Aihe

Mopot pois väyliltä

zxk§

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija passittaisi mopot pois kevyen liikenteen väyliltä. Helsingin Sanomat 27.11.2011, sivu A 5.
Jo aiemmin kesällä päätettiin poistaa puolet nykyisistä sallittu-lisäkilvistä.

Olen usein pyytänyt poliisilta luvan moottoritien tai pyörätien käyttöön mopolla.
Harkintavaltaa on käytettävissä, kun liikennemerkein on ajo estetty,
tai turvallisuus on vaarannettu liikenteen ohjauksella.
Myös lkivaltaisesti on kadonnut liikennemerkki sotkee reitin.
Esitettyjen muutosten seurauksena harkintaa kysytään lisää.

Liikenteen estämisestä pitäisi syyttää liikennesunnittelijoita, jotenkin.
Olisipa navigaattori, joka näyttäisi sallitut moporeitit,
ja mikäli kartta ei olisi totta, tulisi tien pitäjän laskuun taksi ja peräkärri.

Lainaus lehdestä ohjaa viritysasteen nostoon:
"Nopeuserot eivät ole ongelma. Taajamaliikenteessä alle kuudenkympin nopeuksissa mopot pysyvät autojen kyydissä oikein hyvin. Ja opetus on koko ajan parantunut."
En tiedä sellaisia mopoja olevan laillisena kaupan. Eikä minulla ole ollut.
Kyllä autot pysyvät alle turvavälin päässä, takana tai kiilatessaan.
Lisätään tähän poliisin lausunto, että mopon paikka on pientareella.
Minun paikkani on niin lähellä ajoradan reunaa, kuin se turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista, kuten laki sanoo kaikille ajoneuvoille.
Ajan usein kuin moottoripyöräilijöille on opetettu, kaistan keskellä.
Liikenne ei siitä esty, mutta minusta riippumattomista lain säätämistä tekijöistä johtuen hidastuu, koska kiilausturvallisuutta ei pidä varantaa.
Mopon vakuutusbonukset eivät kärsi, ja liikennekameroita on.

Mopo useille ensimmäisenä moottoriajoneuvona opettaa liikenteen ja yhteiskunnan pelisääntöjä, eli välinpitämättömyyttä ja suuremman oikeutta.

5

115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmetteleväinen

Minäkin ihmettelin tuota väitettä, että mukamas "taajamaliikenteessä alle kuudenkympin nopeuksissa mopot pysyvät autojen kyydissä oikein hyvin." Ilmeisesti Trafin johtava asiantuntija ei ole koskaan itse ajanut mopolla, tai sitten hänen moponsa on ollut laittomaksi viritetty.

• zxk§

tai sitten 10-15km/h ero ei ole huomattava ja siten se on normaalia... eihän motarillakaan kaikki aja 120km/h vaan joukossa on kahdeksaakymppiäkin ajavia...

• navikointi ongelma

nokia puhelimen navikaattorista voi kytkeä pois mootoriteiden käytön eli neuvoo kierto tien mopolla haluttuun paikkaan

• Matka_Turkuun_mopolla

Löytyykö lumioista?

• turvatonta_ajamista

olen itse huomannut että jos sallittaisiin alle 30km/h ajaminen "sivu*"pyörätiellä. olisi turvallisempaa, kuin kokonaan sivu tiellä ajaminen mopolla.

*sivu pyörätienä tarkoitan mm. https://www.google.fi/maps/@62.6195679,29.726023,3a,75y,257.11h,76.32t/data=!3m7!1e1!3m5!1sQ-uypdGLJhmYkgdWefKkWg!2e0!6s//geo2.ggpht.com/cbk?panoid=Q-uypdGLJhmYkgdWefKkWg&output=thumbnail&cb_client=maps_sv.tactile.gps&thumb=2&w=203&h=100&yaw=10.108703&pitch=0&thumbfov=100!7i13312!8i6656?hl=fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maisan uupuvat päivitykset ja tuoreet rikosepäilyt

Mikäs kun Maisa ei ole viikkoihin päivittänyt instaa ja nyt ollaan lehdissä tälläisistä.. 👀 https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/010c6594-780f-4
      Kotimaiset julkkisjuorut
      198
      15402
    2. Taksinkuljettaja Niina Syrjäläinen (Ristiinasta)

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33ec61ee-a6fb-4422-8ecc-982c68a91196 Viimeinen havainto eilen tiistailta n.17:48. Kadonnut kotoaan tilataksin kans
      Kadonneet ihmiset
      141
      13269
    3. Notta ny se on tuloos! Sinimustat rekisteröityy puolueeksi.

Vanhat hyvät ajat palaavat. Joukko ultra-isänmaallisia ovat perustamassa uutta puoluetta. Työnimenä on nyt Sinimustat. Nyt tulee vihervasemmistolaisel
      Maailman menoa
      616
      8826
    4. Huomio ! Huomio !

HUOMIO HUOMIO HUOMIO Niina Syrjäläinen ja Taksi auto rek SNS-438 on kadoksissa. Nina ja hänen taksiautonsa katosivat Ristiinassa: ”Huoli on suuri” –
      Mikkeli
      130
      5803
    5. Ikea palkkaa pakolaisia hienoa!

Huonekalujätti Ikea aikoo tarjota Suomessa työpestin noin 70 pakolaiselle kolmen seuraavan vuoden aikana, yhtiö kertoo tiedotteessaan. – Pakolaiset o
      Maailman menoa
      321
      5442