Kitkarenkailla läpi vuoden

any tyre

tuli huruteltua kesä kitkoilla ajatuksena ajaa ne loppuun, mutta kuinkas kävikään ? Kitkat ovat edelleen alla kovin vähän kuluneena verrattuna kevään tilanteeseen. Puheet kitkarenkaiden erityisestä kulumisesta kesällä voinee jättää omaan arvoonsa. Jospa ei ostais enää kesärenkaita, vaan ajais kitkoilla läpi vuoden. Perstuntumalla sanoisin että kevään karhealla asfaltilla kesärenkaat kuluu nopeammin kuin kitkat. Tiedän yhden kaverin joka vaihtoi auton eikä aio ostaa kesärenkaita, sano että täytyy ajaa rauhallisemmin talvisin sitten kun kitkat ovat kuluneet. Muutama positiivinen asia tähän liittyy, nimittäin eipä tarvis vaihdella renkaita 2x vuodessa ja vois myydä noi kesärenkaat aluvanteilla pois. Saattais saada kokonaisuutena jopa taloudellisesti järkevän yhtälön, vielä kun valitsis kitkoiksi vierintävastukseltaan parhaat.

29

2281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myy autosi heti

      Ja luikastelu jatkuu kesälläkin, järkevää säästöä? Olet todellinen vaara ja itsekäs paska.

      • Kehien kuningas

        Ime parsaa, nastahomo.


      • Prince vaan
        Kehien kuningas kirjoitti:

        Ime parsaa, nastahomo.

        eikö totuus olekkin ankaraa kitkuttajalle??


      • litsak

        Ovat vaan paljon hiljasemmat kuin kesäkumit.
        Rahassa säästää kun ei tarvii vaihella eikä varastoia eikä investoia kaksiin.
        19 vuotta kitkoilla turvallisesti ajetulla kokemuksella.


    • jurkeles

      toimii aivan hyvin, kitkoilla olen itsekkin ajellut läpi vuoden eikä ne kulu sen nopeammin kuin kesäkiekot hyvä pito sekä talvella että kesällä.

      • Tavallinen

        ihminen ei edes huomaa kesällä ajaessaan, onko auton alla kesä- vai kitkarenkaat. Sellaisia tilanteita ei normaalikäytössä edes tule että pito loppuu. Jos näin kuitenkin kävisi, on kuljettaja tehnyt pahan virheen.


      • taivaallinen harha
        Tavallinen kirjoitti:

        ihminen ei edes huomaa kesällä ajaessaan, onko auton alla kesä- vai kitkarenkaat. Sellaisia tilanteita ei normaalikäytössä edes tule että pito loppuu. Jos näin kuitenkin kävisi, on kuljettaja tehnyt pahan virheen.

        Ja kuljettajan ei tee ikinä virheitä tai kukaan liikenteeessä. Herää vain kysymys miksi kolareita sattuu??
        Jos kuski ei huomaa kesärenkaan ja kitkarenkaan eroa ajossa, niin kuskin pitää olla 7 promillen humalassa.


      • Pohjanmaanisäntä

        Kolareita kesällä sattuu nuorille ja naisille


    • Mersu W212

      Totta joka sana.
      Lisäisin tuohon että ajomukavuus kesällä Suomen huonokuntoisilla teillä on paljon parempi kuin kovilla kesäkumeilla.
      Kitkarengas on myös miellyttävän äänetön karkeallakin asfaltilla.
      Myöskään Suomen nopeusrajoitukset eivät edellytä varsinaista nopeaan ajoon tehtyä kesärengasta.
      Itse ajan kitkoilla ympäri vuoden.
      Korostan vielä että kysymys ei ole rahan puutteesta, vaan mukavuudenhalusta.

      • mistä näitä sikiää?

        ja typeryydestä ja tietämättömyydestä, onnea!


      • Dndnnd
        mistä näitä sikiää? kirjoitti:

        ja typeryydestä ja tietämättömyydestä, onnea!

        Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet kuivalla kelillä ei ole lähellekään kesärenkaiden ajo-ominaisuuksia. Kitkojen runko on paljon pehmeämpi ja esim kaarreajossa vaappuu alla. Taas tuli todettua tämä kun tuli renkaanvaihdon jälkeen moottoritien rampissa 140km/h niin hytkyi oikein kunnolla alla. Eihän näissä olekaan kuin R-nopeusluokitus kun kesärenkaissa on Y.


      • Ndnddn
        Dndnnd kirjoitti:

        Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet kuivalla kelillä ei ole lähellekään kesärenkaiden ajo-ominaisuuksia. Kitkojen runko on paljon pehmeämpi ja esim kaarreajossa vaappuu alla. Taas tuli todettua tämä kun tuli renkaanvaihdon jälkeen moottoritien rampissa 140km/h niin hytkyi oikein kunnolla alla. Eihän näissä olekaan kuin R-nopeusluokitus kun kesärenkaissa on Y.

        Max. 120 km/h. Työmatka mutkatietä 40 km. Reilua ajoa, mutkatieajosta nauttien ja hyvin toimivat, kesälläkin. Jonkin muun merkkiset saattavat vaappuakkin. On niitä huonoja kesärenkaitakin.


      • Nopeusrajoitukset...
        Dndnnd kirjoitti:

        Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet kuivalla kelillä ei ole lähellekään kesärenkaiden ajo-ominaisuuksia. Kitkojen runko on paljon pehmeämpi ja esim kaarreajossa vaappuu alla. Taas tuli todettua tämä kun tuli renkaanvaihdon jälkeen moottoritien rampissa 140km/h niin hytkyi oikein kunnolla alla. Eihän näissä olekaan kuin R-nopeusluokitus kun kesärenkaissa on Y.

        Kuka ajaa nopeudella 140km/h moottoritien ramppiin, varsinkin kun Suomessa korkein nopeusrajoitus on 120km/tunnissa (ja huom ramppiin on tapana HILJENTÄÄ)? Eikai se ihme ole jos hytkyy, kun ajat kuin mielipuoli!


      • gffgs
        Nopeusrajoitukset... kirjoitti:

        Kuka ajaa nopeudella 140km/h moottoritien ramppiin, varsinkin kun Suomessa korkein nopeusrajoitus on 120km/tunnissa (ja huom ramppiin on tapana HILJENTÄÄ)? Eikai se ihme ole jos hytkyy, kun ajat kuin mielipuoli!

        Vasta rampissa saa hiljentää. Jos ajat alle 120km/h kun liityt ramppiin, on se liikenteen vaarantamista turhan hiljaisella vauhdilla. Aiheutat vaaratilanteen suoraan jatkaville.


    • Ice plus

      Sama ajatus oli toissa keväänä. Eihän ne siinä kesässä kuluneet sen enempää kuin kesärenkaat yleensä. Ja tuli noita vähän koeteltua rankemmassa ajossakin, en ihan heti allekirjoita erään autolehden varoituksia kitkarenkaan vaarallisuudesta. kesäkäytössä. Tosin kokemusta vain siitä yhdestä, X-Ice. Mutta mahtaako sillä autolehdelläkään olla kokemusta, kuin siitä yhdestä, olisko ollut nokialainen.
      Tällä palstallakin monet tuomitsee kitkojen käytön, talvellakin. Tuskin heistä monellakaan on minkäänlaista omakohtaista kokemusta kitkarenkaista. Tuota autolehteä vaan on luettu, liian kirjaimellisesti.

    • Cruzeideri

      Selvähän se, että kitkarengas on kesällä huonompi kuin hyvä talvirengas, mutta toisaalta mikä vaan rengas on kesällä turvallisempi kuin paras rengas jäällä. Eli miten nyt asian haluaa suhteuttaa? Kesäksi saa kuitenkin kesärenkailla melko vähäistä turvallisuusetua verrattuna kitkoilla ajamiseen läpi kesän. Itse asiassa kitkoilla suurimman riskin ottaa niillä talven liukkaimmilla keleillä, joissa nastat paremmat. Kesällä lisäriski kitkoilla huomattavasti pienempi, kesällä kun pitoa joka tapauksessa on reilusti.

      Turvallisuuskin on kuitenkin aina kompromisseja, eikä välttämättä ole erityisen huono kompromissi säästää toisen pyöräsarjan kuluissa sekä renkaanvaihdoissa pitämällä aina kitkat alla. Näin saa myös renkaat käytettyä loppuun ennen kuin kovettuvat.

      Jatkossa varmaan alan itsekin käyttämään vain yhtä rengassarjaa ja lopetan vaihtosirkuksen. Nyt tosin kesäpainoitteiset ympärivuotiset alla, mutta ehkäpä tuo kunnon talvikitka olisi parempi vaihtoehto, etenkin jos ajomukavuus voisi parantua kesäkeleilläkin.

      • Lajinsa_viimeinen

        Ei miljönäärin tarvitse tehdä noin. Ei sinun tarvitse säästää rengas asioissa. Jatkat vaan miljoonien pyörittelyä salkussasi ja par rengas rulettia vuodessa luo työtä ja hyvinvointia. Kärpäsen paska miljoonissasi, säästät nyt aivan väärässä kohtaa. Lopetat täällä yö aikaan olemiset, oma-aikasi kuitenkin juttujesi mukaan erittäin kallista yölisineen varsinkin. Ehkä jopa tilaisin sinuna hinausauton hakemaan autosi renkaanvaihtoon, ei sitten menisi kallista aikaasi.


    • turvallisetautoilijat

      Kitkarenkailla ajo jatkuu ympärivuoden ja säälittää nämä kuluneen nastan paasaajat. Mikään ajotilanne ei ole kitkarenkaalle huono kesällä ja on niin monta vuotta vietetty ratin takana että älkää nyt puhuko nastan puolustajat PASKAA.
      Jos kesällä autosi karkaa käsistä niin syy on siinä RATIN TAKANA ei kitkarenkaassa heinäkuun vesisateessa tai helteesä. Jos on vesisade ja alla jää niin ÄLÄ HELEVETTI AJA LUJAA MILLÄÄN RENKAALLA SILLOIN!! Autos karkaa silloin KAIKILTA!

      Kyse ei ole TODELLAKAAN SÄÄSTÖSTÄ VAAN SILKASTA JÄRJESTÄ!

      Nämä autolehtien sekunti ja millimetri testit on kaukana todelliuudesta . Jos allasi on ison luokan audi mersu bemri ja alat renkaiden ajo ominaisuuksist ahienostella niin vaihdappa parempaan autoon jos jatkuvasti ajelet ojiin ja kolreita . Et silloin pysy tiellä edes kävellen.

      Kitkarengas on mukava aina ja turvallinen kuin ladattu ase jos väärin käytetään . Idiootti ajaa kolareita aina ja kaikkialla vaikka on mitkä ralli nastarenkaat alla.

      Kitkarenkaat pakollisiksi aioiksi renkaiksi suomeen ja HETI!

      • NaaNaaNastoittaa

        Voisiko näille nastahemmoille perustaa oman reservaatin, jossa heti aamusta lähdettäisiin nastakengillä liikenteeseen pysyäkseen pystyssä autolleen asti. Täysnastoitetuilla renkailla ajeltaisiin sitten sulia teitä töihin. Autossa tietenkin vielä kypärä koko ajan päässä, jos vaikka auto lähtee hallitsemattomaan luisuun. Ai niin, tällainen reservaatihan taitaa olla jo olemassa – pääkaupunkiseutu.


      • ÄläItkePoju
        NaaNaaNastoittaa kirjoitti:

        Voisiko näille nastahemmoille perustaa oman reservaatin, jossa heti aamusta lähdettäisiin nastakengillä liikenteeseen pysyäkseen pystyssä autolleen asti. Täysnastoitetuilla renkailla ajeltaisiin sitten sulia teitä töihin. Autossa tietenkin vielä kypärä koko ajan päässä, jos vaikka auto lähtee hallitsemattomaan luisuun. Ai niin, tällainen reservaatihan taitaa olla jo olemassa – pääkaupunkiseutu.

        "Nastahemmoilla" on jo reservaatti. Sen nimi on suomi ja siellä ylivoimainen enemmistö, n. 80-85% käyttää nastarenkaita, ja pieni kitkahemmovähemmistö pitää meteliä itsestään kuin sateenkaariporukka ikään. Voisitte oikeastaan marssia yhdessä.


    • jeesustelee

      Just nastarenkailijoilla syvä huoli vaikka juuri nastarenkaat eivät parissa kolmessa talvessa kulu mutta nastat kylläkin, irtoavat ja katkeavat mutta keskimääräisessä ajosuoritteessa ne eivät kulu ja siksi menevät "piloille" kovettuvat, perstaantuvat vanhentuessaan, meteli vain kasvaa ja ajo-omituisuuksia tulee lisää, siitä olisi huolissani enemmän kuin jos ajaa appiukon tavoin ympärivuoden kitkarenkailla läpivuoden,moottoritieltä mökille kuruun ja takaisin viikottian, ei sillä ole kiire, eikä autossa tehoakaan ja paras turvallisuusvaruste on kuljettaja kuitenkin.

      • Hengästyin_lukiessa

        Huh kun tekee pahaa lukea..hengittää pitäisi välillä..


    • Paljon_ajanut

      Alkaa olla kokemuksia kitkoista ympäri vuoden. Kesällä todellinen vaara on vesiliirto, missä oikea kesärengas on parempi. Ratkaisu ongelmaan on yksinkertainen: nopeuden pudotus niin alas, että liirto lakkaa. Tuo pitää tietenkin opetella tunnistamaan perstuntumalla.

      • Samat_temput

        Sama kaikilla renkailla ajaessa.


    • HakkapeliittaJuhannus

      Jos laitan eturenkaiksi kitkarenkaat ja takarenkaiksi nastat niin onko sitten hyvä yhdistelmä? Kun nastarenkaista on nastat kuluneet loppuun ne toiminee kitkarenkaina kun ropina loppuu.

      Nastojen melu ja pito jäällä ajaessa ainakin puolittuu ja kitkarenkaiden ylivoimainen ajomukavuus lisää ajonautintoa puolella?

      • Cruzeideri

        Laitonta lie, mutta ties vaikka takavetoon tuo olisi hyvä yhdistelmä. Tai mikseipä etuvetoonkin. Ainakin niin kauan, kun ollaan tiellä, jolla nasta pitää paremmin.


    • michelinukko

      Suomen kesät on niin kylmiä että ihan hyvin toimii kitkarenkaat.
      Kesärenkaat on monesti suunniteltu toimimaan hyvin jopa 35... 40 asteen helteessä, ei suomen suvessa missä keskilämpötila n 10... 15

      • michelinukko

        Tähän jatkona, mitä kitkamiehet suosittelee seuraavalle talvelle, koko pitäisi olla 225/65/17
        Eli mistä on kokemuksia.


      • Kukkiinopeasti

        Ehkä lapissa 10-15 astetta kesällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe