Kuinka nopeasti elatusmaksut ulosottoon?

Hidasta...

Elatusmaksu laahasi koko ajan muutaman kuukauden jäljessä ja keväällä isä lopetti kokonaan maksamisen.
Hain siis Kelalta elatustukea ja sen sieltä sainkin. Ylimenevän osan he perivät isältä ja maksavat sitten kun isä maksaa Kelalle. Kuinka nopeasti tämä asia yleensä etenee ja laittaako Kela niitä jossain vaiheessa ulosottoon? Isä on ihan kohtuupalkkaisessa työssä joten en tiedä miksi hän ei maksa niitä ajallaan eikä ole hakenut mitään muutostakaan maksuihin.

Hakemuksesta on nyt yli 3 kk eikä mitään ole kuulunut. Kuinka nopeasti teillä muilla on asia edennyt? Kelalta kyllä sain vastauksen että minun ei tarvitse tehdä asian eteen enää mitään (kuten olla yhteydessä uo-virastoon).

50

9716

    Vastaukset

    • Petrovna

      Mä yritin monta kuukautta saada lapsen elareita Kelan kautta, kun isä eli elatusvelvollinen ei maksanut ajallaan. Mutta asia raukesi joka kerta, kun isä sitten Kelan muistutettua häntä kirjeellä, maksoi minulle. Kerran sitten, jälleen kerran rahoja odotettuani, päätin,että nyt riittää. Vein paperit suoraan ulosottotoimistoon ja nyt ne tulevat minulle suurinpiirtein ajallaan. Vouti mittaa ne isän palkasta.
      Jos elareita ei tule, sehän tarkoittaa sitä,että minä maksan exänkin osuuden mitä lapsen elättämiseen tulee. Ja sehän ei oikein käy.

    • Hidasta...

      Laitoin Kelalle viestiä ja kysyin asiasta. Vastaus tuli tympeällä sävyllä niin, että minä en SAA tehdä asian eteen mitään ja he hoitavat sen sitten ajallaan...

      Pyh!

    • tuleekuntulee

      Elatustuki tulee säännöllisesti. Ylimenenvä osuus tulee korkojen kera kun tulee. Ei sen varaan kannata laskea, koita pärjätä lapsilisällä, elatustuella ja omalla osuudellasi. Kun ylimenevä aikanaan tulee sen voi laittaa säästöön vaikka mopokorttia tmv. varten- Lapsen mneoihinhan se on tarkoitettu.

      • kokemusta on joo

        Mulla kesti n2kk. KELA:sta sanottiin, että laittavat ulosottoon eikä elatusvelvollinen edes voi maksaa itse elareita asian vireilletulon jälkeen. Tai jos maksaa niin se on omaa tyhmyyttä. Että sikäli ihmettelen Petrovnan kokemusta. Elatustukihan alkaa pyörimään nopeastikin. Olen samaa mieltä kun edellinen kirjoittaja; tulee kun tulee. Eli älä tee mitään muuta kun vaan odotat. Kyllä ne sieltä tulee jos kerran elatusvelvollisella tuloja on.


    • justiinsajuud2

      Menisitte vi..u töihin ja lopettaisitte ton elareistakiristämisen!!

      • suomen laki

        Eli sinusta lapsen isällä ei ole velvollisuutta elättää lapsiaan? Se on lapsen oikeus saada elatusta molemmilta vanhemmilta.


      • ymmyrkäinen

        Herrajestas, elatusapuhan on etävanhemman osuus lapsen elatuksesta, lähivanhempi elättää lapsen omalla osuudellaaan, jolloin kyllä hänen työssä yleensä pitää käydä, että pystyy oman osansa antamaan. Miksi toisen vanhemman pitäisi päästä velvollisuudesta elättää OMAA lastaan?


      • Äidit ei maksa
        ymmyrkäinen kirjoitti:

        Herrajestas, elatusapuhan on etävanhemman osuus lapsen elatuksesta, lähivanhempi elättää lapsen omalla osuudellaaan, jolloin kyllä hänen työssä yleensä pitää käydä, että pystyy oman osansa antamaan. Miksi toisen vanhemman pitäisi päästä velvollisuudesta elättää OMAA lastaan?

        Paljon on tapauksia siis todellapaljon missä juuri se äiti ei maksa mitään lasten elatuksesta.
        Isän maksamilla elareilla elätetään lapset ja omaosuus ja lapsilisät menöö äidin omaan kulutukseen.
        Näin se vaan on ja tää vituttaa ku sitte lapset laitetaan vielä pyytämään isää ostamaan kaikenlaasta ku äitillä ei muka oo rahaa.
        Moni äiti luulee että elarilla minkä isä maksaa on lapsen tultava toimeen ja unohtuu että hän itsekkin on elatusvelvollinen ja monilla on se käsitys että lapsilisä on äidin palkka eikä ymmäretä että se on lapsen elatukseen eikä omien koirien elatukseen.


      • tahdon tietää!
        Äidit ei maksa kirjoitti:

        Paljon on tapauksia siis todellapaljon missä juuri se äiti ei maksa mitään lasten elatuksesta.
        Isän maksamilla elareilla elätetään lapset ja omaosuus ja lapsilisät menöö äidin omaan kulutukseen.
        Näin se vaan on ja tää vituttaa ku sitte lapset laitetaan vielä pyytämään isää ostamaan kaikenlaasta ku äitillä ei muka oo rahaa.
        Moni äiti luulee että elarilla minkä isä maksaa on lapsen tultava toimeen ja unohtuu että hän itsekkin on elatusvelvollinen ja monilla on se käsitys että lapsilisä on äidin palkka eikä ymmäretä että se on lapsen elatukseen eikä omien koirien elatukseen.

        Sinä siis uskot ihan tosissasi että se 150e riittää elättämään muksun? Että ne lapsilisät voi tuhlailla koiranruokaan? Viitsitkö vähän valottaa miten se elari käytännössä riittää kattamaan kaikki lapsen kulut koko kuukauden ajalta. Kiinnostaisi ihan oikeasti, en nimittäin itse saa millään maksettua sadallaviidelläkympillä kaikkia tenavan kuluja vaikka miten yrittäisin.


      • o795
        Äidit ei maksa kirjoitti:

        Paljon on tapauksia siis todellapaljon missä juuri se äiti ei maksa mitään lasten elatuksesta.
        Isän maksamilla elareilla elätetään lapset ja omaosuus ja lapsilisät menöö äidin omaan kulutukseen.
        Näin se vaan on ja tää vituttaa ku sitte lapset laitetaan vielä pyytämään isää ostamaan kaikenlaasta ku äitillä ei muka oo rahaa.
        Moni äiti luulee että elarilla minkä isä maksaa on lapsen tultava toimeen ja unohtuu että hän itsekkin on elatusvelvollinen ja monilla on se käsitys että lapsilisä on äidin palkka eikä ymmäretä että se on lapsen elatukseen eikä omien koirien elatukseen.

        Todella paljon tapauksia joissa siis elatusmaksu riittää elättämään lapsen? Ameriikassa vissiin juu, eikös Eddie Murphykin maksa 50000 doltsua kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Äidit ei maksa kirjoitti:

        Paljon on tapauksia siis todellapaljon missä juuri se äiti ei maksa mitään lasten elatuksesta.
        Isän maksamilla elareilla elätetään lapset ja omaosuus ja lapsilisät menöö äidin omaan kulutukseen.
        Näin se vaan on ja tää vituttaa ku sitte lapset laitetaan vielä pyytämään isää ostamaan kaikenlaasta ku äitillä ei muka oo rahaa.
        Moni äiti luulee että elarilla minkä isä maksaa on lapsen tultava toimeen ja unohtuu että hän itsekkin on elatusvelvollinen ja monilla on se käsitys että lapsilisä on äidin palkka eikä ymmäretä että se on lapsen elatukseen eikä omien koirien elatukseen.

        Olikohon tämän viestin kirjoittaja elareita maksava etävanhempi iskä? Vuoden verran kun jokainen etävanhempi joutuisi hoitamaan kaikki hankinnat ja maksamaan lapsen menot (mm. se sähkölasku lähivanhemman luona osittain kuuluu lapsen kuluihin) niin vasta SEN JÄLKEEN tietää mitä oikeasti lapsi vuodessa maksaa!
        Nimimerkki lasten lähivanhempi, elariärinään kyllästynyt äiti


      • Anonyymi

        Onko sinulla lähesrymiakielto?


    • sukupuoliko vaikutta

      Minä olen lähi-isä ja en saa elareitanne ex:tä ja kelaltakaan, En saa asumistukia ja muitakaan toimeentulo tukia yms. Lapsilisät on ainut lakisääteinen tuki. Ei tulisi mieleenkään huudella ex:ltä elareitanne. Hän tarvitsee omat rahansa omaan ja lasten luonapitoon. Käyn töissä ja elätän tienaamillani tuloilla lapseni ja itseni toisin kuin tämän palstan feministi-ja emakkolauma mitkä elää ex:n ja yhteiskunnan siivellä!

      • post scriptum

        Etkö sinä tiedä että lapsella on oikeus elatukseen molempien vanhempiensa taholta? Lähivanhempana sinun tulisi pitää huolta lapsen oikeuksista, nythän sinä et niin tee. Lukeutunet siihen marttyyrijoukkoon joka rallattaa "minä en mitään apuja ja tukia tarvitse"-mantraa ja polkee samalla lapsen oikeuden oman ylpeytensä alle. Ei se sinusta parempaa ihmistä tee että jätät hakematta sen mikä lapselle kuuluu.

        Asumis- ja toimeentulotuki taas ovat ihan tuloihin perustuvia tukia, eivät mitään yh-avustuksia. Työssäkäyvät ihmiset eivät yleensä saa, eivätkä edes tarvitse toimeentulotukea, se kun on tarkoitettu todella pienituloisille. Asumistuki taasen riippuu asunnon koosta, vuokrasta sekä tuloista. Mikäli olet pienipalkkainen ja asut vuokralla, saattaisi sinulla ollakin oikeus asumistukeen. Mikäli et katso sitä tarvitsevasi, ole toki hakematta, mutta älä kuitenkaan kuvittele senkään tekevän sinusta parempaa ihmistä.

        Elatusmaksu niinikään lasketaan tulojen mukaan, uskaltaisin väittää että suomenmaassa ei yksikään etävanhempi maksa niin suuria elareita että niillä eläisi se lähikin siinä siivellä. Kelan maksama elatustuki on maksimissaan noin 150e, joten sekään ei riitä siivellä elelyyn. Sinun käsityksesi näistä asioista on kyllä niin naivi että epäilen suuresti mahdatko sinä olla isä lainkaan. Lähi ainakaan.


      • ihmettelen taas
        post scriptum kirjoitti:

        Etkö sinä tiedä että lapsella on oikeus elatukseen molempien vanhempiensa taholta? Lähivanhempana sinun tulisi pitää huolta lapsen oikeuksista, nythän sinä et niin tee. Lukeutunet siihen marttyyrijoukkoon joka rallattaa "minä en mitään apuja ja tukia tarvitse"-mantraa ja polkee samalla lapsen oikeuden oman ylpeytensä alle. Ei se sinusta parempaa ihmistä tee että jätät hakematta sen mikä lapselle kuuluu.

        Asumis- ja toimeentulotuki taas ovat ihan tuloihin perustuvia tukia, eivät mitään yh-avustuksia. Työssäkäyvät ihmiset eivät yleensä saa, eivätkä edes tarvitse toimeentulotukea, se kun on tarkoitettu todella pienituloisille. Asumistuki taasen riippuu asunnon koosta, vuokrasta sekä tuloista. Mikäli olet pienipalkkainen ja asut vuokralla, saattaisi sinulla ollakin oikeus asumistukeen. Mikäli et katso sitä tarvitsevasi, ole toki hakematta, mutta älä kuitenkaan kuvittele senkään tekevän sinusta parempaa ihmistä.

        Elatusmaksu niinikään lasketaan tulojen mukaan, uskaltaisin väittää että suomenmaassa ei yksikään etävanhempi maksa niin suuria elareita että niillä eläisi se lähikin siinä siivellä. Kelan maksama elatustuki on maksimissaan noin 150e, joten sekään ei riitä siivellä elelyyn. Sinun käsityksesi näistä asioista on kyllä niin naivi että epäilen suuresti mahdatko sinä olla isä lainkaan. Lähi ainakaan.

        "Sinun käsityksesi näistä asioista on kyllä niin naivi että epäilen suuresti mahdatko sinä olla isä lainkaan. Lähi ainakaan. "

        Sama tuli mieleen.

        Meillä lapsen etäisä kuulosti samanlaiselta. Ei hän elatuksesta mitään maksanutkaan, mutta KELA maksoi ja peri sitten etältä. Siitähän tuo taitaa olla loppuelämänsä olla katkera.

        Ei minusta ole väärin, että lapset saavat edes suunnilleen sen, mitä kahden vanhemman taloudessakin: siis on varaa paitsi ruokaan ja asumiseen, myös vaatteisiin, harrastuksiin, puhelimiin, kampaajaan jne..
        Itse olen keskituloinen, enkä ole omaan elämiseen keneltäkään apua tarvinnut tai saanut sen enempää tukien kuin yhdenkään yksityisen lahjoittamana. Lapset ovat minusta erosta huolimatta molempien lapsia, miksi siis elättää heitä yksin ja pistää lapset luopumaan monista asioista sen takia?


      • Anonyymi

        Kyllä yh isät saa elareita sen minimin


    • sukupuoliko vaikutta

      Odotinkin että aletaan vetoamaan näihin iän ikuisiin argumentteihin vedoten: "lapsen etu, marttiuteen"
      Koska olen lukenut jos on esim.lähi-äiti ja ei revi toisen selkänahasta kaikkia "oikeutettuja" elareita niin kyllä kyseinen henkilö on haukuttu maan rakoon.Se on kun uhka tämmöiselle 10-20v. takaiselle luodulle järjestelmälle. Laiva tulee kääntymään hitaastikkin mutta varmasti tässäkin tasaarvoisessa nykymaailmassamme. Niin viranomaiset ja oikeuslaitoksetkin näkevät että isätkin osaavat toimia lähinä,(meidänkin tapauksessa lasteni äiti ei ole mikään juoppo, narsisti yms. vaan ihan hyvä suomalainen perusäiti)

      En minä tarkoitakkaan etteikö tämä elintasomme tippunut erotessamme mutta eihän se tarkoita että sen pitäisikään olla samantasoista kuin yhdessäolo aikanamme. Jos ennen haettiin vaatteetkin kaupasta niin nyt haetaan kirpputorilta.

      Sehän kun kuulen tuolta hiekkalaatikollakin näitten äippien juttelua siitä että se pienikin työn teko ei kannata kun tiputtaa samassa suhteessa näitä tukia!!
      Että pistää vihaksi tämmöinenkin ajatusmaailma!!

      Kyllä olen muuten isä ja lähi-isäkin mutta minunhan ei tarvitse todistella teille edellisessä viestissäni mainitsemilleni loislaumalle!!

      • ja ihmettelen taas

        Odotuksemme siis palkitaan. Minäkin odotin tuon tyylistä vastausta, tosin kuvittelin, että siinä sanotaan yhäriruikuksi. Mutta vielähän ehtii senkin... ;D

        Ei se n. 150 eurolla lasten elatukseen osallistuminen mikään jättimäinen panos ole. Kyllä lähivanhemmallakin VÄHINTÄÄN saman verran jää kustannettavaa, vaikka lapsilisätkin tulevat.
        Lapsesi ovat siitä päätellen pieniä, että hiekkalaatikolla vietät aikaa. Pikkuvinkkinä sanoisin, että teini-ikäiset pelkästään syövät kuin hevoset. Enkä ymmärrä, miksi teini-ikäisille olisi yhtäkkiä pitänyt sanoa, että nyt ette enää harrasta tai saa vaatteita kuin kirpparilta, koska me vanhemmat erosimme. Kummallakin kuitenkin oikeasti on mahdollisuus edelleen, erosta huolimatta osallistua siihen, että lapsilla on vaatteensa, harrastuksensa jne..

        Vielä sellainen lisäys, että sinun asenteesi sai minut miettimään, oletko sittenkään lähi-isä. Ei suinkaan se, etteikö minusta isä voisi olla yhtä hyvä lähivanhempi kuin äiti.

        Tukisysteemiä en tunne, mutta ihmettelen suuresti, jos minulle olisi taloudellisesti kannattavaa jäädä kotiin ennemmin kuin olla töissä. Enpä oikein usko. En myöskään haluaisi olla ilman töitä. Luulisin, että suurimmalle osalle ihmisistä työttömyys on rankka paikka, mutta uskon kyllä, ettei ihan kaikille. Eipä se minuakaan ilahduta ajatuksena, että maksan verorahoilla myös sitä, että jotkut eivät halua tehdä töitä.


    • sukupuoliko vaikutta

      "Vielä sellainen lisäys, että sinun asenteesi sai minut miettimään, oletko sittenkään lähi-isä"

      Kysehän on siitä jos minä naisena ja äitinä kirjoittelisin täällä näin edellämainitulla asioilla et kyseenalaistaisi mutta kun satun olemaan värää sukupuolta eli mies ja lähi niin silloin kyseenalaistat.
      Näissähän huoltajuus riidoissahan noin yleensäkin pitäisi tehdäkin jonkinlainen puolueeton "älykkyys, joustavampi ja vähemmän katkeroitunut yms, testi" niin sillä määriteltäisiin kumpi soveltuu paremmin lähiksi eikä niin kuin nyt on että 90% lapset annetaan äidille.

      En kirjoita yksityiskohtaisesti omasta tapauksesta koska joku saattaa tunnistaa.
      Minä kyllä tiedän oikeuteni lähinä siitä olen lukenut täältä ja viranomaisetkin on tuoneet esille. Voi herra isä mitä sieltäkin on tuotu esille.
      Omasta mielestäni tämä järjestelmä on MÄTÄ!!
      Tämä ei ole millään tavoin oikeudenmukainen.
      Minähän voin muuttaa vaikka timbuktuun lähinä lasteni kanssa ja etä-äidillä ei olisi kuin vikisemistä siinäkin asiasta. Etä-äiti on oikeutettu siihen hikisen pieneen luukkuunsa asumaan johon saada tarvittaessa sen asumistukensa.

      En ole muuten tämä mainitsemasi "yhäriruikku" kirjottaja vaikkakin kirjoittaa monesti provosoivasti niin kirjoittaa asiaa ja yrittää myös taistella tätä MÄTÄÄ järjestelmää vastaan että joku näistä asioista päättäjäkin lukisi näitä kirjoituksia.

      • iyrst

        Ei tässä sukupuolesta ollut kyse, vaan asenteesta.

        Ja toiseksi, sinä et todellakaan voi muuttaa Timbuktuun lastesi kanssa, siinä taas yksi lause joka lisää epäuskottavuuttasi.

        Valitettavasti sinä et nyt vain ole uskottava lähi-isänä, keksi joku muu rooli ja yritä sitä.


      • nainenjärkipäässä

        Ihana nähdä jonkun kirjoittavan asiaa, tämä järjestelmä on MÄTÄ ja , olen yhden lapsen äiti ja NAINEN ja siltikään en ikinä pistäisi lapsen isää tilanteeseen, jossa isä joutuu maksamaan rahoja ihan turhasta, niinkuin sanoit sitten tingitään ostamalla vaatteet kirpparilta ym, olen elänyt köyhässä perheessä, jossa vaatteet on kiertänyt lapselta lapselle ja kaikki luistimista puhelimiin hankittu käytettynä, missä naiset teidän järki on ?? te olette aivan selkeästi itse katkeria, ja vain rahan perässä.. eikö ole tärkeämpää lapselle että sinä ja lapsen isä olette tekemisissä ja tulette toimeen ja voitte viettää aikaa keskenänne? ilman että lapsi joutuu kuuntelemaan teidän nupinoita ja napinoita rahasta. NAISET ovat hirveitä ahneita otuksia.. Pidä kiinni asenteestasi hyvä mies!! minulle itselle on kaiken tärkeintä että isä rakastaa lastaan ja lapsi on onnellinen isänsä luona!! äläkä sinä järjenääni kuuntele näitä ahneita hulluja naisia


      • hrset7yu
        nainenjärkipäässä kirjoitti:

        Ihana nähdä jonkun kirjoittavan asiaa, tämä järjestelmä on MÄTÄ ja , olen yhden lapsen äiti ja NAINEN ja siltikään en ikinä pistäisi lapsen isää tilanteeseen, jossa isä joutuu maksamaan rahoja ihan turhasta, niinkuin sanoit sitten tingitään ostamalla vaatteet kirpparilta ym, olen elänyt köyhässä perheessä, jossa vaatteet on kiertänyt lapselta lapselle ja kaikki luistimista puhelimiin hankittu käytettynä, missä naiset teidän järki on ?? te olette aivan selkeästi itse katkeria, ja vain rahan perässä.. eikö ole tärkeämpää lapselle että sinä ja lapsen isä olette tekemisissä ja tulette toimeen ja voitte viettää aikaa keskenänne? ilman että lapsi joutuu kuuntelemaan teidän nupinoita ja napinoita rahasta. NAISET ovat hirveitä ahneita otuksia.. Pidä kiinni asenteestasi hyvä mies!! minulle itselle on kaiken tärkeintä että isä rakastaa lastaan ja lapsi on onnellinen isänsä luona!! äläkä sinä järjenääni kuuntele näitä ahneita hulluja naisia

        " siltikään en ikinä pistäisi lapsen isää tilanteeseen, jossa isä joutuu maksamaan rahoja ihan turhasta"

        Lapsen elatus on turhaa?

        " te olette aivan selkeästi itse katkeria, ja vain rahan perässä.. eikö ole tärkeämpää lapselle että sinä ja lapsen isä olette tekemisissä ja tulette toimeen ja voitte viettää aikaa keskenänne?"

        Onko katkeruutta vaatia toista osallistumaan yhteisen lapsen elatukseen? Eikö sinusta sen etän kuuluisi osallistua?

        Miksi pitäisi olla tekemisissä ja viettää aikaa entisen puolison kanssa? Toki täytyy kyetä asiallisesti hoitamaan yhteiset asiat, kuten lapset, mutta ei sen enempää tarvitse tekemisissä olla. Eroaminen tarkoittaa katsos juuri sitä että ei enää olla yhdessä sen toisen kanssa.

        "minulle itselle on kaiken tärkeintä että isä rakastaa lastaan ja lapsi on onnellinen isänsä luona!"

        Eikö se isä sitten rakasta lastaan jos joutuu maksamaan elareita? Sinä taidat olla taas niitä joita eksä pitää tossun alla uhkaamalla ettei enää tapaa lapsiaan jos joutuu elareita maksamaan. Sinä kiltisti maksat kaiken yksin, hyväksyt sen että eksä ei maksa senttiäkään mistään lapseen liittyvästä koska suostuu jalomielisesti tapaamaan yhteistä lastanne ja sinä kiität kädet ristissä häntä moisesta jaloudesta. Etkä uskalla mainita sanallakaan elatusmaksuja ettei pyhä eksä vain suutu ja hylkää lastaan... Ja sitten sinä kutsut itseäsi järkeväksi :D


    • edelleen ihmettelen

      "Kysehän on siitä jos minä naisena ja äitinä kirjoittelisin täällä näin edellämainitulla asioilla et kyseenalaistaisi mutta kun satun olemaan värää sukupuolta eli mies ja lähi niin silloin kyseenalaistat."

      Höpsistä kukkuu. Täällä tulee monesti kyseenalaistaneeksi (yleensä vain mielessään), onko kirjoittaja sitä, mitä sanoo olevansa.
      Joskus "miehenä" kirjoittava kuulostaa naiselta, toisinaan päinvastoin. Mistä voin edes varmasti tietää sitäkään, että sinä olet mies??

      Jos joku lähivanhempi on noin vihainen siitä, että elatusmaksukäytäntö on ylipäätään olemassa (eikä esim. vain jostain yksityiskohdasta järjestelmässä), niin kyllä se pistää ihmettelemään - esiintyypä kirjoittaja miehenä taikka naisena.

      Minustakin systeemissä on ongelmansa. Yhtenä esimerkkinä vuoroviikkosysteemi, joka varmasti on monesti ihanteellinen lapsille, mutta tulee turhan kalliiksi sille, jonka luona lapset eivät ole kirjoilla, jos se "lähivanhempi" ei ole järkevä ja kohtuullinen.

      Tuntuupa kovin nyt siltä, että luulet tietäväsi minun perimmäiset ajatukset joka asiaan ihan vain sen perusteella, että satun olemaan "väärää sukupuolta" eli nainen. Tai ainakin väitän olevani... ;)

    • Justjoo007

      Meillä kesti tasan 1 vuosi saada rästissä olevat elatusmaksut isältä. Kela ulosmittasi ne lopulta ja n. 1800 euron saatavista oli korkojen osuus naurettavat 50 euroa :)

      Niille uunoille, jotka kadehtivat jopa lähivanhemman ja siis lapsen rästissä olevia elareita, niin laittakaapa itse 0- vuotias päiväkotiin ja menkää töihin tienaamaan. Kertokaa myös tällä palstalla että miten selvisitte 250 euron kotihoidontuella/kk. Töihin ei myöskään ihan aina vaan "mennä".

      Nyt on tilanteemme jo parempi, olen ihan hyvin toimeentuleva yksinhuoltaja ja ylpeä siitä. En tarvitse isältä enää penniäkään, joten kadehtikaa nyt vaikka sitä.

      • Kop kop

        > Meillä kesti tasan 1 vuosi saada rästissä olevat elatusmaksut isältä. Kela
        > ulosmittasi ne lopulta ja n. 1800 euron saatavista oli korkojen osuus naurettavat
        > 50 euroa :)

        Onhan tuo 50 euroakin jo kohtuullinen korko tuollaiselle pääomalle. Jos vaikka olit puoli vuotta odotellut ennen kuin teit hakemuksen ja siihen päälle tuo vuoden odottelu, niin pääomasi on ollut lainassa keskimäärin 9,5 kk, niin olethan saanut melkein neljän prosentin vuotuisen koron. - Ei sellaisia pankissa maksella nykyään. Vai olisikohan sitä elatusvelvollista pitänyt sittenkin rangaista kovemmalla korolla?


      • Anonyymi

        Mene töihin


    • Justjoo007

      Olisi tietenkin pitänyt rangaista kunnolla. Isällä on rahaa ja hyvät kuukausitulot. Miksi hänen lapsensa pitäisi nähdä nälkää? Kaikesta huolimatta selvisimme, ja selviämme omin avuin tästä eteenpäinkin, ilman isän "apua".

    • minna maaria

      Täällä oli jo hyviä neuvoja, ja siis toistan:
      Jos elatusmaksuja ei tule, niin kannattaa mennä suoraan ulosottoon, viedä sinne elatusmaksusopimus, ja kertoa ettei maksuja ole kuulunut. SEN JÄLKEEN ei tartte tehdä enää mitään vaan kaikki hoituu kuin tanssi vaan.

      Pikkasen nyt sitä oma-aloitteellisuutta!

    • Pikkuhamsteri

      Täälläkin on nyt odoteltu ulosotosta elatusmaksuja. Vuosi sitten päätin tarkistuttaa elatusavun määrän, koska edellinen elatusapu oltiin sovittu silloin,kun ex oli työttömänä (eli el.apu oli aika pieni). Hän oli kuitenkin ehtinyt olla töissä jo pari vuotta, ennenkuin otin tuon rahamäärän korottamisen puheeksi. Ei suostunut.

      Ensin otin yhteyttä lastenvalvojaan, siellä pyörittelivät asiaa ja ex lupasi lähetellä tulo- ja menotietonsa sinne mutta ei lähettänyt. Eivät myöskään saaneet exää enää kiinni puhelimella ensimmäisen kerran jälkeen. Siinä meni yhteensä pari kuukautta aikaa, jonka jälkeen lastenvalvoja sanoi että he eivät voi tehdä mitään, ota yhteys oikeusaputoimistoon. No, minähän otin ja sinnekin ex sitten sanoi toimittavansa paperit, mutta hups, eipäs toimittanutkaan. Siinä meni taas pari kuukautta lisää aikaa, kunnes tuomari (muistaakseni?) teki yksipuolisen päätöksen asiasta, ja ex määrättiin maksamaan lapselleni nk. elatusavun enimmäismäärän.

      Ehdin jo huokaista helpotuksesta,mutta aivan turhaan. Kelalla meni jälleen muutama kuukausi kun lähettelivät kiltisti exälle perintäkirjeitä ja odottelivat yhteydenottoa. Syyskuussa sitten vihdoin ja viimein asia meni ulosoton käsiteltäväksi! Ja siellä on edelleen... soitin ja sanoivat vain, että "kun velallisella näkyy maksusuorituksia tilillä, niin sitten peritään niistä elatusmaksuja" Eli yli 3kk on taas odoteltu... rästissä on yhteensä jo 1400 euroa ne mitä on velkaa Kelalle. :( Ei voi kuin ihmetellä, että MIKSI tuollaisille ihmisille annetaan miltei loputtomasti A) mahdollisuuksia pitkittää asioiden hoitamista ja B) mahdollisuuksia "ottaa yhteyttä" ja "sopia asioista"!! Ex näkee lastaan pari kertaa vuodessa, joten ei todellakaan osallistu elatukseen millään muulla tavoin.

      No, oli se kuulemma luvannut ostaa yhden kalliin tietokonepelin lapselle joululahjaksi. Ihan kiva, mutta enemmän se lapsi olisi kyllä tarvinnut uudet talvikengät. :/ Vaan eipä se ihminen tällaisista välitä, pääasia että lapsi pitää häntä kivana, kun hän viettää kuitenkin muutaman päivän vuodesta lapsen kanssa ja vie ostoksille. Huoh.

    • breefing

      Siis ehkä en nyt täysin ymmärrä mistä on kyse, mutta elatusmaksuthan ovat suoraan ulosottokelpoisia. Eli jos kysymys on työssä käyvästä isästä/äidistä joka ei maksa maksujaan, riittää ilmoitus ulosottomiehelle, joka ottaa suoraan palkasta elatusavun. Ei käsittääkseni siinä tapauksessa tarvitse Kelaa edes sotkea asiaan, vai onko jollakin tarkempaa tietoa?

    • Turhaa elarijupakkaa

      Ihme keskustelua tällainen elarijupakka. Itse olen etävanhempi. Elarit määrättiin vuosia sitten opiskellessani, summaksi muotoutui 145e/kk. Olen tienannyt huipputyössä 23 000e/kk jo pitkään. Ex ei tiedä tulojani, eikä tarvitse tietääkään. Toisaalta tietäisi, jos ymmärtäisi verotiedoista katsoa. Lasten elämiseen riittää hyvin pari 200-300/lapsi/kk. Vaikka olen etävanhempi, lapsi on luonani lähes puolet kuukaudesta. Ja hyvin pärjäillään pienillä summilla. Lapsen ei tarvi oppia että raha on kuin roskaa, että sitä vaan jostakin tulee. On hyvä että oppii jo pienestä rahan arvon. Ruokakaupassa tytön kanssa valitaan ostokset, tyttö on 8v ja valitaan edullisemmat kilohinnat. Joskus tytär minut perii, saa suuren omaisuuden. Sitä ennen hän on oppinut rahan arvon, opiskellut, eikä elellyt miten sattuu. Ex tienaa kuukaudessa n.2000-2500e. Lasta kasvatetaan tasapuolisesti pienin menoin. Tytön kanssa kesäisin suunnistetaan, rahaa harratukseen koko kesän aikana menee n.100e. Tyttö rakentelee lähimetsissä majoja, leikkii pihalla ja käy lisäksi yleisurheilukoulua. Vuosimaksu tähänkin 50e!! Lapselle ei tarvitse valita kalliita, älyttömiä varusteita vaativia harrastuksia, lapsi on onnellinen, kun saa vanhemmiltaan aikaa ja rakkautta. Ja tytön vaatteet ovat hyvin usein kirpparilta. Tyytyväinen on ollut vaatteisiin. Ja kaikkeen muuhunkin. Minä en exäni tilille maksa yhtään mitään muuta kuin on pakko. Tyttäreeni kulutan sen verran kuin on tarve. Mikäli maksaisin esim 400e/kk, tiedän että siitä yli puolet menisi eksän omiin kuluihin. Hänen valintansa oli jättää opiskelut väliin ja tyytyä kyseiseen elintasoon. Itse opiskelin 9v tutkinnon, sen lisäksi tein 30t viikossa töitä.

    • Peräpukamat

      Minä miehenä olen sitä mieltä että kun ero tulee pitää se syyllinen siihen etsiä vaikka oikeudessa,stana.Eipähän tartte sitten turhaan syyttömänä maksella elatusmaksuja ja jo senkin takia että aina kersat menee automaattisesti naiselle.Nyt kun syyllisyys olisi selvinnyt olis ne jääneet minulle,siis lapset ja exä sais maksaa neljästä elatusmaksut mulle.Jos toinen kusee silmään miten haluaa ja sit vielä ottaa eron ja vie tenavatkin jää mies tyhjän päälle maksuineen.Ei tule sosiaali tantoilta apua ei,kun nehän on muijia kaikki,pyöritellään vaan helvetti päätä ja sanotaan koita tulla toimeen!! Melkein viisi vuotta maksoin ulos-ottoon maksuja,tein ylitöitä perse ruvella että pääsin merkinnöistä pois!!Eikä kukaan koskaan kysellyt pärjäätkö.Syyllinen selville erossa ja maksut sille.Lopujen lopuksi ei akat ole muuta kuin rahan perään,nytkin exä asuu ylisuuressa asunnossa ja maksaa ylisuurta vuokraa vaikka pärjäis pienemmässäkin asunnossa,meniskin ne rahat lasten tarpeisiin,mutta kun 4 tenavasta tulee nii hyvät rahat ei tartte voi itte elää leveemmin.Ja perse leviää.

      • ymmyrkäinen

        Onneksi tuo syyllisen etsiminen ei enää kuulu avioeroihin (avoeroissahan ei se ole edes mahdollista) eikä syyllisyys kuulu mitenkään huoltoon. Mihin pitäisi olla syyllinen, jotta ei voisi saada lähivanhemmuutta? Oletko ajatellut että nelja lasta tarvitsee ison asunnon (jos jokaisella on oma huone, niin vaikka äiti nukkuisi olkkarissa, tarvitaan 5 huonetta ja keittiö) eivätköä ne kulut neljästa kovin pienet ole.


    • Halkipoikkijapinoon

      Meillä ei sujunut se että isä olisi maksanut elarimaksut suoraan minulle.Kela maksaa nyt ja minua ei vähempää kiinnosta miten nopeasti pistävät exällä ne ulosottoon.Ei näy kyseistä hamsteriakaan kiinnostavan lasten elatus.

    • Taas yks ruikku

      Kyllä tämä systeemi mätä on. Jos lähivanhempi ei pidä lapsista huolta, niin ei sitten kukaan. Jos lähivanhempi ei järjestele sopimusta lastenvalvojalla, sitäkään ei tee kukaan. Jos etävanhempi päättää tehdä kiusaa, ei maksa hänelle kuuluvia maksuja, ei tule paikalle tms. niin voi loputtomiin vedättää kaikkia.
      Kaikesta tästä kärsii se lapsi, joka joutuu tinkimään harrastuksistaan. Tai hyvässä tapauksessa ei joudu, jos lähillä on senverran varaa että pystyy ne kustantamaan. Tinkii tietysti omista menoistaan.
      Ja kiitokseksi on yhäriruikku, valittaja, yhteiskunnan ja eksän siivelläeläjä ym. ylentävää.
      Kyllä järjestelmä pitäisi saada pelittämään niin, että elatusjärjestelyt hoituisivat virkateitse ilman, että lähi niitä joutuu vaatimaan. Se kun edelleen on lapsen oikeus.
      Eikä tarvitsisi lähin joutua elatusvelvollisen uhkailun, mielivallan ja koston uhriksi.

    • lapsenparhaaksi

      Mulla Hgissä ei mennyt kauaa,heti seuraavasta tilistä otettu.
      Onko sulla lastenvalvojan luona tehty elarisopimus,sen laitat mukaan hakemukseen (palautuskuori ja postimerkitvalminina)
      Lastenvalvojat myös virkamiehiä ☺

    • EIELATUSTA

      ILMAN HUOLTAJUUTTA-, LAPSEN ASUMISTA/ TAPAAMIS OIKEUTTA-, LAPSEN KOULU- JA YHTEYSTIETOJA-, LAPSEN OIKEAA NIMEÄ. TARKOITUSHAKUISILLA SOSIAALITOIMEN "YKSINHUOLTAJALLA" EI OLE OIKEUTTA ELATUKSEEN ILMAN LAPSEN YHTEISHUOLTOA-, ETUA-, OIKEUKSIA-, IHMISOIKEUKSIA-, LAINSÄÄDÄNTÖÄ-, PERUSTUSLAKIA!!!

      • Anonyymi

        Olet yhtä väärässä. Molemmat vanhemmat ovat velvollisia elättämään lapsensa, mutta elatusapu on tarkoitettu lapselle, eikä siis vanhemmille tai kenellekään viranomaiselle. Väität yhä viestissäsi, että elatusapu on tarkoitettu lastensuojelun viranomaisille tai kelalle. Olet väärässä.


      • Anonyymi

        Keskustelun aihe: kuinka nopeasti elatusmaksut ulosottoon?


      • Anonyymi

        Moi, keskustelun aihe: kuinka nopeasti elatusmaksut ulosottoon?


      • Anonyymi

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.


      • Anonyymi

        Poliisi ottaa yhteyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisi ottaa yhteyttä.

        Nimi ja yhteys tieto


    • Anonyymi

      Abortintekijöillä lie turvallisuudesta enemmän kerrottavaa.

    • Anonyymi

      Kestää. Kela antanut toimeksi anon heti ulosoton. Ulosotto maksaa kelalle perityt rahat ja kela antaa erotuksen joskus sulle. Poistaa nistä rehoista kelan tuet jo sulle maksetut. Kela otaa aina ensin omansa pois.Anna koko ajan eatusmaksut olla valtion enakonna. Jos ne jätänyt pystyyn jätää tulevaisuuskin on fakta.

      • Anonyymi

        Ei kestä! Ei ole antanut- eikä anna lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kestä! Ei ole antanut- eikä anna lisää.

        En anna


    Ketjusta on poistettu 49 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1170
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      268
      961
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      885
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe