Päivämiehen välissä oleva ”Kapsäkki” (11-12) lanseeraa mielenkiintoisen näkökulman.
Hannu Alasen tekemä mielenkiintoinen kolumni nuorten suhtautumisesta ennen niin pannaan julistettuun ihmisen järkeen, antaa aivan uuden valon tulevaisuuden VL vaikuttajien näkemykseen.
- Jumala antoi järjen, miksen käyttäisi sitä?
Sanoma on selvä. Entinen maallikkosaarnaajien mantra – järki vangiksi ottakaatte kaatuu kerralla roskakoriin.
Viimeaikainen muutosprosessi on voimakkaassa käytössä. Nyt ei enää puhuta ”jumalan huoneen hallituksesta” joka ei erehdy, nyt mm Pentikäinen kertoo, että Jumalan Lapsia löytyy myös liikkeen ulkopuolelta, seurakuntamme ei voi rajata sitä (Kaleva 22,110) ja myöntää, että uskonto motivoi hyvään ja pahaan.
Näin kaikki muuttuu, paitsi ei Jumalan sana, Jeesus on Herra.
Kes.
Lestadiolaisuus astumassa uusiin aatteisiin.
24
599
Vastaukset
Vl-liikkeen omituisuus on siinä, että Jumalan valtakunta luullaan olevan joku maantieteellisesti rajattu alue jonka sisäpuolella on Jumalan valtakunta. Samoin kyseinen liike rajaa Jumalan valtakuntaan kuulumattomiksi ne, jotka eivät ole VL-liikkeen jäseniä. Huomatkaa, että kaikki tuo on ihmisten omia säännöksiä, jotka ovat tehneet ihmiset, ei Jeesus eikä Jumala.
Jumalan valtakunnan jäseniä ovat he, jotka uskovat Jeesuksen sanaan ja opetukseen ja ovat saaneet lahjaksi Pyhän Hengen. Heissä asuu Jumalan henki ja vain he ovat kelvollisia Jumalan valtakuntaan.
Luuk.17.
20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".
Tuon saa aikaan usko totuuteen ja Pyhä Henki asuu ihmisen sisimmässä. Se on Jumalan valtakunta.- Oikea suunta
Eiköhän se opiston tehtävä just olekkin ohjata nuoria käyttämään järkeään ja kehittämään sitä paremmaksi.
- Haddock kapteeni
Päinvastoin, aivopesu on tähän asti ollut päätavoite.
- etsivä-xx
Uskon tuntemuksesta on aina ollut Raamatussa selkeät sanat ja kehoitus. Usko ei ole järjen tuote mutta usko tuottaa aikusen halun tuntea uskon salaisuuksia. Usko on siis lapsenkin, mutta sitten sen päälle tulee Raamatun kehtoitus.
1. Kor. 14:20
Veljet, älkää olko ajatuksiltanne lapsia. Pahuudessa olkaa kehittymättömiä, ajattelussanne aikuisia. [Room. 16:19 ]
Hepr. 5:
Älkää veltostuko!
11 Meillä olisi tästä paljonkin sanottavaa, mutta ei ole helppo selittää näitä asioita teille, koska olette tulleet niin haluttomiksi kuulemaan.
12 Jo aikoja sitten teistä olisi pitänyt tulla toisten opettajia, mutta sen sijaan te olette itse jälleen opin tarpeessa: jonkun olisi opetettava teille Jumalan sanan alkeet. Te tarvitsette taas maitoa, ette te kestä vahvaa ruokaa. [1. Kor. 3:1,2]
13 Jokainen, jota vielä ruokitaan maidolla, on pikkulapsi, eikä sellainen kykene ottamaan vastaan syvällistä opetusta.
14 Vahva ruoka on tarkoitettu aikuisille. He ovat totuttaneet aistinsa siihen ja harjaannuttaneet ne erottamaan hyvän ja pahan.
Ei pidä pitää oppia uskoa pois sulkevana niin että aikuisella pitäisi olla vain lapsen luottavainen usko mutta ei opillista tuntemusta.
Kapsekkia en ole lukenut, joten viitataanko siinä johonkin raamatunkohtaan? Opin tuntemus auttaa ihmistä hyvän ja pahan ongelmatiikassa silloinkin kun vastassa on enne tuntematon. - Totuus on tässä
Harmillisinta tässä on se, että aikaisempina vuosina kaikki ovat uskoneet tai olleet pakotettuja uskomaan tyhmimpien ja röyhkeimpien ehdoilla ja heidän omantuntonsa kautta.
- Vääräuskoisia
Näissä tapauksissa ei todellakaan ole kysymys omakohtaisesta uskomisesta, vaan "hoitajien" omantunnon mukaan elämisestä. Hoitajien väärällä uskolla ei kukaan kostu taivaanseen!
- aidanylipaiskataan
Mitähän jos välillä uskositte siten kuin Raamatun selvä ja kirkas linja osoittaa !?
mitenkähän siinä kävisi.
ja siellä ei kyllä ole mallia noille teidän typerille hoitamisillenne, siellä on mallia siitä että paimen antaa henkensä lampaan puolesta, eikä heitä aidan yli susille.
tämä vain yks esimerkki. - Hmm-----
Silloin tällöin tulee tosiaan positiivisia valonpilkahduksia yksittäisissä lausunnoissa. Ikävä kyllä on vain sellaista ilmassa, että näiden lausuntojen antajia on säännöllisesti siirretty syrjään tehtävistä. Melkein kaikki mitenkään positiivisesti julkisuudessa olleet henkilöt ovat suurennuslasin alla :(.
- Sivuraiteelle...
Niin, onhan se nähty, että jokainen joka on julkisesti tuominnut vl-lastenraiskaamisen, on laitettu sivuraiteelle.
- true things
Minulle on sanottu että usko ja järki ei sovi yhteen, näin asiaa valaisi vl puhuja. Kysyin että miksi Jumala antaa lasten kärsiä vaikka on kaikkivaltias, miksi suojelusenkeli kääntää selkänsä pedofiilin pahuuden edessä eikä suojele lasta. Ehkä kysymys oli niin vaikea ja ajankohtainen että hän mitätöi uskoni heti kun kysyin, kysynkin nyt että miksi näin saa tapahtua, eikö enkeleitä riitä kaikille lapsille. Kun lapsi selviää liikenneonnettomuudesta niin heti puheissa ylistetään kuinka suojelusenkeli hoiti asian lapsen kohdalla, miksi samaa ei sanota toisin kun lapsi joutuu pedofiilin uhriksi?
- Lapsen...
Lapsen suojelusenkeli varjelee aukottomasti lapsen sielun puhtauden ja koskemattomuuden ja näin varmistaa lapsen synnittömyyden ja vanhurskauden.
Lapsi on heikoilla ruumiinsa puolesta ja tarvitsee vanhempien suojelua. - musta vale
Lapsen... kirjoitti:
Lapsen suojelusenkeli varjelee aukottomasti lapsen sielun puhtauden ja koskemattomuuden ja näin varmistaa lapsen synnittömyyden ja vanhurskauden.
Lapsi on heikoilla ruumiinsa puolesta ja tarvitsee vanhempien suojelua.höpö höpö, älä valehtele
- niinninoniin
Lapsen... kirjoitti:
Lapsi on heikoilla ruumiinsa puolesta ja tarvitsee vanhempien suojelua.Ihmisen selitys
- Sairas uskonto.
Vanhoillislestadiolaisessa uskonnossa lasten raiskaamiseen on erittäin sairas käsitys. SRK opettaa lapsen raiskaamisen olevan niin pieni synti, että jokainen on siihen sydämessään valmis!
- Järjetöntä
Minua on syytetty iät ajat järkeilystä. Jos joku oppi ei mene perille tai kyseenalaistan raamatun tekstiä ja oppien tulkintaa niin "järki on tullut uskon tielle". Luojan kiitos poistuin tuosta porukasta yli kymmenen vuotta sitten.
- Usko Jeesukseen
Ihmisopit on yhtä lailla järjen tuote, kun lihassa vellovat voimat itsekeskeisyys itsekkyys ahneus, huoruus, alkoholismi, huumeiden orjuus, välinpitämättömyys lähimmäisistä, ja sadat muut ihmisesä asuvat tuhovoimat.
Jeesus on ainut tie pelastukseen. - etsivä-xx
Osa 1 opettajasta
Ikävää, että sinulle ei ole sallittu Tuomaan tietä. Tuomaalle oli kuitenkin ominaista, että hän kulki joukon mukana ja että hän kertoi opettajalleen Jeesukselle avoimista kysymyksistä. Ikävä, että kohdallesi ei ole sattunut Kristuksen paimenta, joka olisi kärsivällisesti jättänyt tilaa ja jolla olisi ollut osaamista hengelliseen kasvatustyöhön. Vähän on nimittäin niin, että vanhoillislestadiolaisessa puhujaperinteessä on unohtunut, mikä on Raamatun opetus armolahjoista (siis ei Saara-äidin neuvoista, joihin ne sekoitetaan vaan niistä oikeista armolahjoista joista Raamattu puhuu). Yhdellä ihmisellä voi toki olla useampi armolahja eli voi olla lahjoilla siunattu useammassakin asiassa kuten Paavali. Puhuvaisten veljien joukossa on niitä, joilla on useampikin lahja.
Room. 12
6 Meillä on saamamme armon mukaan erilaisia armolahjoja. Se, jolla on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan kuin hänellä on uskoa. [1. Kor. 12:4-11 : Ef. 4:11; 1. Piet. 4:10,11]
7 Palvelutehtävän saanut palvelkoon, OPETUSTEHTÄVÄN saanut opettakoon, [1. Tim. 4:16]
8 rohkaisemisen lahjan saanut rohkaiskoon. Joka antaa omastaan, antakoon pyyteettömästi; joka johtaa, johtakoon tarmokkaasti; joka auttaa köyhiä, auttakoon iloisin mielin. [2. Kor. 9:7]
1. Korinttolaiskirje 12
4 Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. [Room. 12:6-8 : Ef. 4:4; Hepr. 2:4]
5 Myös palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama. [Ef. 4:11]
6 Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama. [Ef. 4:6]
7 Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi. [1. Kor. 14:26; Ef. 4:12]
8 Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa KYVYN JAKAA VIISAUTTA, TOINEN KYVYN JAKAA TIETOA,
9 toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan, [Mark. 16:18 ]
10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta. [Room. 12:6; 1. Kor. 13:1,2]
11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo. [Room. 12:3; 1. Kor. 7:7]
28 Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja VIELÄ JOTKUT OPETTAJIKSI. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä. [Room. 12:6-8; Ef. 4:11-16 : Ef. 2:20, Ef. 3:5; 2. Tim. 1:11]
29 EIVÄT KAIKKI OLE apostoleja? Tai profeettoja? TAI OPETTAJIA? Tai ihmeiden tekijöitä?
30 Eihän kaikilla ole parantamisen lahjaa? Eiväthän kaikki puhu kielillä tai tulkitse tällaista puhetta?
1. Pietarin kirje 4
10 Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina. [Matt. 25:14,15]
11 Joka puhuu, puhukoon Jumalan antamin sanoin, ja joka palvelee, palvelkoon voimalla, jonka Jumala antaa, jotta Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti. Aamen. [Room. 12:6-8; 1. Kor. 10:31]
Paavali puhuu omasta armolahjastaan näin:
Efesolaiskirje 3
7 Tämän evankeliumin palvelija minusta on tullut sen armolahjan perusteella, jonka Jumala on voimassaan minulle suonut. [Room. 1:5; 1. Kor. 4:1]
8 Minulle, kaikista pyhistä vähäisimmälle, on annettu se armo, että saan julistaa kansoille sanomaa Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta [1. Kor. 15:9; 1. Tim. 1:15]
9 ja ilmoittaa sen pyhän suunnitelman, jonka Jumala, kaiken luoja, on ikiajoista asti pitänyt salaisuutenaan. [Room. 16:25,26 ] - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Osa 1 opettajasta
Ikävää, että sinulle ei ole sallittu Tuomaan tietä. Tuomaalle oli kuitenkin ominaista, että hän kulki joukon mukana ja että hän kertoi opettajalleen Jeesukselle avoimista kysymyksistä. Ikävä, että kohdallesi ei ole sattunut Kristuksen paimenta, joka olisi kärsivällisesti jättänyt tilaa ja jolla olisi ollut osaamista hengelliseen kasvatustyöhön. Vähän on nimittäin niin, että vanhoillislestadiolaisessa puhujaperinteessä on unohtunut, mikä on Raamatun opetus armolahjoista (siis ei Saara-äidin neuvoista, joihin ne sekoitetaan vaan niistä oikeista armolahjoista joista Raamattu puhuu). Yhdellä ihmisellä voi toki olla useampi armolahja eli voi olla lahjoilla siunattu useammassakin asiassa kuten Paavali. Puhuvaisten veljien joukossa on niitä, joilla on useampikin lahja.
Room. 12
6 Meillä on saamamme armon mukaan erilaisia armolahjoja. Se, jolla on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan kuin hänellä on uskoa. [1. Kor. 12:4-11 : Ef. 4:11; 1. Piet. 4:10,11]
7 Palvelutehtävän saanut palvelkoon, OPETUSTEHTÄVÄN saanut opettakoon, [1. Tim. 4:16]
8 rohkaisemisen lahjan saanut rohkaiskoon. Joka antaa omastaan, antakoon pyyteettömästi; joka johtaa, johtakoon tarmokkaasti; joka auttaa köyhiä, auttakoon iloisin mielin. [2. Kor. 9:7]
1. Korinttolaiskirje 12
4 Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. [Room. 12:6-8 : Ef. 4:4; Hepr. 2:4]
5 Myös palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama. [Ef. 4:11]
6 Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama. [Ef. 4:6]
7 Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi. [1. Kor. 14:26; Ef. 4:12]
8 Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa KYVYN JAKAA VIISAUTTA, TOINEN KYVYN JAKAA TIETOA,
9 toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan, [Mark. 16:18 ]
10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta. [Room. 12:6; 1. Kor. 13:1,2]
11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo. [Room. 12:3; 1. Kor. 7:7]
28 Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja VIELÄ JOTKUT OPETTAJIKSI. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä. [Room. 12:6-8; Ef. 4:11-16 : Ef. 2:20, Ef. 3:5; 2. Tim. 1:11]
29 EIVÄT KAIKKI OLE apostoleja? Tai profeettoja? TAI OPETTAJIA? Tai ihmeiden tekijöitä?
30 Eihän kaikilla ole parantamisen lahjaa? Eiväthän kaikki puhu kielillä tai tulkitse tällaista puhetta?
1. Pietarin kirje 4
10 Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina. [Matt. 25:14,15]
11 Joka puhuu, puhukoon Jumalan antamin sanoin, ja joka palvelee, palvelkoon voimalla, jonka Jumala antaa, jotta Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti. Aamen. [Room. 12:6-8; 1. Kor. 10:31]
Paavali puhuu omasta armolahjastaan näin:
Efesolaiskirje 3
7 Tämän evankeliumin palvelija minusta on tullut sen armolahjan perusteella, jonka Jumala on voimassaan minulle suonut. [Room. 1:5; 1. Kor. 4:1]
8 Minulle, kaikista pyhistä vähäisimmälle, on annettu se armo, että saan julistaa kansoille sanomaa Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta [1. Kor. 15:9; 1. Tim. 1:15]
9 ja ilmoittaa sen pyhän suunnitelman, jonka Jumala, kaiken luoja, on ikiajoista asti pitänyt salaisuutenaan. [Room. 16:25,26 ]Osa 2 Opettajasta ja kysyjästä
Puhuja, opettaja ja rohkaisija, milloin ne sattuvat samaan henkilöön? Suurella paikkakunnalla tähänkin on enemmän mahdollisuuksia kuin pienellä. Jokaisella on mielestäni vastuuta itselläänkin miettiä kenellä on opettamisen lahja ja kenellä rohkaisijan lahja.
Opettaja on ihminen, jolla on itsellään opillinen ymmärrys, kyky kuunnella, kyky ymmärtää kysyjän kysymys ja sen tausta, kyky selittää asiaa asinomaiselle kuulijalle ymmärrettävällä tavalla (erilainen opetus sopii eri henkilöille), jolla on ymmärrys jättää oppilas pureksimaan kuulemaansa.
Tällainen opettaja ei sano "järki on tullut uskon tielle", vaan "olet joutunut Tuomaan paikalle kysymään".
Joh. 14:5
Tuomas sanoi hänelle: "Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?"
Ja Jeesus selittää asiaa, joka aukenee Raamatun mukaan opetuslapsille vasta Jeesuksen kuoltua kuten Emmauksen tien kulkijoille.
Tie, totuus ja elämä
1 "Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. [Joh. 14:27 | Mark. 11:22; Joh. 12:44]
2 Minun Isäni kodissa on monta huonetta -- enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. [Luuk. 16:9; Hepr. 11:16]
3 Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen. [Joh. 12:26, Joh. 17:24]
4 Te tiedätte kyllä tien sinne minne minä menen."
5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?"
6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani. [Joh. 11:25; Room. 5:2; Hepr. 10:20]
7 Jos te tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, olettehan nähneet hänet." [Joh. 8:19]
8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
9 Jeesus vastasi: "Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'? [Joh. 12:45; Kol. 1:15]
10 Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. [Joh. 7:16 ]
11 Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden.
Tuomaalla oli lupa myös epäillä ja Jeesus ilmaantui tavalla, jonka epäilijä tunnisti. Meille annetaan merkkejä johdatuksesta, jos olemme avoimia Jeesuksen ilmoitukselle.
Joh. 20
24 Yksi kahdestatoista opetuslapsesta, Tuomas, josta käytettiin myös nimeä Didymos, ei ollut muiden joukossa, kun Jeesus tuli.
25 Toiset opetuslapset kertoivat hänelle: "Me näimme Herran." Mutta Tuomas sanoi: "En usko. Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormeani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko."
26 Viikon kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas koolla, ja Tuomas oli toisten joukossa. Ovet olivat lukossa, mutta yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni. Älä ole epäuskoinen, vaan usko!" [Ap. t. 1:3]
28 Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani!"
Emauksen tien kulkijat, Herran opetuslapsetkin olivat eksyksissä:
Luukas 24
25 Silloin Jeesus sanoi heille: "Voi teitä ymmärtämättömiä! Noinko hitaita te olette uskomaan kaikkea sitä, mitä profeetat ovat puhuneet?
26 Juuri niinhän Messiaan piti kärsiä ja sitten mennä kirkkauteensa." [Luuk. 22:15 ]
27 Ja hän selitti heille Mooseksesta ja kaikista profeetoista alkaen, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu. [Luuk. 24:44; Ap. t. 3:18, Ap. t. 10:43, Ap. t. 13:29, Ap. t. 24:14, Ap. t. 26:22,23, Ap. t. 28:23]
28 He olivat jo saapumassa kylään, jonne olivat menossa. Jeesus oli jatkavinaan matkaansa,
29 mutta he estivät häntä lähtemästä ja sanoivat: "Jää meidän luoksemme. Päivä on jo kääntymässä iltaan." Niin hän meni sisään ja jäi heidän luokseen.
30 Kun hän sitten aterioi heidän kanssaan, hän otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja antoi sen heille. [Mark. 6:41 ]
31 Silloin heidän silmänsä aukenivat ja he tunsivat hänet. Mutta samassa hän jo oli poissa heidän näkyvistään. etsivä-xx kirjoitti:
Osa 2 Opettajasta ja kysyjästä
Puhuja, opettaja ja rohkaisija, milloin ne sattuvat samaan henkilöön? Suurella paikkakunnalla tähänkin on enemmän mahdollisuuksia kuin pienellä. Jokaisella on mielestäni vastuuta itselläänkin miettiä kenellä on opettamisen lahja ja kenellä rohkaisijan lahja.
Opettaja on ihminen, jolla on itsellään opillinen ymmärrys, kyky kuunnella, kyky ymmärtää kysyjän kysymys ja sen tausta, kyky selittää asiaa asinomaiselle kuulijalle ymmärrettävällä tavalla (erilainen opetus sopii eri henkilöille), jolla on ymmärrys jättää oppilas pureksimaan kuulemaansa.
Tällainen opettaja ei sano "järki on tullut uskon tielle", vaan "olet joutunut Tuomaan paikalle kysymään".
Joh. 14:5
Tuomas sanoi hänelle: "Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?"
Ja Jeesus selittää asiaa, joka aukenee Raamatun mukaan opetuslapsille vasta Jeesuksen kuoltua kuten Emmauksen tien kulkijoille.
Tie, totuus ja elämä
1 "Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. [Joh. 14:27 | Mark. 11:22; Joh. 12:44]
2 Minun Isäni kodissa on monta huonetta -- enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. [Luuk. 16:9; Hepr. 11:16]
3 Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen. [Joh. 12:26, Joh. 17:24]
4 Te tiedätte kyllä tien sinne minne minä menen."
5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?"
6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani. [Joh. 11:25; Room. 5:2; Hepr. 10:20]
7 Jos te tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, olettehan nähneet hänet." [Joh. 8:19]
8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
9 Jeesus vastasi: "Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'? [Joh. 12:45; Kol. 1:15]
10 Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. [Joh. 7:16 ]
11 Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden.
Tuomaalla oli lupa myös epäillä ja Jeesus ilmaantui tavalla, jonka epäilijä tunnisti. Meille annetaan merkkejä johdatuksesta, jos olemme avoimia Jeesuksen ilmoitukselle.
Joh. 20
24 Yksi kahdestatoista opetuslapsesta, Tuomas, josta käytettiin myös nimeä Didymos, ei ollut muiden joukossa, kun Jeesus tuli.
25 Toiset opetuslapset kertoivat hänelle: "Me näimme Herran." Mutta Tuomas sanoi: "En usko. Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormeani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko."
26 Viikon kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas koolla, ja Tuomas oli toisten joukossa. Ovet olivat lukossa, mutta yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni. Älä ole epäuskoinen, vaan usko!" [Ap. t. 1:3]
28 Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani!"
Emauksen tien kulkijat, Herran opetuslapsetkin olivat eksyksissä:
Luukas 24
25 Silloin Jeesus sanoi heille: "Voi teitä ymmärtämättömiä! Noinko hitaita te olette uskomaan kaikkea sitä, mitä profeetat ovat puhuneet?
26 Juuri niinhän Messiaan piti kärsiä ja sitten mennä kirkkauteensa." [Luuk. 22:15 ]
27 Ja hän selitti heille Mooseksesta ja kaikista profeetoista alkaen, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu. [Luuk. 24:44; Ap. t. 3:18, Ap. t. 10:43, Ap. t. 13:29, Ap. t. 24:14, Ap. t. 26:22,23, Ap. t. 28:23]
28 He olivat jo saapumassa kylään, jonne olivat menossa. Jeesus oli jatkavinaan matkaansa,
29 mutta he estivät häntä lähtemästä ja sanoivat: "Jää meidän luoksemme. Päivä on jo kääntymässä iltaan." Niin hän meni sisään ja jäi heidän luokseen.
30 Kun hän sitten aterioi heidän kanssaan, hän otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja antoi sen heille. [Mark. 6:41 ]
31 Silloin heidän silmänsä aukenivat ja he tunsivat hänet. Mutta samassa hän jo oli poissa heidän näkyvistään.Kristittynä on pika, pikaa huonoa lähteä arvostelemaan kirjoitustasi, näin se vaan on.
Amen.
Kes.
- Jeesus ainut tie
Ei järki, vaan Jumalan sana.
Järkemme on langennut kappale himoineen ja haluineen, jotka johdattavat meitä pois Kristuksen sanasta.
Jumala luoma järki on, mutta tämä ei ole läheskään koko totuus, sillä järki kuten kaikki mikä meissä on, on synnin sokaisema umpisokeaksi kaikelle hyvälle ja Jumalan tahdolle.
Jos ihminen haluaa päästä saivaaseen, ei vastaus ole järki, vaan Jeesus Kristus, evankeliumi Kristuksesta. Järki on sitä varten että ymmärrämme asioita ja käytämme järkeä ratkaistessamme asioita.
Vain sokea ja toisten johdateltavissa oleva ihminen ei käytä omaa järkeään.- Kalepsatu
Muutos entiseen tuossa olisi, että nyt saisi myös rivijäsen järkeillä. Tosin en usko, että näin tulee toteutumaan. Johtajisto on ainut, joka saa järkeillä. Muut sitten tottelevat, oli järkeilyn lopputulos kuinka absurdi tahansa.
- Elämän alueet
Mitä tarkoitat järkeilyllä? Politiikassa tai yrityselämässä on ollut aina luvallista järkeillä niin että omat tavoitteet menestyisivät
- Up Up
Pidetään esillä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1027073- 474846
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa562711Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52218Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101178Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1821157Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921043Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai248876Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30866Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?179803