Mikä on nelitahtiperämoottorin kausihuollon normaali hinta?

rehellisyyttä, ktos

Kyselin huoltoa pari vuotta vanhaan 50-hv perämoottoriin ennen talvisäilytystä tehtäväksi. Kuulemma öljyt koneeseen ja perään, suodattimet, sinkit, vesipumpun siipipyörä jne. Parin tunnin homma eli öljyineen ja osineen joku 300 €.

Ei h*lvetissä? Öljyt 20 €, suodatin 10 €, tulpat 20 €. Onko ne sinkit ja siipipyörä lopussa 100h ajetussa koneessa? On kyllä sellaisen kusetuksen makua taas ilmassa että oksat pois. Autoonkin saa kaksi pikkuhuoltoa tehtyä samaan rahaan.

26

2076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pavepave

      100 h pumpun ei ole mikään
      Tulppia ei tarvi vaihtaa
      Vaihda itse öljyt ja suodatin ja katso perän öljymäärä että on tarpeeksi ja ettei ole vettä , vaihtaa sitä ei tarvitse.
      Sinkkien ei ole mikään , jos merikäyttö niin harjaa teräsharjalla , jos järvi niin ei tarvi tehdä mitään.
      Pöllö on joka maksaa 300---

      tuollaisesta hommasta.
      Kusetusta on kuten arvelitkin.
      Itsellä uusi Tohatsu makeavesihuuhtelun tein merireissun jälkeen ja laitoin säilytysainetta bensaan käytin 15 min ja se on siinä .

      • Suzuki 50efi

        Peräöljyt kannattaa vaihtaa aina joka syksy, ennen talvea oli vettä tai ei. Käy kätevästi esim. Motonetista saatavalla täyttöpumpulla (pitää olla pumpun
        kierteisiin sopiva öljypullo).
        Termostaatti pois ja huuhtelu vesihanan alla, suositeltavaa laittaa termari pieneen
        lasipurkkiin ja sinne auton laimentamatonta jäähdytysnestettä talveksi.
        Termostaatti kannattaakin irroittaa ennen makeavesihuuhtelua, niin vesi kiertää
        heti kaikki koneessa olevat kanavat (riittävä aika n. 15min).
        itse olen vielä lopuksi kaatanut glygolia (jäähdytysnestettä) termarin reijästä, niin
        paljon että, tulee alapäästä läpi.
        Tietysti vielä merivaseliiniä kaikkiin rasvanippoihin niin myös että, vanhat tulee ulos,
        ja ulos pursunneet kannatta puhdistaa pois niin kone on siisti vielä vuosienkin päästä.


    • Upi Töitelö

      Milloin työnteosta on tullut kusetusta?
      Jos ei ole varaa teettää työtä kellään muulla, niin se kannattaa tehdä itse.
      Itse teetän koneen huollon syksyisin asentajalla kun en viitsi paskata omia näppejä. Sitävartenhan käyn itse töissä, ettäs saan rahulia.

      Nythän on köyhyysviikko menossa, joten oiliko syytä myydä motti pois, kun ei siihen ole rahaa?

    • Turhaa roudausta

      Jos rahalla on mitään merkitystä niin kyllä siinä jää vaikka bensarahat kun
      tekee normaalit kausi huollot itse, J-pään remontti sekä siipipyörän vaihto
      voi suosiolla antaa ammattilaisten tehtäväksi on ajankohtaista vasta 200h
      kohdalla ja vaikka kuinka huollattaisi koneen liikkeessä ja keräisi leimoja
      niin ei ainakaan saa sen kummempaa hyvitystä kun vaihtaa uuteen.

    • Urmas Turopuro

      No nythän. Tee itse talosi , autosi, vaatteesi, viinasi, tupakkasi, pornolehtesi, kahvisi, lapsesi,ruumisarkkusi... pjärkele...akalle dildo....
      säästät pirusti....

    • ii/ne

      Jos olet töissä siitä maksetaan myös sinulle palkkaa miksi asentajat eivät tarvitse korvausta työstään , hinta muodostuu monesta tekijästä jos yrittäjä maksaa palkkaa alaiselleen siinä on monenmoisia sivukuluja ja alv: tä vakuutuksia sosiaalikuluja vuokria sähkojä vesikuluja , näistä se hinta muodostuu.

    • tyhmätmaksaaliikaa

      Totta kai työstä pitää joku korvaus saada. Ja liikkeen hieman katettakin. Mutta joku raja nyt sentään. Jos minä olen töissä kolme päivää niin saan käteen kolme sataa. Mutta jos asentaja tekee töitä kaksi tuntia (oikeasti ei tee) perämoottorin huollon takia niin aika härskiä siitä on asiakkaalta veloittaa koko päivän palkka ylihintaiset öljyt, suodattimet jne. Jos asentajan tuntipalkka on vaikka 15 € niin sivukuluineen se on yrittäjälle ehkä 28 €/h.

      Vai onko se asentajalle ns. päivä täyteen keikka, jossa työnjohtaja sanoo asentajalle: "Vaihdat öljyt ja suodattimen tuohon Yammuun niin muuta ei tarvii tänään tehdä".

    • Rehellistä touhua

      Mikä siinä on epäreheellistä jos pyytää 300 EUR kausihuollosta? Siis jos pyytää sitä jo ennen kuin huolto on tehty. Reheellisyyttä voi kyseenalaistaa jos huollosta antaa hinta arvion 150 EUR ja sitten pyytää 300 siinä vaiheessa kuin huolto on tehty.
      Se että pyytää korkeaa hintaa melko yksinkertaisesta työstä kertoo vain sen ettei kilpailua ole tarpeeksi, jos joku tekisi asilliset huollot esim 80 EUR plus osat niin selvää on kai kumman luokse veisit koneesi?
      Asiakas äänestää jaloillaan, vai mitä?

    • 3030

      ihan halpa huolto jos tuo kaikki tehdään. siipipyörän vaiho noista nyt liioitelluin ja tuskin tulppiakaan tarvitsee vaihtaa tai edes sinkkiä. en tiedä mikä mosse sinulal on mutta auton huolto on noin 400e.

    • Otamarkka

      Ehkä helpoin tapa selvitä peräkoneen huollosta on jättää se huoltamatta kokonaan.
      Pidät konetta esim. 5vuotta. Säästyneet huollot sun muut kulut on noin 1500€-2000€.
      Käyt vaihtamassa sen ympäristöystävälliseen ja silmiä hivelevään uuteen koneeseen väliraha noin 2000€-2500€.
      Näin sulla on taasen uusi takuukone alla ja joku onnellinen saa sinun vanhan koneesi hiukan halvemmalla kuin uuden. Ainkin jos koneesi on Pirkkatuote jonka arvo vain nousee...nousee.. nousee..
      Kaikillahan ei ole varaa uuteen koneeseen ja merkkiliike myy "takuu" vaihtokoneen esim. osamaksulla.
      Minä teen näin ja taas jätän koneen ressunalle rantaan odottamaan kevättä ja lokkien huutoa.

    • ohhoh1

      Jos pystyy ostamaan 50 moottorin ja siihen veneen ja vielä ajelemaan sillä niin minusta on turha ruikuttaa 300 € takia ja vielä jos ei pysty itse huoltamaan sitä .

      • rehelliset kauppiaat

        Silläoä sitä kuule pystyy aika moneen asiaan kun hieman miettii mihin rahaa laittaa eikä vain kyselemättä maksa kaikkia älyttömiä hintoja, joissa vain myyjäliikkeen ahneus on rajana.


      • jgghjfjfg
        rehelliset kauppiaat kirjoitti:

        Silläoä sitä kuule pystyy aika moneen asiaan kun hieman miettii mihin rahaa laittaa eikä vain kyselemättä maksa kaikkia älyttömiä hintoja, joissa vain myyjäliikkeen ahneus on rajana.

        jos halpa hinta on vain tavoite niin vaihda itse öljy peräöljy. suodatin on noin 15e joten ehkä sekin. ne talvibensat on vähän niin ja näin... on ne koneet ennenkin startanneet vaikka perus litkut koneessa.


    • Outoa ruikutusta

      Elämä on....
      Mielestäni naiivia ruikutella huollon hinnasta, ei kukaan pakoita sinua ostamaan sitä moottoria ja viemään sitä huoltoon. Huolla itse jos haluat säästää, tai etsi halvempi nyrkkipaja ellet halua tai osaa huoltaa itse.

      • koneins. Koistinen

        Huollan toki itse, mutta kun on uusi perämoottori 5 vuoden takuulla eikä Tiimarista ole vielä löytynyt sopivaa leimasinta niin on ehkä pakko hakea se 300 € leima huoltokirjaan"valtuutetulta" korjaamolta.


      • Neuvottelukysymys
        koneins. Koistinen kirjoitti:

        Huollan toki itse, mutta kun on uusi perämoottori 5 vuoden takuulla eikä Tiimarista ole vielä löytynyt sopivaa leimasinta niin on ehkä pakko hakea se 300 € leima huoltokirjaan"valtuutetulta" korjaamolta.

        No neuvottelet sitten sen huoltohinnan sopivaksi kun ostat seuraavan moottorin :)

        Jos perämoottorin huoltaa oikeasti, käy läpi kaikki asiat eikä vain vaihda öljyjä niin kyllä siihen menee useampi tunti. Ja liikkeellä on sitten myös takuu työlleen, siihenkin pitää varautua yrittäjänä.

        Suomessa kun on liian vähän kilpailua, siksi nämä hinnat pilvissä. Pääsyy siihen on varmaan lyhyt kausi ja ihmisten halu tehdä nämä huollot itse. Jollain pitää elää koko vuosi, ja noita huoltoja tullee kai vain syksyllä ja keväällä.

        Kyllä sen huoltomiehenkin pitää jollain elää.


    • epätietoinen Espoost

      "...käy läpi kaikki asiat eikä vain vaihda öljyjä niin kyllä siihen menee useampi tunti"

      Valottakaa nyt joku hieman että mitkä ne on muka ne kaikki asiat joiden läpikäymisessä menee useampi tunti? Johan tuollaisen prutkun purkaa aika pitkälle parissa tunnissa.

      Ymmärrän kyllä jos joku vie auton liikkeeseen renkaanvaihtoon ja maksaa 25-30 € siitä ettei tarvitse itse tehdä hommaa parkkipaikalla räntäsateessa. Mutta se sama ihminen ei ehkä enää haluaisikaan maksaa öljynvaihdosta kolmeasataa kun sillä hinnalla autokin huolletaan jopa kahdesti.

      • Ruikutus seis

        No se mitä maksaa jostain palveluksesta on ihan kiinni siitä mihin on tottunut ja mihin on varaa. Voit mennä syömään hernekeittoa lounasravintolaan tai pihviä Savo Oy:ihn, on kyse omista valinnoista eikä siitä mihin esim laki sinut pakottaa tässä maassa.
        Venehuoltojen vertailu autoihin on ontuvaa, autohuollot ovat melko hyvin kilpailettuja, ja heilä on melko tasainen kuorma koko vuoden. Folkkarin automoottori marinoituna maksaa yhtä paljon kuin koko auto jossa on sama peruskone.
        Ja jos joku on sitä mieltä että 300 perämoottorin huollosta on ihan liikaa niin siitä vain ryhtymään huoltoyrittäjäksi ja myymään sitä huoltoa esim satasella. Tulkaa sitten tänne kehumaan miten kivaa ja kannattavaa se homma on.


    • YAMAHA

      Nyt on pakko kommentoida kun tietämättömät ressukat ovat saaneet paljon meteliä tyhjästä, tämä ei palvele alkuperäistä kysyjää mitenkään.

      Jos kaikki listatut työt tehdään alkuperäisosilla ja oletetaan että kaikki tuo oikeasti tarvii vaihtaa niin hinta on kohtuullinen.

      Kysyjä itse tuskin tiesi mikä on koneen huollon tarve, joten valaisen siis asiaa..
      Tuolle koneelle pitää tehdä määräaikaishuolto takuun säilymiseksi 100h välein ja/tai syyshuolto. Ja YAMAHAn huoltokortin mukainen huolto on AINA muutakin kuin öljyjen vaihto!! Koneessa on paljon muitakin rasvaus/säätö/tarkistus kohteita.
      Ja huollon tarkoitushan on taata käyttäjälle huolettomia ajotunteja, mutta jos säästöjä haluaa niin voi itse vaihtaa helpot osat kuten tulpat ja sinkit.
      Kaikkia kysyjän mainitsemia osia ei ole pakko vaihdattaa huollossa, mutta koska maahantuoja antaa yleistakuun ja huoltoliike työn jälkeen toimivuus takuun koneelle niin se mielellään vaihtaakin "herkät osat" jotka kuitenkin hajoaisivat.

      Huoltoliikkeessä käy vuoden aikana satoja asiakkaita joten motivaatio valaista huollon "määritelmää" erikseen jokaiselle vastaantulevalle tallaajalle on aika mitätön. Esim. kysyjä on ilmeisesti saanut tässä tarjousta koneen huollosta mutta ottiko hän huomioon että ko. koneelle tehdään Yamahan vaatimuksesta esim. venttiilien säätö 100h välein ja että huoltoliike ei voi etukäteen ennustaa tarviiko sinkit tai vesipumppu vaihtaa.

      Huollon tarve kannattaa ensin selvittää tarkemmin ennenkuin pyytää tarjousta. Neuvottelun pohjaksi kannattaa huomioida tämän koneen kohdalla:
      venttiilien säätöväli 100h, vesipumppu 3vuotta tai 300h, jakopäänremmi 5 vuotta tai 1000h (remmin kiristäjä riippuu tunneista ei iästä), tulpat 1-3 vuotta, sinkit tarpeen mukaan (useinmiten 1-3 vuotta), ulkoinen polttoaineen suodatin 1 vuosi jne..

      Käyppäs tämän pohjalta neuvottelemassa tarkempi huoltohinta tai sitten tee vertailua eri liikkeissä.
      Niin, ja fiksumpi kaveri ajoittaa esim 100h huollon ja kausihuollon yhteen jolloin vuosikustannukset ovat pienempiä

      P.S nimimerkki "PAVEPAVE" joka haukkuu toisia pöllöksi on itse melkoinen luupää kun ei tiennyt edes että sinkkejä ei saa harjata TERÄSHARJALLA!!

      T:Valtuutettu huoltoja

      • -Jere-

        Yamaha 100 4-t syyshuolto/100h huolto maksoi liikkeessä 380e sisältäen öljyt, öljy&polttoaine suodattimet ja uudet sytytystulpat.


      • 33333333333333

        ilmeisesti tiedät asiasta, kun ventiilien säätökin oli tuttu. alan yrittäjä tai jotain? sitten varmaan tiedät myös että ei niitä ventiilejä kukaan oikeasti säädä jos kone käy nätisti. johon sitä konkurssi tulis jos kaikki huollon jutut tehtäisiin tarkasti ja laskukin olis lähempänä tonnia.


      • KaKaYaSu
        33333333333333 kirjoitti:

        ilmeisesti tiedät asiasta, kun ventiilien säätökin oli tuttu. alan yrittäjä tai jotain? sitten varmaan tiedät myös että ei niitä ventiilejä kukaan oikeasti säädä jos kone käy nätisti. johon sitä konkurssi tulis jos kaikki huollon jutut tehtäisiin tarkasti ja laskukin olis lähempänä tonnia.

        Hontran huollossa sanottiin että on hydraulisäätöiset venttiilit, ei tarvitse säätää. Moottoripyöräpuolella ainakin aikanaan omistamassani 600-kuutioisessa -99 mallisessa Yamahassa oli venttiilinsäätöväli 42 tkm.


      • Hehehöh
        -Jere- kirjoitti:

        Yamaha 100 4-t syyshuolto/100h huolto maksoi liikkeessä 380e sisältäen öljyt, öljy&polttoaine suodattimet ja uudet sytytystulpat.

        Ja työaika n.20 -30minuuttia , kun on sopivat työkalut metrin päässä. ja vähä pyyhkästään rätillä koppaa.
        Kalliit on varaosat jamahaan. Starttimoottorikin alun toista tuhatta ja E-tecciin 300 e.

        Mutta maksoi mersuunkin ABS-anturi 170 e, ja muihin automerkkeihin n 30 e.


      • -Jere-
        Hehehöh kirjoitti:

        Ja työaika n.20 -30minuuttia , kun on sopivat työkalut metrin päässä. ja vähä pyyhkästään rätillä koppaa.
        Kalliit on varaosat jamahaan. Starttimoottorikin alun toista tuhatta ja E-tecciin 300 e.

        Mutta maksoi mersuunkin ABS-anturi 170 e, ja muihin automerkkeihin n 30 e.

        Huolto osat taisi olla suunnilleen puolet hinnasta ja läppärillä järjestelmän tsekkaus kun ruisku kone on. Toki takuu säilyy kun käyttää merkkihuoltoa. Huvittaa vaan kun vaikkapa tuollaisen satasen yamahan hinta on 14Te ja sitten siuaillaan jostakin muutaman satasen huollon hinnasta.


    • PuSe

      YAMAHA on ihan oikeassa. Aina valitetaan kaikesta mistä pitäisi maksaa. Kuitenkin firmat tekee huoltoja työkseen ja ainoa mistä huoltofirma saa tulonsa on huoltaminen. Ja se ei saisi maksaa sitten mitään....

      Jos se huolto tuntuu niin yksinkertaiselta ja nopealta niin hommaa ei auta yhtään se että valittaa täällä palstalla, vaan kannattaa suorittaa se moottorin huolto ihan itse.

      Oma ratkaisuni oli tehdä huollot itse kun moottorit (yleensä pari moottoria kun noita paatteja on ympäri maakuntaa) oli vanhoja mutta nyttemmin kun varsinaisen käyttöveneen moottorissa on takuut päällä maksan mieluummin sen huoltohinnan ja keskityn enemmänkin sen moottorin käyttämiseen.
      Noita vanhoja kannettavia tulee vielä rassailuta itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8627
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4788
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4248
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3817
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3226
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3000
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2359
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2223
    Aihe