Kesän jälkeen oli sellainen fiilis että en matkapurjehtijana koe löytäväni oikein mielenkiintoista sisältöä Vene-lehden sivuilta. Oikeastaan vanhojen venetestien kätevä verkkoarkisto on pitänyt edelleen tilaajana. Tosin nyt parissa viime numerossa on ollut mielenkiintoisia juttuja, kuten Huippuvuorten matkakertomus ja viim. numeron myrsky-teema. Molemmat pääosin Irjalan kynästä. Joten tilaukseni jatkuu ainakin toistaiseksi.
En sano että lehden tekeminen on nykyisillä resursseilla helppoa, ja vertailu isoihin kansainvälisiin vene-lehtiin ei ole siksi täysin oikeutettu. Silti kaipaisi vähän vaihtelua näiden samalla kaavalla etenevin uusien veneiden esittelyihin. Monissa lehdissä ollut vanhojen veneiden esittelyjä. Båtnytt:ssä esim. vanhojen klassikoiden parivertailuja. Hyllystä löytyvässä kesän numerossa vertailussa oli Swan 371 ja Sweden Yachts 370. Ja olikohan se nyt Yachting Monthlyssä, missä muutama vuosi laitettiin Bavaria ja Contessa yhdessä vertailuun. Siinä on sen tyyppinen aihe, joka ainakin tällä palstalla johtaa takuuvarmasti keskusteluun.
Vene-lehti
26
946
Vastaukset
- vene88
Mä lopetin venelehden tilauksen kun huomasin että ainoa mikä enää kiinnosti oli mainokset..
- 12+9
Taidat olla konkreettisesti tosi köyhä! Kuvainnollisestikin? No, jos Vene-lehti tulee sinulle liian kalliiksi tai jos et ymmärrä sen juttuja...
Aivan turha tuota lehteä on mollata. Se on olosuhteisiimme nähden hyvä julkaisu ja joka numerossa on jotain purjehtijaa kiinnostavaa. - paljonko on 12+9
12+9 kirjoitti:
Taidat olla konkreettisesti tosi köyhä! Kuvainnollisestikin? No, jos Vene-lehti tulee sinulle liian kalliiksi tai jos et ymmärrä sen juttuja...
Aivan turha tuota lehteä on mollata. Se on olosuhteisiimme nähden hyvä julkaisu ja joka numerossa on jotain purjehtijaa kiinnostavaa.Aku Ankan tilaajille mikä tahansa lehti, missä on kuvia, on hyvä ja kelpaa. Kokeile värityskirjaa, niin pääset todellisten teosten ääreen.
- 35 v kokemuksella
Vaihdoimme Vene-lehden Venemestariin pari vuotta sitten, emmekä ole katuneet. Kyllästyimme Vene-lehden linjaan, joka ei juurikaan antanut mitään keskiverto matka- ja perhepurjehtijalle.
- 28m
Lehdillä ylipäätään, ei siis pelkästään venealan lehdillä, on ongelma kun kuluttajat löytävät tuoreempaa tietoa netistä kuin mitä lehdet pystyvät tarjoamaan. Sen vuoksi lehtien tilaaminen ja lukeminen alkaa itsestä maistua puulta ja pikku hiljaa tulee varmaan lopetettua kaikki. Jostain nettiarkistosta olen valmis maksamaan jos on hyvä kun sieltä voi hakea aina syventävää tietoa sillä hetkellä kiinnostavasta aiheesta.
Venelehtien pitäisi siirtyä puhtaista fakta-artikkeleista ainakin osittain myös elämysartikkeleihin. Olisi kiva lukea miten aloiteleva / perusveneilijä / kokenut kippari / kilpaveneilijä kokee jonkun tietyn reissun tai tilanteen, kohteen tai nostattaa omia veneilytaitojaan jne... - rgrrgregg
Myös vene-projekteja olisi mukava seurata.
- 35 v kokemuksella
Täällähän sinkoilee hyviä juttuvinkkejä lehtien tekijöille, ottakaa niistä kiinni. Ja miettikää, minkälainen joukko muodostaa valtaosan veneilijöistä. Vain murto-osa on miljonäärejä isojen veneiden omistajia...
Osa veneilijöstä kaipaa tee-se-itse -vinkkejä, toiset taas vinkkejä siitä, mistä saa erilaista apua veneilyn tai veneen ongelmiin/korjauksiin/hankintoihin, kokemuksia veneen myynnistä/ostamisesta/vuokraamisesta, miten eri satamat ovat kehittäneet toimintaansa tai muuttuneet vuosien varrella, vinkkejä uusista satamista, palveluista, venetarvikkeista ja -välineistä, jne. Ala ja mm. elektroniikka kehittyy koko ajan, enemmän ja syvempää tietoa asioista, ei pelkästään mainoksia. Venekerhoistakin voisi olla juttuja enemmän, näkökulmana esim. erilaiset toiminnat ja panostukset jäsenten yhteistoimintaan. Ikäänkuin malliksi ja esimerkiksi niille kerhoille, jotka haluavat tarjota jäsenilleen muutakin kuin sen venepaikan.- markkinataloutta
Ihan hyviä nuo kotimaiset venelehdet ovat. Haasteita varmaan riittää tuossakin bisneksessä. Hyviä vinkkejä tässäkin ketjussa on.
Vaikka veneilijöistä vain murto-osa on miljonäärejä, nuo "miljonäärit" taitavat muodostaa ison osan lehtikustantajien kassaan tulevista euroista mainosten muodossa. Ehkä se selittää luksusveneiden suuren osuuden lehtien sisällössä? Toki joukossa pitää ollaa riittävästi meitä taviksia kiinnostavia juttuja, jotta lehden levikki ei surkastu aivan olemattomaksi. - 7171
markkinataloutta kirjoitti:
Ihan hyviä nuo kotimaiset venelehdet ovat. Haasteita varmaan riittää tuossakin bisneksessä. Hyviä vinkkejä tässäkin ketjussa on.
Vaikka veneilijöistä vain murto-osa on miljonäärejä, nuo "miljonäärit" taitavat muodostaa ison osan lehtikustantajien kassaan tulevista euroista mainosten muodossa. Ehkä se selittää luksusveneiden suuren osuuden lehtien sisällössä? Toki joukossa pitää ollaa riittävästi meitä taviksia kiinnostavia juttuja, jotta lehden levikki ei surkastu aivan olemattomaksi.Vene-lehti on mielestäni olosuhteissamme erinomainen lehti. Se on myös uudistunut videoklippeineen jne.
Venemestari on purkkaritestien osalta köyhä. Uusimmassakin numerossa mainitaan Hanse 345-koepurjehdusjutussa veneen nopeudet mutta tuulitiedot puuttuvat. "Testit" ovat Venemestarissa pelkkiä esittelyjä. - Dr. Spinlock
7171 kirjoitti:
Vene-lehti on mielestäni olosuhteissamme erinomainen lehti. Se on myös uudistunut videoklippeineen jne.
Venemestari on purkkaritestien osalta köyhä. Uusimmassakin numerossa mainitaan Hanse 345-koepurjehdusjutussa veneen nopeudet mutta tuulitiedot puuttuvat. "Testit" ovat Venemestarissa pelkkiä esittelyjä.No, itse en saa kummankaan lehden "venetesteistä" mitään irti, kyseessä on ainoastaan esittelyt, eli lievästi tekstillä väritetyt mainokset.
Sen sijaan viimeisin Venemestari 12/12 oli kyllä mielestäni erittäin hyvä, sain siitä paljon infoa, mm. vinssinvapauttajatesti sekä ikkunoiden tiivistysjuttu olivat itselle meilenkiintoisia.
- Venelehti jäi
"Testit" ovat Vene-lehdessä pelkkiä toteamuksia. 1 sivu isolla kuvalla varustettuna kuittaa kiinnostavan uutukaisen. Artikkeli summaa veneen tyyliin "on ihan hyvä, valmistajan ilmoittamaan erinomaisuuteen ei tällä kertaa löydetty perusteita" (mainitsematta miksei).
- 1+4+6
Koskahan olet viimeksi lehteä lukenut? "1 sivu isolla kuvalla..." Vaikkapa viimeistä edellisen numeron Linjett 34-tesi oli tyypillinen lehden testi, jossa oikeasti ollaan aika perusteellisia.
Venemestari käännetyt fiksausjutut eivät kyllä kiinnosta. Tee itse -hommia useimmiten liittyen ongelmiin, jotka koskevat homeskandeja tms.
- ei Vene tilaaja
idiooteille myydään vanhojen veneiden vertailuja, koska ne on jo kerran tehty.
- sy Snoopy
Suomalaisista venelehdistä voi kukin kiinnostuksensa perusteella olla monta mieltä, mutta kyllä ne ainakin ruotsalaisille hyvin pärjäävät. Suurissa maissa tehdään suurella rahalla kalliita testejä. Ei Suomessa ole lehdillä varaa sellaiseen. Toisaalta vain suomalaiset venelehdet julkaisevat mielenkiintoisia juttuja suomalaisten veneilijöiden purjehduksista. Kyllä vuosikerrasta kannattaa muutama kymppi maksaa. Sivuhinta on mielestäni aika edullinen. www.snoopy.fi Uudistuneet kotisivut.
- Myrsky ja mylväys
Kyllä Venelehdestä saa usein käytännönkin vastetta rahalle, viihdearvon lisäksi. Satamajutut ovat ihan hyviä, ja varsinkin kestotilaajan käytössä oleva juttuarkisto helpottaa niiden lukemista matkoillakin. Yleisesti lehden lukeminen helpottaa lisäksi alan kehityksen seurantaa. Esimerkiksi viime kuussa Turussa järjestetty venesuunnittelukurssi olisi ainakin minulta mennyt huomaamatta ohi ilman Veneen lukemista.
Mutta mutta... Aloittajan kehuma myrsky-teema oli kyllä monelta osin paha floppi. Kyllä jokin tolkku pitäisi olla toimituksella sen suhteen, mitä painettuun lehteen päästää. Viittaan ensisijaisesti ohjeisiin, joita annettiin MYRSKYYN valmistauduttaessa: ruokaöljypurkit pois lattialta kierimästä, akkujen kiinnittäminen kunnolla veneeseen, jne. Siis runsaasti aivan itsestäänselvyyksiä jo ennen kuin venettä siirretään edes hyvissä olosuhteissa paikasta toiseen. Lisänä oli kertomus sankaripariskunnasta, joka lähti puskemaan myrskyä vastaan Gotlannista kohti Suomea, aivan liian vastaiseen kurssiin. Ongelmana oli muun muassa pelko polttoaineen loppumisesta jo toisena matkapäivänä, kun kulkua autettiin koneella ja nopeus jäi silti vain viiteen solmuun lähes 40 ft veneellä. Suurimpana virheenä pidettiin kuitenkin jutussa sääennustetta, sillä ennustetun 14 - 20 m/s asemesta tuulta oli vielä enemmän. Mielestäni toimituksen olisi pitänyt tuoda, toki kohteliain sanakääntein, esiin ne oikeat virheet, joita kyseisellä matkalla ilmeisesti tehtiin.
Kestotilauksemme jatkuu tästäkin huolimatta, vaikka joskus todella ihmetyttää juttujen sisältö. Esimerkiksi alle 150 000 euron veneiden järjestelmällinen tarkastelu "nuoren perheen ensivene" -näkökulmasta on aivan käsittämätöntä.
Sellaisen vinkin antaisin lehden toimitukselle, että veneiden ja laitteiden esittelyssä kannattaisi keskittyä enemmän ominaisuuksiin, joita tavallinen kuluttaja ei esimerkiksi venenäyttelyssä pysty tutkimaan. Jos esimerkiksi vertaillaan kahta purjevenettä, niiden purjehdusominaisuuksia pitäisi ehdottomasti verrata todellisuudessa. Jos testipäivänä ei tuule, jutun voisi jättää tekemättä mikäli veneitä ei myöhemmin päästä purjehtimaan oikeissa olosuhteissa.- piru kun nikki hukku
Olen samaa mieltä siinä, että sen Gotlannista myrskyyn lähteneen pariskunnan kohdalla olisi pitänyt rehellisesti tuoda esiin heidän oma arviointivirheensä. Mutta eri mieltä siitä, että ei pitäisi mainita "itsestäänselvyyksiä". Tällaisissa(kin) jutuissa pitää ottaa huomioon lukijakunnan erilainen kokemustaso. Missä tahansa inhimillisessä toiminnassa on aina niin, että jokin asia on yhdelle itsestäänselvyys ja toiselle jotain, minkä tarpeellisuutta ei tule edes ajatelleeksi.
Muuten, käviköhän sinulle jonkinlainen ajatuskatkost tuossa toiseksi viimeisessä kappaleessa "alle 150 000 euron veneiden järjestelmällinen tarkastelu "nuoren perheen ensivene" -näkökulmasta on aivan käsittämätöntä"? Sinähän kirjoitat siinä, että vain YLI 150 000 euron veneitä tulisi harkita "nuoren perheen ensiveneinä" :D
Oletan sinun kuitenkin tarkoittaneen, että noin kalliit eivät ehkä ole todennäköisimpiä ensiveneitä. Toisaalta, muistamani mukaan sitä näkökulmaa on yleensä sovellettu ennemmin alle kuin yli 100 000 euron hintaluokkaan. Ja tosiasia on, että sen hintaluokan veneitä ostetaan ensiveneiksi, nykyään ilmeisesti selvästi enemmän kuin joskus 30 vuotta sitten. (Suhteuttaen tietysti hinta ostovoimaan yms., ei tainnut 30 vuotta sitten olla kovin paljoa myynnissäkään veneitä, joiden hinta olisi ollut nykyistä 100 000 euroa vastaava.) - Ap.
"Aloittajan kehuma myrsky-teema oli kyllä monelta osin paha floppi."
Mielestäni se oli teemana mielenkiintoinen ja vastaavanlaisista kokemuksista lukisi mielellään useamminkin. Mutta samaa mieltä siitä, että jutun käsittely olisi toki voinut olla syvällisempää. Tehtyjen virheiden analysointi ja niistä oppiminen ovat keskeisiä alan kirjallisuudessa. Vrt. esim. Adlar Coles' Heavy Weather Sailing. Ymmärrän toki, että kun joku omalla nimellään kertoo tarinan lehdessä, niin tehtyjen päätösten julkinen kritisoiminen voi olla vaikeaa. Mutta koko homman idea on juuri se oppiminen.
Pakko kommentoida tähän tapauksesta käytyyn keskusteluun, että jos ed. päivän on myrskynnyt ja sääennuste lupaa 14-20 m/s koillisesta, niin Gotska Sandön-Utö legi ei pitäisi olla ykkösvaihtoehtona mielessä. Varsinkin jos polttoainetta on rajallisesti. Käytännössä olen havainnut, että jos sääennuste lupailee kovaa tuulta/myrskyä, niin usein mitattu keskituuli esim. Hangossa on reilusti yli ennustetun. Eli tämä mahdollisuus pitäisi ottaa valmisteluissa huomioon.
- päätoimittaja
Kiitos vinkeistä. Luen aina silloin tällöin keskustelupalstoja mielenkiinnosta aiheeseen. Nyt sattui tämä keskustelu silmiin.
Puuttumatta sen enempää näkemyksiin ja mielipiteisiin, pursien jutuista sen verran, että:
Jo muutaman vuoden on ollut vaikea saada uusia veneitä testeihin. Veneitä tuodaan yksittäiskappaleita ja ne ovat käytännössä aina yksityisomistuksessa. Testiin ne saadaan maahantuojan myyntitilanteessa tekemän sopimuksen perusteella. Venettä on hyvin harvoin mahdollisuus saada kahta kertaa käyttöön, joten jos on tyyntä, on tyyntä. Yritämme kyllä purjehtia veneet tällöin myös toisenlaisissa olosuhteissa, mutta se onnistuu melko harvoin.
Koepurjehdukset tehdään aina Suomessa jo pelkästään mittauskaluston, punnituksen yms. takia. Myös veneen yleinen kiinnostavuus on peruste koepurjehdukselle.
Esittelyjä sen sijaan tehdään muuallakin, ja se on oikeastaan ainut mahdollisuus saada erikoisempia veneitä esiteltyä. Esittelyissä veneitä ei mitata tai punnita.
Olemme koettaneet kaksi vuotta löytää tekijöitä vanhempien veneiden "uudelleenarviointiin". Ei löydy.
Suomi on pieni maa sekä veneilylehtien tekijöiden että koko alan markkinoiden kannalta. Hyvä rinnastus on, että Rinta-Joupin autoliikkeen liikevaihto on saman verran kuin Suomen veneala.
Ari Inkinen
Vene- Anonyymi
Se sen yhden ainoan veneen ostaja ei enää sen testin lukemista omasta veneestänsä kaipaa koska on jo ostanut juuri sen saman veneen. Muita ei niin kiinnosta siitä lukea koska harvakseltaan vain vaihtavat venettään edes käytettyyn. Kiinnostavampaa olisi lukea asioista jotka koskettavat omaa elämää. Esim. uutta venettä kiinnostavampi aihe voi olla vaikkapa joku kylähullu jossain mihin pääsee veneellä tms. Kaivataan siis enemmän luovuutta lehden toimitukseen.
- Anonyymi
Lieneekö tämä Vene-lehden historian kaikkien aikojen rimanalitus? Koko juttu on täynnä huolimattomuusvirheitä.
Luulisi että toimitus varmistaisi muutamaan kertaan juttuun tulevat luvut, koska ne ovat jutun uskottavuuden näkökulmasta niin oleellisia.
https://www.linjett.se/uploads/2019/02/linjett34_4472416-r.pdf- Anonyymi
Mikä luku noin jäi harmittamaan?
- Anonyymi
Itse tilannut Vene lehteä useamman vuoden, kuten varmaan useampi tämän palstan kirjoittajista. Minulla ei ole mitään valittamista, päinvastoin jutut ovat kiinnostavia ja aihevalinnoissa löytyy monipuolisuutta, esim kisoista kertova "purjepussi" palsta . Jos mahdollista, kotimaan purjehdusmatkailusta voisi olla enemmän juttuja, varsinkin koko rannikon alueelta Kotkasta Kemiin.
Mun mielestä reissujutut on hyviä, jos ne on hyvin kirjoitettu. Esimerkiksi niitä Sjöholmien juttuja en jaksa lukea, koska niissä vain luetellaan asioita eikä pyritä mielenkiintoisiin tarinoihin tai vähäänkään korkeakirjallisuuteen.
- Anonyymi
Olen tässä jo muutaman vuoden pohdiskellut aloittavani jollain sosiaalisen median alustalle kuvaplokin tekemistä pitkähkön kauteni purjehduksista. Saaristomme on uskomattoman kaunis ja kiintoisa, josta riittäisi materiaalia moneksi vuodeksi. Tähän voisi sisällyttää lyhyen kertomuksen paikoista, merimatkoista ja ehkä projekteista/normaaleista huolloista.
Kiinnostaako tälläisen noin 30 vuotiaan pariskunnan purjehdukset, vai onko ihmiset valmiiksi ahdettu täyteen somen tuotoksia?
Videoploki ei taas tule onnistumaan, koska laadukkaan materiaalin tuottaminen vaati tolkuttoman paljon aikaa ja vaivaa.- Anonyymi
Hyvät kuvat kiinnostavat aina. Teksti silloin, jos on myös tehty jotain taustatyötä tai löytyy kaunokirjallista lahjakkuutta ja vahva, omaperäinen ote.
- Anonyymi
"Nuorten" kertomukset ovat kaikkein kiinnostavampia. Hommassa on vielä uutuuden viehetystä ja vanhat guppet voivat haikalla menetetyn nuoruuden perään. Aikaa kun vene oli pieni, mutta försti nuori.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke322142- 1121804
- 771571
Mitä harrastuksia kaivatullasi on?
Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?671197- 1601192
- 611036
- 481023
- 64994
Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi
Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂62917Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?
Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t28890