HOAS, opiskelujen päättyminen ja irtisanomisaika

Miten on?

Olen asunut yksiössäni nyt 2 vuotta. Vuokrasopimuksessa lukee "toistaiseksi" eli kyseessä ei ole määräaikainen sopimus. Erosin koulusta viime kuussa, mutta en ole ilmoittanut HOAS:lle mitään ja en ole käynyt koulussa koko vuonna.

Vuoden alussa HOAS luultavasti tarkistaa opintopisteet. HOAS:n sivuilla lukee, että asumisoikeus päättyy, kun opinnot päättyvät ja asukas on velvollinen ilmoittamaan siitä.

Mitä jos en ilmoitakaan? Irtisanomisaika on 6 kuukautta. Eli onko se 6 kuukautta nyt viime kuusta lähtien, kun erosin koulusta, vai onko se vuoden alusta lähtien, kun HOAS huomaa, että opintopisteitä ei ole tarpeeksi/en ole koulussa? Eli voinko olettaa, että uuden asunnon etsimisaikaa on kesäkuuhun asti vai vaikuttaako tämä ilmoittamatta jättäminen jotenkin?

Suoraan HOAS:lta en asiaa kysy, etteivät tarkistaisi heti opiskelujeni tilannetta.

17

5649

Vastaukset 17

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ai niin

Ja onkohan tuolla irtisanomatta jättämisellä vaikutusta vuokravakuuden takaisin saamiseen? En ainakaan mainintaa löytänyt sellaisesta.

• tu00tta

HOAS voi tuollaisessa väärinkäytöstapauksessa irtisanoa vuokrasopimuksesi välittömästi. Itse olet allekirjoittanut sopimuksen ja sitoutunut siinä noudattamaan HOASin laatimia sääntöjä. Mikä virka olis sopimuksilla, jos niitä vois kiertää ihan oman mielensä mukaan?

• aloittaja3

Niin voikin, ja irtisanomisaika on se 6 kk. Vuokrasuhdetta ne ei kuitenkaa voi PURKAA tästä syystä?

• hmmm..
      • Pettäjän sivutie

Jos käry käy, niin vuokrasopimuksen purku. Ilman irtisanomisaikaa siis.

• Ai niin
        Pettäjän sivutie kirjoitti:

Olisiko ihan noin?

• laki3

• adf4444
        Pettäjän sivutie kirjoitti:

HOAS:n sivuilta:

"Sopimusperusteiden tarkastaminen
        Vuokralainen on velvollinen ilmoittamaan Hoasille, jos vuokrasopimuksen teon yhteydessä annettuihin tietoihin tulee olennaisia muutoksia (esim. opiskelun päättyminen, keskeytyminen tms.) Virheellisten tietojen antaminen tai tietojen antamisesta kieltäytyminen voi johtaa sopimuksen irtisanomiseen tai purkamiseen.

Sopimuksen purku
        Vakavissa rikkomustapauksissa vuokranantajalla on oikeus vuokrasopimuksen purkamiseen ilman irtisanomisaikaa. Näitä ovat esimerkiksi vuokranmaksun laiminlyönti, häiritsevän elämän viettäminen, vuokraoikeuden siirto tai osan asuntoa luovutus toisen käytettäväksi ilman vuokranantajan suostumusta jne. Vuokrasopimus päättyy välittömästi purkamisilmoituksen tiedoksiantoon. Tarvittaessa vuokranantaja hakee häädön paikkakunnan käräjäoikeudesta."

• voiko.....
        adf4444 kirjoitti:

"Sopimusperusteiden tarkastaminen
        Vuokralainen on velvollinen ilmoittamaan Hoasille, jos vuokrasopimuksen teon yhteydessä annettuihin tietoihin tulee olennaisia muutoksia (esim. opiskelun päättyminen, keskeytyminen tms.) Virheellisten tietojen antaminen tai tietojen antamisesta kieltäytyminen voi johtaa sopimuksen irtisanomiseen tai purkamiseen.

Sopimuksen purku
        Vakavissa rikkomustapauksissa vuokranantajalla on oikeus vuokrasopimuksen purkamiseen ilman irtisanomisaikaa. Näitä ovat esimerkiksi vuokranmaksun laiminlyönti, häiritsevän elämän viettäminen, vuokraoikeuden siirto tai osan asuntoa luovutus toisen käytettäväksi ilman vuokranantajan suostumusta jne. Vuokrasopimus päättyy välittömästi purkamisilmoituksen tiedoksiantoon. Tarvittaessa vuokranantaja hakee häädön paikkakunnan käräjäoikeudesta."

"vuokraoikeuden siirto tai osan asuntoa luovutus toisen käytettäväksi ilman vuokranantajan suostumusta"

Mitenkäs HOAS voisi kieltää alivuokrauksen, kun se on lainkin mukaan erikseen sallittua?

• Miten on?

Eli näiden tietojen perusteella vuokrasopimus irtisanotaan sitten, kun saavat tietää? Ja 6kk aikaa häippästä.

• ADF4444

"Asumisoikeudentarkistus tehdään aina vuoden alussa ja asukkailta tarkistetaan opintopisteet kalenterivuodelta/vuosilta, koska tavoitteena on opiskelun päättäneiden/keskeyttäneiden asukkaiden vuokrasopimusten irtisanomisella vapauttaa asuntoja tulevan syksyn uusien aloittavien opiskelijoiden käyttöön."

• Miten on?

Kysyin HOAS:lta nimettömänä sähköpostilla asiaa ja tälläinen vastaus:

"Sinun tulisi ilmoittaa meille mikäli opintosi ovat päättymässä, mutta emmepidätä vakuusmaksuasi mikäli et siitä ilmoita.

Keväisin teemme asumisoikeuden tarkistuksia ja mikäli asukkaat ovatpäättäneet tai ovat päättämässä opintonsa, irtisanomme vuokrasopimuksenvuokranantajan irtisanomisajalla elokuun loppuun."

• hmmm55555

alert("XSS");

• ertgrt4334534t34t

• aloittaja3

Nonni nyt sieltä tuli asumisoikeudentarkistus lomake. Jos en vastaa tuohon mitään niin aikasintaan 4.2. irtisanovat

• 18+11

Minulle HOAS antoi aikoinaan 3kk aikaa kerätä kamani

• fkjdshfjsd

Itse valmistuin koulustani toukokuussa ja ilmoitin HOASille vasta elokuussa asiasta ja nyt helmikuun lopussa pitää olla ulkona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      67
      778
    2. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      113
      752
    3. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      37
      706
    4. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      130
      657
    5. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      599
    6. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      67
      589
    7. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      58
      493
    8. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      475
    9. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      469
    10. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      468
    11. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      432
    12. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      68
      420
    13. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      30
      408
    14. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      0
      405
    15. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      65
      388
    16. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      58
      387
    17. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      35
      383
    18. Kun asiat pitkittyy niin ne mutkistuu

Mutkaista jo on, ei nämä enää selviä.
      Ikävä
      29
      374
    19. Miks tämä jatkuu näin pitkään?

Ootko rakastunut?
      Ikävä
      23
      367
    20. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      27
      364
    Aihe