Pro-ana - saitit

Tyrmistynyt

Heips kaikki enemmän tai vähemmän syömishäiriöiset! Mitä mieltä olette näistä uusista, internetissä kukoistavista pro - anorexia ja pro - syömishäiriöt - saiteista. Olen vasta äskettäin havahtunut kys. ilmiöön ja olen järkyttynyt.

Nämähän ovat niitä sivuja, joissa kaikki "wannabeanorexic"- teinit kokoontuvat jakamaan vinkkejä laihdutuksesta, liikunnasta ja siitä, miten kätkeä syömishäiriönsä. Hädin tuskin kymmenvuotisesta anorexia-helvetistä toipuneena voin sanoa, että anorexia EI TODELLAKAAN OLE elämäntapa tai mukava dietti.

Tietysti tiedän, että syömishäiriöt ovat helvetin yksinäisiä keskitysleirejä, ja moni kaipaa seuraa ja tukea. Mutta nämä saitit antavatkin nuorelle (?) kuvan, että anoreksia on tietoinen valinta, ja pakkomielteet ovat luonnollisia.

Jo saittien nimet ovat oksettavia, esim. "The Thin Page," "Starving for Perfection" ja "Ana by Choice". Samoin sloganit: "Mikään ruoka ei voi maistua niin hyvältä kuin laihuus tuntuu".

Niin, mitä mieltä olette tälläisestä "muodista"? Ai niin, laitoin jutun bulimia palstalle, koska täällä on ehkä vähemmän apua tarvitsevia anorektikoita, jotka eivät välttämättä ole huomanneet näitä saitteja. (=Toiveajattelua?)

12

5409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en ymmärrä

      Syömishäiriöt ovat psyykkisistä syistä johtuvia ilmiöitä, ja bulimiaan/anoreksiaan sairastuneen ajattelu voi olla käsittämättömän kieroutunutta. Bulimikkotuttavani käytös muuttuu vuosi vuodelta oudommaksi. Häntä ei voi auttaa, koska hän tuntee olevansa terveyden perikuva. Hänen mielestään jokaisen pitäisi elää yhtä "terveesti" kuin hän! Enää en edes halua tietää hänen oudoimmista jutuistaan. Voin vain säälitellä hukkaan valunutta elämää ja ihmetellä, millaiset käsittelemättömät traumat ovat johtaneet hänet rääkkämään ruumistaan.

    • liselle

      en tiennyt noista sivuista enkä mene edes kirveelläkään katsomaan! en todellakaan kaipaa jotain uutta hyvää keinoa laihduttaa vaikka siltä tuntuukin. en halua enkä suostu.
      yksi sairaus kerralaan!

    • laalaa

      Tunnustan hengailleeni melko aktiivisesti ko. sivustoilla... Enkä koe, että se olisi vaikuttanut omaan syömishäiriööni millään lailla. Ei mua triggeroi se, että joku 12vee teini-idiootti kertoo syövänsä omenan päivässä, tai painavansa xx kiloa vähemmän kuin mä. So be it, then. Tykkään käydä siellä, koska keskustelua ei rajoiteta ja sana on vapaa.

      Musta positiivista noissa pro-saiteissa onkin juuri se, että siellä ei ole vastaavaa jeesustelukulttuuria kuin näillä "parantumishenkisillä" foorumeilla, joilla puhuminen esim. painoista, kaloreista, päivän menuista yms. on totaalisen kielletty, ja sallittua on vain tietty "terve ihminen syö myös huonoja hiilareita, terve ihminen ei harrasta ylimääräistä liikuntaa"-tyyppinen ajattelu, jota porukka hokee toisilleen mantran tavoin (ja kuinka moni todella toteuttaa omia neuvojaan?).
      Sh-tuen sivusto etenkin on oikea tekopyhyyden linnake.

      • pai

        kyllä kieltämättä päästä lukemaan noita juttuja. En kuitenkaan löydä kyseisiä sivuja...


      • butterfly8

        niimpä, itsekin pyörin niillä sivustoilla välilllä, tosin enkuksi. millä sivulla olet itse käynyt suomenkielisiiin en ole törmännyt


    • vilma

      Täällä enää vähemmän syömishäiriöinen, joka aikoinaan löysi kyseiset sivut (ja niitä riittää!!!) ja jäi kiinni. Ohjeet kopioin kiltisti omalle koneelleni ja otin parhaimmista vinkeitä ideoita. Sivut yllytti ainakin mua enemmän kaikkeen paskaan. Luin aktiivisesti jonkin aikaa niitä sivuja, mutta sitten jouduin kyseisten sivujen kautta proanoja ja promioja vastustaville sivuille. Siellä oli syömishäiriöön kuolleiden nuorten tarinoita ja täytyy sanoo, et se herätti jonkin verran.

      Täälläkin kyseltiin noiden sivujen osotteita ja toivon itse, etten olis niistä koskaa kuullutkaan...niissä tosiaan painotetaan kutenkin sitä, että anoreksia ja bulimia voivat olla ns. hyvä elämäntapa. Niin, ehkä joillekin, mutta siinä vaiheessa kun nuori tyttä laittaa kuvia solisluistaan ja lonkkaluistaan ja kertoo kuinka onnellinen on kun ne törröttävät, alkaa pelottaa.

    • anah

      :( kävin ennen pro ana sivuilla päivittäin...kuvia täydellisistä ihmisistä, vinkkejä jne jne...se motivoi niin hyvin. totta kai niiden olemassa olo on väärää mutta joka sivulla aina muistutetaan vaaroista...suurin osa ei tietnkään ota asiaa kuuleviin korviinsa mutta silt...

      • tyrmistynyt

        Itse olen kyllä sitä mieltä, että ilmoittamalla tarkasti heti etusivulla kyseessä olevan hengenvaarallisen sairauden, nämä sivustojen ylläpitäjät kiertävät mahdolliset syytökset sairaiden yllyttämisestä/ oman vastuunsa. Mutta mitäpä luulette, että anorexiaan sairastunut/ sairastumassa oleva nuori (?) ajattelee asiasta? Harva kyllä käntyy takaisin, epäilen! Sehän on suorastaan yllyke, sillä tietenkin hän haluaa tietää, miten laihtua lisää, miten laihoja ne muut ovat, miten ne ovat laihtuneet, jne.

        Sitten olen pohtinut, millaisia nämä sivujen ylläpitäjät ovat. Ovatko he itsekin niin sairaita, etteivät näe toimintansa kaksinaismoralismia? Ainakin yhdellä sivulla oli viimeinen päivitys tähän tyyliin: "Olen vihdoinkin päättänyt parantua, voi olla, etten palaa tänne enää koskaan." Noh, jätti kuitenkin sivuston muille anoille "avuksi".

        Joku kysyi täällä niitä osoitteita (en tiedä, ovatko nuo nimellä mainitsemani sivut voimassa, en ole nyt käynyt katsomassa), mutta valitettavasti en halua kertoa tarkkoja osoitteita. En yksinkertaisesti halua ottaa vastuuta siitä, miten kys. saitit vaikuttavat teihin, olittepa sitten syömishäiriöisiä tai ette. Sellaista olen lukenut, että Yahoo heitti kaikki kys. keskusteluryhmät pois sivuiltaan, koska sehän olisi täysin moraalitonta... Olen pahoillani, kenties vaikutan tekopyhältä, mutta en yksinkertaisesti halua syöstä ketään siihen helvettiin...


      • casbvrwbw
        tyrmistynyt kirjoitti:

        Itse olen kyllä sitä mieltä, että ilmoittamalla tarkasti heti etusivulla kyseessä olevan hengenvaarallisen sairauden, nämä sivustojen ylläpitäjät kiertävät mahdolliset syytökset sairaiden yllyttämisestä/ oman vastuunsa. Mutta mitäpä luulette, että anorexiaan sairastunut/ sairastumassa oleva nuori (?) ajattelee asiasta? Harva kyllä käntyy takaisin, epäilen! Sehän on suorastaan yllyke, sillä tietenkin hän haluaa tietää, miten laihtua lisää, miten laihoja ne muut ovat, miten ne ovat laihtuneet, jne.

        Sitten olen pohtinut, millaisia nämä sivujen ylläpitäjät ovat. Ovatko he itsekin niin sairaita, etteivät näe toimintansa kaksinaismoralismia? Ainakin yhdellä sivulla oli viimeinen päivitys tähän tyyliin: "Olen vihdoinkin päättänyt parantua, voi olla, etten palaa tänne enää koskaan." Noh, jätti kuitenkin sivuston muille anoille "avuksi".

        Joku kysyi täällä niitä osoitteita (en tiedä, ovatko nuo nimellä mainitsemani sivut voimassa, en ole nyt käynyt katsomassa), mutta valitettavasti en halua kertoa tarkkoja osoitteita. En yksinkertaisesti halua ottaa vastuuta siitä, miten kys. saitit vaikuttavat teihin, olittepa sitten syömishäiriöisiä tai ette. Sellaista olen lukenut, että Yahoo heitti kaikki kys. keskusteluryhmät pois sivuiltaan, koska sehän olisi täysin moraalitonta... Olen pahoillani, kenties vaikutan tekopyhältä, mutta en yksinkertaisesti halua syöstä ketään siihen helvettiin...

        MISTÄ OLETTE REPÄISSEET TUON NAURETTAVAN LAPSELLISEN "WANNABEANOREXIC" homman! Siis oikeasti, eikö nuori voi sairastaa anoreksiaa? Itse olen nuori 14-vuotias anorektikko ja joudun osastolle - olenko minä wannabeanorexic ikäni takia? Voi huoh, kun te AIKUISET IHMISET olette säälittäviä ja lapsellisia. Heti kun tulette aikuisiksi ja valitatte anoreksiaanne - ihankuin ite ette olisi nuorena kärsineet. Muistelkaapa millaista oli olla nuori, kun anoreksia alkoi? Eli itekkin olette olleet nuoria - kärsineet anoreksiasta yhtä paljon kuin nytkin kärsitte. Eipä ikä kerros airaudesta -.-


      • dfasfsdaf
        casbvrwbw kirjoitti:

        MISTÄ OLETTE REPÄISSEET TUON NAURETTAVAN LAPSELLISEN "WANNABEANOREXIC" homman! Siis oikeasti, eikö nuori voi sairastaa anoreksiaa? Itse olen nuori 14-vuotias anorektikko ja joudun osastolle - olenko minä wannabeanorexic ikäni takia? Voi huoh, kun te AIKUISET IHMISET olette säälittäviä ja lapsellisia. Heti kun tulette aikuisiksi ja valitatte anoreksiaanne - ihankuin ite ette olisi nuorena kärsineet. Muistelkaapa millaista oli olla nuori, kun anoreksia alkoi? Eli itekkin olette olleet nuoria - kärsineet anoreksiasta yhtä paljon kuin nytkin kärsitte. Eipä ikä kerros airaudesta -.-

        Ole sinä vittu hiljaa. Oot tyhmä teini joka haluaa huomiota ja olla laiha ja näyttää "hyvältä", no et vitussa näytä hyvältä jos sua voi verrata luurankoon, hyi helvetti.


      • ...
        dfasfsdaf kirjoitti:

        Ole sinä vittu hiljaa. Oot tyhmä teini joka haluaa huomiota ja olla laiha ja näyttää "hyvältä", no et vitussa näytä hyvältä jos sua voi verrata luurankoon, hyi helvetti.

        Ja ongelmasi oli? Mitä ihmettä!? Onko teillä vanhemilla jotain ongelmia!? Paras ystäväni kuoli 13v. Anorexiaan... Oliko hän mielestänne ns. Waanabeana?!!! Kysyn vain!


      • bulimikko
        ... kirjoitti:

        Ja ongelmasi oli? Mitä ihmettä!? Onko teillä vanhemilla jotain ongelmia!? Paras ystäväni kuoli 13v. Anorexiaan... Oliko hän mielestänne ns. Waanabeana?!!! Kysyn vain!

        rauhoituppa. Tässä ei ketään syytetä wnb anorektikoksi iän takia, vaan käytöksen.
        Totta helvetissä on nuoria anorektikkoja ja bulimikkoja, sitä ei kukaan kiellä. Mutta herranjestas nämä 8-12 vuotiaat jotka kehuskelevat olevansa anorektikkoja, huom, KEHUSKELEVAT, ja pitävät sivuja siitä kuinka olla pro-ana ja jotka sanovat etteivät edes halua parantua koska tämä syömishäiriöisen elämä on niin vitun fiiniä. SE TÄSSÄ ON WANNABEETA, sillä tästä sairaudesta kärsitään, sitä ei harrasteta. Eikä sillä jumalauta kehuskella että jeejee laihduin kuustoist kiloo päiväs wuhu mut oon vielki läski, kyynel.
        Sen takia näitä nuorempia wnb anorektikkoja löytää useemmin, koska he vaan käyttäytyy niin äärimmäisen typerästi.
        HALUAN SYÖMISHÄIRIÖN KOSKA HALUN OLLA LAIHA, MISTÄ SAA OSTETTUA SENLLAISEN????


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      106
      1982
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1460
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      99
      1403
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1154
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      479
      1085
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      49
      961
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      882
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      846
    Aihe