Onko alalla tulevaisuutta?

Sifniksi

Elikä olen nuori yhdeksättä luokkaa käyvä ja mieltäni askarrutta aika ajankohtainen kysymys. Menenkö lukioon vai ammattikouluun? Ammattikoulu puolella hieman ehkä polttelisi Matkailualan perustutkinto, matkailupalvelujen tuottaja / matkailuvirkailijan koulutus. Eli kysyisin sitä kannattaako alalle kouluttautua ja onko tarjolla töitä nuorelle ja motivoituneelle.

8

631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • travelling

      Tällä hetkellä alalla on töitä eniten ehkäpä hotelleissa ja jonkin verran lentoemäntänä , lentokentillä tai matkaoppaana. Matkatoimistovirkailijoille töitä ei juuri ole. Yleisesti alalla ei ole kovin hyvä työtilanne. Mutta jos kiinnostaa niin suosittelen ilman muuta :) tai voithan mennä lukioon ja opiskella alaa sen jälkeen.

      • respa2

        Joo, yhdyn travellingin tekstiin että hotellipuolella parempi työllistyminen, mutta sinne suosittelen hotelli- ja ravintoa-alan perustutkinnon suorittamista.

        Lentoyhtiöt ja matkanjärjestäjät järjestävät usein omat koulutuksensa, joihin hakiessa matkailuvirkailijan koulutuksesta saattaa olla hyötyä. En osaa sanoa, kun en oo hakenut....


    • sesonkityöläinen

      Jos hiemankin epäilyttää tulevaisuuden kuviot niin suorita kaksoistutkinto. Saat ammatin, mutta jatko-opintomahdollisuudet eri aloille ammattikorkeassa ovat avoinna, jos huomaatkin työssäoppimisten ja kesätöiden kautta ettet matkailualalla niin hyvin viihdykään. Matkailualalla on myös hyvä osata kieliä, joiden opiskeluun lukiossa ammattikoulua enemmän panostetaan.

      Se, että kannattaako alalle kouluttautua, on taas eri asia. Työtä tekevälle löytyy, mutta matkailualalla se usein tarkoittaa sesonkitöitä ja halukkuutta muuttaa työn perässä paikkakunnalta toiselle. Suomessa on aika vähän ympärivuotisia vakituisia matkailualan työpaikkoja, kun ottaa huomioon alalle koulutettavien määrän.

      Olen ylioppilas ja matkailuvirkailija. Suoritin tutkinnot erikseen ja olin ehtinyt kartuttamaan matkaiulalan kokemusta kesätöiden kautta ennen matkailualan opintojen aloittamista. Voin sanoa, että matkailualan perustutkinnolla en yksistään ole tehnyt mitään, mutta toihan se enemmän "uskottavuutta" kesätyöpätkilleni :). Nykyään työskentelen matkailualalla sesonkiluontoisesti eli pohjoisessa talvisin ja etelässä kesäisin. Lisäksi olen suorittanut myöhemmin tarjoilijan tutkinnon, koska tarjoilupuolen hommiin ei niin paljoa kelit vaikuta ja saa tunteja. (Hirveässä tuiskussa harvemmin ihmiset viitsivät kelkkasafareille tms. mutta ravintolassa kyllä voidaan istua iltaa ;D)

      Suurin osa meidän luokalta valmistuneista matkailuvirkailijoista ei työskentele enää matkailualalla. Pari taisi päästä matkatoimistoon suoritettuaan ensi kaikki työssä oppimisensa (TOP) siellä, mutta viimeisten kuulumisien mukaan ainakin toisella loppuivat työt, kun toimisto lakkautettiin. Matkatoimistot vähenevät ihmisten varatessa matkoja enemmän itse. Yksi työllistyi hotellin vastaanottoon suoritettuaan myös kaikki TOP-jaksonsa siellä ja taisi joku toinenkin ajautua hotellipuoelelle opiskeltuaan vielä hotelli- ja ravintola-alan perustutkinnon. Matkailualaahan hotellitkin ovat, mutta olen kuullut ettei pelkällä matkailuvirkailijan tutkinnolla helposti isoihin hotelleihin pääse, mutta jos saa kerrytettyä kokemusta TOP-jaksoilla ja sitä kautta kesätöihin, niin sitten. Muutamat opiskelukaverit ovat myöhemmin mananneet koko tutkinnon suorittamista, koska ovat sitten "joutuneet" uudelleen kouluun heikon työtilanteen vuoksi. Muutamat ovat asiakaspalvelutehtävissä, mutta eivät matkailualalla. Muutamat lähtivät jatko-opiskelemaan matkailualaa ammattikorkeaan, mutten tiedä heidän myöhemmästä työtilanteestaan.

      Jos kaipaa vakaata ja säännöllistä elämää, niin matkailuala ei ehkä ole siihen paras vaihtoehto. Vaan kuten sanoin: onhan noita kaupunkien ja kuntien matkailuneuvontojakin, mutta niissä tarvittava ympärivuotinen miehitys ja vaihtuvuus on aika niukkaa... Omasta kokemuksestani voin sanoa, että jos on valmis paiskimaan töitä sesonkien mukaan ja ns. olemaan töissä kun muut ovat lomilla, niin tervetuloa matkailualalle!

      • opiskelukelpoisuus

        Oikaisuna edelliseen, kaikki vähintään kolmivuotiset ammattikoulututkinnot antaa yleiset jatko-opiskelukelpoisuudet kaikkiin yliopistoihin ja ammattikorkeisiin. Suppeammat tutkinnot vain saman alan jatko-opintoihin. Et siis tarvitse kaksoistutkintoa jos haluat vaihtaa alaa ja/tai jatkaa opintoja. Voit myös suorittaa matkailualan perusopinnot oppisopimuksena jolloin saat myös opintoajalta palkkaa, tämä on hyvä vaihtoehto myös siinä että saat käytännön työkokemusta ja on helpompi hakea muuallekin töihin myöhemmin. Työnantajasi on oikeutettu palkkatukeen. Tämä vaihtoehto edellyttää tosin aktiivisuutta että löydät työnantajan joka palkkaa sinut.


      • opiskelukelpoisuus kirjoitti:

        Oikaisuna edelliseen, kaikki vähintään kolmivuotiset ammattikoulututkinnot antaa yleiset jatko-opiskelukelpoisuudet kaikkiin yliopistoihin ja ammattikorkeisiin. Suppeammat tutkinnot vain saman alan jatko-opintoihin. Et siis tarvitse kaksoistutkintoa jos haluat vaihtaa alaa ja/tai jatkaa opintoja. Voit myös suorittaa matkailualan perusopinnot oppisopimuksena jolloin saat myös opintoajalta palkkaa, tämä on hyvä vaihtoehto myös siinä että saat käytännön työkokemusta ja on helpompi hakea muuallekin töihin myöhemmin. Työnantajasi on oikeutettu palkkatukeen. Tämä vaihtoehto edellyttää tosin aktiivisuutta että löydät työnantajan joka palkkaa sinut.

        *niin et tarvitse siis välttämättä kaksoistutkintoa saadaksesi täydet jatko-opinto-oikeudet (riippuen tosiaan opintojesi laajuudesta). Kielitaito alalla on myös tärkeä, eli kieliä kannattaa opiskella ja mahdollisesti hakeutua opinnoissa ulkomaille vaihtoon tai tehdä pieni au pair-pyrähdys jotta kielitaito karttuu ja näet eri kulttuureja


    • matkailuvirkailija1

      Itse olen käynyt lukion ja välivuoden jälkeen opiskelin aikuisopistossa matkailuvirkailijaksi 1,5 vuodessa - helppo ja nopea koulu. Nyt kuukausi sitten joulukuussa valmistuneena olen etsinyt työpaikkoja alalta, en ole kuitenkaan onnistunut löytämään mitään minua kiinnostavaa. Suoritin yhden työharjoitteluni lentokentällä lähtöselvityksessä ja sinne tahtoisin päästä töihin.

      Matkailuala on mielenkiintoinen ala, jonka työtilanne ei ainakaan omaan silmään näytä tällä hetkellä kamalan hyvältä - tai riippuu ihan siitä, mitä itse hakee. Lukio on hyvä pohja lähes jokaiseen työpaikkaan joten suosittelen käymään sen, joko sitten kaksoistutkintona tai pelkkänä lukiona. Tosin mikäli haluat varmasti matkailualaa opiskella ammattikoulupuolella, miksi ei - sittenhän ainakin valmistut ammattiin nopeammin kuin jos kävisit lukion sen jälkeen vasta matkailun perustutkinnon.

      Tsemppiä, toivottavasti löydät itsellesi hyvän ratkaisun! :)

    • kokemustaon1

      Suurimmassa osassa matkatoimistoja on rekrytointikiellot, eli ne rekrytoi pelkästään palkattomia harjoittelijoita, sama juttu on myös Finnairilla ainakin tällä hetkellä.
      Sen takia matkailualan työllisyys on retuperällään.
      Ei hotellipuolellakaan töitä ole nimeksikään. Yleensä rekrytoidaan vain ekstraajia ja ne kaikki harvat vakituiset paikat jotka yleiseen hakuun tulee, niihin hakee parisataa ihmistä ja loppupeleissä valitsevat jonkun tosi kokeneen tai sitten eivät valitse ketään vaan rekrytoivat jonkun sen saman yrityksen sisältä.
      Ainakin helsingin hotelleihin on vaikea päästä vakkariks koska niitä paikkoja tulee harvoin avoimiksi. Hotellit saa koko ajan ilmasta työvoimaa nii ei niiden tarvii palkata henkilökuntaa kovin usein.
      Ite valmistuin matkailuvirkailijaks 2011 ja oon hakenu ja kysyny 30-40 paikasta puolen vuoden aikana tuloksetta. En usko että matkailualalle kannattaa kouluttautua, koska työpaikat on kiven alla.

    • hulcdfk

      Faktahan on se että harva nykyään työskentelee yhdellä alalla eläkeikään asti.. vaan työuralle mahtuu pari tai useampikin eri ammatti... se mikä kannattaa nyt, voi olla eri asia vaikka 10vuoden päästä, ja toisinpäin.... nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa vain epävarma on varmaa....

      Suosittelen että pyrit opiskelemaan sitä mikä sinua kiinnostaa.

      Itse olen lähemmäs 40v ja neljäs ammatti... enkä vieläkään tiedä mikä musta isona tulee ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe