Olen ymmärtänyt, että lasikuituveneissä on pinnassa jokin gelcoat-kerros. Onko se se kiiltävä pinta veneessä. Itse lasikuidustahan ei ilmeisesti mitään ihan tasaista ja ainakaan kiiltävää pintaa sa. Miten gelcoat tehdään. Voisko sellaista itse laittaa vanhan vm. -73 lasikuituveneen pintaan. Vene on muuten siisti, mutta se on ihan vain lasikuitua ja pinta on sellainen röpöläinen ilman sellaista kiiltävän tasaista pintaa.
Mitä on gelcoat
6
30368
Vastaukset
- tasa
Tehdas- (muotti) valmisteisten veneiden tasainen pinta syntyy valmistustavan takia. Eli tasainen muotti mahdollistaa myös lähes virheettömän pinnan. Jos esim. puuvenettä kuidutetaan päälle, en tiedä onko mahdollista saada aivan tasaista pintaa lainkaan?
- Kosla
Kyllä gelcoatin voi vetää pintaankin. Varsinkin jos veneeseen on iskenyt lasikuiturutto, pitää gelcoat hinkata pois ja levittää uusi tilalle. Vaikea homma se on, mutta mahdollinen. Levitykselle on kaksi tapaa:
1. vedetään pensselillä useita kerroksia uhutta golcoatia ja näytetään välillä hiekkapaperia. Pinnasta tulee vähän kuhmuinen, mutta ihan kiiltävä ja sileä. Kun gelcoatia vedetään pintaan (eikä muotin pohjalle) siihen pitää sekoittaa parafiiniöljyä.
2. Vedetään lastalle paksua gelcoatia tai lasikuitupakkelia, hiotaan ja päälle vielä ohut gelcoat. Näin pinnasta saadaan ihan tasainen ja kiiltävä. Kova homma.
- Maalari
Lasikuidun päälle laitetaan käsin veistellessä jonkin sortin Primer-maalia. Tätä vedetään useita kerroksia ja hiotaan maalausten välillä tasaiseksi.
Loppusilaus tehdään tarpeista riippuen - nyt täytyy kyllä sanoa, että tästä en tiedä tarkalleen, mutta eiköhän esim Hempel tms tarjoa sopivia vaihtoehtoja. - gfpr
eli samaa ainetta jota lasikuidun laminoinnissa käytetään, siihen on vain lisätty väriaineita. Gelcoattia käytetään vain muotissa (ellet saa peitettyä pintaa). Muutoin käytetään topcoattia joka on muutoin samaa mutta siinä on parafiinia. Pinnasta tulee matta ja se on kiillotettava.
- Lauri
Eli gelcoat on mitä tuossa mainittiin. Mainitsemaasi tarkoitukseen et sitä voi käyttää. Se kuivuu ja kovettuu lopullisesti vain hapettomassa tilassa (eli käytännössä muotissa, muut vaihtoehdot on "räpeltämistä").
Topcoattia voit käyttää, mutta sillä ei saa kiiltävää/tasaista pintaa. En suosittele ulkopintaa, sisätiloissa ihan hyvä ratkaisu.
Jos haluat, niin veneen saa ehostettua maalaamalla. Kevyt hionta, suojaus ja puhdistus asetonilla. Telalla levitettynä esim. Teknoksen Tecnodur 190 maalia. Todella kova, kiiltävä ja kestävä maali, mm. jäänmurtajissa käytetty, saa RTV:stä kaikissa sävyissä. Tarkasti kun tekee niin tulee hyvä, 2-3 kerrosta, kevyt hionta välissä. Voi levittää myös ruiskulla jolloin tulos vielä parempi. Mulla olisi ylimääräistä punaista maalia ja melkein täysi purkki ohennetta, jos kiinnostaa. Saat edukkaasti. - J.-C.Aqfaq
Lauri kirjoitti:
Eli gelcoat on mitä tuossa mainittiin. Mainitsemaasi tarkoitukseen et sitä voi käyttää. Se kuivuu ja kovettuu lopullisesti vain hapettomassa tilassa (eli käytännössä muotissa, muut vaihtoehdot on "räpeltämistä").
Topcoattia voit käyttää, mutta sillä ei saa kiiltävää/tasaista pintaa. En suosittele ulkopintaa, sisätiloissa ihan hyvä ratkaisu.
Jos haluat, niin veneen saa ehostettua maalaamalla. Kevyt hionta, suojaus ja puhdistus asetonilla. Telalla levitettynä esim. Teknoksen Tecnodur 190 maalia. Todella kova, kiiltävä ja kestävä maali, mm. jäänmurtajissa käytetty, saa RTV:stä kaikissa sävyissä. Tarkasti kun tekee niin tulee hyvä, 2-3 kerrosta, kevyt hionta välissä. Voi levittää myös ruiskulla jolloin tulos vielä parempi. Mulla olisi ylimääräistä punaista maalia ja melkein täysi purkki ohennetta, jos kiinnostaa. Saat edukkaasti.Gelcoattia käytetään sekä muottien valmistuksessa (erityinen muottigelcoat), että osien valmistuksessa hyvän ja tasalaatuisen pinnan saavuttamiseen. Gelcoat-kerros näkyy mm. kaikkien "lasikuitu" veneiden pohjissa.
Toisin kuin Lauri sanoo, gelcoat kovettuu aivan hyvin normaalissa ilmassa käyttämättä mitään vakuumisäkkejä tms. Kovettumiseen ei ilmaa tarvita, mutta ei se haittaakaan. Joissain tapauksissa voidaan tarvita kovettamiseen korkeampaa lämpötilaa (esim. joillain lentokoneteollisuuden epokseilla). Tavallisesti homma hoituu kuitenkin aivan hyvin huoneen lämmössä.
Jos halutaan tehdä laminoitaessa asiat ns. "oikein", niin silloin toimitaan seuraavasti:
-otetaan pinnanlaadultaan peiliksi hinkattu, tukeva ja puhdas muotti
-levitetään muotin pintaan irroitusainetta useina kerroksina, esim. Frekote NC700 nukkaamattomalla puuvillarätillä
-kiillotetaan pinta puhtaalla rätillä
-kokeillaan tarttuuko maalarinteippi pintaan hyvin, jos tarttuu, niin lisätään irroitusainetta
-annetaan irroitusaineen vielä kuivua kunnolla esim. tunnin ajan
-levitetään gelcoat pintaan (HUOM! oikea kovete/hartsi seossuhde tarkkaan, etenkin epokseilla)
-annetaan kerroksen jähmettyä kunnes se on pinnaltaan hieman tahmea, mutta selvästi kovettunut
-tehdään laminaatti käyttäen saman tyyppistä laminointihartsia, kuin mitä gelcoatkin oli (esim. polyesterigelcoat -> polyesterilaminointihartsi)
-telataan/painellaan tiiviiksi ja/tai säkitetään ja laitetaan kohtuullinen vakuumi (kohtuullinen siksi, ettei hartsi kiehu)
-annetaan jämähtää esim. vuorokauden
-laitetaan kappale mielellään muotteineen uuniin esimerkiksi 70°C uuniin muutamaksi tunniksi (jälkikovetus)
-puretaan osa muotista ja viimeistellään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331458