Masennus ja uudelleenkoulutus

Masari

Onko kellään kokemusta masennusdiagnoosin oikeuttamasta uudelleenkoulutuksesta.
Mieltäisin, että minusta olisi hyötyä yhteiskunnalle huomattavasti enemmän uuden ammatin myötä. Olen nyt tilassa etten pysty toimimaan nykyisessä ammatissani masennukseni vuoksi. Ja olen sairaslomalla.
Työttömäksi en voi jättäytyä, vaan valitettavasti joutuisin kouluttautumaan ansiosidonnaisella tms.
Kiitän vastauksistanne.

2

1726

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "kuntoutt.koulutus"?

No kyllähän ne ainakin ehdottelevat noita "kuntouttavia koulutuksia", kun on aikansa ollut tukien varassa. Itse sain taannoin jonkun sellaisen kirjeen, jonka mukaan "saattaisin hyötyä" jostain tällaisesta koulutuksesta. Sitä en sitten tiedä, voivatko nuo edes johtaa mihinkään kunnollisiin töihin todellisuudessa ja millaisia koulutuksia ylipäätään on tarjolla. Itseäni kun taas ei kiinnosta pätkääkään yrittää lähteä kouluttautumaan yhtään millekään uudelle alalle sen jälkeen, kun opintoni jumittuivat masennuksen vuoksi; en ole viitsinyt ottaa noistakaan sitten edes sen kummemmin selvää. Mutta kyllähän niistä jostain tietoa löytyy, varmaan KELAn kauttakin, netitse hyvin...

Joku ehkä osaa kertoa paremmin täälläkin, myös muista mahdollisuuksista.

• Latvainvalidi

Voit hakea ammatillista kuntoutusta työeläkeyhtiöltä, mutta masentuneille on harvemmin tarjolla uudelleenkoulutusta, mutta nykyisin ainakin hieman nuoremmille voisi ollakin tarjolla.

Pitää puhua työterveyslääkäri ja/tai psykiatri pyörryksiin ja hakea.

Ammatillinen kuntoutus voi olla koulutusta, työkokeilua, kuntoutusta yms.

Haetaan työeläkeyhtiöstä, B-todistus mukaan ja perusteina niin vaikea masennus, että on riski päätyä työkyvyttömyyseläkkeelle. MIten tuota sitten tulkitaan onkin toinen juttu. Selkäsairaat saa 3- 5 kertaa useammin ammatillista kuntoutusta kuin masentuneet.

Minulta evättiin kahdesti ammatillinen kuntoutus ja toisella kerralla sain sen valituksen jälkeen, 3 vuotta myöhässä, hieman koulutusta ja työkokeilu. Ei enää auttanut. Työeläkeyhtiö halusi minun päätyvän tk-eläkkeelle, vaikka "mitåän riskiä työkyvyttömyydestä ei ole". Näin tämä systeemi toimii... Nyt ollaan oltu yli viisi vuotta eläkkeellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe