Bilteman epoksipohjamaali

Erkki3321

Mitenkä kauan pitää uuden lasikuitu laminaatin kuivua ennen kuin saa maalata. Purkin kylessä lukee, että 5-15 viikkoa. voiko niin kauan kestää lasikuidun kovettuminen

10

4773

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laminator1

Riippuu kovettajan määrästä ja ympäristön olosuhteista (lämpötila, kosteus jne). Mutta kyllä sen normaalisti viimeistään suraavana päivnä voi maalata, jos on kiire ja vähän nopeutetaan niin tuo 5-15 luku on tunteja!

• Laminaattori

Tarkoitetaan varmaan ns. jälkikovettumista. Paremmat veneet laitetaan lämpimään jälkikovettumaan vuorokaudeksi noin 60 asteiseen halliin. Tavallisessa huoneenlämmössä laminaatti kovettuu riittävän lujaksi jo noin kolmessa päivässä, mutta lopullinen kovuus voi tosiaan ottaa viikkojakin. Ei tuolla kuitenkaan tavallisessa riittävän lujaksi rakennetussa veneessä merkitystä ole, kunhan ei heti muotista nosteta pakkaseen, jolloin vene jää ikuisesti pehmeäksi vetkulaksi.

• Erkki3321

Kiitoksia vastauksista!

• Oikeesti3
        Erkki3321 kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista!

Tuoreesta polyesterilaminaatista haihtuu styreeniä mikä estää epoksin kunnollisen kovettumisen.
        Epoksimaaliin sekoitetaan kovetinta just sen verran kuin valmistaja käskee mikäli halutaan onnistunut lopputulos. Sekotussuhdetta ei muutella lämpäötilan mukaan eikä lisäkovettimella tehdä parempaa. Jos laittaa käskettyä määrää enemmän tai vähemmän kovetinta niin aina lopputulos on huonompi.

• oikeesti007
        Oikeesti3 kirjoitti:

Tuoreesta polyesterilaminaatista haihtuu styreeniä mikä estää epoksin kunnollisen kovettumisen.
        Epoksimaaliin sekoitetaan kovetinta just sen verran kuin valmistaja käskee mikäli halutaan onnistunut lopputulos. Sekotussuhdetta ei muutella lämpäötilan mukaan eikä lisäkovettimella tehdä parempaa. Jos laittaa käskettyä määrää enemmän tai vähemmän kovetinta niin aina lopputulos on huonompi.

Täsmälleen noin ja lisäksi on huomattava, että polyesterilaminaattiin ei myöskään lisätä itse lainkaan kovettajaa, se kun on hartsin mukana jo valmiiksi, vaan kiihdytintä, minkä määrää voi tietyissä rajoissa säädellä toivotun kovettumisajan saavuttamiseksi.

Polyesterilaminaatin mekaanisella lujuudella tai pinnan tahmeudella ei siis todellakaan voi määrittää sitä, sopiiko jo päälle maalata epoksimaalia vaiko ei.
        Se kun taas riippuu onko styreeni jo haihtunut tarpeeksi hyvin vaiko ei, mikä ei vaikuta noihin laminaatin kovettumisiin.
        Pienehköt styreeni vuodot eivät estä epoksin kovettumista, mutta tekevät epoksimaali kalvosta vettä läpäisevän niistä kohdista, josta styreeni on löytänyt tiensä läpi. Lopputulos maalauksesta on siis täynnä mikroskooppisia reikiä.
        Kannattaisi siis odotella ne mainitut 15 viikkoa, jos haluaa kunnollisen lopputuloksen myös osmoosin ehkäisyssä, riippumatta mistään laminaatin tai edes maalin kovettumisista.

• pikkulaminoija
        oikeesti007 kirjoitti:

Täsmälleen noin ja lisäksi on huomattava, että polyesterilaminaattiin ei myöskään lisätä itse lainkaan kovettajaa, se kun on hartsin mukana jo valmiiksi, vaan kiihdytintä, minkä määrää voi tietyissä rajoissa säädellä toivotun kovettumisajan saavuttamiseksi.

Polyesterilaminaatin mekaanisella lujuudella tai pinnan tahmeudella ei siis todellakaan voi määrittää sitä, sopiiko jo päälle maalata epoksimaalia vaiko ei.
        Se kun taas riippuu onko styreeni jo haihtunut tarpeeksi hyvin vaiko ei, mikä ei vaikuta noihin laminaatin kovettumisiin.
        Pienehköt styreeni vuodot eivät estä epoksin kovettumista, mutta tekevät epoksimaali kalvosta vettä läpäisevän niistä kohdista, josta styreeni on löytänyt tiensä läpi. Lopputulos maalauksesta on siis täynnä mikroskooppisia reikiä.
        Kannattaisi siis odotella ne mainitut 15 viikkoa, jos haluaa kunnollisen lopputuloksen myös osmoosin ehkäisyssä, riippumatta mistään laminaatin tai edes maalin kovettumisista.

Muistakaa tuo 15 viikkoa kaikissa kevään pikku korjauslaminoinneissa!!!

Alla olevassa viestissä sanotaan että laminaatin kesti kovettua 4 päivää 20 asteessa.. joka kuullostaa kyllä vähän hassulta ja onkohan kovetinmäärät olleet oikeat?

.... eiku ihan oikeesti hei... Mitatkaa ihmiset se kovettimen määrä, kun tuo polyesterihartsi on ainakin melko tarkka siitä määrästä.. Keväisin näkee näitä fixailijoita rannassa, jonka mielestä kossupullonkorkillinen kovetetta käy määrään kun määrään.

Kyllä se on vaan niin ettei 20 asteessa laminoitu ja kovettuva tuote ole enää seuraavana päivänä nihkeä, jos määrät ovat oikeat

• Nihkeyttä
        pikkulaminoija kirjoitti:

Muistakaa tuo 15 viikkoa kaikissa kevään pikku korjauslaminoinneissa!!!

Alla olevassa viestissä sanotaan että laminaatin kesti kovettua 4 päivää 20 asteessa.. joka kuullostaa kyllä vähän hassulta ja onkohan kovetinmäärät olleet oikeat?

.... eiku ihan oikeesti hei... Mitatkaa ihmiset se kovettimen määrä, kun tuo polyesterihartsi on ainakin melko tarkka siitä määrästä.. Keväisin näkee näitä fixailijoita rannassa, jonka mielestä kossupullonkorkillinen kovetetta käy määrään kun määrään.

Kyllä se on vaan niin ettei 20 asteessa laminoitu ja kovettuva tuote ole enää seuraavana päivänä nihkeä, jos määrät ovat oikeat

Tuo nihkeys taas johtuu siitä että ilman sisältämä happi estää polyesterihatrtsin kovettumisen pinnasta. Jää nihkeäksi vaikka "kovetinta" olisi kuinka paljon. Tuon takia topcoatissa on parafiinia. Muottia vasten gelcoatin kyllä pitää kovettua päivässä.

Vapaasta styreenistä on haittaa epoksin kanssa maalataessa tai laminoitaessa.

• Olettaen että käytät biltemasta ostettua polyesteriä (kuten minä kuukausi sitten) ja olet sillä nyt tehnyt lasikuitutyööt (kuten minä kuukausi sitten) ja aiot levittää bilteman epoxy primer kerroksia 2 (kuten minä kuukausi sitten), niin oma kokemukseni oli että se lasikuidutusvaihe eli polyesteri ja rowing-kangas, sai olla 4 päivää 20 asteisessa autotallissa, ennen kuin oli kovettunut kaikkialta, sitä ennen ei oikein uskaltanut maalata, kun siellä täällä oli hiukan tarttuvan nihkeää pintaa, niin sanotusti. primeri-kerrosten välissä älä unohda hioa pintaa karheaksi, ja sama sitten kun tai jos laitat ne 2 - komponentti - polyuretaanimaalikerrosta, niin niiden kerrosten välin hionta. maalausten välissä 1 vrk riittää, kun on 20 asteiset tilat tehdä homma

• MIETI!

Tää edellinen tyyppi on pihalla koko hommasta.Epoksiprimerin päälle maalaamis-aika on 5vrk ,ainakin inertalla maalattaessa.Se styreenin haihtuminen ja muut sekojutut;luuletteko että uusia veneitä seisotetaan viikkoja ennen maalausta?no ei tod.Ei muuta kuin maalit päälle,kaljat kylmäksi ja kaasu pohjaan!Nysvääjät voi jäädä mittailemaan styreeni-pitoisuuksiaan..

• ei seisoteta, eikä..
        MIETI! kirjoitti:

Tää edellinen tyyppi on pihalla koko hommasta.Epoksiprimerin päälle maalaamis-aika on 5vrk ,ainakin inertalla maalattaessa.Se styreenin haihtuminen ja muut sekojutut;luuletteko että uusia veneitä seisotetaan viikkoja ennen maalausta?no ei tod.Ei muuta kuin maalit päälle,kaljat kylmäksi ja kaasu pohjaan!Nysvääjät voi jäädä mittailemaan styreeni-pitoisuuksiaan..

Mikäs uusi vene edes toimitetaan epoksit pohjassa? Eli homma menee kuten kerroit, mutta se maalaus vain jätetään ostajan hommiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5171
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2839
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2478
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1819
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1610
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1334
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1298
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1197
    Aihe