Iso-Britanniassa arkkitehdiksi?

Britgawl

Moi!
Kysyisin, että onko missään päin Britanniaa tai Irlannissa mahdollista opiskella ilmaiseksi tai edes vähän "halvemmalla" (alle 1500£/ lukuvuosi)? Mitä olen katsonut muutamien yliopistojen sivuja niin lukukausimaksut ovat aivan järjettömiä... Mutta jos joku tietää edullisempia niin kiitos siitä!
Myös asuinkustannuksista olisi kiva kuulla kokemuksia, löytyykö Briteistä asuntoa opiskelijabudjetille ja lisäksi millaiset pääsyvaatimukset yleensä yliopistoihin on? Nuo AABA -rivit tuolla yliopistojen sivuilla ei sano mitään minulle.
Kiitos vastauksist!

2

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • obizgelija11

      Skotlannissa ei ole lukukausimaksuja EU-kansalaisille.

      Esim. Glasgow School of Art lienee hyvä koulu arkkitehdeille. Itse opiskelen Glasgow'n yliopistossa.

    • obizgelija11

      Lisään nyt vielä tähän, kun en ensimmäisellä kerralla vastannut:

      Pääsyvaatimukset voivat vaihdella aika paljonkin aineiden välillä. Itse kävin IB-lukion, joten en osaa kertoa YO-tutkinnon arvosanoista (IB-pisteitä pyydetään 34-38 Skotlannissa parhaissa kouluista), mutta jos googletat "ISO ry offeritietokanta", niin löydät varmasti esimerkkejä. Edinburgh, St Andrews ja Glasgow voivat usein pyytää E:n tai paremman keskiarvoa.

      Asunnot ovat usein kalliimpia kuin Suomessa, mutta tässäkin riippuu, minne päin saarta menee. Esim. Glasgow'ssa itse asun keskustan ja yliopiston lähellä 400€/kk 4 makuuhuoneen kämpässä. Lontoossa sama järjestely saattaisi olla jopa 800€/kk. Hyvin siis kattaa Kelan opintorahat täysi asumistuki, ainakin tuon Skotlannin. Kannattaa siis tulle vaan tänne Skotlantiin jos et halua maksaa 11000€ vuodessa lukukausimaksuja, koska täällä on ihan riittävästi yliopistoja, joista valita ja joilla eri pääsyvaatimuksia (esim. Aberdeen ei tietääkseni hirveästi pyydä, vaikka onkin hyvä opiskelupaikka).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2970
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2174
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1584
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      72
      1043
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      805
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      746
    Aihe