Lapseni kuuntelevat Robinia

Kuerther.

Lapseni ovat kuunnelleet Robinia minulta salaa.
Lapsillani ei ole mp3-soittimia, eikä edes omia läppäreitä.
Vanhin lapsi tosin on jo kinunnut omaa läppäriä.
Mutta missä he ovat päässeet kuuntelemaan?
No kavereittensa luona. Uskovaisten kavereitten.
Olen ottanut puheeksi näiden lasten vanhempien kanssa, sallivatko he, että
lapsensa kuuntelevat Robinia. Siis tämän ns. teinisensaation, josta on viime aikoina kovasti hehkuteltu. Sehän on täyttä poppia.
Nämä vanhemmat sanoivat, että kyllä saavat, he kuulevat sitä joka tapauksessa jossain, kuten vaikkapa kouluissa, tai päiväkodeissa. Ja eivät halua, että omat lapsensa joutuisivat kiusatuksi, kun eivät ole tietoisia tämän ajan suurimmista idoleista.

Vanhin lapsistani 12 vee, haukkui mua jo kalkkikseksi, ku suosittelin hänelle raittiimpaa musiikkia. Ostin lapsilleni OK-Taavien levyn, jossa on lasten lauluja raikkaina sovituksina. Vain ihan nuorimmat ottivat tämän omakseen. Kouluikäiset moittivat levyä liian lällyksi. Yksi lapsistani vei ekaluokalla anni-tannin levyn kouluun ja tuli koulupäivän jälkeen itkien kotiin, että häntä kiusattiin musiikkivalinnan vuoksi. Tämän vuoksi tämä pieni oppilas vaati, että meidänkin pitäis ostaa lapsille jotain sellaista musiikkia, mitä muutkin koulukaverit kuuntelevat. Sanoin tälle, että kuule rakas, etkö halua säilyttää uskon? Kuule, maailmallinen musiikki on sellaista musiikkia, että se vie ihmisen maailmaan ennen kuin huomaakaan ja sieltä ei välttämättä ole ikinä paluuta. Se on kuule iänkaikkinen itku ja hammasten kiristys, jos epäuskossa joutuu tämän ajallisen elämän kerran jättämään.

Nyt ei auta enää sanoa noin, miten silloin sanoin tälle itkevälle koulukkaalleni.
Sanoin, kuulkaat rakkaat lapset, haluattehan te säilyttää uskon. Vastaus oli, jos uskovaisena olo on sitä, että kaikki hauska kielletään, emme halua. Me kuuntelemme Robinia, koska siitä tulee hyvä mieli. Ja te ette voi meitä estää, sillä naapurissa (uskovaisia) saamme niitä kuunnella. Heidän äiti sanoi, että kyllä uskovainenkin voi tällaisia kuunnella, kun vain jaksaa uskoa Jumalaan ja käydä sanan kuulossa. Olen huono äiti, kun en osaa pysyä tämän asian kanssa lujana :(

47

660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Robi N

      Olen ylpeä lapsistasi. Ainakin, jos Teosto-maksut tulevat hoidetuiksi.

      • Kuerther.

        Ei kai siitä kuulune teostomaksuja maksaa, jos kuuntelee kavereiden luona.
        Eihän me makseta siitäkään rumputuksesta, jota joudumme vastoin tahtoamme kuulemaan julkisissa tiloissa. Jos minä voisin päättää, rumputusmusiikkia ei tarvis olla olemassakaan. Se tekee lapsetkin rauhattomiksi!


    • ffffffffffffrefre

      Sinulla on älykkäitä lapsia. Olisit onnellinen siitä, että heillä on riittävästi järkeä nähdäkseen uskonnon mielettömyyden.

    • rhtgfde

      Olet provo. Mikä sinua oikeasti risoo? Esimerkkisi eli tarinasi perheenjäsenet eivät ole uskomassa..

      Mistä teitä riittääkin? Kun loppuu loanheittoaiheet,aletaan keksiä näitä uusia koukkuja joilla nämä muut rienaajat pääsevät herkuttelemaan.

      Lukija hyvä.!älä luule löytäväsi tältä palstalta yhtäkään uskovaista joka ihan tosissaan täällä kyselisi neuvonsanoja uskonasioihin.

      • Kuerther.

        En ole väittänyt, etteikö lapsukaiseni olisi uskomassa. Yleensä usko omakohtaistuu siinä rippikouluikäisenä, eli tuolloin lapsi rupeaa vasta ajattelemaan syvällisemmin uskon asioita. Lapset ovat uskovaisia, mutta jos ei hoida lapsenuskoaan, se voi kuolla vanhemmiten. On turmiollista, jos lapset tottuvat jo varhain rumputusmusiikkiin ja jää tällaiseen musiikkiin kiinni. Sielunvihollinen voimakkaana pääsee repimään tällaisia ihmisiä omikseen.
        Pelkäänkin sitä, jaksanevatko lapseni säilyä uskomassa, kun täytyy ruveta uskomaan itse.


      • 4+9
        Kuerther. kirjoitti:

        En ole väittänyt, etteikö lapsukaiseni olisi uskomassa. Yleensä usko omakohtaistuu siinä rippikouluikäisenä, eli tuolloin lapsi rupeaa vasta ajattelemaan syvällisemmin uskon asioita. Lapset ovat uskovaisia, mutta jos ei hoida lapsenuskoaan, se voi kuolla vanhemmiten. On turmiollista, jos lapset tottuvat jo varhain rumputusmusiikkiin ja jää tällaiseen musiikkiin kiinni. Sielunvihollinen voimakkaana pääsee repimään tällaisia ihmisiä omikseen.
        Pelkäänkin sitä, jaksanevatko lapseni säilyä uskomassa, kun täytyy ruveta uskomaan itse.

        Ensinnäkin: sielunvihollinen on satuolento. Lakkaa keksimästä satuja, joissa syytät "sielunvihollista" sen sijaan että keskittyisit oikeisiin asioihin.

        Tässä on nyt kyse sinun uskostasi ja sinun uskomuksistasi, joita lapsesi eivät ole omaksuneet, eikä heillä ei ole siihen mitään velvollisuuttakaan.

        Vl-uskomukset eivät todellakaan ole mitään universaaleja totuuksia, joten lasten pakottaminen näihin idioottimaisiin vl-sääntöihin vain rikkoo välinne. Lisäksi on moraalitonta pelotella lapsia jollakin kuolemanjälkeisellä rangaistuksella. Teet paljon vahinkoa lapsillesi, ja aivan turhaan.

        Lapsesi tekevät itse omat päätöksensä omasta elämästään. Sinä et omista heitä.

        Lisäksi lapsillesi tekee hyvää saada välillä vähän lomaa tiukoista vl-säännöistä nyt kun he pakosta joutuvat elämään kanssasi.


      • Kuerther.
        4+9 kirjoitti:

        Ensinnäkin: sielunvihollinen on satuolento. Lakkaa keksimästä satuja, joissa syytät "sielunvihollista" sen sijaan että keskittyisit oikeisiin asioihin.

        Tässä on nyt kyse sinun uskostasi ja sinun uskomuksistasi, joita lapsesi eivät ole omaksuneet, eikä heillä ei ole siihen mitään velvollisuuttakaan.

        Vl-uskomukset eivät todellakaan ole mitään universaaleja totuuksia, joten lasten pakottaminen näihin idioottimaisiin vl-sääntöihin vain rikkoo välinne. Lisäksi on moraalitonta pelotella lapsia jollakin kuolemanjälkeisellä rangaistuksella. Teet paljon vahinkoa lapsillesi, ja aivan turhaan.

        Lapsesi tekevät itse omat päätöksensä omasta elämästään. Sinä et omista heitä.

        Lisäksi lapsillesi tekee hyvää saada välillä vähän lomaa tiukoista vl-säännöistä nyt kun he pakosta joutuvat elämään kanssasi.

        Meillä vanhempina on oikeus ja velvollisuuskin juurruttaa lapsemme elävään uskoon. Aina lapset eivät kuitenkaan juurru, mutta tästä ei tarvi kantaa syyllisyyttä. Yleensä murrosiän kynnyksellä, tai aikuisuuden kynnyksellä lapset tekevät sitten sen oman valintansa, haluavatko jatkaa elävässä uskossa, vai vaihtaa se syntielämään.
        Itse vanhempana, kuten varmasti kaikki uskovaiset, haluaisin, että omat lapsemme saisi säilyä uskomassa.


      • ffffffffffdfdf
        Kuerther. kirjoitti:

        Meillä vanhempina on oikeus ja velvollisuuskin juurruttaa lapsemme elävään uskoon. Aina lapset eivät kuitenkaan juurru, mutta tästä ei tarvi kantaa syyllisyyttä. Yleensä murrosiän kynnyksellä, tai aikuisuuden kynnyksellä lapset tekevät sitten sen oman valintansa, haluavatko jatkaa elävässä uskossa, vai vaihtaa se syntielämään.
        Itse vanhempana, kuten varmasti kaikki uskovaiset, haluaisin, että omat lapsemme saisi säilyä uskomassa.

        Vanhoillislestadiolaisuus tai "syntielämä", tässäkö muka kaikki vaihtoehdot? Kannattaisi tulla sieltä tynnyristä ulos.


      • 10+11
        Kuerther. kirjoitti:

        Meillä vanhempina on oikeus ja velvollisuuskin juurruttaa lapsemme elävään uskoon. Aina lapset eivät kuitenkaan juurru, mutta tästä ei tarvi kantaa syyllisyyttä. Yleensä murrosiän kynnyksellä, tai aikuisuuden kynnyksellä lapset tekevät sitten sen oman valintansa, haluavatko jatkaa elävässä uskossa, vai vaihtaa se syntielämään.
        Itse vanhempana, kuten varmasti kaikki uskovaiset, haluaisin, että omat lapsemme saisi säilyä uskomassa.

        "..haluavatko jatkaa elävässä uskossa, vai vaihtaa se syntielämään. "

        tuollainen asenne on omiaan aiheuttamaan lapsillesi traumoja.

        Yritä nyt ymmärtää: kyse on sinun uskostasi, jota lapsillasi ei ole mitään velvollisuutta omaksua. Valitettavasti uskonnonvapaus ei kosketa vielä nyky-Suomessa lapsia, vaan aikuiset katsovat oikeudekseen pakottaa lapset uskomaan.

        Mitä muuta tuo sitaatin puhe on kuin pakottamista ja painostamista?


    • 7p7

      Meidän tyttö on hirveä Justin Bieber fani. Samoin fanittaa Ldy Gagaa, on ne herttaisia nuo lapset.

    • vhjhss

      Mitä pahaa Robinissa on? sehän on itekkin teini eikä laula mistää seksistä tai alkoholista vaan ihan normaaleista pikku ihmisen asioista. Kuuntele itekkin, niin tiiät!

    • VL-lahkosta eroon

      Sitä tämä nykyaika vaan on. Anna lastesi kuunnella muutakin kun jotain Anni Tannia, Siionin lauluja tms. Ne on niin "lällyjä" ettei ketään oikeesti kiinnosta kuunnella niitä. En minäkään kuuntele semmosta, vaan fanitan mm. Cheekkiä, Juha Tapioo, Rihannaa ym. ym. Ei kukaan voi muakaan estää kuuntelemasta mitä haluan. Ja olen lastesi kanssa täysin samaa mieltä että en halua olla uskomassa, ts. kuulua VL-yhteisöön KUN se on sitä, että kaikki hauska kielletään. Hyvä, että lapsesi tajuavat sen nuin pienenä jo. Minä olen 20v. ja mitä kauemmin venyttää VL-lahkosta eroamista, sitä hankalempaa se on tehdä. Mutta eikö seuroissa niin opeteta, että "uskon voi kieltää teoilla." Näin minä oon ton huuhaa puheen mukaan tehnyt, mutta todellisuudessa en ole uskoani kieltänyt enkä kieltämässä mihinkään. En vain halua kuulua VL-lahkoon vaan elää omaa elämääni. Anna lapsillesikin se mahdollisuus, heillä on elämä edessä, ja jos vanhin on vasta 12v. niin niiden elämästä ei silti loppujen lopuksi ole vielä montaa vuotta pilattuna. Anna heille mahdollisuus nauttia elämästä mm. kuuntelemalla hyvää musiikkia!

    • popmusajees

      En ymmärrä miten te vl:t olette niin mustavalkosia. Kaikki pop-musiikki on muka saatanasta. Oletko ikinä aloittaja kuunnellut yhtään pop-laulua? Jos et niin et todellakaan voi sanoa niistä yhtään mitään. No minäpä kerron sinulle että useimmissa pop-lauluissa lauletaan rakkaudesta, onnesta, hyvyydestä, elämänkokemuksista,Jumalastakin löytyy paljon lauluja. Miten nämä nyt sitte voivat olla pahasta????

      • ja mukavaa oli

        Joululauluja saa kuunnella ja tanssiakin.
        Kerran olin yhdessä vl-pikkujoulussa, jossa kovasti tanssittiin, mentiin nissepolkat ja muut tanssit, niin että pirtinlattiat paukku.


      • Olkaamme Vapaat!!!!
        ja mukavaa oli kirjoitti:

        Joululauluja saa kuunnella ja tanssiakin.
        Kerran olin yhdessä vl-pikkujoulussa, jossa kovasti tanssittiin, mentiin nissepolkat ja muut tanssit, niin että pirtinlattiat paukku.

        Jouluhan onkin meidän Vapahtajamme syntymäjuhla!!!!!


      • Kuerther.
        ja mukavaa oli kirjoitti:

        Joululauluja saa kuunnella ja tanssiakin.
        Kerran olin yhdessä vl-pikkujoulussa, jossa kovasti tanssittiin, mentiin nissepolkat ja muut tanssit, niin että pirtinlattiat paukku.

        Kyllä meillä kotona on kuunneltu nissepolkkaakin, mutta pääosin olemme halunneet kuunnella niitä rauhallisia ja syvällisiä joululauluja, jotka kertovat Vapahtajamme syntymästä.
        Nissepolkastakin on tehty raikkaita versioita, joissa ei ole sellainen tämän ajan jytke taustalla. Yleensä lapset mieltyvät eniten tonttulauluhin yms. mutta vanhemmiten rupeavat kiintymään myös hengellisiin joululauluihin.
        Empä usko, että yhessäkään uskovaisessa perheessä oltaisiin tanssittu nissepolkkaa!


    • Lapset sen tietää
      • Kuerther.

        Aika hieno laulu. Täytyy sanoa, vaikka ite en silleen suosi rytmillistä musiikkia. Tässä ei onneksi ole niin kamala rytmi taustalla, joten kyllä kai voisin antaa lasten kuunnella tällaista. Sen sijaan ne Robinin biisit, joita olen kuullut, ovat ihan jotain muuta. Sellaista jyskytystä.


    • kielto tuli

      Olisin halunnut lapsena lukea lainakirjoja, piti yrittää lukea varkain, aina joku kyttäs ja antoi-ilmi,

      • gggggggggggggf

        Eikö muuta saanut lukea kuin Lasten Siionia?


      • Kuerther.

        Tää on kyllä provo jos joku!


      • tiukka pipo
        Kuerther. kirjoitti:

        Tää on kyllä provo jos joku!

        Aku Ankkakin oli syntiä, silloin kuumimpaan aikaan.
        Valituista Paloista keskusteltiin rippikoulussa, että onko sopivaa luettavaa uskovaiselle.


      • Ylivieskan henki.
        tiukka pipo kirjoitti:

        Aku Ankkakin oli syntiä, silloin kuumimpaan aikaan.
        Valituista Paloista keskusteltiin rippikoulussa, että onko sopivaa luettavaa uskovaiselle.

        Meillä Aku Ankkoja ei poltettu, vaikka esimerkiksi Ylivieskassa ne vaadittiin poltettavaksi kaikki!


    • /juu

      Moni vl kuuntelee Robinia.

      • Kuerther.

        Lapset joutuvat kuulemaan Robinia kouluissa. Olen laittanut kirjeen ala-asteen rehtorille, että vähentäisivät musiikin soittamista. Olen kuullut, että soittavat musiikkia välitunneilla kaiuttimista.
        Rehtorilta tuli vastaus, että olemme päätyneet soittamaan jatkossakin musiikkia, koska selkeä enemmistö sitä haluaa.
        On todella harmillista tällainen, sillä aikoinaan välitunneillakin sai olla musiikilta rauhassa. Tänä aikana sitä on kuultava kaikkialla.
        Vähemmästäkin yks jos toinenkin vl-lapsi tietää Robineista, Smurffeista, Hevisauruksista yms. Ja ku ne tietävät jopa aikuisille suunnatuista kappaleista.
        Mutta tää aika on tätä :(. Pahenee alati! On kuitenkin turvallista todeta, että Jumala on luvannut pitää meistä huolen lopun aikanakin!


      • ffffffffffffdfdf
        Kuerther. kirjoitti:

        Lapset joutuvat kuulemaan Robinia kouluissa. Olen laittanut kirjeen ala-asteen rehtorille, että vähentäisivät musiikin soittamista. Olen kuullut, että soittavat musiikkia välitunneilla kaiuttimista.
        Rehtorilta tuli vastaus, että olemme päätyneet soittamaan jatkossakin musiikkia, koska selkeä enemmistö sitä haluaa.
        On todella harmillista tällainen, sillä aikoinaan välitunneillakin sai olla musiikilta rauhassa. Tänä aikana sitä on kuultava kaikkialla.
        Vähemmästäkin yks jos toinenkin vl-lapsi tietää Robineista, Smurffeista, Hevisauruksista yms. Ja ku ne tietävät jopa aikuisille suunnatuista kappaleista.
        Mutta tää aika on tätä :(. Pahenee alati! On kuitenkin turvallista todeta, että Jumala on luvannut pitää meistä huolen lopun aikanakin!

        Tiedetään, että musiikin kuuntelu aiheuttaa ihmisille mielihyvän kokemuksia, joten ankarat ja synkät uskonlahkot tietenkin sen kieltävät.

        Kuten aloittajan viestistäkin hyvin kävi ilmi: "Sanoin, kuulkaat rakkaat lapset, haluattehan te säilyttää uskon. Vastaus oli, jos uskovaisena olo on sitä, että kaikki hauska kielletään, emme halua."

        Mitä järkeä on kuulua moiseen tiukkisporukkaan?


      • Ylivieskasta...
        Kuerther. kirjoitti:

        Lapset joutuvat kuulemaan Robinia kouluissa. Olen laittanut kirjeen ala-asteen rehtorille, että vähentäisivät musiikin soittamista. Olen kuullut, että soittavat musiikkia välitunneilla kaiuttimista.
        Rehtorilta tuli vastaus, että olemme päätyneet soittamaan jatkossakin musiikkia, koska selkeä enemmistö sitä haluaa.
        On todella harmillista tällainen, sillä aikoinaan välitunneillakin sai olla musiikilta rauhassa. Tänä aikana sitä on kuultava kaikkialla.
        Vähemmästäkin yks jos toinenkin vl-lapsi tietää Robineista, Smurffeista, Hevisauruksista yms. Ja ku ne tietävät jopa aikuisille suunnatuista kappaleista.
        Mutta tää aika on tätä :(. Pahenee alati! On kuitenkin turvallista todeta, että Jumala on luvannut pitää meistä huolen lopun aikanakin!

        Onnistuitte ajamaan yrittäjän ahtaalle radion kuulumisesta halpahallissa, mutta tuskin koukuihin saatte samanlaista boikottia aikaiseksi.


      • chris_hitchens
        Kuerther. kirjoitti:

        Lapset joutuvat kuulemaan Robinia kouluissa. Olen laittanut kirjeen ala-asteen rehtorille, että vähentäisivät musiikin soittamista. Olen kuullut, että soittavat musiikkia välitunneilla kaiuttimista.
        Rehtorilta tuli vastaus, että olemme päätyneet soittamaan jatkossakin musiikkia, koska selkeä enemmistö sitä haluaa.
        On todella harmillista tällainen, sillä aikoinaan välitunneillakin sai olla musiikilta rauhassa. Tänä aikana sitä on kuultava kaikkialla.
        Vähemmästäkin yks jos toinenkin vl-lapsi tietää Robineista, Smurffeista, Hevisauruksista yms. Ja ku ne tietävät jopa aikuisille suunnatuista kappaleista.
        Mutta tää aika on tätä :(. Pahenee alati! On kuitenkin turvallista todeta, että Jumala on luvannut pitää meistä huolen lopun aikanakin!

        On se kauheaa!! Pian lapset saavat tietää että maa on pallo (geoidi jos ollaan tarkkoja) ja että maa kiertää aurinkoa eikä toisinpäin. Saattavat myös saada kuulla, että ulkomailla ihmiset puhuu eri kieliä ja saattavat olla eri värisiäkin.

        Mihin tämä maailma sitten meneekään...


      • siis että MITÄ
        Ylivieskasta... kirjoitti:

        Onnistuitte ajamaan yrittäjän ahtaalle radion kuulumisesta halpahallissa, mutta tuskin koukuihin saatte samanlaista boikottia aikaiseksi.

        Mitä Ylivieskan Halpa-hallista??????????


      • Melu musiikin sijaan
        Kuerther. kirjoitti:

        Lapset joutuvat kuulemaan Robinia kouluissa. Olen laittanut kirjeen ala-asteen rehtorille, että vähentäisivät musiikin soittamista. Olen kuullut, että soittavat musiikkia välitunneilla kaiuttimista.
        Rehtorilta tuli vastaus, että olemme päätyneet soittamaan jatkossakin musiikkia, koska selkeä enemmistö sitä haluaa.
        On todella harmillista tällainen, sillä aikoinaan välitunneillakin sai olla musiikilta rauhassa. Tänä aikana sitä on kuultava kaikkialla.
        Vähemmästäkin yks jos toinenkin vl-lapsi tietää Robineista, Smurffeista, Hevisauruksista yms. Ja ku ne tietävät jopa aikuisille suunnatuista kappaleista.
        Mutta tää aika on tätä :(. Pahenee alati! On kuitenkin turvallista todeta, että Jumala on luvannut pitää meistä huolen lopun aikanakin!

        Olisit mieluummin muistuttanut rehtoria julkisen esittämisen Teosto-maksuista.


    • ett sillee

      huolestunut aiti: 1. kannettu vesi ei kaivossa pysy.
      2.kielto aiheuttaa enemman halua tehda mita ett sina haluaisi.
      3.miksi raamattu sanoo Pyhien menevan Siioniin karkeloiden ja
      ilolauluja laulellen?

    • ddddsfsdfas

      "Se on kuule iänkaikkinen itku ja hammasten kiristys, jos epäuskossa joutuu tämän ajallisen elämän kerran jättämään."

      Valehtelet. Kuoleman jälkeen ei ole mitään. Sinulla eikä kenelläkään muullakaan uskovaisella ei ole esittää ainoatakaan kelvollista todistetta kuolemanjälkeisyydestä. Ei ainoatakaan.

    • eleposti

      Robin on maailmallista musiikkia.

      • heleposti.

        Mistäs tiedät, ettei taivaallista?

        Minusta Robin on henkilö, ei musiikkia.


    • Tynnyrissäkö

      lastesi pitäisi kasvaa? Ympäröivälle maailmalle täysin vieraana.
      Kauhistuksen kauhistus - miten sitten, kun he aikanaan lähtevät elämään omaa elämäänsä ja heidän on kohdattava lahkonne ulkopuolella oleva "syntinen" maailma? Miten sitten heille käy?

      Suljetussa yhteisössä kasvatetaan mielenterveysongelmia syyllistämällä lapsia, ettei usko, jos haluaa soittaa ja kuunnella aivan tavallista nuorten ja lasten musiikkia jne. - millä vuosisadalla te jotkut VL-jäsenet oikein elätte?

    • Hiljainen tyttö
    • huolinkaisia
    • vl-iskä

      Fronside Ollie on paras.

    • Tuliko usko kuulosta

      Lopeta uikutus ja käytä energiasi vaikka siihen, että saat tämän Robinin kuuntelemaan vuorostaan lapsiasi.

    • asdasdasdasdasd

      "Olen ottanut puheeksi näiden lasten vanhempien kanssa, sallivatko he, että
      lapsensa kuuntelevat Robinia. Siis tämän ns. teinisensaation, josta on viime aikoina kovasti hehkuteltu. Sehän on täyttä poppia."

      Nyt pysyt tiukkana. Kiristät häntä siihen asti ettei hän halua koskaan ajatellakkaan pop musiikkia ja sitten annat hänellä kunnon musiikkia. Raskasta musiikkia. Ainoaa oikeaa ja parasta. Popissa kun ei ole mitään tai todella heikko melodia niin eihän sellasta paskaa pysty eikä kukaan saisi kuunnella.

      • Ege9

        Mikäs sitten on kunnon raskasta musiikkia? Sabaton,Turisas,Tyr,Thunderstone tai Moonsorrow vai?


    • Puuttuva palanen
    • ex-veeällä

      mun äiti luki tex willeriä siinä missä minäkin! ja lessuja oltiin. äiti edelleen. Ei tullu mieleenikään onko syntiä.

      • Ei ole ollut syntiä

        Tex Willer ei ole koskaan ollut syntiä vl-liikkeessä.
        Se on edelleen yksi suosituimpia sarjakuvia vl-ihmisten keskuudessa.


    • Anonyymi

      iha huippu provo

    • Anonyymi

      Ja tässäkin aika hoiti ongelman. Lapset ovat aikuisia ja maailmassa. Myös naapurin lapset. Ehkä jopa naapurin vanhemmatkin. Provo tai ei, kyllä maallinen musiikin kuuntelu ja muu omien vapauksien salliminen eli synnin luvallisuus on riski uskovaiselle. Mutta onko se haitallista, onkin toinen asia. Koska uskoa on liikkeen, ja kaikkien liikkeiden ulkopuolellakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe