Melatoniini

Abitus

Heissan! Olen opiskelija ja kärsin unettomuudesta, tarkemmin sanottuna en saa unta ennen kuin kello näyttää kaksi yöllä tai vielä myöhempää. Kaikenmoisia niksejä ja kikkoja olen terkkarin & koululääkärin avustuksella kokeillut.

Nyt sitten olen torstaina 22.11 aloittanut melatoniinin (Melatonin 3 mg) käytön. Te, jotka kyseistä ainetta myös käytätte, koska tämä on alkanut (jos on alkanut) tehoamaan? Olen lukenut, että toisilla melatoniini auttaa heti ekana yönä, toisilla menee parikin viikkoa. Toisille tästä ei ole apua. Miten asian oikea laita on?

Lisäksi olen saanut vähän erilaisia ohjeita, milloin tuo tabletti pitäisi ottaa. Ensimmäinen apteekkari sanoi 1-2 h ennen nukkumaanmenoa, toinen 0,5-1 h ennen nukkumaan menoa... (Ekalla kerralla melatoniinia hakiessani se oli loppu apteekista...)

Kiitän jo etukäteen vastauksista!

39

7615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vakisyöjä.

      Otat sen joka ilta samaan aikaan eli esim. kello 22.00, jos menet kello 23.00 nukkumaan. Tosin jos on aikainen herätys, niin kello 22.00 nukkumaan olisi viimeistään mentävä.

      Ota D-vitamiinia aamupalalla.

      Syöthän sitä riittävästi eli 50µg/vrk?

      D-vitamiini vaikuttaa tuohon uneen kanssa positiivissti tai sen puute negatiivisesti.

      Älä syö mitään synteettisiä monivitamiineja, joita yleensä syödää.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm


      Melatoniinin vaikutuksen huomaat 1-2 viikon kuluessa.

      Jos saat päänsärkyä, niin annostus on liian iso.

      Eli voit ottaa esi. 6mg illalla, jos 3mg ei auta.

      Mutta enempää ei kannata terveen ottaa, kun se annostus on 1-6mg/ilta

      • Abitus

        Selvä, eli about tuntia ennen ja samaan aikaan suurin piirtein.

        D-vitamiinista en vielä tiedä, otettiin verikokeessa tänään sekin, tulokset saan tietää joskus... Koululääkäri kyllä mainitsi saman asian.

        Kiitoksia ohjeista, toivottavasti tämä unettomuus helppaa! YO-kirjoituksetkin jo lähestyvät, joten tuo olisi tosi tärkeää.


      • Anonyymi

        Mulla melatoniini auttaa saamaan unen päästä kiinni nopeammin kuin normaalisti. Ennen saatoin pyöriä sängyssä tunnin-pari ennen kuin nukahdin, mutta nykyään siihen menee 15-20min - https://tonzes.com/sleepfi.htm


    • zzzzzz....zzz.......

      Olet oikealla tiellä. älä missään tapauksessa ota ns. unilääkkeitä, koska ne tuhoavat elimistön unimekanismin. 1-6mg melatoniinia on ihan jees, 0,5-1h ennen nukkumaanmenoa.
      melatoniinia on nopeavaikutteista ja pitkävaikutteista.

      melatoniinin kaverina voi ottaa hieman teaniinia.

      yksi vinkki; kirkasvalolamppu auttaa heräämään aamulla. ja kun olet "enemmän hereillä päivällä" "illalla nukuttaa paremmin". Kokemuksesta.

      Tällaisesta on hyötyä nukkumisessa;

      http://www.youtube.com/watch?v=bNqERBWaJeM

      • Zantines

        Tavallinen melatoniini kerta-annoksena on lyhytvaikutteista. Puoliintumisaika 35 - 50 minuuttia. Erikseen ovat depot-melatoniinit, jotka Suomessa ovat reseptillä. Pimeässä nukkumapaikassa elimistö tuottaa läpi yön melatoniinia kunnes aamulla valon lisääntyessä eritys loppuu.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin

        Half-life 35 to 50 minutes


    • 100 nmol/l

      Kun saat sen D-vitamiiniarvosi, niin sen pitää olla 100 nmol/l vähintään.

      Hyvä muista, että 100.

      Eri labroissa on eri viitearvit, jotka ei perustu mihinkään.

      • Vielä enemmän

        passkaa viitearvoiksi antaa Itäsuolen yliopisto,. joka kirjoitti muutama viikko sitten pelkkää fuulaa arvoista. Myöhemmin toki ilmoitti virheestään.


    • kokenut oon k

      Melatooni on aika kallista kun siitä ei saa kelakorvausta.Pyydä lääkäriltä resepti yliopiston apteekkiin jossa ne valmistaa sen melatoonin itse ja ei maksa paljon mitään!

    • Abitus

      Eihän tuo maksanu ku jotain parikymmentä senttiä päälle 10 € (reseptillä) (100 kpl).
      Täytyy sanoa, että ihan ok toi on toiminut. Jaksan jo paremmin koulupäivät, eikä kotonakaan väsytä!
      Mainitsin aiemmin D-vitaamiinin: tasot ovat normaalit.

      Kiitän siis kaikkia avusta, nyt ei oo uniongelmia. :)

    • normaali?

      Mikä on normaali D-vitamiinin taso, jonka lääkäri sinulle kertoi?

      Yhdysvaltain endokrinologien yhdistys The Endocrine Society on julkaissut uuden seerumin D-vitamiinin viitearvon 75–150 nmol/l.

      Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana EFSA pitää nyt 25 µg ja 1–10-vuotiaiden 50 µg päivässä. Suomalaiset lastenlääkärit vaativat suosituksen nostamista 100 µg:aan.

    • outo juttu

      Onko luontaistuote- ja apteekin menatoniineissa jotain eroa vaikutuksen kannalta? Olen vuosia käyttänyt Sinistä unta ihan menestyksellisesti. Nyt lääkärissä käydessäni pyysin reseptin yliopiston apteekin melatoniiniin. Halvempaa muutenkin ja ajattelin, että puolikas 3 mg tabletista riittäisi. Kokonaisellakaan en saa unta yhtä hyvin kuin ennen. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta? Onko synteettinen tuote niin erilainen, että siihen pitää elimistön tottua ennekuin vaikutus näkyy?

    • unen jos saidin

      Melatoniini on suurimpia huijauksia mitä lääketieteen alalla on. Söin kyseistä turhaketta puolen vuoden ajan annoksella 6mg iltaisin, ja yöunet olivat jatkuvasti 2-4h mittaisia. Onneksi on nykyisin Tenox ja Diapam lääkkeinä, ne auttavat mitä parhaimmalla tavalla. Turhaan pelottelevat riippuvuuksilla, jos pitää pari välipäivää viikossa. Kyllä krooninen unettomuus on paljon pahempi uhka niin fyysiselle kuin psyykkiselle terveydelle.

      • ...

        Ei melatoniinista ole mtn hyötyä, jos siitä ei ole puutosta. Saattaa olla, että uniongelmasi johtuivat jostain aivan muusta kuin melatoniinin alhaisesta tasosta?


    • 100µg

      Melatoniinia valmistetaan vain ja ainoastaan yhdellä tavalla.

      Eli valmistajalla ei ole väliä.

      Itellä toimii sekä Iherbin että Yliopiston apteekin tuote täysin samalla tavalla.

      Tilata ei saa ulkomailta. Se on laitonta.


      Raudan puute aiheuttaa anemiaa, josta kärsii noin 30% maailman väestöstä. Rautaa ei saa syödä, jos EI ole anemiaa todettu verikokeella.

      Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-125µg / vrk
      Magnesium (sitraattia) 300-400mg/vrk
      Omega-3 rasvahappoja

      D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

      Muut saa todella edukkaasti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

      Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

      D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle tasolle, joka on keskimäärin 120 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

      D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin.
      http://areena.yle.fi/tv/1802812/?start=2m27s

      D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
      http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/01/d-vitamiini-hyotya-koko-terveydelle.html

      • Ihan vaan tiedoksi.

        Kaikilla ei ole d-vitamiinin puutosta. Tason voi mitata.


      • Farmasisti

        "Onko luontaistuote- ja apteekin menatoniineissa jotain eroa vaikutuksen kannalta? "

        "Melatoniinia valmistetaan vain ja ainoastaan yhdellä tavalla.
        Eli valmistajalla ei ole väliä."

        Kyllä on väliä. Apteekista saa reseptillä pitkävaikutteista (depot) meletoniinia, joka tehoaa paremmin, jos univaikeus on sellainen, että nukahtaa hyvin, mutta sitten heräilee pitkin yötä tai aamuyöstä.

        Luontaistuotekaupan tai reseptittä saatava melatoniini auttaa, jos ei nukahda kunnolla (mutta vaikutus lyhytaikaisempi).


      • totuus esiin
        Farmasisti kirjoitti:

        "Onko luontaistuote- ja apteekin menatoniineissa jotain eroa vaikutuksen kannalta? "

        "Melatoniinia valmistetaan vain ja ainoastaan yhdellä tavalla.
        Eli valmistajalla ei ole väliä."

        Kyllä on väliä. Apteekista saa reseptillä pitkävaikutteista (depot) meletoniinia, joka tehoaa paremmin, jos univaikeus on sellainen, että nukahtaa hyvin, mutta sitten heräilee pitkin yötä tai aamuyöstä.

        Luontaistuotekaupan tai reseptittä saatava melatoniini auttaa, jos ei nukahda kunnolla (mutta vaikutus lyhytaikaisempi).

        Circadin on ylihinnoiteltu ja tarkoitettu vanhuksille menetelmällä rahat pois.

        Ulkomailta saa pitkävaikutteista melatoniinia parilla eurolla 100 kappaleen purkki.

        Ja jos ei syö D-vitamiinia vähintään 50µg/vrk, niin puutosta on.


        Ammattilaiset huolissaan suomalaisten D-vitamiinin saannista!
        http://www.orion.fi/Julkaisut-ja-media/Lehdistotiedotteet/Arkisto/2013/Ammattilaiset-huolissaan-suomalaisten-D-vitamiinin-saannista

        Tuossa lasten tutkimuksessa vuonna 2010-2011, 202:sta lapsesta ainoastaan 1:llä oli veren D-vitamiinipitoisuus 80 nmol/l ja kaikilla muilla selvästi alle
        http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

        D-vitamiinin puutos on yleistä suomalaisessa aikuisväestössä – D2D-väestötutkimus 2007
        http://www.laakarilehti.fi/files/lehdisto/SLL42013_miettinen_191212.pdf

        Ainoastaan 15%:lla oli yli 75 nmol/l veren D-vitamiinipitoisuus, mutta alle 100 nmol/l.

        85%:lla oli alle 75 nmol/l.

        Eli kaikilla oli D-vitamiinin puutos eli 100%


        Mutta ei sitä ole pakko syödä, vaikka hinta ei päätä huomaa, kun maksaa kympin vuodessa iHerbistä tilatessa.

        Voi moni tauti jäädä tulematta ja vaikuttaa yli 300 geeniin ja joka soluun sekä aivoihin mm. serotoniinin ja melatoniinin toimintaan positiivisesti.


    • unimaski

      Oletko kokeillut unimaskia silmillä? Se rauhoittaa ainakin minua ja helpottaa nukahtamista koska yhtään valonpilkahdusta ei näy silmiin. Olen huomannut vanhemmiten herkistyneeni valolle. Jos vähääkään on valonkajoa makuuhuoneessa esim. pihan valoista, ei tule uni simmuun. Pelkät pimennysverhotkaan eivät enää riitä.

    • marjuliini 1

      marjuliini1 Minulle lääkäri määräsi melatoniinia univaikeuksiin 3-6mg tuntia ennen nukkumaan menoa. Minulle vakuutettiin että lääke tehoaa varmasti! Pettymys oli suuri, kun uni ei tullut lainkaan. Ja jos tuli, oli hyvin pintapuolista. Koko seuraavan päivän olo oli kurja, ja tokkurainen. Joten ei sopinut ainakaan minulle!

      • Kokemustietoa

        Ilmeisesti tiedekään ei tiedä miksi mutta toimivat melatoniiniannokset vaihtelevat 0,5-15mg välillä.
        Itselläni toimii 2,5-7,5mg välillä.
        Käytän pitkävaikutteista melatoniinia.


    • Pieni pettymys

      Juuri samoin toimi minulla, uni oli unen ja valveen rajamailla oloa. Iltapäivään n. klo 14.00 olo oli tosi tokkurainen. Melatoniini oli 3mg ja lääkärin reseptillä, 100kpl maksoi 18,00€
      Lopetin, mutta aion kokeilla vielä niin että aloitan puolella tabletilla ja lisään sitten annostusta.
      Olen käyttänyt jo useana vuonna unettomuuteen tarvittaessa Imovane 7,5mg josta otan 1/2 tablettia, siitä en aamulla enää tunne mitään.

    • toimii mulla

      Ota lyhytvaikutteista 3mg ja pitkävaikutteista 2mg yhtäaikaa ja odota reilu tunti, tulee raukea olo. lyhytvaikutteinen auttaa nukahtamaan japitkävaikutteinen pysymään unessa. jos väärät annostukset, ei melatoniini toimi, turhaan syöt vaan lyhytvaikutteista melatoniinia, annostuksen pitää olla oikea.

      • Melliska

        Tiedoksi vain, että keho tottuu siihen melatoniinin määrään. Ei tosin ihan niin vahvasti, kuin bentsot koukuttavat.

        Suuri annos aiheuttaa yöheräilyt, 0.1-0.2mg on järkevämpi annostus ja se tehoaa itseasiassa paremmin tutkimustenkin mukaan.


      • :))
        Melliska kirjoitti:

        Tiedoksi vain, että keho tottuu siihen melatoniinin määrään. Ei tosin ihan niin vahvasti, kuin bentsot koukuttavat.

        Suuri annos aiheuttaa yöheräilyt, 0.1-0.2mg on järkevämpi annostus ja se tehoaa itseasiassa paremmin tutkimustenkin mukaan.

        toisilla toimii toinen määrä, toisilla toinen määrä, kertoo paras tutkimus, eli elävä elämä... Oikea määrä on se mikä on oikea määrä itse kukaisellekin. Erikoista on se että se jopa vaihtelee itse kullakin. Josku sei tartte ollenkaan toisinaan taas tarttee. Tuo vaihtelevuus kertoo sen että jossakin vaiheessa se jää kokonaan pois.


      • Melliska
        :)) kirjoitti:

        toisilla toimii toinen määrä, toisilla toinen määrä, kertoo paras tutkimus, eli elävä elämä... Oikea määrä on se mikä on oikea määrä itse kukaisellekin. Erikoista on se että se jopa vaihtelee itse kullakin. Josku sei tartte ollenkaan toisinaan taas tarttee. Tuo vaihtelevuus kertoo sen että jossakin vaiheessa se jää kokonaan pois.

        Totta tuokin, yksilöeroja puoliintumisajoissa varmasti on.
        Kannattaa kuitenkin kokeilla matalaa 0.1mg annosta mikäli ei aiemmin ole saanut apuja. Tuossa kuvassa näkyy miten huikean paljon "vain" 0.5mg on normaaliin kehon määriin verrattuna.
        delayed2sleep.files.wordpress.com/2010/04/melatonin-graph-from-lewy-et-al-w-page-number.jpg


      • ???
        Melliska kirjoitti:

        Totta tuokin, yksilöeroja puoliintumisajoissa varmasti on.
        Kannattaa kuitenkin kokeilla matalaa 0.1mg annosta mikäli ei aiemmin ole saanut apuja. Tuossa kuvassa näkyy miten huikean paljon "vain" 0.5mg on normaaliin kehon määriin verrattuna.
        delayed2sleep.files.wordpress.com/2010/04/melatonin-graph-from-lewy-et-al-w-page-number.jpg

        En tunne ihmiskehon biologiaa, mutta tuo taulukko sotii "todettua käytäntöä" vastaan. En ole kuullut että kukaan lääkäri olisi koskaan maininnut 01..02mg mel.määrästä tai määrännyt ko. määriä uniongelmiin. Taulukko ei vaikuta luotettavalta?


    • nukun hyvin

      Mä oon syöny jo 8 vuotta 10mg

    • Huuhaataon

      Olen kokeillut erittäin pahaan krooniseen unettomuuteen Melatoniinia 3-30mg annoksina. Ei minkäänlaista hyötyä! Siinä lihottaa vain valmistajan kirstua.
      En ole tavannut vielä ketään, jolle se todella tepsisi.

      • oho.

        jos et ole tavannut neegeriä luonnossa, se ei tarkoita etteikö niitä ole, ehkäpä 2 miljardia...


    • Todellakin toimii

      Melatoniini on erinomainen unilääke, siis niille joilla nukahtamishäiriöt johtuvat nimenomaan melatoniinitasapainon häiriöistä. Jos unihormonin tuotto on normaalilla tasolla mutta silti on uniongelmia, on melatoniin popsiminen yhtä tyhjän kanssa. Silloin auttaa sitten diatsepaamit ja muut myrkyt.

      Itse olen ottanut iltaisin 3-9mg, ja tunnin sisällä tulee jopa nautinnollisen raukea ja "luonnollinen" väsymys. Ongelma on siis omalla kohdallani nimenomaan melatoniin erityshäiriö.

      Käsikauppalääkkeissä oleva 0.5-1mg annostusohje on lähinnä humpuukia, nimittäin heti kun melatoniinia hakee respalla niin annossuosituskin pompsahtaa heti moninkertaiseksi. 1mg käsikauppalääkkeisiin ei siis vain saa laittaa suurempaa suositusta kuin 0.5-1mg, mutta en väitä etteikö sekin joillain toimisi.

    • doc_teppo

      joo ei missän nimessä melatoniinia yli 1mg annoksia. 1mg on tutkimusten mukaan ropassa vielä 15h ajan ottamisesta. suositellaan 0.2 - 0.5 mg annoksia jotka vaikuttavat noin 10h ajan ropassa väsyttävästi.

      3mg annokset näkyy veren melatoniinipitoisuuksissa yli 24h, eli sinulla on vielä edellisen päivän annosta ropassa kun otat jo uuden illalla.

      • Missä tuollaista

        tietoa on tarjolla ??????????????


      • HSTiede

        Viimeisen vuoden aikana Helsingin yliopisto on todennut, että melatoniini aiheuttaa diabeteksen . Lähde: Helsingin Sanomat/Tiede


    • Uniapnea

      Hm...... vai roppa, heh heh.
      Tarkoitat ehkä kroppa ja jos sitä tarkoitat niin tarkoittanet kehoa.

      Turhaa vääntöä melatoniinin vahvuuksista ja tehoista. Ihmiset ovat yksilöitä, jokaisella on oma annostuksensa joka tehoaa. Ei asia sen konstikkaampi ole.
      Ihmisillä on outo oletus, että on jotenkin ansiokasta suurten annosten ja vahvuuksien käyttö. Outoa

    • Kylläramasee

      Jos mahdollista, niin kannattaa ainakin laittaa valot pois huoneesta/asunnosta niin aikaisin kuin mahdollista. Samoin, jos haluaa valvoa pidempään (esim. uutenavuotena), niin valot päälle.

    • liksatvex

      Aivan suurta humpuukia koko melatoniini.

      • useimmille-auttaa

        joillekin ei...


    • Anonyymi

      Melatoniini on sellaista että se pitää ottaa viimeistään kello 23:00, koska ihmisen oma melatoniinin tuotanto on huipussaan n. kello 12 yöllä. Muuten se siirtää sinun unirytmiäsi myöhemmäksi aamua kohti.

      Jos haluaa jotain tehokkaampaa unettomuuteen, suosittelen kokeilemaan Doxepin tai Mirtazapin lääkkeitä. Älä suostu kokeilemaan neuroleptejä (kuten Ketipinoria), koska niiden haitat ovat kamalia ja niihin voi tulla riippuvuus (lue ketipinorin pakkausseloste jos et usko).

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe