Heii.
Voiko ihminen pelätä muuttuvansa itsekkäksi egoistiksi, tai jopa narsistiksi? Nimittäin pelkään tai kammoan vahvasti ajatusta, ja yrin kontrolloimaan itseni korostamista puhuessa ym.
En esimerkiksi pidä 1. persoonamuodon (minä) käytöstä, sillä se alkaa ahdistamaan ja luo tunteen että puhun liikaa itsestäni.
Murehdin myös äärettömän usein jälkeenpäin, jos selitän jostain mieltä painaasta asiasta, että nyt se jolle kerroin pitää minua itserakkaana paskana, joka ajattelee vain itseään.
Pyrin aina kysymään muilta kuulumisia, mutta en itse kerro mitään, vain ympäripyöreä vastaus, etten puhu liikaa omista asioistani.
Pyrin miellyttämään muita, enkä juurikaan osaa sanoa ei, sillä pelkään että ihmiset pitävät minua itserakkaana jos kieltäydyn auttamasta tmv.
Voisiko itsekkyyden pelko juontua ala-asteajoilta, jolloin puheeni ja murheeni ja sosiaalisuuteni tallottiin maahan?
Tämä voi kuulostaa lieältä asialta, mutta tämä rasittaa jokapäiväistä elämää; kärsin masennuksesta ja syömishäiriöistä mutten voi kertoa niistä tämän egoisti-itsekkyysongelman vuoksi.
ps. ikää löytyy rapeat 16 vuotta
Itsekkyyden ja egoistisuuden pelko
4
79
Vastaukset
- someone7
ei ole itsekästä sanoa ei tai puhua minä-muodossa, jos ei kokoajan korosta omaa minäänsä, jota en usko että sinun tapauksessasi olisi kyse..
syy voi löytyä mistä vaan, niinkun ite sanot ala-asteajoista.
normaaliin hyvään ja terveeseen itsetuntoon mun mielestä kuuluu että voi ottaa ittensäkin huomioon eikä tarvi ajatella että on itsekäs.
et kuullosta siis itsekkäältä todellakaan vaan ehkä murehdit liikaa asiaa. en silti tarkoita ettei olisi tärkeä asia. tsemppiä sulle!! - voimia sulle
Hei! Olisi hyvä, jos voisit avautua syömishäiriöstäsi ja masennuksestasi jollekin ammattiauttajalle, vaikkapa ihan ensin kouluterveydenhoitajalle, joka voi ohjata sinut tarvittaessa eteenpäin. Lääkärit auttavat työkseen ihmisiä ja kuuntelevat näiden vaivoja, joten ei ole itsekästä kertoa heille huolistaan.
Taidat oivaltaa itsekin, että et oikeasti ole itsekäs tai narsistinen. Huonosta itsetunnostasi ja pahoista kokemuksistasi johtuen sinusta varmaan tuntuu siltä, ettei sinulla ole oikeutta tuoda itseäsi esille.- AP-egoistinuorukaine
Kiitos vastauksista!
Jotenkin helpottava kuulla jonkun muun suusta, etten vaikuta itsekkäältä.
Olen vuosi-kaksi sitten puhunutkin koulukuraattorin kanssa, viiltely- ja sylmisongelmista, mutta valehtelin ja lopetin käynnit, sillä kuraattorin silmissä luki "ei kiinnosta", ja koin itseni huomionhakuiseksi pelleksi.
Eli en taida puhua enää ammattiauttajille. - voimia sulle
AP-egoistinuorukaine kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Jotenkin helpottava kuulla jonkun muun suusta, etten vaikuta itsekkäältä.
Olen vuosi-kaksi sitten puhunutkin koulukuraattorin kanssa, viiltely- ja sylmisongelmista, mutta valehtelin ja lopetin käynnit, sillä kuraattorin silmissä luki "ei kiinnosta", ja koin itseni huomionhakuiseksi pelleksi.
Eli en taida puhua enää ammattiauttajille.Harmi, ettei kuraattorin kanssa löytynyt yhteistä säveltä. Mitä jos silti rohkaistuisit juttelemaan vaikka terveydenhoitajan kanssa? Joissain kouluissa on myös psykologi. Apua voit etsiä myös suoraan koulun ulkopuolelta, vaikka ensin terveyskeskuksesta. Paikkakunnallasi voi olla jonkinlainen nuorten psykiatrinen yksikkö tai vastaava. Periaatteessa tärkeintä on, että löytäisit jonkun luotettavan aikuisen, oli se sitten oma vanhempi, opettaja, opo, lääkäri, nuorisotyöntekijä esim. nuorisotalolla tai kirkolla, pappi jne.
On myös tärkeää ymmärtää, että vaikka toinen (kuraattori) vaikuttaisi välinpitämättömältä, se ei tarkoita, että sinun ongelmillasi ei ole mitään väliä. Mutta jos itsetunto on huono, toisen käytöksen helposti tulkitsee siten. On mahdollista, että teillä ei vain synkannut, että kuraattori ei ymmärtänyt sinua kunnolla, tai että hänen elekielensä viestitti muita asioita, jotka eivät välttämättä liittyneet sinuun ollenkaan. Hänellä saattoi olla omia huolia, väsymystä, päänsärkyä jne jotka vaikuttivat siinä tilanteessa. Epävarmoilla ihmisillä on taipumusta myös ylitulkita toisten elekieltä ja löytää sieltä sellaisiakin merkityksiä, jotka eivät sinne kuulu ja tavallaan kääntää kaikki itseensä. En nyt väitä, että sinun tapauksessasi on näin käynyt, mutta sekin on joskus mahdollista.
Syömishäiriö ja masennus ovat ikäviä ja isoja asioita, jotka voivat hoitamattomana pahentua ja silloin asiaan on vielä vaikeampaa tarttua. Olisi tärkeää ja tosi hyvä juttu, jos voisit avautua jollekin aikuiselle.
http://www.mll.fi/nuortennetti/
http://www.apua.info/Kategoriat.aspx?classID=9f1e8f65-dd93-4a4d-9ec2-b4880aa72d1a
http://www.e-mielenterveys.fi/mielenterveyden-hairiot/masennus/nuorten-masennus/
http://www.mll.fi/nuortennetti/mielenterveys/mieli_maassa/masennuksesta_selviaa/
http://www.syomishairioliitto.fi/syomishairiot/sairastuneelle2.html
https://www.nyyti.fi/tietoa/auttajatahot/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793