Moi!
Kysyisin, että onko missään päin Britanniaa tai Irlannissa mahdollista opiskella ilmaiseksi tai edes vähän "halvemmalla" (alle 1500£/ lukuvuosi)? Mitä olen katsonut muutamien yliopistojen sivuja niin lukukausimaksut ovat aivan järjettömiä... Mutta jos joku tietää edullisempia niin kiitos siitä!
Myös asuinkustannuksista olisi kiva kuulla kokemuksia, löytyykö Briteistä asuntoa opiskelijabudjetille ja lisäksi millaiset pääsyvaatimukset yleensä yliopistoihin on? Nuo AABA -rivit tuolla yliopistojen sivuilla ei sano mitään minulle.
Kiitos vastauksist!
Iso-Britanniassa arkkitehdiksi?
2
179
Vastaukset
- obizgelija11
Skotlannissa ei ole lukukausimaksuja EU-kansalaisille.
Esim. Glasgow School of Art lienee hyvä koulu arkkitehdeille. Itse opiskelen Glasgow'n yliopistossa. - obizgelija11
Lisään nyt vielä tähän, kun en ensimmäisellä kerralla vastannut:
Pääsyvaatimukset voivat vaihdella aika paljonkin aineiden välillä. Itse kävin IB-lukion, joten en osaa kertoa YO-tutkinnon arvosanoista (IB-pisteitä pyydetään 34-38 Skotlannissa parhaissa kouluista), mutta jos googletat "ISO ry offeritietokanta", niin löydät varmasti esimerkkejä. Edinburgh, St Andrews ja Glasgow voivat usein pyytää E:n tai paremman keskiarvoa.
Asunnot ovat usein kalliimpia kuin Suomessa, mutta tässäkin riippuu, minne päin saarta menee. Esim. Glasgow'ssa itse asun keskustan ja yliopiston lähellä 400€/kk 4 makuuhuoneen kämpässä. Lontoossa sama järjestely saattaisi olla jopa 800€/kk. Hyvin siis kattaa Kelan opintorahat täysi asumistuki, ainakin tuon Skotlannin. Kannattaa siis tulle vaan tänne Skotlantiin jos et halua maksaa 11000€ vuodessa lukukausimaksuja, koska täällä on ihan riittävästi yliopistoja, joista valita ja joilla eri pääsyvaatimuksia (esim. Aberdeen ei tietääkseni hirveästi pyydä, vaikka onkin hyvä opiskelupaikka).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1101661- 1711618
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1691518Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise231308Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys901194Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su146963Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c70961- 94869
Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr185805Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud209785