alkuraskaus ja vaatetusongelma!

NättiKÖ

Menossa vasta 10.raskausviikko ja niin hirveä turvotus päällä, että kaikki housut kiristää. Ja kaapissahan ei tietysti muuta ole kuin farkkuja...ääh! Olen epätoivoisesti kiertänyt kauppoja yrittäen etsiä mukavia, väljiä housuja, millä kehtaisi kuitenkin töihinkin mennä, mutta EI MITÄÄN! Tuntuu, että kaupat vaan pursuu pelkkiä pillifarkkuja ym. -housuja! Olis kiva kun voisi näyttää yhtä aikaa trendikkäältä ja olo olisi silti mukava vaatteissa, koska nyt tuntuu kauhealta aamuisin ahtautua ainaisiin farkkuihin ja ähkiä niissä pitkät päivät. Ja toisaalta en nyt sentään vielä haluaisi sännätä sinne äitiysosastollekaan. Raskaus on kuitenkin vielä niin alussa, ettei tietoa ole edes jaettu muille vielä. Onko kellään suositella mitään hyviä liikkeitä, mistä vois löytyä tähän vaiheeseen kivoja vaatteita? Jotkut väittää, että raskaana olevat naiset hehkuu... ja PAH! Just nyt tuntuu, että on vaan sellainen ällö-läski-turvotus päällä ja naama kukkii!
Ei sillä... ihanaahan tämä paksuna olo on kaikesta huolimatta! :)

15

2738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuminauha

Elikkäs käytät vähän pidempiä paitoja, ja laitat kuminauhan nepparireikään ja kuminauhalla pöksyt kiinni.
      Problem solved =D

• 37weeks

Koita katsoo mitä syöt, mulla ainakin alkuraskaudessa turvotti kaikki turhat hiilarit. Niitä kun jätin vähemmälle niin eipä tullut turvotuksia. Liikunta auttaa myös.

• hiilarihemminki

Samaa sanoisin, kuin 37weeks. Eli sokeri, pasta, riisi, peruna, ylenmääräinen viljansyönti... Ne kun jättää pois, niin kyllä se alkuraskaudenkin turvotus talttuu tai ainakin helpottaa. Itsellänikin oli karseaa turvotusta, kunnes tajusin jättää hiilareita vähemmälle ja johan helpotti.

• Ei, ei noin!

Ei mitään karppaus meininkiä raskaana ollessa, vaan syökää kaikkea sopivassa mittakaavassa, myös niitä hiilareita, mutta muistakaa samalla myös juoda tarpeeksi vettä.

Ihmisen keho on siitä jännä, että kunhan vaan kuuntelee järjellä omia mielitekojaan, jotka ovat elimistön viestisignaaleja aivoille, mitä ja millaista ravintoa elimistö milloinkin kaipaa. Pitäytyy syödessään kohtuudessa, eikä syö mitään ylettömästi, sekä muistaa liikunnan tärkeyden, niin pysyy kunnossa ja terveenä.
      Karppaus ei ole terveellistä kenellekään, saati sitte raskaana olessa.

"Kuminauhalla" oli järkevä ja toimiva ohje ohje. Myös farkku legginsit ja pidempi tunika onat ihan kelpo asuja töihin, eivätkä purista mistään pillifarkkujen tapaan.

• hiilarihemminki

Kuka täällä on puhunut karppaamisesta? Puhuttiin TURHISTA hiilihydraateista.
        Söin runsaasti kasviksia, juureksia ja hedelmiä. Lisäksi mm. pähkinöitä, lihaa, kalaa, oliiviöljyä, luonnonjogurttia ja sopivasti täysjyväpastaa tai -leipää. Hirveän epäterveellistä, eikö? Oletko tosiaan sitä mieltä, että odottaja tarvitsee valkoista sokeria, valkoista vehnäjauhoa, riisiä ja perunaa? Että esimerkiksi riisin ja perunan korvaaminen juureksilla ja kasviksilla on epäterveellistä? Kyllä, odottaessa minullakin oli tarve syödä hiilihydraatteja, mutta ei se nyt hyvänen aika ole epäterveellistä katsoa sitä hiilihydraattien laatua. Mutta juu, onhan se helpompaa painella kuminauha pöksyissä, että saa syödä sitä pullaa ja valkoista pastaa... ;)

• Ei, ei noin!
        hiilarihemminki kirjoitti:

Kuka täällä on puhunut karppaamisesta? Puhuttiin TURHISTA hiilihydraateista.
        Söin runsaasti kasviksia, juureksia ja hedelmiä. Lisäksi mm. pähkinöitä, lihaa, kalaa, oliiviöljyä, luonnonjogurttia ja sopivasti täysjyväpastaa tai -leipää. Hirveän epäterveellistä, eikö? Oletko tosiaan sitä mieltä, että odottaja tarvitsee valkoista sokeria, valkoista vehnäjauhoa, riisiä ja perunaa? Että esimerkiksi riisin ja perunan korvaaminen juureksilla ja kasviksilla on epäterveellistä? Kyllä, odottaessa minullakin oli tarve syödä hiilihydraatteja, mutta ei se nyt hyvänen aika ole epäterveellistä katsoa sitä hiilihydraattien laatua. Mutta juu, onhan se helpompaa painella kuminauha pöksyissä, että saa syödä sitä pullaa ja valkoista pastaa... ;)

Nyt ihan rauhassa...
        Hengitä muutama kerta syvään ja rauhoitu. Hyvä, juuri noin.

Et nyt näytä ymmärtävän alkuunkaan sitä, mitä tuossa sanoin. Kuunnelkaa mitä elimistönne viestii (ravinto mieliteot), ja syökää kohtuudella kaikkea, muistakaa juoda vettä ja liikkukaa.

Ap. kysyi tuossa alunperinkin vaatteista, eikö näin ole? Asia vaan luiskahti tälläkin palstalla jälleen kerran noihin "mukamas" tarpeettomiin ja turhiin hiilareihin.
        Esim. peruna on erittäin tärkeä perusruoka-aines ja ravinnon lähde, jota suotta on aivan liikaa mustamaalattu, mutta antaa olla koska en käy kanssasi asiasta täällä kiistelemään.

Ainakin minusta on parempi se kuminauha pöksyissä, kuin tiukka pipo ohimoilla;))

• hiilarihemminki
        Ei, ei noin! kirjoitti:

Nyt ihan rauhassa...

Et nyt näytä ymmärtävän alkuunkaan sitä, mitä tuossa sanoin. Kuunnelkaa mitä elimistönne viestii (ravinto mieliteot), ja syökää kohtuudella kaikkea, muistakaa juoda vettä ja liikkukaa.

Ap. kysyi tuossa alunperinkin vaatteista, eikö näin ole? Asia vaan luiskahti tälläkin palstalla jälleen kerran noihin "mukamas" tarpeettomiin ja turhiin hiilareihin.
        Esim. peruna on erittäin tärkeä perusruoka-aines ja ravinnon lähde, jota suotta on aivan liikaa mustamaalattu, mutta antaa olla koska en käy kanssasi asiasta täällä kiistelemään.

Ainakin minusta on parempi se kuminauha pöksyissä, kuin tiukka pipo ohimoilla;))

Kuule, ei tarvitse lähteä tuolle vittuilulinjalle. Ymmärsin täysin, mitä sanoit. Virallisterveellisestikin kehotetaan kiinnittämään huomiota hiilihydraattien laatuun, sanoit sinä mitä tahansa. Ja perunassa taas ei ole mitään sellaista, mitä ei saisi muista juureksista tai vihanneksista. Varsinkaan vanhoissa perunoissa, jotka ovat ihan turhan tärkkelyspitoisia. Ei tästä kiistellä kannatakaan, koska se on ihan selvä asia, että höttöhiilihydraatit ovat turhia ja turvottavat, oli raskaana tahi ei. Ja perunahan noista ei tietenkään ole se pahin, mutta sokerit, valkoiset jauhot yms. ovat aivan turhia.

• 37weeks
        Ei, ei noin! kirjoitti:

Nyt ihan rauhassa...

Mun suolistolle peruna on just pahin turvottaja, olen sen huomannut jo ennen raskauttakin. Perunan syömisen jälkeen vatsa turpoaa mahdottomaksi ja ihan siinä alkuraskaudessa oli todellakin sama homma ja vatsa näytti paljon isommalta viikkoihin nähden ja housut kiristi. Sama juttu esim. pullassa ja hiivaa sisältävissä leivissä.

Kysehän oli tosiaan vaatteista mutta kun turvotuksia ei ollut (kiitos ruokavalion) niin pystyin käyttämään ihan normaaleja vanhoja vaatteitani ainakin raskauden puoliväliin.

• NättiKÖ

Mä olen aina ollut tosi liikunnallinen ja pakko myöntää, että liikunta on todellakin vähentynyt ja etenkin keventynyt raskaaksi tulon jälkeen. Tämä on ollut tietoista, koska ymmärrän, ettei tässä tilassa todellakaan kannata veren maku suussa painaa tuolla. Olen kuitenkin pyrkinyt pitämään ohjelmassa sauvakävelyä ja myös kuntosaliharjoittelua siten, että lähes joka päivä tulisi edes jotain liikuntaa tehtyä. Totta, että ns.huonoja hiilareita voisin vielä tästäkin karsia. Herkkuja olen aina yrittänyt syödä kohtuudella, mutta kyllä leipä on mun intohimo ja sitä aika paljon syön, mutta myös vihanneksia ja hedelmiä. Mulla on jo ennen raskautta ollut taipumusta turvotuksiin ja nyt varmaan liikunta on vähentynyt sen verran radikaalisti, että elimistö reagoi siihenkin. Mäkin karsastan tätä nykyajan karppaamis-intoa, joka tuntuu olevan kauhea buumi! Olen sillä linjalla, että kaikkea ja kohtuudella.... myös niitä herkkuja! ;) Se on sitä elämää isolla E:llä. :) Mutta joo.. pitää tosiaan olla vielä tarkempi tästä syömisensä laadusta varmaankin.

• Vain lopputurvotusta

Silloin kun itse olen ollut raskausviikolla 10, olen painanut 3-5 kg vähemmän, kuin ennen raskautta, joten ongelmani on ollut päinvastainen, housut putoo jalasta. Syynä tähän painon pudotukseen on ollut alkuraskauden pahoinvointi.

• Sellaista tälläistä

Sä Ap paisut kuin ilmapallo vielä, hengitä älä raivostu, hengitä. Ota iisisti.
      Takapuoli alkaa roikkumaan ja voi sitä selluliittien määrää. Naama on todella pahasti turvoksissa ja naama kukkii aivan törkeästi.Kohta alat pieremään niin että et pysty pidättelemään sitä ja hiukset tippuu solkenaan.

• rv34

Mulla oli paha turvotus alkuraskaudessa, oli niin kökkö olo kun vaan voi olla. Kannattaa syödä monipuolisesti kaikkee (myös "turhia" hiilareita :) se nyt vaan on niin että alku raskauteen kuuluu turvotus useilla ja itellä vatsan toiminta on normalkisoitunut raskauden edetessä.. Alussa ostin luontaistuote kaupasta sellaisia vatsan toimintaa edistäviä hedelmä kuutioita (viikunaa, luumua yms. sisältäviä) Niillä olo helpottui kyllä huomattavasti runsas veden juontikin oli ihan ehdotonta (on edelleenkin).. Noin sain itselleni paremman olon ja niin normi vaatteetkin tuntui mukavalta siihen asti että kohtu alkoi nousemaan housun vyötäisille, jolloin oli sitte pakko ostaa äitiys farkut (matala vyötäröiset, vatsa "nauhalla" vai mikä se on ei tuolloin rv14-15 tehnyt mitään vielä, mutta sen voi kääntää lantiolle ja ajankuluessa sillekkin tulee käyttöä). Eli jos et saa turvotusta poistettua noilla konstein niin äitiysosastolle vaan ostaan housdut missä on hyvä olla :) Kyllä ne käyttöön tulee vaikka ajoissa liikkeellä olisikin, on ne vaan suunniteltu niin että vyötärönauha on kasvavan vatsan alapuolella :) Toivottavasti sullakin turvotus vähenee raskauden edetessä.

• jepuja

Mä hankin äitiysfarkut jo aikalailla alkuraskaudesta, kun tosiaan omassa vaatekaapissa oli vaan niitä tiukkoja farkkuja. Ainakin Vero Modasta saa hyvännäköisiä äitiysfarkkuja. Eivät maksa paljoa ja näyttävät päällepäin ihan tavallisilta farkuilta!

Niillä sitten meninkin siihen asti että äitiysloma alkoi ja nyt viimeisillä raskausviikoilla kotosalla pidän kyllä mieluummin trikoopöksyjä :)

• ei löydy.

Missä veromodassa myydään äitiysvaatteita? :O

• Köyhäilijä?

Vero modassa myydään mamalicious-vaatteita kyllä :). Ainakin täällä pk-seudulla. Itse käytin raskausaikana lähinnä trikoo- tai neulemekkoja/hameita ja sukkiksia/leggareita. Niillä pärjäsi mainiosti ja olivat ihan siistejä. Ja kaapistanihan löytyi näitä jo ennen raskautta eli eipä tarvinnut paljoa ostella. Ja samoja vaatteita käytän vieläkin, kun lapseni täyttää piakkoin kaksi vuotta. Äitiysvaatteisiin ei siis välttämättä tarvitse tuhlata :).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe