Hei,
Olen nyt lukion abivuonna ja haluan mennä opiskelemaan tietotekniikkaa/tietojenkäsittelytiedettä (minun tietääkseni sama asia). Aluksi en oikein ajatellut muita vaihtoehtoja kuin Helsingin yliopisto, mutta nyt alkoi hieman mietityttää. Mitä jos Aalto yliopisto (entinen TKK) olisikin parempi vaihtoehto? Vai onko ne vain erilaisia?
Jos joku tietää tästä asiasta jotakin, voisitteko kertoa minulle, mitä eroa on Aallolla ja Helsingillä ja kumpi antaa parhaat mahdollisuudet mihinkin. Ja jos opiskelee yhdessä, niin voiko ottaa kursseja myös toisesta? Millaiset mahdollisuuden on Aallossa matematiikan opiskeluun? Kun minun mielestä matematiikka on aika oleellinen osa tietotekniikkaa, ja olisi hyvä sivuaine tietotekniikalle.
Missä opiskella tietotekniikkaa/tietojenkäsittelytiedettä?
11
4477
Vastaukset
- Naalirajalta kajahta
Matikasta tykkäävän kannattaa tarkistaa mitä Jyväskylässä on tarjolla.
- Aalto vs. Helsinki
"Matikasta tykkäävän kannattaa tarkistaa mitä Jyväskylässä on tarjolla."
En sanoisi, että matikasta tykkään, ajattelen vain että tietojenkäsittelyn opiskelu ilman matematiikkaa on aika turhaa. Pääaineena olisi kuitenkin tietojenkäsittely. - rehkl
ryu43gt4yu3gty43 hehheh
- Aalto vs. Helsinki
"ryu43gt4yu3gty43 hehheh"
En ihan ymmärtänyt... o.O? - Terpzi
Ei ole sama asia Tietotekniikka ja Tietojenkäsittelytiede.
Tietojenkäsittelytiede on puhdasta koodaamista (ohjelmistokehittelyä ja designia lähinnä).
Tietotekniikka taas, ja nyt puhun nimenomaan DI-koulutuksesta on paljon monipuolisempi ja matemaattisempi. Tietojenkäsittelytieteissä et tule Matematiikkaa lukemaan paskaakaan, fuksivuosi menee aivan helvetillisen typeriä esseitä kirjottamassa. Lisäksi TKT:t valmistuvat Filosofian maistereiksi ja ovat luonnontieteellisen tiedekunnan alaisuudessa. TiTe:n DI:t ovat teknillistä tiedekuntaa.
Jos siis matematiikka kiinnostaa, niin TiTe:n DI-linja ftw. Aalto, Tampere ja Oulu ovat vaihtoehtoina. Oululla on rikas tiedekunta. Valmistuneita mm. Juha Sipilä (Keskustan miljonääri puheenjohtaja).
Tietojenkäsittelytieteiden opiskelijat ovat hyvin usein niitä, jotka eivät DI:ksi päässeet. Oulussa pieneni myös 2012 sisäänotto 50 % tietotekniikkaan. Aloituspaikkoja on 50 ja hakijoita vaihtelevasti 150-200 välillä.
Tämän tiedän, koska olen kyseisen alan kandi. - Terpzi
Tietotekniikan DI-puolelta voit myös valita syventäväksi moduuliksi elektronisen suunnittelun eli Sulautetut järjestelmät, jossa joudut oikeasti päätäsi logiikalla vaivaamaan. Tietojenkäsittelytieteet eivät tätä tarjoa.
- ykskaksviiskuus
Ei haloo, et kai sä nyt jonnekin Ouluun halua jotain poronkusen analyysitekniikkaa opiskelemaan? Oikeasti ei Suomessa saa hyvää koulutusta kehä 3:n ulkopuolelta (no TTY on kanssa ihan ok). Kannattaa myös miettiä sitä opiskeluelämää... Oulu on tunnetusti aika kuollut mesta Helsinkiin verrattuna. Ei sillä että siellä koskaan olisin käynyt.
Suosittelen itse tietojenkäsittelytiedettä. Siihen kuuluu matematiikka sivuaineena, ja yliopistolla matematiikkaa opiskellaan kanssa paljon perusteellisemmin kuin teknillisissä "yliopistoissa". Itse en siis tiedä tietotekniikasta mitään, mutta opiskelen luonnontieteitä Helsingissä ja kyllä tietojenkäsittelytieteilijät meistä parhaiten työllistyvät. Sitä paitsi haluatko olla maisteri vai insinööri?- Terpzi
Mahtavaa! Täällä ei vissii ikinä saa mitään viisasta vastinetta omille kirjotuksille. Kirjoitustavastasi päätellen et ole lähelläkään yliopistoa käynytkään, tai sitten olet vaan ihan saatanallinen idiootti ihan muuten vaan. Tietojenkäsittelytieteisiin ei tunnetusti ole kovin vaikeaa päästä. Onnea vaan tulevalle urallesi.
- FM computer science
Itse olen tietojenkäsittelytieteen maisteri ja matematiikasta sivuaineena cum laude tason opinnot sekä tilastotieteestä approbatur.
Tietojenkäsittelytiede on paljon teoriaa siitä miten tietokone käsittelee tietoa, tiedonhallinta, käyttöjärjestelmät, tietoliikenne, ohjelmointi jne. Ohjelmointia on melko paljon ja on hyvät mahdollisuudet kehittyä huippuohjelmoijaksi tai sitten tutkijaksi. Matematiikan cum laude on melko haastava, vaikka en tiedä onko nykyään enää pakollinen.
Insinöörin opinnoista en tiedä mitään mutta olettaisin, että se on enemmän soveltavaa.
Insinööriopintoihin voi toki olla vähän vaikeampi päästä sisään, mutta maisterin ohjelmassa on vaikeampi pysyä sisässä, joka kertonee näiden kahden eri opintolinjan haasteellisuuden eroista.- asd18
Jos pysytään softassa niin ero "(diplomi-)insinöörin koulutusohjelmassa" tai "maisterin koulutusohjelmassa" on aika hiuksenhieno suuntausero. TIetojenkäsittely tai usein ihan vaan koodaus on voi olla ihan yhtä soveltavaa tai ei-soveltavaa, kun siihen käytetään kuitenkin tietokonetta, jolloin se on käytännössä soveltamista. Ei-soveltavuus tai "tiede" tulee varmaankin sitten siitä, että miksi ja millä konsepteilla koodataan. Jos haluaa lukea/tutkia/tehdä ei-soveltavaa tietojenkäsittelyä, niin voitaisiin varmaan yleisesti puhua diskreetistä matematiikasta ja matemaattisten konseptien ja teoreemien soveltamisesta tietokoneohjelmiksi, vaikka tämäkin on erittäin suppea näkemys. Mutta esim. Donald Knuth ja Edsger W. Djikstra osannevat sanoa tästä enemmän.
Tietotekniikkaan lasketaan tosin kaikki, mitä tulee informaatioteknologiaan. Jos esim. piirit tai tietoliikennetekniikka kiinnostaa, niin (diplomi-)insinöörin koulutustarjonta voi olla käytännönläheisyydessään ja konkreettisesta näkökulmastaan luontevampi, tosin tieteelliset konseptithan ja labrat löytyy yliopistoistakin, kun valitsee oikeat kurssit (kuuluvat fysiikan laitokselle).
- dr.fil
Teoreettinen tietotekniikka on matemaattisempaa ja keskittyy nimenomaan erilaisten uusien algoritmien suunniteluun ja np-hard ongelmien tutkiskeluun. Se on ehkä enemmän tutkimustyötä kuin varsinainen insinöörityö, jossa pyritään käyttämään olemassa olevia menetelmiä oikeiden real life ongelmien ratkaisuun. Uskoisin (mutu) että suurempi osa helsingin yliopistolta päätyy tutkijoiksi kuin aallosta. Jos haluat mennä tekemään insinöörityötä, niin uskoisin että aalto valmistaa siihen paremmin, mutta taas toisaalta jos haluat tutkijaksi niin mene yliopistoon.
Ja kyllä siellä tkk:lla ihan riittävästi saa matematiikkaa ja fysiikkaa opiskella. Mikäli se matematiikka kiinnostaa niin ennemmin kannattaisi varmaan lukea sitä pääaineena ja tehdä vaikka sivuaine tietotekniikasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019