SLE diagnosointi

punahukka3

hei,

voiko sle tä sairastaa vaikka tuma vasta aineet eivät ole koholla,muut oireet täsmääävät. perhosihottuma,munuaistulehdukset ja kivut.

2

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aino

      Hei,

      Käsittääkseni aika suurella osalla SLE:tä sairastavilla on tumavasta-aineet koholla, mutta on niitäkin joilla ei ole. Reumaliiton sivuilta yritin asiaa vilkaista, mutta en löytänyt kuin yhden lauseen asiaa koskien. SLE- oppaani on jossain hyvässä tallessa tällähetkellä, joten en voi tarkastaa sieltä. Muistaakseni siellä olisi ollut hieman enemmän tietoa.

      SLE voidaan diagnosoida, kun ainakin neljä yhdestätoista kriteeristä täyttyy. Muun muassa reumaliiton sivuilta löytyy nämä kriteerit.

      Jos asia kovin mietityttää, niin kannattaa käydä SLE-yhdistyksen sivuilla ja sen foorumilla. Sieltä saa paremmin vastauksia kuin täältä.

    • elä elämää täysillä

      Hei

      Itse olen sairastanut vaikeaa Sle:tä jo -97 vuodesta lähtien, ja ajan kanssa osa oireista on poistunut uusien tieltä, nuorempana vaivana oli jatkuvat niveltulehdukset ja perikardiitit, nyt oireet ovat siirtyneet vaikeisiin iho-oireisiin sydänvaivojen kera (läppävuotoja).
      Väsymys on kyllä aina ollut oire numero 1, oire joka haittaa arkielämää kaikista eniten - siihen väsymykseen ei auta edes nukkuminen! Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä kolmatta vuotta ja yrittänyt keksiä kaikenlaista pikku harrastusta mielen piristämiseksi, välillä siinä onnistuen ja sit hieman huonommalla menestykselläkin eli masennus on oire numero 2!

      Niveloireet eivät onneksi aiheuta mitään pysyviä muutoksia nivelissä kuten nivelreumassa, mutta jänteet/sidekudokset muuttuvat hauraiksi ja aiheuttavat käsissä, jaloissa ja vaikka sydämmen läpissä muutoksia, jotka sitten tarvitsevat ajoittain aikas agressiivistakin hoitoa kirurgin veitsen lisäksi siinä oire numero 3. Itselläni operoitu kaksi kertaa jalkoja, molempia käsiä , silmää unohtamatta!

      Hmmmn...Hyviäkin puolia on - eipä tarvitse käydä kampaajalla, tukka nimittäin tippuu ihan itsestään oire numero 4 ja kasvojen ehostuskikka mitä parhain, aurinkoa kasvoille niin kyllä punottaa naama - niin ,että sitä kestää koko kesän, mutta yks juttu siinä on kyl huono - muut ihmiset luulevat sinun saaneen turpaansa, kun oikeasti se punainen naama kun viel turpoaan oire numero 5.

      Onhan tossa jo oireita, mutta entäs ne päänsäryt, meinaan niitä "nyt lähtee taju" - särkyjä, jotka menevät sitten muutamassa minuutissa kyl ohi aiheuttaen kuitenkin sitä ennen pienet maassa pyörimiset oire numero 6!

      Aurinkolaseihin kyl kannattaa sijoittaa ihan talvellakin, nimittäin ihan mieletön häikäsy ja kirkkaus - ei tahdo saada autoa ajettua ilman laseja oire numero 7!

      Lääkehoitokin on aikas massiivista tässä taudissa ja lääkkeet jo itsestään aiheuttaa oireita kuten oksentelu, pahoinvointi (solumyrkkylääkkeet siis) jne... oire numero 8.
      Nii ja se niin ihana kortisoni AAAH... alle nelikyppisenä näytät ihan 70-vuotiaalta, kun jatkuvan syönnin jälkeen ihosi ohentuu, rypistyy ja veltostuu ja turpoat kuin ilmapallo naamastasi aina jos annostusta hiukka isonnetaan - ei ikinä tiedä miltä näytät aamulla peiliin katsoessasi....Mutta auttaa vaivaan kuin vaivaan! Ulkonäkö on ihan samantekevää, jos vaan toimintakyky säilyy!!!

      No taidan olla hiukka tai hiukka enemmänkin katkera, mutta tässä sitä vaan porskutetaan kolmen lapsen kotiäitinä... noita oireita taudille riittää, yleensä tauti on melko lievä - itselläni kuitenkin tosi vaikea niin mul taitaa olla ne kaiket mahdolliset lisäaineet verenkuvassakin siis vasta-aineet (itsetuhoamisaineet)!

      Kipuihin auttaa kipulääkkeet, mutta henkiset kivut ovatkin sitten astetta vaikeampia....voimaa antaa perhe ja omat lapset, niiden takia vaan jaksaa ja jaksaa päivästä toiseen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe