Onko kotipalvaus loppunut,

kokonaan ?

Nyt olisi aikaa ja kokeilunhalua, mutta taitoa puuttuu, ja tekijät ovat poistuneet keskuudetamme, eikä vanhaa saunaakaan enää ole. Voisiko tuollaisen "uunin" rakentaa lastulevystä ja kuumentaa vaikka pohottimella, lastut kattilaan ja sitä rataa, olenko ainoa joka pähkäilee näiden nostalgioden kansa.

19

1492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin se on

      Itseasiassa voi rakentaa tommosen uunin vaikka vanhasta sähköhellasta, leppälastut alapellille, lämpö alhaalta niin ne savustuu ja kun aika ja lämpö on oikea, niin tuote on valmis, joissakin uuneissa taitaa olla mittarikin, tai sitten pistä siihen semonen kinkkumittari niin näet sen palavin sisälämpötilan.

      Sianlihalla se lämpötila on aika tärkeä, salmonellan ja mahdollisten loisten takia.

      Tommosessa sähkähellassa on vielä sekin hyvä puoli, että luukussa on lasi-ikkuna, jolloin voit katella sinne sisälle ja seurata tilannetta.

      • Siinä se,

        jättikiitos, käytöstä poistettu hellakin löytyy, epäilen että meillä syödään itse palvattua kinkkua tänä jouluna..


    • Vastaus..

      on loppunut..

      • vanaha jäärä

        Noo ei ihan kaikkialla, täällä sitä vielä jatketaan.


    • Rakenna itse 1/1 m.

      En halua maalata piruja seinälle, mutta rakenna palvisaunasi riittävän
      kauas muista rakennuksista, noilla on paha tapa palaa.
      Rasvan tippuminen lihoista kiukaalle on syytä estää, aiheuttamasta
      huonoa makua.
      1 x 1 on melko pieni, samoilla kustannuksin teet siitä isomman.
      Saattaa olla, kun rupeat onnistuun noissa lihajutuissa, niin touhuillesi on kysyntää.
      Tämä on kuin potan osto, että tarpeen mukaiset mitat pitäis määrittää.

    • kotipalvia

      Ei se ole kokonaan loppunut meillä isäntä teki itse hirrestä pikku palvaamon ja kyllä on syöty makoisia kinkkuja ja muitakin lihoja.

    • Joulu,

      lähestyy, vinkkejä kaivataan !

      • kokaseppa

        Kokeile semmosta savustuspussia, niitä saa Citymarketista.


    • Ammattimaisia,

      kotipalvaamoita löytyy ympäri maata, siitä vaan nettikyselyitä..

    • Kotipalvausta,

      on myös itse paistaminen..

    • Palvausohje,

      mittari kinkkuun ja uuniin 80 astetta, kun mittari näyttää 75 astetta kinkku valmis..

      • Joka keitetyn ....

        Ei tuo ole palvaus- vaan paisto-ohje. Palvauksessa on tarkoitus saada savun maku lihaan,, sitä tuskin kotiuunista saa aikaan. Savustuspussi taas on niin olemattoman kokoinen, ettei siinä tule kuin maistiaiset valmiiksi.


      • Savu on
        Joka keitetyn .... kirjoitti:

        Ei tuo ole palvaus- vaan paisto-ohje. Palvauksessa on tarkoitus saada savun maku lihaan,, sitä tuskin kotiuunista saa aikaan. Savustuspussi taas on niin olemattoman kokoinen, ettei siinä tule kuin maistiaiset valmiiksi.

        mauste, palvauksen ideana on hitaasti kypsyminen, usein päiväkausia, savu oli vain palvauksen sivutuote kun palvattiin savusaunoissa..


      • Voiko käydä niin
        Savu on kirjoitti:

        mauste, palvauksen ideana on hitaasti kypsyminen, usein päiväkausia, savu oli vain palvauksen sivutuote kun palvattiin savusaunoissa..

        Nykyisen ylihygienisyyden aikana tulee mieleen, että mikä on riittävä lämpötila, että liha kuitenkin kypsyy, eikä lähde pelkästään pilaantumaan päiväkausia lämpimässä ollessaan?


      • Liha on
        Voiko käydä niin kirjoitti:

        Nykyisen ylihygienisyyden aikana tulee mieleen, että mikä on riittävä lämpötila, että liha kuitenkin kypsyy, eikä lähde pelkästään pilaantumaan päiväkausia lämpimässä ollessaan?

        kypsää kun sen lämpötilä on 75 astetta, ylimenevä lämpö vain kuivattaa lihaa..


      • Unohtunna,
        Liha on kirjoitti:

        kypsää kun sen lämpötilä on 75 astetta, ylimenevä lämpö vain kuivattaa lihaa..

        mainita että liha on steriiliä itsestään ja ei sitä lihaa lämpimään saunaan viety vaan kuumaan, sitkeimmätkin bakteerit kuolevan n 60 asteen lämpötilassa..


    • Anonyymi

      Minua kiinnostaa myös aihe mutta en ole löytänyt ohjeita.
      Itse rakentaisin vanerista kopin ja käyttäisin savustinta sen sisällä.
      kunhan jostakin saisi ohjeet ajasta suolauksesta ja mitä muuta pitäisi tietää

    • Anonyymi

      Asia kiinnostaa myös minua mutta mistä ohjeet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe