Raskausoireet ja sukupuoli

Boys or girls?

Aiheesta on ollut paljon keskusteluja netissä, mutta ajattelin mielenkiinnosta avata uuden ketjun aiheesta. Onko teillä muilla pitäneet paikkansa ns. vanhan kansan uskomukset tyttö- ja poikaraskauksien ennusteista? Itselläni on kaksi tyttöä ja kolmas tyttö tulossa, raskaudet ovat olleet hyvin samanlaisia kaikissa. Ja seuraavat merkit tytöstä ovat ainakin omalla kohdalla pitäneet paikkansa:

* Lievä pahoinvointi ensimmäiset 3 kk
* Kahvin tuoksu saa melkein oksentamaan
* Verestävät ja kipeät ikenet alkuraskaudessa
* Rasvoittuvat hiukset ja näppyläinen iho alkuraskaudessa, loppua kohti iho ja hiukset alkavat kukoistaa
* Vatsa on aika alhaalla ja leviää hieman sivuille, muualle ei kiloja juuri kerry ja koko raskausaikana painoa tulee vain n. 10 kg
* Vatsassa ei linea negraa
* Vatsaan kasvaa ohutta ihokarvaa
* Säärikarvojen kasvu hidastuu
* Kiukkuinen olo ja ärsyyntymiskynnys erittäin matala
* Tekee mieli hedelmiä ja makeaa. Pakkomielle appelsiinimehuun. Myös kirpeät hedelmäkarkit maistuvat.
* Liharuuat oksettavat, jauhelihan paistokäry oksettaa
* Sormustesti on näyttänyt kolme tyttöä
* Kiinalainen raskauskalenteri näyttänyt kolme tyttöä
* Vahva "tyttöolo" jokaisesta raskaudesta
* Tykkään pukeutua vaaleanpunaiseen ja hentoihin pastellisävyihin raskausaikana, ihastelen kaupoissa tyttöjen vaatteita

Kertokaahan omia kokemuksia. Tiukkapipot älkööt vaivautuko ;)

29

9812

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minn85.

Suurin osa noista mun kohdalla osunu. Paitsi se, että tyttö olis tulossa.:) Rakenneultrassa poika ja pari viikkoa sitten ultrassa (rv 33 0) edelleenkin poika.

• herraasiallinen

Itse olen lapsen kehityksen tajunnut maalaisjärkeistettynä näin:
        Ihminen kehittyy kohdussa ensin "stantardi" malliksi eli tytöksi. Riippuen siitä saako alkio(onko oikea nimitys?) testosteronia vai ei määrittää kehittyykö lapsesta poika.

Eli onko mahdollista että testosteronista johtuen äiti saisi jonkinlaisia oireiluja ja pystyisi päättelemään sukupuolen? Joka on kylläkin turhaa koska jos sen haluaa tietää niin kysyy vain ultrassa.

• 2 lapsen äiti

Minulla on 2 lasta tyttö ja poika . Tyttö on vanhempi . Kun odotin tytärtä oli minulla alussa ihan hirveä pahoinvointi . Oksensin jatkuvasti . Paino alkoi laskemaan . Meinasivat ottaa minut sisälle sairaalaan . Silloin halutti kaikkea makeaa . Sitten kun paistoin sipulia niin oli pakko mennä oksentamaan . Kaikkiaan koko raskausaikana paino nousi vain 6 kiloa . Vatsa oli pieni ja edessä . Kaikki sanoi että saan pojan mutta syntyikin pieni tyttö . Painoa hänellä oli 2.700 g ja pituus 47 cm . Siis aika pieni koska hän syntyi vähän liian aikasten . Lääkäri sanoi että vauvalla ei ollut tilaa kasvaa kun minulla oli pieni kohtu . No sitten kun sain pojan niin hän olikin hirveän suuri . Painoi 4.200 g ja pituus 53 cm . Yhtäkkiä siis kohtu olikin suuri !! Kun odotin poikaa niin minulla ei ollut pahoinvointia juuri ollenkaan . Muistan kun jatkuvasti halutti syödä ruislepää ! Kai se auttoi että poika kasvoi hyvin kohdussa ja syntyi niin suurena kooltaan . Nyt riittää en halua enempää lapsia meidän perheeseen .

• Näin.
        herraasiallinen kirjoitti:

Itse olen lapsen kehityksen tajunnut maalaisjärkeistettynä näin:
        Ihminen kehittyy kohdussa ensin "stantardi" malliksi eli tytöksi. Riippuen siitä saako alkio(onko oikea nimitys?) testosteronia vai ei määrittää kehittyykö lapsesta poika.

Eli onko mahdollista että testosteronista johtuen äiti saisi jonkinlaisia oireiluja ja pystyisi päättelemään sukupuolen? Joka on kylläkin turhaa koska jos sen haluaa tietää niin kysyy vain ultrassa.

Ei. Se on jo siittiöstä kiinni, kumpaa sukupuolta tulee. Siihen ei mikään enää hedelmöittymisen jälkeen vaikuta.

"Jo vuodesta 1902 on tiedetty tosiasia, että siittiöistä puolet kantaa X-sukupuolikromosomia ja puolet Y:tä ja että lapsen sukupuoli määräytyy siitä, kumpi näistä munan hedelmöittää (McClung 1902)."
        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo40240&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

"Biologinen sukupuoli määräytyy hedelmöittymisessä vanhemmilta saatujen sukupuolikromosomien mukaisesti. Ihmislajilla alkionkehityksessä tarvitaan kaksi X-kromosomia (XX) femiinisten sukuelinten muodostumiselle. Mikäli kehityksessä on mukana Y-kromosomi (tavallisesti XY-yhdistelmänä), kehitys suuntautuu maskuliiniseksi."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sukupuoli

• 2 poikaa

Aika samankaltaisia fyysisiä oireita minulla on ollut, ja toinen poika on tulossa. Eli eipä taida hirveästi oireiden perusteella pystyä päättelemään, kumpi tulee.

• pojkarna

Minun oireeni joka raskaudessa:

- pahoinvointia n. viikolle 10-12 saakka (aika lievää, ei oksentelua)
      - alussa rasvoittuvat hiukset ja puhkesi hormoniakne, loppua kohti meni ohi
      - vatsakumpu aika alhaalla, painoa tullut enimmillään n. 10 kg
      - ei linea negraa
      - makeanhimo, rasvainen ruoka ällöttää
      - kova närästys

Minulla on 3 poikaa.

• dfghjkhjkl

linea negra oli selvä, tyttö tuli.

• mie..

mie sain kumpiakin noilla oireyhtymillä

• Hormonihiiret?

Oisko äipän hormoneista kiinni? Odotin tyttöä ja koko raskaus aika oli ,kuin"silkkiä" vaan.Ruoka maistui,(sen kyllä huomasi),ei mitään oireilua,mut kun aloin odottaa poikaa,yrjösin aina 7-kuulle asti,närästi,olin kiukkunen,pelkkä ruoan näkeminenkin oksetti,kuten myös muut ihmiset.Synnytysten jälkeen,olin taas "oma" itseni:)

• 5keyewy5

Itsellä poika ja tyttö, kummastakaan ei pahoinvointia ja samat mieliteot, ainoana erona että tyttöä odottaessa seksi halut katosi ja poikaa oottaessa lisäänty :)

• tyttömäinen

Ainoa "oire" tyttölapsen odottamisesta on ohut karvapeite rinnoissa ja vatsassa. Kuulemma alkaa jotkut mieshormonit naisessa jylläämään. Mutta sekään ei aian pidä paikkaansa. Minulla on 2 tyttöä ja yksi poika. Vain toista tyttöä odottaessani kasvoi ohutta karvapeitettä. Muutoin raskaudet olivat aika lailla samanlaisia. Vatsani kasvoi vain pystyyn joka raskauden aikana.

Vanhemmat naiset joka kerta povasivat minulle poikaa, kun oli niin pysty vatsa, mutta eivätpä osanneet ennustaa oikein.
      Joka raskauden aikana kaikki paistokäryt inhottivat, eivät kuitenkaan oksettaneet. Ja joka raskauden aikana laihduin aluksi ja painoni nousi vain 7 kg kaikkiaan. Joka raskaudelle juuri saman verran 100 gramman heitoilla.

Kun olin jos lapseni saanut, sormustesti (tuntematon testailija baarissa. Lapseni ovat muuten jo aikuisia) osoitti ettei minulla ole yhtää lasta.

ps. Minulla on tyttömäinen olo aina... vaikika osaan käyttää porakonetta, hiomakonetta, moottorisahaa, kaulinta, leivinuunia, pesukonetta, asitanpesuainetta....

• väsynyt äiti

kolme raskautta ja kaikki oksetti samalla tavoin .....lisäksi jäi pahat suonikohjut jo kolmekymppisenä... yksilöllistä miten kaikki sujuu.

• Esterholm

Mulla on kaks poikaa ennestää, nyt kolmatta ootellaan ja oireet on alkuun aikasamat, toki närästys alkoi paljon aiemmin kun viimeksi.

-pahoinvointia ensimmäiset 4-5kk
      Närästys, joka alkoi esikoisesta pahoinvoinnin loputtua rv 20, toisesta samoin ja nyt kolmannesta on närästänyt alusta saakka!
      -vatsaa kasvoi eteen
      -kasvot hehkui (ei finneistä tietoakaan)
      eroa tähän raskauteen: naama kukkii ja ei loppua näy!
      -liharuuat ei maistu ja yököttää
      - karvan kasvu on iha järkkyä (mahaanki kasvo iha kunnon karvat!)
      -sormustesti on näyttänyt pojat ihan oikein
      -poika olo ollut molemmista, vain esikoisesta saimme ololle vahvistuksen rv 32

Nyt sitten saakin jännätä kumpi sieltä tulee, viel on vähä turhan aikaista lähteä kokeilemaan sormustestillä viellä..aiemmissa raskauksissa se ei ole erehtynyt kertaakaan... :)

• joku tyyppi

* Vatsamuoto on riippuvainen odottajasta ei vauvan sukupuolesta! Samalla odottajalla on vauvan sukupuolesta riippumatta aina samantapainen, mutta ei välttämättä samankokeinen, "pömppö" ;)

* Pahoinvointia voi liittyä tai olla liittymättä jokaiseen raskauteen vauvan sukupuolesta riippumatta. Tiedän ihmisiä joilla on ollut pahoinvointia jokaisen raskauden alussa / aikana vauvan sukupuolesta riippumatta, sekä ihmisiä joilla ei ole ollut pahoinvointia (minkään) raskauden aikana...

* Selittäkääpä mistä voi johtua sellainen että yhden ja saman raskauden aikana - ja samaan aikaan - himoitsee kahvia, hampurilaisia, shipsejä, kaalikeittoa (vaikka kokonaisen kattilallisen kerralla !), voileipiä (vaikka kokonaisen ruisleivän kerralla ! ), voileipäkakkua (vaikka kokonaisen kakun kerralla ! ), jäätelöä, kakkua, pullaa (erityisesti tavallista pitkopullaa - ja vaikka koko pitkon !) - mutta namuhyllyllä kaupassa tulee yökkäys!!! - ja ruokakauppareissut oli tästä syystä välillä yhtä tuskaa... ;) Itselläni oli muutama vuosi sitten totta tämä hurja himokasa ;)

* Vaatevärit varmaan riippuu ihan ihmisestä itsestään, itse olen aina (koko ikäni) inhonnut vaaleanpunaista - vaikka punaisesta tykkäänkin ;)

• Ei tuntomerkkejä

Kolme poikaa. Kaikki raskaudet erilaisia. Ensimmäinen kasvoi suureksi osaksi ranskalaisilla ja hampurilaisilla, toinen ja kolmas monipuolisella terveellisellä ruoalla.
      Ensimmäisen kanssa painoa melkein 30 kiloa lisää, toisen raskauden ulkopuoliset huomasivat vasta paria viikkoa ennen synnytystä. Raskautta ei mietenkään peitelty. Kaikki pojat syntyessään nelikiloisia. Keveimmän ja painavimman välillä eroa 300 g.
      Kaikkien kohdalla rantu alavatsassa.
      Eräs tuttava erikoissairaanhoitaja veikkasi jokaisen sukupuolen väärin.
      Ultraäänessä ensimmäisen kohdalla olimme näkevinämme "miehiset tuntomerkit", muiden osalta kuvat erittäin epäselvät.
      Mitään erikoisempia mielihaluja ei ollut, ellei grilliruokaa ensimmäoisen osalta lasketa.
      Ensimmäisen kanssa seksiä aivan loppuvaiheeseen asti, viimeisen kanssa lopetimme halujen puutteeseen melko aikaisessa vaiheessa.
      Mitä tästä sitten voi päätellä, ei mitään.

• mahamahamaha

Mä oon huomannu sellaista että jos tulee poika niin maha on pystyssä ja suoraan ulospäin, eli takaa ei näy että olisi raskaana. Jos tulee tyttö, niin kropasta tulee "päärynämallinen" eli levenee myös sivuille.

• vaavi13

Meillä 2 tyttöä ja kolmas masussa tulossa.
      Kaikista samat "oireet":
      Rinnat kasvoivat heti raskauduttuani ja olivat arat ekat 4 kk.
      Ei pahaa oloa, mikään ei tehnyt heikkoa.
      Masu levisi sivuille ja on aika "lättänä".
      Iho ja hiukset upeat, karvankasvu kintuissa ja kainaloissa olematonta.
      Tekee mieli hedelmiä, salaattia, rahkoja ym.
      Aivastelee koko ajan ;)
      Sydänäänet 150-155. (jopa neuvolatäti eilen sanoi, että selvät tyttösykkeet)
      Elämäni kunnossa !!

• morottaja3

Minulla on sellainen käsitys, että jos raskausoireita ilmenee, niin kyseessä on nainen. Olenko päätellyt oikein?

• Vanhat uskot.

Ihana aihe keskustella.! :)

Täällä odotellaan h-hetkeä rv 39 6 :) ja kärsivällisyys loppu, joten mukavaa että löysin tämän palstan ja saan ajatukset taas niihin mukaviin asioihin.

Tyttö täällä tulossa ja maha on kyllä levinnyt sivuille niin että selästä näkkee raskauden, eikä epäilyksiä jää:)

-Rinnat kasvoi heti alussa --> tyttö
      -Naama kukki minkä kerkes ja hiukset rasvoittui nopeaan--> Tyttö vie äidinsä kauneuden ja poika terveyden (vanha sananlasku)
      -Linea negra yltää hävystä ihan rintojen alle asti--> viittaa poikaan.
      -Ei pahoinvointia ollenkaan.
      -Alkuraskaudessa himo suolaiseen--> poika, mutta miten nyt kun loppuvaiheessa voisin vetää kokonaisen kermakakun jokapäivä? :) eikä suolainen enää maistu.
      -Alussa olin ärtynyt, mutta loppui rv 20 jälkeen.

Oireita siis molemmista sukupuolista. :)
      Kiva kuitenkin testailla näiden vanhojen uskomusten paikkaansa pitävyyttä.

Mulle tultiin tuossa kuukausi sitten sanomaan että onneksi odotat tyttöä niin synnytyssupistukset pysyy mahan puolella, eikä mene selkään. Mitä tässä muutamana yönä supistellut ennakoivia hieman kipeästikin niin selkään kyllä ottaa eniten:)

• joku!

Minulla on 2 poikaa ja1 tyttö. Poikia odottaessa koko raskauden ajan teki mieli juoda greippimehua, tyttöä odottaessa ananasmehua.

• oireeton odottaja

mulla ei ollut koko raskauden aikana yhtään mitään oireita, masu ei kasvanut kovin suureksi, ostin vain yhdet mammahousut, mahduin koko talven samaan toppatakkiin ja pieni tyttönen syntyi helmikuussa

• Voi.

Päätellä. Samoin voi päätellä kahvinporoista,kahvin kuohusta,teen lehdistä,avaamattoman viinapullon pyörittelystä ym.huuhaasta. Kaikki nämä antavat 50% onnistumis mahdollisuuden,onko tulossa tyttö,vai poika?

• pikku poju

hei, kertokaa mulle mikä on sormustesti?!

itse odotan poikaa ja oireet ollu seuraavanlaiset:
      - naama ja koko yläkroppa kukkii.
      - alussa lähti hiuksia paljon.
      - himoitsen suolaista, esim. ruisleipää ja tuplajuustopizzaa.
      - toisaalta myös pehmisjäätelöä.
      - oikein hentoinen linea negra.
      - alussa oksetti kahvi.

• dfgfhjk

Kaikkien 3 raskauden aikana hiukset ovat olleet 2* paksummat kuin normaalisti, kynnet on olleet aivan mahtavat (normaalisti lohkeilevat), pahoinvointi loppunut ennen rv 10. Maha on kasvanut järkyttävän isoksi.

1 lapsi. Mieli teki kovasti kaikkea hapanta, loppuraskaudessa 115-170 liikettä 20 minuutissa (yötä päivää). Raskausaikana painoa tuli 20kg. Mielestäni tulokas oli poika.
      = erittäin vilkas poika, joka rakastaa sitruunaa, fetajuustoja yms. hapanta. jos saa valita pullan ja leipäpalan välillä ottaa empimättä leivän. Murkkunakin herää useita kertoja yössä.

2. lapsi tyttö. Mieli teki kovasti makeaa. n. 30 - 50 liikettä 20 minuutiissa. Säännöllisemmät liikkumisajat. Painoa kertyi 11 kg. mielestäni tulokas oli tyttö
      = huomattavasti esikoista rauhallisempi tyttö, joka rakastaa kaikkea imelää. Ja oli jo 2vk päivärytmissä.

3. lapsi. Mieli teki kovasti makeaa. loppuraskaudessa 10 liikettä 30 minuutissa ja nekin "herättelyjen" jälkeen. Jatkuva päänsärky. Painon lisäys 6 kg. Ei tuntunut tytöltä, mutta ei pojaltakaan. Erittäin tarkat liikkumisajat
      = erittäin rauhallinen ja aurinkoinen poika. Pitää imelästä ja omaa erittäin kovan kipukynnyksen. Päivärytmi säilyi samana syntymän jälkeen

Joten ei sukupuolieroja huomannut raskaudessa, mutta lasten "käyttäytyminen" mahassa oli ihan samanlaista, syntymän jälkeen.

• vhfjyhfyjhfjgjkukhik

jos raiskausoireet on kestäny yli 9kk.
      lobotomialeikkaukseen siitä!

• ei voi olla totta

ootko katsonut kasvaaks pers karvoihin minkä värisiä siimoja.voi jessus vieläkö noin tolloja on olemassa

• ennalta viisas

Noita asioitahan on turha pohtia, koska lapsen sukupuoleenhan voi jo tekovaiheessa vaikuttaa.
      Eli vanhat viisauksethan pätevät vielä nykypäivänäkin, tytöt tehdään takaapäin kumisaappaat jalassa ja pojat taas kirves tyynyn alla.

• Boys or girls

Huvittavaa miten jokaiseen keskustelunavaukseen vastaa joku elämäänsä kyllästynyt, huumorintajuton ja tosikko kirjoittaja. Mutta kiva on ollut lukea pääasiassa asiallisia vastauksia! Jokainenhan sen tietää, etteivät raskausoireet kerro sukupuolesta. Mutta niin paljon yhteneväisyyksiä on eri keskusteluissa ollut poika- ja tyttöraskauksissa että aiheesta on ylipäänsä mielenkiintoista keskustella!

Joku kysyi sormustestistä:

Kihla- tai vihkisormuksen läpi pujotetaan nauha tai hius. Sormusta pidetään ranteen tai vatsan päällä ilmassa. Jos sormus alkaa pyöriä, on tulossa tyttö ja jos se heiluu edestakaisin, on kyseessä poika. Sormus pysäytetään aina välillä ja aletaan odottaa seuraavaa pyörimis- tai heiluriliikettä. Jos sormus alkaa pyöriä vain itsensä ympäri tai pysähtyy, on lapsiluku täynnä. Testi näyttää omat ja lapsenlapset.

Testi on pitänyt paikkaansa itseni kohdalla. Tein saman anopille ja apelle, ja näytti juuri ne lapset ja lapsenlapset mitä heillä onkin/ on odotettavissa :)

• PTa13

* Lievä pahoinvointi ensimmäiset 3 kk
      * Kahvin tuoksu saa melkein oksentamaan
      * Verestävät ja kipeät ikenet alkuraskaudessa
      * Rasvoittuvat hiukset ja näppyläinen iho alkuraskaudessa, loppua kohti iho ja hiukset alkavat kukoistaa
      * Vatsa on aika alhaalla ja leviää hieman sivuille, muualle ei kiloja juuri kerry ja koko raskausaikana painoa tulee vain n. 10 kg
      * Vatsassa ei linea negraa
      * Vatsaan kasvaa ohutta ihokarvaa
      * Säärikarvojen kasvu hidastuu
      * Kiukkuinen olo ja ärsyyntymiskynnys erittäin matala
      * Tekee mieli hedelmiä ja makeaa. Pakkomielle appelsiinimehuun. Myös kirpeät hedelmäkarkit maistuvat.
      * Liharuuat oksettavat, jauhelihan paistokäry oksettaa

nämä osu mulle!! ollu jokaisessa raskaudessa sama... ai niin... kaks poikaa ennestään ja kolmas poika tulossa..:D

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2188
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1694
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1197
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe