Apua aloittelijalle!

apuaCxS

Asia olisi semmoinen , että saan nikon D5100 ja siihen sen kittiobjektiivin 18-105mm. Mitä lisävarusteita tarviin kameraan? Ja mistä sais vastavalosuojan kyseiseen objektiiviin? Kiitos!

5

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskoakseni siihen objektiiviin kuuluu vastavalosuoja lähtökohtaisesti eli vakiovarusteena.

      Tarvitset alkuun esim. laukun/repun jossa välineet kulkevat. Itse pidän repusta jos olen pidemmällä matkalla sen kantamisen helppouden vuoksi. Laukusta taas saa kameran nopeammin esiin.

      Saatat tarvita jalustan, kolmijalka eli tripod jonka avulla on helppoa ottaa pitkiä kuvia hämärässä ja tulevaisuudessa vaikka makroja kun saat siihen sopivan linssin. Itse käytän kolmijalkaa enemmän yksijalkaa eli monopodia mutta olenkin vanha kompura. Se kuitenkin monessa tilanteessa on avuksi ja kevyempi kuljettaa kuin tukeva tripodi. Varsinkin jos innostut videoimaan niin monopod on hyvä kuvan rauhoittaja, villisti hyppivää kuvaa kun on hankalaa katsoa.

      Saatat tarvita ulkoista salamaa sisätiloissa tehtyihin kuvauksiin. D5100 on kuitenkin hyvä runko ja selviät optiikan VR:llä ja rungon ISOarvolla ISO1600 varsin pitkälle ilmankin salamaa. Onhan tuossa rungossa isompiakin ISO arvoja mutta itse en käytä koska kohina kasvaa liikaa. Kokeile kuitenkin jos tähtäät esim. nettikuviin, niihin kun saattaa riittää kohinaisempikin kuva.

      Vara-akun ostaisin ensimmäiseksi jotta siitä ei ole kiusaa kun kamera ilmoittaa akun tyhjentyneen. Muutaman sata kuvaa saat tosin yhdellä latauksella.

      Varakortteja kannattaa ostaa mukaan, älä osta liian suuria kortteja itse pidän 8G korteista joille menee muutama sata kuvaa.

      Käytännössä tuo kittioptiikkasi on varsin käyttökelpoinen polttovälialueeltaan, pääset kuvaamaan kotona ja vieraissa kuvanlaadun ollessa perin tyydyttävä. Kun saat kameran niin harjoittele, kokeile ja lue hieman mukana tulevaa ohjekirjaa. Opit ainoastaan kokeilemalla erilaisissa olosuhteissa. Kun jälkeenpäin katsot otoksiasi ruudusta niin näet miten olisi pitänyt ehkä toimia.

      Saat varmuudella muitakin "hyviä" neuvoja ja itse ratkaiset mitä sinä arvostat.

    • apuaCxS

      Okei , kiitos!:) Mistähän kaupasta kameralaukkun/ kolmijalan saisi halvimmalla? Ja pitäs olla mahdollisimman käytännöllisiä , ja suht laadukkaita tamineita ( kun ilmeisesti kamerakin on )`?

      • Netanttilasta plop plop. Plussapisteitä. Osta kunnon kamerareppu saman tein, jotta voit rahdata läppäriäkin mukana. Lowepro tai Kata esimerkiksi.


      • Käytän yleensä liikkeitä joissa saa hiplata ennen ostoa tai ainakin käyn hiplaamassa ennen verkko-ostosta. Noita saa marketeistakin mutta itse olen pääasiassa viime aikoina käyttänyt paljon hinnoistaan haukuttua Rajalaa. Nettihinnathan on kiveen hakattuja eikä niistä voi tinkiä mutta hyvä kaupankäyjä saa hyvä hyvää Rajalasta helposti ja jos on ongelmia niin helpoitenhan se hoituu tiskillä jos sattuu asumaan kohtuu etäisyydellä.

        "Orvaskeden" reppu ja laukkumerkit ovat kohdallaan, itse olen Lowepron käyttäjä mutta hyviä ne ovat yleensä kaikki tunnetut merkit. Käy katsomassa ja mieti mitä haluat siihen laukkuusi/reppuusi pakata. Hinnat vaihtelevat jostain 50€ alkaen satoihin euroihin mieltymyksesi ja lompakkosi paksuuden funktiona. Kolmijalkaa voit katsella siinä ohessa. Ota tarpeeksi tukeva, vaikka nyt jää kameran massa noin 1.5kg tai vähän allekin niin varustuksen massalla tuppaa olemaan kasvava suunta joten joku 5kg luokka lienee alkuun kohdallaan.

        En tiedä, ehkä et sinäkään vielä, mitä alat kuvaamaan mutta itse haluan tuon jalan menevän spagadiin eli pääsen kuvaamaan halutessani lähes maanrajasta.


    • kameraan?

      Ihan alkajaisiksi et tarvinne muuta kuin muistikortin.
      Vastavalosuojia löytyy mm jokaisesta alan nettikaupasta. Suosin kumisista, ne suojaa aloittelijan objektiivia myös kolhuilta.

      Seuraavaksi kannattanee hankkia jalusta ja salamalaite. Edullisia löytyy mm. tuolta:
      Jalusta
      http://www.digitaltoyshop.co.uk/Tripod_Vanguard_Alta_ _263AGH_t2405_6646
      Salamalaite
      http://www.digitaltoyshop.co.uk/Accessories_Flashes_t1782

      Sitten kun vähän kokemusta kertyy osaat valita tarvitsemasi objektiivit yms.
      http://www.digitaltoyshop.co.uk/Accessories_SLR_Cameras_t1001

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe