Miksi tälläinen käytös koirallani?

Hei,

Minulla on 9kk seropi narttu. Siinä on rotuina pitkäkarvaista mäyräkoiraa ja Bolonkamixiä.
Se on minun ensimmäinen oma koirani ja se on tainnut ehkä ottaa vallan asunnossani. Se nirsoilee KAIKILLE kuiva papanoille, paitsi Royal Caninille, mut mä en halua niitä papanoita syöttää sille, koska olen lukennut, että ne ei ole hyviä papanoita. Tällä hetkellä syötän sille Brit Care - lammas riisiä. 19.10.2012 annoin sille niitä papanoita. Se söi niitä sinä päivänä, kuin sika, mut seuraavasta päivästä eteenpäin se on päättännyt, ettei se haluakkaan niitä syödä. Se söi niitä kesälläkin innoissaan. Jos yhdistän papanoita märkämuonan sekaan, niin se yrittää syödä vain märkämuonat ja sit se sylkee papanat kippoon. Ton tempun se on tehnyt monille muillekin papanoille.

Toinen ongelma on, että se ei ole vieläkään täysin sisäsiisti!
Jouduin 16.11.2012 heittää 3 mattoa roskiin, koska se joka päivä oli pissannut niihin! Mulla oli 24.11.2012. omassa huoneessa 2 mattoa vielä, mut sit se tuli mun huoneeseen pissalle. No, päätin sit mun huoneestani 2 mattoa heivata vaatekomeroon. Ennenkuin omasta huoneestani olin heivannut matot pois, niin luulin, että se olis ollut jo viikon sisäsiisti. Menin moikkaamaan koiraani olohuoneeseen, kun se tykkää nukkua olohuoneen sohvalla. Minä tietenkin iloisena silittelen sitä ja sit haistoin, että sohvani haisee pissalle! Pikkasen kyllä suututti, mut en rankaissut koiraani millään tavalla, koska se pissa ei ollut kovin tuore. Laitoin sohvalleni Cif Power cream, koska se tuoksuu aika voimakkaalle, eikä pissa kauheesti haise sen jälkeen. Koirani yrittää väkisin ettii aina jonkun paikan (alustan) mihin se pääsee pissalle. En voi pitää sillä edes ruokakipon alustojakaan, kun se menee yöllä niihin sit pissalle. Nyt se on ollut muutaman päivän sisäsiisti. Käyn koirani kanssa monesti jopa kolmen tunnin lenkeilläkin ja sit se saa leikkiä koirapuistossakin silloin, kun on hyvä sää. Koirani pissaa aina, kun olen kotona, mutta se ei pissaa ikinä yksin ollessaan.

Kolmas ongelma koirallani on, että sen kanssa on hirveetä mennä remmilenkille! (Näin suoraan sanottuna) Jos kävelen koiran kanssa ulkona, niin se on aina niin varuillaan kaikesta.
Jos selän takana on joku, olkoon kysessä koira tai ihminen, niin silloin se lähtee karkuun. Jos edessä kävelee jonkun ulkoiluttajan koira, niin silloin se vetää ihan hirveesti. Ja jos vastaan tulee koira, niin silloin se vaanii ja yrittää juosta toista koiraa päin räksyttäen. Jos tien toisella puolella on ihminen tai koira, niin silloin se tarkkailee niitä koko ajan. Se ei suostu tehä tarpeitaan silloin, jos on ulkopuolisia lähettyvillä. Silloin se saattaa vain istua koko ajan. Sit kun ei näy ketään, niin se sit saattaa nuuskia paikkoja ja tehä tarpeitaan.
Koirani myös toisten koirien kakkaa, omaa kakkaa ja kissan kakkaa. (Phyi)
Ananasmehu ei tepsinnyt siihen ollenkaan. Ainiin, koirapuistossa se leikkii mielellään muitten koirien kanssa, mutta se ei meinaa heti uskaltaa mennä puistoon. Mut sitten kun pääsen koirani kanssa puistoon, niin sillä menee alle minuutti, niin se alkaa innoissaan juoksennella muitten koirien kanssa.
Sit se jahtaa autoja, pyöriä ja melkeen kaikkee liikkuvaa. Lapsia se pelkää, koska 5kk ikäisenä sitä yks tarha ikäinen poika löi päähän sitä ja sit se poika kiljui koko ajan. Sit tän syksyn aikana ihmiset on alkannut säikytellä koiraani. (tuntemattomat ihmiset)

Neljäs ongelma on, että se ei tottele mua melkeen pätkän vertaakaan. No, kyl se silloin tottelee, kuin se itse haluaa. Se tuhoo mun kaikki postit ja mun asunnossani ei ole väliovea, mikä harmittaa ihan suunattomasti. Onneksi ostan posti kassin josssain vaiheessa. Sit silla on pakkomielle kissanpentuuni, joka on 4kk. Aluksi ne leikkii suvassa solussa, mut sit kun kissa ei jaksa enään leikkiä, niin koira ei päästä kissaani menemään ja koirani käytös menee välillä aika överiksi, koska se saattaa joskus raahata kissaa mukanaan. Mut kissakin ärsyttää koiraanikin usein. Kissani on ollut mulla syyskuusta lähtien, eikä se ole vieläkään saanut tutustua asuntooni kunnolla, kun koirani menee kissan perään ihan jatkuvasti. Kissa ei saa edes nukkua. Koira repii kissan pois jopa raapimapuusta pois. Olen joutunnut pistää kissan öisin keittiöön nukkumaan, että se saisi rauhassa nukkua. Jos mulla on kissa sylissä, niin koira heti seuraa mua ja tuijottaa mua tai no oikeastaan sitä kissaa koko ajan. Jos istun lattialla ja kissa sylissä, niin koira saattaa yrittää ottaa kissaa multa, mut mä aina estän sen.


No, mutta tässä on nyt joitakin ongelmia koirastani, mut en jaksa kaikkee kirjoittaa, kun siihen menee koko ilta muuten. :-D

8

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unohdin mainita, että se murisee, jos siltä yrittää ottaa "herkkua". Ulkona siltä ei voi edes ottaa keppiäkään, kun se alkaa murisemaan.

    • Ainiin joo, onkos kellään samanlaista sekarotuista koiraa, kuin mulla? Koirani tuli Virosta ja se on syntynnyt 17.2.2012. Kuulemma kaikki koirani sisarukset tai ainaskin jotkut on saanut kodin suomesta. Olisi tosi kiva nähä koirani sisaruksia tai tietää niistäkin, että miten ne on pärjäilleet. =) Se ois kivaa kans, jos koirani näkisi jonkun sisaruksen joskus. Haluaisin nähä sen reakstion, että muistaako se sisarustaan ollenkaan. =) Koirani isä oli pitkäkarvainen mäyräkoira ja äiti koira oli Bolonka mix.

      • Vaikka mulla onkin tollanen koira, niin en luovu siitä. Olen niin paljon kiintynnyt siihen ja se osaa olla myös ihanakin. =) Se onkin mamman läskiperse.


    • Da fuq

      Ammattikouluttaja. Heti.


      Tuossa on niin monta ongelmaa ja ongelmanalkua, että ei voi odottaa Suuren Ja Mahtavan Internetin kykenevän sinua auttamaan. Etsit eläintenkouluttaja ja pyydä tulemaan katsastamaan tilanne. Sitä odotellessa voit ottaa yhteyttä vaikka tämän

      http://elainkoulutus.wordpress.com/

      eläinkoulutusblogin pitäjään. Sieltä tulisi ammattimainen katsanto.

    • Koirani oli lokakuussa 2 päivää hoidossa ja se oli kuulemma, kuin enkeli sielä.
      Se ei edes yrittännyt tehdä pissoja sisälle eikä varsinkaan matoille.
      Se on totta, että mun pitäis viedä koirani koirakouluun, mutta rahatilanteeni on ollut tosi huono, mut en viitsi kertoa täälä netissä, että minkä takia.
      Mutta olen jutellut tosi monien koira ihmisten kanssa ja saanut paljon vinkkejä. Sit muutama tuttukin on yrittännyt kouluttaa koiraani. Koirani on aika paljon rauhouittunnut siitä, kun se oli silloin 3-4 kk ikäinen. Heti kun raha-asiani alkaa hoitumaan, niin pistän rahaa säästöön ja rupeen ettimään koiralleni hyvän koulun. Teen mielelläni kaikkeni, että koirani käyttäytyisi hyvin. Ja kyllä sekin olisi varmaan onnellisempi koulutuksen jälkeen. Jatkan vielä netistä tietojen etsimistä ja lueskelen koirakirjoja, jos löytyisi joitakin vinkkejä. =)
      Minä en luovuta helpolla. Mä tuun vielä saamaan koirani hyväkäytöksiseksi ja sit saan olla ylpeä. =)

    • ssssssssssssssssssss
    • luomuhurtta

      koirakoulu ei paljoa maksa, ainakin se, jossa itse kävin, oli 25 e koko 10 kerran kurssi ja samalla summalla pääsi koirakerhon jäseneksi. Yhden neivon voin antaa nöin netissä. Pistä KOIRA liekaan vaikka sängynjalkaan yöksi, jotta kissa saa kulkea silloin missä haluaa. Ja komenna koiraa tiukasti, kun se häiritsee nukkuvaa kissaa tai kiskoo sen pois raapimapuusta.Muutoin kissan ja koiravälii ei kannata mennä, vaikka olisi rajunkin näkäist menoa.
      Murinasta sen vrran, että jos murisee tavaraa pois otettaessa, niin tiukka käsky, IRTI, ja tavara pois, vaikka sitten sormin leuat aukaisten. Ja tuonkokoien koira, oletan että mäyrkoiramix on alta kymmene kilon, niin jos ei sanaa tottele, niin napakka ote niskasta ja maahan painaminen, ja siinä pitäminen kunnes lakkaa murisemasta.Voit kouluttaa murinaa sillä että lasket herkkupalan lattialle, ja kielläkoiraasi. Jos varastaa, niin otat makupalan pois, varmista että harjoittelet tarpeeksi suurella asialla, ettei koira nielaisi sitä. Pane vaikka rukkaset kouraan jos pelkäät puremista.
      Koirat komentaa toisiaan ja kissaa lyömällä hampaat yhteen millin päästä korvasta tai kuonosta. Kokeile samaa. Kämmenten paukautus silmien edessä ja karjaisu Ei.
      Tiedän, että jotkut sanoo koiran kuulevan vähemmälläkin, mutta olettekos kuulleet kun koirat karjuvat toiselleen tai jos sattuu syntymään tappelu, niin siinä ei ääntä säästellä!

      • bullipoju

        Ensinnäkin eläinsuojelulaki kieltää koiran pitämisen kytkettynä sisällä.

        Ja sitten aloittajalle. Mene sinne koirankouluttajalle oikeasti. Vaikuttaa siltä että sinulla on vähän kaikki asiat hakoteillä tuossa koiran kanssa elämisessä ja siinä vielä nuori kissa sekoittamassa soppaa. En ala nyt spekuloimaan miksi olet tuossa tilanteessa tai pitämään mitään saarnaa koiranhankinnasta yms. tilanne ei saarnaamalla miksikään muutu mutta olet nyt oikeasti tilanteessa jossa tarvitset omistautunutta apua, ei mitään nettivinkkejä eikä satunnaisia neuvoja satunnaisilta ihmisiltä vaan ulkopuolista apua joka ajatuksella keskittyy tilanteesi parantamiseen.
        Eli keräät sitä rahaa, ei mene kauaa että saat muutaman muutaman kympin kerättyä vaikka kuinka köyhä olisitkin! Kun koiran hankit sinä otit siitä vastuun, sinun on pidettävä huoli siitä vaikka se tarkoittaisi sitä että joutuisit nipistämään rahaa muista kuluistasi. Jos sinulla ei ole siihen varaa, anna koira pois. Joko kannat vastuun täysin tai sitten et kanna vastuuta ollenkaan! Tässä ei ole mitään puolitietä vaan sinun on kannettava vastuu koirasta 100%!

        Oletko lukenut mitään koirankoulutuskirjoja sillä tavalla kunnolla, ajatuksella? Käy lainaamassa kirjastosta tai ostamassa ihan mikä tahansa koulutuskirja, oikeasti ihan mikä tahansa, rima on nyt niin matalalla että mitkä tahansa neuvot ovat auttavat! Oikeasti paneudu kirjaan, opiskele se ja pistä sitten käytäntöön omassa elämässäsi koiran kanssa. Sillä tavalla pääset alkuun ennen kuin saat ne rahat siihen kouluttajaan.

        Kaikilla on aina se ensimmäinen koiransa mutta koira on vähän sellainen juttu että sitä ei kannata hankkia kuitenkaan sillä periaatteella "että opin siinä samalla" vaan koulutusperiaatteet tulisi opetella etukäteen ja pitää niistä sitten kiinni. En tiedä mikä sinun tilanteesi on ollut mutta vaikuttaa siltä että et ehkä ole ollut niin hyvin valmistautunut kuin olisi kannattanut olla. Tuosta Virosta hankkimisesta en edes sano mitään..

        PS. Jos koirasi syö Royal Caninia ongelmitta, syötä sille sitten Royal Caninia. Nettihuhut on nettihuhuja, ei kannata uskoa kaikkea mitä netistä lukee tai kadulla kuulee. Koirat ovat yksilöitä ja jos joku ruoka sopii jollekin ei se niin välttämättä sovi toiselle. Jos tuo ruoka sopii koirallesi, syötä sitä koirallesi. Jos koiralle ei maistu ruoka syitä voi olla muitakin kuin se että se nirsoilee. Kyse on kasvavasta koirasta joten sen pitäisi saada syödäkseen jotta se jaksaa kasvaa ja kehittyä terveeksi koiraksi. Kysy ruokinnasta eläinlääkäriltäsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      154
      27137
    2. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      627
      24105
    3. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      189
      17140
    4. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      402
      10137
    5. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      336
      9062
    6. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6308
    7. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4053
    8. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      191
      3728
    9. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      79
      2203
    10. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      124
      1823
    Aihe