä järkyttyneitä katseita,enkä kuulla ivailuja masustani- E.l.n.a.
Ikävää, että miehesi suhtautui noin sinun vatsaasi. Olet arvokas ja tärkeä, vaikka sinulla olisikin ylimääräisiä kiloja. Muista se!! Ja toivottavasti myös miehesi ymmärtää sen.
- Kuka/mikä sä olet?
E.l.n.a. kirjoitti:
Ikävää, että miehesi suhtautui noin sinun vatsaasi. Olet arvokas ja tärkeä, vaikka sinulla olisikin ylimääräisiä kiloja. Muista se!! Ja toivottavasti myös miehesi ymmärtää sen.
Lainaus avauksestasi:
"Myös miehen vaimon kommentti mahastani harmitti minua..ja mielestäni mahani on aika normaalin vauvamahan kokoinen" - E.l.n.a.
Kuka/mikä sä olet? kirjoitti:
Lainaus avauksestasi:
"Myös miehen vaimon kommentti mahastani harmitti minua..ja mielestäni mahani on aika normaalin vauvamahan kokoinen"mitä tarkoitat? siis tarkoitin isäni vaimon kommenttia..
- Kuka/mikä sä olet?
E.l.n.a. kirjoitti:
mitä tarkoitat? siis tarkoitin isäni vaimon kommenttia..
Jaa-a. Taitaa olla ihan provoo. Sorry, en enää usko tarinaasi.
Voiko tuollaisessa yhteydessä päästä lapsusta, että kutsuu isäänsä mieheksi, vaikka hän ei olisikaan "kovin läheinen"?
Onko äidinkielesi joku muu kuin suomi? Voiko isää tai isän vaimosta edes vahingossa kirjoittaa "..miehen vaimon kommentti..." :O
- Vatsallinen..
En tiedä kuuluuko tämä ihan tänne mutta kuitenkin. Entäs jos asia ajatellaan niin, että vatsa on ilman raskauttakin jo "vauvamasun" näköinen? Olen saanut kommentteja ja kyselyjä miten pitkällä sitä ollaan ja sekö vasta loukkaakin..
- sitä samaa itelles
Mitä jos seuraavan kerran kiittäisit mielipiteestään ja vastavuoroisesti kommentoisit heidän ominaisuuksiaan?
"Kiitos, ja teilläkin on törkeen iso klyyvari." - Katsokaa ....
Ap on niin läskimaha että kuka haluaa koskea tuollaiseen sekopää nirppa nokkaan! Kun ei ole varmaan lääkitys kohdallaan,kun ei varmaan saa käyttää raskaana niitä mielisairaan tabuja! Ilmankos raivoat täällä,kun lääkitys poissa :D Kohta miehesi huomaa ja jäät ihan yksin.
- roikkumaha
kyllä minäkin mieleni pahoitin kun labrassa käydessäni oikein kaksin kappalein tuli labrantädit kauhistelemaan isoa mahaani. kolme kuukautta laskettuun aikaan ja tätien mielestä oli jo niin iso maha että kohta synnytän, jos en jopa kaksosia.... ja pitkään sitä päiviteltiin monin sanan kääntein. ei ollu kyllä kiva. varmaan maha näyttää isolta ku oon aika lyhyt, onhan sillä kokoa mutta ei kyllä niiiiiin älytön. äitiniki aina huomauttaa että maha se vaan kasvaa, no oiskai se kauhiaa jos ei kasvais tässä tilassa! painoa ei oot kuiten tullu ku viitisen kiloa...
- Älyäläjätä
Onko relevanttia ylipäätänsä kommentoida kenenkään ulkoista olemusta - no ei .
- anneli
Hei
Ystävälläni on vauvamaha jo ilman raskauttakin. Laktoosi ja keliakkiavaivat saavat vatsan turpoamaan todella herkästi. Asiakkaat kuulemma usein onnittelevat perheenlisäyksestä. ... - isopötsinen muuten
Ja mikä poru ja mielenpahoitus siitä tulis, jos kukaan ei olisi huomaavinaankaan "masua".
Odotuksen pitäisi olla hieno asia, totta kai ihmiset on innoissaan ja mukana. Kai siitä mahasta voi puhua, se on melkein sama kun ihastellaan ja katsotaan vauvaa kuinka kasvaa ja kehittyy.
Ihan eri asia huomautella toisen ulkonäöstä. Vai onko se sitä että ollaan epävarmoja yleensä oman ulkonäön suhteen ja koetaan vähän samaa kuin olisi lihonnut ja maha olisi läskiä.
Ottakaa ihan luonnollisena asiana ihmisten kiinnostus. Varmaan itsekin jotain kommentoitte ja kysytte jos näette jonkun tutun raskaana, olisi aika outoa jos ette olisi huomaavinaan. Tai laittakaa paita missä lukee ei saa katsoa, kommentoida eikä koskea. - elämä on
Jotkut vaan on niin idiootteja, etteivät osaa pitää suutaan kiinni. Jos ei ole mitään kaunista sanottavaa, niin on parempi olla hiljaa. Varsinkin kun "arvostelun" kohteena on raskaana oleva nainen, joka on muutenkin herkkis, niin vaatii hienotunteisuutta kaikki kommentit. Voimia sulle, napauta takaisin, jos alkavat kanssaihmiset ärsyttää.
- äitiliiiiii
Mua suututti raskausaikana se mahojen vertailu ja ärsyttää edelleen kun puolenvuoden takaista vatsaani vertaillaan muihin. Olihan se iso, muttei mikään mahdoton. Ja tuli täyteen arpia. Kaupassa viikolla 35 kysyttiin että ootko varma että on yks vauva siellä!!? No mitä hittoa se kassatätille kuuluu. Vaatteet päällä vatsani oli kyllä kaunis ja sitä ihasteltiin. Lähipiiri näki vatsani myös paljaana, jolloin alkoi kamala arvostelu siitä, miten paljon se onkaan revennyt. Tässä nyt pari sukulaista on viimeisillään, molemmilla pieni sievä vatsa ja ei arven arpea. Ja edelleen mennyttä raskausvatsaani verrrataan niihin. "kyllä sulla oli NIIN SUURI vatsa". Ja sitten sanotaan näille odottaville "ihana sievä vatsa, ja niin kaunis kun ei ole arpia tms." muttei sillä, rakastin omaa masuani valtavasti.
- Joskus saa
Aina vähän riippuu kuka kommentoi. Kun hyvä ystäväni odotti lastaan, kutsuin häntä aina silloin tällöin pallomahaksi. Koska ollaan niin hyviä ystäviä, niin hänestä se vain oli huvittavaa.
Silti en muiden mahoja kommentoisi. Töissäkin pidin suuni kiinni siihen asti kunnes työkaveri ilmoitti jäävänsä vauva lomalle ja onnittelin vasta silloin. - tttilda
Itse ajattelisin sen kommentin niin, että se on kuin verbaalinen reaktio ihmetykseen. Onhan raskaus ihmeellinen asia ja mihin naisen vartalo tarvittaessa venyy. Jospa usein kyse onkin positiivisesta ihmetyksestä sijaan, että tulevaa äitiä haukuttaisi tai hänen mieltä haluttaisi pahoittaa. Toki aina kannattaa katsoa mitä suustansa päästää ja ottaa huomioon että toisella saattaa hormonit käydä ylikierroksilla :)
- nainen.
En ole raskaana. Mutta joku voisi erehtyä luulemaan. Sanon sitten, että se on vain läskiä.
Sinun ei tarvitse kuunnella isäsi sanoja. Sanot että se on loukkaavaa tai ota etäisyyttä. - 39+1
"Myös miehen vaimon kommentti mahastani harmitti minua..ja mielestäni mahani on aika normaalin vauvamahan kokoinen." Kenen miehen vaimon???!!
- E.l.n.a.
Hei, pahoittelen mutta kirjoitin epäselvästi aluperin..
Tarkoitin siis miehen vaimolla isäni vaimoa, mutta jälkikäteen ymmärsin että olin kirjoittanut liian epäselvästi. Anteeksi virhe.
Selvennykseksi vielä, että vanhempani ovat eronneet ja isälläni on ollut pitkään uusi vaimo.
- ÄLLITÄLLI
Voi typerystä, mitä pahaa tuossa on??? Olisit mahastasi ylpeä vai lienetkö niitä jotka vahtivat kilojaan/vartaloaan sairaalloisesti? No, vartalo ja tissit ja se tärkein (miehesi mielestä) on mennyttä. Entiseen ei ole paluuta vaikka kilot lähtee mutta jäljet jää, mutta sillä ei ole merkitystä vaan sillä on merkitystä että lapsi on kaikin puolin normaali
- Lolita55
No jos tärkein on mennyttä, niin kai silläkin on "vähän" merkitystä :D
Ja mitähän meinaa, että lapsi on kaikin puolin normaali? Kyllä mulle on tärkeintä se, että lapsella on edellytykset kasvaa vähän viisaammaksi ja ystävällisemmäksi kuin keskiverto eli NORMIsuomalainen. Kiitos hei.
- Ei kannata välittää
No etkö voisi yrittää kääntää kommentteja ympäri ymmärtämällä ne tahallasi positiivisiksi? Tarkoitan siis, että jos joku kommentoi, että sulle on varmaan neloset tulossa, niin vastaat sitten hyväntuulisesti, että potra poika / pieni vauvanpullero tulossa / vauvanpyöreyttä sillä vaan on / hyvähän se on, että jo kohdussa löytyy "ruokahalua" jne.
- Olleri
Tjaa, minusta on myönteinen kommentti se, jos joku sanoo vatsaani isoksi. Sehän on ylpeyden aihe, ainakin minulle. Eihän siinä läskejä kommentoida, hyvänen aika.
- ----------
Eihän tuo mitenkään negatiivinen kommentti ollutkaan. Minusta sinä kommentoit negatiivisesti niiden kannalta, jotka odottavat nelosia. Ovatko he sitten mielestäsi aina rumia? Ei minusta, vaan iso vatsa kuuluu odotusaikaan, toisilla isompi, toisilla pienempi, mutta useimmilla se on ihan kaunis ja ihana.
Jos ihmisestä toteaa, että hän on pitkä, niin onko se mielestäsi haukkumista? Entä jos toteaa, että hän on normaalipainoinen? Entä jos toteaa, että on ikäisensä näköinen? Käsittämätöntä, jos joku raskaanoleva loukkaantuu siitä, että sanotaan hänen olevan raskaanaolevan näköinen. Sitten ymmärrän, jos ei ole raskaana, koska eihän sellainen vatsa oikein kuulu muuhun kuin raskauteen. Toisaalta silloinkin voi harmitella enemmän sitä, että on päästänyt vatsansa siihen kuntoon kuin sitä, että muut huomasivat asian.- E.l.n.a.
Hei! En todellakaan pidä nelosia odottavan mahaa mitenkään rumina. Kaikkien raskaana olevien vatsa on ihana!
Isäni vaan tietää erittäin hyvin, että vatsassani on vain yksi lapsi. Olin odottanut tuota tapaamista hänen kanssaan, koska näemme erittäin harvoin. Mieleni pahoitukseen liittyy hiukan myös se, että isäni on usein aiemmin kohdellut minua ikävästi..siis hylkäsi perheemme kun olin lapsi, ja pitää yleensä harvoin yhteyttä.
Olen toivonut, että saisin hänen kanssaan paremmat välit, mutta ilmeisesti hänen ulosantinsa on kehnonlaista. Tarkoitti varmaan juttu leikiksi, mutta minulle tuli todella paha mieli. Olisin toivonut jotenkin erilaista kohtelua. Itse nimittäin olen yleensä hyvin varovainen siitä, etten loukkaisi ketään tahallani.
- perrrrrrrrrrr
Mua ärsytti, että raskaana ollessa kaikilla oli joku mielipide mun ulkonäöstä, ja jostain syystä he kuvittelivat että haluan kuulla sen mielipiteen. On ihan ok joskus sanoa, että onpas nätti masu tmv mutta esimerkiksi anopin jatkuvat ulkonäön ruotimiset alkoivat tympimään.
Eihän toisten ulkonäön jatkuvaa arvostelua pidetä yleisesti hyväksyttävänä muutoinkaan. Vai pitäisikö minunkin ensi kerralla alkaa ruotimaan anopin roikkuvia poskia, kun vanheneminenhan on ihan LUONNOLLISTA! Sitä paitsi ulkonäkömuutokset raskaana ollessakaan ei ole kaikille niin helppoa hyväksyä, joten ehkä parempi kun annetaan toisten näyttää sellaisilta kuin he sattuvat olemaan ilman että tarttee koko ajan arvostella.- perrrrrrrrrrrr
Jatkan vielä, että viestissänihän sitten nimenomaan korostin sitä _jatkuvaa_ arvostelua mitä joiltakin kuulee. Ja eipä muuten ole "onpa sulla iso maha" -kommentitkaan aina mukavaksi tarkoitettuja. Aikaisemmin mainitsemani anoppi on sitä mieltä, että jos maha on iso, on vauvakin iso ja iso vauva on huono juttu. 3055g painava vauvani oli kuulemma liian iso ja siksi vääränlainen. Ja ei, kunpa vain ylireagoisin, mutta anoppini ihan oikeasti on sekopää...
- Yksisävaan
No, ei kaikki vaan osaa olla korekteja asian suhteen ja edes tajuta sitä, että raskaana oleva nainen voi mieleltään olla vähän herkempikin.
Ihmisen paukauttaa suustansa kaikenlaista sen kummemmin ajattelematta ja välistä tuntuu sitten ettei niin kivaa mutta sellaista elämä on.
Ainahan sitä vois vähän ilkikurisesti antaa takasin tyyliin, että " onkos sun vaimos satavuotias kun se on niin ryppynen naamaltansa vai onko sillä vaan vappunaamarin kuminauhat löystyneet vai miksi tuollainen värkki"
Lyhyesti siis, että yritä kestää ja onnea raskaudesta ja hauskaa, tervettä elämää jatkoon sulle toivotan ;-)- E.l.n.a.
Kiitos!
Eipä ole juuri mitenkään kukaan kommentoinut. Yksi ystäväni sanoi vatsaa ihanaksi vauvamahaksi, kotiväki on sanonut että aika isoksi on kasvanut ja mies pitää vastaa söpönä. Siinäpä ne kommentoinnit ovatkin.
Kysytty on kyllä, että onko perheenlisäystä tulossa, kun on vatsa kiinnittänyt huomiota.- MrMax43
En nyt jaksanut lukea koko ketjua läpi, joku on voinut jo olla tätäkin mieltä. Sanottakoon nyt vielä minun ihmetykseni aihe: Miksi ihmeessä jonkun pitäisi edes kommentoida toisen ulkonäköä tai terveydentilaa? Ei mene jakeluun, vielä kun tuntuu siltä että suurin osa odottavista äideistä ei todellakaan halua kommentteja asiasta! Antakaa olla ja hankkikaa ihan omaa ajateltavaa!
- mielipide1
Vauvamaha on kyllä kaikkea muuta kuin viehättävä...
- Ryhävalas1
Kun odotin toista lastani, ja olin 8kuulla, mummoni sanoi mulle että "sieltähän se ryhävalas tulee" kun kampesin autoon ja he olivat minua hakemassa. Voi vittu että kuulosti kivalle! En tiennyt miten kommenttiin olisi pitänyt suhtautua, oliko se vitun huono vitsi vai halusiko hän muuten vain vittuilla mulle. Ei tuntunut mukavalle.
- Vauvamasuilija
Hei toverit odottavat! Onko niin vakavaa, jos joku perheen ulkopuolelta heittää jotain masusta. Eiköhän se ole tärkeintä, että itse äiti ja isä tykkäävät masusta. Mitäs väliä jollain muiden kommenteilla ylipäänsä on. Ei kukaan, joka nyt odottaa vauvaa ole maailman ensimmäinen odottava tuleva äiti. Eli raskausmaha on maailman luonnollisempia asioita, joten siitä on helppo heittää kommenttia. Jokainen järkevä ihminen tietää, että on niin monta eri mahaa kuin on kantajaansakin. Jokaisella on omat syynsä heittää kommenttia, toisilla se on kateellisuus, toisilla ajattelemmattomuus ja toisilla taas joku muu. Eli höllätkää ja nauttikaa raskausajasta niin paljon kuin suinkin mahdollista. Älkääkä miettikö muiden ihmisen mielipiteitä. :)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760