Aikuislukio...kokemuksia?

tyttönen

Haluaisin kuulla kokemuksia aikuis eli iltalukiosta? Oliko rankkaa? Kauan meni valmistumiseen? Kertokaa...
ja olenko oikeutettu työttömyyspäivärahaan jos menen iltalukioon???

13

9799

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut

Aikuislukiolainen on oikeutettu työttömyyskorvauksen, paitsi sinä aikana, kun suorittaa ylioppilaskokeita. Muistaakseni myös "lukuloma" katsottiin täysipäiväiseksi opiskeluksi. Minä sain opintotukea (lukuloman ja) kirjoitusten ajalta.

Oleellisin miinus oli se, kun muut pääsivät töistä, minun piti lähteä kouluun. Kaverit olettivat, etten voi lähteä mihinkään illanviettoihin, koska olen illan koulussa. Todellisuudessa oli vapaa viimeistään klo 20.00 (muistaakseni), eikä ollut aamulla aikaista ylösnousua, joten olisin voinut lähteä vaikka mihin, jos olisin saanut tiedon kavereideni tekemisistä. Siihen aikaan ei ollut kännyköitä vielä juuri kellään, joten ei voinut oikeen soitella ja kyselläkään, kun ei ollut tietoa, missä ovat.

• lilli

siellä on tunnit normaalilukioon verrattuna lyhyemmät. pitää siis opiskella paljon kotona. tsekkaa netistä tietoja.

• Koulun käynyt

Puhut kyllä totta, että aikuislukiossa kaikki opetetaan typistetyssä muodossa. Mutta opettajat pitävät huolen siitä, että kaikkein tärkeimmät asiat tulevat opetetuiksi niin, että kirjoituksissa varmasti pärjää. Aina saa opettajalta kysyä, jos ei jotain asiaa ymmärrä.
        Itseltäni lukio vei aikaa neljä vuotta, koska päiväaikaan kävin usein töissä. Myös viimeisenä vuotena olin päivät töissä ja kyllä se joskus aika rankalta tuntui.
        Silti selviydyin kaikesta ja toivon tsemppiä muille samaa aikoville. Oppilastoverit ovat aina toistensa tukena.

• Siellä opiskeleva

Oman kokemukseni mukaan ihmiset ovat paljon aikuismaisempia ja mukavempia. Iän suhteen oppilaita on ihan laidasta laitaan. Kaikki tulivat kuitenkin hyuvin toimeen toistensa kanssa. Ihan eri maailma mitä peruskoulu aikoinaan oli, jossa kaikki suurinpiirtein tappellivat toistensa kanssa. Aikuislukio on muutenkin kokonaisuudessaan paljon vapaampi paikka.

Se haittapuoli tietenkin on ettei oppitunteja ole niin paljoa kuin tavallisessa lukiossa. Tietenkin joku voi ajatella tuostakin päinvastaisella tavalla :) Opintotukea et saa, koska tuota ei katsota täyspäiväiseksi opiskeluksi. Mutta sosiaalitoimistosta saat tukea. Tiukillehan se menee, paitsi jos saat kotoa tukea raha-asioiden suhteen. Parasta olisi, jos saisi työpaikan ja voisi siinä ohessa opiskella. Itse kuitenkin aion ilman töitä hoitaa nämä lukion opinnot loppuun, koska pidän niitä tärkeimpänä ja vasta sen jälkeen ajattelen tuota työpuolta. Onneksi minun vanhempani kustantavat opintokirjani ja tukevat muutenkin.

Suosittelen..

• Eräs.N

Iltalukioon jos menet niin et menetä esim työmarkkinatukea. Koska iltalukio ei ole täysipäiväistä opiskelua eli se katsotaan sivutoimiseksi opiskeluksi.Tämä tieto on työvoimatoimista.Kävin itse kysymässä jotenka tsemppiä sinullle opiskelun aloittamiseen iltalukiossa !!p.s Itsekin aloitan aikuis lukiossa /iltalukiossa ja olen työtön :))

• IltaYO

Kirjoitin iltalukiosta vuonna 1999. Valmistumiseen meni 3 vuotta. Tunteja ei ole paljoa ja varsinkin realiaineissa itseopiskelulla on kirjoituksia silmällä pitäen erittäin suuri merkitys.
        Ensimmäisen vuoden kävin pelkästään koulua ja päivä rytmini oli aivan sekaisin. Luin yöt ja nukuin päivät, heräsin ja lähdin kouluun.
        Toisen ja kolmannen olin samaan aikaan töissä joten se oli huomattavasti rankempaa, mutta kyllä siitä selviää.

Onnea opiskelulle!

• Liisa

Kävin eilen ilmoittautumassa Tampereen aikuislukioon opintojani jatkamaan. Olen itse työtön pätkätyöläinen. Kysyessäni ovatko kaikki kurssit sallittuja työttömälle, sain vastaukseksi, että klo 15.05 alkavat kurssit eivät (siis menettää työttömyysturvansa), mutta kaikki muut kurssit ovat sallittuja, siis klo 16 tai sitä myöhemmin alkavat.

Tietysti pitää olla koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä. Mikä käsittääkseni tarkoittaa sitä, että kurssit, jotka eivät sovi työaikoihin, pitää vain keskeyttää.

En tiedä, onko tämä jotenkin paikkakuntakohtainen asia. Kannattaa kuitenkin varmistaa asia esim. koululta tai työkkäristä. Joitain vuosia sitten tilanne oli (ainakin täällä Tampereella) tiukempi. Silloin työttömillä oli oikeus osallistua klo 17 jälkeen alkaville kursseille. Tähän sai rehtori parannusta kymmenen minuuttia, eli myös klo 16.50 sallittiin työttömille, kun rehtori neuvotteli muutaman vuoden työkkärin kanssa.

Sen jälkeen muistaakseni oli jossain vaiheessa niin, että kaikki kurssit olivat työttömille sallittuja, mutta nyt siis eivät enää.

Tuo että kirjoitusten ja lukuloman aikana menettäisi työttömyyskorvauksen on kyllä minulle uutta. Pitääkö tosiaan paikkaansa, ja onko siinä paikkakuntakohtaisia eroja?

• Eräs:N
        Liisa kirjoitti:

Kävin eilen ilmoittautumassa Tampereen aikuislukioon opintojani jatkamaan. Olen itse työtön pätkätyöläinen. Kysyessäni ovatko kaikki kurssit sallittuja työttömälle, sain vastaukseksi, että klo 15.05 alkavat kurssit eivät (siis menettää työttömyysturvansa), mutta kaikki muut kurssit ovat sallittuja, siis klo 16 tai sitä myöhemmin alkavat.

Tietysti pitää olla koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä. Mikä käsittääkseni tarkoittaa sitä, että kurssit, jotka eivät sovi työaikoihin, pitää vain keskeyttää.

En tiedä, onko tämä jotenkin paikkakuntakohtainen asia. Kannattaa kuitenkin varmistaa asia esim. koululta tai työkkäristä. Joitain vuosia sitten tilanne oli (ainakin täällä Tampereella) tiukempi. Silloin työttömillä oli oikeus osallistua klo 17 jälkeen alkaville kursseille. Tähän sai rehtori parannusta kymmenen minuuttia, eli myös klo 16.50 sallittiin työttömille, kun rehtori neuvotteli muutaman vuoden työkkärin kanssa.

Sen jälkeen muistaakseni oli jossain vaiheessa niin, että kaikki kurssit olivat työttömille sallittuja, mutta nyt siis eivät enää.

Tuo että kirjoitusten ja lukuloman aikana menettäisi työttömyyskorvauksen on kyllä minulle uutta. Pitääkö tosiaan paikkaansa, ja onko siinä paikkakuntakohtaisia eroja?

mihinkä tampereen lukioon ilmottauduit ???
        Osaatko neuvoa lukujärjestyksen tai no siis tämän valkoisen lapun kanssa siis tämä ensinmäisen jakson jutun kun pitäisi rengastaa ne kolme kurssia ???opettaja sanoi jotain 3 tunnista .mutta jos voit edes hiukan neuvoa niin kiitos jo etukäteen sinulle.Hienoa kun tytönkin voi opiskella.!!!

• lukion suorittanut
        Liisa kirjoitti:

Minkään lyhyen pätkätyön takia ei käsittääkseni kannata kurssia lopettaa, vaikka työt menisivätkin sen kanssa päällekäin. Eihän aikuislukiossa ole läsnäolopakkoa. Yksi opiskelukaverini suoritti kaksi kurssia, joiden tunnit menivät kokonaan päällekäin. Hän kävi kummankin tunneilla vuorotellen, ja pyysi toisilta muistiinpanoja.

Yksi tyttö otti tuon vapaaehtoisen läsnäolon vähän liian tosissaan, eikä käynyt ollenkaan tunneilla, ja kun ei kurssi mennyt läpi, lähetti opettajalle moitekirjeen siitä, kuinka huonoa opetusta hän on tuolla kurssilla saanut.

• Tuulia
        Liisa kirjoitti:

Työvoimatoimistot ilmeisesti soveltavat asetustekstiä miten soveltavat.

Työttömyyskorvauksen perusteena on tietysti se, että hakee oikeasti työtä ja on työmarkkinoiden käytettävissä. Eli aikuislukion kurssi pitää keskeyttää tai olla osallistumatta tunneille, jos töitä saa.

Mutta tuo aikarajojen asettaminen työttömän opiskelulle ei perustu mihinkään. Asetuksessa sanotaan, että opiskelua ei katsota päätoimiseksi, jos lukion opetussuunnitelman mukainen kurssimäärä on vähemmän kuin 75. (Eli aikuislukion kurssimäärähän on 44 - 48).

Opiskella siis saa työttömyyspäivinä mihin aikaan vain.

• AaPee

"Oliko rankkaa?"

Ei ollut! Ihmiset ovat tietysti erilaisia, mutta silti minua on joskus ihmetyttänyt tuo tauoton rankkaa, rankkaa , rankkaa toitotus. Itse käyn vuorotyössä ja aikuislukiossa, eikä minulla ole mitenkään erityisen rankkaa ollut. Taitaa olla tuossakin jutussa, kun lähes kaikki valittavat aikuislukion rankkuutta, vähän sellaista itsetehostuksen makua.

No tietysti jos sattuu olemaan vaikka neljän lapsen yksinhuoltaja, yrittäjä ja koululle on parisataa kilometriä, niin se kuulostaa jo rankalta.

• Luottakaa itseenne

Itse opiskelen iltalukiossa, aika loppusuoralla jo.
      Päivälukiossakin olin aikoinaan, mutta "muut intressit" häiritsivät opiskeluja silloin =D... Iltalukiossa opiskelutahti on nopea ja kotona joutuu tekemään paljon työtä, Mutta samalla opiskelu on joustavaa ja oppilaskeskeistä. Kurssit ovat päivälukiota lyhyempiä, mikä johtuu vain siitä että turha lässytys on jätetty pois, ja tunnilla puhutaan vain täyttä asiaa.

• Nykyään opiskelija edelleen

Kirjoitin yli kolmikymppisenä, pari vuotta sitten etälukiosta, sama oppimäärä sielläkin kuin aikuislukiossa, tässä vain on tunteja vieläkin vähemmän. Mulla oli koulua 1 - 3 iltaan viikossa riippuen siitä kuinka paljon halusin kahlata kursseja kerralla. Luin opinnot läpi 2,5 vuodessa.

Vuorotyö, kolme lasta, luottamustoimia ja silti yo-paperit tulivat. Oli se välillä rankkaakin, mutta toisaalta tuntui siltä, että numerot tulivat yllättävän helposti. Aikuinen osaa jo löytää tärkeimmät asiat lukemastaan eikä keskity epäolennaisuuksiin.

Olen ajatellut, että luultavasti sain näistä yleissivistävistä opinnoista irti paljon enemmän kuin mitä olisin saanut silloin nuorena.

Nyt opiskelen edelleen, insinööri(AMK) pitäisi muutaman vuoden kuluttua tulla. Hyvät ja riittävät eväät aikuislukiosta tuli näitäkin opintoja varten!

Ei siis muuta kuin tsemppiä kaikille aikuisille ja nuoremmillekin aikuis/etälukioissa opiskeleville! Lähtekää rohkeasti opiskelemaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe