Onko normaalia

hävikkiä.

Saako oljykattilasta haihtua viikossa noin 0,6 bar vettä. Kyseiseen lämmityskattilaan täytyy lisätä viikoittain lisäävettä tuon 0,6bar. Normaali määrä on 1,5 bar .

24

1563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • baariman

ala asteen fysiikan tunnilla ope opetti notta bar on paineen yksikkö ja vettä voidaan mitata joko tilavuutena tahi massana, 1l on on 1kg ope ei opettanu että kuinka monta litraa tahi kiloa on 0.6 bar vettä varmaankin on jotain uutta fysikkaa sitten tuo näin 2010 luvulla?

• ope6

Ala-asteen ope opetti myös kirjoittamaan. Ei kaikkia.

• tiatuula

En tiedä varmaksi, mutta kuvittelisin asian näin. jos vettä on 10l ja halutaan 1bar paine, niin vettä on lisättävä 10l. Eli 0.6 bar olisi "luulen" 6l tässä esimerkissä

• Sunnish
        tiatuula kirjoitti:

En tiedä varmaksi, mutta kuvittelisin asian näin. jos vettä on 10l ja halutaan 1bar paine, niin vettä on lisättävä 10l. Eli 0.6 bar olisi "luulen" 6l tässä esimerkissä

Kaasuissa se menee noin. Mutta vedessä?

• sama juttu
        Sunnish kirjoitti:

Kaasuissa se menee noin. Mutta vedessä?

Kaasullahan se paine säädetään vesikierrossakin, kaasu on paisuntasäiliössä kalvon takana.

• öjFAFV

Kyllä paineen pitäis pysyä aikalailla samassa, kylmässä vedessä voi olla painetta vähempi. Mutta öljylämmityksessä vesi on kai vakiolämpöistä kokoajan. Eikä tuo 1,5 ole mikään normaalimäärä, tuolla 0,6 pärjää omakotitalossa. Mulla vaihtelee 0,3-0,7 veden lämpötilan mukaan, puulämmitys mulla. Vettä olen lisännyt viimeksi vuosi sitten kun joitain pattereita käytetty irti remontin takia. Vuotaa johonkin, Anna olla tuossa 0,6 hetken. Laskeeko siitä vielä alaspäin. Paisuntasäiliö varmaan mennyt, onko ilmaa linjoissa.

• truyetur

Ei sen paineen noin paljoa kuulu laskea. Mutta aloitetaan siitä että 1.5bar on liikaa. Jos kylmän kattilan paine on 1.5bar niin lämmettyään paine aina nousee. Varoventtiili on yleensä 1.5bar, joten kun kattila lämpenee niin varoventtiilistä tulee vettä pihalle. Jäähdyttyään paine siis taas laskee, koska ylimääräinen vesi on tullut jo pois. Tosin noin iso pudotus ei taida selittyä pelkästään tuolla.
      Onko paisuntasäiliö ehjä? Entäs vuotaako varoventtiilit?
      Mutta kuten joku sanoikin niin anna olla tuossa 0.6barissa ja katso että tippuuko lisää.

• hävikkiä.

Kyseisessä kattilassa on sellainen paineasteikko mittari jossa on 1 nen. Sitten on 10 pykälää niinkun kellin esteikossa ja sitten on 2 nen. Taas 10 pykälää ja kolmonen.
      Asentaja on aikoinaan laittanut paineeksi 1,5bar. Eli puolitoista kiloa. Paisunta astia on ehjä. Mistään ei tule ylimääräistä vettä ulos. Mutta jos vettä laskee kattilaan yli tuon 1,5 bar niin heti se tulee pois ylivuotoputkesta. Talo on normaali ok. talo.
      Voisikohan tuota painetta hieman laskea. Pesuhuoneen sementtiin valetut kupariputket varmaan tykkäisivät alemmastakin paineesta.Esim 1,bar.

• Paisuntasäiliö?

Paljonko siinä paisuntasäiliössä on painetta? Ja onko paisuntasäiliön ja kattilan välisessä putkessa automaattista ilmanpoistajaa?

Itsellä oli se tilanne, että kattilassa oli about 1 bar painetta, ja paisuntasäiliössä lähes saman verran. Aina kun vesi kattilassa jäähtyi (ja tilavuus pieneni) niin ilmanpoistaja paisuntasäiliön kupeessa laski paineet pihalle kun paisuntasäiliön esipaine työnsi vedet kohti kattilaa. Tuo tapahtui etenkin syksyllä ja keväällä kun kattilaveden lämpötila vaihtelee. Kesällä ja talvella se on tasaisempaa ja ongelmaa ei niinkään ollut.

Tuosta selvisin sillä, että laskin paisuntasäiliön esipaineen 0,5 bariin.

• rwaGAE

Kukaan asentaja ei laita tuollaista painetta järjestelmään. Omakotitalossa riittää 0,5 bar. Paisuntasäiliössä esipaine on se 1,5bar mutta se yleensä pudotetaan 0,5 omakotitaloissa. Ja pesuhuoneessa tuskin on lattiassa kupariputkia, voi voi näitä uusavuttomia..

• cccc

Minulla on aivan sama homma jota olen ihmetellyt. Lähes päivittäin saa lisäillä vettä kattilaan kun paineet tippuu 1.5:stä alle 1:en. Tuo nimimerkin "paisuntasäiliön?! idea saattaisi olla ratkaisu. Minulla nimittäin ainakin on tuo automaattinen ilmantasaaja kattilan ja paisuntasäiliön välillä.
        Eli täytyypä laskea sitä paisuntasäiliön painetta sitten.

• Ompa kuiteski
        rwaGAE kirjoitti:

Kukaan asentaja ei laita tuollaista painetta järjestelmään. Omakotitalossa riittää 0,5 bar. Paisuntasäiliössä esipaine on se 1,5bar mutta se yleensä pudotetaan 0,5 omakotitaloissa. Ja pesuhuoneessa tuskin on lattiassa kupariputkia, voi voi näitä uusavuttomia..

Tä???
        Kyllä meillä ainakin on kuparit pesuhuoneen lattiassa lämmittämässä.

• hävikkiä.

Paisuntasäiliön painetta en tiedä kun ei ole mittaria enkä ole alan miehiä.
      Mitään ilman poistajaa ei kattilassa ole. Täytynee laskea kattilan painetta. Ainakin siihen 1..bariin. Täytynee senjälkeen sulkea pesuhuoneen lattia lämmitys pois päältä ja verrata sitten kattilan paineita.

• tavanomaista...

Veikkaampa vuotoa verkostossa joten tiedossa vesivahinkoremontti tai hometalo....

• :) .

Tarkistuta se paisunta nyt ensin kuitenkin.

• sunair500

Lämminvesivaraajissa on monesti MAX paine 1,5-2 bar.

• 234rtyhj

Mitähän tuokin tarkoittaa?

• sunair500
        234rtyhj kirjoitti:

Mitähän tuokin tarkoittaa?

Tyyppikivessä on ilmoitettu MAX paine, kyseisella paineastialle. Joka vesivaraajissa on luokkaa1,5-2 bar tyyppikiven mukaan.

• ghsxhxz

Uskokaa tollot nyt että teillä on siellä järjestelmässä kolminkertainen paine. Et pidä auton renkaassakaa 8 bar painetta... kyllä ihmiset on nykyaikana tyhmiä.

• hävikkiä.

Selvisihän se viimeinkin. Paisuntasäiliö oli lähes täynnä vettä. Sitä ilmatilaa ei juurikaan ollut. Jouduimme laskemaan kattilasta vettä pois (siis pelkkä öljykattila)
      noin 10 litraa. Sen jälkeen paineistimme paisuntasäiliötä oikeisiin arvoihin. Sen lisäksi laskimme kattilan paine 1 kiloon. (1,5bar aukiee varoventtiili).
      Täytyypäs seurailla tilannetta. Täytyy informoida myöhemmin -viikon-parin päästä.
      Ammattimies hoitia asian tuota pikaa.

• hyvä kun selvisi

Sopii taudinkuvaan.

• Niin se menee

Ammattimies on ammattimies :)

• ei pidä kadota

Ei ole normaalia, en minä ainakaan joka vuosikaan joudu lisäämään vettä kiertoon.

• ajattelija1

baari on paineen yksikkö, se ei kerro järjestelmän vesimäärästä yhtään mitään. miksi muuten lisäät sinne vettä, et kai painemittarin näyttämän mukaan..........
      jos ymmärsin oikein niin lämmitysjärjestelmään on viikottain lisättävä vettä, tilanne on aika paha jos vettä häviää jonnekin noin rajusti. mieleeni tulee yksi syy. tee ensi tilassa painekoe, jolloin selviää onko jossain putkessa vuoto. tämän tutkimuksen jälkeen...... siis jos järjestelmä on tiivis tutkitaan muut asiat..

tsemppiä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe