Olen kiertävänä siivoojana erään kaupungin palveluksessa. Teen eri mittaisia sairaus- ym lomituksia pääsääntöisesti ala-asteilla.
Olen hyvin hämmentynyt tavasta jolla opettajat myöhästelevät jatkuvasti työstänsä. Usein lapset odottavat opettajaaansa 10 minuuttia luokan ulkopuolella aiheuttaen häiriötä meluamisellaan ja riehumisellaan.
Lapset riehuessaan sotkevat paikkoja, tönivät toisiaan ja HUUTAVAT.
En halua puuttua lasten riehumiseen ja kasvattamiseen, koska se ei ole minun työtäni ja palkkani on liian huono siihen. Sitäpaitsi kokemukseni perusteella lapset usein kostavat komentelun esim. sotkemalla vessoja tai ilkkumalla.
Missään muussa työpaikassa työnantaja ei suvaitsisi sitä, että päivän tauoista varastetaan noin paljon työaikaa. Ja kummeksuttaa se että opettaja -joka on vastuussa lapsista- voi jättää heidät valvomatta. Oppitunnit kestävät usein vain puoli tuntia ja ihmetyttää sekin että miten asiat saadaan opetetua lapsille, kun siellä opettajien huoneessa venyy se kahvitauko luvattoman pitkäsi.
Muutenkin esimerkiksi luokkien ja käytävien järjestely unohtuu liian usein sekä lapsilta että opettajilta. Kouluissa olisi suositus sellainen, että ylimääräiset tavarat järjestetään pois vapailta pinnoilta että päästään pyyhkimään pinnat.
Siivoojan tehtävä ei ole keräillä kenkiä, reppuja ja unohtuneita vaatteita pois pestäviltä lattioilta!
Opettajat myöhästelevät
9
183
Vastaukset
- Väsynyt Siivooja
Lisäisin vielä sen että olisi hyvä, jos siellä käytävillä ei odotutettaisi niitä lapsia senkin takia, että siivoojan työjärjestely menee turhaan sekaisin. Ei päätä tekemään töitä sen takia että opettaja ei suvaiste tulla viemään lapsia luokkaan pois siivoojan tieltä.
Kiitos, helpotti.- Upeope
Olen opettaja enkä tunnista itseäni ylläolevasta. Pyrin aina menemään tunneille hyvissä ajoin jo senkin vuoksi, että tiedän näiden odotustilanteiden olevan kaikkein tavallisimpia kiusaamistilanteita.
Jos myöhästyn tunnin alusta, syynä on lähes poikkeuksetta oppilasasioiden hoitaminen - joko puhelimessa tai kollegoiden kanssa. Työhöni kuuluu todella paljon muutakin kuin oppituntien pitäminen ja jotkin asiat on hoidettava heti. Väität, että opettajat myöhästelevät työstänsä, mutta rohkenen edelläolevaan vedoten olla eri mieltä.
Pitää varmaan paikkansa, että lapset saavat käytävissä aikaan sekä sotkua että ääntä, jos joutuvat odottamaan. Mutta miten tämän ongelman ratkaisisi? Yleensä edellytän, että sotkut siivotaan, enempää en katso olevani velvoitettu tekemään eikä minulla ole siihen realistisia mahdollisuuksiakaan.
Oletko ihan tosissasi, että pelkäät lasten reaktioita, jos heitä komennat? Jokaisella koulun aikuisella on oikeus ja velvollisuus kasvattaa. Oletko ihan nuori ja perheetön ihminen, aikuiselta et oikein vaikuta.
Minusta on varsin ihmeellistä, että kritisoit opettajien työmoraalia - ilmeisesti tietämättä työstä paljonkaan. Kollegat ja työnjohto pitävät kyllä siitä huolen. Sitä paitsi opettajien työmoraali on korkeampi kuin likimain minkään muun ammattikunnan. Välitunnit ovat meille vain harvoin taukoja työstä. Useimmiten niiden aikana kopioidaan, hoidetaan oppilasasioita (mahdollisesti kahvimuki kädessä), ollaan välituntivalvonnassa, soitellaan vanhemmille tai muille yhteistyötahoille jne. Minusta on epäasiallista kielenkäyttöä sanoa "opettaja ei suvaitse tulla..."
Jos jossakin luokassa toistuvasti on tavaroita jätetty pöydille lojumaan, puhu opettajan kanssa. Sillähän sen pitäisi hoitua.
Jos teidän työjärjestelynne menee pieleen sen vuoksi, että tunnin alku myöhästyy muutaman minuutin, vika on työnjohdossanne tai siinä, että työ on kellotettu liian tarkkaan. Vika ei ole oppilaissa tai opettajissa. Koulu on oppilaita varten, ei siivoojia. Monestihan me lukujärjestyksessä olevien tuntien jälkeen pidämme tukiopetusta, laiskanläksyä, vanhempain tapaamisia, muita palavereita, rästikokeita ja muuta vastaavaa. Silloin ei luokkaa pääse siivoamaan ja sen tosiasian kanssa teidän on elettävä.
Myöskään opettajan tehtävä ei ole keräillä kenkiä, reppuja ja unohtuneita vaatteita pois pestäviltä lattioilta! Yritä miettiä tähän ongelmaan jokin muu ratkaisu.
Jotenkin kirjoituksestasi tulee sellainen kuva, että purat omien kouluaikaisten kokemustesi aiheuttamaa katkeruutta koko opettajien ammattikuntaa kohtaan.
Jos työjärjestelynne on todellakin niin huono ja joustamaton kuin yllä kuvaat, ota yhteyttä omaan työnjohtoosi. Siivous on koulun ylläpitotoimi, ei päätehtävä. - Väsynyt Siivooja
Upeope kirjoitti:
Olen opettaja enkä tunnista itseäni ylläolevasta. Pyrin aina menemään tunneille hyvissä ajoin jo senkin vuoksi, että tiedän näiden odotustilanteiden olevan kaikkein tavallisimpia kiusaamistilanteita.
Jos myöhästyn tunnin alusta, syynä on lähes poikkeuksetta oppilasasioiden hoitaminen - joko puhelimessa tai kollegoiden kanssa. Työhöni kuuluu todella paljon muutakin kuin oppituntien pitäminen ja jotkin asiat on hoidettava heti. Väität, että opettajat myöhästelevät työstänsä, mutta rohkenen edelläolevaan vedoten olla eri mieltä.
Pitää varmaan paikkansa, että lapset saavat käytävissä aikaan sekä sotkua että ääntä, jos joutuvat odottamaan. Mutta miten tämän ongelman ratkaisisi? Yleensä edellytän, että sotkut siivotaan, enempää en katso olevani velvoitettu tekemään eikä minulla ole siihen realistisia mahdollisuuksiakaan.
Oletko ihan tosissasi, että pelkäät lasten reaktioita, jos heitä komennat? Jokaisella koulun aikuisella on oikeus ja velvollisuus kasvattaa. Oletko ihan nuori ja perheetön ihminen, aikuiselta et oikein vaikuta.
Minusta on varsin ihmeellistä, että kritisoit opettajien työmoraalia - ilmeisesti tietämättä työstä paljonkaan. Kollegat ja työnjohto pitävät kyllä siitä huolen. Sitä paitsi opettajien työmoraali on korkeampi kuin likimain minkään muun ammattikunnan. Välitunnit ovat meille vain harvoin taukoja työstä. Useimmiten niiden aikana kopioidaan, hoidetaan oppilasasioita (mahdollisesti kahvimuki kädessä), ollaan välituntivalvonnassa, soitellaan vanhemmille tai muille yhteistyötahoille jne. Minusta on epäasiallista kielenkäyttöä sanoa "opettaja ei suvaitse tulla..."
Jos jossakin luokassa toistuvasti on tavaroita jätetty pöydille lojumaan, puhu opettajan kanssa. Sillähän sen pitäisi hoitua.
Jos teidän työjärjestelynne menee pieleen sen vuoksi, että tunnin alku myöhästyy muutaman minuutin, vika on työnjohdossanne tai siinä, että työ on kellotettu liian tarkkaan. Vika ei ole oppilaissa tai opettajissa. Koulu on oppilaita varten, ei siivoojia. Monestihan me lukujärjestyksessä olevien tuntien jälkeen pidämme tukiopetusta, laiskanläksyä, vanhempain tapaamisia, muita palavereita, rästikokeita ja muuta vastaavaa. Silloin ei luokkaa pääse siivoamaan ja sen tosiasian kanssa teidän on elettävä.
Myöskään opettajan tehtävä ei ole keräillä kenkiä, reppuja ja unohtuneita vaatteita pois pestäviltä lattioilta! Yritä miettiä tähän ongelmaan jokin muu ratkaisu.
Jotenkin kirjoituksestasi tulee sellainen kuva, että purat omien kouluaikaisten kokemustesi aiheuttamaa katkeruutta koko opettajien ammattikuntaa kohtaan.
Jos työjärjestelynne on todellakin niin huono ja joustamaton kuin yllä kuvaat, ota yhteyttä omaan työnjohtoosi. Siivous on koulun ylläpitotoimi, ei päätehtävä.Lapsia pitää muistuttaa monta kertaa asioista. ja se on opettajan tehtävä.
Kouluissa , joissa olen siivoillut pääsääntöisesti monet vanhemmat opettajat osaavat komentaa lapsia siivoamaan jälkensä, koska he ovat tehneet työtä jo kauan ja ymmärtäväät sellaisen asian että kaikki viihtyvät paremmin, jos tavarat eivät loju pitkin ja poikin.
Nuoremmilta opettajilta on monesti kokonaisuus hukassa ja usein juuri ne nuorimmat opettajat ovat kansankynttilöitä, jotka väheksyvät siivoustyötä.
Meidän työnjohto on useaan kertaan valittanut siitä, kun opettajat eivät vaivaudu ilmoittamaan jos tarvitsevat jotakin tilaa. Käytössä on tietokoneohjelma, johon voi kirjata ylös ne tilat joita tarvitsee. - Kuurankukkatukka
Väsynyt Siivooja kirjoitti:
Lapsia pitää muistuttaa monta kertaa asioista. ja se on opettajan tehtävä.
Kouluissa , joissa olen siivoillut pääsääntöisesti monet vanhemmat opettajat osaavat komentaa lapsia siivoamaan jälkensä, koska he ovat tehneet työtä jo kauan ja ymmärtäväät sellaisen asian että kaikki viihtyvät paremmin, jos tavarat eivät loju pitkin ja poikin.
Nuoremmilta opettajilta on monesti kokonaisuus hukassa ja usein juuri ne nuorimmat opettajat ovat kansankynttilöitä, jotka väheksyvät siivoustyötä.
Meidän työnjohto on useaan kertaan valittanut siitä, kun opettajat eivät vaivaudu ilmoittamaan jos tarvitsevat jotakin tilaa. Käytössä on tietokoneohjelma, johon voi kirjata ylös ne tilat joita tarvitsee.Pitikö tuokin nyt erikseen sanoa, että lapsia pitää muistuttaa monta kertaa? Muistutatko itse yhtäkään kertaa asioista, jotka koskevat nimenomaan sinua ja sinun työtäsi?
Miksi minulle tuli kirjoituksestasi jotenkin sellainen vaikutelma, että opettajan ensisijainen tehtävä on laittaa kaikki koulun tilat siihen kuntoon, että siivooja pääsisi mahdollisimman vähällä? Jos et siedä työssäsi sitä, että kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan, korjaa asennettasi. Opettajakin (ja monet muut ammattilaiset!) joutuu monta kertaa päivässä ratkaisemaan äkkinäisiä tilanteita - silloin ei päällimmäisenä asiana ole, miten siivoojan elämää helpotettaisiin. Vai onko kyse siitä, että ns. käyt hitaalla ja jokainen äkkitilanne on sinulle ylivoimainen?
Mielenkiintoni heräsi, kun sanot, että nuoremmat opettajat väheksyvät siivoojan työtä. Vaikea uskoa. Miten se ilmenee?
Ehkäpä tuo tilojen käyttöongelma ratkeaisi sillä, että työnjohtonne lähettäisi koululle aikataulun, milloin mikäkin tila on tarkoitus siivota. Tilojen käyttötarve syntyy todella usein ihan minuutissa ja silloin opettaja ei välttämättä pidä tärkeimpänä kirjata sitä johonkin (hankalakäyttöiseen ja muutenkin huonoon) tietokoneohjelmaan, vaan tärkeimmäksi katsotaan silloin lapsen opettaminen tai muu nimenomaan oppilaaseen liittyvä asia.
Taidat purkaa opettajiin omia kouluaikaisia turhaumiasi. Et edes yritä ratkaista ongelmia, vaan syytät opettajia oman työsi ongelmista. Missähän se vika nyt oikeastaan on?
Yksi melko läheinen ystäväni siivoaa koulussa ja ainakin hänen kertomansa mukaan se on niitä parhaita tapoja ansaita elantonsa. Hän on kaikesta päättäen vastuullinen, yhteistyökykyinen ja ammattitaitoinen ihminen.
- Väsynyt Siivooja
No, minä nyt ihmettelen myös sitäkin asiaa että mitenkä lapsia saa muka opetettua jos tunnit alkavat lähes aina vartin myöhässä ja usein loppuvat 5 minuuttia aikaisemmin.
Kyllä se niissä lukuisisssa kouluissa on käynyt opettajien käytöksestä selväksi että kaikkein mukavimpia ovat rehtorit ja sellaiset opettajat jotka ovat olleet alalla jo pidempään. Näidem kanssa asiat sujuvatkin paljon helpommin.
Ei ole kysymys siitä että ei joustettaisi äkkitilanteissa, vaan siitä että meidän työnjohto on esittänyt opettajille toiveen laittaa luokkien seinässä olevat varauslistat ajantasalle, jotta sijaiset (siivoojat) pystyvät suunnittelemaan työnsä.
Kukaan ei odota että opettajat siivoavat valmiiksi, mutta opettajan tehtäviin kuluu sanoa oppilaille että he kukin nostavat oman tuolin paikoilleen ja tyhjentävät pulpettinsa päällisen.
Jos siivooja nostelee 300 tolia päivän aikana, tulee turhia sairaslomia ja aivan turhaa kiirettä sen takia että opettaja ei hoida työtää'n kunnolla.
Ei liene vaikea lisäst'ä esim "joka 2.vko" ko tunnin kohdalle.- Väsynyt Siivooja
Tuo viimeinen lause kuuului tuonne aiempaan kohtaan.
- ääääääääääääääääääää
Jos nyt yhtään seuraat ajankohtaisia asioita ja uutisia, tiedät, että suomalaisilta opettajilta onnistuu tuo lasten opettaminen melkoisen hyvin. Vaikea on siis kuvitella, että koko opettajakunta laiskottelisi päivät pääksytysten... Tulokset puhuvat puolestaan.
- Väsynyt Siivooja
ääääääääääääääääääää kirjoitti:
Jos nyt yhtään seuraat ajankohtaisia asioita ja uutisia, tiedät, että suomalaisilta opettajilta onnistuu tuo lasten opettaminen melkoisen hyvin. Vaikea on siis kuvitella, että koko opettajakunta laiskottelisi päivät pääksytysten... Tulokset puhuvat puolestaan.
Juu, taidot ovat hyvät mutta motivaatio opiskeluun on erityisen alhainen suomalaislapsilla. Mistähän se johtuu?
- Naavaparta12
Väsynyt Siivooja kirjoitti:
Juu, taidot ovat hyvät mutta motivaatio opiskeluun on erityisen alhainen suomalaislapsilla. Mistähän se johtuu?
Motivaation alhaisuus on tietenkin opettajien syy, kun kaikki aineet ei ole kivoja, eikä kaikki opettajat, eikä kaikki tunnit. Toisinaan oppilas joutuu ponnistelemaan jonkin asian kanssa. Jos tätä ei ole kotona opetettu ja arvostettu, opettaja saa vaikka seisoa joka tunti päällään ja laulaa ja soittaa ja kehua lasta siitä, että tänään on tullut otettua kirjakin mukaan kouluun, mutta ihan ilman vaikutusta, koska asenne on alun perin pielessä.
Mikä siinä on, etteivät monetkaan käsitä, että asenteet opetetaan kotona?
On meidänkin mukeloilla ollut koulussa jos jonkinlaisia hankaluuksia, oppimisvaikeudesta kiusaamiseen ja kaikki siltä väliltä, mutta silti kuudes- ja kasiluokkalaistemme asenne on kohdillaan. Koulunkäynti - ja ennen kaikkea oppiminen - kiinnostaa ja palkitsee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984