sokerit nousee kuntoilun jälkeen

Siis, olen nyt vähän ihmeissäni tästä uudesta omasta diagnoosistani jota en ole ennen huomannut. Kun käyn lenkillä ja sauvakävelyllä niin sokerit on laskeneet 7.6 n. 5.6-5.8., samoin ulkoilmassa pyörällä.

Käyn myös kuntosalilla milloin mitenkin kuitenkin vähintään 2 krt. viikossa ja olenkin tässä huomannut että jos sokeri on lähtiessä 6.5 tullessa mittaus näyttää 7.9 - 8.5 kuten tänä aamuna. Olen yleensä tunnin, ajan corss trainerilla, tavallisella kuntopyörällä ja monitoimilaitteella mikä lie oikea nimitys, sillä sitten käsivarsia ja jalkoja treenaan ja käsipunttejakin tulee nosteltua. En ole ennen mittailut kuntosalin jälkeen, mutta kun oli huono olo tässä taannoin niin aloin mittailemaan. Että miten tähän pitäisi suhtautua, ottaa lisää lääkettä, vai antaa olla?? Lääkkeenä on diformin 1000g yksi aamulla yksi illalla.
2157
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Ilmeisesti treenatessa sokerit laskee liian alas ja elimistö puolustautuu irrottamalla maksan sokerivarastoista sokeria verenkiertoon jolloin mitatessa sokerit ovat korkealla.Kokeile ottaa kesken kuntoilun jokin välipala jolla saa estettyä kesken kuntoilun tapahtuvan sokereiden laskun.

Äänestä

Kuntoillessa ihmisen adrenaliinieritys kasvaa ja samalla toimii insuliinin vastavaikuttajahormoonina. Sitten kun liikunta loppuu, niin kortisonia erittyy vielä vähänaikaa normaalia enemmän, jolloin verensokeri edellee nousee hetken.

Ilmeisesti olet 2-tyypin diabeetikko, sinulla varmaan vaikuttaa oma jäljellä olevan insuliinierityksesi toiminta, paljonko jäljellä ja kuinka aktiivista on reagointi kehon tarpeisiin. Itse olen 1-tyypin insuliinihoitoinen diabeetikko ja minulla tuo liikunta vaikuttaa juuri niin, että hetki kuntoilun jälkeen verensokeri tahtoo nousta, vaikka itse kuntoilun aikana se tahtoo laskea. Siis adrenaliinierityksen muuttuminen sen saa aikaan (ok, voi toki johtua muustakin). Yleensä sanotaan, että adrenaliinieritys palautuu normaalille tasolle suunnilleen puoli tuntia rankan liikunnan jälkeen ja verensokerikin alkaa sitten palautumaan ensiselleen.

Suunnilleen jotenkin noin sitä yksi diabeteskuru selitti diabetes ja liikunta -esitelmässään.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


ei ennen kirjoitti:

Siis, olen nyt vähän ihmeissäni tästä uudesta omasta diagnoosistani jota en ole ennen huomannut. Kun käyn lenkillä ja sauvakävelyllä niin sokerit on laskeneet 7.6 n. 5.6-5.8., samoin ulkoilmassa pyörällä.

Käyn myös kuntosalilla milloin mitenkin kuitenkin vähintään 2 krt. viikossa ja olenkin tässä huomannut että jos sokeri on lähtiessä 6.5 tullessa mittaus näyttää 7.9 - 8.5 kuten tänä aamuna. Olen yleensä tunnin, ajan corss trainerilla, tavallisella kuntopyörällä ja monitoimilaitteella mikä lie oikea nimitys, sillä sitten käsivarsia ja jalkoja treenaan ja käsipunttejakin tulee nosteltua. En ole ennen mittailut kuntosalin jälkeen, mutta kun oli huono olo tässä taannoin niin aloin mittailemaan. Että miten tähän pitäisi suhtautua, ottaa lisää lääkettä, vai antaa olla?? Lääkkeenä on diformin 1000g yksi aamulla yksi illalla.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu