Tallikissanpentu, luovutus?

mietiskelijä.112

Tarvitsisin nyt vähän neuvoja/vinkkejä. Olemme ottamassa sukulaiselta tallikissanpennun. Olen ERITTÄIN tietoinen 12 viikon luovutusiästä ja ymmärrän miksi se on mikä on. Haluan kuitenkin kuulla mielipiteitä.

Tilanne on nyt kuitenkin sellainen, että meillä on ennestään 2v kissaneito. Hänen kaverikseen tulisi tämä kissanpentu. Kissanpentu on nyt 9vk ikäinen ja elää siis tallissa hevosten kanssa maalla. Syö kuulemma hiiriä jo, alkanut kiipeilemään seinillä ja yrittää livahtaa ulos ovenraosta. Alueella liikkuu petoeläimiä. Hevosia pestään kerran päivässä ja kissat juoksee niiden jaloissa uhkarohkeasti. Hevosia myös tuodaan ulos ja sisälle ja silloin iso tallin ovi on auki sen hetken. Helposti pennut livahtavat ulos. Tallissa on myös koloja isoille kissoille mistä pääsee ulos, mutta kohta ne pennutkin varmaan yrittävät niihin hypätä. Pentue on 4 kissan kokoinen eikä emo enää hirveästi niiden kanssa oleile.

Joten onko turvallisempaa antaa pennun elää vielä kolme viikkoa vaarallisessa talliympäristössä vai onko parempi vaihtoehto ottaa kissa 9 viikkoisena kerrostaloon 2v kissaneidin kanssa joka opettaisi sille tapoja? Kissan emo on siis myös tallikissa, joten ei se pysty opettamaan pentua "sisäsiistiksi". Kumpikin vaihtoehto tuntuu ilkeältä.

Kumpi parempi??

8

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissoja on

      Kissa oppii sisäsiistiksi helposti kuin pistää hiekkalaatikoita tarjolle. Mielestäni kannattaisi antaa olla kissan vieroitusikään asti nyk paikassa. Kyllähän kissan ihan hyvä ulkona on ola jos se sitä haluaa aivan kissan valinta missä kulkee. Enkä tosissaan usko et hevoset jotain vaaraa aiheuttaisi kissalle. Itselläni kokemusta navetassa,tallissa ja myös sisällä asuvista kissasta, kissoista. Jos kissa haluaa huoneelle vaikka navetasta, tallista niin päästää.
      N 20 kissan kokemuksella.

    • mietiskelijä.112

      Okei. En nyt ihan sanoisi, että pentukissan paikka olisi ulkona. Yksi pentu meinaan joskus katosi jäljettömiin eikä näkynyt eikä kuulunut. Pelkään samaa kohtaloa tälle pikku kisulle. :/ Ovat siis pelkästään vain tallissa, mutta äkkiäkös pikku kisut uteliaisuudessaan livahtavat kun oven avaa tai etsivät mahdollisen raon. Mikälie peto metässä sitten vaaniikaan ...

      Itse taas en pystyis pitämään kissoja vapaana, vaikka se ihanaa niiden mielestä varmasti onkin. Mutta olenkin kaupungissa asuva. Silti pelottaa, että mitä pennulle käy jos ulos pääsee livahtamaan. Eri asia on, jos pennut olisivat turvallisesti ihmisen kodissa asustelemassa. Tottakai antaisin ihan rauhassa olla 12 viikkoon asti murehtimatta.

      Mutta ilmeisesti tuo 12 vk on ihan ehdoton, ei edes kissakaveri vaikuta asiaan joka sille tapoja opettaisi? Onko 11 vk sitten ihan yhtä paha kuin vaikka 9vk?

      • tätä mieltä

        Itse otin (pakon edessä) kissanpentuni n. 7 viikkoisena vanhemman kissarouvan kaveriksi. Vanhempi kissa on opettanut sille kissanelkeitä vaikkei se ole edes ottanut mitään äidin roolia. Itselläsi on kinkkinen tilanne..itse ottaisin pennu jo, koska eihän tuo ole sille turvallinen ympäristö. Minun kissanpentuni ei mielestäni ole kärsinyt aikaisesta luovutuksesta ja suurin syy siihen varmasti on se, että sillä on kotona kuitenkin vanhempi näyttämässä mallia ja turvaamassa. Kissanpentuni on kovapäinen, ihmisläheinen, itsenäinen, mutta viihtyy myös paljon sylissä. Se tekee pahojansa kuten pennun kuuluu, mutta ei esim. pissi mihinkään muualle kuin laatikkoon. Jos sinun vanhempi kissasi ottaisi pennun ns. omakseen niin pentu tuskin kärsisi mitenkään, mutta opettaa se pennulle juttuja muutenkin, pennut kun matkivat kaikkea :)


      • tätä mieltä
        tätä mieltä kirjoitti:

        Itse otin (pakon edessä) kissanpentuni n. 7 viikkoisena vanhemman kissarouvan kaveriksi. Vanhempi kissa on opettanut sille kissanelkeitä vaikkei se ole edes ottanut mitään äidin roolia. Itselläsi on kinkkinen tilanne..itse ottaisin pennu jo, koska eihän tuo ole sille turvallinen ympäristö. Minun kissanpentuni ei mielestäni ole kärsinyt aikaisesta luovutuksesta ja suurin syy siihen varmasti on se, että sillä on kotona kuitenkin vanhempi näyttämässä mallia ja turvaamassa. Kissanpentuni on kovapäinen, ihmisläheinen, itsenäinen, mutta viihtyy myös paljon sylissä. Se tekee pahojansa kuten pennun kuuluu, mutta ei esim. pissi mihinkään muualle kuin laatikkoon. Jos sinun vanhempi kissasi ottaisi pennun ns. omakseen niin pentu tuskin kärsisi mitenkään, mutta opettaa se pennulle juttuja muutenkin, pennut kun matkivat kaikkea :)

        Sori, kissanpentuni oli siis 9-viikkoinen tullessaan :)


    • villava hiiri

      Ei voi luottaa, että 2 vuotias opettaisi mitään.
      Mutta itse sain jonkun todella pienen.

      Ei osannut edes pissiä, yöllä itki ja laiton laatikolle ja peppua painelin. Näytin hiekkakuopan kaivamisen.
      Opetin peittelyn.

    • Sani0

      Olen kasvattanut pennun viisiviikkoisesta (oli pakko, emo ei halunnut olla sen kanssa missään tekemisissä ja eläinlääkäri sanoi ihan suoraan että vaihtoehdot on hoivata itse tai antaa kuolla). 12 viikkoa on ideaali, mutta elämässä on paljon epäideaalisia tilanteita ja kyllä niistä selvitään. Toisaalta emokissa opettaa paljon elämisestä esimerkin kautta vaikkei enää hoivaisikaan pentujaan samoin kuin nuorempia... Tilanne on kinkkinen, et tee mielestäni kissaa kohtaan huonosti päätit kummin tahansa.

    • jussin mamma

      tavallinen kossojen luovutusikä, ennen maalla kun järkeä käytettiin, oli 7-9 viikkoa ja hyvä kissoja tuli. Emo ei opeta pennulle hiekkalaatikolla käyntiä, VAAN SE ON VAISTONVARAINEN TOIMINTA, KISSA ETSII PAIKAN JOHON KAIVAA TARPEENSA PIILOON. ( niin, tuskinpa tallissa hikkalaatikoita on, vaan läjät opitaan tekemään mihin sattuu!)
      Itse ottaisin kiireesti sen tallikissa sisälle, pois villiintymstä. Sillä sen se opii 12viikooon mennessää, eli tulemaan toimeen yksinään, karttamaani ihmistä. Mitä pitempään kissa saa opetella villikissan tapoja, sen pahemmin sähisee ja luimii sisälle tuotuna.

      • 123+1

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Eikö ole paljon hyvenpi kissanpennunkin kannalta että se pääsisi kodin turvaan ja lämpöön. Saisivat aloittaa madotukset ja muun hoivaamisen.Ttuon ikäisenä kissavauva oppii varmaan nopeammin sisäkissaksikin. Täältä palstalta kun kyselee niin tästä luovutusiästä tulee melkeinpä aina ilmiriita. Mutta ihan oikeesti pentu kotiin pian.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe